Ovplyvnenie histogramu korekciou expozície a vyvážením bielej,či použitím dodatočného prisvietenia
Ak vieme, čo histogram zobrazuje, vieme z neho vyčítať charakteristiku záberu a pomocou nastavenie expozície, hodnoty ISO a vyváženia bielej ovplyvniť expozíciu záberu podľa našich potrieb. Ďalšou možnosťou je aj použitie fotografických filtrov, prípadne zloženie fotografie z viacerých rôzne exponovaných záberov.
Meranie prístrojov nie je vždy presné a spoliehať sa len na automatiku vedie k častým nepresným expozíciám. Je to hlavne vtedy, ak fotografovaná scéna jasovo vybočuje z bežného priemeru, na ktorý je meranie fotoaparátov prispôsobené, tzv. 18% šedá. Prečo 18% šedá? Je to štatistická hodnota bežnej priemernej scény. Preto sa pri neštandardných scénach používa meranie na šedú tabuľku. Vtedy meranie berie do úvahy množstvo svetla dopadajúceho na objekt a nie jeho „odrazivosť" či farbu.
Vďaka histogramu máme vizuálnu pomôcku, ktorej analýzou môžeme korigovať expozíciu aj bez použitia šedej tabuľky, či expozimetra merajúceho dopadajúce svetlo. Skúsení fotografi dokážu korigovať expozíciu aj na základe vlastných skúseností, histogram je však presným matematickým vyjadrením jasu na scéne a preto je aj pre profesionálov častokrát nenahraditeľný.
Pomocou niekoľkých postupov môže fotograf priamo pri snímaní meniť tvar histogramu.
Použitie korekcie expozície
Základnou technikou ako upraviť histogram, je korekcia expozície. Tá je prístupná väčšinou pod tlačidlom +/- v rozsahu niekoľkých EV s možnosťou jemného nastavenia po 1/3 alebo ½ EV.
Stlačením tlačidla korekcie expozície a otočením voliča nastavíme požadovanú korekciu. |
Podexponovaná fotografia
Scéna obsahujúca prevažne vysoké jasy je vyhodnotená automatikou prístroja nesprávne. |
Korekciou expozície do plusu (predĺženie expozície alebo zväčšenie clonového otvoru) sa vrchol grafu |
Prexponovaná fotografia
Pekný detail stĺpu lampy zvádza k zachyteniu. Stĺp je natretý čiernou farbou a preto moja fotografia má byť tvorená prevažne tmavými odtieňmi. Keďže meranie expozície mojej zrkadlovky je naprogramované na hodnotu strednej šedej, fotoaparát počíta s tým, že lampa je šedá a podľa toho určí expozíciu. V tomto prípade viem, že sa meranie mýli a korekciou expozície posuniem ťažisko histogramu do tieňov.
Čiernu dekoráciu stĺpu lampy vyhodnotila automatika fotoaparátu zle a záber je silne preexponovaný. |
Postupne som korigoval expozíciu do mínusových hodnôt. Zľava: 0EV, -1 1/3EV, -2EV, -2 2/3EV. |
Napokon som vybral podexpozíciu o -2EV, kde ešte nedochádza k zlievaniu tieňov a v počítači ešte |
Optimalizácia histogramu pri práci s bleskom.
Pri práci s bleskom dochádza často k nedoexponovaniu vzdialenejších časti scény, ktoré sú osvetlené |
Tento nepriaznivý charakter histogramu zmeníme zvýšením citlivosti snímača, čím pri rovnakých |
Ta istá scéna ako v predchádzajúcom prípade. Pri zvýšení citlivosti snímača dochádza k zvýšeniu |
Vysokokontrastná scéna
Hlavne pri snímaní fotografie krajiny a architektúry sa stretávame s výraznými rozdielmi jasov na veľkých plochách. Rozdiel je tak veľký, že sa v ľubovoľnej kombinácii času a clony nedá zachytiť. Fotografovi tak nezostáva nič iné ako zvoliť, ktorá časť scény je expozične prednejšia.
Zníženie kontrastu bleskom
Vysokokontrastná scéna so šedivou oblohou a stánkami utopenými v tieni. Vyhli sme sa síce nočnej |
Expozíciu som prispôsobil spodnej časti fotografie, ak sa zmierime s prepálenou oblohou a preexponovanými strechami, fotografia je použiteľná. |
Vysoký kontrast som napokon vyriešil použitím externého blesku. |
Zníženie kontrastu šedým prechodovým filtrom
Šedé prechodové filtre majú polovicu plochy pokrytú polopriepustnou vrstvou, ktorá nemení farbu prechádzajúceho svetla, ale prepustí menšie množstvo, než číra polovica. Tým sa upraví rozdiel jasov medzi dvomi polovicami obrazu na prijateľný rozdiel, ktorý je fotoaparát schopný zachytiť. Filtre existujú s rôznou hustotou.
Dôležitá časť fotografie je správne naexponovaná, ale prepálená obloha predsa len vadí. |
Použitím šedého prechodového filtra sa dosiahlo zníženie expozičných rozdielov na hodnotu, |
Zmena vyváženie bielej
Aj vyváženie bielej môže mať vplyv na využitie jasu v obraze. V prípade farebnej fotografie by došlo k farebnému posunu, ale pri infračervenej fotografii sa správnym nastavením vyváženia bielej dokáže lepšie využiť citlivosť farebných kanálov (hlavne modrého), čo sa dá využiť pri následnej konverzii do čiernobielej škály.
Pri infrafotografii pracujeme na hraniciach citlivosti snímačov a preto je každá zaznamenaná obrazová informácia cenná. Vyváženie bielej pri infrafotografii je téma na celý článok, ktorý prinesieme na jar, keď budú pre snímanie infrazáberov ideálne podmienky.
Použitie bodového merania expozície
Bodové meranie svetla (spot), meria svetlo v relatívne malom kruhu pokrývajúcom len niekoľko percent plochy (podľa možností a nastavenia pre konkrétny fotoaparát), sa využíva pri meraní expozície s preferovaním jasu určitej konkrétnej plochy. Využíva sa hlavne na meranie výrazných svetelných zdrojov (zapadajúce slnko, odraz svetla na hladine, svetlo sviečky, kostolné vitráže) a pri fotografovaní v silnom protisvetle, ak chceme predísť vzniku siluety.
Každá digitálna zrkadlovka a aj niektoré kompakty majú možnosť meniť spôsob merania. Pri bežnej |
Svetlá obloha pomýlila meraciu automatiku, fotografia je podexponovaná. |
Expozíciu som nameral pomocou bodového merania zameraného na vlajku. Na histograme vidíme |
Bodový zdroj svetla - lampa je pre viaczónové meranie aparátu ťažký. Automatika sa väčšinou snaží |
Zmeranie svetla len na žiarovke a tienidle zabránilo preexpozícii. |
Použitie pamäte expozície
Po stlačení spúšte do polovice fotoaparáty aktivujú meranie a zaostrovanie. Nameranú hodnotu je možné uložiť do pamäte. Tlačidlo, ktoré na to slúži, má označenie AE-L a podľa nastavenia prístroja ho teba buď stlačiť alebo stlačiť a podržať pre uloženie nameranej hodnoty.
Je to veľmi dobrá pomôcka, osobne mám tlačidlo AE-L nastavené na pridržanie, po jeho pustení sa tak hodnota z pamäte vymaže. Ak používate korekciu alebo bodové meranie, tak si niekedy ich prestavenie nemusíte všimnúť a fotografie exponujete nesprávne.
Môžete zmeniť sklon prístroja, podísť bližšie k objektu alebo nazoomovať na objekt a nameranú hodnotu uložiť do pamäte. Potom zvolíte kompozíciu a odexponujete.
Tlačidlo pamäte nameranej expozície AE-L na Nikon D300. |
Stačí malý kúsok svetlej oblohy, meranie fotoaparátu chce predísť prepalom a fotografia je |
Aby som obišiel problém s meraním, sklonil som fotoaparát dole tak, aby nebola v obraze obloha |
HDR fotografia
Ďalším príkladom expozične náročnej scény sú nočné záber, či fotografovanie interiérov. Prispôsobením expozície na svetlé alebo tmavé časti sa častokrát nedá dopracovať ku kvalitnému výsledku. Niektoré programy dokážu spracovať sériu rôzne exponovaných záberov do jedného so širokým dynamickým rozsahom. Podmienkou je, aby sa fotografovaná scéna kompozične nemenila a nemenila sa ani zaostrená vzdialenosť a hĺbka ostrosti. Záberov môže byť niekoľko (dva a viac), najčastejšie tri až päť. Histogram pomôže pri stanovení najnižšej a najvyššej expozičnej hodnoty.
Zľava: fotografia exponovaná na tiene, fotografia exponovaná na svetlá, HDR fotografia zložená z dvoch predchádzajúcich fotografií. Prekreslené sú svetlá aj tiene. |
Bracketing
Bracketing je odstupňovaná expozícia. Kedy bol ten istý záber naexponovaný rýchlo po sebe s rôznymi nastaveniami expozície. Funkciu bracketingu má zabudovaný každý slušnejší fotoaparát. Navolením tejto funkcie vytvoríte sériu troch alebo viacerých záberov, pričom budú rôzne exponované. Rozdiel v expozíciach je možné nastaviť v hodnotách EV.
Z viacerých nasnímaných záberov potom fotograf vyberie ten najlepšie exponovaný, alebo využije viacero záberov pre ich skombinovanie cez vrstvy a masky v počítačovom editore. Bracketing sa hodí aj pre vytvorenie série záberov pre HDR fotografiu, treba ho však použiť v programe predvoľby clony (A) alebo manuálnom programe (M).
Nastavenie kontrastu a saturácie
Pri snímaní do formátu JPG má veľký vplyv na expozíciu nastavenie kontrastu a saturácie, ktoré nájdete v menu prístroja. Vysoký kontrast a saturácia pri bežnej scéne prináša na prvý pohľad pekné obrázky, ale obmedzuje sa tým možnosť počítačovej editácie. Pri ťažkých svetelných podmienkach môže takéto nastavenie, napriek správne nastavenému času a clone, viesť k nenávratnému znehodnoteniu fotografie.
V tomto prípade bol nastavený vysoký kontrast, tiene sú neprekreslené. |
Nastavený nízky kontrast. Všimnite si plochšiu krivku histogramu. Pri fotografovaní je lepšie používať |
Manuálne nastavenie expozície
Keď zlyhávajú všetky dostupné metódy ovplyvnenia expozície, napríklad pri nočných záberoch, je potrebné prepnúť fotoaparát do manuálneho nastavenia a určiť expozičné hodnoty ručne. Na kompaktných fotoaparátoch vidno vplyv času a clony na expozíciu na živom histograme. U zrkadloviek je treba urobiť viacero kontrolných expozícii s rôznym nastavením.
Záver
V pokračovaní si niečo povieme o využití histogramu pri počítačových úpravách. Nezabudnite, že histogram je výbornou pomôckou fotografa (čo by zaň dali fotografi snímajúci na film) a nezabudnite ho pri ťažších svetelných situáciách kontrolovať.
Snahou fotografa nie je vytvoriť krásny histogram ale fotografiu. Nízky kontrast, prepaly, neprekreslené tiene, pod- a preexpozícia sú tiež kreatívnymi nástrojmi. Drobné odchýlky v expozícii a určité rezervy v kontraste dolaďujte v počítači, kde máte sofistikovanejšie diagnostické a editačné nástroje.
Histogram má za úlohu pomôcť pri nastavení optimálnej expozície podľa svetelnej situácie a vášho zámeru tak, aby ste minimalizovali počítačové úpravy potrebné pre odstránenie expozičných chýb. Niektoré sa nedajú odstrániť, alebo ich odstránenie stojí veľa úsilia a času a napriek vynaloženej námahe nebude výsledok 100%-ný.