Clonová automatika alebo inak aj program predvoľby času patrí medzi pokročilé expozičné programy. Aj keď nie je tak často používaný ako program A (časová automatika), v určitých žánroch fotografie je nenahraditeľný. Označenie clonová automatika je pre niektorých milné. Veď sa v tomto programe nastavuje čas, či nie? Áno, ale automaticky je dopočítaná hodnota clony a preto clonová automatika. Preto radšej používam označenie predvoľba času.
Obľúbený program clonovej automatiky, inak nazývaný aj predvoľba času sa najčastejšie označuje písmenom S (z ang. Shutter - závierka), u fotoaparátov Canon a Pentax je zaužívané označenie Tv. Spolu s predvoľbou clony A/Av tvorí dvojicu poloautomatických expozičných programov. Fotograf nastaví jeden parameter expozičného trojuholníka, v našom prípade expozičný čas a fotoaparát, na základe merania, zvolí príslušnú clonu, prípadne aj citlivosť ISO.
Canon označuje predvoľbu času skratkou Tv, ostatné značky S.
V programe S má fotograf k dispozícii všetky funkcie fotoaparátu a nie je ním obmedzovaný, ako tomu je u motívových programov. Môže zasahovať do nastavení citlivosti, AF, vyváženia bielej, aktivovať a deaktivovať blesk, atď. Poloautomatický program dáva fotografovi pohodlie. Pri práci väčšinou mení len hodnotu času a zvyšok prenecháva na fotoaparát, prípadne ho občas koriguje.
Ako používať program S/Tv
Podľa typu fotoaparátu otočíte voličom programov, alebo iným spôsobom navolíte program S/Tv. Rollerom si navolíte čas. Po namačknutí spúšte sa aktivuje meranie a fotoaparát priradí času zodpovedajúcu clonu. Ak máte citlivosť nastavenú na Auto ISO, nastaví sa automaticky aj tá.
Kedže sa jedná o pokročilý expozičný program, je na fotografovi, aby kontroloval aj ostatné parametre. Fotoaparát samozrejme pomáha a fotografa varuje, ak niektorý expozičný parameter nemôže nastaviť korektne. To sa stane napr. po prekročení expozičného rozsahu fotoaparátu. Fotoaparát potom signalizuje, že za daných svetelných podmienok nevie priradiť zodpovedajúcu clonu. Údaj clony bliká, prípadne sa objaví varovná hláška. Fotoaparát hlasí aj nutnosť použitia blesku, ak nastavíte dlhší čas. Je potom na vás, či blesk použijete, alebo umiestníte fotoaparát na statív. Môžete samozrejme aj riskovať a fotografovať dlhším časom, ako odporúča fotoaparát, či známe pravidlo prevrátenej ohniskovej dĺžky.
Možnosť udržať fotoaparát tak, aby sa nerozmazali fotografie, klesá s rastúcou ohniskovou dĺžkou objektívu. Záleži aj na fyzických predpokladoch fotografa. Vo všeobecnosti platí, že za hraničný čas sa považuje 1/ohnisková dĺžka objektívu. Pod túto hodnotu by už fotograf nemal ísť. Pri dlhších časoch sa riziko rozmazania prudko zvyšuje. Správnym postojom, držaním, využitím opory, či stabilizátora objektívu je možné riziko znížiť.
Kedy používať program S/Tv
Každý fotograf si po čase vyvinie svoje vlastné fotografické postupy, ktoré nemusia korešpondovať s tými zaužívanými. Preto berte uvedené príklady ako najpoužívanejšie, ale nahraditeľné aj inými. Program S/Tv je menej používaný ako program A/Av. Dôvod je jednoduchý. Väčšinou potrebuje mať fotograf pod kontrolou hĺbku ostrosti, ktorú ovláda nastavením clony (program A/Av). K programu S/Tv siaha, keď pracuje s pohybom. Chce riadiť, či pohyb bude zachytený ostro alebo rozmazane. Takýchto situácii je menej, ako tých statických. Je to v takých žánroch, akými sú šport, nočná fotografia, experimentálna fotografia.
Program S/Tv je program istoty. Ak vám až tak nezáleží na hodnote clony a citlivosti, ale prioritou je ostrá fotografia, nastavte si taký expozičný čas, ktorý spoľahlivo udržíte bez roztrasenia fotoaparátu. Ten si dopočíta clonu, prípadne aj citlivosť, ak ste ju nechali na Auto ISO. Tento spôsob fotografovania využijú najskôr majitelia fotoaparátov s menším snímačom, kde má hodnota clony len malý vplyv na hĺbku ostrosti.
Dva zábery, kde bola použitá predvoľba času ako stávka na istotu. Fotografoval som bez statívu a tak som potreboval dostatočne krátky čas, aby som udržal záber bez rozhýbania. Clonu a ISO som ponechal na automatiku fotoaparátu. Pri takto výrazne nasvietenom objekte sa nevyhnete použitiu korekcie expozície, v tomto prípade do mínusu.
Korekcia expozície je v poloautomatckých expozičných režimoch často používaná. Nie vždy fotoaparát vyhodnotí expozíciu správne, alebo ju chce fotograf z kreatívnych dôvodov pozmeniť. Netreba hneď prepínať fotoaparát na manuál, či meniť spôsob merania. Použitie korekcie expozície je jednoduché a rýchle.
Príklady
Tri zábery, kde nejde o ostrú fotografiu ale patria medzi fotografické experimenty. Dlhší čas umožnil zachytiť pohyb vody inak, než na fotografiách vídame. V druhom a treťom prípade bolo počas expozície otáčané fotoaparátom.
Ak máte v nočnej fotografii pohybujúce sa prvky, môžete sa rozhodnúť, ako chcete ich pohyb zachytiť na fotografii. Tu je pohybujúcim sa objektom rieka Dunaj. Dlhší čas znamená hladší povrch. Pri fotografovaní som musel sledovať aj clonu, aby som neprekročil hodnotu, kde sa začne prejavovať difrakcia. Takýto typ záberu môžete fotografovať aj v režime M, záleží len na vašich zvyklostiach.
Za slnečného počasia, ak chcem zachytiť pohyb ostro, môžem použiť aj predvoľbu clona A, pri nízkom clonovom čísle poloautomatika priradí dostatočne krátky čas. Iné je, ak chcem pohyb nafotiť technikou panning.
Program S/Tv s obľubou používam pri panningu. Nastavím si expozičný čas podľa toho, aký udržím stabilne v ruke a fotoaparát nechám dopočítať clonu. U 300 až 400 mm objektívu sa mi osvedčil čas 1/160 s, ale občas experimentujem aj s dlhšími časmi.
Príliš krátky čas, rotory sú zachytené akoby bez pohybu. Pri fotografovaní vrtuľových lietadiel a helikoptér je dobré zvoliť predvoľbu času a nastaviť dostatočne dlhý čas na to aby sa rotory zachytili rozmazane, ale dostatočne krátky na to, aby samotný stroj bol zachytený ostro. Správny čas treba odskúšať.
Nastavil som predvoľbu času a čas postupne predlžoval tak, aby bol pohyb vrtuľky zachytený rozmazane, ale nepohyblivá lienka ostro.
Do známeho motívu bratislavského SND som chcel vniesť netradičný prvok. Využil som rotujúcu podsvietenú reklamu. Dlhším časom som ju rozmazal do pásov. Naviac farebne kontrastuje s oranžovým divadlom.
Tento portrét je svietený trvalým halogenovým svetlom. V predvoľbe času som nastavil “čas istoty”, ktorý udržím bezpečne bez roztrasenia. Zvyšok som nechal na poloautomatiku a Auto ISO.
Tieto žánre môžete fotografovať aj s použitím iných expozičných programov. Ale ak chcete mať konkrétny expozičný čas, musíte ho neustále sledovať a korigovať ostatné dva parametre expozičného trojuholníka. Osobne aj v situáciach, kedy je program S/Tv asi najvhodnejší, používam radšej program predvoľby clony A/Av. Keďže čas a clona sú prepojené, ako potrebujem predĺžiť čas, zväčším clonové číslo. Je to ale len vec zvyku. Kedy skutočne program S/Tv zvolím, je panning. Pri premenlivých podmienkach by som hodnotu času inak neustrážil. Každý fotograf si nájde svoj spôsob, ako využívať expozičné režimy. Kedy používate clonovú automatiku vy?