Amatér (začiatočník) je vždy dychtivý vyraziť so svojím novým fotoaparátom do boja, dúfajúc, že už prvé fotografie budú neporovnateľne lepšie, ako tie z kompaktu, ktorým doteraz fotografoval. Prichádza ale sklamanie. Fotografie nie sú také, ako si prial. Aj keď má digitálna zrkadlovka oproti kompaktu mnoho predností, nie je to prístroj, ktorý si poradí v každej situácii. Možnosti sú obmedzené a keď sa prekročia, výsledky sú neuspokojivé.
Spoznajte hranice vašej zrkadlovky
Farebné priestory/profily
Asi nie je na trhu zrkadlovka, ktorá by nemala prednastavené farebné profily, ktoré vlastne simulujú použitie rôznych filmov v analógovej fotografii. Okrem všeobecných, akými sú Neutral, Standard, Vivid sú v ponuke aj špecializované, napr. Portrait či Landscape. Tieto profily sa dajú doladiť alebo si užívateľ môže vytvoriť aj vlastný. S profilmi je aj prepojená funkcia digitálneho blesku označovaná ako D-Lightning, ktorá má za úlohu zväčšiť dynamický rozsah.
Otestujte na rôznych motívoch tieto profily, aby ste spoznali ako vplývajú na farby, ostrosť, kontrast, dynamický rozsah a aby ste mohli vždy zvoliť ten pravý.
Výber farebného profilu má výrazný vplyv na fotografiu. Ak fotografujete do formátu JPG je jeho
nastavenie veľmi dôležité.
Citlivosť a šum
Aj ten najlepší fotoaparát produkuje šum, v menšej miere ako u lacnejších fotoaparátov a neporovnateľne menej ako kompakty, ale produkuje. Nech máte akýkoľvek fotoaparát, mali by ste zistiť, koľko šumu produkuje pri konkrétnej citlivosti. Každý má svoju predstavu o tom, koľko šumu je ochotný akceptovať a kedy je hranica prekročená.
Urobte si vlastný test. Otestujte postupne všetky hodnoty ISO, aby ste našli hodnotu, nad ktorú už nechcete ísť. Miera šumu závisí aj od svetla a preto si urobte test v exteriéri aj v interiéri. V interiéri vyskúšajte bez blesku aj s bleskom. Zistíte, že je veľký rozdiel v množstve šumu, pri rôznom osvetlení. Zároveň otestujte ako vplýva na šum a prekreslenie detailov nastavenie odstraňovania šumu vo fotoaparáte a porovnajte to aj s odstraňovaním šumu vo fotoeditore.
Hotelová izba snímaná z ruky dobre preverí snímač s nastavením na vysokú citlivosť. |
Pri 1600 ISO je množstvo šumu prijateľné, aj keď dynamický rozsah je nedostatočný na dobré prekreslenie tieňov. |
Ešte aj pri 3200 ISO je fotografia použiteľná. |
Pri 6400 ISO je fotografia nepoužiteľná. A ako je na tom váš fotoaparát? |
JPG vs. RAW
Aj keď ja radím vždy používať RAW formát, viem, že hlavne začiatočníkom bude možno viac vyhovovať formát JPG. Napriek tomu by ste mali vyskúšať porovnať obidva formáty. Fotoaparáty umožňujú fotografovať do obidvoch formátov súčasne. Hlavne v ťažších svetelných situáciách si RAW počína podstatne lepšie. Má väčší dynamický rozsah a ľahšie sa v ňom odstraňujú expozičné chyby. Ak spoznáte možnosti obidvoch formátov, budete vedieť, kedy stačí fotografovať do JPG a kedy je lepšie použiť RAW aj za cenu väčšej námahy pri počítačovom spracovaní.
Tejto fotografii snímanej do formátu JPG nič nechýba, pri snímaní do RAW-u by rozdiel nebol veľký. |
Svetelne veľmi náročná scéna. Vo formáte JPG už z tieňov žiadnu informáciu nevytiahnete. |
Obrazových informácií je v RAW-e omnoho viac a nie je problém tiene zachrániť. |
Ako su na tom vaše objektívy?
Nepotrebujete laboratórium, aby ste zistili, ako sú na tom vaše objektívy. Stačí ak si odfotografujete niekoľko rôznych motívov. Fotoaparát vždy umiestnite na statív a použite diaľkovú spúšť, ak má váš fotoaparát aj predsklopenie zrkadla, použite ho. Ak nemáte diaľkovú spúšť, použite samospúšť. Urobte sériu záberov, pričom postupne zvyšujte clonové číslo od najnižšieho po najvyššie. Ako prvý testovací objekt môžete použiť obyčajné noviny nalepené na dverách. Musíte byť však nastavený kolmo na ne. Na nasnímaných záberoch sledujte ostrosť písmeniek v strede a v rohoch obrazu. Ich porovnaním zistíte, kedy má objektív najlepšiu kresbu. U tých horších si aspoň uvedomíte, že sa neopláca snímať "na plnú dieru", ale objektív treba pricloniť. U teleobjektívov pri priclonení dochádza k poklesu kresby. Týmto testom zistíte od akej clony k tomu dochádza.
U zoomových objektívov vyskúšajte postupne všetky ohniská (napr. skokovo po ohniskách vyznačených na tubuse objektívu). Takto môžete zistiť, že niektoré objektívy kreslia dobre len v určitom rozsahu ohnísk a zvyšku je lepšie sa v niektorých situáciách vyhnúť.
Takýto testovací obrazec používaný na dpreview.com nahradíte novinami s drobnými písmenkami, alebo si podobný nájdete cez google a vytlačíte. |
Sférické skreslenie odhalíte aj na obyčajnom štvorčekovom papieri. |
Odfotografujte objekt, ktorý obsahuje verikálne a horizontálne línie (modernú budovu s oknami, kachličky či dvere), opäť na viacerých ohniskách. Na líniách uvidíte aké sférické skreslenie má objektív na rôznych ohniskách. Ak budete neskôr fotografovať niečo, kde záleží na minimálnom skreslení, použijete objektív alebo ohnisko s minimálnym skreslením.
Objektívy si otestujte aj na bežných motívoch, napr. pri fotografovaní krajiny, ľudí, architektúry... Všetko zo statívu, s rôznymi ohniskami a clonami. Možno odhalíte skrytý potenciál objektívov o ktorých ste si nemysleli, že sú na taký motív určené. Môžete tak zistiť či je na portrét vhodnejší váš telezoom, makroobjektív alebo pevná 50-ka. Zároveň tým zistíte aký majú vaše objektívy bokeh pri rôznych clonách.
Niekedy stačí pricloníť o jednu- dve clony a výrazne vzrastie ostrosť, prípadne sa potlačia chyby objektívu, v tomto prípade chromatická. Ak nebudem nútený svetelnými podmienkami alebo túžbou za maximálne rozostreným pozadím, určite nebudem fotografovať s odcloneným objektívom. |
Z ruky alebo so statívom?
Známe je pravidlo prevrátenej ohniskovej dĺžky, ktoré hovorí o tom, že fotograf udrží v ruke bez rostrasenia čas kratší alebo rovný 1/ohnisková dĺžka objektívu (po prepočítaní na kinofilm). Do toho samozrejme vstupujú stabilizátory, ale aj individuálne schopnosti fotografa. Skôr ako začnete skúšať, aký čas ešte udržíte bez rozhýbania záberu, mali by ste si naštudovať správne držanie fotoaparátu. Potom vyskúšajte na rôznych ohniskách so všetkými vašimi objektívmi, aký čas udržíte. Urobte viac pokusov, aby ste mali viac štatistických informácií. Možno zistíte, že vaše schopnosti sa od zmieneného pravidla odlišujú.
Vyskúšajte to isté aj s bleskom v interiéri, väčšinou budete mať ostrejšie zábery aj s dlhšími časmi, ako bez použitia blesku.
Ak k vašim znalostiam vlastnej techniky pridáte fotografickú skúsenosť, budete dosahovať vyššiu kvalitu a produkovať menej odpadu. Dokážete si povedať, kedy má zmysel fotografovať a kedy necháte fotoaparát v brašni.