Hore

Objektívy I. - Konštrukcia, základné pojmy a vlastnosti

Najdôležitejším komponentom fotografovej výbavy sú objektívy. Fotoaparáty rýchlo zastarávajú, ale kvalitné optiky sú cenené a vyhľadávané aj po rokoch. Objektívy najvýraznejšie vplývajú na kreatívne možnosti fotografa, ponuka je široká a výrobcovia ponúkajú desiatky objektívov s rôznymi parametrami, kvalitou a cenou.

Objektív je oko fotografa, od jeho optických vlastností závisí nielen kvalita fotografie, ale zároveň dáva fotografovi kreatívne možnosti. V dobe zoomových setových objektívov je prevažná väčšina produkcie fotografií jednotvárna. Výberom správneho objektívu a využitím jeho vlastností fotograf kreatívne mení skutočnosť a zaznamenáva ju podľa svojich predstáv. Ak sa chcete svojou tvorbou odlíšiť, je objektív jedným z hlavných činiteľov.

Pre zorientovanie v problematike a taktiež pri výbere vám dúfam pomôže tento článok, ktorý je pre rozsiahlosť rozdelený do viacerých častí. Nebudeme sa venovať matematickým výpočtom objektívov, ale povieme si niečo o tom, čo je skutočne pre fotografa potrebné.

Pre jednotlivé značky fotoaparátov sú k dispozícii desiatky druhov objektívov pre najrozmanitejšie použitie. Ukážka ponuky objektívov značky Canon. Foto: Canon.

Malý výlet do histórie

Prv než si povieme niečo o súčasných objektívoch, vráťme sa do histórie. Najstarším objektívom je obyčajná dierka, cez ktorú sa premietal obraz v camere obscure, neobsahuje žiaden optický člen - šošovku. Používa sa dodnes v tzv. pinhole fotoaparátoch (dierková komora). O nejakých optických vlastnostiach sa tu nedá príliš hovoriť, preto tu bola snaha vylepšiť obraz použitím šošoviek. Prvé objektívy mali jednoduchú konštrukciu. Šošovky boli vyrobené z nekvalitného skla, bez antireflexnej úpravy, bez korekcie sférických a chromatických chýb. Obraz nasnímaný takýmto objektívom bol mäkký a trpel všetkými možnými vadami. Naviac mali tieto objektívy malú svetelnosť,…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Michal Matloň
redakcia ephoto.sk 2010-06-14 10:27:25
Možno to znie divne, ale celkom rád by som vedel, ako je objektív pri profesionálnom používaní namáhaný okrem vplyvov počasia do tej miery, že by plastový objektív vydržal iba pár mesiacov? Je bežné, že fotografi ho o niečo obúchavajú, alebo podobne?
 
julo kotus
2010-06-14 10:40:35
príspevok od: Michal Matloň
Možno to znie divne, ale celkom rád by som vedel, ako je objektív pri profesionálnom používaní namáhaný okrem vplyvov počasia do tej miery, že by plastový objektív vydržal iba pár mesiacov? Je bežné, že fotografi ho o niečo obúchavajú, alebo podobne?
Napríklad reportér bežne nemá čas, aby pri vymieňaní objektívov zaobchádzal s nimi ako v bavlnke. Už si videl objektívy ozajstného profi reportéra? Sú obité zo všetkých strán, často reportér nemá čas, aby na objektív, ktorý putuje do brašne nasadil krytky (ani prednú ani zadnú). Objektív pri rýchlej akcii letí do brašne, ktorá samozrejme nie je prázdna... Ak má aj dve telá (a teda objektívy tak často nemení), pri práci, pohybe sa mu o seba navzájom obúchajú... Treba to zažiť, vidieť. Sám som to svojho času zažil a stále mám viacerých kamarátov - reportérov, ktorí sa teraz čudujú mojej D3, že vyzerá ako nová. Ich novšie prístroje a objektívy vyzerajú ako bojový vrtuľník, ktorý sa práve vrátil z Vietnamu. Môj fotoaparát a objektívy vyzerajú ako vrtuľník z Monaco pláže. :) Tým, že nie je využívaný na profi reportážnu prácu je ako nový.
 
Michal Matloň
redakcia ephoto.sk 2010-06-14 10:45:31
príspevok od: julo kotus
Napríklad reportér bežne nemá čas, aby pri vymieňaní objektívov zaobchádzal s nimi ako v bavlnke. Už si videl objektívy ozajstného profi reportéra? Sú obité zo všetkých strán, často reportér nemá čas, aby na objektív, ktorý putuje do brašne nasadil krytky (ani prednú ani zadnú). Objektív pri rýchlej akcii letí do brašne, ktorá samozrejme nie je prázdna... Ak má aj dve telá (a teda objektívy tak často nemení), pri práci, pohybe sa mu o seba navzájom obúchajú... Treba to zažiť, vidieť. Sám som to svojho času zažil a stále mám viacerých kamarátov - reportérov, ktorí sa teraz čudujú mojej D3, že vyzerá ako nová. Ich novšie prístroje a objektívy vyzerajú ako bojový vrtuľník, ktorý sa práve vrátil z Vietnamu. Môj fotoaparát a objektívy vyzerajú ako vrtuľník z Monaco pláže. :) Tým, že nie je využívaný na profi reportážnu prácu je ako nový.
Tak ďakujem za objasnenie, niečo také som tušil :)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-06-14 10:52:44
príspevok od: Michal Matloň
Možno to znie divne, ale celkom rád by som vedel, ako je objektív pri profesionálnom používaní namáhaný okrem vplyvov počasia do tej miery, že by plastový objektív vydržal iba pár mesiacov? Je bežné, že fotografi ho o niečo obúchavajú, alebo podobne?
Uvediem konkretny priklad: Na zaciatku digitalizacie redakcii a tlacovych agentur, jedna agentura nakupila prve komercne Canony EOS D30, k nim svetelne zoomy Sigma rady EX, u ktorych by sa predpokladalo, ze maju profesionalne vyhotovenie. Do roka sa takmer vsetky pokazili. Vnutorna konstrukcia nebola stavana na intenzivne denne pouzivanie. Originalne objektivy rady L vydrzia podstatne dlhsie.
Stretol som sa s fotografmi, ktori boli obliaty sampanskym, blatovou breckou, trafeny pukom, flasou... Skody ktore boli napachane boli minimalizovane profesionalnym vyhotovenim tiel a objektivov. Amaterska vybava by asi putovala rovno do kosa.
 
Marcel Rebro
2010-06-14 12:00:44
príspevok od: Michal Matloň
Tak ďakujem za objasnenie, niečo také som tušil :)
Dovolujem si pripojit dve male ukazky podmienok za ktorych bez problemov funguju profi objektivy. Prva je z WS Zimna krajina (foto Karol Srnec), druha zo streetovania vo Viedni (foto Marcel Rebro ml.) ... pocasie ze by si ani psa nevyhnal von ...
 
Marcel Rebro
2010-06-14 12:01:26
fotky sa uploadli v opacnom poradi, cize (c) Maco a Karol
 
julo kotus
2010-06-14 12:10:47
príspevok od: Michal Matloň
Možno to znie divne, ale celkom rád by som vedel, ako je objektív pri profesionálnom používaní namáhaný okrem vplyvov počasia do tej miery, že by plastový objektív vydržal iba pár mesiacov? Je bežné, že fotografi ho o niečo obúchavajú, alebo podobne?
Pozri sa na Mrcov príspevok, to je ďalšia situácia, kde by plastový a nevytesnený objektív putoval do večných lovíšť. S profiobjektívom sa dá fotografovať za snehu aj dažďa (Samozrejme zaprepokladu, že je na profi fotoaparáte.)
 
Michal Matloň
redakcia ephoto.sk 2010-06-14 12:27:44
príspevok od: julo kotus
Pozri sa na Mrcov príspevok, to je ďalšia situácia, kde by plastový a nevytesnený objektív putoval do večných lovíšť. S profiobjektívom sa dá fotografovať za snehu aj dažďa (Samozrejme zaprepokladu, že je na profi fotoaparáte.)
Tak že až takto to ide som nevedel.
 
Granko
2010-06-14 12:37:08
a musí ho držať profifotograf ;o) to len aby bol expozičný trojuholník kompletný :o)
 
Marcel Rebro
2010-06-14 12:37:19
príspevok od: Michal Matloň
Tak že až takto to ide som nevedel.
takto mozem vyzerat profi technika po 6 rokoch tvrdej prace ...

http://www.karlgrobl.com/EquipmentReviews/ThrashedCanons.htm

 
Matúš Koprda
2010-06-14 13:10:43
Ďakujem za článok.
Ale opravte si v ňom jeden detail: ´Jednotlivé prvky objektívu si popíšeme na modeli Nikkor 16-85VR...´ a hneď prvý obrázok je 18-200 a nie 16-85.
 
Ľuboš Bakyta
2010-06-14 13:52:35
wow super zase som sa dozvedel niečo nove :) +++
 
duroslav
2010-06-14 14:01:14
Je toto dosť profi? :-)
 
fotografik
2010-06-14 16:00:57
Pre mňa je to veľmi hodnotný článok,ktorý mi mnohé veci vyjasnil.S radosťou privítam ďalšie články podobného druhu.Ďakujem autorovi:)
 
marcelfilo
2010-06-14 17:30:27
výborne napísané, človek sa má stále čo učiť.
 
vilkoo
2010-06-14 17:40:41
Tak ako inokedy aj teraz je to hodnotny prispevok od pana Srnca .Dakujem .Velmi pocne .
 
i-cube
2010-06-14 20:33:07
pekny clanok
este by bolo vhodne doplnit infosku o FTM zaostrovani :)
 
drecpy©photo
2010-06-15 07:41:00
Ďalšia poučná lahôdka
 
brki
2010-06-22 14:32:17
zaujímavý článok, takýchto nie je nikdy dosť, zaujímavá bola aj prednáška Karola Srnca v Ružinove v piatok ma podobnú tému. Vďaka, má to úroveň.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-06-22 14:54:20
príspevok od: brki
zaujímavý článok, takýchto nie je nikdy dosť, zaujímavá bola aj prednáška Karola Srnca v Ružinove v piatok ma podobnú tému. Vďaka, má to úroveň.
Zeby ten isty autor?
 
brki
2010-06-22 15:18:31
príspevok od: Karol Srnec
Zeby ten isty autor?
:) áno autor ten istý...informáciu o piatočnej akcii som uviedol ako odporúčanie aj pre ostatných sa podobných akcií zúčastňovať...autor článku aj prednášky má schopnosť podať informácie pútavo a zrozumiteľne :)
 
bonifacko
2010-06-30 09:52:22
príspevok od: julo kotus
Napríklad reportér bežne nemá čas, aby pri vymieňaní objektívov zaobchádzal s nimi ako v bavlnke. Už si videl objektívy ozajstného profi reportéra? Sú obité zo všetkých strán, často reportér nemá čas, aby na objektív, ktorý putuje do brašne nasadil krytky (ani prednú ani zadnú). Objektív pri rýchlej akcii letí do brašne, ktorá samozrejme nie je prázdna... Ak má aj dve telá (a teda objektívy tak často nemení), pri práci, pohybe sa mu o seba navzájom obúchajú... Treba to zažiť, vidieť. Sám som to svojho času zažil a stále mám viacerých kamarátov - reportérov, ktorí sa teraz čudujú mojej D3, že vyzerá ako nová. Ich novšie prístroje a objektívy vyzerajú ako bojový vrtuľník, ktorý sa práve vrátil z Vietnamu. Môj fotoaparát a objektívy vyzerajú ako vrtuľník z Monaco pláže. :) Tým, že nie je využívaný na profi reportážnu prácu je ako nový.
Ja zatial fungujem iba s 2 sklami. Ale už som zopar krat myslel prave na to, aké chvíle zažívaju reportéri. Iba som tušil, že práve takto.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2011-02-02 21:40:34
idem hned precitat II. dakujem autorovi
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované