Hore

Retrospektíva

Ťažko sa mi robí recenzia nejakej knihy. Akejkoľvek. Nie je to ako vziať do ruky fotoaparát a skomentovať, ako sa s ním pracuje a aké podáva výsledky. Necítim sa byť povolaným, aby som hodnotil alebo posudzoval prácu takého autora, akým je Tibor Huszár. Nikdy som nemal ani nemám ambíciu byť fotografickým kritikom, skôr konzumentom dobrých fotografií, ktoré ma dokážu obohatiť a tiež nadchnúť pre vlastnú tvorbu. Z tohto pohľadu veľmi rád napíšem niekoľko slov a dojmov, ktoré z tejto knihy mám.

 

 

 

Tibor Huszár sa narodil 16.6.1952 v Réci pri Bratislave. Absolvoval katedru fotografie pražskej FAMU pod vedením profesora Jána Šmoka. V roku 2007 vydáva knihu, ktorá nechce byť ukončením tvorby, ale jej príznačný názov „Retrospektíva" skôr naznačuje obzretie sa za bohatým dielom v zmysle posunu vpred, inšpirácie do ďalšej tvorby. Tibor Huszár dostal za túto publikáciu a ďalšie dve (Na krídlach večnosti, Letokruhy večnosti) ocenenie Fotograf roka 2007.

 

Tibor Huszár objektívom Arnolda Newmana

Fotograf života

Viacerí, aj Ľuboš Jurík vo svojom predslove ku knihe, označujú Tibora Huszára ako umeleckého fotografa. Neviem, či sa on osobne s touto definíciou či zaradením niekedy stotožnil. Skôr by som povedal, že je to fotograf života, ničím nezakrývaného, priameho a úprimného. Dokumentarista, reálny fotograf skutočných ľudí. Umením by som nazval to, ako úspešne sa mu darí vyhýbať sa tomu, čo sa dnes prezentuje ako umenie. A tiež to, ako sa dokáže priblížiť k ľuďom a nemyslím teraz iba fyzicky, na dostrel objektívu.

 

 

15 obrazových kapitol

Áno, keďže ide o obzretie sa za kusom života, tvorby, kniha má viac tém. Nájdete v nej fotografie zo Slovenska (vzbura väzňov v Leopoldove v roku 1989, cigáni na Slovensku, zabíjačka u starých rodičov v Žiharci, veľká noc v Svätom Martine, viera na Slovensku či stavba Gabčíkova) ale aj zo sveta (New York, Portréty známych osobností, Židia, Maďarsko, Mexiko, Brazília, Afrika, Čína a Paríž).

 

 

Každá kapitola má svoje čaro a silu. Osobitne ma zaujali fotografie väzňov v Leopoldove ale aj neuveriteľné fotografie slovenských cigánov, ktoré poznám tiež z knihy Gypsies. Exoticky pôsobia aj fotografie židov z rôznych krajín. Páči sa mi, že portréty ľudí z cudzích  krajín nie sú ponímané ako portréty zvierat v klietke, ako to často vidíme dnes pri fotografovaní Indických Guru alebo iných exotických portrétov. Fotografie rozprávajú príbeh o fotografovanom jemne a dôstojne.

 

 

Pevne mi v pamäti utkvelo niekoľko skvelých fotografií, napríklad portrét brazílskej ženy s dieťaťom v rieke, portrét mladého čínskeho muža pri bicykloch so staršou ženou v pozadí, čínske „nanuky do ruky" (tak som si tú fotografiu nazval), chlapci na ulici vo Favella a mnoho ďalších.

 

 

Dojímavé fotografie z kostolíkov východného Slovenska z knihy letokruhy večnosti mi kontrujú k fotografiám Židov pri múre (nárekov?), v synagóge a v konferenčnej sále v New Yorku.

Užasnuto a s kútikmi povytiahnutými smerom nahor som sledoval tváre robotníkov a spôsob práce a života pri stavbe Gabčíkova.

Pre mešťanov bude osobitým zážitkom kapitola o domácej zabíjačke a nemenej zaujímavé sú svojské portréty našich, českých ale aj svetových osobností.

 

 

Po niekoľkonásobnom prelistovaní knihy mám pri srdci hrejivý pocit plný rešpektu pred človekom ako takým, pred kultúrami, rozdielnymi zvykmi a spôsobom života. Všetci ľudia na fotografiách vyzerajú naozaj ľudsky, či dokonca zraniteľne, ale zároveň aj veľmi silno a odhodlane. Dokonca aj väzni.

 

 

Niekedy cítim nostalgiu pri pozorovaní života, ktorý už v súčasnosti mnohokrát v takej podobe, ako ho zachytil autor, ani nenájdeme. Toto je obrovské zadosťučinenie aj pre fotografa, ktorý svojimi knihami zanecháva stopu. Tibor zachytáva realitu klasickým spôsobom, ktorý prežije aj potenciálny pád elektroniky a celého digitálneho sveta. Filmy a fotografie ostanú a obrazy vzniknuté na emulzii s nimi. Majú špeciálny charakter, majú schopnosť odovzdať pocit, posolstvo. A ja som to celý čas pri listovaní knihy cítil a ešte aj dlho potom.

 

 

Kniha je kvalitnej väzby (šitá) na výbornom a patrične hrubom papieri. Všetky fotografie v knihe boli vyhotovené klasickým spôsobom na film, ktorý si Tibor Huszár sám vyvoláva podobne ako aj fotografie v tmavej komore.

 

 

Autor článku: Julo Kotus

 

 

Knihu "Retrospektíva" nájdete v ponuke vydavateľstva Slovart.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
lu_boss
2010-08-19 15:31:40
Od TH je vela knih. Niektore som si prelistoval, tuto som zatial nevidel, ak su fotky z dlhsieho obdobia a zanrovo odlisne, kupim si ju. Panovi Huszarovi sa neda upriet majstrovstvo na temu ciganov vo fotografii, ale uz som trosku alergicky na plagiaty typu socialny dokument = umrncane spinave ciganca a tym padom mam trosku nevolu aj k samotnym fotografiam TH s touto temou.
 
stoli
2010-08-19 22:32:35
Túto knihu som dostal na Vianoce ako dar vrelo odporúčam aspoň prelistovať,ale radšej mam takéto knihy doma.
 
julo kotus
2010-08-19 23:56:12
príspevok od: stoli
Túto knihu som dostal na Vianoce ako dar vrelo odporúčam aspoň prelistovať,ale radšej mam takéto knihy doma.
:) niektorí máme šťastie na darcov :)
 
velecky
2010-08-20 09:12:51
príspevok od: julo kotus
:) niektorí máme šťastie na darcov :)
aj mne to priniesol Ježíško :), a rok predtým Bánovo iné Slovensko a rok predtým Kállaya... U mňa to nie je šťastie na darcov, ale drzosť vypýtať si to. BTW - mne sa retrospektívy páčia, na malej ploche je veľa z tvorby (široké časové rozpätie, viaceré - a rozličné témy).
 
slavmiro
2010-08-20 11:07:48
príspevok od: lu_boss
Od TH je vela knih. Niektore som si prelistoval, tuto som zatial nevidel, ak su fotky z dlhsieho obdobia a zanrovo odlisne, kupim si ju. Panovi Huszarovi sa neda upriet majstrovstvo na temu ciganov vo fotografii, ale uz som trosku alergicky na plagiaty typu socialny dokument = umrncane spinave ciganca a tym padom mam trosku nevolu aj k samotnym fotografiam TH s touto temou.
Lubos, knizku Ti rad zapoziciam, ako aj dalsie od TH. K averzii na temu gypsies, majster Huszar na teme pracoval od 70.rokov vyse 15 rokov, u neho tazko hovorit o plagiate. Jeho zaber Mulo (mali sme v Silvestrovskom kvize) je absolutnou legendou. Chapem, ze spoluzitie s tym etnikom ma svoje specifika, ktore zrejme pocitujes v mieste bydliska. Ale fotografie majstra Huszara Ti snad ukazu romale svet vo svojej autentickej podobe.
 
lu_boss
2010-08-20 11:15:23
príspevok od: slavmiro
Lubos, knizku Ti rad zapoziciam, ako aj dalsie od TH. K averzii na temu gypsies, majster Huszar na teme pracoval od 70.rokov vyse 15 rokov, u neho tazko hovorit o plagiate. Jeho zaber Mulo (mali sme v Silvestrovskom kvize) je absolutnou legendou. Chapem, ze spoluzitie s tym etnikom ma svoje specifika, ktore zrejme pocitujes v mieste bydliska. Ale fotografie majstra Huszara Ti snad ukazu romale svet vo svojej autentickej podobe.
...nepochopili sme sa - fotky od TH NEPOVAZUJEM za plagiat. To by som rad zdoraznil :-)
Ostatne OK.
 
slavmiro
2010-08-20 11:16:14
Co sa tyka kvality knih, kvalitnejsie knihy s CB fotografiami (teraz nemyslim obsahom) na nasich pultoch najdete asi len tazko. Majster Huszar vynaklada vlastne a nemale prostriedky na ich vyrobu, fotografie v knie netrpia ziadnym DPI rastrom a nedostatkom kontrastu. Cela produkcia je vysoko stratova, profitabilita tu vsak ide bokom, ide o vazne umenie. Knizky maju svoju cenu, ale dam vam tip: Majster Huszar na svojich autorskych vernisaziach predava svoje knizne porfolio za symbolicke ceny. Tam na mieste na poziadanie velmi rad, trpezlivo az kaligraficky knihy signuje s venovanim a 3D odtlackom. Nieco podobne som zazil len u pana Saudka.

P.S. Pan Huszar dopomohol na svet k autorskej monografii Kolomana Sokola. A to je skutocna perla kultury nasho slovenskeho naroda.
 
leto
2010-08-23 23:24:46
krásna kniha,ako píšeš,kvalitná,ten papier,nielen obsah,,,
a tie fotky z Leopoldova,fuuu,,,
 
noik
ocenenie redakciou 2010-08-24 12:26:55
...ja uz viem, co dostanem od Jeziska ;)
 
Lama
2010-08-24 18:13:41
mam od Tibora par knih, New York, prve vydanie Cigani a tuto ma pozicanu uz asi 2 mesiace od kamosa/kolegu Michala z PHOS. Ma ju aj s venovanim a nedavno Tibora boli navstivit osobne. Bohuzial ja som z rodinnych dovodov nemohol :(((
Tibor je svetova dokumentarna extratrieda. Tato kniha je skvela. A ma tam najlepsiu fotku dvojiciek aku som kedy videl. Vzbura v Leopoldove je totalna pecka, ako dokazal postavit na stol vyzleceneho bosa vaznice? Tie fotky z vaznice su nabite na prasknutie emociami. New York a Zidia to je dalsia pecka. Gabcikovo bola myslim jeho diplomova praca. Ciganov mam pocit ze fotil nie 15 ale 30 rokov atd . Pocul som dalsiu story ako sa mu podarilo dostat v Brazilii do Faviel. Skuste si to a pridete o fotak a dostane na drzku a on tam foti na telo so sirokacom. Kurnajs Tibora uz obdivujem nejakych par rokov. Co ma serie tuna na tom nasom malom Slovensku je to, ze podla mna nedostava take miesto v galeriach ake mu patri. Preco?
 
noik
ocenenie redakciou 2010-08-25 10:12:44
No, podla tejto tvojej skratenej ´recenzie´ sa na tu knihu tesim este viac :)
 
Lama
2010-08-26 09:08:50
mas sa na co !!!

:)
 
slavmiro
2010-08-26 10:14:49
na zaver prispevku konciacim ´Preco?´ napisem osobny nazor:

Pan Huszar je extra trieda, pritom individualista so svojim nazorom, clovek ktory ide vytrvale za svojim cielom, co okolie moze obcas chybne vnimat ako jeho nevdacnost. Nezvykne sa pritom oblokopovat jedincami s tym ´medialne spravnym´ svetonazorom. Fotograficka ´tatokrajina´ obec mu dodnes nemoze odpustit ze fotografoval lukrativnu kampan pre HZDS. A zvycajne ako to uz byvam, su najviac proti ti, takz. nepochopeni ´umelci´. Podobne ako je to teraz so sochou Svatopluka a jej autorom Kulichom. Ad Koloman Sokol, ako je vseobecne zname, majster Sokol zijuci v USA v emigracii neprijimal ziadne navstevy, odmietal ponuky na spolupracu a minimalizoval kontakty zo Slovenska. Pan Huszar mal ideu vytvorenia kniznej monografie dokumentujucu tvorbu Kolomana Sokola, k tomu vsak potreboval jeho suhlas k spolupraci ako autora. Spociatku bol rodinou Sokola odmietany. Jeden z mala umelcov komu este Sokol doveroval na Slovensku bol majster sochar Jan Kulich. Pan Kulich kontaktoval Sokolovcov v USA a vytvoril podmienky pre prijatie Huszara tam. Tiborovi viac nebolo treba, stacilo ze sa dvere na verande u Sokolovcov pootvorili, uz si ich ziskal. O Huszarovi je zname ze dokaze vyborne preniknut svojou povahou takmer do kazdeho prostredia. Aj vdaka svojmu fyzickemu vzhladu a-la Bud Spencer. Tibor je uveritelny ako prislusnik Ciganskeho etnika rovnako dobre ako Zidovskeho. Mala Leica M8 v jeho mohutnych rukach nevzbudzuje nedoveru, skor naopak. Rovnako dobre sa vie Tibor dobre pohybovat na predmesti Brazilie..
Ludska vlastnost - zavist, dava ludom klapky pred oci a mnohi vidia len to, ze majster Huszar prevadzkuje prosperujuci podnik praskovej metalurgie, podnik ktory ako inych 1000 tiezdpodnikatelov kupil od FNM, na rozdiel od tich bielych konov, podnik nevytuneloval, ale udrzal. Je ako jediny prevadzkovatel fabriky od byvaleho FNM , ktory dodnes funguje, plati vsetky odvody a dokazal zebezpecit prosperitu. Pekne interview bolo v zaniknutom Zurnali, mam odlozene..

Co sa tyka adekvatneho priestoru, majster Huszar je svetobeznik a jeho fotoumenie nie je masova kultura. Ak ma na Slovensku autorsku vystavu aspon kazde 4 roky, ja sa snazim nevynechat ani jednu vernisaz. Viem ze vo svete ma dalsie, mnohe v trvalych instalaciach.
 
julo kotus
2010-08-26 11:21:33
Myslíš vážne M8? Ten rozhovor Žurnálu by som si rád prečítal, existuje aj niekde na webe?
 
slavmiro
2010-08-26 11:37:46
príspevok od: julo kotus
Myslíš vážne M8? Ten rozhovor Žurnálu by som si rád prečítal, existuje aj niekde na webe?
neviem ci na webe, ale mam ho v odlozeny a tiez nascanovany. Poslem Ti?
Ad Leica, pardon, som sa sekol, M6 (kinofilm) je spravne..
 
julo kotus
2010-08-26 11:40:40
Už som sa zľakol, že aj Huszár digitalizoval a zrovna na M8. M9 je v tomto smere predsa lepšia voľba, ale film je film. :) Ano, PLS, pošli na mail. Dík.
 
Lama
2010-08-26 12:30:28
ahoj Miro, suhlas s dole uvedenym.
To bol len taky povzdych ze tu mame makaca a ti co rozhoduju v galeriach ho obchadzaju :(
Prosim Ta mozes ten scan poslat aj mne? Dakujem

Inak minuly vikend som videl manika s 2 M9 na krku, fotili sme rovnaku situaciu :)))
 
Ultra TXF
2010-08-26 13:40:50
Tentokrát s tebou súhlasím.
 
slavmiro
2010-08-26 13:46:04
poslal som Ti to, ale mail som si len tipol podla vasej domeny a mailu predsedu zdruzenia. Snad Ti to prislo..
 
kepy
2010-12-29 11:09:30
O ľudkosti ( a mnohých iných pozitívnych vlastnostiach) tohoto naj... fotografa svedčí aj jeho citlivý postoj k študnetom. M UU ZA je titul ročenky kreatívnych výstupov študentov, absolventov a pedagógov Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Vydala Fakulta...!!!!
Editormi sú Tibor Huszár, Slavomír Mágal . Redakcia Roman Pavlovič,Ivan Baláž, Boris Brendza,Andrea Koltaiová, Marián Kamenčík. Produkcia Katarína Acélová. Kto môžete zožente si knihu. Pozrite sa ako má vyzerať fotografická moderná kniha o obsahu prosím urobte si vlastný názor. Ja to listujem skoro stále a postupne hltám text aj obraz alebo opačne.
Zamyslime sa zároveň kto a kedy podal podobnú pomocnú ruku študentom a nie len pre študentov. Táto publikácia podľa mňa od výberu typu papiera až po obsah a neskutočný vizuálny zážitok t.č. môže byť etalónom, že už len lepšie knihy sa môžu vydať.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia