Hore

Arca Swiss systém

Nedávno zverejnili na photographylife.com článok o systéme Arca Swiss. Zhodou okolnosti to bolo v rovnaký deň ako mi došla rýchloupínacia doštička pre Nikon D800E a zapísal som si do úloh, že by som mal o Arca Swiss systéme napísať článok do Fotoškoly. Co už? Prvý nebudem, ale dúfam že vás to od čítania neodradí.

Len niekoľko z veľkého množstva rôznych upínacích doštičiek.

Rýchloupínacie systémy sú veľmi praktické, ale takmer každý výrobca hláv a statívov používa svoj, väčšinou niekoľko rôznych druhov. Štvorčekové, obdĺžnikové, okrúhle, malé, veľké, v tvare L, s drážkami... Doštičiek a upínacích mechanizmov je neúrekom. Pokiaľ máte jeden fotoaparát a pár ľahších objektívov, tak to neriešite. Máte jeden statív s hlavou. Pokročilí fotografi vlastnia aj viacero fotoaparátov, objektívy s vlastným statívovým prstencom, niekedy aj viacero statívov, monopod a rôzne hlavy. Hlavy ani nemusia byť od rôznych výrobcov, aby museli mať rôzny upínací mechanizmus.

Akýmsi vyslobodením z tohto “bordelu” a nepísanou normou je rýchloupínací systém Arca Swiss. Ten má hneď niekoľko predností.

Veľkoformatový fotoaparát Arca Swiss, aj tu je použitý charakteristický profil Arca Swiss upevňovacieho systému.

Firma Arca Swiss je špičkový výrobca veľkoformátových fotoaparátov a statívových hláv. Za kvalitu sa platí, populárny model guľovej hlavy Monoball Z stojí 299 € bez dane a to je ta najlacnejšia. Skôr než samotné hlavy Arca Swiss nás zaujíma systém rychloupínania. Ten sa tak osvedčil, že ho používajú aj iní výrobcovia. Dôvodom úspechu systému Arca Swiss je jeho univerzálnosť, prispôsobitelnosť a flexibilita. Daný je profil upínacej časti. A to je jediné obmedzenie. Do upínacích čeľustí upevníte doštičku alebo iné príslušenstvo rôznej veĺkosti a tvaru.

Guľová hlava Arca Swiss Monoball Z1.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bear
2014-02-04 07:25:50
Tiez som na tento system presiel pred 2 rokmi a pracu so stativmi a monopodmi to znacne zjednodusilo. Hlavny dovod bol zvysenie pevnosti uchytenia teleobjektivu. Canon dosticku vymenil za Jobu, znizilo to pocet spojov a zmensilo velkost objektivu pre transport.
 
RoboK
2014-02-04 15:01:56
Daľším výrobcom je Hejnar photo http://www.hejnarphotostore.com/ , robí aj zaujímavé adaptéry pre prevodové hlavy od Manfrotta.
 
garyfisher
2014-02-05 03:43:03
je RSS kompatibilna s Arca platnickami?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-02-05 06:36:02
príspevok od: garyfisher
je RSS kompatibilna s Arca platnickami?
Ano je, na konci clanku je preto aj odkaz na stranky.
 
milosm
2014-02-05 10:30:34
kazdy vyrobca ma trosku (naozaj iba trosku) ine rozmery dosticiek
.
pri upinani srobom to problem vecsinou nie je, ale rychloupinace doporucujem pouzivat len s dostickou toho isteho vyrobcu
 
dodo_bb
2014-02-05 10:47:27
Ak som správne pochopil, výhodou je, že si musím (teda môžem) kúpiť na každý typ fotoaparátu špeciálnu upevňovaciu doštičku. Nejak tej výhode nerozumiem... Mám ťažký statív Manfrotto na ťažké zrkadlovky s telesklom s pevnou guľovou hlavou. Mám ľahší statív Manfrotto na menej ťažké zostavy s ľahšou hlavou a monopod Manfrotto s jednocestnou hlavou. Na všetko mi pasuje ten istý typ Manfrotto doštičky (mám ich viacero rovnakých). Mám ľahučký statív s malou guľovou hlavičkou na NEX7... Zdá sa mi, že to je len zas nový výrobca, ktorý sa pokúša presadiť svoj upínací systém aj pre ostatných a aby mal z čoho žiť, tak predáva špeciálnu doštičku na každý model fotoaparátu Takže pri odchode na fotenie si budem musieť pohrabať v doštičkách, popozerať v brašni, čo beriem a vybrať si z kôpky špeciálnych doštičik tie správne Tak sa z bordelu z doštičiek viacerých výrobcov dostanem do bordelu špecializovaných doštičiek jedného výrobcu
 
milosm
2014-02-05 11:06:30
mam este polnoc tak to doplnim o par obrazkov
.
pouzivam really right stuff
testoval som wimberley, kangrinpoche, acratech a este nejakeho cinana a kazda dosticka bola trosku ina
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-02-05 11:32:42
príspevok od: dodo_bb
Ak som správne pochopil, výhodou je, že si musím (teda môžem) kúpiť na každý typ fotoaparátu špeciálnu upevňovaciu doštičku. Nejak tej výhode nerozumiem... Mám ťažký statív Manfrotto na ťažké zrkadlovky s telesklom s pevnou guľovou hlavou. Mám ľahší statív Manfrotto na menej ťažké zostavy s ľahšou hlavou a monopod Manfrotto s jednocestnou hlavou. Na všetko mi pasuje ten istý typ Manfrotto doštičky (mám ich viacero rovnakých). Mám ľahučký statív s malou guľovou hlavičkou na NEX7... Zdá sa mi, že to je len zas nový výrobca, ktorý sa pokúša presadiť svoj upínací systém aj pre ostatných a aby mal z čoho žiť, tak predáva špeciálnu doštičku na každý model fotoaparátu Takže pri odchode na fotenie si budem musieť pohrabať v doštičkách, popozerať v brašni, čo beriem a vybrať si z kôpky špeciálnych doštičik tie správne Tak sa z bordelu z doštičiek viacerých výrobcov dostanem do bordelu špecializovaných doštičiek jedného výrobcu
Dosticka vyrobena na mieru konkretnemu fotoaparatu je lepsim riesenim, nez nejaka univerzalna. Ano, prejst na AS nie je lacna zalezitost. Ale v praxi ocenis niekolko pozitiv. Dosticky vacsinou ani nedavam dole z fotoaparatov. Na D800E mam L-bracket, ktory ma OBROVSKU vyhodu v moznosti upevnit fotoaparat vertikalne alebo horizontalne. Na teleobjektivoch s prstencom mam dosticky optimalizovane pre konkretny model. Neyvtrcaju, nrazvadzaju. Na CSC fotoaparat mozem dat uzku dosticku, ktora nekomplikuje pracu so stativom a vyklopnym displejom.
Ryhle mozem na stativ prehadzovat fotaky s roznymi objektivmi, bez toho aby som prehadzoval dosticky. Vsetko v optimalnej konfiguracii. Pouzivam tri stativy, monopod, niekolko druhov hlav (pakova, gulova, video). Mozem zobrat hociktory pristoj alebo objektiv a bez nutnosti hladat vhodnu dosticku, upevnit na ktorukolvek hlavu a stativ.
 
dodo_bb
2014-02-05 20:56:40
príspevok od: Karol Srnec
Dosticka vyrobena na mieru konkretnemu fotoaparatu je lepsim riesenim, nez nejaka univerzalna. Ano, prejst na AS nie je lacna zalezitost. Ale v praxi ocenis niekolko pozitiv. Dosticky vacsinou ani nedavam dole z fotoaparatov. Na D800E mam L-bracket, ktory ma OBROVSKU vyhodu v moznosti upevnit fotoaparat vertikalne alebo horizontalne. Na teleobjektivoch s prstencom mam dosticky optimalizovane pre konkretny model. Neyvtrcaju, nrazvadzaju. Na CSC fotoaparat mozem dat uzku dosticku, ktora nekomplikuje pracu so stativom a vyklopnym displejom.
Ryhle mozem na stativ prehadzovat fotaky s roznymi objektivmi, bez toho aby som prehadzoval dosticky. Vsetko v optimalnej konfiguracii. Pouzivam tri stativy, monopod, niekolko druhov hlav (pakova, gulova, video). Mozem zobrat hociktory pristoj alebo objektiv a bez nutnosti hladat vhodnu dosticku, upevnit na ktorukolvek hlavu a stativ.
Vcelku súhlas - to bol len taký podpich Je to asi dobré a drahé riešenie. Počkám, až sa dohodnú všetci a ujednotia upínanie, zatiaľ ostanem u Manfrotta. Ale jednu vec si v najbližšej budúcnosti určite kúpim - nejaký univerzálny L držiak. Ako som začal fotiť zo statívu, tak som zistil, že by to bola fajn vec. Hlavne vtedy, keď mi vedľa hlavy statívu visí veľká a ťažká stredoformátová Bronica
 
kasko
2014-02-05 21:48:56
Arca Swiss je super - u mna pouzitelne a kombinovatelne znacky Feisol a Triopo. Len nevidim nejak vyhodu pri tom L-brackete - sak je to velke, drahe a trci to a myslim, ze 90% stativovych hlav sa da naklonit o tych 90° a to spravim urcite rychlejsie ako premontovavat L-ko na stative.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-02-05 21:55:47
príspevok od: kasko
Arca Swiss je super - u mna pouzitelne a kombinovatelne znacky Feisol a Triopo. Len nevidim nejak vyhodu pri tom L-brackete - sak je to velke, drahe a trci to a myslim, ze 90% stativovych hlav sa da naklonit o tych 90° a to spravim urcite rychlejsie ako premontovavat L-ko na stative.
Vyhodu vidis vo videu. Je obrovsky rozdiel, ci ti tazky fotak visi na boku mimo taziska stativu, alebo ho otocis a tazisko zostane zachovane.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-02-05 21:56:33
príspevok od: dodo_bb
Vcelku súhlas - to bol len taký podpich Je to asi dobré a drahé riešenie. Počkám, až sa dohodnú všetci a ujednotia upínanie, zatiaľ ostanem u Manfrotta. Ale jednu vec si v najbližšej budúcnosti určite kúpim - nejaký univerzálny L držiak. Ako som začal fotiť zo statívu, tak som zistil, že by to bola fajn vec. Hlavne vtedy, keď mi vedľa hlavy statívu visí veľká a ťažká stredoformátová Bronica
Mal si si kupit Hasselblad 6x6, nemusis ho otacat
 
dodo_bb
2014-02-05 22:03:38
príspevok od: Karol Srnec
Mal si si kupit Hasselblad 6x6, nemusis ho otacat
No hej, ale keď ja štvorec nejak eeeee. Furt by som musel rezať a film je drahý
 
kasko
2014-02-05 22:23:40
príspevok od: Karol Srnec
Vyhodu vidis vo videu. Je obrovsky rozdiel, ci ti tazky fotak visi na boku mimo taziska stativu, alebo ho otocis a tazisko zostane zachovane.
Toto bude asi pravda len pri menej tuhych statívoch - ja pouzivam gulovu hlavu a kludne na nej zvrtnem o 90° aj 4kg techniku a nerobi mi to ziaden problem so stabilitou. Takze neviem ci je rozumnejsie zaplatit peniaze navyse za L-ko, alebo tie peniaze vrazit do pevnejsieho stativu - to bude asi rozhodnutie na jednotlivcoch. Aj ked to L-ko je dobry vymysel, nechcel by som ho mat furt na fotaku, tak ako mam jednu malu dosticku na fotaku a druhu na teleobjektive.
 
kasko
2014-02-05 22:35:56
príspevok od: Karol Srnec
Vyhodu vidis vo videu. Je obrovsky rozdiel, ci ti tazky fotak visi na boku mimo taziska stativu, alebo ho otocis a tazisko zostane zachovane.
Som chcel este dodat, ze podla tejto fotky www.ephoto.sk/galeria/obrazok/21678/ chapem naco je L-bracket dobry, ale ani v klasickej polohe by na tom stlpiku stativu nebolo nic pevne (Sak to je co za priserna stredova tyc)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-02-06 06:37:49
príspevok od: kasko
Som chcel este dodat, ze podla tejto fotky www.ephoto.sk/galeria/obrazok/21678/ chapem naco je L-bracket dobry, ale ani v klasickej polohe by na tom stlpiku stativu nebolo nic pevne (Sak to je co za priserna stredova tyc)
A pritom je to pomerne velky stativ, povedal by som priemer pokrocileho fotografa (velkost podobna ako u Manfrotto 055). Malokto je ochotny so sebou vlacit skutocne robustny stativ. Vacsinou je to nejaky kompromis. A tam je L-bracket na nezaplatenie.
Mam aj velky stativ Velbon 730 (vyska 1,95 m), ale bezne sa mi ho nosit nechce. ALe ten L-bracket mozem mat na fotaku pripevneny kludne aj stale.
L-Bracket ma vyhodu na monopode. Skus tam pouzit tu gulovu hlavu a len vyklopit...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované