Hore

Ako správne zaostriť a prekomponovať

Technika zaostrenia a prekomponovania patrí medzi základné spôsoby ako si poradiť s viacerými nedostatkami fotografickej techniky a nepriaznivými podmienkami prostredia, ktoré obmedzujú a sťažujú správne zaostrenie pri zachovaní nami zvolenej kompozície snímky.


    Zaostrovacie body tohto full-frame fotoaparátu nepokrývajú ani ekvivalent APS-C snímača. Pri kompozícii s hlavným objektom pri kraji záberu je metóda zaostriť a prekomponovať nutnosťou.    

Dôvody na použitie zaostrenia a prekomponovania

Prvým problémom, s ktorým sa často pri snahe dosiahnuť správne zaostrenú fotografiu stretávame, je obmedzené pokrytie hľadáčika ostriacimi bodmi. Náš hlavný objekt sa nachádza príliš blízko k okraju snímky a tak žiaden z bodov, ktorými náš fotoaparát disponuje nie je vhodný na jeho zaostrenie bez toho, aby sme museli meniť kompozíciu.

Druhým problémom je nedostatočná účinnosť krajných ostriacich bodov. Tá môže byť spôsobená tým, že je náročnejšie presne zaostriť na základe informácií z kraja objektívu (menej svetla, väčšie skreslenie, zakrivenie šošovky), ako aj samotnou konštrukciou ostriacich bodov. Krížové ostriace body, ktoré dokážu využiť vodorovné aj zvislé hrany sú totiž väčšinou limitované na stredný bod, alebo niekoľko bodov okolo neho zhluknutých.

Tretí problém vychádza z nedostatočného osvetlenia prostredia, v ktorom fotografujeme. Keďže je stredný ostriaci bod ten najcitlivejší a najpresnejší, pri takýchto podmienkach je jeho použitie nutnosťou. Krajné body sú vtedy veľmi limitujúce, keďže aj pokiaľ by boli schopné dosiahnuť presné zaostrenie, bude to trvať dlhšie ako pri použití bodu stredného. A keďže je našim cieľom zaostriť presne, rýchlo a zároveň umiestniť hlavný objekt obrázku mimo stredu, potrebujeme použiť techniku zaostrenia a prekomponovania.


 
Svetelné podmienky nedovoľovali použitie iného zaostrovacieho bodu než stredového. Rýchle zaostrenie hlavného objektu a následné prekomponovanie umožnilo zahrnúť do kompozície aj efektné pozadie.

Metódy zaostrenia a prekomponovania

V rámci techniky zaostrenia a prekomponovania existujú tri hlavné metódy, pomocou ktorých je možné dosiahnuť želaný výsledok. Ich výber závisí na našom preferovanom štýle práce s fotoaparátom, ako aj aktuálnych podmienkach prostredia.

Metóda pridržania spúšte

Prvá metóda využíva jednoduché stlačenie spúšte do polovice, na ktoré je ostrenie fotoaparátov východiskovo nastavené. Vyžaduje pritom, aby bolo zaostrovanie nastavené do single režimu (One-Shot AF na Canone, AF-S na Nikone), no pokiaľ sa objekt, ktorý zaostrujeme nehýbe, budú väčšinou   fungovať aj inteligentné režimy (AI Focus pre Canon, AF-A pre Nikon).

Proces prebieha tak, že po vybraní želaného ostriaceho bodu (pre najvyššiu rýchlosť a citlivosť stredového) namierime tento bod na objekt, ktorý má byť na snímke ostrý a stlačíme spúšť fotoaparátu do polovice. Počkáme na potvrdenie zaostrenia od fotoaparátu (pípnutie, alebo zelená bodka v hľadáčiku). Držíme takto stlačenú spúšť a pohybom fotoaparátu smerom hore, dole, doprava a doľava zmeníme kompozíciu snímky tak, ako si ju predstavujeme. Keď sme s kompozíciou spokojní, zastavíme pohyb fotoaparátu a spúšť, ktorú sme doteraz stále držali v polovici stlačíme až dokonca, čím vyhotovíme záber.

Metóda zamknutia zaostrovania

Druhá metóda využíva tlačidlo pre zamknutie expozície a zaostrenia. Ide o tlačidlo AE-L/AF-L na Nikone a tlačidlo * na Canone, ktoré je však treba pomocou menu nastaviť na funkciu AF Stop (alebo obdobnú). Túto metódu je možné použiť v akomkoľvek režime automatického zaostrovania, to znamená v single režime, inteligentom režime  aj kontinuálnom režime (AF-C pre Nikon, AI Servo pre Canon).Jej výhody však využijeme najmä v poslednom menovanom, keďže dovoľuje dočasne zamknúť ostrenie na vybranom bode a po vyhotovení snímky pokračovať v kontinuálnom zaostrovaní na pohybujúci sa objekt. V závislosti od modelu fotoaparátu a jeho nastavenia sa stlačením zamykacieho tlačidla môžu zablokovať aj expozičné parametre, čo je užitočné najmä v kontrastných svetelných podmienkach. Zaostrený objekt bude totiž exponovaný tak isto ako keby sme kompozíciu po zaostrení vôbec nemenili.

Po výbere zaostrovacieho bodu a namierení na želanú oblasť záberu opäť držíme spúšť stlačenú v polovici. Počkáme na potvrdenie zaostrenia od fotoaparátu. Následne pridržíme aj tlačidlo pre zamknutie expozície a zaostrenia a držíme ho spolu so spúšťou. Potom prekomponujeme záber a po vybraní správnej kompozície spúšť dotlačíme do konca. Fotografia je hotová a môžeme pustiť obidve tlačidlá – spúšť, aj zamykacie tlačidlo.

Metóda aktivácie zaostrovania

Tretia metóda využíva tlačidlo aktivácie zaostrovania (AF-ON pre Nikon aj Canon) a je ju možné podobne ako metódu zamknutia zaostrenia použiť pri všetkých režimoch automatického zaostrovania. Výhody tejto funkcie sú rovnocenné pre všetky režimy, keďže nám dovoľuje prestať rozmýšľať o režime, ktorý sme nastavili. Nezamkne však expozíciu záberu. Pre jej použitie je potrebné v menu fotoaparátu nastaviť pridelenie aktivácie zaostrovania iba tlačidlu AF-ON. Po tejto zmene nebude stlačenie spúšte do polovice aktivovať zaostrovanie a tak ju budeme používať iba na vyhotovenie záberu.

Vybraný zaostrovací bod namierime na objekt, ktorý má byť ostrý a pridržíme tlačidlo AF-ON. Keď sa fotoaparátu podarí správne zaostriť, pustíme tlačidlo AF-ON a záber ľubovoľne prekomponujeme. Keď sme pripravení, stlačíme spúšť na doraz.


Po vyskúšaní novej techniky možno predhodíte pred divákov aj takúto fotografiu.

Obmedzenia techniky zaostrenia a prekomponovania

Pri použití techniky zaostrenia a prekomponovania sa vystavujeme riziku nesprávne zaostrených fotografií. To vyplýva z faktu, že pri prekomponovaní záberov pohybujeme fotoaparátom, čiže meníme naklonenie roviny zaostrenia. Tak isto rovinu zaostrenia vždy (aj keď nechcene) posunieme mierne smerom dozadu či dopredu. Pokiaľ teda pracujeme s nízkym clonovým číslom (napríklad f/2), používame dlhšie ohnisko (napríklad 85mm) a nachádzame sa blízko fotografovaného objektu, je hĺbka ostrosti tak nízka, že aj malý pohyb fotoaparátu môže učiniť vybraný objekt opäť nezaostreným. Ďalším dôvodom je aj tvar samotnej roviny zaostrenia, ktorý nie je dokonale rovný, ale mierne zakrivený.

Viditeľnej zmene v zaostrení po prekomponovaní sa môžeme vyhnúť výberom zaostrovacieho bodu, ktorý je v našej cieľovej kompozícii čo najbližšie k hlavnému objektu. Môže ísť práve o krajný, menej citlivý bod, no pomalšie zaostrenie je v tomto prípade iste výhodnejšie ako nesprávne. Pomôže aj zväčšenie hĺbky ostrosti výberom širšieho ohniska, vyššieho clonového čísla či zaujatím väčšej vzdialenosti od objektu v zábere.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Paulie
2013-02-12 08:16:30
Našťastie takýto problém nemám. Občas ale nechápem, že sa výrobca chváli 50 zaostrovacími AF bodmi, ale všetky nacápe do stredu. To má svojich zákazníkov fakt za blbcov?
 
bersekr
2013-02-12 08:30:55
jasne ze ma,
 
commik
2013-02-12 08:41:13
V post processe sa da orezat fotografia aby nebol objekt v strede fotografie. Pri rozliseni dnesnych snimacov sa to skoro neda ani spoznat.
 
vd
2013-02-12 08:51:17
príspevok od: Paulie
Našťastie takýto problém nemám. Občas ale nechápem, že sa výrobca chváli 50 zaostrovacími AF bodmi, ale všetky nacápe do stredu. To má svojich zákazníkov fakt za blbcov?
canon 9 point AF forever
 
belows
2013-02-12 08:56:44
príspevok od: Paulie
Našťastie takýto problém nemám. Občas ale nechápem, že sa výrobca chváli 50 zaostrovacími AF bodmi, ale všetky nacápe do stredu. To má svojich zákazníkov fakt za blbcov?
Je to uzitocne pri AF-trackingu napriklad...
 
haplo602
2013-02-12 09:16:24
príspevok od: belows
Je to uzitocne pri AF-trackingu napriklad...
lebo mat sledovany objekt v strede zaberu je nieco zelane ? jaaj pockaj ... ved to sa riesi orezom a teda sa zidu tie MP naviac co by pri normalnom AF systeme neboli treba
 
haplo602
2013-02-12 09:17:11
príspevok od: Paulie
Našťastie takýto problém nemám. Občas ale nechápem, že sa výrobca chváli 50 zaostrovacími AF bodmi, ale všetky nacápe do stredu. To má svojich zákazníkov fakt za blbcov?
marketing ... ale pravdu povediac spravit poriadne pokrytie hladacika AF bodmi nieje prave jednoduche, ma to svoje konstrukcne problemy.
 
belows
2013-02-12 09:23:51
príspevok od: haplo602
lebo mat sledovany objekt v strede zaberu je nieco zelane ? jaaj pockaj ... ved to sa riesi orezom a teda sa zidu tie MP naviac co by pri normalnom AF systeme neboli treba
Nevravim, ze nemas pravdu...niekedy ani ja marketingovej strategii vyrobcov nerozumiem...asi to bude mentalitou vacsinoveho zakaznika typu viac=lepsie
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-02-12 09:28:45
využívam prvu možnosť, nedavno som si prekomponovanie cvičil pri panningu
 
haplo602
2013-02-12 09:41:13
Ked som si clanok precital podrobnejsie, rad by som doplnil jeden podstatny bod:

Pri hociktorej moznosti ma minimalne Nikon problem exponovat, kedze je nastaveny na Focus Priority. Cize zaostrite, prekomponujete a ak nahodou pod zvolenym ostriacim bodom nieje nic ostre, NEMOZETE EXPONOVAT.

Minimalne pri pouzivani tretej metody (AF-ON tlacidla) je potrebne prestavit fotoaparat z Focus na Release priority.
 
ivalko
2013-02-12 10:04:51
príspevok od: haplo602
Ked som si clanok precital podrobnejsie, rad by som doplnil jeden podstatny bod:

Pri hociktorej moznosti ma minimalne Nikon problem exponovat, kedze je nastaveny na Focus Priority. Cize zaostrite, prekomponujete a ak nahodou pod zvolenym ostriacim bodom nieje nic ostre, NEMOZETE EXPONOVAT.

Minimalne pri pouzivani tretej metody (AF-ON tlacidla) je potrebne prestavit fotoaparat z Focus na Release priority.
presne to popisal Dominik Bugar pred casom tu
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/zaostrene/

pri Nikon a AF-ON je treba este spomenut ze ho maju len od stovkovej rady vyssie (D7k a spol zabudni) a ked si na to zvyknes, je to prudko navykove...
 
haplo602
2013-02-12 10:08:28
príspevok od: ivalko
presne to popisal Dominik Bugar pred casom tu
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/zaostrene/

pri Nikon a AF-ON je treba este spomenut ze ho maju len od stovkovej rady vyssie (D7k a spol zabudni) a ked si na to zvyknes, je to prudko navykove...
neviem ako nizsie rady, odtial som mal v ruke posledne F80 na dlhsie ako 10 minut, ale aj AE-L/AF-L sa da prekonfigurovat na AF-ON funkciu na F80 ....
 
slavmiro
2013-02-12 10:17:08
Steve McCurry na svojich workshopoch uci frekventantov metode aktivacie zaostrovania len cez AF-ON tlacitko, kamos co ten WS v HK absolvoval, odvtedy fotografuje street/dokument v krajinach JV Azie prevazne tymto sposobom (Nikon D800+AFS14-24/2.8)
 
alank0
2013-02-12 10:50:36
príspevok od: haplo602
lebo mat sledovany objekt v strede zaberu je nieco zelane ? jaaj pockaj ... ved to sa riesi orezom a teda sa zidu tie MP naviac co by pri normalnom AF systeme neboli treba
no ved prave pri AF trackingu sledovany objekt nemusis mat v strednom bode.. a teda nemusis komponovat na stred...AF si predava body podla potreby..samozrejme v ramci moznosti, a schopnosti daneho AF systemu...
 
haplo602
2013-02-12 11:02:39
príspevok od: alank0
no ved prave pri AF trackingu sledovany objekt nemusis mat v strednom bode.. a teda nemusis komponovat na stred...AF si predava body podla potreby..samozrejme v ramci moznosti, a schopnosti daneho AF systemu...
citat cely diskusie je problem ? zaciatok bol taky ze naco je 50AF bodov ked su nahustene v strede ... to ze si AF predava po bodoch zaostreny objekt je super, ale ked to dokaze len na 20% plochy hladacika tak mas stale objekt v strede ....
 
alank0
2013-02-12 12:20:49
príspevok od: haplo602
citat cely diskusie je problem ? zaciatok bol taky ze naco je 50AF bodov ked su nahustene v strede ... to ze si AF predava po bodoch zaostreny objekt je super, ale ked to dokaze len na 20% plochy hladacika tak mas stale objekt v strede ....
diskusiu som cital celu. mne rozmiestnenie AF bodov v D300 vyhovuje a nemam pocit ze su nahustene v strede
 
NefroniK
2013-02-12 12:30:59
príspevok od: haplo602
citat cely diskusie je problem ? zaciatok bol taky ze naco je 50AF bodov ked su nahustene v strede ... to ze si AF predava po bodoch zaostreny objekt je super, ale ked to dokaze len na 20% plochy hladacika tak mas stale objekt v strede ....
Hádam nepotrebuješ mať pokrytý AF bodmi celý objekt, na ktorý zaostruješ. Stačí napr. predne svetlá a podobone.
 
haplo602
2013-02-12 13:07:30
príspevok od: alank0
diskusiu som cital celu. mne rozmiestnenie AF bodov v D300 vyhovuje a nemam pocit ze su nahustene v strede
necital ... ci mas pocit ze tu niekto hovoril o AF module na D300 ? a ked uz sme pri tom, pozri si pokrytie D2h/x a potom nieco hovor o dobrom pokryti ....
 
MartinMM
2013-02-12 13:24:17
Používam prvý spôsob zmeny kompozície ale na mojom D5100 sa mi stáva, ze keď prekomponujem záber so spúšťou stlačenou do polovice a potom docvaknem výsledna fotka je niekedy podexponovaná alebo preexponovaná (jpeg). Je to tým, že pri zmene kompozície prepočíta expozíciu a neuprednostni expozíciu na zaostrený objekt?

pre upresnenie fotim aj do RAW, ale moja žienka je hákliva ked nie sú fotky hlavne nášho drobca hned pripravené k použitiu a ja musím sadnuť za PC a pohrať sa s fotkami.
 
pirhi
2013-02-12 13:29:23
príspevok od: ivalko
presne to popisal Dominik Bugar pred casom tu
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/zaostrene/

pri Nikon a AF-ON je treba este spomenut ze ho maju len od stovkovej rady vyssie (D7k a spol zabudni) a ked si na to zvyknes, je to prudko navykove...
neviem ako ty ale moja D7000 ma funkciu AF-ON, teraz som si to pozeral...a ak sa nemylim tak to mala aj moja stara D40,ale za to by som ruku do ohna nedal
 
alank0
2013-02-12 13:31:16
príspevok od: haplo602
necital ... ci mas pocit ze tu niekto hovoril o AF module na D300 ? a ked uz sme pri tom, pozri si pokrytie D2h/x a potom nieco hovor o dobrom pokryti ....
hovorilo sa tu ze naco je 50AF bodov ak su nahustene v strede.. ja som pisal ze mne to na mojej d300 vyhovuje.. kedze D2h nemam a asi ani nebudem mat pokrytie ma nezaujima
 
werdza
2013-02-12 13:47:02
Ja ostrím už len stredovým a prekomponujem, metódou pridržania spúšte, teda aj na koncertoch, pri reportážach..., keďže môj 5D mark II má naozaj máličko ostriacich bodov. Akurát pri športe skúšam aj iné nastavenia a ostriace body.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-02-12 14:07:06
príspevok od: commik
V post processe sa da orezat fotografia aby nebol objekt v strede fotografie. Pri rozliseni dnesnych snimacov sa to skoro neda ani spoznat.
naco odfiknut z obrazu ak sa da na mieste komponovat s prehladom, využívam vždy plny snímač hl. pri širokáčoch robi kazdí milimeter priestor a hlbku
 
haplo602
2013-02-12 14:18:37
príspevok od: MartinMM
Používam prvý spôsob zmeny kompozície ale na mojom D5100 sa mi stáva, ze keď prekomponujem záber so spúšťou stlačenou do polovice a potom docvaknem výsledna fotka je niekedy podexponovaná alebo preexponovaná (jpeg). Je to tým, že pri zmene kompozície prepočíta expozíciu a neuprednostni expozíciu na zaostrený objekt?

pre upresnenie fotim aj do RAW, ale moja žienka je hákliva ked nie sú fotky hlavne nášho drobca hned pripravené k použitiu a ja musím sadnuť za PC a pohrať sa s fotkami.
ano. niektore fotaky maju dost velky bias expozicie na zaostreny bod. ze to nie vzdy je hlavny objekt ich nezaujima. preto je vyhodne pouzivat v hranicnych pripadoch aj AE-L.

v tvojom pripade je af aj ae lock na tom istom tlacidle (spust) takze ak prekomponujes, expozicia je nastavena na kompoziciu ktora uz nieje spravna. velmi vyrazne to je ak posuvas nico proti oblohe/svetlej plocha ktoru prekomponovanim posunies mimo obraz.
 
Shooter
2013-02-12 14:51:20
príspevok od: MartinMM
Používam prvý spôsob zmeny kompozície ale na mojom D5100 sa mi stáva, ze keď prekomponujem záber so spúšťou stlačenou do polovice a potom docvaknem výsledna fotka je niekedy podexponovaná alebo preexponovaná (jpeg). Je to tým, že pri zmene kompozície prepočíta expozíciu a neuprednostni expozíciu na zaostrený objekt?

pre upresnenie fotim aj do RAW, ale moja žienka je hákliva ked nie sú fotky hlavne nášho drobca hned pripravené k použitiu a ja musím sadnuť za PC a pohrať sa s fotkami.
Treba si v menu nastaviť, aby sa expozícia zamkla pri stlačení spúšte - strana 159 z návodu, položka c1 - Tlačidlo spoušte ako AE-L - treba nastaviť na "ON"
 
Riso Petrech
2013-02-12 15:03:35
príspevok od: DEVOTEE
naco odfiknut z obrazu ak sa da na mieste komponovat s prehladom, využívam vždy plny snímač hl. pri širokáčoch robi kazdí milimeter priestor a hlbku
Pravda je ak fotis krajinu, tam mas casu haba dej, ak si nedorazil na kopec tri minuty pred zapadom . Ked fotis sport tam neni sanca prekomponovavat. Tam ti kazdy ostriaci bod navyse pomoze, no aj tak treba orezavat casto...
 
ruiger1
2013-02-12 15:39:02
príspevok od: alank0
diskusiu som cital celu. mne rozmiestnenie AF bodov v D300 vyhovuje a nemam pocit ze su nahustene v strede
nedavno som presiel z D300s, kde bolo pokrytie bodmi uspokojive na D700 a problem je na svete, bez prekomponovania sa fotit pomaly ani neda . Alebo potom robit v pp vyrezy, co sa mi vsak nechce.
 
ivalko
2013-02-12 15:48:13
príspevok od: pirhi
neviem ako ty ale moja D7000 ma funkciu AF-ON, teraz som si to pozeral...a ak sa nemylim tak to mala aj moja stara D40,ale za to by som ruku do ohna nedal
spominane maju len AF/AE Lock tlacitko, nemaju AF-ON vedla neho. to maju az stovky a vyssie
 
seifi
2013-02-12 16:47:30
príspevok od: slavmiro
Steve McCurry na svojich workshopoch uci frekventantov metode aktivacie zaostrovania len cez AF-ON tlacitko, kamos co ten WS v HK absolvoval, odvtedy fotografuje street/dokument v krajinach JV Azie prevazne tymto sposobom (Nikon D800+AFS14-24/2.8)
priateľ mi to ukázal, či nechcem skúsiť takýmto spôsobom, a zvykol som si; pomáha najmä ak beriem potom cez spúšť expozíciu z iného miesta; ale zaujímavé je to zamknutie cez * na Canone pri AI Servo, ktorú som predtým používal na zamknutie expozície
 
flanker
2013-02-12 17:02:13
Ak som to spravne pochopil, rozdiel medzi 1. a 3. uvedenou metodou vyvstava len pri roznych rezimoch ostrenia (1 zaber vs. kontinualne ostrenie). Expozicia a zaber budu vykonane pri obidvoch metodach po uplnom dotlaceni spuste. Tzn. 3. fotografia v clanku bude musiet byt riesena aj uzamknutim expozicie pred prekomponovanim.
 
martin milo
2013-02-12 17:29:44
príspevok od: MartinMM
Používam prvý spôsob zmeny kompozície ale na mojom D5100 sa mi stáva, ze keď prekomponujem záber so spúšťou stlačenou do polovice a potom docvaknem výsledna fotka je niekedy podexponovaná alebo preexponovaná (jpeg). Je to tým, že pri zmene kompozície prepočíta expozíciu a neuprednostni expozíciu na zaostrený objekt?

pre upresnenie fotim aj do RAW, ale moja žienka je hákliva ked nie sú fotky hlavne nášho drobca hned pripravené k použitiu a ja musím sadnuť za PC a pohrať sa s fotkami.
podľa mňa je to práve tým, že po stlačení spúšte do polovice sa expozičný čas už nezmení, a pokiaľ prekomponuješ do hodne odlišných svetelných podmienkok, výsledok pod alebo preexpozícia
 
MartinMM
2013-02-12 18:41:43
Vďaka za rady. práve som to vyskúšal v rôznych podmienkach a zdá sa že môj problém je vyriešený. Autorovi článku aj Vám ostatným ďakujem, pretože ma to opäť posunulo o krok ďalej.
Vďaka
 
Hrom
2013-02-12 18:53:27
príspevok od: pirhi
neviem ako ty ale moja D7000 ma funkciu AF-ON, teraz som si to pozeral...a ak sa nemylim tak to mala aj moja stara D40,ale za to by som ruku do ohna nedal
prosim ta napis mi kde D7000 ma funkciu AF-ON lebo som uz 4x hladal aj v navode a neviem to najst asi som pozadu tak porad
 
pirhi
2013-02-12 19:06:34
príspevok od: Hrom
prosim ta napis mi kde D7000 ma funkciu AF-ON lebo som uz 4x hladal aj v navode a neviem to najst asi som pozadu tak porad
menu-menu užívatelských funkcií- F ovládacie prvky-F5 gunkcia tlačítka AE-L/AF-L...potom AF ovládaš tým tlačidlom...a pre ivalko... nevedel som že 300-vková rada má vlastné tlačítko
 
qwak
2013-02-12 19:08:49
príspevok od: pirhi
neviem ako ty ale moja D7000 ma funkciu AF-ON, teraz som si to pozeral...a ak sa nemylim tak to mala aj moja stara D40,ale za to by som ruku do ohna nedal
tam bolo asi myslene vlastne tlacidlo na AF-ON... na tlacitko AE-L/AF-L sa to da namapovat aj na 5100vke
 
qwak
2013-02-12 19:12:58
príspevok od: slavmiro
Steve McCurry na svojich workshopoch uci frekventantov metode aktivacie zaostrovania len cez AF-ON tlacitko, kamos co ten WS v HK absolvoval, odvtedy fotografuje street/dokument v krajinach JV Azie prevazne tymto sposobom (Nikon D800+AFS14-24/2.8)
ze sa tak hlupo opytam...aku to ma prakticku vyhodu v tom streete trebars? je to pohotovejsie ked mam raz zaostrene na urcitu vzdialenost a potom uz nemusi autofokus behat zbytocne?
 
slavmiro
2013-02-12 20:51:19
príspevok od: qwak
ze sa tak hlupo opytam...aku to ma prakticku vyhodu v tom streete trebars? je to pohotovejsie ked mam raz zaostrene na urcitu vzdialenost a potom uz nemusi autofokus behat zbytocne?
ja to nepretlacam, osobne to tiez nepouzivam. Ale kamos na FF pocas stretovania ciha na dobry okamih, kedy napriklad rybar/remeselnik/predavac na trhu zvihne zrak, urobi gesto a pod. ale potrebuje ho komponovat k okraju zaberu, kde FF nema pokrytie AF bodmi. Tak si v predstihu cez AF-ON tlacitko zaostri a potom len vyckava moment s prekompovanou scenou a nemusi mat prst na spusti v 1/2 stlaceni.
 
qwak
2013-02-12 21:26:52
príspevok od: slavmiro
ja to nepretlacam, osobne to tiez nepouzivam. Ale kamos na FF pocas stretovania ciha na dobry okamih, kedy napriklad rybar/remeselnik/predavac na trhu zvihne zrak, urobi gesto a pod. ale potrebuje ho komponovat k okraju zaberu, kde FF nema pokrytie AF bodmi. Tak si v predstihu cez AF-ON tlacitko zaostri a potom len vyckava moment s prekompovanou scenou a nemusi mat prst na spusti v 1/2 stlaceni.
jasne, to asi bude uzitocne v tejto situacii, dik
 
Paulie
2013-02-12 22:59:17
príspevok od: vd
canon 9 point AF forever
áááále kdeže pán kolega, Omylpus 11 full biaxial AF points forever
 
commik
2013-02-13 10:25:36
príspevok od: DEVOTEE
naco odfiknut z obrazu ak sa da na mieste komponovat s prehladom, využívam vždy plny snímač hl. pri širokáčoch robi kazdí milimeter priestor a hlbku
Ale zase pri sirokoulých objektivoch je hlbka ostrosti velka, takze by sa malo dat ostrit aj v manualnom rezime
 
drago999
2013-02-13 17:58:23
príspevok od: Paulie
Našťastie takýto problém nemám. Občas ale nechápem, že sa výrobca chváli 50 zaostrovacími AF bodmi, ale všetky nacápe do stredu. To má svojich zákazníkov fakt za blbcov?
presne tak... na co mi je 50 v strde, ked mozem mat 19 v celom hladaciku...
 
total empty
2013-02-13 18:06:21
Len tu prejadnávate canony a nikony akokeby nič iné neexistovalo. Ak si dám AF na niečiju tvár-ťuknem-označím, tak mi zasostrovací bod behá skoro po celej ploche,ako sa dotičný pohybuje, IA mení expozíciu podľa polohy tváre. Mám len 23 zastrovacích bodov ktoré vyplňujú skoro celú plochu,okrem rohov. Že si to dokáže detekovať tváre a zaostriť a sledovať,to je normálne,záleži či primárnu alebo všetky čo nájde. A to hovorím o starej G1 Lumix.
 
Hrom
2013-02-13 21:59:00
príspevok od: pirhi
menu-menu užívatelských funkcií- F ovládacie prvky-F5 gunkcia tlačítka AE-L/AF-L...potom AF ovládaš tým tlačidlom...a pre ivalko... nevedel som že 300-vková rada má vlastné tlačítko
dakujem asi som dement bnol som tu 4x a prehliadol som to este raz dik
 
slavmiro
2013-03-10 17:12:05
Zaujimave info k predostreniu http://www.martinkozak.com/?p=14244
 
Peto15
2013-03-13 17:36:33
chcem sa spýtat ,ma nikon d3100 a chcel by som použit viac bodov pri zaostrovani je to možné ? chcem aby išlo viacero bodov lebo ked dám auto režim tak som si všimol že ked namierim na niečo tak bliknu v pravo aj v lavo zaostrovacie body ako to nastavím kedže v auto režime nefotím
Ďakujem za radu
 
bedas
2015-07-27 17:22:18
chcem sa opytat majitelov D7100-ky ako mate poriesene tlacitko AF-ON
ja som to chcel hodit na tlacitko Fn, ale blbie sa to potom cez menu vypina
dik
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované