Hore

Krátky rozhovor cez ND filter 3

A dostávame sa k tretiemu rozhovoru cez ND filter. V tomto prípade nemusím nič prekladať. Pán fotograf, ktorého vám chcem dnes predstaviť žije síce tiež v Anglicku, ale pochádza z Čiech. Prvý krát som sa so Zdeňkom stretol osobne na stretnutí siedmich fotografov v Londýne. Druhýkrát nás dala do cesty pani Náhoda, keď sme sa neplánovane stretli na letisku. Obaja sme vtedy leteli do Brna a bol to asi môj najrýchlejší let domov. Bolo o čom sa rozprávať. Samozrejme o fotení. Tak tu je: Zdeněk Lesovský. Fotograf, ktorému na jeho fotkách nájdete vždy viac, ako jeden príbeh. Môžete posúdiť, koľko nezávislých vesmírov a životov žije každý jeden jeho záber.

Môžeš sa naším čitateľom predstaviť? Vek, zamestnanie atď.

Je mi 39 let, živím se jako technik a opravář v jedné menší anglické firmě. Mezi mé záliby patří cyklistika, jsem fascinován kvantovou fyzikou a vesmírem, rád čtu a hlavně miluji focení. S foťákem na krku se cítím svobodný a šťastný......zato u počítače při zpracováni fotek jsem často velmi nešťastný a frustrovaný. A asi právě i proto se mi stále hromadí na disku fotky, které je potřeba zpracovat.

Čo bolo tvojím spúšťačom pre fotografovanie a kedy sa to stalo?

Asi před 15lety jsme si s tehdejší přítelkyní půjčili od kamaráda 1.3Mg kompakt. Focení mě tak nadchlo, že jsem si do pár týdnů pořídil svůj digitální kompakt, a po pár měsících první serioznejší fotoaparát, filmovou Praktiku, kde jsem používal jen BW film, který jsem se naučil vyvolat a zvětšit. Zkušenost k nezaplaceni.

Pamätáš si typ svojho prvého fotoaparátu?

Praktika B-něco….už si nepamatuju přesné označeni, s 50mm manuálním sklem.

Ktorý je tvoj najobľúbenejší prístroj a taktiež fototémy?

Mám hodně rád svůj Fuji X-Pro 1, se kterým teď fotím. Není to dokonalý fotoaparát, chybí mi na něm například možnost pořádného manualního ostřeni s Fuji skly. Jejich manuální systém ostření je pro akčni fotku téměř nepoužitelný. Ale s tímto fotoaparátem se cítím v ulicích velmi dobře.

Fototéma - street a dokument, vysněné téma portrét.

Povedz meno jediného zariadenia, ktoré by mal každý fotograf vlastniť.

Fotoaparát, a dobré boty pro street fotografa.

Kto ťa vo fotografii najviac ovplyvnil?

Matt Stuart, Bruce Gilden a v počátku Evžen Sobek. Až neskutečné pro mě na tom je, že se všemi těmito fotografy jsem se setkal a mohl je tak poznat i osobně. A musím říct, že jsou přesně takoví jako jejich fotografie.

Máš obľúbenú nejakú fotomyšlienku?

If Your Pictures Aren’t Good Enough, You’re Not Close Enough.

I proto rád používám jen široká ohniska. Můj ideální rozsah na street by byl 20-50mm f2. Vše vyfocené sklem přes 50mm už pro mě ztrácí kontakt s objektem a snímek nemá potřebnou  dynamiku.

Ak by si mal tú možnosť vrátiť sa v čase, zmenil by si niečo vo svojom foto živote?

Rád bych, kdyby mé počátky byly spřažené s dálkoměrem….Leica (nebo i levnější varianta s manuálním ostřením a nastavením) + 35mm sklo.

Máš nejaký vysnívaný projekt?

Fotit portréty lidí na ulici nějakým nezvyklým, poutavým způsobem. Nějak už nemám chuť fotit to, co bylo tisíckrát vyfotografováno.

Čím ťa priťahuje street fotografia?

Vše potřebné na focení už je tam venku, nepotřebujete nic…..jen foťák. A možná trochu trpělivosti. Ale lidé, světlo, monety, příběhy …..vše už tam venku na vás čeká. A někdy je to úžasný adrenalin, jsem na tom až závislý.

Môžeš nám povedať, či si vo fotení prepásol nejaký moment, ktorý ťa veľmi mrzí?

Nějaký nejzásádnější mě teď nenapadá…….jako street fotograf jsem se už naučil tyhle hypotetické fotky rychle zapomenout a nefantazírovat nad tím, jak úžasná fotka to mohla být. Neboť při každém focení v ulicích je nějaký ten moment, který člověk propásne či nevyfotí tak dobře, jak by si uměl představit.

Máš nejakú tajnosť alebo chybu, ktorá sa ti stala pri fotení? Ak áno, vedel by si sa o ňu s nami podeliť?

Chybu?..…….dle mého mínění neumím dobře zpracovat fotku.

Tajnost?…..to asi ani ne.

Fotografická kniha, ktorá nesmie chýbať v tvojej knižnici a tiež nejaký fotograf, živý alebo mŕtvy, ktorému by si chcel asistovať pri fotení.

Workers od fotografa Sebastiao Salgado.

Viděl jsem jeho výstavu v Česku, byla udělaná ve vlaku a cestovala po celé zemi. Viděl jsem ji ve třech městech a byl to pro mě nejsilnější fotograficky zážitek. Energie, emoce a drama z těch fotek přímo sršela ……úžasné fotografie.

Asistovat bych chtěl Helmutu Newtonovi.

Skús pomenovať svoj fotografický štýl tromi slovami.

Cvakání na ulici ;-)

P.S.: S vätším množstvom Zdenkových prác sa môžete zoznámiť na jeho FLICKER stránke.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blasi
2014-11-20 08:03:20
velm ibombove fotky.... vsetky... nemaj uchybu
 
blasi
2014-11-20 08:04:05
a vdaka za clanok. Tento pan ma zatial ak porovnavam s predoslymi, tak z nich ma pre mna osobne najlepsie fotky. SUper
 
Blackman
2014-11-20 08:58:50
Super fotky, paradicka.
 
Martin P
2014-11-20 09:03:08
ano tento pan je na svoj relativne nizky fotograficky vek velmi vyzrety autor ale este sa nevie predat v zmysle podania myslienok slovom ale fotograficky je to pan fotograf a suhlasim s nazorom nadomnou ze asi je z tej doterajsej trojice najsamfasa ale to je aj vekom ti dvaja boli starsi pani a uz ta dynamika myslienok pohybu a kompozicie nieje taka ako u tohoto autora je ina avsak o nic horsia skor vytvarnejsia a pravdepodobne tam zohrava ulohu aj spominany vek rozdielna povaha autorov a aj prislusnost k inej narodnosti ale to len teoretizujem a ak mam trosku polemizovat s vyjadrenim o tom ze nema ziadnu tajnost tak mu odkazujem ze je to jeho asertivita o ktorej mozno nevie ale na fotkach je to vidiet a citit
trosku ju naznacil uz pri vybere ohnisk objektivov lebo s takymi sirokymi sklami musi mat clovek odvahu a vnutornu sebaistotu a musi vyzarovat doveru pre fotografovaneho aby pred nim bud neusiel nezakryl si tvar alebo nezautocil co sa velakrat stava ale londyn je iny ako trebars Bratislava alebo Trnava kde su ludia ini bojazlivejsi a podozrievavejsi popripade aj vulgarnejsi a fotograf si potom rozmysli ci radsej nepouzije dlhe ohnisko aby mal aspon nejake fotky ked uz chce nejake mat a nefotit furt stromy domy a oblaky alebo macky co je niekedy na nervy dotykam sa aj temy co tu prednedavnom prebehla o foteni street fotky v Madarsku a zakony tomu priradene problem vidim vo frustrovanej populacii vychodneho bloku europy samozrejme to sa netyka hnedoeuropanov ti su vynimka ale kto by riskoval kradez svojho majetku kvoli dobrej fotke ked ich uz je tolko a foti to kazdy odvaznejsi s menej citlivym cuchom.
na fotkach pana z Londyna je vidno rozdiel medzi regionalnymi povahami fotografovanych a fotografujucich a pan ma stastie ze foti v Londyne kde mu to ide a ma nametov bez problemov dost a este mu aj pekne zapozuju ci uz fyzicky alebo aj stylom bytia a zivota spolocnosti.
mame sa este co ucit aj na strane objektov fotenia a aj na strane druhej.
pozdravujem a zelam vela zdaru v dalsej praci.
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2014-11-20 09:13:56
prijemny rozhovor a skvele fotky
 
blasi
2014-11-20 09:42:39
príspevok od: Martin P
ano tento pan je na svoj relativne nizky fotograficky vek velmi vyzrety autor ale este sa nevie predat v zmysle podania myslienok slovom ale fotograficky je to pan fotograf a suhlasim s nazorom nadomnou ze asi je z tej doterajsej trojice najsamfasa ale to je aj vekom ti dvaja boli starsi pani a uz ta dynamika myslienok pohybu a kompozicie nieje taka ako u tohoto autora je ina avsak o nic horsia skor vytvarnejsia a pravdepodobne tam zohrava ulohu aj spominany vek rozdielna povaha autorov a aj prislusnost k inej narodnosti ale to len teoretizujem a ak mam trosku polemizovat s vyjadrenim o tom ze nema ziadnu tajnost tak mu odkazujem ze je to jeho asertivita o ktorej mozno nevie ale na fotkach je to vidiet a citit
trosku ju naznacil uz pri vybere ohnisk objektivov lebo s takymi sirokymi sklami musi mat clovek odvahu a vnutornu sebaistotu a musi vyzarovat doveru pre fotografovaneho aby pred nim bud neusiel nezakryl si tvar alebo nezautocil co sa velakrat stava ale londyn je iny ako trebars Bratislava alebo Trnava kde su ludia ini bojazlivejsi a podozrievavejsi popripade aj vulgarnejsi a fotograf si potom rozmysli ci radsej nepouzije dlhe ohnisko aby mal aspon nejake fotky ked uz chce nejake mat a nefotit furt stromy domy a oblaky alebo macky co je niekedy na nervy dotykam sa aj temy co tu prednedavnom prebehla o foteni street fotky v Madarsku a zakony tomu priradene problem vidim vo frustrovanej populacii vychodneho bloku europy samozrejme to sa netyka hnedoeuropanov ti su vynimka ale kto by riskoval kradez svojho majetku kvoli dobrej fotke ked ich uz je tolko a foti to kazdy odvaznejsi s menej citlivym cuchom.
na fotkach pana z Londyna je vidno rozdiel medzi regionalnymi povahami fotografovanych a fotografujucich a pan ma stastie ze foti v Londyne kde mu to ide a ma nametov bez problemov dost a este mu aj pekne zapozuju ci uz fyzicky alebo aj stylom bytia a zivota spolocnosti.
mame sa este co ucit aj na strane objektov fotenia a aj na strane druhej.
pozdravujem a zelam vela zdaru v dalsej praci.
peken si t ozrhnut a zosumarizoval. suhlasim
 
JohnNewton
2014-11-20 09:50:49
Mňa by zaujímalo, či sa fotograf aspoň pri niektorých záberoch snaží získať súhlas na zverejnenie , aká je bežná prax pri takýchto záberoch ?
 
mato.draho
2014-11-20 10:16:25
Veľmi príjemné čítanie a osviežujúce fotky. Z fotiek vyžaruje cit pre rozhodujúci moment (1, 8, 13, 34, 39 a iné), ako aj autorov zmysel pre humor (11) Dik za článok, tradične potešil.
 
noik
ocenenie redakciou 2014-11-20 12:12:23
príspevok od: JohnNewton
Mňa by zaujímalo, či sa fotograf aspoň pri niektorých záberoch snaží získať súhlas na zverejnenie , aká je bežná prax pri takýchto záberoch ?
...ak mas chut, precitaj si niekolko rokov stary fotoblog. Je tam vidiet Zdenka pri foteni. Su tam moje zabery ako foti a niekde nasleduje hned jeho vysledna fotka. Co sa jedna konfliktu, tak som bol svedkom jdineho, kde vsak aj pan manzel ukludnoval dotycnu pani. Zdenek zasadne fotky nemaze ani na poziadanie. Predpokladam, ze z dovodu keby fotil na film, tak by asi kvoli jednemu zaberu nevytiahol film z pristroja. Celkovo tieto veci riesi s chladnou hlavou a usmevom. Ten pomaha asi najviac.
www.ephoto.sk/komunita/clanky-uzivatelov/56/7-statocnych-v-londyne/
 
JohnNewton
2014-11-20 16:08:23
príspevok od: Martin P
ano tento pan je na svoj relativne nizky fotograficky vek velmi vyzrety autor ale este sa nevie predat v zmysle podania myslienok slovom ale fotograficky je to pan fotograf a suhlasim s nazorom nadomnou ze asi je z tej doterajsej trojice najsamfasa ale to je aj vekom ti dvaja boli starsi pani a uz ta dynamika myslienok pohybu a kompozicie nieje taka ako u tohoto autora je ina avsak o nic horsia skor vytvarnejsia a pravdepodobne tam zohrava ulohu aj spominany vek rozdielna povaha autorov a aj prislusnost k inej narodnosti ale to len teoretizujem a ak mam trosku polemizovat s vyjadrenim o tom ze nema ziadnu tajnost tak mu odkazujem ze je to jeho asertivita o ktorej mozno nevie ale na fotkach je to vidiet a citit
trosku ju naznacil uz pri vybere ohnisk objektivov lebo s takymi sirokymi sklami musi mat clovek odvahu a vnutornu sebaistotu a musi vyzarovat doveru pre fotografovaneho aby pred nim bud neusiel nezakryl si tvar alebo nezautocil co sa velakrat stava ale londyn je iny ako trebars Bratislava alebo Trnava kde su ludia ini bojazlivejsi a podozrievavejsi popripade aj vulgarnejsi a fotograf si potom rozmysli ci radsej nepouzije dlhe ohnisko aby mal aspon nejake fotky ked uz chce nejake mat a nefotit furt stromy domy a oblaky alebo macky co je niekedy na nervy dotykam sa aj temy co tu prednedavnom prebehla o foteni street fotky v Madarsku a zakony tomu priradene problem vidim vo frustrovanej populacii vychodneho bloku europy samozrejme to sa netyka hnedoeuropanov ti su vynimka ale kto by riskoval kradez svojho majetku kvoli dobrej fotke ked ich uz je tolko a foti to kazdy odvaznejsi s menej citlivym cuchom.
na fotkach pana z Londyna je vidno rozdiel medzi regionalnymi povahami fotografovanych a fotografujucich a pan ma stastie ze foti v Londyne kde mu to ide a ma nametov bez problemov dost a este mu aj pekne zapozuju ci uz fyzicky alebo aj stylom bytia a zivota spolocnosti.
mame sa este co ucit aj na strane objektov fotenia a aj na strane druhej.
pozdravujem a zelam vela zdaru v dalsej praci.
Myslím že rozdiely v mentalite (a samozrejme v zákonoch ) treba rešpektovať, a má rozhodovať vôľa fotografovaného, už len pre to, že ak vznikne skvelá fotografia je to aj jeho 50 % ným pričinením . Je rozdiel fotografovať a zverejňovať. Konkrétne v Maďarsku je to dlhá tradícia, podľa ŠPZ auta nemáte šancu zistiť z akého mesta občan pochádza. Právo na súkromie môže mať aj takúto podobu. U nás dostane papuču najprv cudzí a až potom domáci
 
markato1
2014-11-20 16:49:22
vyborne fotky..,prijemne a putave citanie,parada
 
Dedo
2014-11-20 18:40:24
Rozhovor dobrý,
fotky výborné,
celkovo fajnový príspevok.
 
maco02
2014-11-20 20:22:09
Pre mňa super . Ďakujem
 
noik
ocenenie redakciou 2014-11-21 11:17:32
príspevok od: JohnNewton
Myslím že rozdiely v mentalite (a samozrejme v zákonoch ) treba rešpektovať, a má rozhodovať vôľa fotografovaného, už len pre to, že ak vznikne skvelá fotografia je to aj jeho 50 % ným pričinením . Je rozdiel fotografovať a zverejňovať. Konkrétne v Maďarsku je to dlhá tradícia, podľa ŠPZ auta nemáte šancu zistiť z akého mesta občan pochádza. Právo na súkromie môže mať aj takúto podobu. U nás dostane papuču najprv cudzí a až potom domáci
S autom je to rovnake aj v Anglicku. Ked sa raz auto "postavi" na znacky, tak s nimi aj "zomrie". Nehrozi prepisovanie z okresu do okresu na novy kus plechu/plastu. "Vypalne" od policie skutocne nehrozi. No a co sa jedna enviromentu v ktorom foti/fotime...ano, velke mesto dava aj kozmopolitnost, ale aj intimitu... Keby vsak zil na dedine, predpokladam, ze by sa dal do dokumentu komunity. Mna osobne by tiez lakalo zdokumentovat zivot a obyvatelov nasich dedincanov. Nakolko som jeden z nich, viem ze by mi vela ludi nepovedalo nie... Takto mi tu zostavaju "len" lodicky, a hlavne, co najlepsie zdokumentovat zivot mojej rodiny.
 
nehemah
2014-11-21 13:04:41
"S foťákem na krku se cítím svobodný a šťastný......zato u počítače při zpracováni fotek jsem často velmi nešťastný a frustrovaný. A asi právě i proto se mi stále hromadí na disku fotky, které je potřeba zpracovat. "

... tak v tomto smere, celý ja
 
trizzo
2014-11-21 22:01:17
Super zábery, príjemný rozhovor Ďakujem.
 
noik
ocenenie redakciou 2014-11-21 22:18:48
príspevok od: trizzo
Super zábery, príjemný rozhovor Ďakujem.
Som rád, že zaujalo a že to stálo za prečítanie. Spätná väzba je pre mňa dôležitá. Ďakujem.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované