Hore

O fotografii I.

Tibor Huzsár raz pred rokmi povedal, že „fotografia je životný štýl“. Veľmi som tomu vtedy ešte nerozumel, aj keď som si myslel, že rozumiem. Teraz s odstupom času začínam tušiť, čo tým chcel povedať. Nie je možné z dlhodobého a osobnostného hľadiska brať fotografiu povrchne, myslím tým len ako zdroj obživy alebo iba ako zdroj zábavy (či kombináciu týchto dvoch prístupov). Skôr alebo neskôr sa z fotografie stane pre fotografa duševná potrava, závislosť a istá životná nevyhnutnosť – to bude ten spomínaný životný štýl. Pokiaľ ste profesionálny fotograf a fotíte za peniaze, tak je to aj reálny „chlieb“ a závislosť na fotografii je o to väčšia.

S miernym odstupom času, začínam fotografiu chápať ako dlhodobú, alebo skôr celoživotnú záležitosť. Spočiatku som predpokladal, že ma fotka, tak ako iné záľuby, jednoducho časom prestane baviť. Niekde v úzadí bola otázka, či sa nezačať časom venovať grafike, videu alebo niečomu úplne inému. Nič z toho sa neudialo, fotografia je stále moje jediné médium, médium ktoré som stále celkom nepochopil a neustále v ňom objavujem nové svety, zákonitosti a krásu. Nejde teraz o to či robím skvelé, zlé alebo priemerné fotografie. Inak to už jednoducho asi nebude, som fotograf. Baví ma večer pred spaním listovať si vo fotografickej knihe a prezerať fotky, či už módne alebo dokumentárne. „Čítať“ vo voľných chvíľkach fotografie je pre mňa zaujímavejšie a vzrušujúcejšie viac ako čítanie literatúry. A to veru rád čítam...  (Mimochodom netušíte prečo je s pribúdajúcim vekom tých voľných chvíľ, ktoré máme pre seba stále menej?)

Rozhodujúci moment, je aj to, ako sa k fotografii postaví váš životný partner. Ja mám zatiaľ šťastie, moja manželka Zuzka mi tento životný štýl fotografa toleruje. A nielen to, má rada umenie, ťahá ma na výstavy, zaujímajú ju debaty o fotkách, ich význame obsahu a kompozícii. Fotografická technika ako fotoaparáty, softvér a pod. ju však znervózňuje (podľa jej vlastných slov). A bohužiaľ (alebo chvalabohu?) je mi nemilosrdným a pravdivým kritikom.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
lubos hladky
2014-09-16 08:20:11
Tešim sa na číslo ll.
 
spektrum
2014-09-16 08:52:03
ano, keď je človek nastavený na neustále hľadanie zmyslu a podstaty, emotívneho okamihu, je to vnútorná potreba, vizualizovať svoje poznanie... Vďaka za tému, článok, dobré foto s atmosférou i výborné video, len zbežne som zatiaľ pozrela, nechám si to na večer.
Fotograf, hlavne ten reportážny, je niekedy ako doktor, ktorý drží ruku na tepe pacienta, ktorým je svet.. Emócie sú však všade okolo nás, a nemusia byť zrejmé a priame, tie, ktoré sú skryté v metaforách majú tiež svoju silu..
A hlavne ma teší, že je tu príspeok k podstate, nie k technike, ešte raz vďaka, bolo by fajn stráviť pri debate osobne dlhší čas..
 
jan21
2014-09-16 09:13:44
Paráda, pekne vyjadrené, ..ako životný štýl!
To je krédo platné aj pre umelcov, športovcov (šport/beh ako životný štýl) aj pre fotografa.
Táto tvoja myšlienka nejak i mne sa vrýva, i mňa fascinuje "nesmierne zaujímavý prienik dvoch svetov, sveta technológií či technických „vychytávok“ a sveta umenia" a dobre si to definoval.

Ja pripojím zas krédo:
"Človek by mal robiť aj niečo zdanlivo zbytočné, niečo len pre radosť a uspokojenie!" a potom aj motto Vernona Trenta:
“Amatéri sa starajú o vybavenie, profesionáli o peniaze, majstri o svetlo, ja iba fotím.”

Ď. Jozef
 
jiskerka
2014-09-16 09:28:24
V tomto milom článku sa nás asi nájde viac. Tých, ktorým nestačí vidieť, ktorí majú potrebu zachytiť okamih presne vo chvíli, keď zacítili niečo medzi nebom a zemou. To nedefinovateľné, krásne... čo každý z nás má iné...Preto tak rada prezerám fotografie. Páči sa mi pohľad "toho druhého" a rozmýšlam, ako to vnímam ja. A práve preto je tu toľko škriepok medzi ľuďmi... každý má vnímanie nastavené inak, tak to už, ľudia, pochopte a užívajme si tú spoločnú vášeň... Ako píše Jozef "životný štýl"... Neviem posúdiť, ktoré fotografie sú nadpriemerné, ktoré špičkové. Vnímam ich po svojom... ak vidím nápad, ak je vo fotografii myšlienka, nemusí byť tá fotografia špičková, vnímam aj fotografa ako človeka s bohatým vnútroným životom... Ako vravím... každý sme iný a tak si prajme len dobré svetlo... vo fotografii aj v živote... Veď on ten život zase nie je až taký dlhý a ľahký...
 
DUDIS
2014-09-16 10:48:01
životný štýl.. hmm..

dal by som ešte fázy..
1. pobláznenosť fotografiou
2. hltanie informácií
3. fotenie všetkého a ničoho
4. ...vznikla vášeň k fotografii ...



mňa napadlo pri posledných akciách (koncerty, fotbal, posedenia s priateľmi a p.) že som skôr "limitovaný" fotením (každý odo mňa už očakáva fotografie) - aj ja si to chcem však užiť .. a niekedy už fotiť nechcem..
moji chalani hrajú futbal a ako som sledoval v hľadáčiku niečo konkrétne nestihol som iné udalosti a vôbec som si nevychutnal zápas..
Na poslednom koncerte Tublatanky som spravil asi 400 fotiek a 7 záznamov videa.. ostatní sa zabávali a ja, aj keď som bol spokojný s tým, čo som nafotil, neužil som si to..

začína ma to štvať a rozmýšľam že to budem fotenie obmedzovať..
je to začiatok konca ?? stretli ste sa už s tým??
(fotím asi 6 rokov a prevažne reportáž..)
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-09-16 11:30:01
príspevok od: DUDIS
životný štýl.. hmm..

dal by som ešte fázy..
1. pobláznenosť fotografiou
2. hltanie informácií
3. fotenie všetkého a ničoho
4. ...vznikla vášeň k fotografii ...



mňa napadlo pri posledných akciách (koncerty, fotbal, posedenia s priateľmi a p.) že som skôr "limitovaný" fotením (každý odo mňa už očakáva fotografie) - aj ja si to chcem však užiť .. a niekedy už fotiť nechcem..
moji chalani hrajú futbal a ako som sledoval v hľadáčiku niečo konkrétne nestihol som iné udalosti a vôbec som si nevychutnal zápas..
Na poslednom koncerte Tublatanky som spravil asi 400 fotiek a 7 záznamov videa.. ostatní sa zabávali a ja, aj keď som bol spokojný s tým, čo som nafotil, neužil som si to..

začína ma to štvať a rozmýšľam že to budem fotenie obmedzovať..
je to začiatok konca ?? stretli ste sa už s tým??
(fotím asi 6 rokov a prevažne reportáž..)
nie to je začiatok, treba fotiť len to čo má pre teba zmysel možno. Občas treba prežívať a občas fotiť, čo neprežiješ nafotíš ale možno priemerne dobre
 
lamik
2014-09-16 12:11:31
no tak k vôli tomuto článku som po veeľmi dlhom čase premohol lenivosť a prihlásil sa, aj keď ani už nemám čo písať, keďže vlastne všetci moji pred-pisatelia mi hovoria z duše, rovnako, ako autor článku, takže len vrelá vďaka, Pán Peniak, alebo Jožko, za všetky Tvoje články i príspevky v diskusiách, sú písané s láskou i zápalom (ba dokonca aj s tu málo vídanou gramatikou
... a s nádejou teda dúfam že moje podobné polo-foto-vyhorenie je len onen začiatok
 
blasi
2014-09-16 12:11:47
príspevok od: jan21
Paráda, pekne vyjadrené, ..ako životný štýl!
To je krédo platné aj pre umelcov, športovcov (šport/beh ako životný štýl) aj pre fotografa.
Táto tvoja myšlienka nejak i mne sa vrýva, i mňa fascinuje "nesmierne zaujímavý prienik dvoch svetov, sveta technológií či technických „vychytávok“ a sveta umenia" a dobre si to definoval.

Ja pripojím zas krédo:
"Človek by mal robiť aj niečo zdanlivo zbytočné, niečo len pre radosť a uspokojenie!" a potom aj motto Vernona Trenta:
“Amatéri sa starajú o vybavenie, profesionáli o peniaze, majstri o svetlo, ja iba fotím.”

Ď. Jozef
paci sa mi ten vyrok Vernona Trenta...

ma to veal do seba
 
mythos_666
2014-09-16 12:24:36
príspevok od: Jozef Peniak
nie to je začiatok, treba fotiť len to čo má pre teba zmysel možno. Občas treba prežívať a občas fotiť, čo neprežiješ nafotíš ale možno priemerne dobre
...pokial pozorujes, ze zacinas byt obmedzovany fotenim pri tvojich reportazach, skus to zobrat z ineho konca, skus sa viac na danu akciu "pripravit". Viem, ze nie vzdy sa to da uplne, hlavne pokial ide o temu reportaze, ale napr. pri koncertoch si vies najst dopredu zaznamy z predoslych turne kapely, ci uz video, alebo foto, playlisty ,mozno uz aj videa z akualnych turne, ktore sa uskutocnili, podiovu show aku maju, takisto, postavenie muzikantov na podiu, usporiadanie haly, kde bude nasl.koncert, etc, etc... zdrojov je nehorazne vela (youtube, google...). Da sa to troska uz aj pri sporte (aj ked tam ide fakt viac o momentky), ale takisto prvotna priprava je dolezita. Potom sa vyberies na akciu, ci uz hudobnu, alebo sportovu (mozno inu), kde budes v klude a pohode moct spojit prijemne s uzitocnym a nenafotis x-100 zaberov, ale mozno 30, z ktorych este vyselektujes mozno 8-10 fakt dobrych. Osobne nefotim reporty (aj ked par som v zivote spravil), ale som zastancom trvdej pripravy pred samotnym fotenim, nastudovanie vsetkych dostupnych zdrojov a materialov... ...potom cvaknem par zaberov a vzdy su nejake tie 2-3-4, ci 5 v poriadku. Este jedna vec ma napadla, su lokality a miesta, kde som sa pri foteni ocitol umyselne viac krat po sebe, a to nie len na Slovensku, ale aj na roznych miestach Europy a sveta, pretoze ma magicky pritahovali, a este som citil na mnohych z nich, ze som nedostal maximum z danej lokality do snimku podla mojej predstavy, ale to je na dlhsi pribeh. Da sa to riesit aj touto cestou. Samozrejme ide to do penazi, ale co by sme nespravili pre nase hobby, ze ano? Tymto som chcel len povedat, ze mozno aj nejake tie tvore reporty napr. z koncertu Tubly by si mozno zelali, aby si siel na 2-3 koncerty po sebe (pokial to cas a peniaze dovolia) toho isteho turne, kde by si vytazil maximum danej temy, alebo doslednejsia predpriprava, ako som spominal hore. Majte sa fajn...
 
spektrum
2014-09-16 12:27:00
príspevok od: DUDIS
životný štýl.. hmm..

dal by som ešte fázy..
1. pobláznenosť fotografiou
2. hltanie informácií
3. fotenie všetkého a ničoho
4. ...vznikla vášeň k fotografii ...



mňa napadlo pri posledných akciách (koncerty, fotbal, posedenia s priateľmi a p.) že som skôr "limitovaný" fotením (každý odo mňa už očakáva fotografie) - aj ja si to chcem však užiť .. a niekedy už fotiť nechcem..
moji chalani hrajú futbal a ako som sledoval v hľadáčiku niečo konkrétne nestihol som iné udalosti a vôbec som si nevychutnal zápas..
Na poslednom koncerte Tublatanky som spravil asi 400 fotiek a 7 záznamov videa.. ostatní sa zabávali a ja, aj keď som bol spokojný s tým, čo som nafotil, neužil som si to..

začína ma to štvať a rozmýšľam že to budem fotenie obmedzovať..
je to začiatok konca ?? stretli ste sa už s tým??
(fotím asi 6 rokov a prevažne reportáž..)
ano, nejako sa to od teba očakáva, zažila som to, keď som vôbec neplánovala a napokon som predsa fotila. A je veru veľký rozdiel fotiť, čo ty chceš, a to, čo by si akože mal..Keď sa všetci bavia a ty pracuješ...a potom ešte doma s fotkami. Ak za tú prácu nie je zaplatené, po čase je z toho človek aj unavený a povie si, že tak stačilo..
 
DUDIS
2014-09-16 13:55:05
príspevok od: spektrum
ano, nejako sa to od teba očakáva, zažila som to, keď som vôbec neplánovala a napokon som predsa fotila. A je veru veľký rozdiel fotiť, čo ty chceš, a to, čo by si akože mal..Keď sa všetci bavia a ty pracuješ...a potom ešte doma s fotkami. Ak za tú prácu nie je zaplatené, po čase je z toho človek aj unavený a povie si, že tak stačilo..
vystihla si to presne
zrejme si tým už prešla .. čo bolo ďalej.
 
M72
2014-09-16 16:04:20
príspevok od: DUDIS
vystihla si to presne
zrejme si tým už prešla .. čo bolo ďalej.
Ja ak mozem. Hoci si sa pytal inde. Zacni robit autorsku fotku. Ta unavuje tiez, ale sam sebe si panom. Nefot pre druhych, ale z vlastnej vnutornej potreby. To co zijes, co ta oslovuje a comu chces venovat svoj cas. Cize svoj zivot. Vyfot sa z vlastnej potreby. Ako to vies a ako to citis. Len tak pre seba a napriek ostatnym. A ak sa im to bude pacit, dobre. Ak nie, ty si uz odmenu v seba mal. Zivot nie je dlhy na to, aby sme sa zas..rali v nepodstatnych veciach.
 
noik
ocenenie redakciou 2014-09-16 17:19:55
V case ked sa kona Photokina (co je vlastne oddnes), a kedy sa skoro kazdy portal zaobera hlavne technikou a novymi mnamkami, pixelmi a dizajnom, je takyto clanok velkym osviezenim fotoportalu. Dakujem.
 
atiart
2014-09-16 17:45:09
... ha !? ... ešteže životný štýl !? ... je to pliaga, láska k nevernej k...e , ktorá stále žiadá viac a viac , a nie a nie aby pochopila že ju besne lúbíš ... áno to je fotografia, aj ked už zanevrieš na ňu, stále Ťa priťahuje, lebo jednoducho si nesmierne šťastným tou mrchou ... nech žije na veky vékom
 
noik
ocenenie redakciou 2014-09-16 17:47:05
príspevok od: atiart
... ha !? ... ešteže životný štýl !? ... je to pliaga, láska k nevernej k...e , ktorá stále žiadá viac a viac , a nie a nie aby pochopila že ju besne lúbíš ... áno to je fotografia, aj ked už zanevrieš na ňu, stále Ťa priťahuje, lebo jednoducho si nesmierne šťastným tou mrchou ... nech žije na veky vékom
Ked prestanes s pitim, tak si stale abstinujuci alkoholik. A tak je to aj s fotenim
 
pongo
2014-09-16 21:56:03
...príjemný článok, teším sa na ďalšie!...
 
anton julény
2014-09-16 23:59:54
svieži článok. ono je to síce jedno, ale prečo si ho dal najskôr na svoj blog a potom sem?
 
sherpa
2014-09-17 16:20:59
kde boli fotene fotky do clanku? velmi pekne prostredie aj obrazky.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-09-17 16:26:16
príspevok od: anton julény
svieži článok. ono je to síce jedno, ale prečo si ho dal najskôr na svoj blog a potom sem?
no netušil som, že by sa to sem hodilo a malo tu aj úspech, no ale Karol si ho vypýtal, tak je to aj tu
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-09-17 16:26:52
príspevok od: sherpa
kde boli fotene fotky do clanku? velmi pekne prostredie aj obrazky.
Michalová, pri Brezne to je
 
istvic
ocenenie redakciou 2014-09-17 17:38:08
:}
 
alexmenti
2014-09-17 20:04:12
príspevok od: noik
Ked prestanes s pitim, tak si stale abstinujuci alkoholik. A tak je to aj s fotenim
predsa by som len na maličký rozdiel poukázal...u abstinujúceho alkoholika je recidíva veľmi negatívny a nebezpečný stav.... u abstinujúceho fotografa zas recidíva vyvolá opačný, väčšinou pozitívny, priam šťastný stav
 
brki
2014-09-18 08:37:55
FOTOGRAFIA....súhlasím, je to závislosť, životný štýl...ja tomu ešte hovorím terapia, je to aj príjemný únik z reality a zároveň snaha zobraziť realitu, pochopiť realitu...atď...a vôbec nezáleží, či si profesionálny fotograf, alebo "len" oddychuješ s foťákom po práci, ktorá s fotením nemá nič spoločné
Vďaka za výborný článok !
 
Cyril
2014-09-18 10:48:23
príspevok od: Jozef Peniak
no netušil som, že by sa to sem hodilo a malo tu aj úspech, no ale Karol si ho vypýtal, tak je to aj tu
Velmi prijemne, ako dusok dobreho vinka
Pekne vyznanie Zuzke, drzim Vam palce
 
anton julény
2014-09-18 13:30:34
príspevok od: Jozef Peniak
no netušil som, že by sa to sem hodilo a malo tu aj úspech, no ale Karol si ho vypýtal, tak je to aj tu
myslím, že tu by si mal väčšiu čítanosť viacerých príspevkov ako na svojom blogu (ak to beriem z tohto pohľadu). bolo mi to trochu nepochopiteľné, takže ďalšie pokračovanie bude rovno na ephoto.
 
mab
2014-09-24 15:33:32
príspevok od: DUDIS
životný štýl.. hmm..

dal by som ešte fázy..
1. pobláznenosť fotografiou
2. hltanie informácií
3. fotenie všetkého a ničoho
4. ...vznikla vášeň k fotografii ...



mňa napadlo pri posledných akciách (koncerty, fotbal, posedenia s priateľmi a p.) že som skôr "limitovaný" fotením (každý odo mňa už očakáva fotografie) - aj ja si to chcem však užiť .. a niekedy už fotiť nechcem..
moji chalani hrajú futbal a ako som sledoval v hľadáčiku niečo konkrétne nestihol som iné udalosti a vôbec som si nevychutnal zápas..
Na poslednom koncerte Tublatanky som spravil asi 400 fotiek a 7 záznamov videa.. ostatní sa zabávali a ja, aj keď som bol spokojný s tým, čo som nafotil, neužil som si to..

začína ma to štvať a rozmýšľam že to budem fotenie obmedzovať..
je to začiatok konca ?? stretli ste sa už s tým??
(fotím asi 6 rokov a prevažne reportáž..)
v umení treba najskôr dozrieť ako človek, keď ovládneš sám seba nebude pre Teba ťažké odložiť foťák a ísť len tak so srdcom vnímať život...potom znovu vezmeš foťák, možno krabičku do vrecka ..a fotky budú vychádzať z Teba a nie z očakávania iných...lebo aj obraz nevychádza z pod maliarovej ruky ale jeho hlavy ...povedala by som, ži kreatívne alebo len dokumentačne
 
seifi
2014-09-24 16:35:11
príspevok od: Jozef Peniak
Michalová, pri Brezne to je
to na Eurosalaši ? a pod Breznom pri Predajnej v kolibe si sa zastavil, tiež s dobrým názvom, Rusticana;
 
seifi
2014-09-24 16:42:49
príspevok od: brki
FOTOGRAFIA....súhlasím, je to závislosť, životný štýl...ja tomu ešte hovorím terapia, je to aj príjemný únik z reality a zároveň snaha zobraziť realitu, pochopiť realitu...atď...a vôbec nezáleží, či si profesionálny fotograf, alebo "len" oddychuješ s foťákom po práci, ktorá s fotením nemá nič spoločné
Vďaka za výborný článok !
myslím si, že v čoraz väčšej miere sa prejavuje snaha pretvoriť realitu, realita zaujíma publikum v menšej miere;
 
alkaline
2014-09-24 18:30:05
...článok...a aj diskusiu pod ním...
...beriem ako príjemné osvieženie...
...po tom...
...čo sa tu v poslednej dobe popísalo...
...a keďže tá baba...čo na ňu čakám stále nechodí...
...pridám ešte čosi...
...spôsob...akým si Jozef vkĺzol do fotografie...
...je pre mňa veľmi prirodzený...
...z čoho zrejme pramení aj zrozumiteľnosť podania...
...či už textu alebo obrazu...
...a ja so dovolím poželať ti na ďaľšej ceste hodne radosti...
...robíš to dobre a na nič sa nehráš...
...to je fajn...



 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-09-24 23:09:48
príspevok od: alkaline
...článok...a aj diskusiu pod ním...
...beriem ako príjemné osvieženie...
...po tom...
...čo sa tu v poslednej dobe popísalo...
...a keďže tá baba...čo na ňu čakám stále nechodí...
...pridám ešte čosi...
...spôsob...akým si Jozef vkĺzol do fotografie...
...je pre mňa veľmi prirodzený...
...z čoho zrejme pramení aj zrozumiteľnosť podania...
...či už textu alebo obrazu...
...a ja so dovolím poželať ti na ďaľšej ceste hodne radosti...
...robíš to dobre a na nič sa nehráš...
...to je fajn...



dakujem
 
blahoslav J B Art
2014-09-25 00:04:33
mna na fotografii najviac zaujima fototechnika a clanky o nej, fotenie uz menej
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované