Odkedy sme začali fotografovať digitálne, strašia nás prepaly. Prvé digitálne fotoaparáty mali totiž len obmedzený dynamický rozsah. Zvykli sme si preto fotografie radšej podexponovať, aby sme im predišli. Prepaly sú vizuálne viac rušivé ako tiene bez kresby. Fotografie podexponovávame dodnes. Zlepšiť kresbu v tieňoch je jednoduchšie a ak sa nám to nedarí, až tak nám to nevadí. Pri fotení do RAW-u sa kresba v tieňoch pomerne dobre upravuje. Sprievodným znakom postprocesingovej úpravy podexponovaných fotografií a fotografií s horšou kresbou v tieňoch je nárast šumu. Záleží od konkrétneho fotoaparátu, čím je dynamický rozsah snímača väčší, tým je nárast šumu menší. Zovšeobecniť to však nemožno. Každý z vás vie, čo jeho fotoaparát dokáže. U môjho Nikonu D800E si môžem dovoliť výrazné úpravy expozície s minimálnym negatívnym dopadom na šum. Plnoformátový snímač s veľkým dynamickým rozsahom je fantastický. U Olympusov s menším MTF snímačom je to horšie. Pri úpravách tieňov sa šum objaví veľmi rýchlo. Zabrániť sa tomu dá lepším využitím svetla a dynamického rozsahu snímača pri exponovaní.
Úvod do ETTR expozície
Technika ETTR patrí k fotografickým technikám pracujúcim s expozíciou. Jej účelom je využiť na maximum vlastnosti snímača, ktorý sa správa pri využití svetla inak ako film. Technika nie je veľmi rozšírená, pretože vyžaduje precíznosť a prácu naviac. Námaha sa však premietne do fotografií s menším množstvom šumu. Do pozornosti ju dávam najmä tým, ktorých fotoaparáty produkujú viac šumu v tmavých partiách aj na nižších hodnotách ISO. Ten sa zdôrazní pri postprocesingu, ak chceme zlepšiť kresbu v tieňoch.
Princíp nie je ťažký a je založený na jednoduchom fakte. Čím viac svetla dopadne na svetlocitlivú bunku snímača, tým väčší signál sa vygeneruje, pričom je odstup signálu od šumu väčší. O tom prečo tomu tak je sa dá napísať diplomová práca, kto chce nech si to naštuduje a my ostatní môžeme tento fakt využiť aj bez podrobných technických znalostí.
Ak fotografiu preexponujeme o 1EV stupeň, dostane sa na snímač 2x viac svetla a bunky vygenerujú väčší signál s väčším odstupom od šumu. Teraz niektorých chytila hrôza. Preexpozícia = prepaly = nočná mora fotografa. Je to čiastočne pravda. Prepaly sú oveľa väčším strašiakom, ako neprekreslené tiene. Ľahšie znehodnotia fotografiu. Väčšina fotografov dá prednosť šumu v tieňoch. Fotiť takto je pohodlnejšie a bezpečnejšie a aj jednoduchšie.
Malý návrat do minulosti
Meranie fotoaparátov je nastavené na tzv. 18% šedú. A to tých filmových aj tých digitálnych. Ak fotografovaná scéna výraznejšie vybáča z priemerného jasu, napr. fotíte nevestu v bielych šatách na pozadí bielej steny, alebo čiernu mačku na…
Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.
Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).
ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.
Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk
Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.