Testy najlacnejších zrkadloviek ukazujú, že tie dospeli do takej úrovne, že obrazový výstup konkuruje aj podstatne drahším modelom.
Skúsení fotografi si vedia pri výbere fototechniky poradiť aj sami. Majú dostatok praktických skúseností a vedia, kde hľadať informácie. Začiatočníci sú na tom opačne. Skúsenosti žiadne a informácie hľadajú aj tam, kde nie je dobrý zdroj. Často krát sú presýtení množstvom informácii. Preštudovali všetky recenzie, zapojili sa do všetkých diskusných fór, popýtali sa vo všetkých predajniach v okolí a stále váhajú, ktorý model si vybrať, aby neurobili chybu a ich nový miláčik sa ukázal ako šmejd.
Keby väčšiu časť tohto úsilia venovali predpríprave študovaním kníh o fotografovaní, urobili by lepšie. Prečo? Pretože dnes už nenájdete zrkadlovku, ktorá fotografuje zle. Niekoľko rokov dozadu bol rozdiel medzi amatérskymi a profesionálnymi zrkadlovkami veľký. Isteže stále bude rozdiel vo funkčnosti, ergonómii, rýchlosti. Ale pre amatéra budú nepodstatné. Nové amatérske modely, akými sú napr. Canon EOS 1100D, či Nikon D3100/5100, Pentax K-r, Sony A33 prekvapujú aj skúsených fotografov svojím obrazovým výstupom. Ďakujme ich výrobcom, že nepotláčajú ich kvalitu, aby nepredbehli podstatne drahšie ale o niečo staršie modely. Konštruktéri zužitkovali technológie vyvinuté pre profesionálne fotoaparáty a aj keď s oneskorením, ale predsa ich zužitkovali aj v najlacnejších fotoaparátoch. Amatérom sa tak dostávajú do rúk fotoaparáty, v ktorých nájdu výkonný procesor, či automatické zaostrovanie, ktoré pred dvomi rokmi využívali poloprofesionálne modely.
Začiatočníci, amatéri, už sa nemôžete vyhovárať, že za nekvalitu môže fotoaparát. Výhovorky už neplatia. Sťažovať sa môžete na objektívy, svetlo a po väčšinou na seba. Hlavne na začiatku býva fotograf tým najslabším článkom vzniku fotografie. Samozrejme, vždy tu budú technické a ergonomické obmedzenia, ale pre amatérov nie sú tak dôležité.
Nové zrkadlovky majú veľký dynamický rozsah a nízku úroveň šumu, za ktorý by sa nemusela hanbiť nejedna profesionálna zrkadlovka. Práve testujem nový Nikon D5100 a keď vidím, ako s prehľadom poráža Nikon D300, ktorý som roky používal, tak ma to aj škrie. Rovnako dopadol aj Michal Lindner, ktorý dokončil test Canonu EOS 1100D.
Ešte donedávna som JPG zavrhoval, dnes ho zhliadam ako použiteľný. Väčší dynamický rozsah podporený funkciou digitálneho blesku spôsobil, že aj fotografie snímané do JPG obsahujú dostatočné množstvo detailov. Kresba vo svetlách a tieňoch je omnoho lepšia, ako kedysi. Odšumovanie nemusí byť také agresívne, čo vedie k zachovaniu drobných detailov. A keď aj šum na fotografiách je, tak je menej rušivý a vyzerá skôr ako filmové zrno.
Aj najlacnejšie modely dnes ponúkajú Live View a snímanie videa minimálne v HD kvalite. Postupne už nebude čo vylepšovať a preto sa výrobcovia sústredia na nové expozičné režimy, ktoré prinášajú viac zábavy a kreativity. Takzvané efektové programy napodobňujú rôzne štýly fotografie, bez nutnosti vlastniť špeciálne objektívy alebo ovládať pokročilý postprocesing.
Čo je teda dôležité pri kúpe novej amatérskej zrkadlovky? Megapixely a kvalita snímača už nie. Teda je, ale nemusíte sa ňou zaoberať, kvalita je zaručená. Preto sa sústreďte na iné funkcie. Chcete video, výklopný displej, efektové programy? Ovláda a drží sa fotoaparát dobre? To sú otázky, ktoré si musíte klásť. A hlavne sa sústreďte na výber správnych objektívov. Ak nedokážete “nakŕmiť” snímač kvalitným obrazom z objektívu, budete nespokojní, nech je fotoaparát akokoľvek kvalitný. Keď si kupujete zrkadlovku, nekupujete si len fotoaparát, ale vyberáte si svoju budúcnosť. Príslušnosť k systému fotoaparátov, objektívov a príslušenstva.
Takže koniec výhovorkám a sústreďte sa na fotografovanie a nie na technické parametre. Miesto študovania testovacích záberov pri rôznych citlivostiach, si radšej prečítajte dobrú knihu o fotografii alebo navštívte nejakú fotovýstavu.