Na to, aby ste sa zo svojej alebo aj cudzej fotografie poučili, nepotrebujete jej dvojstranový rozbor! Práve preto vám teraz prinášame 3x3 tipy pre lepšiu fotografiu - tri fotky, tri praktické tipy lektorov Akadémie Kreatívnej fotografie, čo a ako zlepšiť. Prečítate za minútku a okamžite sa môžete pustiť do fotenia ešte lepších záberov :) Aj Branislav Vaněk, tvorca dnešných 3 Tipov, je členom tímu AKF.
Ďakujem za vaše fotografie. Dnes som si z množstva doručených, vybral tieto. Ďalšie otipované snímky môžete nájsť na FB stránke AKF.
Autor fotografie: Michal Žák.
Michal nám poslal fotografií viac, než doporučené tri. Michal spravil si dobre. Tvoje snímky sú veľmi zaujímavé. Páči sa mi presah medzi realitou a snom, či ilúziou, ktorú poskytuješ.
Vo vybranom zábere veľmi oceňujem hľadanie a následnú voľbu prostredia. A samozrejme miesto, z ktorého snímka vznikla:) To však má za následok, že si podľa môjho názoru veľmi ďaleko. Netvrdím, že hlavným motívom je práve dievča, želal by som si však byť bližšie. Videl by som viac.
Druhý tip takisto súvisí so vzdialenosťou. Na pravej strane ti do záberu vliezlo množstvo lístia. Áno, viem, že si na strome a na stromoch sa lístie vyskytuje bežne:) Ale vážne, toto je dôsledok toho, že si veľmi ďaleko, či vysoko. Plus, podľa mňa až veľmi veľa okolia. Napravo a naľavo sa už tá krásna plocha kvetov stráca, teda efekt smerom od stredu slabne. Orezať, alebo zliezť nižšie?
Michal, snímke chýba svetlo. Život. Priblesknúť, najlepšie s nasadeným otepľujúcim gélovým filtrom. Alebo to svetlo do snímky dodaj dodatočne. Aj to je možnosť. Som si istý, že by si to zvládol. Niekoľko drobností ako napríklad žlté listy, taký zvláštny oblúk vo vrchnej časti medzi rastlinami. Pre dokonalosť by som ti odporučil odstraňovať takéto nedostatky. Ďakujem.
Autor fotografie: Peter Braun.
Peter, tvoja fotografia obsahuje všetky ingrediencie dobrej reportážnej snímky. Obávam sa však, že si potenciál nie úplne využil. Samotný motív je v poriadku. Mladíci tmavej pleti (fotka je evidentne zo zahraničia, to poznám podľa toho, že tam majú more:)) skákajúci z prístavnej hrádze do mora. Super. Viac by si však získal zmenou uhlu. Moje odporučenie je zmeniť miesto, z ktorého si fotil. Ak je motív zaujímavý, zdrž sa chvíľu na mieste a hľadaj ako a odkiaľ by to šlo ešte lepšie.
Na tvojej fotke je vysledovateľný pokus o komponovanie obrazu. Dopadlo to však tak, že si bol pre výsledok nútený až priveľmi tesno rezať priestor. Všetko na tvojej snímke je veľmi na kraji. Stačilo urobiť krok späť. Ja viem, po bitke je každý generál. Ale vidíš to, však? Často sa používa slovné spojenie “okamžik, ktorý sa už nezopakuje”. Je to naozaj tak? Chalani sa po tomto skoku zbalili a rozpŕchli sa domov? Budem sa opakovať. Ak je motív zaujímavý, zdrž sa chvíľu na mieste a hľadaj ako by to išlo ešte lepšie.
Spracovanie. Peter na tvojich snímkach som si všimol tendenciu orezávať tak ako sa ti to práve hodí. Každá z tvojich snímok má iný formát, rozmer a pomer strán. Aspoň základnú jednotnosť, teda pomer strán snímky dodržuj. Máš veľmi tmavé tiene a farebnosť je tiež trocha ťažkopádna, béžová v LDR až po magentový tón v PHR. Nenachádzam snahu o vylepšenie, napriek tomu, že fotka prešla editorom.
Pre Petra mám ešte jeden tip. Pri správnej expozícii ide nielen o správne naexponované prostredie, ale hlavne o správne zachytenú scénu. Hovorím o chalanovi, čo práve skáče do mora. Vyzerá, ako by sa opieral o neviditeľné niečo. Zmenou expozičného času by si do fotky dostal pohyb. Na druhej strane, ak by si bol bližšie a pod iným uhlom, pri rovnakom čase by sa ti podarilo zachytiť rozprsknutie vody pri skoku. Vyber si:) Ďakujem.
Autor fotografie: Kristína Torjai
Kristína veľmi zaujímavé. Technicky síce nie veľmi vydarené, donútila si ma však rozmýšľať. Vychádzam z predpokladu, že snímka vznikla s úmyslom, že nejde o momentku z “cudzej” akcie. Páči sa mi motív, ktorý si si vybrala. Pre dobre zvládnutú fotku by to však chcelo viac, napríklad správnu voľbu oblečenia, zladenú s obsahom premietaného obrazu.
Vzniká otázka: má zmysel snažiť sa vytvoriť “dielo” iba samotnou fotografiou? V tomto prípade Kristína kombinuje premietaný obraz s reálnou osobou a oboje spojí práve vytvorením fotky. Alebo je lepšie pracovať s fotoeditorom a vytvárať kompozity? Technicky dokonalé diela… Kristínka, snímke chýba práve snaha o dokonalosť. Zameraj sa na cieľ a urob pre vytvorenie snímky, všetko čo môžeš. Alebo aspoň to čo sa práve dá. Slečna má nátelník naopak a “chlpatý” chrbát.
Snaž sa vyšperkovať kompozíciu. Takáto scéna sa nepohybuje. Máš dostatok času na “modelovanie” modelky. Zlaď obraz so snímaným dievčaťom a vytvor ilúziu presahu, kombinácie medzi skutočnosťou a obrazom. Úchop ruky by mal čo najpresnejšie sledovať obraz úchopu ruky na liane. Pokús sa do výslednej scény vložiť tajomstvo. Nejakú správu, náznak. Vyjadri sa. Hľadaj kombinácie, ktoré budú viac ako len obraz v obraze. Ďakujem.
Verím, že v tipoch od AKF hľadáte skôr inšpiráciu ako kritiku. Všetkým odvážlivcom držím palce a prajem dobré svetlo do ďalšej tvorby.
Pokiaľ aj vy chcete, aby sa na vašu fotku pozrel niekto z lektorov AKF a dal vám tri praktické rady, čo na nej zlepšiť, je to možné! Stačí ak pošlete svoje tri fotografie na adresu 3tipy@akf.sk a my z nich vyberieme zábery do ďalšieho článku 3x3 tipy :).