Hore

Servis v pohode

Keď sa vám pokazí váš miláčik (fotoaparát, objektív, blesk…), na nálade vám to nepridá. A to ani vtedy, ak vám to opravia zadarmo a do 24 h. Väčšinou to však trvá dlhšie a nemusí to byť zadarmo. Čo urobiť, ak už sa vám niečo pokazilo?

Vzťah medzi kupujúcim a predávajúcim, ich práva a povinnosti popisuje Obchodný zákonník. Ten ale na nás hovorí často nezrozumiteľným odborným jazykom, s ktorým majú niekedy problém aj právnici.  Obchodný zákonník je voľne dostupný napr. na internete a každý si ho môže naštudovať. Reklamačný poriadok musí mať k nahliadnutiu každý predajca. To sú dva zásadné dokumenty. Ako je to ale v praxi? Samozrejme komplikované. Nebudem tu rozoberať Obchodný zákonník, chcem sa s vami podeliť o moje skúsenosti z praxe, ktorá so spomínaným zákonníkom nie vždy na 100% korešponduje. Nebudem sa snažiť o presný výklad a nedám vám ani presný návod ako postupovať pri vybavovaní záručnej, či pozáručnej opravy. Chcem vás len upozorniť na niektoré úskalia. Možno vám pár postrehov ušetrí čas a nervy.

https://www.slovensko.sk/sk/agendy/agenda/_kupa-a-predaj-tovaru-v-obchode

http://www.biznis.sk/data/files/730_os_postup_pri_uplatnovani_reklamacii.pdf

http://www.pravaspotrebitela.sk/?page=brochures&itemid=9

http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_sk.htm

Väčšina začne pátraním na internete a hľadá návod, ako techniku opäť uviesť do chodu, bez návštevy servisu. Že sa vám to podarí je málo pravdepodobné, ak nejde skutočne o nejakú maličkosť. Skôr len zdržujete potrebnú opravu. To, že má porucha nejaké príznaky, neznamená, že na prístroji bude vykonaná rovnaká oprava (v rovnakej cene) ako u iného rovnakého zaradenia s rovnakými symptómami. Kým prístroj nedostane do rúk servisný technik a nevykoná obhliadku, nemáte 100% istotu, čo s fotoaparátom je, čo sa bude musieť opraviť a koľko to bude stáť. Dokonca aj po tom, čo technik vykoná servisný zákrok, sa môžu objaviť nečakané komplikácie.

Vopred vás musím upozorniť, že aj keď všetko ohľadom servisu popisuje Obchodný zákonník, niektoré servisy majú určité pravidlá, ktoré s ním nie úplne korešpondujú. Sú to pravidlá, ktoré napríklad vyžaduje výrobca. Týka sa to záručných opráv. Niekde stačí pokladničný bločik, inde vyžadujú správne vyplnený záručný list, niekde musíte priniesť kompletné balenie, inde stačí samotný tovar, bez príslušenstva a krabice. Verte mi, tak tomu je v skutočnosti.

Na koniec by ste sa asi dopracovali k tomu, aby predajca alebo poskytovateľ servisu 100% rešpektoval všetky nariadenia Obchodného zákonníka. Často krát si ušetríte kopec času a nervov, ak vyjdete trochu v ústrety.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Hanigal
2016-06-22 09:44:01
Karol, výborný článok. Len jedna dôležitá vec, ale vzhľadom na to, že sa nevenuješ tejto oblasti (právne poradenstvo), tak pochopiteľná. Základom je Občiansky zákonník - v drvivej väčšine prípadov, nie Obchodný zákonník. Týka sa obchodov s fyzickými osobami, ktoré ako kupujúci sú nepodnikatelia. A v ňom je aj upravená 24 mesačná lehota, v ktorej je možné uplatniť zodpovednosť za vady. Okrem toho sú tam ustanovenia o spotrebiteľských zmluvách, ktoré obsahujú ustanovenia, ktoré chránia bežných "smrteľníkov" - nás fotografov viac ako právnické osoby alebo živnostníkov (na nich sa nevzťahujú tieto ustanovenia o spotrebiteľských zmluvách). Ak sú na webe obchodné podmienky, neznamená to hneď, že sa aplikuje Obchodný zákonník.

V ostatných veciach, a najmä praktických skúsenostiach, je tento článok veľmi hodnotný. Vďaka zaň.

th
 
jardodo
2016-06-22 11:04:53
Snáď by som ešte upozornil na jeden aspekt ktorý si pri nákupe cez internet nie každý uvedomuje a súvisí so servisom fototechniky. Pri tomto nákupe je asi každému známe právo kupujúceho do určitej doby vrátiť nepoškodený, len vyskúšaný tovar. No pri vyskúšaní digitálnej zrkadlovky nafotením nejakého počtu skúšobných snímkov vzniká v pamäti prístroja trvalá informácia o počte expozícií. Ak by chcel predajca takýto prístroj znova predávať ako nový a nepoužitý, musí dať prístroj výrobcovi uviesť do zodpovedajúceho stavu a takýto úkon nie je lacný. Preto si treba uvedomiť že v podobnej situácii môže predajca od odstupujúceho potenciálneho zákazníka požadovať poplatok za takýto úkon a ten by mohol byť pri kvalitných prístrojoch naozaj vysoký.
 
parkie
2016-06-22 12:20:03
príspevok od: jardodo
Snáď by som ešte upozornil na jeden aspekt ktorý si pri nákupe cez internet nie každý uvedomuje a súvisí so servisom fototechniky. Pri tomto nákupe je asi každému známe právo kupujúceho do určitej doby vrátiť nepoškodený, len vyskúšaný tovar. No pri vyskúšaní digitálnej zrkadlovky nafotením nejakého počtu skúšobných snímkov vzniká v pamäti prístroja trvalá informácia o počte expozícií. Ak by chcel predajca takýto prístroj znova predávať ako nový a nepoužitý, musí dať prístroj výrobcovi uviesť do zodpovedajúceho stavu a takýto úkon nie je lacný. Preto si treba uvedomiť že v podobnej situácii môže predajca od odstupujúceho potenciálneho zákazníka požadovať poplatok za takýto úkon a ten by mohol byť pri kvalitných prístrojoch naozaj vysoký.
Dobry den, ja sa do zakonov velmi nevyznam, ale mam pochybnosti o pravdivosti toho co tu pisete. Predajca moze pozadovat storno poplatok? Zda sa mi, ze fyzicka osoba ma narok na vratenie celej kupnej sumy pri nakupe cez internet do 7 dni (nebavime sa o postovnom za vratenie tovaru), v pripade ze pristroj iba vyskusa. Pri fototechnike to bohuzial je aj s nejakymi cvakmi. Zakonnikom sa podla mna musi riadit aj kupno-predajna zmluva medzi predajcom a kupujucim. Teda zakonnik je jej nadriadeny a tato zmluva ho nemoze porusovat. Dalej by som si dovolil pochybovat o "naozaj vysokej" cene resetovania pocitadla, ci uz nejakym servisnym SW a preflashovanim. To je ale len domnienka, ktoru ponuka triezve uvazovanie. Budem rad, ak mi to vyvratite, najlepsie nejakym odkazom zo zakonnika.
 
jardodo
2016-06-22 14:33:01
príspevok od: parkie
Dobry den, ja sa do zakonov velmi nevyznam, ale mam pochybnosti o pravdivosti toho co tu pisete. Predajca moze pozadovat storno poplatok? Zda sa mi, ze fyzicka osoba ma narok na vratenie celej kupnej sumy pri nakupe cez internet do 7 dni (nebavime sa o postovnom za vratenie tovaru), v pripade ze pristroj iba vyskusa. Pri fototechnike to bohuzial je aj s nejakymi cvakmi. Zakonnikom sa podla mna musi riadit aj kupno-predajna zmluva medzi predajcom a kupujucim. Teda zakonnik je jej nadriadeny a tato zmluva ho nemoze porusovat. Dalej by som si dovolil pochybovat o "naozaj vysokej" cene resetovania pocitadla, ci uz nejakym servisnym SW a preflashovanim. To je ale len domnienka, ktoru ponuka triezve uvazovanie. Budem rad, ak mi to vyvratite, najlepsie nejakym odkazom zo zakonnika.
Ja som nepísal o storno poplatku. Ja som písal o nákladoch za uvedenie tovaru do pôvodného stavu. Ak niekto vráti zrkadlovku ktorú nijako nevyskúšal a nie je tam počítaná ani jedna expozícia potom takýto problém vzniknúť nemôže. Ak máte iný názor ja vám ho brať nebudem. Ale potom sa môže stať že budete prekvapený.
 
krispin.pucinko
2016-06-22 18:59:40
príspevok od: jardodo
Ja som nepísal o storno poplatku. Ja som písal o nákladoch za uvedenie tovaru do pôvodného stavu. Ak niekto vráti zrkadlovku ktorú nijako nevyskúšal a nie je tam počítaná ani jedna expozícia potom takýto problém vzniknúť nemôže. Ak máte iný názor ja vám ho brať nebudem. Ale potom sa môže stať že budete prekvapený.
no vyresetovanie pocitadla je nieco ako stacanie kilometrov na automobile - odzub na zakanika. aj ked kupujes auto tak je na nom urcity maly pocet kilometrov.....urcite nie 0.

zakon 102/2014, § 10, ostavec (4) : Spotrebiteľ zodpovedá len za zníženie hodnoty tovaru, ktoré vzniklo v dôsledku takého zaobchádzania s tovarom, ktoré je nad rámec zaobchádzania potrebného na zistenie vlastností a funkčnosti tovaru. Spotrebiteľ nezodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, ak si predávajúci nesplnil informačnú povinnosť o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h).

takze predavajuci nema pravo ziadat odskodne za par 100 zaberov nafotenych za ucelom zistenia vlastnosti a funkcnosti...
ina sitaucia by bola aky by mal fotak po 14 dnoch nacvakane 50tisic... tam uz je dovodne podozrenie na podvod
 
jardodo
2016-06-22 20:53:49
príspevok od: krispin.pucinko
no vyresetovanie pocitadla je nieco ako stacanie kilometrov na automobile - odzub na zakanika. aj ked kupujes auto tak je na nom urcity maly pocet kilometrov.....urcite nie 0.

zakon 102/2014, § 10, ostavec (4) : Spotrebiteľ zodpovedá len za zníženie hodnoty tovaru, ktoré vzniklo v dôsledku takého zaobchádzania s tovarom, ktoré je nad rámec zaobchádzania potrebného na zistenie vlastností a funkčnosti tovaru. Spotrebiteľ nezodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, ak si predávajúci nesplnil informačnú povinnosť o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h).

takze predavajuci nema pravo ziadat odskodne za par 100 zaberov nafotenych za ucelom zistenia vlastnosti a funkcnosti...
ina sitaucia by bola aky by mal fotak po 14 dnoch nacvakane 50tisic... tam uz je dovodne podozrenie na podvod
Svet je zlý...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované