Hore

O vnímaní a fotografii

Príbeh hudobníka

V jedno chladné januárové ráno na stanici metra vo Washingtone hral muž na husliach. Hral asi 45 minúť, počas ktorých okolo neho prešlo 2000 ľudí.

Po 3 minútach muž v strednom veku reflektoval hrajúceho hudobníka. Spomalil a zastavil sa na pár sekúnd, ale potom sa opäť rýchlo ponáhľal za svojim cieľom. 

4 minúty umelec dostal prvý dolár. Hodila mu ho žena do klobúka a bez zastavenia pokračovala ďalej.Po 6 minútach sa mladý muž oprel o stenu oproti a počúval hudobníka, potom sa pozrel na hodinky a pokračoval ďalej vo svojej ceste.

Po 10 minútach trojročný chlapec zastal, ale jeho matka ho uponáhľane ťahala ďalej. Keď sa dieťa pokúšalo zastaviť oproti hudobníkovi a pozerať sa na neho, matka pritvrdila a dieťa muselo pokračovať v ceste. Toto sa viackrát zopakovalo s deťmi  a rodičmi a každý rodič prinútil dieťa pokračovať ďalej.

Po 45 minútach hrania iba 6 ľudí zastavilo na chvíľočku. Asi 20 mu dali peniaze, ale bez prerušenia pokračovali ďalej.

Hudobník vyzbieral 32 dolárov.

Po hodine hrania sa v stanici rozľahlo ticho. Nikto neregistroval, že hudba stíchla. Nijaký aplauz, potlesk, nikto nič nespozoroval.

Nikto v pouličnom umelcovi nespoznal virtuóza. Dvom tisíckam ľudí hral Joshua Bell, jeden z najväčších hudobníkov sveta. Hral najkrajšie a najlepšie pasáže skladieb, ktoré boli kedy napísané. Hral na husliach v hodnote 3,5 milióna dolárov. Dva dni predtým Joshua Bell „vypredal" veľké Bostonské divadlo, kde priemerná hodnota vstupenky bola 100 dolárov.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
DynamicS
2009-01-23 10:53:47
amen :)
nie je viac co dodavat..
 
leny
ocenenie redakciou 2009-01-23 11:00:10
vemi pekne napísaný článok,na zamyslenie...
 
wayne
2009-01-23 11:18:37
perfektny clanok
 
Slavo Jancisin
2009-01-23 11:22:32
tento článok nepotrebuje komentár 777
 
demo
2009-01-23 11:33:34
jules by mal byt poulicnym kazatelom :)
 
julo kotus
 
pally67
2009-01-23 11:39:51
Krásmy článok, urobil mi super náladu. Súhlasím a ďakujem
 
maciakba
2009-01-23 11:45:45
perfektny clanok, ktory plati pre celu civilizaciu nie len pre fotografov :)
 
roadrebel66
2009-01-23 12:15:43
Vynikajúco napísané, človek by sa mal vedieť na pár minút zastaviť a vnímať veci okolo seba.....
 
2009-01-23 12:54:18
tento clanok som zhltol na jeden nadych, +++
 
kynes
2009-01-23 13:36:03
Super Jules, paradny clanok, len co je pravda. Po jeho precitani som si opat uvedomil, ako velmi sa od istej doby zmenilo moje vnimanie okoliteho sveta. Tvoje clanky ma vzdy velmi inspirovali a donutili zamysliet sa. Nielen ze mas talent a cit pre fotografiu, ale myslim si, ze mas talent aj na spravny vyber slov.
Paci sa mi, ze sa tu zacinaju objavovat clanky, ktore nie su len prisne technickeho razu. Len tak dalej. Drzim palce.
 
javelin
2009-01-23 13:42:46
Maš predstavu čo by sa stalo, ak by tam niekto vycapil plagát , že hodinu bude hrat v metre Joshua Bell?
Bohužial sme skety....
 
javelin
2009-01-23 13:50:58
Napadla ma ešte jedna perla z jedného ´smotánkového´večierka....´neprerieknite sa niekto pred manželkou, že kaviar sú vajička z jesetera´. Ako nahle zistí čo je to jeseter, nebude to jest.....
 
TTFun
2009-01-23 13:51:58
Okrem toho co tu bolo povedane, clanok u mna vyvolal este jednu otazku: Povazovali ludia Joshua Bella za umelca ked hral v podchode? Nezaskatulkovali si ho bez jedineho pohladu za zobrajuceho vandraka, a nevenovali mu viac pozornost? Ako ludia citia umenie napr. vo fotografii? Vnima verejnost fotografiu ako dobru iba ked za nou stoji masivna reklama a propagacia, alebo zname meno autora? Mne to pripada tak, ze novodobe umenie uz prestava byt ´o umeni´ a zacina byt nakazene komerciou.
 
PolloK
2009-01-23 13:55:13
krasny clanok a suhlasim co tu vsetci napisali..vazne je to na zamyslenie a inspirujuce..a to plati o vsetkych clankou co tu citavam jak prilepeny na skle:P
 
fotografik
2009-01-23 13:57:31
Krásne...
 
MichalN
2009-01-23 15:13:01
Výborné, tieto riadky u mňa vyvolali veľa emócií. Ďakujem, Julo :)
 
2009-01-23 15:14:02
niečo úžasné...neviem, ako vyzerá Pulitzerova cena, no je to minimálne na nomináciu...keby takéto články písali v každom denníku a časopise, tak by ľudia čakali v radoch pred trafikami, aby si mohli kúpiť ten svoj obľúbený...
toto môže napísať iba Pán redaktor...
 
fotomark
2009-01-23 15:29:32
perfektne napisane ,poklona
 
Easy
2009-01-23 16:40:47
Skvelý článok Julo, takéto slová vedia človeka v dnešnom uponáhľanom svete zastaviť, pribrzdiť, fakt nám veľa uniká...a sotva môže niekto povedať, že včas sa zastaviť a vnímať svet a ľudí okolo seba dokáže v každej chvíli...osobne by som mal tento článok čítať minimálne každý druhý deň, ...klobúk dolu
 
mayko
2009-01-23 16:53:39
AMEN.
 
scenarista
2009-01-23 17:22:28
uzasny clanok, to je fakt! :)
 
matood
2009-01-23 19:33:53
o toto sa snazim kazdy den, len niekedy neregistrujem ani sam seba...kam sa zenieme(e)?
 
mariansimuv
2009-01-23 21:26:23
Veľmi pekný článok. Ďakujem!
 
javelin
2009-01-23 22:09:35
Tak to zas nech Ti nehrabe......si trocha nadhodil....
 
IR_photo
2009-01-23 23:47:13
inšpirujúce
 
WildSammy
2009-01-24 02:09:14
Poznate fenomen straty casu? Isto sa Vam uz stalo, ze ste si povedali ako rychlo tento den, ci tyzden ubehol a inokedy naopak Vam cas ubiehal pomalinky. V jednom momente akoby ho pohltila akasi casova diera a v druhom akoby sa cela nasa galaxia spomalila. Myslite, ze je to sposobene tym ako danu chvilu prezivame? Ja myslim, ze ano. Niekedy zijeme uponahlane, nevsimame si krasu detailov okolo seba a nevychutnavame si kazdu sekundu svojho zivota. Vtedy nam cas ubieha svetelnou rychlost. Avsak naopak ak sa dokazeme pozastavit a len tak sa nechame unasat kazdou uplynutou sekundou, ktoru si do detailov vieme vychutnat, ked nam kazda sekunda prinasa so sebou nieco nove, co nase zmysli musia spracovat. Potom aj cas nam ubieha pomalsie a nas zivot je plnohodnotnejsim. Bodaj by bolo takychto clankov viac!
 
2009-01-24 08:01:07
príspevok od: javelin
Tak to zas nech Ti nehrabe......si trocha nadhodil....
no a?
je pravdou, že to medzi prvou a posledou vetou je písané s nadsázkou,
ale to je na prvý pohľad viac než jasné...
no ostatok je myslený úplne vážne...a zvyšok to len podčiarkuje...
nemyslím si, že by mi kvôli tomu malo hrabať v makovici...
 
javelin
2009-01-24 09:14:34
Slovo hrabat nie je urážka....je to pracovná činnost vykonávaná náradím (hrablami)....:)))
 
2009-01-24 09:32:50
príspevok od: javelin
Slovo hrabat nie je urážka....je to pracovná činnost vykonávaná náradím (hrablami)....:)))
viem, prevádzkujem ju občas, no v tomto spojení sa to vysvetľuje inak...
neriešme veci, ktoré sú od merita veci a nechajme to tak...
nikomu to neprospeje a len to zbytočne zaberá čas...amen :)))
 
Iwn*
ocenenie redakciou 2009-01-24 10:07:25
Pekný štylistický štýl článku, umocnený vhodným striedaním krátkych a dlhých viet...navyše doplnený krásnymi fotkami - dobre sa čítal...
Mám rada články, ktoré nútia človeka zastaviť sa nad sebou samým. A k tej ľudskej nevšímavosti... Ja mám pocit, že odkedy sa trošku pokúšam fotiť, lepšie vidím :)Fotoaparát ma obohacuje o akési tretie oko, schopné vnímať bežne nepostrehnuteľné detaily, pretože niekedy vraj chodím naozaj ako slepá... Nemáte aj Vy pocit, že keď máte so sebou foťák, vidíte toho x-krát viac?
 
GrLb71
2009-01-24 10:07:52
Velmi pekne, hlboke myslienky. Ked ideme na koncert, ideme tam cielene (t.j. je to nas ciel cesty) lebo si ho chceme vypocut. Ked ideme niekam inam a po ceste stretneme nieco pekne, tak to nebol ciel nasej cesty a preto sme menej vsimavi ba az nevsimavi. Uz dajvnejsie som sa stretol s jednou myslienkou a cim som starsi tym viac si uvedomujem, ze je v nej neskutocna mudrost. Ta myslienka je nieco v zmysle, ze ´Ovela dolezitejsi ako samotny ciel je cesta, ktorou k cielu ideme´. A tento clanok mi tuto mudrost, ktorou sa snazim riadit, opat pripomenul. Dakujem.

PS: Ciel je napriklad, ze chceme vyjadrit nesuhlas s nejakym nazorom. Cesta su slova ake pritom pouzijeme...
 
Rudek
2009-01-24 13:15:39
krasnz pribeh
 
filop
2009-01-24 14:56:54
Julo, skoro si ma rozplakal ,v dobrom samozrejme,velmi pekné.
 
Trinitron
2009-01-24 15:43:15
Geniálne :)
 
dusan1973
2009-01-24 20:31:44
Super článok, aj fotky
 
zurino
2009-01-25 16:32:46
Tento článok mi pohladil dušu. Ďakujem.
 
tomcat
2009-01-25 17:28:52
:O) dakujem
 
2009-01-25 17:29:32
Pekný článok, alebo skôr preklad. Text v angličtine mi mailom prišiel minulý týždeň asi 3x. Tu je link, kde je aj video: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/04/04/AR2007040401721.html
 
2009-01-25 17:34:22
ešte link na dve ďalšie zaujímavé videá, ktoré sa tiež týkajú vnímania. možno to sem celkom nepatrí, ale vidieť detaily je pri fotení dôležité nie?

http://www.youtube.com/watch?v=TCb1tJKBnbA&eurl=http://kyberia.sk/id/63756&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA&eurl=http://kyberia.sk/id/63756&feature=player_embedded
 
julo kotus
2009-01-25 18:39:04
jozef.m: prvá časť článku je preklad z časti správy washington post a je to aj
napísané, že ide experiment washington post, nemohol som si samozrejme nič vymyslieť, iba napísať veci ako boli :-), druhá časť je moja a je tak aj prezentovaná, to je na margo uštipačnej poznámky o preklade.

Šlo o to, dať tieto veci do súvisu s fotografiou a vnímaním každodenných a
krásnych minipríbehov v živote. Nesúvisí to ani s ďalšími priloženými linkami o
akejsi detektívnej pozornosti, ide o vášeň pre život a ľudí, o lásku k dobru a
maličkostiam... a o zachytení týchto pozitívnych vecí pomocou fotografie
 
2009-01-25 19:29:22
nemyslel som svoj komentár uštipačne, ak to tak vyznelo, ospravedlňujem sa. nemyslím, že v tých videách ide o ´akúsi detektívnu pozornosť´.
pozrel si si ich do konca? nie sú o ničom emotívnom, o žiadnej vášni pre nič. sú o tom, ako vnímame. nechcem prezrádzať, možno to niekto ešte nevidel. mňa tie videá prekvapili a donútili ma zamyslieť sa nad tým, ako vnímam - bez emotívnej vaty a bez huslistu :-)
 
slavmiro
2009-01-25 21:47:15
Z vela prispevkov vidiet ze maju tieto clanky emotivne odozvy.
Moj nazor je ten ze pribeh z WP je sice true ale ma aj druhu stranu mince. Ak niekto cestuje metrom, asi nepredpoklada, ze na stanici buce nejaky top umelec na extra nastroji za mil. $$. Priestor metra predsa neposkytuje utociste pre hudobne kapacity, akustika a ruch robia svoje, zarobok neisty. Zvycajne sa ludia orientuju vo svojej socialnej vrstve, otazka teda je kolko navstenikov koncertu za 100USD cestuje metrom? 45 minutovy pokus hrania je v niekolko mil. meste kvapka v mori. :)
 
2009-01-25 22:05:29
Pekny clanok je to na zamyslenie ... a taka je realita .... vazne dobre, clovek si aspon na chvilku uvedomi zopar veci . aky ten nas zivot je .... ?
 
2009-01-25 22:14:06
slavmiro: úplne súhlasím. ešte by som dodal, že sólo hranie vážnej hudby na husle nie je tá forma umenia či ´krásna´, na ktorú ľudia reagujú univerzálne kladne, skôr naopak (ja by som bez povšimnutia nechal kohokoľvek vŕzgajúceho čokoľvek na husliach, pretože zvuk sólo huslí nemám rád, takže by som huslistu ignoroval vedome). cieľom pokusu/textu o huslistovi bolo vyvolať emócie kontrastom všedného dňa a extra triedy umelca/nástroja/diela, ktoré nikto nezaregistruje. ale keď opadne emotívny opar, tak sa ukáže, že to vlastne má minimálnu výpovednú hodnotu o tom, ako vnímame, čo vnímame, čo si všimneme a čo nám denne uniká.
 
julo kotus
2009-01-26 00:24:44
:/ nechápem o čo ide vo vašich príspevkoch. Metrom cestuje XY ľudí, ktorí si môžu dovoliť zaplatiť 100 dolárový koncert a dokonca aj oveľa drahší. Cestovanie metrom je totiž v tak veľkých mestách oveľa rýchlejšie ako autom a nie každý, kto má na najlacnejšieho forda si ho aj kúpi alebo sa ním každý deň vyváža. A je jasné, že top umelca nikto v metre nečakal, ale veď o to išlo, či dokážeme rozpoznať hodnotu alebo vzácnosť aj tam, kde ju nečakáme. Či dokážeme vnímať iných aj keď patria do inej ´kasty´. Je jasné, že niekomu sa husle nepáčia a je jasné, že v niekoľko miliónovom meste je to kvapka v mori, ale štatistika bola urobená z 2000 ľudí, ktorí prešli okolo. A nakoniec, tento príbeh je iba štartovací, aby poukázal na to, že nám často unikajú veci, ktoré sú práve zamaskované pod náterom bežnosti, ale ktoré často stoja za pozastavenie a dokonca za stlačenie spúšte. Myslím, že veľa ľuďom, ktorí si článok prečítali to došlo, chronickým rýpačom nie... Škoda je vysvetľovať, kto chce, tak si z toho vezme povzbudenie a mňa a redakciu to poteší.
 
slavmiro
2009-01-26 09:24:33
príspevok od: julo kotus
:/ nechápem o čo ide vo vašich príspevkoch. Metrom cestuje XY ľudí, ktorí si môžu dovoliť zaplatiť 100 dolárový koncert a dokonca aj oveľa drahší. Cestovanie metrom je totiž v tak veľkých mestách oveľa rýchlejšie ako autom a nie každý, kto má na najlacnejšieho forda si ho aj kúpi alebo sa ním každý deň vyváža. A je jasné, že top umelca nikto v metre nečakal, ale veď o to išlo, či dokážeme rozpoznať hodnotu alebo vzácnosť aj tam, kde ju nečakáme. Či dokážeme vnímať iných aj keď patria do inej ´kasty´. Je jasné, že niekomu sa husle nepáčia a je jasné, že v niekoľko miliónovom meste je to kvapka v mori, ale štatistika bola urobená z 2000 ľudí, ktorí prešli okolo. A nakoniec, tento príbeh je iba štartovací, aby poukázal na to, že nám často unikajú veci, ktoré sú práve zamaskované pod náterom bežnosti, ale ktoré často stoja za pozastavenie a dokonca za stlačenie spúšte. Myslím, že veľa ľuďom, ktorí si článok prečítali to došlo, chronickým rýpačom nie... Škoda je vysvetľovať, kto chce, tak si z toho vezme povzbudenie a mňa a redakciu to poteší.
IMHO sa netreba bat polemiky, koniec koncov je to prevzaty clanok, nie? Jules neber si to teda osobne, internet je otvorene medium pre vsetky nazory. Je tu vyse 40 rozjimajucich sa prispevkov, tak preco sa fokusovat na zopar polemizujucich. :)

Osobne nemam rad tie veci oznacovane za naj, ako sme sa bavili. Najdrahsie husle, najlepsi virtuoz a pod. Nakoniec hodnota toho umelca je v metre asi taka aka sa ukazala. V Metropolitnej Opere bude asi ina. Snad sme vsetci videli Glena Hansarda s Marketou Irglovou pri ostatnych Oscaroch (film Once). Jeho gitara zrejme nestala melon a predsa ich hudba zaujala a nakoniec aj pribeh. Bola podana na spravnom mieste v spravnom case. A neslo o to akymi prostriedkami bola interpretovana.
 
jar1975
2009-01-26 09:27:01
Poznate metro v Parizi? Osobne som vyhladaval muzikantov, aby som si ich vypocul. A nie je problem najst medzi nimi aj profesionalov. Okrem publika totiz hladaju aj akustiku. Ak nahodou zabrusite do Pariza, odporucam pouzivat metro, je rychle, bezpecne a hlavne plne umenia. Clanok je vyborny.
 
2009-01-26 18:29:19
jules, nazvať ľudí ´chronickými rýpačmi´ len preto, že majú na vec iný názor než ty, ironizovať narážkami na to, že im niečo ´nedošlo´, len preto, že na niečo nazerajú inak ako ty... málokedy (na tomto servri asi prvý krát), sa zapájam do diskusie, ak mám iný názor, ako autor textu, pretože to vždy skončilo tak ako teraz s tebou - autor sa urazeno/naštvane ´hádže´ a ja si poviem, že som si mohol radšej kusnúť do jazyka. píšeš, že ´škoda vysvetľovať´ a jules, tentokrát sa nebojím ozvať: máš úplnú pravdu. toľko k tomu. peace :)
 
attik2
2009-01-28 21:10:38
Veľmi výstižné ......
a pekné....
 
julo kotus
2009-01-29 08:40:25
Ahoj jozef.m, samozrejme môžeš mať na vec iný názor a ja budem na neho stále zvedavý, ako na názor každého, pokiaľ je myslený dobre. Prepáč, nechal som sa uniesť... J
 
MI$O
2009-02-18 21:52:30
Pri čítaní som chvíľami nedýchal. :) Krásne vyjadrené...
 
Ultra TXF
2009-02-18 22:15:11
Je zbytočné reagovať na tento julov článok,lebo tu ani nejde o nejaké sympatie k vážnej hudbe alebo zvuku huslí,nejde o metro,nejde o to,či tam hral virtuóz ,či mal husle za niekoľko melénov.
Tento článok,resp.experiment poukazuje na to,že žijeme v uponáhľanej dobe plnej frustácie a stresu a nie sme schopní za na chvíľu zastaviť ,započúvať,zahľadieť.
Ten článok je o tom,že nám v živote uteká veľa okamihov,ktoré sa nikdy nevrátia a my sme ich nechali prejsť medzi prstami bez snahy ich zachytiť.
Je to stigma tejto doby,čo tým však básnik chcel povedať je to,že okrádame sami seba,hoci by niekedy stačilo veľmi málo.
Chvíľu sa zastaviť,započúvať,zahľadieť,usmiať,osloviť,poďakovať....len toho prestávame byť schopní.Tento článok mal vyvolať pocit potreby sa zamyslieť nad sebou samým......tento článok si nežiada komentáre.
 
slavmiro
2009-02-18 22:27:03
/tento článok si nežiada komentáre/ suhlasim, ja uz dodrzujem moratorium.. :)
 
michi
2009-03-02 16:20:56
respect
 
8LiK.S
2009-04-18 22:43:34
podlaa mna tu nejde o ten prispevok ide oto čo tím člankom chcel vyjadriť mne sa to pačilo:)
 
leto
2009-04-19 02:53:59
vnimat svet okolo,citit a zachytit je dar,ten kto to dokaze sa tesi z cara okamihu,z drobnych zazrakov,a kto nie,nevie o co prichadza,a preto mu to ani nepride a nechyba,,,
 
jolefoto
2009-06-14 18:14:48
Veľmi dobre podaný článok o ignorancii akože normálnych ľudí na krásne veci ako také. Myslím najmä tú časť o tom virtuózovi na husliach. Takto je to presne aj u nás na slovensku. Každý sa len ženie za niečím. Jedni za biznisom druhí za prácou a ďaľší za všakovakými vecami. Ale málokto si uvedomuje že takto sa obyčajné teplo ľudskosti a spolupatričnosť nebuduje. Stačí mozgová príhoda alebo infarkt a keď je človek pripútaný na invalidný vozík tak zrazu už nemusí nikam ponáhlať, lebo nemá ako. A potom už môže len rozmýšľať nad tým o čo všetko sa v živote pripravil.
 
Dodo PO
2010-04-11 12:58:48
Upršaný deň, chvíľa pozastavenia, tak všetko najlepšie dnešným oslávencom Júliusom.
 
julo kotus
2010-04-12 08:15:17
príspevok od: Dodo PO
Upršaný deň, chvíľa pozastavenia, tak všetko najlepšie dnešným oslávencom Júliusom.
Ďakujeme. :)
 
Serena
2011-02-21 09:45:40
Mozno si ho nevsimli preto, lebo smotanka nechodi metrom D a ta je casto jedina, ktora si moze dovolit vidiet nejakeho Joshuu...a my - \"plebs\" vidime isto viac krasy ako ludia, co sa pysia portfoliom zazitych \"exkluzivnych\" veci...preco? Lebo si nemozeme dovolit kupit vsetko a tak vynakladame viac snahy (chvala najvyssiemu A tak, v snahe tieto kazdodenne sekundove vyjavy zvecnujeme pre druhych...sme smotanka zvecnenych obycajnych nadher...
 
Aston1
2014-01-13 20:01:44
Veľmi pekne napísané a inšpirujúce. Ďakujem
 
JohnNewton
2014-01-14 07:28:23
Príbeh je len opísanim z psychológie známej skutočnosti, že ľudia viacej ako "čo bolo povedané" uprednostňujú skutočnosť že " kto to povedal". (pouličný hudobník versus virtuóz na javisku, aj keď obsah je rovnaký)
 
total empty
2014-01-14 07:48:53
príspevok od: JohnNewton
Príbeh je len opísanim z psychológie známej skutočnosti, že ľudia viacej ako "čo bolo povedané" uprednostňujú skutočnosť že " kto to povedal". (pouličný hudobník versus virtuóz na javisku, aj keď obsah je rovnaký)
Alebo:
-z emotívneho hľadiska sa subjektívne pocity a vnímanie nezhoduje z objektívnom realitou.
-taktiež realita z rôznych pohľadov môže byť popisovaná rôzne, bez emotívneho zaťaženia, čiže objektívne. Nejde o emotívny uhol pohľadu ale o relatívnosť.

Takže takto je to stručne a jasné popísanie problému.
 
JohnNewton
2014-01-14 11:22:45
príspevok od: total empty
Alebo:
-z emotívneho hľadiska sa subjektívne pocity a vnímanie nezhoduje z objektívnom realitou.
-taktiež realita z rôznych pohľadov môže byť popisovaná rôzne, bez emotívneho zaťaženia, čiže objektívne. Nejde o emotívny uhol pohľadu ale o relatívnosť.

Takže takto je to stručne a jasné popísanie problému.
To si nejako skomplikvoal, a myslím že to nesedí Z objektívneho hľadiska totiž interpret hral to isté. Len jeho vizáž a prostredie bolo iné . (ulica a odev pôsobili menj vierohodne) , dá sa to dokázať na jednoduchom pokuse viac krát predvedenom v rôznych reláciách.
 
KESKOSENI
2014-01-14 12:02:13
fajn clanok....
 
total empty
2014-01-14 12:54:55
príspevok od: JohnNewton
To si nejako skomplikvoal, a myslím že to nesedí Z objektívneho hľadiska totiž interpret hral to isté. Len jeho vizáž a prostredie bolo iné . (ulica a odev pôsobili menj vierohodne) , dá sa to dokázať na jednoduchom pokuse viac krát predvedenom v rôznych reláciách.
Žiadna komplikácia, je to najjednoduchšie vysvetlenie.
-objektívna relatívnosť- ak zarobíl39 dolárov na hodinu, v porovnani s ľuďmi okolo : ktorý z nich má 39usd/h ? je na tom lepšie.
v porovnaní z členmi opery , kde každý huslista dostal trebárs 100usd/h je na tom ako ? horšie.
-operný huslisti zahrajú a skončia- hodinka?-hodinka a pol ?
-on sa presunie inde a hraje ďalšiu hodinu,môže zarobiť viac ako na predchadájúcom mieste ale aj menej, môže vyhrávať celý deň.
Tak kde je pravda?
-Taakto by sme mohli analyzovať a fylozofovať celý deň, o subjektivach, objektívach a relatívnosti.
 
JohnNewton
2014-01-14 14:45:03
príspevok od: total empty
Žiadna komplikácia, je to najjednoduchšie vysvetlenie.
-objektívna relatívnosť- ak zarobíl39 dolárov na hodinu, v porovnani s ľuďmi okolo : ktorý z nich má 39usd/h ? je na tom lepšie.
v porovnaní z členmi opery , kde každý huslista dostal trebárs 100usd/h je na tom ako ? horšie.
-operný huslisti zahrajú a skončia- hodinka?-hodinka a pol ?
-on sa presunie inde a hraje ďalšiu hodinu,môže zarobiť viac ako na predchadájúcom mieste ale aj menej, môže vyhrávať celý deň.
Tak kde je pravda?
-Taakto by sme mohli analyzovať a fylozofovať celý deň, o subjektivach, objektívach a relatívnosti.
Myslím, že Ti uniká podstata príbehu
 
total empty
2014-01-14 15:00:07
príspevok od: JohnNewton
Myslím, že Ti uniká podstata príbehu
Neuniká, len ty to berieš z emotívneho hľadiska a ja z logickej analýzy.
Je to o uhle pohľadu, relatívnosti a zhodnotenie subjektívnych info vs. objektívne info.
 
blahoslav J B Art
2014-01-14 15:03:41
príspevok od: total empty
Neuniká, len ty to berieš z emotívneho hľadiska a ja z logickej analýzy.
Je to o uhle pohľadu, relatívnosti a zhodnotenie subjektívnych info vs. objektívne info.
aj objektiv pozera na svet subjektivne
 
total empty
2014-01-14 15:33:19
príspevok od: blahoslav J B Art
aj objektiv pozera na svet subjektivne
nie,objektívne podľa daných možnosti,ten čo cez neho pozerá to vidí subjektívne.
 
perf
2014-01-15 10:16:42
príspevok od: TTFun
Okrem toho co tu bolo povedane, clanok u mna vyvolal este jednu otazku: Povazovali ludia Joshua Bella za umelca ked hral v podchode? Nezaskatulkovali si ho bez jedineho pohladu za zobrajuceho vandraka, a nevenovali mu viac pozornost? Ako ludia citia umenie napr. vo fotografii? Vnima verejnost fotografiu ako dobru iba ked za nou stoji masivna reklama a propagacia, alebo zname meno autora? Mne to pripada tak, ze novodobe umenie uz prestava byt ´o umeni´ a zacina byt nakazene komerciou.
Súhlas s TTFunom, nad koľkými fotografiami sme užasnutí len preto, lebo jeho autor je známe meno, profesionál, alebo vnímanie fotografie je predmasírované nejakým recenzentom.
 
alexmenti
2014-01-15 10:55:08
príspevok od: perf
Súhlas s TTFunom, nad koľkými fotografiami sme užasnutí len preto, lebo jeho autor je známe meno, profesionál, alebo vnímanie fotografie je predmasírované nejakým recenzentom.
V podstate súhlasím...len netreba zabudnúť, že kým sa nejaké meno stalo slávnym a stojí za ním masívna reklama a propagácia...tak nositeľ tohto mena musel ešte daleko predtým svoje skutočné kvality aj preukázať...inak by si ho reklamný biznis jednoducho nevšimol...a ako sa hovorí...meno predáva a často aj samé...myslím, že sa to netýka len oblasti fotografie, ale i všeobecne...proste je takýto svet, hoci názory na aktuálnu skutočnosť môžu byť rôzne...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované