Hore

Fototechnika v roku 2016

Rok 2016 bol rokom intenzívnejšieho boja bezzrkadloviek so zrkadlovkami a rokom zdražovania. Napriek neustávajúcemu poklesu trhu priniesol veľa zaujímavých noviniek. Tu sú tie, ktoré zaujali najviac:

DSLR


Nikon D500, viacerí sa zhodneme, že za rok 2016 je to najlepšia predstavená zrkadlovka.

I keď sa záujem o zrkadlovky zmenšuje, môžeme byť s novinkami viac ako spokojní. Predstavených bolo niekoľko veľmi pekných modelov. Začnem Pentaxom, ktorý predstavil svoju prvú plnoformátovú zrkadlovku K1. Sony predstavilo novú vlajkovú loď, Alfu A99 II. Uvidíme, či uspeje, pretože v kategórii bezzrkadloviek sa značke darí lepšie.

Čo nám predstavili lídri? Canon začal vlajkovou loďou EOS 1D X Mark II, nás však viac zaujímajú cenovo dostupnejšie modely. V EOS 80D sa firme podarilo konečne zlepšiť dynamický rozsah. Pomerne kontroverzné je prijatie EOS-u 5D Mark IV, nadšenie z novinky kazí vysoká cena. Rozpačitého prijatia sa dočkal aj fotoaparát od Nikonu. Model D5, akokoľvek nadupaný technológiami, sklamal vyšším šumom. Obrovským prekvapením a pre mnohých fotoaparátom roka je D500. 6 rokov sme čakali na nástupcu D300 a asi už nikto nedúfal, že príde. Prišiel a parametrami všetkým vyrazil dych. V jeho tieni sa strácajú nové amatérske modely D3400 a D5600, ktorých hlavným vylepšením je technológia SnapBridge.

Objektívy pre DSLR

Asi každý zrkadlovkár si medzi novinkami našiel nejakú zaujímavú. Canon inovoval v špičkovom rade L modelmi EF 16-35mm F2.8L III USM a EF 24-105mm F4L IS II USM. Nikon prekvapil špičkovým portréťakom AF-S Nikkor 105mm F1.4E ED. Myslím, že prekvapením je aj AF-S Nikkor 70-200mm F2.8E FL ED VR.

Pentax rozšíril ponuku plnoformátových objektívov k svojej prvej FF zrkadlovke o superširokáč HD PENTAX-D FA 15-30mm F2.8 ED SDM WR.


Nová Sigma 85/1,4 DG HSM Art, dlho očakávaný portrétny objektív.

Z tretích výrobcov sa najviac činila Sigma. Zaujali najmä modely 85mm F1.4 DG HSM Art, 12-24mm F4 DG HSM Art, 500mm F4 DG OS HSM Sport a 50-100mm F1.8 DC HSM Art. Prvý menovaný sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane predajným bestsellerom.

Nezaháľali ani v konkurenčnom Tamrone. Rad pevných skiel bol rozšírený o modely SP 85mm F1.8 Di VC USD a SP 90mm F2.8 Di VC USD 1:1 Macro. Prekvapením je vylepšený Tamron SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2. Tokina nepredstavila nič zaujímavé, od roku 2009 predstavuje objektívy len sporadicky a nemôže v tomto konkurovať Sigme, ani Tamronu.

Zeiss predstavil ďalšie objektívy radu Milvus, 15mm F2.8 a 18mm F2.8.

Bezzrkadlovky


Olympus OM-D E-M1 Mark II zvláda až 60 obr./s. vo formáte RAW.

Výrobcovia bezzrkadloviek sa rozhodli, že zbúrajú poslednú bariéru, ktorá ich delila od zrkadloviek. Top modely nadopovali rýchlymi procesormi a obrovskými pamäťami, vďaka čomu konečne aj bezzrkadlovky dokážu dobre kontinuálne zaostrovať. Dokázali to s Fujifilm X-T2, Olympusom OM-D E-M1 Mark II a so Sony A6500. Naviac Fujilm i Olympus sa dostali do kategórie fotoaparátov, ktoré dokážu nahrávať video v 4K rozlíšení. Hlavne u Fujifilmu to málokto čakal, keď doteraz na video zvysoka kašľali. Olympus prestavil aj PEN-F, fotoaparát zrodený pre potešenie. Krásny a výborne vybavený, ale drahý. Panasonic predstaví novú vlajkovú loď až tohto roku, ale v roku 2016 tiež nezaháľal a predstavil tri bezzrkadlovky, pozornosť si zaslúžia najmä modely Lumix G80 a Lumix GX80. Pri X-T2 by som takmer zabudol, že nový 24 Mpx snímač sa dostal aj do ďalšej novinky, hľadáčikovej Fuji X-Pro2.


Fujifilm GFX 50S, stredoformátová bezzrkadlovka. Bude sa vývoj uberať týmto smerom?

Spomenúť musím aj Canon, ktorý konečne predstavil bezzrkadlovku s hľadáčikom, model EOS M5. Asi najväčším prekvapením je predstavenie stredoformátovej zrkadlovky Fujifilm GFX 50S, koncepčne podobnej Hasselbladu X1D, tiež novinkou roku 2016.

Už menej pozornosti pútala Leica TL, takýto fotoaparát by sme čakali skôr od Samsungu. Ten však s výrobou fotoaparátov skončil. Prekvapením bol vstup Xiaomi na trh s bezzrkadlovkami, model YI M1 rozšíril ponuku fotoaparátov s Micro 4/3 snímačom.

Oživiť snímač Foveon sa snaží Sigma, ktorá predstavila dvojicu bezzrkadloviek sd Quattro.

Objektívy pre bezzrkadlovky

Canon pozvoľna rozširuje portfólio objektívov pre EOS M systém. Predstavil travelzoom EF-M 18-150mm F3.5-6.3 IS STM. Viac zaujal makroobjektív EF-M 28mm F3.5 Macro IS STM so vstavaným makrosvetlom.

Fujifilm najprv predstavili dlhšie avizovaný telezoom XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR. Neskôr rozšírili rad kompaktných pevných objektívov o XF 23mm F2 R WR.

Olympus sa zameral najmä na profesionálne objektívy. Prvým bol superteleobjektív M.Zuiko Digital 300mm F4 IS Pro. Photokina priniesla travelzoom M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS Pro a vysokosvetelný “záklaďák” M.Zuiko Digital ED 25mm F1.2 Pro.


Olympus M.Zuiko Digital ED 25/1,2 PRO.

Superteleobjektív pre Micro 4/3 fotoaparáty, ale transfokátor, predstavil aj Panasonic. V spolupráci s Leicou vznikol DG Vario-Elmar 100-400mm F4.0-6.3 ASPH Power OIS. Druhým objektívom navrhnutým v spolupráci je širokouhlá a vysokosveteľná Leica DG Summilux 12mm F1.4 ASPH. Viac zákazníkov si však nájde univerzálny Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH Power OIS.

Konečne sa rozhýbali aj v Sony. Predstavili hneď tri špičkové objektívy nového radu GM, FE 24-70mm F2.8 GM, FE 70-200mm F2.8 GM OSS a FE 85mm F1.4 GM. Cenovo dostupnejší je základný objektív FE 50mm F1.8 a telezoom FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS. Ponuku nových objektívov pre CSC Sony dopĺňa Zeiss Batis 18mm F2.8 a prekvapujúco aj Samyang modelmi AF50 f/1.4 a AF14 f/2.8, vôbec prvými AF objektívmi značky.


Trojica Sony objektívov nového radu GM vyráža dych kvalitou i vysokou cenou.

Kompakty

Kompaktné fotoaparáty nezadržateľne mieria na dno záujmu o ne, tak ako sa dobré fotomoduly dostávajú aj do strednej triedy smartfónov. Záujem je stále o kompakty s väčším snímačom, ktoré sa obrazovým výstupom približujú systémovým fotoaparátom. Sony pokračuje vo vylepšovaní ich modelov RX10 III a RX100 V, viac pozornosti sa však dostalo Panasonicu, ktorý tiež vyrába fotoaparáty s 1” snímačom. Za najväčšieho smoliara v tejto kategórii môžeme vyhlásiť Nikon s modelmi radu DL, ktoré predstavil už v januári, ale dodnes sa kvôli zemetraseniu v Japonsku nedostali do predaja.


Nikony radu DL boli predstavené už pred rokom, sprevádza ich smola a dodnes nie sú ešte v predaji. Pritom očakávania sú veľké.

Zaujímavých noviniek v tejto skomierajúcej kategórii nie je veľa. Alternatívou k veľeúspešným Sony radu RX100 by mohol byť Panasonic Lumix DMC-LX15, ktorý dúfam dostaneme na recenziu, s 1” snímačom prišli aj Lumix DMC-TZ100 a ultrazoom Lumix DMC-FZ2000. Z modelov s APS-C snímačom najviac zaujala Fujina X70, šepká sa ale o ukončení výroby, kvôli nedostatku snímačov od Sony. Dúfam, že to nie je pravda.
Jedným modelom sa predstavil aj Canon, vynoveným PowerShotom G7 X Mark II.


Kompaktov s veľkým snímačom APS-C nie je nikdy dosť, Fujifilm X70.


Panasonic Lumix DMC-LX15, priama konkurencia pre Sony RX100.

Chytré telefóny


Trendom roku 2016 a najbližšej budúcnosti, je zdvojená optika. iPhonu 7S Plus umožňuje simulovať malú hĺbku ostrosti.

V mobilných telefónoch sa pokračuje vo vylepšovaní ich fotografických schopností. Najnovším trendom je použitie dvojitej optiky. Vďaka nej nový iPhone 7 Plus dokáže to, čo fotoaparáty s veľkým snímačom, robiť fotky s výrazne rozostreným pozadím. O ďalší dôvod menej, prečo fotiť veľkým fotoaparátom. Svoje želiezko v ohni predstavili aj ostatní výrobcovia, z najlepších spomenieme Samsung Galaxy S7, Google Pixel XL, HTC 10, Huawei P9, OnePlus 3, Sony Xperia XZ, Xiaomi Redmi Pro, ZTE Nubia Z11.

Výrobcovia telefónov sa snažia skvalitňovať fotografické schopnosti aj technikou modulov, najprv to bol LG G5, ktorý ale v popularite zaostáva za svojími predchodcami. Oveľa úspešnejšie je Lenovo Moto Z s modulom Hasselblad True Zoom.


Prídavný modul Hasselblad, pôvodne pre Motorolu, teraz už pre Lenovo, s 10-násobným optickým zoomom a BSI CMOS snímačom s rozlíšením 12 Mpx.

Neúspechom roka je Samsung Galaxy Note 7, ktorý kvôli vybuchujúcej batérii musel byť úplne stiahnutý z predaja a väčšina leteckých spoločností zakazuje jeho prepravu vo svojich lietadlách. Že z neho bude až taká bomba, Samsung určite nečakal.

Záver

Po prvý krát si dovolím urobiť svoj vlastný výber najlepších produktov roku 2016.

DSLR roku 2016: Nikon D500, čakali sme dlho, ale stálo to za to. Najlepšia APS-C zrkadlovka, aká bola vyrobená s technológiami z vlajkovej lode D5.

CSC roku 2016: Olympus OM-D E-M1 Mark II, bezzrkadlovka, ktorá presvedčila wildliferov, doteraz výhradne fotiacich zrkadlovkami.

Kompakt roku 2016: Fujifilm X70, proste mi prirástol k srdcu.

Objektív roku 2016 pre DSLR: Nikon AF-S 105/1,4E, aktuálne asi najlepší portrétny objektív na trhu.

Objektív roku 2016 pre CSC: Olympus M.Zuiko 12-100/4 PRO, predstavené boli aj lepšie objektívy, napríklad Sony GM, tento je ale prvý v kategórii travelzoomov, ktorý prináša profesionálnu obrazovú kvalitu.

Chytrý telefón roku 2016: iPhone 7 Plus, pretože sa pri telefónoch môžeme konečne baviť o bokehu.

Prekvapenie roku 2016: Fujifilm GFX 50S, správny krok od Fuji. Načo robiť FF bezzrkadlovky, keď tie APS-C sú tak vydarené. Výraznejší skok ponúkne až stredný formát. Tu ho máme v kompaktnej podobe a relatívne dostupnej cene.

Sklamanie roku: objektívy Nikon AF-P 18-55 a 70-300, doteraz Nikon ponúkal slušné setové objektívy. A sklamaním je aj zvýšenie cien, ktoré bude pokračovať aj v roku 2017.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Gino
2017-01-02 10:36:13
Veľmi milo prekvapovali hlavne čínsky a kórejský výrobci objektívov.
Nielenže ponúkli lacnejšie a opticky podarenejšie verzie originálov, ale aj celkom nové, ešte donedávna snové optické variácie.
 
vojko
2017-01-02 10:47:50
Čo z Nikonu D500, keď DX objektívy nemá Nikon vôbec pokryté. Jedinému profi DX zoomu 17-55mm f2.8 chýba stabilizácia, totálne absentujú svetelné DX objektívy 16, 18, 24, 50 a 85mm. Objektív DX 35mm 1.8 je síce opticky výborný ale ostrenie má pomalé, ani náhodou sa nedá rýchostne porovnávať s Olympusom 25mm 1.8 alebo Panasonicom 25mm 1.7. Podobne sú na tom aj 50mm FF pevná sklá 1.8G a 1.4G, ostrenie pomalé. Takže jedinou voľbou k Nikonu D500 su profi FF sklá, ktoré sú ťažké a ta tam je výhoda DX formátu.
 
yquinox
2017-01-02 10:54:42
príspevok od: vojko
Čo z Nikonu D500, keď DX objektívy nemá Nikon vôbec pokryté. Jedinému profi DX zoomu 17-55mm f2.8 chýba stabilizácia, totálne absentujú svetelné DX objektívy 16, 18, 24, 50 a 85mm. Objektív DX 35mm 1.8 je síce opticky výborný ale ostrenie má pomalé, ani náhodou sa nedá rýchostne porovnávať s Olympusom 25mm 1.8 alebo Panasonicom 25mm 1.7. Podobne sú na tom aj 50mm FF pevná sklá 1.8G a 1.4G, ostrenie pomalé. Takže jedinou voľbou k Nikonu D500 su profi FF sklá, ktoré sú ťažké a ta tam je výhoda DX formátu.
... nuz Sigma, Tamron a Tokina tento problem ochotne poriesia, kedze Nikon sa nema k cinu ... jeden z dovodov, preco som sa rozhodol v novom roku opustit potapajucu sa lod a vykrocit smer Fuji ...
 
vojko
2017-01-02 11:01:40
príspevok od: yquinox
... nuz Sigma, Tamron a Tokina tento problem ochotne poriesia, kedze Nikon sa nema k cinu ... jeden z dovodov, preco som sa rozhodol v novom roku opustit potapajucu sa lod a vykrocit smer Fuji ...
Ja som si v novembri za výbornú cenu zaobstaral nový Olympus E-M1, k tomu mám Olympus 12-40 2.8 PRO, hmotnosť 497g + 382g = 879g. Predtým som mal Nikon D90 + 16-85mm s hmotnosťou 703g + 485g = 1188g. Obrovská spokojnosť s Olympus zostavou. Poznámka pre rýpalov: v tme nefotím - keď nestačí ISO 1600 vypnem kameru.
 
blahoslav J B Art
2017-01-02 11:49:22
príspevok od: vojko
Ja som si v novembri za výbornú cenu zaobstaral nový Olympus E-M1, k tomu mám Olympus 12-40 2.8 PRO, hmotnosť 497g + 382g = 879g. Predtým som mal Nikon D90 + 16-85mm s hmotnosťou 703g + 485g = 1188g. Obrovská spokojnosť s Olympus zostavou. Poznámka pre rýpalov: v tme nefotím - keď nestačí ISO 1600 vypnem kameru.
ja mam len 'entry level' model (ako hovori MagickVamp ) Oly M10, ale som otrlejsi voci sumu a mam nastavene Auto ISO na 5000
 
z80
2017-01-02 19:50:53
príspevok od: vojko
Ja som si v novembri za výbornú cenu zaobstaral nový Olympus E-M1, k tomu mám Olympus 12-40 2.8 PRO, hmotnosť 497g + 382g = 879g. Predtým som mal Nikon D90 + 16-85mm s hmotnosťou 703g + 485g = 1188g. Obrovská spokojnosť s Olympus zostavou. Poznámka pre rýpalov: v tme nefotím - keď nestačí ISO 1600 vypnem kameru.
D90 ma predsa len starsi senzor a tak novsi micro 43 senzor da lepsie vysledky. Ja na m43 (E-M10 Mark II) idem az do iso 3200, do A4 formatu je sum v pohode a v najhorsom pripdae sa da konvertovat na CB. Par pouzitelnych fotiek (tlac maximalne 10x15) som dokonca urobil aj na iso 6400.
 
vojko
2017-01-03 13:21:04
príspevok od: z80
D90 ma predsa len starsi senzor a tak novsi micro 43 senzor da lepsie vysledky. Ja na m43 (E-M10 Mark II) idem az do iso 3200, do A4 formatu je sum v pohode a v najhorsom pripdae sa da konvertovat na CB. Par pouzitelnych fotiek (tlac maximalne 10x15) som dokonca urobil aj na iso 6400.
Co sa tyka porovnania senzorov D90 a E-M1, tak tie mne davaju plus minus rovnake vysledky, na D90 som nad ISO 1600 tiez nechodil. Ja som z D90 na E-M1 presiel kvoli celkovej vyvazenosti zostavy. Vyhody Olympus zostavy:
- spominana nizsia hmotnost (300g)
- clona 2.8 v celom rozsahu
- rychlejsie zaostrovanie
- ovela viacej zaostrovacich bodov
- ovela vacsi hladacik
- stabilizovany senzor
- vynikajuce pevne svetelne objektivy s nizkou hmotnostou a velmi rychlym ostrenim
No a v neposlednom rade ma Nikon totalne na*** s tymi jeho novinkami D3400 a D5600. Ked takto "vynovi" aj D7200, tak dakujem pekne.
 
z80
2017-01-03 17:01:39
príspevok od: vojko
Co sa tyka porovnania senzorov D90 a E-M1, tak tie mne davaju plus minus rovnake vysledky, na D90 som nad ISO 1600 tiez nechodil. Ja som z D90 na E-M1 presiel kvoli celkovej vyvazenosti zostavy. Vyhody Olympus zostavy:
- spominana nizsia hmotnost (300g)
- clona 2.8 v celom rozsahu
- rychlejsie zaostrovanie
- ovela viacej zaostrovacich bodov
- ovela vacsi hladacik
- stabilizovany senzor
- vynikajuce pevne svetelne objektivy s nizkou hmotnostou a velmi rychlym ostrenim
No a v neposlednom rade ma Nikon totalne na*** s tymi jeho novinkami D3400 a D5600. Ked takto "vynovi" aj D7200, tak dakujem pekne.
D90 ma 12Mpx, E-M1 Mark II 20 Mpx, teda ak davaju priblizne rovnake vysledky, co sa tyka sumu a dynamickeho rozsahu, senzor v E-M1 Mark II je na tom lepsie lebo tie vysledky dava pri vyssom rozliseni.
D90 nemam, mam D5100 a ten je na tom, co sa tyka sumu a dynamickeho rozsahu o nieco lepsie ako senzor v E-M10 MII (obidva senzory maju rovnakych 16 Mpx). Suhlasim s tym, ze Nikon "zaspal na vavrinoch" a pokrok v nizsich radach prakticky neexistuje.
 
MagickVamp
2017-01-03 20:36:01
príspevok od: z80
D90 ma 12Mpx, E-M1 Mark II 20 Mpx, teda ak davaju priblizne rovnake vysledky, co sa tyka sumu a dynamickeho rozsahu, senzor v E-M1 Mark II je na tom lepsie lebo tie vysledky dava pri vyssom rozliseni.
D90 nemam, mam D5100 a ten je na tom, co sa tyka sumu a dynamickeho rozsahu o nieco lepsie ako senzor v E-M10 MII (obidva senzory maju rovnakych 16 Mpx). Suhlasim s tym, ze Nikon "zaspal na vavrinoch" a pokrok v nizsich radach prakticky neexistuje.
On pise o E-M1 Mark I ak dobre vidim a ten ma 16 Mpx. Takze stary 12 Mpx (rok 2008) vs novsi 4/3 (rok 2013). BTW s D80tkou (rok 2006) som nesiel nad ISO200... Nevidim na tom nic svatoborne. Ty mas zas D5100 (rok 2011) a 16 Mpx vs M10 mk II (rok 2015) obidva 16 Mpx a lepsie je na tom o 4 roky starsi fotak s vacsim cipom...to je celkom fajn....cipy uz nezazivaju take boomy ako to bolo pri D90 vs D80 alebo D7100 vs D90. Je to uz viac menej hlavne hra Mpx, vyhladzovacieho softweru a marketingu ked daju obrovske nativne ISO, no vyuzitelne ked sa zvysi o 1 EV tak je to uspech.
 
MagickVamp
2017-01-03 21:32:09
príspevok od: blahoslav J B Art
ja mam len 'entry level' model (ako hovori MagickVamp ) Oly M10, ale som otrlejsi voci sumu a mam nastavene Auto ISO na 5000
Dufam len ze to neberies ako vyvysovanie, ked ti to pisem tak len preto lebo sa ti snazim vysvetlit ze na zaklade starych low-end modelov nemozes posudzovat celu znacku. A tiez nechapem preco si miesto troch low-endov nekupis jeden lepsi s ktorym budes moct fotit viac toho co "nechces" ale to je tvoja vec no, aspon ze v tej politike sa zhodneme, ked uz na techniku mame nazor uplne rozdielny.
 
blahoslav J B Art
2017-01-03 22:24:29
príspevok od: MagickVamp
Dufam len ze to neberies ako vyvysovanie, ked ti to pisem tak len preto lebo sa ti snazim vysvetlit ze na zaklade starych low-end modelov nemozes posudzovat celu znacku. A tiez nechapem preco si miesto troch low-endov nekupis jeden lepsi s ktorym budes moct fotit viac toho co "nechces" ale to je tvoja vec no, aspon ze v tej politike sa zhodneme, ked uz na techniku mame nazor uplne rozdielny.
ja nepotrebujem vyssi model, ani FF fotak, lebo moje fotograficke schopnosti este nedosiahli ani na tu techniku, co mam, ked si porovnam na webe fotky lepsich fotografov odo mna s rovnakou technikou

a ak s tymito fotakmi, co mam, fotia aj profesionalni fotografi, s ktorymi som sa aj osobne stretol (s Fuji X-E1 a nejakym Olympusom OM-D s rovnakym snimacom, ako moj M10), preco by nemali stacit aj mne ako amaterovi?

a to by pritom nebol problem ani s peniazmi za nejaku drahsiu fototechniku ... ale naco?
navyse uz nie som ochotny vlacit so sebou nic vacsie a tazsie, ako mam

takze tela v najblizsom case asi nebudem menit, skor by som uvazoval o objektive Oly 12-100/4 na cestovanie a ak by sa rozbehlo fotenie portretov, tak Fuji XF56/1.2 alebo 90/2
 
MagickVamp
2017-01-04 07:25:42
príspevok od: blahoslav J B Art
ja nepotrebujem vyssi model, ani FF fotak, lebo moje fotograficke schopnosti este nedosiahli ani na tu techniku, co mam, ked si porovnam na webe fotky lepsich fotografov odo mna s rovnakou technikou

a ak s tymito fotakmi, co mam, fotia aj profesionalni fotografi, s ktorymi som sa aj osobne stretol (s Fuji X-E1 a nejakym Olympusom OM-D s rovnakym snimacom, ako moj M10), preco by nemali stacit aj mne ako amaterovi?

a to by pritom nebol problem ani s peniazmi za nejaku drahsiu fototechniku ... ale naco?
navyse uz nie som ochotny vlacit so sebou nic vacsie a tazsie, ako mam

takze tela v najblizsom case asi nebudem menit, skor by som uvazoval o objektive Oly 12-100/4 na cestovanie a ak by sa rozbehlo fotenie portretov, tak Fuji XF56/1.2 alebo 90/2
Blahoslav ano, ak fotis krajinky a portrety, tak upgradovat nemusis uz asi nikdy, ak si nechces zjednodusit zivot samozrejme, vacsi snimac + viac megapixlov + kvalitnejsi objektiv, znamena ze mozes v pripade potreby robit este vacsie vyrezy.

Ale nezovseobecnuj. Lebo darmo ze je dakto amater ked potrebuje fotit zlozitejsie pohybove sceny, casto foti v slabom svetle na nizkych casoch atd. Jednoducho potrebuje drahsiu techniku. Ano videl som foto jelena spravenu asi 20mm lacnym sklom vo vyssej kvalite ako sa obcas podari teleobjektivom ale ked si niekto povie ze kym tak dobru foto aj on nespravi 20mm sklom tak si nebude kupovat drahy teleobjektiv, tak ju mozno nespravi nikdy. Behat po lese s 20 mm sklom a cakat ze kvalitne vyfoti lisku, jelena ci medveda mi pride odveci. A obcas mam taky pocit ked zacnes kritizovat ludi fotiaci iny zaner ako ty, stylom ze naco im to je, ze ty si presne ten typ co toto bude robit.
 
z80
2017-01-04 08:50:35
príspevok od: MagickVamp
On pise o E-M1 Mark I ak dobre vidim a ten ma 16 Mpx. Takze stary 12 Mpx (rok 2008) vs novsi 4/3 (rok 2013). BTW s D80tkou (rok 2006) som nesiel nad ISO200... Nevidim na tom nic svatoborne. Ty mas zas D5100 (rok 2011) a 16 Mpx vs M10 mk II (rok 2015) obidva 16 Mpx a lepsie je na tom o 4 roky starsi fotak s vacsim cipom...to je celkom fajn....cipy uz nezazivaju take boomy ako to bolo pri D90 vs D80 alebo D7100 vs D90. Je to uz viac menej hlavne hra Mpx, vyhladzovacieho softweru a marketingu ked daju obrovske nativne ISO, no vyuzitelne ked sa zvysi o 1 EV tak je to uspech.
Tazko povedat, ja som "nový Olympus E-M1" pochopil ako Mark II, ale moze to byt samozrejme aj Mark I. Ale aj tak tam je o nieco vyssie rozlisenie a ak sa pri zvysenom rozliseni zachova dynamicky rozsah a sum (a este pri mensom senzore), tak je to pokrok.
 
MagickVamp
2017-01-04 09:58:27
príspevok od: z80
Tazko povedat, ja som "nový Olympus E-M1" pochopil ako Mark II, ale moze to byt samozrejme aj Mark I. Ale aj tak tam je o nieco vyssie rozlisenie a ak sa pri zvysenom rozliseni zachova dynamicky rozsah a sum (a este pri mensom senzore), tak je to pokrok.
urcite ano, ale pokrok mali vsetky snimace, a este netreba vychadzat z udavaneho ISO, ale realne to porovnavat, lebo Olympus ma udavane ISO vzdy len polovicne oproti realite. Ale pozeral som teraz sum na dxomark v pomere k realnemu ISO, tak aj D90 ma sum mensi ako Olympus M1, takze to moze byt len subjektivne ze M1 je natom malicko lepsie ako D90. Ale stale je to 16 Mpx vs 12 Mpx, takze dobry vysledok na 4/3 snimac. Len ako som ti pisal na D80 som akceptoval ISO200 a na o 2 roky novsej D90 som v pohode siel do ISO800 a na D7100 akceptujem ISO1600. To bol taky najvacsi boom asi v dx snimacoch a teraz su uz rozdieli len nepatrne, je tam uz viac marketingovych tahov ako realneho zlepsenia. Nejake objektivne laboratorne porovnanie sucasnych snimacov nie je mozne, kedze Dx a APSC snimace maju 20 az 24 Mpx a pretestovane 4/3 snimace maju zatial len 16 Mpx, takze som zvedavy na test M1 mark II a porovnanie s D500.
 
vojko
2017-01-04 11:57:30
príspevok od: MagickVamp
urcite ano, ale pokrok mali vsetky snimace, a este netreba vychadzat z udavaneho ISO, ale realne to porovnavat, lebo Olympus ma udavane ISO vzdy len polovicne oproti realite. Ale pozeral som teraz sum na dxomark v pomere k realnemu ISO, tak aj D90 ma sum mensi ako Olympus M1, takze to moze byt len subjektivne ze M1 je natom malicko lepsie ako D90. Ale stale je to 16 Mpx vs 12 Mpx, takze dobry vysledok na 4/3 snimac. Len ako som ti pisal na D80 som akceptoval ISO200 a na o 2 roky novsej D90 som v pohode siel do ISO800 a na D7100 akceptujem ISO1600. To bol taky najvacsi boom asi v dx snimacoch a teraz su uz rozdieli len nepatrne, je tam uz viac marketingovych tahov ako realneho zlepsenia. Nejake objektivne laboratorne porovnanie sucasnych snimacov nie je mozne, kedze Dx a APSC snimace maju 20 az 24 Mpx a pretestovane 4/3 snimace maju zatial len 16 Mpx, takze som zvedavy na test M1 mark II a porovnanie s D500.
Predpokladám, že v E-M1 II je rovnaký 20MP snímač ako v PEN-F a GX8, a tie už na DxO testovali, a teda plus mínus očakávam rovnaké výsledky - v podstate žiadne zlepšenie v oblasti dynamického rozsahu alebo zníženie šumu. Jediný prínos je nárast rozlíšenia o 4MP oproti E-M1.
A čo sa týka toho klamania v reálnom ISO, tak napr. E-M1 má pri udávanom ISO 1600 reálne 967 a D7200 má 1144. "Klamú" ako Nikon, tak aj Olympus, Nikon trošičku menej.
 
vojko
2017-01-04 12:09:26
príspevok od: z80
Tazko povedat, ja som "nový Olympus E-M1" pochopil ako Mark II, ale moze to byt samozrejme aj Mark I. Ale aj tak tam je o nieco vyssie rozlisenie a ak sa pri zvysenom rozliseni zachova dynamicky rozsah a sum (a este pri mensom senzore), tak je to pokrok.
Kúpil som nový Olympus E-M1 za výbornú cenu 750 EUR. Pod pojmom nový som mal na mysli, že som nekúpil použitý E-M1. Za E-M1 II nie som ochotný ani náhodou zaplatiť 2000 EUR. Mimochodom, v rodine máme aj D5100 a u neho taktiež akceptujem len ISO 1600. Minule som bol donútený fotiť na ISO 3200, ale natrápil som sa pri spracovaní RAW súborov, lebo JPG boli pre mňa nepoužiteľné resp. ak, tak len v ČB.
 
MagickVamp
2017-01-04 12:56:10
príspevok od: vojko
Predpokladám, že v E-M1 II je rovnaký 20MP snímač ako v PEN-F a GX8, a tie už na DxO testovali, a teda plus mínus očakávam rovnaké výsledky - v podstate žiadne zlepšenie v oblasti dynamického rozsahu alebo zníženie šumu. Jediný prínos je nárast rozlíšenia o 4MP oproti E-M1.
A čo sa týka toho klamania v reálnom ISO, tak napr. E-M1 má pri udávanom ISO 1600 reálne 967 a D7200 má 1144. "Klamú" ako Nikon, tak aj Olympus, Nikon trošičku menej.
Ano klamu vseci a cim novsi snimac tak je to horsie a horsie, ale Olympus najviac. MNo a Pen F ma pri ISO1600 uz len 723 a M10 mk II ma 759. Ale ako som pisal uz dlhodobo sa to nejak extra nehybe. Pozeral som ten Pen F a sum pri realnom ISO a na 4/3 snimac podla mna super vysledok. Sice viac klamu s realnym a udavanym ISO, lebo chcu ukazat ze sum na rovnakom ISO je mensi, ale realne vzhladom na to ze ma snimac uz 20 Mpx a realny sum je rovnaky ako mal 16 Mpx snimac je to velmi fajn. DR a aj ostatne atributy su postacujuce. Hmm, myslim ze v realite rozdieli medzi takymito 4/3 a APSC/Dx co sa tyka sumu budu velmi male.
 
vojko
2017-01-04 13:34:40
príspevok od: MagickVamp
Ano klamu vseci a cim novsi snimac tak je to horsie a horsie, ale Olympus najviac. MNo a Pen F ma pri ISO1600 uz len 723 a M10 mk II ma 759. Ale ako som pisal uz dlhodobo sa to nejak extra nehybe. Pozeral som ten Pen F a sum pri realnom ISO a na 4/3 snimac podla mna super vysledok. Sice viac klamu s realnym a udavanym ISO, lebo chcu ukazat ze sum na rovnakom ISO je mensi, ale realne vzhladom na to ze ma snimac uz 20 Mpx a realny sum je rovnaky ako mal 16 Mpx snimac je to velmi fajn. DR a aj ostatne atributy su postacujuce. Hmm, myslim ze v realite rozdieli medzi takymito 4/3 a APSC/Dx co sa tyka sumu budu velmi male.
Však práve, že rozdiely medzi senzormi M43 a APS-C sú také malé, že u mňa rozhodli iné faktory pri nákupe nového tela. Senzor nie je všetko. Po trapase s D3400 to s D5600 u mňa Nikon definitívne prehral. Čakal som radikálnu zmenu či už v podobe AF modulu z D7200 alebo zväčšenie hľadáčika alebo zabudovanie ostriaceho motorčeka alebo podporu odpaľovania externých bleskov cez zabudovaný blesk alebo 4K video. A oni pridali Snap Bridge a znížili hmotnosť o 5g - změny jako prase. A pridali aj na cene. Tak nech si Nikon hraje ďalej, u mňa skončil.
Ešte upresňujem, že som neočakával všetky uvedené vylepšenia, to by sme sa dostali na úroveň D7200, ale aspoň jedno z nich.
 
vojko
2017-01-04 13:54:25
príspevok od: vojko
Však práve, že rozdiely medzi senzormi M43 a APS-C sú také malé, že u mňa rozhodli iné faktory pri nákupe nového tela. Senzor nie je všetko. Po trapase s D3400 to s D5600 u mňa Nikon definitívne prehral. Čakal som radikálnu zmenu či už v podobe AF modulu z D7200 alebo zväčšenie hľadáčika alebo zabudovanie ostriaceho motorčeka alebo podporu odpaľovania externých bleskov cez zabudovaný blesk alebo 4K video. A oni pridali Snap Bridge a znížili hmotnosť o 5g - změny jako prase. A pridali aj na cene. Tak nech si Nikon hraje ďalej, u mňa skončil.
Ešte upresňujem, že som neočakával všetky uvedené vylepšenia, to by sme sa dostali na úroveň D7200, ale aspoň jedno z nich.
Ešte podotýkam, že D5300 a D5500 delí cca 15 mesiacov a D5500 a D5600 delí 22 mesiacov. A pri prechode D5300-D5500 tie rozdiely boli vidieť.
 
MagickVamp
2017-01-04 14:42:31
príspevok od: vojko
Však práve, že rozdiely medzi senzormi M43 a APS-C sú také malé, že u mňa rozhodli iné faktory pri nákupe nového tela. Senzor nie je všetko. Po trapase s D3400 to s D5600 u mňa Nikon definitívne prehral. Čakal som radikálnu zmenu či už v podobe AF modulu z D7200 alebo zväčšenie hľadáčika alebo zabudovanie ostriaceho motorčeka alebo podporu odpaľovania externých bleskov cez zabudovaný blesk alebo 4K video. A oni pridali Snap Bridge a znížili hmotnosť o 5g - změny jako prase. A pridali aj na cene. Tak nech si Nikon hraje ďalej, u mňa skončil.
Ešte upresňujem, že som neočakával všetky uvedené vylepšenia, to by sme sa dostali na úroveň D7200, ale aspoň jedno z nich.
Casom kazdemu asi na svojej znacke zacne nieco liest na nervy, zvlast ked na nieco dlhodobo caka a stale to tak nieje. Ja v Canone dlhodobo cakam na malu utesnenu zrkadlovku (Pentax to ma), alebo ked uz nie utesnenu aby tam dali aspon microadjustment. A stale nic Takze kukam dookola stale po inych znackach, len tie mi zatial stale pridu nekomplexne, maju nieco respektive chyba im nieco co by mi vadilo este viac. V Olympuse mi hlavne chyba taky univerzalnejsi telezoom, Panasonic sice spravil 100-400 ale co som videl testy tak je to nic moc, aby to bolo dobre, musi to spravit asi Olympus. A je to aj o prachoch, mat dva systemi je dost drahe a 4/3tinak sice atakuje Dx/Apsc ale rozdiel medzi FF je uz pre mna velmi silny a Olympus FF nema.
 
fatality
2017-01-04 16:25:21
príspevok od: MagickVamp
Ano klamu vseci a cim novsi snimac tak je to horsie a horsie, ale Olympus najviac. MNo a Pen F ma pri ISO1600 uz len 723 a M10 mk II ma 759. Ale ako som pisal uz dlhodobo sa to nejak extra nehybe. Pozeral som ten Pen F a sum pri realnom ISO a na 4/3 snimac podla mna super vysledok. Sice viac klamu s realnym a udavanym ISO, lebo chcu ukazat ze sum na rovnakom ISO je mensi, ale realne vzhladom na to ze ma snimac uz 20 Mpx a realny sum je rovnaky ako mal 16 Mpx snimac je to velmi fajn. DR a aj ostatne atributy su postacujuce. Hmm, myslim ze v realite rozdieli medzi takymito 4/3 a APSC/Dx co sa tyka sumu budu velmi male.
jedine Sony spravilo extra skok v kvalite/iso snimaca (teda aspon uvedeneho,nejake "zazracne" technologie zo suflika hodnotit nebudem)..a to 42 mpix bsi z a7r2..tou technologiou keby boli vyrobene 20-24mpix ff a dx snimace,dosahovali by podstatne lepsie vysledky v pouzitelnom iso,nez sucasne..firmam sa vsak do dx konkurujucim vlastnym ff moc nechce a ff maju slusne vysledky aj dnes,aj ked este vysie iso by samozrejme prijal kazdy..
to vsak maju photo dinosauri na salame,ved zisky plynu aj bez radikalnych investicii do novych technologii a myslia si,ze plebsu staci kazdy rok prihodit kosticku v podobe snap bridgeu alebo gps..
 
z80
2017-01-04 17:23:09
príspevok od: vojko
Kúpil som nový Olympus E-M1 za výbornú cenu 750 EUR. Pod pojmom nový som mal na mysli, že som nekúpil použitý E-M1. Za E-M1 II nie som ochotný ani náhodou zaplatiť 2000 EUR. Mimochodom, v rodine máme aj D5100 a u neho taktiež akceptujem len ISO 1600. Minule som bol donútený fotiť na ISO 3200, ale natrápil som sa pri spracovaní RAW súborov, lebo JPG boli pre mňa nepoužiteľné resp. ak, tak len v ČB.
Ja fotim skoro vzdy do RAW a na bezne fotky (do A4) je vystup z D5100 na ISO 3200 v pohode. Vacsinou staci par klikov v Lightroome, ziadne trapenie.
 
MagickVamp
2017-01-04 17:40:47
príspevok od: z80
Ja fotim skoro vzdy do RAW a na bezne fotky (do A4) je vystup z D5100 na ISO 3200 v pohode. Vacsinou staci par klikov v Lightroome, ziadne trapenie.
Je velmi relativne komu aka kvalita staci, kolko si mal svetla iso3200 za svetla je lepsie ako iso 1600 ked je svetla malo. A zavisi od toho ako z foto potrebujes pracovat, ak potrebujes robit vyrez tak cim mensi snimac a vyssie iso tym menej detailov. A tiez ci potrebujes zovetlovat a stmavovat. Vela faktorov.
 
MagickVamp
2017-01-04 17:41:54
príspevok od: z80
Ja fotim skoro vzdy do RAW a na bezne fotky (do A4) je vystup z D5100 na ISO 3200 v pohode. Vacsinou staci par klikov v Lightroome, ziadne trapenie.
A este nieco ak foto tlacis tak vytlacok sa zda byt vzdy o triedu lepsi co satyla sumu ako ked to pozeras na pc.
 
z80
2017-01-04 18:39:48
príspevok od: MagickVamp
A este nieco ak foto tlacis tak vytlacok sa zda byt vzdy o triedu lepsi co satyla sumu ako ked to pozeras na pc.
Pozri tu fotku, co som prilozil vyssie. Fotene E-PM2 (micro 43), ISO 6400, po zapade slnka (teda svetla nic moc), tie kamene vpredu som vytahoval v LR z tienov, dost som to odsumoval, pri tom sa nejake detaily stratili, ale nalada na fotke zostala. Mam to vytlacene na A4 a je to pre moje potreby v pohode.
 
MagickVamp
2017-01-04 19:37:21
príspevok od: z80
Pozri tu fotku, co som prilozil vyssie. Fotene E-PM2 (micro 43), ISO 6400, po zapade slnka (teda svetla nic moc), tie kamene vpredu som vytahoval v LR z tienov, dost som to odsumoval, pri tom sa nejake detaily stratili, ale nalada na fotke zostala. Mam to vytlacene na A4 a je to pre moje potreby v pohode.
Pozrel som a mozem povedat len co som uz pisal, kazdy ma ine naroky. So 6D/D750 by si asi potom veselo fotil na ISO 25600. Ako dokumentacia staci a ak sa foto tlaci tak v tlacenej podobe to vzdy vyzera o este kusok lepsie.
 
MagickVamp
2017-01-04 20:09:41
príspevok od: z80
Pozri tu fotku, co som prilozil vyssie. Fotene E-PM2 (micro 43), ISO 6400, po zapade slnka (teda svetla nic moc), tie kamene vpredu som vytahoval v LR z tienov, dost som to odsumoval, pri tom sa nejake detaily stratili, ale nalada na fotke zostala. Mam to vytlacene na A4 a je to pre moje potreby v pohode.
Strasidlo je ISO12800 a hrad je ISO 25600 na 6D. No a pouzitelne ISO je pre mna 6400, to je foto ktoru mozem dat aj ked by som fotil svadbu. Dokumentacne je uz o tom co komu staci.
 
vojko
2017-01-04 21:01:26
príspevok od: z80
Ja fotim skoro vzdy do RAW a na bezne fotky (do A4) je vystup z D5100 na ISO 3200 v pohode. Vacsinou staci par klikov v Lightroome, ziadne trapenie.
Pri 450 fotkách je aj "pár klikov" trápenie.
 
vojko
2017-01-04 21:07:11
A ešte dodám, že som fotil mažoretky väčšinou v červených kostýmoch a miešali sa rôzne typy osvetlenia. Kto to niekedy fotil asi vie, o čom hovorím.
 
MagickVamp
2017-01-05 08:57:31
príspevok od: fatality
jedine Sony spravilo extra skok v kvalite/iso snimaca (teda aspon uvedeneho,nejake "zazracne" technologie zo suflika hodnotit nebudem)..a to 42 mpix bsi z a7r2..tou technologiou keby boli vyrobene 20-24mpix ff a dx snimace,dosahovali by podstatne lepsie vysledky v pouzitelnom iso,nez sucasne..firmam sa vsak do dx konkurujucim vlastnym ff moc nechce a ff maju slusne vysledky aj dnes,aj ked este vysie iso by samozrejme prijal kazdy..
to vsak maju photo dinosauri na salame,ved zisky plynu aj bez radikalnych investicii do novych technologii a myslia si,ze plebsu staci kazdy rok prihodit kosticku v podobe snap bridgeu alebo gps..
Neviem, pozeral som teraz na ten snimac co je v a7r2 cez dxomark aj dprewiev a vzhladom na mpx nijak neuteka konkurencii. Co sa tyka sumu tak je na tom trosku lepsie ako 50Mpx 5Dsr a sumi viac ako 36Mpx D810, takze je medzi nimi. Pride mi to ako standardne dobry Sony cip.

Co ma Sony ale vymakane su podla mna dx....A6500 je taky maly skvost aj ked sa o nej moc nerozprava, je utesnena, ma vacsi cip ako Olympus a teda aj lepsie hodnoty a zaroven ma jeho 5 osu stabilizaciu a 4K. Skoda toho ze objektivy u Sony su drahe ako konkurencne ale kvalitov zaostavaju. Ale univerzalnejsi dx asi momentalne neexistuje.
 
fatality
2017-01-05 11:25:47
príspevok od: MagickVamp
Neviem, pozeral som teraz na ten snimac co je v a7r2 cez dxomark aj dprewiev a vzhladom na mpx nijak neuteka konkurencii. Co sa tyka sumu tak je na tom trosku lepsie ako 50Mpx 5Dsr a sumi viac ako 36Mpx D810, takze je medzi nimi. Pride mi to ako standardne dobry Sony cip.

Co ma Sony ale vymakane su podla mna dx....A6500 je taky maly skvost aj ked sa o nej moc nerozprava, je utesnena, ma vacsi cip ako Olympus a teda aj lepsie hodnoty a zaroven ma jeho 5 osu stabilizaciu a 4K. Skoda toho ze objektivy u Sony su drahe ako konkurencne ale kvalitov zaostavaju. Ale univerzalnejsi dx asi momentalne neexistuje.
neviem co si pozeral,ale podla dxo je to druhy naj snimac podla iso..pri 42mpix..hned po 12mpix a7s,co je iso killer..a vies si predstavit snimac vyrobeny touto technologiou s 20mpix..
 
MagickVamp
2017-01-05 11:33:22
príspevok od: fatality
neviem co si pozeral,ale podla dxo je to druhy naj snimac podla iso..pri 42mpix..hned po 12mpix a7s,co je iso killer..a vies si predstavit snimac vyrobeny touto technologiou s 20mpix..
pozeram priebehy, nie bodovu hodnotu 3434 obodovanu nejakym klucom na ISO 100, to ma akosi nezaujima a ma to podla mna strasne malu vypovednu hodnotu. Daj si porovnat a pozri grafy.
 
fatality
2017-01-05 11:42:17
príspevok od: MagickVamp
pozeram priebehy, nie bodovu hodnotu 3434 obodovanu nejakym klucom na ISO 100, to ma akosi nezaujima a ma to podla mna strasne malu vypovednu hodnotu. Daj si porovnat a pozri grafy.
pozrel som si aj grafy a stale to je skvele na 42mpix..
 
MagickVamp
2017-01-05 11:46:04
príspevok od: fatality
pozrel som si aj grafy a stale to je skvele na 42mpix..
Urcite ano, Sony ma super snimace, ale v sume by to nejaky extra posun nebol ani oproti D750 ci 6D. Oproti konkurencii neuteka aj ked patri s spicke.
 
JohnNewton
2017-01-09 12:35:23
príspevok od: MagickVamp
Urcite ano, Sony ma super snimace, ale v sume by to nejaky extra posun nebol ani oproti D750 ci 6D. Oproti konkurencii neuteka aj ked patri s spicke.
Len nech Vás tu objaví Blahoslav......
 
kubiak
2017-01-16 21:29:42
co sa tyka posledneho foto Mobilov tak by bolo ferove co sa dvojice fotoaparatov tyka a hlbky ostrosti uviest Huawei P9 ako titulok nakolko to bol ich prevrat .
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované