Tak tento príbeh fotografie bude mať “jepičí život”, ako hovoria naši českí bratia. Aby ste ho zužitkovali, máte na to necelého pol dňa. Večer 1. a 2. 4. bratislavský hrad vysvietia na modro, v rámci celosvetovej kampane “Rozsvieťme to na modro!”, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o autizme. Pre nás fotografov je to príležitosť uloviť netradičnú fotografiu, toľkokrát nasnímanej dominanty Bratislavy.
Je jasné, že prvý deň už nestihnete. Na nábreží som bol sám a tak predpokladam, že v čase uverejnenia tohto článku nebude mať nikto podobné fotografie. Dnes to ešte stihnúť môžte.
Do terénu som sa vybral s dostatočným predstihom, vlastne až priveľkým. Zabudol som, že sa menil čas na letný a tak som na pľac prišiel o viac než hodinu skôr. Nevadí, zatiaľ som aspoň potestoval, čo potrebujem do recenzií.
Západ slnka vychádzal na 19:12, dnes 2. 4. to bude o minútu neskôr. Správny čas na fotografovanie je okolo 19:45. Po 20-tej je už obloha tmavá a prestáva mať zmysel pokračovať vo fotografovaní. Je vhodné ak na miesto prídete aspoň 1/4 hodinu pred západom slnka. Ešte za svetla si všetko pripravíte. Môžete si vyskúšať aj rôzne kompozície. Ideálny čas pre fotografovanie je pár desiatok minút po západe slnka, keď sa rozsvietia svetla v meste a zároveň je na oblohe zvyškové svetlo. To pomôže prekresliť tiene a zároveň dodá vašim fotografiam farby.
Po určitom čase už nemá príliš zmysel fotografovať, pretože obloha už bude čierna. Najmä majitelia kompaktov s malým snímačom a starších zrkadloviek s menším dynamickým rozsahom, by rozhodne nemali z fotením otáľať. Radšej začnite s fotografovaním skôr, akoby ste mali prepásť ideálny okamih. Správny čas na fotenie trvá len 10 až 15 minút.
http://calendar.zoznam.sk/sunset-sk.php
Technické vybavenie
Nočné zábery zvládnete každým lepším fotoaparátom - pokročilým kompaktom, ultrazoomom, CSC a DSLR. Postačí objektív základného rozsahu, ale ak chcete detailný záber, budete potrebovať teleobjektív. Ďalej budete potrebovať statív, odporúčam aj diaľkovú spúšť. Aby ste potme nič nezabudli, zoberte si aj batérku, v núdzi si posvietite aj mobilom.
Ja som Fotografoval dvomi fotoaparátmi. Nikonom D800E, na ktorom som testoval Tamron SP 70-200/2,8 VC a Sigmu AF 35/1,4 HSM Art. Druhým fotoaparátom bol Fujifilm XT-1 s objektívmi XF 55-200/3,5-4,8 R OIS a XF 23/1,4 R. Použil som statív Velbon Sherpa Pro s guľovou hlavou Markins.
Expozičné nastavenia
U obidvoch fotoaparátov som nastavil nízku citlivosť ISO, aby som na fotografiach nemal šum. Pri fotografovaní zo statívu mi dlhší expozičný čas nevadí, priam naopak. Ak mám v zábere aj Dunaj, dlhším časom sa pekne rozmaže.
Pracoval som s programom predvoľby clony (A), pretože som clonou riadil hĺbku ostrosti. Takmer u každého záberu som použil korekciu expozície. Pri nočných záberoch, bodové zdroje svetiel mýlia expozimeter fotoaparátu, preto sa použitiu korekcie expozície nevyhnete. Môžete použiť aj manuálny expozičný režim M. Expozíciu stanovte na základe kontrolných expozícii. Použil som stredné clonové čísla, tak aby som dosiahol želanú hĺbku ostrosti. Vyhnite sa maximálnym clonovým číslam, pri nich dochádza k difrakcii, u ktorej sa zhoršuje kresba objektívov.
Odporúčam urobiť niekoľko rôzne exponovaných záberov. Displej fotoaparátu nie je najvhodnejší na posúdenie expozície pri takto jasovo zložitej scéne. Urobte svetlejšie aj tmavšie zábery a v počítači z nich vyberte najlepšie exponovaný. Na vytvorenie odstupňovanej expozície môžete použiť bracketing.
Fotografujte do formátu RAW, ten dáva viac možnosti pri úpravach v počítači, pretože obsahuje viac informácii. Ľahko sa u neho mení aj vyváženie bielej. Vyváženie bielej je dôležité pre zachytenie farieb. Môžete fotografovať s automatickým nastavením bielej a meniť ju až v počítači. Ja ale odporúčam nastaviť vyváženie bielej na “Slnečno”. Takto zachytíte pravú farbu jednotlivých svetelných zdrojov.
Vplyv na vaše fotografie má aj výber farebného profilu. Pre pestré farby použite profil “Vivid”, ale pozor, ten je kontrastný a nemusíte dosiahnúť dobré prekreslenie tieňov. U fotoaparátov so slabším dynamickým rozsahom použite radšej profily “Neutral”, “Standard” alebo “Portrait”. Tie poskytujú väčší dynamický rozsah. Menej saturované farby ľahko zvýrazníte dotadočne vo fotoeditore.
Pri fotografovaní použite diaľkovú spúšť, ak ju nemáte tak samospúšť. U zrkadloviek môžete použiť aj predsklopenie zrkadla.
Pri detailných záberoch som zaostroval priamo na hrad, pri širokouhlejších na nábražie.
Galéria
Fotografie z Nikonu som upravoval v programe Adobe Lightroom 5. V Camera calibration som nastavil profil Portrait, ktorý má lepšie podanie modrej, ako profil Adobe Standard. Saturáciu farieb som upravoval funkciou Vibrance, niekedy som zvýšil saturáciu modrej farby. Nebojte sa experimentovať dodatočne s expozíciou. Využite naplno možnosti RAW-u, atk aby ste dosiahli želaný výsledok. U obidvoch fotoaprátov som mal samozrejme nastvený zimný čas, preto sa neriaďte EXIF-om. Ku každej fotografii pripájam sktočný čas, kedy bola nasnímaná.
Nikon D800E + Tamron SP 70-200/2,8 VC (ohnisko 78 mm). 3 s., f/11, ISO 200, -2EV. 19:49.
Nikon D800E + Tamron SP 70-200/2,8 VC (ohnisko 185 mm). 1 s., f/9, ISO 200, -1 a 1/3EV. 19:52.
Nikon D800E + Tamron SP 70-200/2,8 VC (ohnisko 175 mm). 3 s., f/9, ISO 200, -2EV 19:56.
Nikon D800E + Sigma AF 35/1,4 HSM Art. 6 s., f/11, ISO 200, - 1 a 2/3EV. 20:01.
Fotografie z Fujifilm X-T1 sú snímane priamo do formátu JPG, profil “Vivid”, vyváženie bielej “Slnečno”. Sú bez akýchkoľvek úprav, len zmenšené a doostrené pre potreby WEB-u. Fujinku som použil len ako doplnkový fotoaparát a fotil som s ňou hlavne už keď na oblohe nebolo svetlo. Ohniska sú udávané reálne, ekvivalent kinofilmu dostanete, ak ich vynásobite 1,5x.
Fujifilm XT-1 + XF 55-200/3,5-4,8 R OIS (ohnisko 55 mm). 3 s., f/11, ISO 100, -2 a 1/3EV. 19:40.
Fujifilm XT-1 + XF 55-200/3,5-4,8 R OIS (ohnisko 100 mm). 3 s., f/11, ISO 100, -1 a 1/3EV. 19:41.
Fujifilm XT-1 + XF 23/1,4 R. 14 s., f/10, ISO 100, -1 a 2/3EV. 20:07.
Fujifilm XT-1 + XF 23/1,4 R. 26 s., f/11, ISO 100, -1 a 1/3EV. 20:14.
Fujifilm XT-1 + XF 23/1,4 R. 5 s., f/11, ISO 100, -1 a 1/3EV. 20:16.
Fujifilm XT-1 + XF 23/1,4 R. 7,5 s., f/11, ISO 100, -1 a 1/3EV. 20:19.
Záver
Je polnoc a ja dopisujem posledné riadky. Dúfam, že sa nájde aspoň jeden z vás, ktorý večer vybehne a urobí si pár pekných nevšedných fotiek. Prajem veľa zdaru.