Hore

Tvoríme s obmedzeniami

Aj ja som musel do dvestošesťdesiatich znakov vtesnať prefix tohto článku, aby som čo najlepšie vystihol podstatu príspevku a zároveň vás zaujal.:)

Marketingoví kreatívci majú tridsať sekúnd na to, aby v televízii predali produkt. Jednostranový inzerát v časopise má rozmer A4 a jeden diel seriálu dvadsať päť minút. Bežná pesnička má tri minúty a tweet zasa stoštyridsať znakov.

Azda nie je možné nájsť oblasť, v ktorej v konečnom dôsledku neexistujú obmedzenia. Na prvý pohľad sa človeku môže zdať, že každé obmedzenie tvorivosti škodí, alebo nedovoľuje umelcovi naplno využiť svoj potenciál. Aj ja som si to kedysi myslel. Keď sme sa na strednej škole učili dejiny literatúry, čudoval som sa, keď som počul že by si nejaký spisovateľ či básnik dobrovoľne už vopred určil, že jeho text musí mať presný počet a dĺžku veršov, strof či štruktúru rýmov.


Ľadový hokej by bol bez ihriska obmedzeného mantinelom pomerne nudná záležitosť.

Až neskôr som si uvedomil, že určité obmedzenia nakoniec vedú k posilneniu tvorivosti. Mantinely, ktoré sú pevne dané, si vyžadujú určitú námahu, aby sme sa do nich zmestili a zároveň boli schopní zachovať náš pôvodný zámer, vyjadriť podstatu veci či zachytiť objekt tak, aby bolo stále zrejmé o čo ide. Obmedzenia optimalizujú obsah a formujú ho do podoby zvládnuteľnej pre príjemcu a pritom realizovateľnej pre nás.

Päťminútovú reklamu klasického formátu by väčšina divákov do konca nedopozerala a agentúra by sa zas nedoplatila za priestor vo vysielaní. Článok s riadkom dlhým dvesto znakov by na čitateľa  pôsobil ako nekonečný labyrint. A tweet s dĺžkou blogu by už rozhodne nebol tweetom. Mnohé obmedzenia  v reálnom svete teda môžeme označiť za užitočné. Pomáhajú nám vniesť do vecí poriadok, prehľadnosť a systém. Umožňujú nám sústrediť sa na obsah a proces, miesto vymýšľania štruktúry. Limitácie, dobrovoľné či nedobrovoľné, však majú ešte jednu funkciu. Učia nás byť kreatívnejšími.


Štýlový chlapík, čo poviete? Aj on sa obmedzoval pri básnení. Má aj náušnicu.

Obmedzenia pri fotografovaní

Fotografia, podobne ako mnohé iné vizuálne formy umenia či remesla, je limitáciou sama o sebe. Núti nás preniesť trojrozmernú realitu na dvojrozmernú plochu a zachovať pritom pocity, ktoré v troch dimenziách vznikajú. Už len tým, že začíname fotografovať, si vyberáme jednu z foriem obmedzenia, ktorá má nasmerovať kreatívne úsilie k želanému výsledku.

Existuje  viac metód, ktoré môžeme dobrovoľne uplatniť a vytvoriť si tak ešte väčšie limitácie pre posilnenie našej kreativity. 

1. Používajte iba jeden formát 

Obmedzenie v podobe formátu je možnosť, ktorá si nevyžaduje žiadne zásahy do vášho súčasného vybavenia. Pokiaľ váš fotoaparát ponúka možnosť vybrať si formát výsledného záberu, nastavte ho a komponujte podľa neho. Ak vaša technika túto možnosť nemá, môžete zábery komponovať s myšlienkou daného formátu a následne zábery orezať. Jednou zo zaujímavých možností je napríklad pomer 1:1, čiže štvorcový formát.

 
Štvorec.

2. Používajte pevné objektívy

Práve používanie pevného objektívu je častým odporúčaním skúseného fotografa nováčikovi. Pre človeka, ktorý sa chce naučiť dobre komponovať je veľkou pomôckou nemenný uhol záberu, ktorým je obmedzený a tak ste prinútený hľadať nové uhly a používať vlastné nohy. Takýmto objektívom môže byť napríklad 35mm pre APS-C snímač a 50mm pre full-frame fotoaparát. Pevný svetelný objektív zároveň umožňuje kreatívnu prácu s hĺbkou ostrosti, omnoho väčšiu než setový objektív.

3. Používajte iba jeden objektív

Ide najmä o rozšírenie tipu na používanie pevných objektívov, dá sa ale s menším účinkom aplikovať aj všeobecne. Pokiaľ sa používateľ nechce nechať obmedziť pevným ohniskom svojho objektívu, pravdepodobne si prikúpi ďalšie objektívy. A skončí tak so všetkými ohniskami, počínajúc ultraširokouhlým 14mm až po galaktické osemstomilimetrové tele. Mať, nosiť a používať množstvo objektívov však kreativitu skôr obmedzuje. Fotograf je nútený sústrediť sa na prácu s technikou miesto toho, aby sa nechal vtiahnuť do tvorivého procesu. Ak ste jedným z používateľov tisíc a jedného objektívu, skúste raz nechať doma všetky okrem jedného, napríklad spomínanej „normálnej“ tridsať päťky či päťdesiatky. A skúste sa takto vydať napríklad aj na dovolenku.


Objektív pevný ako skala dokáže naučiť používateľa prácu s kompozíciou a perspektívou.

4. Používajte malú kartu

Vraciate sa z foto výletu nesúc so sebou päťsto vytvorených záberov, z ktorých po bližšom preskúmaní vyhlásite za hodnotné štyri? Alebo sa dokonca bojíte kvalitné zábery počítať? Obmedzenie v podobe malého počtu fotografií, ktoré môžete nasnímať vás prinúti premýšľať o tom, čo vlastne stojí za stlačenie spúšte.
Päťstodvanásť megabajtová SD či Compact Flash karta z eBayu vás bude stáť okolo päť dolárov (no radšej kúpte viac, keďže ich pravdepodobne budete často vyhadzovať). 

5. Fotografujte na manuál

Nejde síce o spôsob praktický pre všetky druhy fotografie, avšak v prípade, že máte počas fotenia čas na zhodnotenie všetkých parametrov je práve toto vhodná metóda pre začiatočníka. Dovolí mu, rýchlo a prakticky sa oboznámiť s tým, čo vlastne všetky tie kolieska, tlačidlá a páčky na jeho fotoaparáte robia a ako ovplyvňujú záber, ktorý na displeji vyskočí. Čas, clona, citlivosť, vyváženie bielej, meranie, či zaostrovací bod, to všetko je dobré zvládnuť, až kým práca s týmito funkciami nebude úplne prirodzená.

6. Používajte iba externý blesk v sánkach

Tip vhodný pre strobist fotografov, ktorí radi nasvecujú diaľkovo odpaľovanými bleskami. Čo ale v prípade, že máte dostupný iba jeden blesk a ten sa ešte akousi náhodou zasekol na tele? Buďte kreatívni. Toto obmedzenie dokáže fotografa naučiť vnímať aj takýto pevný zdroj svetla, ako prostriedok k dosiahnutiu požadovaného efektu odrazom od akýchkoľvek dostupných plôch naokolo.


Na zhotovenie dobrej fotografie nepotrebujete milióny bleskov.

7. Používajte iba jeden diaľkovo odpaľovaný blesk

Pokiaľ  používate diaľkovo odpaľované blesky, a máte ich na scéne rovno tridsať, alebo len začínate a chceli by ste sa naučiť svetlo poriadne používať, zvážte možnosť obmedzenia sa iba na jeden blesk. Takéto svietenie používajú aj profesionáli, prečo by ste teda práve vy nemohli pracovať s minimalistickým svietením?

8. Používajte  prirodzené svetlo

Schopnosť pracovať s prirodzeným svetlom je fascinujúca. Je to azda najobmedzujúcejší spôsob fotografovania, najmä pokiaľ ide o portréty. Musíte sa spoľahnúť na aktuálne podmienky a vašu schopnosť vyťažiť z nich čo najviac. Aké svetlo mám k dispozícii? Aká je farba, veľkosť a poloha zdroja? To sú otázky, ktoré si po uplatnení tejto metódy začnete veľmi rýchlo klásť. A pravdepodobne prídete na rôzne kreatívne riešenia.

A ako sa obmedzujem ja? Používam iba pevné svetelné objektívy na full-frame tele, konkrétne 35mm a 85mm. Zistil som však, že veľká väčšina snímok aj tak vzniká na 35mm, keďže je to pre mňa osobne najsympatickejšie ohnisko a dovoľuje mi zachytiť ako človeka, tak jeho prostredie. Pri strobist fotení vo väčšine prípadov používam iba jeden externe odpaľovaný blesk, maximálne však dva, keďže len toľko sa ich v mojej výbave nachádza. A rozširovať zatiaľ neplánujem. Rád sa totiž limitujem. Aspoň vo fotografii.

A ako sa obmedzujete vy?


Foto:
en.wikipedia.org, fotografeumaideia.com.br, blog.sme.sk

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
inkubbus
2013-04-11 12:07:07
"Doteraz som fotil iba setakom ale uz ma nejak obmedzuje, poradte mi co si mam kupit?"

Povinne citanie pre tych co uvazuju nad zalozenim temy s podobnym znenim vo fore.
 
Marcel Rebro
2013-04-11 12:15:09
príspevok od: inkubbus
"Doteraz som fotil iba setakom ale uz ma nejak obmedzuje, poradte mi co si mam kupit?"

Povinne citanie pre tych co uvazuju nad zalozenim temy s podobnym znenim vo fore.
... odpoveď je jasná : "Korčule"
 
M72
2013-04-11 13:12:38
Venujte sa dlhodobejšie jednej téme a uzavrite ju výstavou popr. vlastnou fotoknihou.
 
JOK3R
2013-04-11 13:39:55
Výborný článok, zrovna zajtra mi príde objektív oly 17mm f1.8 ktorý budem využívať asi na 90% môjho fotenia. Aj blesku som zatiaľ povedal nie, radšej prirodzene osvetlené zašumenejšie fotky.
Načo si komplikovať život...
 
Jubi
2013-04-11 14:34:58
Musím len súhlasiť čo sa týka tých objektívov, začínal som s 105mm, mal som nervy ako ma to obmedzovalo, ale práve to ma donútilo premýšľať pri fotení. Zistil som načo všetko je 105 milimetrov vhodných. Keď som bol spokojný s výsledkami (čo trvalo tak 2 roky ), kúpil som ďalší pevný objektív, dovtedy to pre mňa nemalo moc zmysel.
 
hubertsvk
2013-04-11 14:40:31
skvely clanok .. ja mam 50tku a neviem si ju vynachvalit .... len sa clovek nabeha ale tie foto ....
 
om7aqa
2013-04-11 17:00:19
Zvykol som si fotiť na manuálnom režime - clona, čas, ISO a pri ohnisku dlhšom ako 100mm aj manuálne ostrenie - totálne bez blesku nech sú svetelné podmienky akékoľvek - preferujem výhradne svetlo, čo je v danom priestore... že to občas šumí? ... nech (pri správne naexponovanom zábere je znesiteľné aj ISO 3200 (Sony A300)), ale človek si pamätá svetelné podmienky vnímané očami a nie pomocou prisvietenia bleskom.
Ešte by som si rád dokúpil svetelné pevné 50mm sklo a môžem sa obmedzovať ďalej

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/602125_625785207449612_368966433_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/155005_621715731189893_531836894_n.jpg
 
katjo
2013-04-11 17:46:00
príspevok od: Marcel Rebro
... odpoveď je jasná : "Korčule"
Tie bezne ma uz ale obmedzuju, ake si mam kupit ?
 
total empty
2013-04-11 18:18:57
príspevok od: katjo
Tie bezne ma uz ale obmedzuju, ake si mam kupit ?
nebežné
 
kovacmj
2013-04-11 20:31:48
Bod 9. Nezabudnite si dať na fotku logo jasné a veľké ako kométa.
 
tomatito
ocenenie redakciou 2013-04-11 20:40:30
príspevok od: kovacmj
Bod 9. Nezabudnite si dať na fotku logo jasné a veľké ako kométa.
http://www.flozya.com/wp-content/uploads/2012/12/coke-white-bg.jpg

Myslis taketo? Ked si najdes fotky kade tade pod inymi nickmy a nemas z toho nijaky profit a profituje z toho niekto iny tak si to rozmyslis co pises...
 
kovacmj
2013-04-11 21:39:14
príspevok od: tomatito
http://www.flozya.com/wp-content/uploads/2012/12/coke-white-bg.jpg

Myslis taketo? Ked si najdes fotky kade tade pod inymi nickmy a nemas z toho nijaky profit a profituje z toho niekto iny tak si to rozmyslis co pises...
Čo sa čertíš. Ja som amatér.
 
zola
2013-04-11 22:42:49
Tvorte bez obmedzeni. 1. nepouzivajte len jeden format, ale vsetky dostupne vo fotoaparate. 2. nenechajte sa obmedzovat za kazdu cenu pevnymi objektivmi. S kvalitnym zoomom ste castokrat flexibilnejsi bez podstatnej straty kvality. 3. nepouzivajte len jeden objektiv - naco ste si potom kupili zrkadlovku? 4. pouzivajte kartu s dostatocnou kapacitou min na cca 200-300 raw. Karty s masochistickymi malymi kapacitami uz stejne nedostat. 5. nefotografujte vylucne na plny manual pokial to nie je nevyhnutne. Mnohokrat je vyhodnejsie pouzit prioritu clony, casu alebo ISO a to podla konkretnej potreby. 6. a 7. budte flexibilny v pouzivani bleskov. Neobmedzujte sa iba na sanky fotaku, to je len z nudze cnost, do rodinneho albumu. To prave orechove su viacere odpalovane blesky. 8. Pouzivajte prirodzene svetlo pokial ho je dostatok na nezasumenu fotku. Ak nie, tak si prisviette. Ved fotka je o svetle. 9. vyuzite vsetky moznosti ktore ponuka zrkadlovka a experimentujte. Moze vas to rychlejsie posunut dopredu.
 
BlackWolf
2013-04-12 03:55:36
príspevok od: zola
Tvorte bez obmedzeni. 1. nepouzivajte len jeden format, ale vsetky dostupne vo fotoaparate. 2. nenechajte sa obmedzovat za kazdu cenu pevnymi objektivmi. S kvalitnym zoomom ste castokrat flexibilnejsi bez podstatnej straty kvality. 3. nepouzivajte len jeden objektiv - naco ste si potom kupili zrkadlovku? 4. pouzivajte kartu s dostatocnou kapacitou min na cca 200-300 raw. Karty s masochistickymi malymi kapacitami uz stejne nedostat. 5. nefotografujte vylucne na plny manual pokial to nie je nevyhnutne. Mnohokrat je vyhodnejsie pouzit prioritu clony, casu alebo ISO a to podla konkretnej potreby. 6. a 7. budte flexibilny v pouzivani bleskov. Neobmedzujte sa iba na sanky fotaku, to je len z nudze cnost, do rodinneho albumu. To prave orechove su viacere odpalovane blesky. 8. Pouzivajte prirodzene svetlo pokial ho je dostatok na nezasumenu fotku. Ak nie, tak si prisviette. Ved fotka je o svetle. 9. vyuzite vsetky moznosti ktore ponuka zrkadlovka a experimentujte. Moze vas to rychlejsie posunut dopredu.
Ani neviem z kým mám skôr súhlasiť, či s tebou či s Michalom M. ... z toho mi logicky vyplýva len jediné: obaja máte pravdu, treba kreativitu posúvať dostupnými prostredkami a niekedy menej je viac a proste občas treba zrkadlovku a techniku ktorú fotograf má už nakúpenú využiť na 120%.

Každá fotografia si vyžaduje osobitý prístup a na zvolení správneho je položená kvalita daného fotografa a to je už to čo sa v žiadnom článku na nete nikto nikdy nedočíta to buď vo fotografovi je alebo nie je...
 
lgsvgh
2013-04-12 08:01:13
príspevok od: katjo
Tie bezne ma uz ale obmedzuju, ake si mam kupit ?
In line
 
calven
2013-04-12 13:30:04
príspevok od: BlackWolf
Ani neviem z kým mám skôr súhlasiť, či s tebou či s Michalom M. ... z toho mi logicky vyplýva len jediné: obaja máte pravdu, treba kreativitu posúvať dostupnými prostredkami a niekedy menej je viac a proste občas treba zrkadlovku a techniku ktorú fotograf má už nakúpenú využiť na 120%.

Každá fotografia si vyžaduje osobitý prístup a na zvolení správneho je položená kvalita daného fotografa a to je už to čo sa v žiadnom článku na nete nikto nikdy nedočíta to buď vo fotografovi je alebo nie je...
Ako hovorí Frasier: "keď je menej viac, zváž o koľko viac je viac..."
 
bacil2
2013-04-13 02:30:30
príspevok od: zola
Tvorte bez obmedzeni. 1. nepouzivajte len jeden format, ale vsetky dostupne vo fotoaparate. 2. nenechajte sa obmedzovat za kazdu cenu pevnymi objektivmi. S kvalitnym zoomom ste castokrat flexibilnejsi bez podstatnej straty kvality. 3. nepouzivajte len jeden objektiv - naco ste si potom kupili zrkadlovku? 4. pouzivajte kartu s dostatocnou kapacitou min na cca 200-300 raw. Karty s masochistickymi malymi kapacitami uz stejne nedostat. 5. nefotografujte vylucne na plny manual pokial to nie je nevyhnutne. Mnohokrat je vyhodnejsie pouzit prioritu clony, casu alebo ISO a to podla konkretnej potreby. 6. a 7. budte flexibilny v pouzivani bleskov. Neobmedzujte sa iba na sanky fotaku, to je len z nudze cnost, do rodinneho albumu. To prave orechove su viacere odpalovane blesky. 8. Pouzivajte prirodzene svetlo pokial ho je dostatok na nezasumenu fotku. Ak nie, tak si prisviette. Ved fotka je o svetle. 9. vyuzite vsetky moznosti ktore ponuka zrkadlovka a experimentujte. Moze vas to rychlejsie posunut dopredu.
...konečne trochu závan zdravého zdravého rozumu do "súčasných umeleckých trendov"!!!
 
zlate.slnko
2013-04-13 13:00:50
príspevok od: hubertsvk
skvely clanok .. ja mam 50tku a neviem si ju vynachvalit .... len sa clovek nabeha ale tie foto ....
ja som tiez fotograf, co viac beha, nez stlaca spust
 
zlate.slnko
2013-04-13 13:03:01
mam pocit, ze vsetko, co som doteraz vytvorila, vzniklo v totalnom provizoriu ako materialnom, tak i casovom a priestorovom
 
vd
2013-04-13 22:27:52
generator nahodnych textov...
 
hugoboss163
2013-04-14 20:27:47
ja mam 50mm, 85mm s pevnym ohniskom , na zaciatku som vyuzival 18-55mm . pevne ohniska su skvele len si treba zvyknut som toho nazoru
 
werdza
2013-04-14 21:17:35
Pre začínajúcich fotografov, alebo fotografov, ktorí si fotia len tak pre seba je to úplne super článok, treba na neho posielať link, keď sa zas bude niekto vo fóre pýtať, aký objektív.... Poznám fotografov s veľkým talentom, ktorí aj tak nemajú financie na viac objektívov, tak fotia len jedným pevným sklom a zrkadlovkou nižšej triedy a sú aj takí, ktorí zas majú prachy, nakúpia si drahú techniku a ich fotky sú väčšinou len o tom, že objektív mi krásne kreslí... A ak už sa človek začne nejakému druhu fotenia venovať viac a v budúcnosti by to rád robil aj profesionálnejšie, sám zistí, aké objektívy, ohniská a akú foto výbavu ešte potrebuje, ako aj ja pri fotení koncertov, kde pre mňa začiatky s komponovaním do pevnej 50tky boli des, ak som si nemohla v dave odstúpiť a najväčšie iso 1600 na Canone 450D mi bolo málo často krát ... Teraz mám fotovýbavu za vyše 5000 eur a naozaj ju aj všetku používam, ale som rada, ak si môžem od ťažkej brašne oddýchnuť a ísť niekam len s foto kabelkou a jedným objektívom, napríklad aj pevnou 50tkou
 
hubertsvk
2013-04-15 10:17:46
príspevok od: zlate.slnko
mam pocit, ze vsetko, co som doteraz vytvorila, vzniklo v totalnom provizoriu ako materialnom, tak i casovom a priestorovom
a hlavne tie najkrrajsie zabery su totalne intuitivne a bez rozmyslania nad kompoziciou a svetlom ... proste cvak a letim dalej
 
Luboss7
2013-04-15 10:19:50
S tými obmedzeniami to netreba preháňať
Myslím že bežný amatér polovicu z týchto obmedzení dodržiavať musí:
- používa jeden formát, aj keď málokedy ten štvorcový /ak teda nemá nejaký Pentacon Six/, skôr 2:3
- externý blesk používa si tiež len jeden, ak ho teda vôbec má
- teda používa fakticky prirodzené svetlo.
Prečo ale používať manuálny režim neviem, radšej točím jedným točítkom ako dvomi, keď už tak radšej v prípade potreby zmením tým druhým ISO ak mi nevychádza dobrý čas, rollery môžu mať rôznu funkciu, aby som sa naučil meniť WB a ostriace body, nepotrebujem prepínať do M.
 
zlate.slnko
2013-04-15 15:20:52
príspevok od: hubertsvk
a hlavne tie najkrrajsie zabery su totalne intuitivne a bez rozmyslania nad kompoziciou a svetlom ... proste cvak a letim dalej
toto u mna neplati, ja mam koncept a priprava je dlha
 
hubertsvk
2013-04-15 15:35:13
príspevok od: zlate.slnko
toto u mna neplati, ja mam koncept a priprava je dlha
tak ja sa musim citit vnimat pocuvat vidiet
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia