Nick: Marya/Aria Baró
Je priam neuveriteľné ako môže niekto za jeden rok, odkedy chytí fotoaparát do rúk produkovať také vynikajúce fotografie. Mária je presne človek ktorému sa to podarilo. Ako sama tvrdí, svoju fotografickú cestu začala od roku 2010. Expresívne podanie portrétu vsadené do štvorca s vysokou technickou kvalitou sú pre ňu charakteristické. Pomerne strohé vybavenie možno prekvapí. Jeden fotoaparát, jeden objektív, jedna odrazka, jeden pár rúk a jedno srdce. Pre svoju tvorbu zdá sa, že je to všetko čo potrebuje.
Na úvod býva obyčaj prehodiť slovkom o tom kto je Marya?
Moje meno je Mária Švarbová, dovŕšila som 23 rokov a onedlho, resp. o rok by som mala ukončiť štúdium archeológie v Nitre. K fotografovaniu som sa dostala len pred nedávnom, a to konkrétne začiatkom roka 2010, kedy som dostala od mojej staršej sestry prvú zrkadlovku Sony Alpha 550. Samozrejme týmto jej oficiálne ďakujem za neustálu psychickú a finančnú podporu :).
Hm... archeológia... aj keď genetické inžinierstvo spravilo míľové kroky dopredu, v tejto oblasti asi moc mladých modelov na pózovanie nikdy nebolo? :) Ako sa dostane študentka archeológie k foteniu a to dokonca k foteniu portrétov?
Áno som študentkou archeológie, ale pred vysokou školou som študovala na Škole úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave (odbor Konzervátorstvo a reštaurovanie) a od malička kreslila, či maľovala. V tomto prípade sa hranica z odboru Archeológie k fotografii úzko zúžila. Ako je vidieť v mojej tvorbe najviac ma zaujal portrét, pretože si myslím, že fotografia by mala mať dušu, emóciu a expresiu. Tým pádom kto lepšie toto všetko vyjadrí ako samotný človek? Dalo by sa povedať o mojich fotkách, že ide výlučne len o ženský portrét, ale v budúcnosti by som sa chcela posunúť a zachytiť mojimi očami aj muža alebo staršie dieťa.
Takže k umeniu nemáš ďaleko. Prečo si si vybrala pre svoje fotografie ako prvotný formát štvorec?
Štvorec je pre moje ,,dielo“ úžasný formát, ktorý nie je ani krátky a ani dlhý. Veľmi dobre sa mi do tohto formátu komponuje a je mi veľmi sympatický.
Každý kúsok v galérii sa vyznačuje vysokým stupňom technickej zdatnosti. V čom spočíva to tajomstvo?
Úprimne povedané, ani sama presne neviem, kde je to ,,tajomstvo“. Fotím obyčajnou amatérskou zrkadlovkou DSLR Sony Alpha 550, k nej používam celkom slušný, portrétny objektív značky Sigma 50mm 1.4, na ktorý nedám zatiaľ dopustiť. Materiál nafotený touto technikou upravujem v programe Adobe Photoshop CS4 a som samouk. Každá moja fotka podstupuje určité úpravy a má svoj ,,postproces“. Zaujímavé je, že nikdy presne neviem aký bude konečný výsledok danej fotografie a niekedy aj samú seba prekvapím.
Okrem technickej stránky majú tvoje fotografie aj vysoký emotívny náboj. Súhlasíš s tvrdením, že fotomodelka by mala byť aj dobrá herečka?
V prvom rade pre mňa fotka musí niečo vyjadrovať, musí mať dušu, atmosféru a divákovi dať nejaký možno aj nedefinovateľný pocit. Vtedy fotka skrýva emóciu, ktorú je niekedy veľmi zložité zachytiť. Dôležitý je aj výber modelky/modela a komunikácia s nimi. Mal by to byť fotogenický typ, ktorý pri rôznych výrazoch tváre na danú tému fotky vyzerá relatívne dobre. Preto súhlasím aj s tvrdením, že fotomodelka/ fotomodel musí byť aj dobrý herec/ herečka, a čím je skúsenejší, tým ľahšie sa vcíti do mojej témy.
Nepamätám si, že by som zazrel fotografiu z interiéru, teda ak nerátam staré rozvalené domy. Fotíš výhradne vonku s využitím prirodzeného svetla?
Pri fotení používam výlučne len prirodzené svetlo a pomáham si odrazovou doskou. Priznám sa, že nevlastním ani jeden blesk a ani iné umelé svetlá. Zatiaľ ma vôbec svojim efektom neoslovili a ani nijak špeciálne nezaujali, ale nevylučujem v budúcnosti ani túto formu svietenia. Čo sa týka prostredia, tak fotím len exteriéri, ateliérom sa zatiaľ vyhýbam, pretože by som v nich nemala dostatočný priestor.
Patríš do skupiny fotografov, ktorý už na začiatku vedia po akú fotografiu idú, alebo nechávaš to na inšpiráciu okamihu?
Na začiatku mám v hlave hmlistú predstavu a tému, podľa ktorej sa riadim až ku koncu. Však moja hmlistá predstava sa vykryštalizuje až pri samotnom fotení a veľa krát nafotím aj to čo som v pláne nemala. Často ma napadajú nové veci až pri fotení a potom to ide samo.
Ako dlho trvá tvoje bežne fotenie?
Ak mám rátať čas od samotnej prípravy až ku koncu fotenia, tak relatívne dlho. Najprv si budúci fotený objekt preštudujem, oboznamujem sa s osobou a snažím sa fotky šiť na mieru, na základe vizuálu daného človeka, aby všetko spolu ladilo. A naopak ak mám zase ja osobnú predstavu, čo by som chcela nafotiť, hľadám na to správny typ človeka. Po tomto kroku sa snažím vizuálnu predstavu premeniť na skutočnosť, z ktorej vzniká materiál na ďalšie spracovanie. Samotné fotenie mi trvá cca od 2 do 5 hodín.
Uff! Tak 5 hodín je teda naozaj pre mňa vela. Koľko potom vznikne z takéhoto fotenia fotografií? Myslím tých čo naozaj nafotíš ako aj tých ktoré z nich budú finálne pre uverejnenie.
Ver tomu, že niekedy aj pre mňa :). Zvyčajne sa mi to stáva vtedy, keď mám dobrú modelku a počas fotenia ma napadajú stále nové veci. Takéto fotenia mám veľmi rada. No to čo nasleduje potom, nie je až také ružové. Z fotenia mi vznikne veľmi veľa fotiek. Aby som bola konkrétnejšia, tak aj cca 1000, z ktorých je cca 400 odpadu. Zo zvyšných fotiek mám približne 5 rôznych tém, čiže finálnych fotiek je približne 5 až 10. Najradšej mám, keď každá fotka z tzv. série je iná. Vtedy som relatívne spokojná.
Máš aj vlastného asistenta, stylistu, alebo všetko stíhaš a zvládaš sama?
Stylistu nemám, vždy sa dohodnem s modelkou ako má prísť, či to bude jemné líčenie, aké šaty má zvoliť a aká je moja predstava. Osobne uprednostňujem prirodzenosť a jemnosť. Asistenta mám pravidelne, hlavne na držanie odrazky a zakrývanie nežiaducich tieňov. Samozrejme sa aj stane, že pri sebe nijakého asistenta nemám a musím si vystačiť sama.
Neviem si predstaviť potom bez asistenta ako to riešiš s odrazkou. Vtedy ju nepoužívaš?
Necnie sa ti vtedy že nemáš v zálohe tie blesky? :)
Vôbec sa mi necnie, že nemám v zálohe tie blesky :). Myslím si, že blesk ešte dlho nebude v mojej výbave. Ako to riešim bez asistenta? Niekedy sa stane, že je také neskutočne dobré svetlo, že mi vôbec netreba odrazku. Ak je horšie, tak si ju podrží aj sama modelka, alebo zastavím okoloidúcich :).
Veľa fotografov si chodí obzerať deň pred fotením miesto kvôli svetlu. Miesta kam chodíš sú skôr stále, alebo to obmieňaš?
Veľmi záleží na tom koho idem fotiť a odkiaľ daný človek pochádza. Niekedy si idem pozrieť miesto pred fotením, hľadám aj nové lokality, ale mám aj stále miesta. Najradšej mám multifunkčné lokality, kde sa nachádza na jednom mieste viacero zaujímavých variácií, ako je dom, steny, príroda, zaujímavé dvere alebo okná. Svetlo mám už preskúmané podľa ročných období a podľa toho aj stanovujem čas na fotenie. Každé ročné obdobie je pekné svojim spôsobom. Zima je asi najhoršia kvôli teplotným podmienkam, ale vtedy mám pocit, že obe strany idú na plný výkon.
Kde sa vidíš o 5 rokov?
O 5 rokov? Toto je veľmi zákerná otázka :). Poväčšine žijem prítomnosťou, tak je pre mňa ťažšie si predstaviť kde sa vidím, alebo kde budem o tak relatívne dlhý čas. Myslím, že fotografovať budem naďalej, pretože som sa do fotky zamilovala. Fotografia znamená pre mňa celý svet a som na nej závislá. Mám rada krásu, harmóniu, súlad a o to je to úžasnejšie, keď si toto všetko môžem vytvoriť sama. Dúfam, že svoje portréty posuniem na vyšší rozmer, aby boli ešte emotívnejšie, výtvarnejšie a vyrážali u diváka dych.
Aktualizácia 2018
2018
Hasselblad Master 2018, category ART | International
2017
Finalistka Hasselblad Master 2018 | International
Zlatá medaila 2x / TRIERENBERG SUPER CIRCUIT | Austria
30 under 30 FORBES
2016
1. miesto v kategórii Profesional_Advertising, Conceptual / International Photography Awards IPA | International
2015
Zlatá medaila 2x / TRIERENBERG SUPER CIRCUIT | Rakúsko
Fotoferia HM/ Polish International Exhibition | Poľsko
2014
Zlatá medaila 2x / TRIERENBERG SUPER CIRCUIT - | Rakúsko
Aktuálne portfólio nájdete na webstránke autorky, Instagram, Facebook