Hore

Statívy I. - prehľad

Pred časom písal Karol o statívoch a ich užitočnosti. Myslím, že po prečítaní jeho článku nikto neostane na pochybách v tom, že statív má svoje opodstatnenie v mnohých žánroch fotografie a v mnohých situáciách, kde by ste bez statívu ostrú a kvalitnú fotografiu nevyhotovili. Statívov je však dnes na trhu kvantum a zorientovať sa v nich nie je vždy jednoduché.

Týmto článkom sa vám snažíme pootvoriť trochu dvierka do sveta statívov. Nebudeme písať o všetkých, no budeme sa venovať všetkým bežným typom (trojnohým, teda tripodom), ktoré sú pre fotografa dostupné a rozdelíme si ich podľa vlastností, ktoré sú pri výbere a kúpe dôležité.

Rozdelenie podľa nosnosti

Najdôležitejším faktorom ovplyvňujúcim výber statívu je fotoaparát, ktorý chceme na statív upevniť. Statív musí byť dostatočne robustný na to, aby v pohode udržal aparát aj so všetkým príslušenstvom, ktoré na statíve plánujeme použiť. Nosnosť statívu (maximálne pracovné zaťaženie) sa udáva v jednotkách hmotnosti (kg, g). Zvážte si teda svoj fotoaparát, prípadne aj s najťažším objektívom a príslušenstvom a podľa toho si vyberte statív. Je dobre byť s váhou aspoň 20% pod výrobcom udávaným maximálnym zaťažením.

Pozor, pri profesionálnych statívoch si vyberáte zvlášť nohy (ramená) statívu a zvlášť hlavu, pričom nosnosť statívu počíta aj s hlavou. Pri vážení vášho fotoaparátu a príslušenstva teda nezabúdajte pripočítať aj váhu hlavy, ktorú budete používať. Aj hlavy majú svoju nosnosť a preto si všímajte aj túto informáciu pri hlavách statívov. Deleniu statívových hláv sa budeme venovať v ďalšom článku. Nateraz si zapamätajte, že váha fotoaparátu nemá presiahnuť nosnosť hlavy a váha fotoaparátu + váha hlavy nemá presiahnuť nosnosť statívu. Z toho logicky vyplýva, že kupovať hlavu s väčšou nosnosťou na statív s menšou nosnosťou nemá veľký zmysel, kým nezamýšľate aspoň neskôr statív vymeniť za lepší.

Nosnosť statívu tak trochu súvisí aj so samotnou váhou statívu. Pozor, nezamieňajte si tieto dva výrazy aj keď sú si podobné a obidva sa vyjadrujú v jednotkách hmotnosti.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
demo
2010-07-13 12:31:25
gut clanok, chcem sa este opytat ako sa pocita nosnost na amaterskych stativoch ktore maju pevnu hlavu
 
Anup9
2010-07-13 12:37:02
Neje tam nahodou na obrazku Vanguard Espod? :) ja len tak, aj ked to neje podstatne.
 
julo kotus
2010-07-13 13:17:21
príspevok od: demo
gut clanok, chcem sa este opytat ako sa pocita nosnost na amaterskych stativoch ktore maju pevnu hlavu
Väčšinou je pri takých statívoch myslená nosnosť už iba ako hmotnosť fotoaparátu a príslušenstva. Hlavu teda netreba brať do úvahy, keďže je pevná a ani sa nedá povážiť. Myslím si, že je to nosnosť komba. Ale zovšeobecniť sa to asi nedá.
 
julo kotus
2010-07-13 13:20:21
príspevok od: Anup9
Neje tam nahodou na obrazku Vanguard Espod? :) ja len tak, aj ked to neje podstatne.
Bol to Espod, obrázok sme už vymenili. Hlavný rozdiel medzi dvoma modelmi je v hlave - jednopáková (Espod) a dvojpáková (Alta), obidva ale patria do triedy kompaktných statívov.
 
Anup9
2010-07-13 13:23:39
príspevok od: julo kotus
Bol to Espod, obrázok sme už vymenili. Hlavný rozdiel medzi dvoma modelmi je v hlave - jednopáková (Espod) a dvojpáková (Alta), obidva ale patria do triedy kompaktných statívov.
ved som vravel ze to neje az take podstatne. Koli dvom pakam som kupil altu, a koli uzamikaniu stredovej tyce. Espod ma take trosku nemotorne :P Vdaka za clanok, aspon viem ze som nekupil zle :)
 
hyperon
2010-07-13 13:29:38
príspevok od: demo
gut clanok, chcem sa este opytat ako sa pocita nosnost na amaterskych stativoch ktore maju pevnu hlavu
ked mas hlavu vstavanu na stative tak uvedena nosnost je v tom pripade hmotnost ktoru mozes na ten stativ nalozit.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-07-13 14:01:20
príspevok od: Anup9
ved som vravel ze to neje az take podstatne. Koli dvom pakam som kupil altu, a koli uzamikaniu stredovej tyce. Espod ma take trosku nemotorne :P Vdaka za clanok, aspon viem ze som nekupil zle :)
Kedysi som myslel, ze jeden stativ staci, ale teraz viem, ze je lepsie mat dva. Jeden kompaktny, ktory mozem so sebou nosit kedykolvek a kdekolvek a nebudem nastavany, ak ho nepouzijem, ze ho musim vlasit. A druhy stativ poriadny, ked viem, ze nechcem robit kompromisy.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-07-13 14:45:38
príspevok od: Karol Srnec
Kedysi som myslel, ze jeden stativ staci, ale teraz viem, ze je lepsie mat dva. Jeden kompaktny, ktory mozem so sebou nosit kedykolvek a kdekolvek a nebudem nastavany, ak ho nepouzijem, ze ho musim vlasit. A druhy stativ poriadny, ked viem, ze nechcem robit kompromisy.
Presne tak, aj ja takto používam veľké manforotto na náročné veci. A na turistiku malý Vanguard Alta... Ale druhý krát by som už kúpil niečo malé od Velbonu z rady sherpa asi - a aj tak urobím ked zničím Altu (čo ale nejakých pár rokov potrvá:)
 
matbezak
2010-07-13 16:45:55
neviete mi poradit, ake oznacenie ma table top Velbon z kovovej zliatiny ...je na druhom obrazku v casti „Stolové´ (Table Top) mini statívy. dakujem.
 
Ultra TXF
2010-07-13 17:08:54
Toto nemá niekto,celkom sa mi to pozdáva.

http://www.oehling.cz/inshop/stativy-fotostativy-benro/benro-c-2691-b-1-pu-50-[id-220394].html
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-07-13 17:21:59
Benro nebrat. Kvalita pokulhava za designom.
 
Ultra TXF
2010-07-13 17:27:08
príspevok od: Karol Srnec
Benro nebrat. Kvalita pokulhava za designom.
OK :) Lebo v podstate celkom fajn cena na tripod s hlavou + monopod :)Aj váha .
Chcem niečo malé s hlavne krátke po zložení,niečo ako Velbon sherpa 645 .Len ich hlavy sa mi nepíčia.
 
Ultra TXF
2010-07-13 17:27:45
...nepáčia.... sorry
 
julo kotus
2010-07-13 19:04:12
ešte že máš dobrú výhovorku - á je na klávesnici vedľa í, inak by Ti omyl nikto neuveril :)
 
Ultra TXF
2010-07-13 19:16:31
príspevok od: julo kotus
ešte že máš dobrú výhovorku - á je na klávesnici vedľa í, inak by Ti omyl nikto neuveril :)
:) No niečo musím kúpiť, o 2 týždne idem na dovolenku .
Hneď zneužijem situáciu , nakoľko ty tu často nereaguješ, a s ohľadom na tému
´O čom je ephoto´ ,ťa ako rešpektovanú osobu vyzývam na častejšie komentovanie fotografií prispievateľov ,nech to má nejaký punc. Karol už bol vyzvaný a prisľúbil ,že sa polepší :)
 
IceDive1
2010-07-13 19:47:39
príspevok od: Jozef Peniak
Presne tak, aj ja takto používam veľké manforotto na náročné veci. A na turistiku malý Vanguard Alta... Ale druhý krát by som už kúpil niečo malé od Velbonu z rady sherpa asi - a aj tak urobím ked zničím Altu (čo ale nejakých pár rokov potrvá:)
Mne to trvalo necely rok a alta odisla do vecnych lovist.
 
cufaj
2010-07-13 22:59:14
mne Julo odporucil karbonovy Velbon, ale kedze mi ho niekolko mesiacov nevedeli dodat, tak som sa nas... a zobral som Gitzo 3541 XLS a som vyyyyyysmiaty. je to moj treti stativ a suhlasim s tvrdenim, ze lepsie je usetrit a kupit si stativ hned dobry. takto mi dva stativy a tri hlavy hniju v skrini. a ked budem lenivy ho nosit sebou, kupim si monopod, alebo zostanem sediet doma.
 
Daniel.U
2010-07-14 02:43:06
Mna by celkom zaujimalo akym sposobom sa urcuje nosnost stativu. Realna nosnost musi byt urcite vyssia ako udavana, ved taka trojnozka musi udrzat aj 20 kilov na tlak z hora. Neviem ci je to hodnota, pri ktorej stativ odolava nejakemu uderu do fotaku alebo kedy zacnu priliz pruzit nohy, pripade aj stlpik ked je v inej polohe ako zvislej. U hlavy si to viem vysvelit, ze hlava s nizsou hmotnosou zacne povolovat v klboch ked je tazisko moc vychylene.
 
schneider
2010-07-14 03:07:33
Ja mám hliníkový Giottos 9351 (nie tú čiernu b verziu) a som s ním maximálne spokojný... som rád, že som sa neulakomil na Manfrotto 190XPROB. Pomer cena/výkon je v tomto prípade jednoznačný
 
Pixxel
2010-07-14 08:03:07
príspevok od: cufaj
mne Julo odporucil karbonovy Velbon, ale kedze mi ho niekolko mesiacov nevedeli dodat, tak som sa nas... a zobral som Gitzo 3541 XLS a som vyyyyyysmiaty. je to moj treti stativ a suhlasim s tvrdenim, ze lepsie je usetrit a kupit si stativ hned dobry. takto mi dva stativy a tri hlavy hniju v skrini. a ked budem lenivy ho nosit sebou, kupim si monopod, alebo zostanem sediet doma.
Po systematickom Gitzo 3530, monopode Gitzo 5540, sa dopracovam az k Gitzo 1541 Traveler. Dufam, ze tym otazku >stabilizacie< uzavriem ...
 
demo
2010-07-14 09:23:03
príspevok od: hyperon
ked mas hlavu vstavanu na stative tak uvedena nosnost je v tom pripade hmotnost ktoru mozes na ten stativ nalozit.
dakujem
 
cufaj
2010-07-14 23:23:16
príspevok od: Pixxel
Po systematickom Gitzo 3530, monopode Gitzo 5540, sa dopracovam az k Gitzo 1541 Traveler. Dufam, ze tym otazku >stabilizacie< uzavriem ...
ja som zatial rozhodnuty pre monopod 3551 (o radu nizsi ako mas ty), je lahsi a 18kg nosnost by tiez mala stacit, 1541 si kupoval ´na lahke cesty´ ?
 
Pixxel
2010-07-15 07:05:10
príspevok od: cufaj
ja som zatial rozhodnuty pre monopod 3551 (o radu nizsi ako mas ty), je lahsi a 18kg nosnost by tiez mala stacit, 1541 si kupoval ´na lahke cesty´ ?
Ten stativ GITZO 1541 Traveler mam zatial ´vo vyhlade - som rozhodnuty´. Porovnaval som (na photo slovakia) s 1550 (5 sekcii, skladenjsi), ale ten sa mi zdal kvoli 5 sekciam nie taky pevny, ako ta 1541. Rozdiel v rozmeroch je zanedbatelny.
Ak idem niekam autom, tak beriem 3530, ak idem niekam letecky, budem nosit 1541.
Btw. ten monopod 5540 je brutal, asi by stacil aj o triedu nizsi, tak ako si sa rozhodol.
 
Radko.com
2010-07-18 21:04:06
Super článok Julo, ďakujeme ;-)
 
Palso
2010-07-19 18:31:30
príspevok od: Daniel.U
Mna by celkom zaujimalo akym sposobom sa urcuje nosnost stativu. Realna nosnost musi byt urcite vyssia ako udavana, ved taka trojnozka musi udrzat aj 20 kilov na tlak z hora. Neviem ci je to hodnota, pri ktorej stativ odolava nejakemu uderu do fotaku alebo kedy zacnu priliz pruzit nohy, pripade aj stlpik ked je v inej polohe ako zvislej. U hlavy si to viem vysvelit, ze hlava s nizsou hmotnosou zacne povolovat v klboch ked je tazisko moc vychylene.
Spôsob neviem, určite výrobcovia aj tu odporúčanú váhu trochu i znižujú, aby išli lepšie obchody. Každopádne sa jej bude radšej držať. Isto, môžeš na ten statív naložiť aj desať kg, ale akonáhle zafúka vánok alebo prejde dvadsať metrov od teba auto, tak tá fotka bude dosť zlá. A to nehovorím o nebezpečenstve pádu a podobne. Nebudem to skúšať.

A to mám Manfrotto 055XPROB s 498RC, čo zvláda trochu viac ako tie plastové statívy s nosnosťou do 2kg.

Vlastne, to môže byť aj otázka. Čo si myslíte o tomto statíve? Aké máte skúsenosti? Zatiaľ som ho používal len v kľude, bezvetrí, stabilný povrch. Som zvedavý, ako sa bude správať pri nejakých vánkoch, s dlhým sklom a podobne. Snáď nesklame.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované