Zima je jedným z najzaujímavejších ročných období pre fotografovanie. Povedal by som, že je minimálne tak zaujímavá ako jeseň, ktorá hrá všetkými farbami, aj keď zima je charakterizovaná takmer monochromatickým obrazom.
A je upratané! :)
Sneh je milosrdný ku všetkému neporiadku a rušivým elementom, ktoré by mohli odpútavať pozornosť od hlavného objektu. Farba sa stráca a 90 percent obrazu tvorí biela a odtiene modrej – odraz oblohy na snehu.
Samozrejme, keď zapadá slnko, dokáže sfarbiť sneh aj do zlata alebo do červena, my sa však v dnešnom článku zameriame práve na monochromatickosť, ktorá dáva vyniknúť tvarom. Farba sa vytráca a ostáva forma, tvar a priam materiálny vzťah medzi prvkami v obraze, keďže už nemôžeme vzťahovať prvky na seba na základe napríklad rovnakej alebo príbuznej farby, ani ich postaviť do kontrastu na základe iných farieb...
Preto je zasnežená krajina vhodná na hľadanie čistej kompozície a takmer až grafiky. Zvlášť, keď ani svetlo nie je ideálne. Dobrým námetom môžu byť osamelé stromy – solitéry, poty, vlny snehu, stopy, koľaje... Všetko, čo nejakým spôsobom vynikne v homogénnej krajine, čo dokáže zachytiť náš pohľad, prípadne ho viesť určitým smerom.
Expozícia
Sneh odráža veľké množstvo svetla. Je to jedna obrovská odrazka a ak chceme, aby bol sneh naozaj biely, vo väčšine fotoaparátov je potrebné použitie korekcie expozície. Fotoaparát pokladá celú scénu za stredne šedú a preto je nutná korekcia do plusových hodnôt, aby sme na fotografii nemali kopy sivej hmoty. V závislosti od fotoaparátu a použitého merania je potrebné korigovať od +2/3 až do +2 až +3EV oproti fotoaparátom nameranej expozícii. Ťažšie bude exponovať scénu, v ktorej sa nachádzajú aj osvetlené zasnežené miesta aj tieň.
Najlepšie je skontrolovať expozíciu podľa histogramu – aby sa svetlá približovali k pravej zvislici, ale aby sa jej nedotkli, alebo neprekročili za ňu. Výstražné blikanie prepalov väčšinou vypínam, keďže to je u môjho Nikonu často citlivejšie, ako je potrebné a prepaly blikajú aj tam, kde nie je treba a kde je v obraze zachovaná ešte celkom slušná kresba. Zistite správnu expozíciu a používajte manuálny režim. Výsledky sú konzistentnejšie, ak sa svetlo radikálne nemení.
Farba alebo čiernobiela?
Ak fotografujete farebne, bielu môžete vyvážiť na sneh v tieni, dosiahnete tak trochu teplejšie podanie farieb. Ak však chcete vyzdvihnúť chlad, môžete nechať vyváženie bielej na denné svetlo, prípadne vyvážiť bielu na sneh ožiarený nízkym slnkom. To má zvyčajne za následok chladnejšie podanie farieb, zvlášť snehu v tieni a pod modrou oblohou.
Mojou voľbou ostala opäť čiernobiela. Zvýrazňuje tvary a má zvláštny nostalgický výraz práve v tomto tradičnom prostredí. Niekedy nám však ani výrazný tvar objektu nepomôže, aby vynikol na čiernobielej fotografii (fotografia plota vyššie). Farebný kontrast sa pri prevode do ČB stratil a s ním sa tak trochu stratil aj plot. Je to spôsobené tým, že je osvietený pod takým uhlom, že sa svetlo slnka odráža do objektívu. Plot je teda pomerne jasný napriek tomu, že je z tmavého dreva a jeho jasy sú približne rovnaké, ako jas snehu. Kontrastnejší výsledok dosiahneme, ak sa zameriame na protisvetlo alebo ostré bočné svetlo.
Zima ma fascinuje práve tým, že ju vieme ešte viac zjednodušiť prevodom do šedej škály, alebo fotením na čiernobiely film. Funguje to aj pri pomerne zložitých scénach s množstvom detailov a štruktúr.
Pri dodatočnom "oteplení" ČB fotografie sú tieto fotky príťažlivé a viem si ich predstaviť aj na stene doma bez obavy, že by pôsobili nepríjemne chladne.
Nebojte sa otočiť svoj fotoaparát aj proti slnku. To, čo na farebnej fotografii nevyzerá až tak dobre – vypálená žltobiela hviezdica - je na čiernobielej fotografii zaujímavým prvkom.
Výhodou čiernobielej fotografie v zime je aj to, že aj keď sa deň schýli ku koncu a vy stratíte atraktívne svetlo nízkeho slniečka, stále môžete tvoriť zaujímavé grafické obrazy, ktoré pripomínajú tak trochu kresbu tušom.
Prajem vám pevnú vôľu, aby ste odolali pokušeniu každodenných seriálov a napriek zime sa vybrali skúsiť zachytiť foto-grafickú zimu. Dobré svetlo a suché ponožky! :)