Hore

Foto-grafická zima

Zima je jedným z najzaujímavejších ročných období pre fotografovanie. Povedal by som, že je minimálne tak zaujímavá ako jeseň, ktorá hrá všetkými farbami, aj keď zima je charakterizovaná takmer monochromatickým obrazom.

A je upratané! :)

Sneh je milosrdný ku všetkému neporiadku a rušivým elementom, ktoré by mohli odpútavať pozornosť od hlavného objektu. Farba sa stráca a 90 percent obrazu tvorí biela a odtiene modrej – odraz oblohy na snehu.

Samozrejme, keď zapadá slnko, dokáže sfarbiť sneh aj do zlata alebo do červena, my sa však v dnešnom článku zameriame práve na monochromatickosť, ktorá dáva vyniknúť tvarom. Farba sa vytráca a ostáva forma, tvar a priam materiálny vzťah medzi prvkami v obraze, keďže už nemôžeme vzťahovať prvky na seba na základe napríklad rovnakej alebo príbuznej farby, ani ich postaviť do kontrastu na základe iných farieb...

Preto je zasnežená krajina vhodná na hľadanie čistej kompozície a takmer až grafiky. Zvlášť, keď ani svetlo nie je ideálne. Dobrým námetom môžu byť osamelé stromy – solitéry, poty, vlny snehu, stopy, koľaje... Všetko, čo nejakým spôsobom vynikne v homogénnej krajine, čo dokáže zachytiť náš pohľad, prípadne ho viesť určitým smerom.


Expozícia

Sneh odráža veľké množstvo svetla. Je to jedna obrovská odrazka a ak chceme, aby bol sneh naozaj biely, vo väčšine fotoaparátov je potrebné použitie korekcie expozície. Fotoaparát pokladá celú scénu za stredne šedú a preto je nutná korekcia do plusových hodnôt, aby sme na fotografii nemali kopy sivej hmoty. V závislosti od fotoaparátu a použitého merania je potrebné korigovať od +2/3 až do +2 až +3EV oproti fotoaparátom nameranej expozícii. Ťažšie bude exponovať scénu, v ktorej sa nachádzajú aj osvetlené zasnežené miesta aj tieň.



Najlepšie je skontrolovať expozíciu podľa histogramu – aby sa svetlá približovali k pravej zvislici, ale aby sa jej nedotkli, alebo neprekročili za ňu. Výstražné blikanie prepalov väčšinou vypínam, keďže to je u môjho Nikonu často citlivejšie, ako je potrebné a prepaly blikajú aj tam, kde nie je treba a kde je v obraze zachovaná ešte celkom slušná kresba. Zistite správnu expozíciu a používajte manuálny režim. Výsledky sú konzistentnejšie, ak sa svetlo radikálne nemení.

Farba alebo čiernobiela?

Ak fotografujete farebne, bielu môžete vyvážiť na sneh v tieni, dosiahnete tak trochu teplejšie podanie farieb. Ak však chcete vyzdvihnúť chlad, môžete nechať vyváženie bielej na denné svetlo, prípadne vyvážiť bielu na sneh ožiarený nízkym slnkom. To má zvyčajne za následok chladnejšie podanie farieb, zvlášť snehu v tieni a pod modrou oblohou.


WB na sneh.


WB na denné svetlo.


Čiernobiely variant.


WB denné svetlo.


ČB variant.

Mojou voľbou ostala opäť čiernobiela. Zvýrazňuje tvary a má zvláštny nostalgický výraz práve v tomto tradičnom prostredí. Niekedy nám však ani výrazný tvar objektu nepomôže, aby vynikol na čiernobielej fotografii (fotografia plota vyššie). Farebný kontrast sa pri prevode do ČB stratil a s ním sa tak trochu stratil aj plot. Je to spôsobené tým, že je osvietený pod takým uhlom, že sa svetlo slnka odráža do objektívu. Plot je teda pomerne jasný napriek tomu, že je z tmavého dreva a jeho jasy sú približne rovnaké, ako jas snehu. Kontrastnejší výsledok dosiahneme, ak sa zameriame na protisvetlo alebo ostré bočné svetlo.

Zima ma fascinuje práve tým, že ju vieme ešte viac zjednodušiť prevodom do šedej škály, alebo fotením na čiernobiely film. Funguje to aj pri pomerne zložitých scénach s množstvom detailov a štruktúr.

Pri dodatočnom "oteplení" ČB fotografie sú tieto fotky príťažlivé a viem si ich predstaviť aj na stene doma bez obavy, že by pôsobili nepríjemne chladne.

Nebojte sa otočiť svoj fotoaparát aj proti slnku. To, čo na farebnej fotografii nevyzerá až tak dobre – vypálená žltobiela hviezdica - je na čiernobielej fotografii zaujímavým prvkom.

Výhodou čiernobielej fotografie v zime je aj to, že aj keď sa deň schýli ku koncu a vy stratíte atraktívne svetlo nízkeho slniečka, stále môžete tvoriť zaujímavé grafické obrazy, ktoré pripomínajú tak trochu kresbu tušom.


Prajem vám pevnú vôľu, aby ste odolali pokušeniu každodenných seriálov a napriek zime sa vybrali skúsiť zachytiť foto-grafickú zimu. Dobré svetlo a suché ponožky! :)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
haplo602
2011-01-25 09:43:08
vyborne fotky Julo ... cb na zimnu krajinu je velmi vhodna volba, kedze krajina sama o sebe obsahuje vtedy malo farieb. jedine ze by objekt bol vyrazne farebne odliseny je dobre fotit farebne ....
 
Laco62
2011-01-25 10:04:30
fajn
 
cicmapte
2011-01-25 10:09:51
Pekný článok a naviac pre nás amatérov aj poučný. Práve sneží tu na Kysuciach, tak už sa treším na weeeeeeekend!
 
Tomyno
2011-01-25 10:14:07
...fajn članok+foto, ešte sa spýtam na destináciu kde si fotil ...
 
julo kotus
2011-01-25 10:20:31
príspevok od: Tomyno
...fajn članok+foto, ešte sa spýtam na destináciu kde si fotil ...
Ostrurňa, dedinka na Zamagurí na Slovensko - Poľskom pomedzí.
 
zuzuliena
externý redaktor 2011-01-25 10:42:52
uhmmm, prijemne citanie a pozeranie .-)
 
demo
2011-01-25 10:50:17
pekne cim to bolo fotene, opat Olympus EPL-2?
 
julo kotus
2011-01-25 10:59:02
príspevok od: demo
pekne cim to bolo fotene, opat Olympus EPL-2?
Nikon D3 + 20-35 F2,8 a Nikon D5000 + 18-105
 
bubo_ke
2011-01-25 11:12:15
príspevok od: julo kotus
Ostrurňa, dedinka na Zamagurí na Slovensko - Poľskom pomedzí.
Krasne fotky, Skoda ze v okoli kosice nieje sneh . Aj clanok super. Osturna, to je pekny koniec sveta
 
furby
2011-01-25 11:34:03
Nádherné fotky a ešte krajšie spomienky, celé detstvo som prežil v tom kraji, vo vedľajšej dedinke Malá Franková. Zimy sú tam najkrajšie a dodnes tie pravé!!! Chystám sa tam fotiť vo februári, tak verím, že počasie bude priať. Ďakujem
 
simo
2011-01-25 11:38:52
príjemné čítanie spestrené krásnymi fotkami.
 
hyperon
2011-01-25 12:10:53
hm, pekne... skoda len ze toho snehu uz moc neni. ( teda aspon u nas )
 
pekar
2011-01-25 15:27:32
Pekne dúfajme že ešte napadá.
 
trizzo
2011-01-25 17:21:02
Ďakujem za super tipy, dávam to do obľúbených.
 
Duduk1
2011-01-25 18:00:35
Dobré a naučné čítanie.A samozrejme,že aj fotky.
 
jan.zitniak
2011-01-25 18:11:35
Tiež sa pripájam, krásne foto a aj článok ...
 
rbr69
2011-01-25 18:19:09
suprove a tato sa mi paci najsamvaecsmi http://img.ephoto.sk/images/content/galeria/11f6cbaa40f2b4ad7d519fe102a85663.jpg
 
Marcel Rebro
2011-01-25 19:19:58
Opat raz prijemne fotky aj citanie. A suhlasim - sneh je najlepsie \"klonovacie razitko\"
 
kralik_j
2011-01-25 20:14:42
suhlasim s autorom. Na zime sa mi pacia hlboke tiene a kontrast s nezasnezenymi castami krajiny, atmosfera, svetelne podmienky, lesknuce sa krystaliky snehu a stopy v snehu dokazu vycarit paradnu atmosferu... len fotenie v zime je obtiazne koli dostupnosti v terene, kratkeho dna a velkej fyzickej namahe.. preto uz dlhsiu dobu uvazujem nad skialpom ktorym sa to prepravovanie urychli a znacne zlahci
 
Misoo79
2011-01-25 20:53:08
Zaujímavý článok, pútavé fotky. Hneď som dostal chuť ísť von na lov záberov, no chrípka ma drží v posteli (resp. pri notebooku ).
 
zola
2011-01-25 22:40:13
pekne fotky, prijemne sa na nich pozera a cb jednoznacne pre mna
 
leto
2011-01-25 23:01:37
pekné fotky, fajn článok,,,
 
wayne
2011-01-26 09:46:34
Ja pridam linku na externy zdroj, svoje fotky zatial poriadne nemam z tohtorocnej zimy, skor nejake experimenty...

http://webdesignledger.com/inspiration/beautiful-examples-of-winter-photography
 
sese
2011-01-26 13:26:02
posledné dve fotečky sú super.
 
zohe
2011-01-26 14:09:44
Aj tie s plotom sa mi veľmi páčia....sú také zaujímavé.
 
Koma
ocenenie redakciou 2011-01-26 15:36:10
Fajn poučný článok..a veľmi pekné...vydarené fotky, super zaujímavé pohľady...na tej úplne hore ..Ti hopkal zajko....tie ďurky čo sú hore -vedľa seba sú zadné labky ..a tie spodné čo sú pod sebou sú labky predné...išiel od nás tam ..do zadu k ,, plotu,,
 
Špagetka
2011-01-26 20:27:29
krasne fotos a text poucny
 
maTkof
2011-01-29 19:43:46
Vďaka za stručný, výstižný a čitateľný článok. Prestanem čakať na jar a idem oprášiť fototechniku na sneh
 
palo11
2011-03-19 09:55:45
Chcel bi so vedieť tvoj názor čo robím za chybí t. Môžeš mi popišať tuto fotku čo som pridal na Pavol11 Ďakujem PS: si dobrí
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-12-16 12:48:59
opať vyberáme z nášho archívu, aby zaujímavé a dobré články nezostali zabudnuté, ak vás článok zaujal pozrite si ďalšie články v našej sekcii fotoškola. Príjemné čítanie
 
Kuban
2011-12-16 13:20:17
3EV ? cize podla EV tabulky so setakom a bez stativu snezik nedfotim hej ?
 
Kuban
2011-12-16 13:26:42
tym 3 EV trocha nechapem, z tadial som si myslel ze cim viac svetla tym viac treba EV :
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_expozice1.html
 
netmouse
2011-12-16 13:49:40
príspevok od: Kuban
tym 3 EV trocha nechapem, z tadial som si myslel ze cim viac svetla tym viac treba EV :
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_expozice1.html
Treba citat aj nasledujuci clanok ...
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_expozice4.html

Julo mal na mysli posun o +3EV - takzvany offset . Automatika berie biely ako sivu ... a ty ju musis posunut naspat aby biela bola biela

Jesli sa nepletu
 
kulkovsky
2011-12-16 13:57:29
super ! už sa teším na zimné úlovky
 
Barny
2011-12-16 14:51:22
chyba tomu jeden detail - sneh
 
haplo602
2011-12-16 14:57:29
príspevok od: Jozef Peniak
opať vyberáme z nášho archívu, aby zaujímavé a dobré články nezostali zabudnuté, ak vás článok zaujal pozrite si ďalšie články v našej sekcii fotoškola. Príjemné čítanie
ze mi bol clanok povedomy hned po par riadkoch
 
jozko007
2011-12-16 16:20:44
pekné, ale škoda, že len na fotkách...
 
djpali
2011-12-16 22:49:24
príspevok od: julo kotus
Ostrurňa, dedinka na Zamagurí na Slovensko - Poľskom pomedzí.
tam som raz tyzden byval, vies co by tam stalo za nafotenie (aj ked cez zimu asi sotva) ? Myslim ze ako na jednej z mala dedin na Slovensku sa tam deje neskutocna udalost. dedina je tiahla mierne smerom dohora, kazdy den rano o trepnem 6 otvori prvy dom dole mastal a rodina pusti kravu na pasu. Postupne ako krava ide sama !!! hore dedinou zbiera dalsie kravy az sa postupne samo od seba zozbiera stado (BEZ BACU !) a idu sa napast niekam na luku, a okolo 17:00 sa mi zda sa postupne cele stado samo vrati do dediny a krava sa postupne zaparkuju kazda kam patri. Neveril som vlastnym ociam ale fakt to tak bolo
 
brki
2011-12-16 22:55:35
začal som čítať, pozerám fotky a premýšľam, že čosi podobné tu už bolo pred rokom ...opakovanie matka múdrosti
 
stevehood
2011-12-17 01:01:28
ach tie stopy na prvej fotke.... ako stopy po ....
 
hooopy
2011-12-17 07:41:20
a ako si sa ty dostal na osturnu preboha? mas tam niekoho? pochadzam par km odtial, a to miesto skoro nikto nepozna. je tam nadherne .....
 
Barny
2011-12-17 12:43:25
príspevok od: hooopy
a ako si sa ty dostal na osturnu preboha? mas tam niekoho? pochadzam par km odtial, a to miesto skoro nikto nepozna. je tam nadherne .....
mne sa tam raz podarilo odomykat kostol
 
Daniel.U
2011-12-17 13:12:27
ja som sa aj cudoval, ze nejake lepsie fotky a az teraz som si vsimol, ze kto to fotil
 
brehulka
2011-12-18 15:04:37
príspevok od: Koma
Fajn poučný článok..a veľmi pekné...vydarené fotky, super zaujímavé pohľady...na tej úplne hore ..Ti hopkal zajko....tie ďurky čo sú hore -vedľa seba sú zadné labky ..a tie spodné čo sú pod sebou sú labky predné...išiel od nás tam ..do zadu k ,, plotu,,
Pani kolegyňa, vidím, koment 26.1.11 a článok vytvorený 16.12.11m čiže Vy idete v časopriestore naopak ako ja. Mohli by ste prosím Vás v roku 1953 vlepiť môjmu druhému susedovi poriadne zaucho, viete vtedy začal chlastať, keby nepil, dnes som mohla byť šťastná vdova s vdovským. Ale keby zase nechľastal, tak to by ešte žil. Hmm, tak mu naložte viac.
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2011-12-18 15:21:47
príspevok od: djpali
tam som raz tyzden byval, vies co by tam stalo za nafotenie (aj ked cez zimu asi sotva) ? Myslim ze ako na jednej z mala dedin na Slovensku sa tam deje neskutocna udalost. dedina je tiahla mierne smerom dohora, kazdy den rano o trepnem 6 otvori prvy dom dole mastal a rodina pusti kravu na pasu. Postupne ako krava ide sama !!! hore dedinou zbiera dalsie kravy az sa postupne samo od seba zozbiera stado (BEZ BACU !) a idu sa napast niekam na luku, a okolo 17:00 sa mi zda sa postupne cele stado samo vrati do dediny a krava sa postupne zaparkuju kazda kam patri. Neveril som vlastnym ociam ale fakt to tak bolo
Potvrdzujem, tak to tam funguje...
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2011-12-18 15:24:03
príspevok od: djpali
tam som raz tyzden byval, vies co by tam stalo za nafotenie (aj ked cez zimu asi sotva) ? Myslim ze ako na jednej z mala dedin na Slovensku sa tam deje neskutocna udalost. dedina je tiahla mierne smerom dohora, kazdy den rano o trepnem 6 otvori prvy dom dole mastal a rodina pusti kravu na pasu. Postupne ako krava ide sama !!! hore dedinou zbiera dalsie kravy az sa postupne samo od seba zozbiera stado (BEZ BACU !) a idu sa napast niekam na luku, a okolo 17:00 sa mi zda sa postupne cele stado samo vrati do dediny a krava sa postupne zaparkuju kazda kam patri. Neveril som vlastnym ociam ale fakt to tak bolo
Len neviem, či si dobrý termín použil - bez baču. Ja si myslím, že kravy majú pastiera, baču majú ovce... Možno príde naša fotokravka, tá nám povie...
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2011-12-18 15:29:14
príspevok od: hooopy
a ako si sa ty dostal na osturnu preboha? mas tam niekoho? pochadzam par km odtial, a to miesto skoro nikto nepozna. je tam nadherne .....
Fotenie na Osturni v zime musí byť pecka a tento článok ma prinútil zamyslieť sa a celkom iste v novom roku tam pôjdem. Len musím dať niekoho, pár ľudí dokopy, aby mal kto tlačiť auto, keď zapadneme do hrobli...
Osturňa a okolité obce (Franková, Hanušovce, Jezersko) sú asi jedny z posledných na Slovensku, kde sa ešte dá nafotiť tradičný sedliacky spôsob života. I keď už zrejme nie dlho, domy sa prerábajú na chalupy...
Ja osobne poznám, už som ti vravel - oblasť s bohatým výskytom čučoriedok, každý rok som tam...
 
hooopy
2011-12-18 16:12:13
príspevok od: Stratený Stano
Len neviem, či si dobrý termín použil - bez baču. Ja si myslím, že kravy majú pastiera, baču majú ovce... Možno príde naša fotokravka, tá nám povie...
hm.ano... s kravami je to tak v celom Zamaguri. Nie je to zvlastnost konkretne Osturne. Dokonca si myslim, ze vo vsetkym oblastiach, kde sa este stale zachovava domaci chov dobytka (napriklad horna Orava), je mozne podobny "ˇukaz " pozorovat. schvalne som to slovo dal do uvodzoviek, nakolko, je mi smiesne ( v dobrom) , ze sa ludia nad takymito vecami pozastavuju. je to predsa normalne. teda aspon pre mna . bud ma dedina obecneho pastiera, alebo patri pod druzstvo (JRD). Kazda rodina ktora ma kravku, ju proste vypusti na ulicu, alebo vo vlastnej réžii dozenie na nejake hromandne miesto, kde sa kravicky stretavaju kazde rano a odtial pokracuju na pašu. Kedze sa toto deje kazdy den, kravicka si zapamata svoju cestu a castokrat ide bez pana. samozrejme, cez celu dedinu tak ci tak prechadza pastier (bača) a zbiera ich. Vzdy ma so sebou aj psa, ak nie dvoch. Samozrejme vecer, ked sa zase vracaju domov, kazda vie kde ma branku a svoj domov, kde ju podoja a daju napiť. Ak je branka zavreta, čaká pred brankou. Malokto uz ale vie, ze kazda dedina ma svoju postavicku, ktora taketo stado nasleduje s furikom a lopatou a zbiera tortove produkty kraviciek po ceste. V Hanusoviach to bol Huľaľa, ( jašu ( po slovenksky jan)), podovny miestny blazon, položobrak, alkoholik... v meste by ho nazvali bezdomovcom. kde je tento pan dnes, netusim.... su to uz roky co som Hanusovce opustil.
a navyse, goralčina (guroľcina) je pre mna najkrajsie narecie ake na slovensku poznam.

stano, hadaj?
www.ephoto.sk/moje-ephoto/fotografie/?order_by=created&direction=desc

ukazka slovnika:
http://www.goralske-narecie.estranky.sk/stranka/ukazka-slovnika
 
brehulka
2011-12-18 18:58:00
príspevok od: hooopy
hm.ano... s kravami je to tak v celom Zamaguri. Nie je to zvlastnost konkretne Osturne. Dokonca si myslim, ze vo vsetkym oblastiach, kde sa este stale zachovava domaci chov dobytka (napriklad horna Orava), je mozne podobny "ˇukaz " pozorovat. schvalne som to slovo dal do uvodzoviek, nakolko, je mi smiesne ( v dobrom) , ze sa ludia nad takymito vecami pozastavuju. je to predsa normalne. teda aspon pre mna . bud ma dedina obecneho pastiera, alebo patri pod druzstvo (JRD). Kazda rodina ktora ma kravku, ju proste vypusti na ulicu, alebo vo vlastnej réžii dozenie na nejake hromandne miesto, kde sa kravicky stretavaju kazde rano a odtial pokracuju na pašu. Kedze sa toto deje kazdy den, kravicka si zapamata svoju cestu a castokrat ide bez pana. samozrejme, cez celu dedinu tak ci tak prechadza pastier (bača) a zbiera ich. Vzdy ma so sebou aj psa, ak nie dvoch. Samozrejme vecer, ked sa zase vracaju domov, kazda vie kde ma branku a svoj domov, kde ju podoja a daju napiť. Ak je branka zavreta, čaká pred brankou. Malokto uz ale vie, ze kazda dedina ma svoju postavicku, ktora taketo stado nasleduje s furikom a lopatou a zbiera tortove produkty kraviciek po ceste. V Hanusoviach to bol Huľaľa, ( jašu ( po slovenksky jan)), podovny miestny blazon, položobrak, alkoholik... v meste by ho nazvali bezdomovcom. kde je tento pan dnes, netusim.... su to uz roky co som Hanusovce opustil.
a navyse, goralčina (guroľcina) je pre mna najkrajsie narecie ake na slovensku poznam.

stano, hadaj?
www.ephoto.sk/moje-ephoto/fotografie/?order_by=created&direction=desc

ukazka slovnika:
http://www.goralske-narecie.estranky.sk/stranka/ukazka-slovnika
Raz som po takej dedinke išla, pastier v predu stádo za ním, keď jedna kravka zatočila do dvora. Kričím na pasteiera, že krava ušla, on že neušla, že tam býva. A ja že ako to vedela a on, že ona vie čítať. Tak som kukla a menovka nikde. Pastier povedal potom, že to ona podľa čísla domu. Tak ja reku, či kravka pred spaním sa aj sprchuje a pastier nato, že a to je čo?
 
hooopy
2011-12-18 19:37:36
hm.... no...evidentne mal chlapik uz niekolko turistickych otazok za sebou, tak si pripravil odpovede
 
djpali
2011-12-18 20:43:39
príspevok od: Stratený Stano
Len neviem, či si dobrý termín použil - bez baču. Ja si myslím, že kravy majú pastiera, baču majú ovce... Možno príde naša fotokravka, tá nám povie...
aha, ano
 
Peter Svoboda
ocenenie redakciou 2011-12-18 21:30:08
príspevok od: Stratený Stano
Fotenie na Osturni v zime musí byť pecka a tento článok ma prinútil zamyslieť sa a celkom iste v novom roku tam pôjdem. Len musím dať niekoho, pár ľudí dokopy, aby mal kto tlačiť auto, keď zapadneme do hrobli...
Osturňa a okolité obce (Franková, Hanušovce, Jezersko) sú asi jedny z posledných na Slovensku, kde sa ešte dá nafotiť tradičný sedliacky spôsob života. I keď už zrejme nie dlho, domy sa prerábajú na chalupy...
Ja osobne poznám, už som ti vravel - oblasť s bohatým výskytom čučoriedok, každý rok som tam...
Ja som šiel pozrieť tú novootvorenú cestu, či skôr skratku, či ako to mám nazvať medzi Ždiarom a Osturňou minulý víkend...
Som skoro skučeravel z toho Hore na kopci nad odbočkou z hlavnej cesty(Ždiar-Lysá poľana) mi skoro rampa zrušila strechu, ale to pravé dobrodružstvo sa začalo až po klesaní na Osturňu, resp hneď potom ako skončil les...Ani HC Košice nemá taký fantastický ľadový koberec, o to väčšia zábavka, že po boku cesty strmé zrázy bez zvodidiel..Asi po dvoch km som to vzdal, na manželkinu radosť, že je iskrička nádeje, že ešte niekedy uvidí deti...
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2011-12-18 22:36:36
príspevok od: Peter Svoboda
Ja som šiel pozrieť tú novootvorenú cestu, či skôr skratku, či ako to mám nazvať medzi Ždiarom a Osturňou minulý víkend...
Som skoro skučeravel z toho Hore na kopci nad odbočkou z hlavnej cesty(Ždiar-Lysá poľana) mi skoro rampa zrušila strechu, ale to pravé dobrodružstvo sa začalo až po klesaní na Osturňu, resp hneď potom ako skončil les...Ani HC Košice nemá taký fantastický ľadový koberec, o to väčšia zábavka, že po boku cesty strmé zrázy bez zvodidiel..Asi po dvoch km som to vzdal, na manželkinu radosť, že je iskrička nádeje, že ešte niekedy uvidí deti...
Jo, poznám tú rampu, taká neobvyklá rampa je to, osobáky prejdú popod ňu, nákladné autá už nie... Takže budeš mať niečo medzi tým...
Ale cesta to nie je nová, je tam už roky a je to lesná cesta s vyznačením a zákazom vjazdu a už som tam neraz videl lesnú stráž... Naposledy si tam jedného Poliaka obracali... Budeš ty cvakať, keď ťa čapnú...
Ja som tam tiež v lete jedného "odchytil"...
 
lacoslav
2011-12-19 07:21:52
To preto , že si mladý, nemal si to kedy zažívať. A len tak na okraj - bača je pri ovciach, nie pri kravách.
 
julo kotus
2011-12-19 08:11:58
príspevok od: Kuban
tym 3 EV trocha nechapem, z tadial som si myslel ze cim viac svetla tym viac treba EV :
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_expozice1.html
netmouse
16. 12. 2011 - správne pochopené. Ide o korekciu expozície nie o množstvo svetla vo fotografovanej scéne. Automatika zväčša robí sneh šedým, pri fotení, zvlášť v protisvetle, sa vyžaduje výrazná korekcia expozície do plusu.
 
julo kotus
2011-12-19 08:12:26
príspevok od: netmouse
Treba citat aj nasledujuci clanok ...
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_expozice4.html

Julo mal na mysli posun o +3EV - takzvany offset . Automatika berie biely ako sivu ... a ty ju musis posunut naspat aby biela bola biela

Jesli sa nepletu
nepleteš, správne
 
Marcel Rebro
2011-12-19 08:30:15
príspevok od: julo kotus
netmouse
16. 12. 2011 - správne pochopené. Ide o korekciu expozície nie o množstvo svetla vo fotografovanej scéne. Automatika zväčša robí sneh šedým, pri fotení, zvlášť v protisvetle, sa vyžaduje výrazná korekcia expozície do plusu.
no radsej sedy ako zlty
 
netmouse
2011-12-19 11:22:11
príspevok od: julo kotus
netmouse
16. 12. 2011 - správne pochopené. Ide o korekciu expozície nie o množstvo svetla vo fotografovanej scéne. Automatika zväčša robí sneh šedým, pri fotení, zvlášť v protisvetle, sa vyžaduje výrazná korekcia expozície do plusu.
tak teoriu uz mam nastudovanu spravne , fotoaprat uz man, tak uz len zacat fotit
 
Koma
ocenenie redakciou 2011-12-19 21:01:10
príspevok od: brehulka
Pani kolegyňa, vidím, koment 26.1.11 a článok vytvorený 16.12.11m čiže Vy idete v časopriestore naopak ako ja. Mohli by ste prosím Vás v roku 1953 vlepiť môjmu druhému susedovi poriadne zaucho, viete vtedy začal chlastať, keby nepil, dnes som mohla byť šťastná vdova s vdovským. Ale keby zase nechľastal, tak to by ešte žil. Hmm, tak mu naložte viac.
vybavím....poriadne sa napapkám...a potom mu riadne ,,naložím,, ...
 
adynko
2011-12-24 13:00:00
veľmi pekné fotky jeznoznačne su najlepsie CB
 
MatúšŠuca
2012-02-05 10:49:22
Teraz je toľko snehu aj na cestách 1.triedy takže supééér... a článok tak isto super
 
hladacvody
2012-02-05 12:44:57
super,velmi dobre podane...
 
Matej1
2012-11-25 16:19:08
Fajn článok
 
petrus 1
2013-12-16 07:37:30
príspevok od: Stratený Stano
Fotenie na Osturni v zime musí byť pecka a tento článok ma prinútil zamyslieť sa a celkom iste v novom roku tam pôjdem. Len musím dať niekoho, pár ľudí dokopy, aby mal kto tlačiť auto, keď zapadneme do hrobli...
Osturňa a okolité obce (Franková, Hanušovce, Jezersko) sú asi jedny z posledných na Slovensku, kde sa ešte dá nafotiť tradičný sedliacky spôsob života. I keď už zrejme nie dlho, domy sa prerábajú na chalupy...
Ja osobne poznám, už som ti vravel - oblasť s bohatým výskytom čučoriedok, každý rok som tam...
sa hlásim na to tlačenie auta
 
brki
2013-12-16 10:35:10
Julo, pekná inšpirácia...
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2013-12-16 15:25:13
príspevok od: petrus 1
sa hlásim na to tlačenie auta
Dnes tam už bola parádna inverzia, ale nemal som čas - a tak zajtra ráno skúsim šťastie...
 
atariak
2013-12-16 23:38:25
nechapem. clanok stary 17 hodin a diskusia z r. 2011? to sa uz recykluju clanky?
 
commik
2013-12-17 14:15:46
Mam pocit ze clanok uz bol recyklovany treti krat.
Ako sa hovori opakovanie matka mudrosti
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované