Hore

Olympus PEN & OM-D - formát záberu

V každom CSC fotoaparáte Olympus nájdete možnosť výberu formátu záberu, čiže pomeru strán. Natívny formát je daný pomerom strán snímača, ktorý je 4:3. U fotoapartov s APS-C a FF snímačom je rozšírený mierne širokouhlejší formát 3:2. Ak ste na Olympus presedlali zo zrkadlovky s väčším snímačom, zo začiatku vám bude pomer 4:3 pripadať čudne. Je to ale len vec zvyku.

Zmena formátu

Pomer strán (formát) môžete zmeniť v menu. U každého Olympusu je to hneď v prvej záložke. Ide to aj cez rýchle menu, po stlačení tlačidla OK. V ponuke nájdete 4:3, 16:9, 3:2, 1:1 a 3:4.

Ak budete fotografovať do formátu JPG, dôjde k orezu fotografie na vybraný formát. Tým sa zníži rozlíšenie, pričom orezanú plochu nie je možné vrátiť späť. Výhodnejšie je fotografovať do formátu RAW. Aj tu dôjde k orezaniu na vybraný formát, v RAW konvertore môžete orez zmeniť, pričom k dispozícii máte obrazové dáta z celého snímača. Prečo potom meniť pomer strán pri fotení, keď to ide aj dodatočným orezom? Odpoveď je jednoduchá, pretože pri komponovaní rešpektujete vybraný formát a kompozíciu mu prispôsobujete. Zmenený pomer strán vás môže inšpirovať k zmene komponovania. To ale funguje len ak to vidíte na displeji alebo v hľadáčiku.

Zmena formátu je príjemným a poučným spestrením fotografovania, ktoré vám pomáha rozvíjať fotografické videnie.


Natívnym formátom Micro 4/3 fotoaparátom je obdĺžnik s pomerom strán 4:3, je daný pomerom strán snímača.

Ak fotografujete do formátu RAW, máte k dispozícii všetky obrazové body, aj keď ste vo fotoapráte vybrali iný pomer strán ako 4:3. V editore môžete fotografiu orezať na ľubovoľný formát.

4:3 - natívny formát

Menší pomer strán robí kompozíciu pokojnejšiu.


4:3 je natívny formát fotoaparátov s Micro 4/3 snímačom, daný pomerom strán použitého snímača. Tento pomer strán dôverne poznáme zo starších monitorov, kým neprišli do módy širokouhlé. Stále sa s ním môžete stretávať na displejoch mnohých tabletov. Tento pomer používajú bežne kompaktné fotoaparáty.

Ak ste istý čas fotografovali, alebo stále fotografujete s fotoaparátom, ktorého snímač má pomer strán 3:2, bude vám isý čas trvať, kým si na pomer 4:3 zvyknete. Sám som toho príkladom. Dnes už komponujem rovnako prirodzene do formátov 3:2 i 4:3.


Ani v krajinárskej fotografii sa pomer 4:3 nestratí.


Pomer 4:3 v architektonickej fotografii.


4:3 je blízky obľúbenému portrétnemu formátu 6:7.

Na nevýhody tohto pomeru narazíte pri tlači. Štandardné tlačové formáty fotografii majú pomer 3:2, alebo ešte mierne širokouhlejší. Pri tlači preto dochádza k orezu časti snímku. Tomu sa dá vyhnúť, pretože dnes môžete tlačiť prakticky na ľubovoňý formát. Problémom budú skôr vhodné fotorámiky a fotoalbumy.

3:2 - poznáte ho zo zrkadloviek


3:2 je mierne dynamickejší. Orezom na tento formát stratíte približne 12% z rozlíšenia snímača.

3:2 je formát s ktorým sa stretávame u fotoaparátov so snímačom APS-C a FF. Je mierne širokouhlejší ako 4:3 a preto o niečo dynamickejší. Viac v ňom vynikne tretinová kompozícia i zlatý rez. Tento pomer je štandardom pri tlači fotografii. Podľa toho, či fotografujete na výšku alebo na šírku, podporujte výšku alebo šírku fotografovaného objektu.


Dynamickejší formát vynikne pri fotení na výšku.

16:9 - panoráma


Orezom na tento formát stratíte približne 25% z rozlíšenia snímača.

16:9 nazývame aj panoramatickým formátom. Poznáme ho z displejov televízorov a počítačov. Je veľmi dynamický a používa sa najmä u panaoramtických záberov krajiny a mesta.

Nezabudnite, že panoramtický formát môžete využívať aj na výšku, napr. pri fotení stromov, vodopádov atď. Tento formát sa využíva pri snímaní videa. Vy ho môžete využiť pri snímaní fotografii, ktoré si budete pozerať na širokouhlom televízore.


Pomer 16:9 alebo 16:10 je typický pre väčšinu súčsných displejov počítačov, televízorov a mobilných telefónov.


Panoramatický formát je obľúbený v karijnárskej fotografii. Dáva vyniknúť prirodzenému širokouhlému formátu krajiny a orazáva častokrát zbytočnú oblohu alebo popredie.


Mestská panoráma.

1:1 - pokojný štvorec


Orezom na tento formát stratíte približne 25% z rozlíšenia snímača.

1:1, alebo tzv. štvorcový formát poznáme vďaka stredoformátovým fotoaparátom, napr. legendárnemu československému Flexaretu. Tento formát je kompozične veľmi pokojný. Využitie nachádza pri fotení zátiší, detailov, ale i portrétov. Je ťažší na zvládnutie ale fotografa odmení možnosťou netradičnej kompozície.

Formát 1:1 si zaslúži vytlačiť a zarámovať.


Štvorcový formát je vhodný pre snímanie textúr.


Štvorcový formát vyzýva k hraniu sa s geometriou.


Nesmieme zabudúť, že štvorcový formát je natívny formát Instagramu.

3:4 - nezmyselný orez


Chcete prísť o 45% z rozlíšenia snímača?

3:4. Áno, je to na výšku otočený formát 4:3. Prečo ho nájdete v ponuke, to vážne netuším. Veď stačí otočiť fotoaparát na výšku. Takto prídete o takmer 45% z rozlíšenia snímača.

Záver

Poznáme i iné zaužívané pomery strán, tie ale vo fotoaparátoch Olympus nenájdete. To nenamená, že ich nemôžete používať. Fotografiu môžete orezať na ľubovoľný formát v ktoromkoľvek programe pre editáciu fotografii.

Hranie sa s formátmi môže vylepšiť vaše schopnosti komponovania obrazu. Vyskúšajte si urobiť prechádzku mestom alebo prírodou s nastaveným formátom, ktorý bežne nepoužívate. Uvidíte, že sa zmení váš pohľad na možnosti kompozície. Takýto experiment môžete spojiť s použitímumeleckých efektov.

Prajem veľa zábavy s formátmi.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2016-12-21 09:02:56
V dobe, keď sú monitory počítačov vo formáte 16:9, rovnako obrazovky mobilov sú 16:9, pôsobí formát 4:3 absolútne archaicky. 99% ľudí si tieto snímky pozerá na počítači, prípadne mobile a tam to priam bije do očí. Možno aj samotní výrobcovia si to uvedomujú, ale asi je blbé meniť systém na Micro 3/2.
 
blahoslav J B Art
2016-12-21 09:23:07
na mojom Olympuse mam nastavene ukladanie snimkov Jpeg+Raw a format vacsinou 3:2 ... a niekedy pride vhod, ked mozem pri komponovani pocitat s malou rezervou hore a dole ... a niekedy aj 'zachranit' zaber, ako napr. na tejto fotke ...
www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/535565/mih/?s=photos

stal som na vltavskom nabrezi, fotil tuto architekturu, ked som si vsimol, ze smerom ku mne bezi bezec ... tak mi napadlo zachytit ho maznuteho na pozadi, zaujal som vhodne stanovisko, zaostril, fotak dal od oka dolu a snazil sa tvarit nenapadne ... ked bol uz blizko, tak som sa otocil do spravneho smeru, prilozil fotak k oku ... co si ale on vsimol a snaziac sa mi vyhnut, zmenil trajektoriu, ale neobehol ma poza chrbat, iba prebehol tesne predo mnou

v original Jpegu mal amputovanu nohu v clenku, ale z Rawu sa mi ju porarilo zachranit celu a to ani nie som doktor ... odniesla si to len ciastocne poskodena botaska
 
blahoslav J B Art
2016-12-21 09:36:25
príspevok od: marcus_labeo
V dobe, keď sú monitory počítačov vo formáte 16:9, rovnako obrazovky mobilov sú 16:9, pôsobí formát 4:3 absolútne archaicky. 99% ľudí si tieto snímky pozerá na počítači, prípadne mobile a tam to priam bije do očí. Možno aj samotní výrobcovia si to uvedomujú, ale asi je blbé meniť systém na Micro 3/2.
asi si necital clanok ... ale fotaky Olympus su tak vymakane, ze format obrazku si mozes sam nastavit ... original format 4:3 je len Raw
alebo ty a ostatnych 99% ludi si pozerate na telke, v pocitaci, ci mobile RAWy???
az doteraz som bol presvedceny, ze RAW su surove data zo snimaca a obrazok vznikne az ich vyvolanim v nejakom softveri
ty kokos (ako hovori Danko) ... tu sa clovek dozvie veci
 
Hanigal
2016-12-21 09:48:55
Ahoj,
doteraz som vždy fotil vo formáte 3:2, ale mal som s tým dosť veľké problémy pri tlači vo fotolaboch. Po týchto problémoch si myslím, že skôr je problém 3:2 ako 4:3. Mal som s tým problém v kodaku aj fotolabe. Naposledy v Kodaku mi vyvolávali fotku z fuji (3:2) a hneď som musel riešiť, či chcem 15:20 alebo 15:21 - čiže ani jedno nesedelo ako malo. Mal som možnosť 3:2 fotku, ale buď v malej veľkosti alebo veľmi veľkej (ak sa nemýlim). Pozrite na cenník Kodak - tam sú pomery - a okrem toho, aj z tých pomerov na Obchodnej nie každý tlačia. Ale aby som nehanil len, s kvalitou tlače som bol celkom spokojný (nie som nejaký fajnšmeker).
Tak asi toľkoto k pomerom strán pri tlači fotiek z mojej strany.

Th
 
JohnNewton
2016-12-21 13:51:26
príspevok od: marcus_labeo
V dobe, keď sú monitory počítačov vo formáte 16:9, rovnako obrazovky mobilov sú 16:9, pôsobí formát 4:3 absolútne archaicky. 99% ľudí si tieto snímky pozerá na počítači, prípadne mobile a tam to priam bije do očí. Možno aj samotní výrobcovia si to uvedomujú, ale asi je blbé meniť systém na Micro 3/2.
Úplný súhlas, oly by mal k tomu pribaliť starý CRT monitor ako pozornosť
 
marcus_labeo
2016-12-21 14:47:50
príspevok od: blahoslav J B Art
asi si necital clanok ... ale fotaky Olympus su tak vymakane, ze format obrazku si mozes sam nastavit ... original format 4:3 je len Raw
alebo ty a ostatnych 99% ludi si pozerate na telke, v pocitaci, ci mobile RAWy???
az doteraz som bol presvedceny, ze RAW su surove data zo snimaca a obrazok vznikne az ich vyvolanim v nejakom softveri
ty kokos (ako hovori Danko) ... tu sa clovek dozvie veci
Orezať si môžeš všetko na akýkoľvek formát, natívne je ale pomer 4:3, teda fotíš v tomto formáte a z toho len uberáš (čiže sa pripravuješ o pixely či uhol záberu).
Btw. áno, ja pozerám v počítačí RAWy, predstav si, že fotím do tohto formátu (viem, pre Fujistu s úžasnými OOC JPEG ťažko predstaviteľné) a vyvolám do JPEG len tie, ktoré idem tlačiť či zverejniť na webe.
 
JohnNewton
2016-12-21 15:02:30
príspevok od: marcus_labeo
Orezať si môžeš všetko na akýkoľvek formát, natívne je ale pomer 4:3, teda fotíš v tomto formáte a z toho len uberáš (čiže sa pripravuješ o pixely či uhol záberu).
Btw. áno, ja pozerám v počítačí RAWy, predstav si, že fotím do tohto formátu (viem, pre Fujistu s úžasnými OOC JPEG ťažko predstaviteľné) a vyvolám do JPEG len tie, ktoré idem tlačiť či zverejniť na webe.
ďalším krokom by mohol byť kruhový snímač s úžasným jpegom, horizont by nebolo treba sledovať a následne len rezať a rezať.... , alebo tlačiť okrúhle foto...
 
blahoslav J B Art
2016-12-21 15:08:23
príspevok od: marcus_labeo
Orezať si môžeš všetko na akýkoľvek formát, natívne je ale pomer 4:3, teda fotíš v tomto formáte a z toho len uberáš (čiže sa pripravuješ o pixely či uhol záberu).
Btw. áno, ja pozerám v počítačí RAWy, predstav si, že fotím do tohto formátu (viem, pre Fujistu s úžasnými OOC JPEG ťažko predstaviteľné) a vyvolám do JPEG len tie, ktoré idem tlačiť či zverejniť na webe.
ak niecomu nerozumies, nemusis si vymyslat (podobne ako nasi politici)
ako pise Karol Srnec vo svojom clanku vo Fotoskole hned v 1. odstavci
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/zaciname-fotografovat-do-raw-i/
 
z80
2016-12-21 15:29:32
príspevok od: marcus_labeo
Orezať si môžeš všetko na akýkoľvek formát, natívne je ale pomer 4:3, teda fotíš v tomto formáte a z toho len uberáš (čiže sa pripravuješ o pixely či uhol záberu).
Btw. áno, ja pozerám v počítačí RAWy, predstav si, že fotím do tohto formátu (viem, pre Fujistu s úžasnými OOC JPEG ťažko predstaviteľné) a vyvolám do JPEG len tie, ktoré idem tlačiť či zverejniť na webe.
Malokedy sa podari rovno odfotit fotku s idealnou kompoziciou a treba preto urobit vacsi ci mensi orez. Format, ktory ma blizsie k stvorcu (teda 4:3) poskytuje na orez viac moznosti, lebo pri 3:2 formate je "hore" a "dolu" na orez menej priestoru. Pri 16:9 je to este horsie.
 
seifi
2016-12-21 16:02:07
ja vto vnímam tak, že formát by mal vychádzať zo zvolenej kompozície, z obsahu, zo zámeru niečo zvýrazniť, niečo potlačiť, možno naviesť diváka ako si má fotografiu prezerať a nie z toho, aký formát sa im vo fotolabe tlačí lepšie či aký je pomer strán na telke
 
JohnNewton
2016-12-21 16:29:12
príspevok od: seifi
ja vto vnímam tak, že formát by mal vychádzať zo zvolenej kompozície, z obsahu, zo zámeru niečo zvýrazniť, niečo potlačiť, možno naviesť diváka ako si má fotografiu prezerať a nie z toho, aký formát sa im vo fotolabe tlačí lepšie či aký je pomer strán na telke
Istú úlohu tu ale zohráva zlatý rez, k tomu má bližšie pomer 3:2. Geometrické tvary odvodené od tohto čísla sa v európskej kultúre považujú za esteticky veľmi príťažlivé a mnohé geometrické proporcie v prírode sú odvodené od tohto čísla.
 
seifi
2016-12-21 17:43:12
príspevok od: JohnNewton
Istú úlohu tu ale zohráva zlatý rez, k tomu má bližšie pomer 3:2. Geometrické tvary odvodené od tohto čísla sa v európskej kultúre považujú za esteticky veľmi príťažlivé a mnohé geometrické proporcie v prírode sú odvodené od tohto čísla.
sú ľudia, ktorí vedia hneď pri fotení povedať, aký formát bude pre zamýšľané foto najlepší, ale nie som si istý, či menia aj formát na foťáku; podľa mňa použijú maximálne možný aj z dôvodu, že v budúcnosti môžu formát, z rôznych dôvodov, zmeniť, načo sa predom ochudobňovať o data. Ako píše autor článku ... Hranie sa s formátmi môže vylepšiť vaše schopnosti komponovania obrazu ... s tým sa dá len súhlasiť.
 
psykora2
2016-12-21 19:04:54
príspevok od: seifi
ja vto vnímam tak, že formát by mal vychádzať zo zvolenej kompozície, z obsahu, zo zámeru niečo zvýrazniť, niečo potlačiť, možno naviesť diváka ako si má fotografiu prezerať a nie z toho, aký formát sa im vo fotolabe tlačí lepšie či aký je pomer strán na telke
suhlasim, pokial sa jedna o umelecku tvorbu, ale mal som pripad ze "svadobny fotograf" orezal vsetky fotky podla toho ako sa mu zapacilo, cize kazdu inak a ked bolo treba fotky tlacit na jednotny format tak kazda fotka by vysla s bielymi pasmi ak by sa neorezala cize treba sa pozerat na to trochu aj z praktickej stranky
 
calven
2016-12-21 19:15:18
Článok ma zaujal. Plánuje sa podobný aj pre Panasonic? Keďže Olympus okolo mňa nik nemá, ale Panasonic áno...
 
Marcel Rebro
2016-12-21 19:29:16
príspevok od: calven
Článok ma zaujal. Plánuje sa podobný aj pre Panasonic? Keďže Olympus okolo mňa nik nemá, ale Panasonic áno...
Myslím, že to čo je v článku uvedené, platí aj pre Panasonic ...
 
JohnNewton
2016-12-21 20:04:17
príspevok od: Marcel Rebro
Myslím, že to čo je v článku uvedené, platí aj pre Panasonic ...
1" sú 3:2
 
Marcel Rebro
2016-12-21 20:14:29
príspevok od: JohnNewton
1" sú 3:2
To je fakt. Ale Panasonic m43 foťáky sú 4:3
 
JohnNewton
2016-12-21 20:17:43
príspevok od: Marcel Rebro
To je fakt. Ale Panasonic m43 foťáky sú 4:3
To je tiež fakt, poznám ...
 
calven
2016-12-21 20:20:54
príspevok od: Marcel Rebro
Myslím, že to čo je v článku uvedené, platí aj pre Panasonic ...
No to ja samozrejme viem. Ale v článku o tom nie je ani slovo. Myslím, že by nikomu klávesnica neodpadla, ak by sa zmienilo to, že to platí nie len pre Olympus...
 
JohnNewton
2016-12-21 20:21:20
Blahoslav s čím nesúhlasíš ? Nevieš si vydeliť 13,2/8,8 mm ? To som písal len aby Calven netápal
 
Marcel Rebro
2016-12-21 20:25:07
príspevok od: calven
No to ja samozrejme viem. Ale v článku o tom nie je ani slovo. Myslím, že by nikomu klávesnica neodpadla, ak by sa zmienilo to, že to platí nie len pre Olympus...
... keď si spravíš autoškolu na Fábii musí Ti inštruktor vysvetľovať že tie isté pravidlá cestnej premávky platia aj keď sedíš v Dácii?
 
JohnNewton
2016-12-21 20:33:19
príspevok od: calven
No to ja samozrejme viem. Ale v článku o tom nie je ani slovo. Myslím, že by nikomu klávesnica neodpadla, ak by sa zmienilo to, že to platí nie len pre Olympus...
Nebuď si taký istý, ešte sa k tomu nevyjadril Luňák a Ganec
 
calven
2016-12-21 20:49:16
príspevok od: Marcel Rebro
... keď si spravíš autoškolu na Fábii musí Ti inštruktor vysvetľovať že tie isté pravidlá cestnej premávky platia aj keď sedíš v Dácii?
Za predpokladu, že je autoškola predaná ako Kurz šoférovania na Fábiu, tak prečo nie. Rovnako toto je článok onálepkovaný pre Olympus. Čo si myslíš, koľko ľudí tuší, že v Panasonicu a v Olympuse sú rovnaké (čo sa týka rozmerov a pomerov) snímače?
 
calven
2016-12-21 20:50:25
príspevok od: JohnNewton
Nebuď si taký istý, ešte sa k tomu nevyjadril Luňák a Ganec
Ganec je idiot. A brutálne ma teší, že jeho brat dal Olympusu šancu asi na 13 hodín a potom, keď videl čo z neho padá, ho v panike vracal do obchodu...
 
JohnNewton
2016-12-21 20:58:32
príspevok od: calven
Ganec je idiot. A brutálne ma teší, že jeho brat dal Olympusu šancu asi na 13 hodín a potom, keď videl čo z neho padá, ho v panike vracal do obchodu...
No až také kritické to nie je s tým Olym, iba ste z toho urobili džihád , 2000 strán sprostostí, čo by si PL počal bez Ganca ? Ostali by mu len konšpiračné teórie....
 
calven
2016-12-21 21:03:10
príspevok od: JohnNewton
No až také kritické to nie je s tým Olym, iba ste z toho urobili džihád , 2000 strán sprostostí, čo by si PL počal bez Ganca ? Ostali by mu len konšpiračné teórie....
Nech si tam robia čo chcú. Mám posledné cca 2 roky iné starosti, ako sa snažiť diskutovať s bezmozgami, zvláš keď človek vie, že diagnóza je vážna a bez nádeje na zlepšenie. Tak tam chodím len relaxovať medzi povinnosťami, celkom bez ambícii do toho vstupovať.
 
z80
2016-12-21 21:08:12
príspevok od: JohnNewton
ďalším krokom by mohol byť kruhový snímač s úžasným jpegom, horizont by nebolo treba sledovať a následne len rezať a rezať.... , alebo tlačiť okrúhle foto...
Kruhovy snimac by dokonale vyuzil zobrazovaciu plochu objektivu, ktora je tiez kruh
 
Marcel Rebro
2016-12-21 21:45:22
príspevok od: calven
Za predpokladu, že je autoškola predaná ako Kurz šoférovania na Fábiu, tak prečo nie. Rovnako toto je článok onálepkovaný pre Olympus. Čo si myslíš, koľko ľudí tuší, že v Panasonicu a v Olympuse sú rovnaké (čo sa týka rozmerov a pomerov) snímače?
Myslím že na fotportáli sa vyskytujú fotografi. A tí by to vedieť mohli.
 
JohnNewton
2016-12-22 08:32:33
príspevok od: z80
Kruhovy snimac by dokonale vyuzil zobrazovaciu plochu objektivu, ktora je tiez kruh
No, veď to píšem, dáme si to patentovať...? Kruhový a prehnutý ako sietnica v oku
PS patent na prehnutý má už Canon
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované