Hore

Etika fotografa prírody

Etické zásady pri fotografovaní prírody, fotografovanie vs. ochrana prírody.

Nie je tomu až tak dávno, keď platilo, že fotograf prírody je v prvom rade ten, ktorý prírode rozumie a prostredníctvom fotografií prispieva k jej ochrane. Mená ako Jozef Ponec, Ivan Kňaze, Marián Šagát, či bratia Vlachovci ovplyvnili nie len wildlife tvorbu v Čechách a na Slovensku, ale boli predovšetkým veľkým prínosom v ochranárskych a prírodovedných kruhoch. O ich láske k prírode by nikto nepochyboval. Zmenou dostupnosti fototechniky, a to predovšetkým digitálnej, sa však spomínaný trend výrazne mení. Za fotoaparát sa čoraz viac postavia ľudia, ktorí prírode nie že nerozumejú, ale nemajú k nej ani vzťah. Pre nich je fotografovanie otázkou prestíže. Sebavedomie rastúce z drahej fototechniky z mnohých fotografov robí len lovcov či športovcov. Fotografia je pre nich len prostriedok na získanie uznania a slávy. Pre nich by mala platiť poznámka Rostislava Stacha: „Niektorí ľudia by vôbec nemali fotografovať zvieratá.“

Ak každý z nás nebude rešpektovať základné pravidlá ochrany prírody pri fotografovaní, môže sa stať, že za pár rokov bude fotograf nežiaducou osobou, ktorá bude mať na mnohých miestach v našich národných parkoch zakázaný vstup...

Poznaj, chráň a potom fotografuj

Nie každý fotograf prírody (a teraz myslím najmä tej živej) musí byť skúsený prírodovedec. No každý by sa mal snažiť preniknúť do tajov prírody. Minule som sa stretol s jedným nemenovaným wildlife fotografom, ktorý má po technickej a kompozičnej stránke výborné fotografie. Je úspešný podnikateľ, a preto aj technika, ktorú používa, je rovnako na špičkovej úrovni. Ukazoval mi svoje aktuálne fotografie našich spevavcov. Fotografie boli nádherné, avšak škoda, že mal pre ne len názov: „aha ďalší nejaký vták...“. Zaplatil si fotografovanie z krytu svojho známeho a nemal potuchu, čo mu lieta pred objektívom. Nehovorím, že všetko, čo fotografujem, bezprostredne poznám. Ak sa však chystám na konkrétne fotenie, snažím sa daný druh najprv čo najlepšie spoznať. Jednak mi to môže pomôcť pri samotnom fotografovaní, na druhej strane viem, či moja prítomnosť a činnosť negatívne nevplýva na fotografovaný organizmus.

Zákon vs. fotografia

Pri fotografovaní prírody treba určite dbať aj…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Seemann Martin
2013-10-01 08:07:35
veľká pravda v tomto článku!!!
 
rbr69
2013-10-01 08:18:26
skusim vyvolat polemiku k popisanemu etickemu kodexu fotografa prirody:

Ako autor ako fotograf dodrzuje pohyb len po vyznacenych turistickych chodnikoch a ci v tomto nerobi "vynimku", ak tym nenarusi nic ine?

Dalej ako je zmiereny s fotografovanim vychodov a zapadov slnka, alebo nocnych fotografii v pripadoch:

"V chránených územiach s piatym stupňom ochrany je pohyb po turistických a náučných chodníkoch dovolený v dennej dobe od hodiny po východe slnka do hodiny pred západom slnka."
 
stokinger
2013-10-01 08:21:44
výborne napísané... tak ako hovoríš ľudom ide o prestíš a nič viac žial... sám o svojich lokalitách takisto nehovorím...sem tam niekoho so sebou zoberiem ale je to skor výnimka... celkovo keďže robím v školstve chýba v populácií nie len mladých celková úcta k prírode a k prostrediu kde žijeme... mladí ľudia si neuvedomujú dôsledky, ktoré svojim konaním nie len prio fotení často spôsobujú a o niektorých dospelých ani nehovoriac... žiaľ na druhej strane existuje aj množstvo tkz. pseudoochranárov, ktorí spôsobujú viac škody ako osohu ale to je už na inú tému...
 
Sivo
2013-10-01 08:30:09
príspevok od: rbr69
skusim vyvolat polemiku k popisanemu etickemu kodexu fotografa prirody:

Ako autor ako fotograf dodrzuje pohyb len po vyznacenych turistickych chodnikoch a ci v tomto nerobi "vynimku", ak tym nenarusi nic ine?

Dalej ako je zmiereny s fotografovanim vychodov a zapadov slnka, alebo nocnych fotografii v pripadoch:

"V chránených územiach s piatym stupňom ochrany je pohyb po turistických a náučných chodníkoch dovolený v dennej dobe od hodiny po východe slnka do hodiny pred západom slnka."
No.... Niekedy sú dobré takéto príkazy aj na to, ak napríklad vybočíš z vyznačeného chodníka v Slovenskom raji tak 500 metrov, aby si nevidel, ako sa tam vo veľkom ťaží drevo... Ale pozor - ak vybočíš a uvidíš to, dostaneš pokutu, že si zišiel z vyznačeného chodníka.

(To ale nie je o tom, čo písal autor článku, vzhľadom na cieľovú skupinu čitateľov - fotografov, sa s ním stotožňujem. )
 
Usamma
2013-10-01 08:38:01
Výborne napísane
 
viazo
2013-10-01 08:55:40
dobre napisane
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2013-10-01 09:39:03
Vystizny clanok, aplikovatelny aj na nefotografov.
 
JakubCibik
2013-10-01 10:26:44
príspevok od: rbr69
skusim vyvolat polemiku k popisanemu etickemu kodexu fotografa prirody:

Ako autor ako fotograf dodrzuje pohyb len po vyznacenych turistickych chodnikoch a ci v tomto nerobi "vynimku", ak tym nenarusi nic ine?

Dalej ako je zmiereny s fotografovanim vychodov a zapadov slnka, alebo nocnych fotografii v pripadoch:

"V chránených územiach s piatym stupňom ochrany je pohyb po turistických a náučných chodníkoch dovolený v dennej dobe od hodiny po východe slnka do hodiny pred západom slnka."
Ja osobne sa považujem za fotografa a ochranára v jednej osobe a s článkom plne súhlasím. Jedna z možností je požiadať o povolenie na vstup do rezervácie. Pokiaľ má niekto skutočne záujem o ochranu prírody a fotografovanie zároveň, môže sa stať členom dobrovoľnej stráže prírody a spojiť tak príjemné s užitočným. Ale aj tu sa dajú nájsť špekulanti, ktorí sa pridajú do stráže len kvôli povoleniu a dokážu spraviť viac škody ako úžitku.
 
kelson
2013-10-01 10:36:24
príspevok od: rbr69
skusim vyvolat polemiku k popisanemu etickemu kodexu fotografa prirody:

Ako autor ako fotograf dodrzuje pohyb len po vyznacenych turistickych chodnikoch a ci v tomto nerobi "vynimku", ak tym nenarusi nic ine?

Dalej ako je zmiereny s fotografovanim vychodov a zapadov slnka, alebo nocnych fotografii v pripadoch:

"V chránených územiach s piatym stupňom ochrany je pohyb po turistických a náučných chodníkoch dovolený v dennej dobe od hodiny po východe slnka do hodiny pred západom slnka."
Myslim, ze JakubCibik, ma predbehol a napisal asi tolko, co si myslim o tom aj ja. Osobne dlhoprocne pouzivam povolenia na vstup mimo chodnikov a pod., pretoze to potrebujem v mojej praci. Samozrejme k naplneniu pracovnych povinnosti si zoberiem aj fotoaparat.
 
jan.f.lukas
2013-10-01 19:12:46
Vyborny clanok a mal by byt odomknuty, pristupny kazdemu ...
 
Jerry C.
2013-10-01 21:19:38
príspevok od: jan.f.lukas
Vyborny clanok a mal by byt odomknuty, pristupny kazdemu ...
Tiež nechápem prečo je práve takýto článok - ktorý nie je určený len profesionálnym fotografom,ale aj tým masám začínajúcich / či skôr práve im !!! / - prístupný len platiacim členom .
Veď ide o príspevok ,ktorý možno skôr zaradiť k všeobecno-populárnym ,ako k nejako vysoko odborným. /nenašiel som v ňom ani jednu citáciu spomínanych zákonov či znenie pravidiel.
A etický kódex ? Ten by mal byť hádam predstavený všetkým - ak ho majú dodržiavať.
/nemám rád citát ,že neznalosť zákona neospravedlňuje /
Tak prečo je tento článok len pre členov so zaplateným prístupom ???
Žeby bol tiež draho zaplatený ? To by hádam takýto zapálený ochranár /čo vôbec nespochybňujem ! / nespravil .....
 
Sivo
2013-10-01 22:13:20
príspevok od: Jerry C.
Tiež nechápem prečo je práve takýto článok - ktorý nie je určený len profesionálnym fotografom,ale aj tým masám začínajúcich / či skôr práve im !!! / - prístupný len platiacim členom .
Veď ide o príspevok ,ktorý možno skôr zaradiť k všeobecno-populárnym ,ako k nejako vysoko odborným. /nenašiel som v ňom ani jednu citáciu spomínanych zákonov či znenie pravidiel.
A etický kódex ? Ten by mal byť hádam predstavený všetkým - ak ho majú dodržiavať.
/nemám rád citát ,že neznalosť zákona neospravedlňuje /
Tak prečo je tento článok len pre členov so zaplateným prístupom ???
Žeby bol tiež draho zaplatený ? To by hádam takýto zapálený ochranár /čo vôbec nespochybňujem ! / nespravil .....
Okrem toho, že sa prikláňam k uvedenému názoru, ešte by som rád naviazal na v článku uvedený bod etického kódexu, ktorý znie "dodržuj písané i nepísané pravidlá a zákony".

Myslím, že pokiaľ by redakcia E-phota vzala tento článok ako úvodník a vytvorila seriál, ktorý sa týka najmä tých písaných zákonov o ochrane prírody vs. fotografi, ocenili by to mnohí. Uvediem niekoľko príkladov - postavím si kryt - fotostan - môžu ma pokutovať, že je tam stanovanie zakázané? (Taký pokus bol, to je príklad z praxe.) Ako je legislatívne stanovené "rušenie zveriny"? (Po etickej stránke mi je to známe, ale zaujíma ma aj legislatívna.) Šiel som v lese, poľovník iba videl foťak s teleobjektívom a monopodom a už sa začal rozdrapovať, že ak ma uvidí na posede, podá na mňa trestné oznámenie za nepovolené užívanie cudzieho majetku. (Na posed som pritom nešiel.) V okolí Hrhovských jazier sa nejaký chlapík vyhrážal, že musím ihneď odísť, lebo som na súkromnom pozemku (ktorý takto nebol označený) a pod. Poznať v tejto oblasti legislatívu by isto ocenili mnohí .
 
Jerry C.
2013-10-01 22:18:53
príspevok od: Sivo
Okrem toho, že sa prikláňam k uvedenému názoru, ešte by som rád naviazal na v článku uvedený bod etického kódexu, ktorý znie "dodržuj písané i nepísané pravidlá a zákony".

Myslím, že pokiaľ by redakcia E-phota vzala tento článok ako úvodník a vytvorila seriál, ktorý sa týka najmä tých písaných zákonov o ochrane prírody vs. fotografi, ocenili by to mnohí. Uvediem niekoľko príkladov - postavím si kryt - fotostan - môžu ma pokutovať, že je tam stanovanie zakázané? (Taký pokus bol, to je príklad z praxe.) Ako je legislatívne stanovené "rušenie zveriny"? (Po etickej stránke mi je to známe, ale zaujíma ma aj legislatívna.) Šiel som v lese, poľovník iba videl foťak s teleobjektívom a monopodom a už sa začal rozdrapovať, že ak ma uvidí na posede, podá na mňa trestné oznámenie za nepovolené užívanie cudzieho majetku. (Na posed som pritom nešiel.) V okolí Hrhovských jazier sa nejaký chlapík vyhrážal, že musím ihneď odísť, lebo som na súkromnom pozemku (ktorý takto nebol označený) a pod. Poznať v tejto oblasti legislatívu by isto ocenili mnohí .
no veď práve ...
je to podobné ako s fotením v obchodných domoch,na verejnosti ,vo vyhradených priestoroch ...
väčšinou sa len dohadujeme ,čo sa smie a čo nie ... aj v prírode ...
tiež by som privítal ,keby sa tu tie pravidlá trocha skonkrétnili
 
Koma
ocenenie redakciou 2013-10-01 23:05:07
príspevok od: jan.f.lukas
Vyborny clanok a mal by byt odomknuty, pristupny kazdemu ...
presne, dosť dobre mi nedopína a nechápem prečo ja zamknutý...
 
martin9113
2013-10-02 05:20:15
príspevok od: Sivo
Okrem toho, že sa prikláňam k uvedenému názoru, ešte by som rád naviazal na v článku uvedený bod etického kódexu, ktorý znie "dodržuj písané i nepísané pravidlá a zákony".

Myslím, že pokiaľ by redakcia E-phota vzala tento článok ako úvodník a vytvorila seriál, ktorý sa týka najmä tých písaných zákonov o ochrane prírody vs. fotografi, ocenili by to mnohí. Uvediem niekoľko príkladov - postavím si kryt - fotostan - môžu ma pokutovať, že je tam stanovanie zakázané? (Taký pokus bol, to je príklad z praxe.) Ako je legislatívne stanovené "rušenie zveriny"? (Po etickej stránke mi je to známe, ale zaujíma ma aj legislatívna.) Šiel som v lese, poľovník iba videl foťak s teleobjektívom a monopodom a už sa začal rozdrapovať, že ak ma uvidí na posede, podá na mňa trestné oznámenie za nepovolené užívanie cudzieho majetku. (Na posed som pritom nešiel.) V okolí Hrhovských jazier sa nejaký chlapík vyhrážal, že musím ihneď odísť, lebo som na súkromnom pozemku (ktorý takto nebol označený) a pod. Poznať v tejto oblasti legislatívu by isto ocenili mnohí .
pdobna vec sa mi stala 2x. prvy krat namna ziapal polovnik z posedu ze mam vypadnut do p... k,,,,akysi ze on je na sukromnom pozemku. Ano a mal pravdu pozemok bol v rukach sukromneho majitela .A tym je moj otec. po sprske urazok a nadavanie co sa sypali z poseda dole. mi to nedalo a som si ho odgfotil .No to bol koniec. Nevadilo mu ani to ze podtavil posed na nasom pozemku z nasho dreva a bez suhlasu ale este bol aj drzy. tak som mu len zo srandy povedal ze tu kusok mam odparkovane auto z navijakom a ak bude vyskakovat tak ho aj stym posedom dotiahnem naprostred dediny. A oznamim polevnej strazi a uz bolo ticho
 
kelson
2013-10-02 08:40:26
príspevok od: Jerry C.
Tiež nechápem prečo je práve takýto článok - ktorý nie je určený len profesionálnym fotografom,ale aj tým masám začínajúcich / či skôr práve im !!! / - prístupný len platiacim členom .
Veď ide o príspevok ,ktorý možno skôr zaradiť k všeobecno-populárnym ,ako k nejako vysoko odborným. /nenašiel som v ňom ani jednu citáciu spomínanych zákonov či znenie pravidiel.
A etický kódex ? Ten by mal byť hádam predstavený všetkým - ak ho majú dodržiavať.
/nemám rád citát ,že neznalosť zákona neospravedlňuje /
Tak prečo je tento článok len pre členov so zaplateným prístupom ???
Žeby bol tiež draho zaplatený ? To by hádam takýto zapálený ochranár /čo vôbec nespochybňujem ! / nespravil .....
Bohuzial ja ako autor o tom nerozhodujem, ci je urceny len patiacim clenoma lebo nie. To je podnet na redakciu. Ale budem to tlmocit sefredaktorovi...
 
Jerry C.
2013-10-02 12:39:56
príspevok od: kelson
Bohuzial ja ako autor o tom nerozhodujem, ci je urceny len patiacim clenoma lebo nie. To je podnet na redakciu. Ale budem to tlmocit sefredaktorovi...
Ok ! Ospravedlňujem sa ak som sa Vás vo svojom rozhorčení dotkol .
 
kelson
2013-10-02 20:35:43
príspevok od: Jerry C.
Ok ! Ospravedlňujem sa ak som sa Vás vo svojom rozhorčení dotkol .
Nie, to je ok nedotklo sa ma to. Len ja skutocne s tym moc nenarobim. Sefredaktora som na to upozornil a vysvetlil mu tuto vec...
 
fotografik
2013-10-03 14:32:33
príspevok od: Jerry C.
Ok ! Ospravedlňujem sa ak som sa Vás vo svojom rozhorčení dotkol .
Plne s Tebou súhlasím... Motýle a príroda vôbec ma zaujímajú celý život. No dnes už by som motýľa do zbierky, ktorú som v mladosti mal neulovil. Toto bol najdôležitejší moment, ktorý ma doviedol k fotografii
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované