Hore

Zaostrené!

Automatické zaostrovanie (autofokus - AF) je už dlho samozrejmou súčasťou fotoaparátov. V súčasnej dobe je technologicky na takej vysokej úrovni, že sa na jeho služby môžu spoľahnúť vo väčšine situácií nie len začiatočníci a pokročilí amatéri, ale aj najskúsenejší profesionáli.

Pokiaľ sa využíva správne, je rýchlejšie, presnejšie a pohodlnejšie, než manuálne zaostrovanie. Existuje len niekoľko špeciálnych situácií, kedy je lepšie, resp. je nutné, aby fotograf prevzal jeho úlohu do vlastných rúk.

Základy

Zaostriť znamená v podstate nastaviť optickú sústavu objektívu tak, aby objekty, nachádzajúce sa v  konkrétnej vzdialenosti od fotoaparátu boli premietnuté na rovinu snímača dokonale ostré. Túto operáciu zvládne sám fotoaparát, musí však vedieť, kam presne má zaostriť. Dnes už existujú aj rôzne „sofistikované" funkcie inteligentného zaostrovania, detekcia tváre a podobné „hyperautomatické vymoženosti", ktoré o všetkom rozhodujú automaticky; my sa však budeme venovať „klasickému" autofokusu v štandardnom režime, v ktorom ho môžeme mať pod svojou kontrolou. Najlepšie totiž je, keď môžeme sami určiť, na ktorú časť scény sa má zaostriť.

Fotoaparáty vybavené automatickým zaostrovaním majú v hľadáčiku (resp. na monitore) zvyčajne niekoľko tzv. zaostrovacích bodov, rozložených po obrazovej ploche. Fotograf si môže vybrať, ktorý z týchto bodov má byť aktívny a ten sa potom opticky zvýrazní v podobe malého obdĺžnika. Štandardne to býva bod umiestnený uprostred, ale je možné aktivovať ktorýkoľvek z nich, podľa aktuálnej situácie. Automatika potom zaostruje na tú časť scény, kam mieri aktívny zaostrovací bod.

Treba však zdôrazniť, že fotoaparát nedokáže automaticky zaostriť za akýchkoľvek podmienok. Najdôležitejšie je, aby snímač autofokusu mal k dispozícii takú „vzorku scény", ktorej ostrosť vie jasne vyhodnotiť. Preto je potrebné aktívny zaostrovací bod namieriť na nejakú hranu, alebo na časť scény s dostatočným kontrastom. Homogénna jednofarebná plocha (napr. stena) predstavuje pre autofokus zvyčajne tvrdý oriešok.

Problematický je aj nedostatok svetla, čo môže automatike skomplikovať identifikáciu objektov a správne zaostrenie. Väčšina modelov je síce pre tieto prípady vybavená pomocným AF svetlom, jeho výkon však vystačí len na veľmi malé vzdialenosti. O niečo väčší dosah má v tomto prípade pomocné AF svetlo externého blesku, ktorý navyše premieta svetelnú mriežku, ktorej sa môže autofokus „chytiť" a to dokonca aj v prípade vyššie spomínanej homogénnej plochy bez kontrastu.

Pri automatickom zaostrovaní môže prekážať, ak máme v popredí (čiže v inej vzdialenosti, než hlavný objekt) predmety, ktoré môžu zasiahnuť do „zorného uhla" aktívneho zaostrovacieho bodu. Môžeme sa s tým stretnúť pri fotografovaní cez sklo, ktoré je poškriabané, prípadne špinavé, alebo cez mrežu. Autofokus sa totiž môže zamerať a zaostriť na tieto prvky v popredí a hlavný objekt v pozadí zostane neostrý.

Ďalšie prípady, ktoré môžu negatívne ovplyvniť správnu funkciu autofokusu sú opakované geometrické tvary, alebo pravidelné drobné štruktúry. Pred exponovaním je dobré všímať si, či sa rozsvietil indikátor správneho zaostrenia - je to signalizované zvyčajne zelenou bodkou v hľadáčiku, resp. na monitore fotoaparátu.

Ostríme na statické objekty

Štandardne sa autofukus aktivuje stlačením spúšte do polovice svojej dráhy. Spúšť má totiž pri stlačení dve polohy - prvú, ktorá zapína automatické zaostrovanie a druhú (pri úplnom stlačení), ktorá exponuje záber. Tento spôsob má výhodu v tom, že kvôli zaostrovaniu netreba urobiť žiadny ďalší úkon (okrem stlačenia samotnej spúšte). Ďalším pozitívom je, že „nezabudne" zaostriť ani úplný začiatočník, alebo fotografický laik. Pri stlačení spúšte sa pred expozíciou totiž vždy zaostruje.

Bežný scenár pri štandardnom nastavení fotoaparátu prebieha teda tak, že fotograf skomponuje záber a ak sa má zaostriť na stred scény, tak stačí iba stlačiť spúšť - v polovici jej dráhy aparát zaostrí a keď je „na doraz", naexponuje sa fotografia.


Príklad použitia stredového zaostrovacieho bodu (zelený rámček).

Pokiaľ sa má zaostriť inde, než na stred záberu, tak sú v zásade dve možnosti. Tou prvou je už vyššie spomínaný manuálny výber iného aktívneho zaostrovacieho bodu, ktorý „ukazuje" na potrebné miesto. Často sa však stáva, že na to nie je čas. Preto veľa fotografov radšej necháva permanentne aktívny stredový bod, pomocou ktorého najskôr namieri na potrebné miesto scény, stlačí spúšť do polovice, a keď sa zobrazí indikátor správneho zaostrenia, prekomponuje záber s na polovicu stlačenou spúšťou a až potom exponuje (t.j. stlačí spúšť na doraz). V štandardnom režime jednorazového zaostrenia (Single AF) sa totiž zaostruje iba raz, v momente keď tlačidlo spúšte dosiahne svoju prvú polohu; a kým v nej zotrvá, zaostrená vzdialenosť sa už nemení. Je to osvedčená, rýchla a celkom spoľahlivá metóda. Jej výhodou je aj to, že sa využíva v každej situácii rovnakým spôsobom, a netreba sa rozptyľovať a strácať čas neustálym sledovaním, kde je aktívny zaostrovací bod, či jeho poloha práve vyhovuje, alebo či ho netreba presúvať na iné miesto.

Takúto kompozíciu nemôžeme priamo
zaostriť stredovým bodom.

Prvá možnosť spočíva v použití zaostrovacieho
bodu umiestneného mimo stred záberu,
ktorý mieri na objekt.

Iná možnosť je namieriť stredovým bodom
na miesto zaostrenia...
...potom prekomponovať záber a až následne
exponovať.

Pokiaľ je potrebné zaostrenú vzdialenosť zamknúť na dlhšiu dobu, nie len tesne pred exponovaním, je možné použiť zámok autofokusu (tlačidlo AE/AF-L), ktorým je väčšina fotoaparátov vybavená. Keď ho po automatickom zaostrení zapneme, môžeme pokojne uvoľniť spúšť, zostane zaostrené až do momentu expozície (pred ktorou sa už zaostrovať pri stlačení spúšte nebude). Hodí sa to napríklad v situáciách, keď sa medzi aparátom a fotografovaným objektom nachádza nejaká prekážka, ktorá zabraňuje namieriť zaostrovací bod priamo na potrebné miesto. Ak nevieme nájsť žiadnu skulinku s priamou viditeľnosťou na tento objekt, tak je možné skúsiť zaostriť iným smerom bez prekážok na nejaký predmet, ktorý je v rovnakej vzdialenosti, ako náš cieľ. Po zamknutí takto dosiahnutého zaostrenia sa môžeme vrátiť k našej pôvodnej kompozícii a exponovať.

Treba však dávať pozor na to, že tlačidlo zámku autofokusu býva štandardne spoločné so zámkom expozície (preto býva označené AE/AF-L). To znamená, že pri jeho stlačení sa nezamkne len autofokus, ale zafixujú sa aj expozičné hodnoty, ktoré majú vplyv na jas výslednej fotografie. Pokiaľ má „pomocná scéna" použitá čisto len na zaostrenie iné rozloženie jasov, môže to zapríčiniť nesprávnu expozíciu v automatickom, alebo v poloautomatických expozičných režimoch. V týchto prípadoch je možné použiť malý trik. Zamknutie zaostrenia je možné dosiahnuť aj tak, že po zaostrení aparát prepneme do režimu manuálneho ostrenia - takto zostane tiež zaostrené a autofokus nebude v činnosti pri exponovaní. Pokiaľ zámok expozície nezvyknete využívať, tak môžete v nastavení fotoaparátu určiť, aby tlačítko AE/AF-L slúžilo iba na zamknutie autofokusu a potom ho môžete používať bez obáv z vplyvu na expozíciu (pozrite si v návode, či takéto nastavenie váš prístrojov umožňuje).

Pohybujúce sa objekty

Pri fotografovaní pohybujúcich sa objektov sa dá vyššie spomínané jednorazové zaostrovanie úspešne používať väčšinou iba v prípade, že sa vzdialenosť objektu od fotoaparátu nemení, resp. sa mení iba nepatrne. Pokiaľ však ide o pohyb smerom k alebo smerom od fotoaparátu, veľmi ľahko sa môže stať, že kým sa stihne po zaostrení exponovať, objekt už opustí zaostrenú zónu (tzv. hĺbku ostrosti). Čím je pohyb rýchlejší, tým je táto hrozba väčšia.

Jedno z možných riešení je využívať techniku tzv. predostrenia - ktorá spočíva v tom, že si vyberieme vhodné miesto, kde by sa mal podľa nášho očakávania hlavný objekt čoskoro nachádzať, vopred tam zaostríme a potom už len čakáme na vhodný okamih exponovania. Počas tohto čakania musíme mať zamknutú zaostrenú vzdialenosť - niektorou metódou popísanou vyššie.

Pokiaľ sa fotografuje pohyb, tak si často nevystačíme s režimom jednorazového zaostrovania (najmä ak ide o rýchly, alebo ťažko predvídateľný pohyb). V tomto prípade prichádza na pomoc režim kontinuálneho zaostrovania, v ktorom fotoaparát neustále zaostruje, kým držíme spúšť stlačenú do polovice. Vyžaduje si to však, aby sme mali hlavný objekt „na muške", t.j. v aktívnom zaostrovacom bode. Nie je možné po zaostrení prekomponovať, pretože by sa autofokus okamžite mohol „chytiť" niekde úplne inde (na rozdiel od jednorazového zaostrovania). Pokiaľ nechceme mať stredovú kompozíciu (čo väčšinou nechceme), nevyhneme sa výberu iného zaostrovacieho bodu. V prípade fotografovania dynamických scén (napr. športu) , keď o kompozícii rozhodujeme v zlomku sekundy, môže byť neustále prispôsobovanie polohy aktívneho zaostrovacieho bodu konkrétnej situácii pomerne obmedzujúce.

Na riešenie tohto problému vybavujú autofokus vyspelejších fotoaparátov aj režimom automatického sledovania objektu. Na začiatku sa zaostrí na vybraný objekt a fotoaparát ho potom automaticky „sleduje" aktiváciou príslušného zaostrovacieho bodu podľa jeho okamžitej polohy v zábere. Funguje to na základe nasnímanej a kontinuálne vyhodnocovanej vzorky objektu. Táto metóda je zaujímavá, nie je však v každej situácii dokonale spoľahlivá, lebo vizuálna charakteristika hlavného objektu sa môže počas pohybu mierne meniť a tým môže vybočiť z tolerancie nameranej vzorky, čo môže automatiku pomýliť.

Pri fotografovaní výrazne dynamických scén (napríklad športu, zvierat v pohybe a pod.) je pre dosahovanie brilantnej ostrosti veľmi dôležitá presnosť autofokusu konkrétneho fotoaparátu a najmä rýchlosť zaostrovania, ktorá je daná objektívom. Na tento účel sú ideálne modely s ultrazvukovým zaostrovaním, ktoré veľmi dobre „stíhajú" aj v prípade rýchleho pohybu objektu, táto vlastnosť sa však patrične odzrkadľuje aj na ich cene.


Umiestnenie tlačidiel AE/AF-L a AF-ON.

Ostrenie „palcom"

Každá z uvedených metód využívania autofokusu má svoje určenie, výhody aj nevýhody. Existuje však aj ďalšia, elegantná metóda, ako využívať automatické zaostrovanie jednotným spôsobom na rôzne situácie a ako mať autofokus a čo najviac pod kontrolou. Mohli by sme to (v rámci nášho žargónu) nazvať ako „ostrenie palcom". Mnoho zrkadloviek disponuje tlačidlom AF-ON, ktoré je umiestnené na zadnej strane tela v pohodlnom dosahu palca pravej ruky. V nastavení fotoaparátu je možné navoliť, aby sa neostrilo polovičným stlačením spúšte, ale výlučne týmto tlačidlom. Výhodou je, že sa ostrenie takto stáva nezávislým od spúšte.

V prípade techniky predostrenia je to veľmi pohodlné. Po zaostrení týmto dedikovaným tlačítkom môžeme pokojne prekomponovať a kedykoľvek exponovať bez toho, aby sme museli celý čas držať napoly stlačenú spúšť, alebo zapínať zámok autofokusu, ktorý znemožní opätovné rýchle zaostrenie, keby to bolo potrebné. Pri kontinuálnom zaostrovaní je to tiež celkom výhodné. Pri ostrení na pohyblivý objekt totiž môžeme v prípade potreby kedykoľvek toto tlačidlo uvoľniť, čím sa prestane ostriť a môžeme teda bez obáv „pustiť" objekt z dosahu aktívneho zaostrovacieho bodu a rýchlo prekomponovať.

Nasledujúce dva obrázky zobrazujú nastavenie tohto režimu v menu zrkadloviek Nikon; na fotoaparátoch iných značiek sa to môže mierne líšiť (nájdete to v návode k vášmu prístroju). Na základe týchto dvoch volieb je prístroj pripravený na techniku „ostrenia palcom".

Nastavenie, ktoré určí, že sa bude ostriť výlučne len
pomocou tlačidla AF-ON a nie pomocou spúšte.
Nastavenie priority spúšte - to preto, aby bol
aparát „ochotný" exponovať, aj keď nie je práve
zaostrené tam, kam mieri aktívny zaostrovací bod.

Tento spôsob nemusí každému vyhovovať, je to otázka individuálnych preferencií. Pokiaľ ste to ešte nikdy neskúsili, zvážte, či by to nebolo pre vás vhodné. Ak s tým budete experimentovať, nezabúdajte, že pred exponovaním musíte zaostriť palcom. Je to technika, na ktorú si treba zvyknúť.

Poznámka autora: Ja osobne pomerne dlho ostrím už len týmto spôsobom (t.j. palcom). Vyhovuje mi to možno aj preto, lebo často fotím dynamické scény. Okrem ostrenia tlačidlom AF-ON mám väčšinou zapnuté kontinuálne zaostrovanie a takmer vždy mám aktívny stredový zaostrovací bod. V tomto akomsi „hybridnom" režime mám fotoaparát neustále pripravený na všetky možné situácie bez nutnosti prepínať režim ostrenia. Ak potrebujem jednoducho zaostriť tak, ako v režime jednorazového zaostrovania, len nakrátko stlačím AF-ON a môžem fotografovať - aj viac záberov rýchlo za sebou bez zdržovania, lebo už mám zaostrené. Pokiaľ potrebujem kontinuálne zaostrovanie, jednoducho stačí držať tlačidlo AF-ON zatlačené a keď chcem zaostrovanie prerušiť (t.j. akoby zamknúť zaostrenie), jednoducho ho uvoľním.





Záver

Ako väčšina iných automatických funkcií, aj automatické zaostrovanie má svoje nesporné výhody, nie je však za každých okolností dokonalé. Keď ho viete správne využívať, je to váš skvelý spoločník, zjednodušujúci a spríjemňujúci fotografovanie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Daniel.U
2010-03-02 15:21:37
Myslel som, ze sa docitam o 51 zaostrovacich bodoch, ktorym som do teraz neprisiel na chut. Lepsie povedane nevidim moc ich zmysel. Akurat tak mozno pri funkcii sledovania objektu.
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-03-02 15:27:51
príspevok od: Daniel.U
Myslel som, ze sa docitam o 51 zaostrovacich bodoch, ktorym som do teraz neprisiel na chut. Lepsie povedane nevidim moc ich zmysel. Akurat tak mozno pri funkcii sledovania objektu.
Áno, v podstate máš pravdu. Okrem 3D-trackingu to nemá až také opodstatnenie. Dôležitejší, než počet, je rozmiestnenie jednotlivých bodov a pokrytie obrazového poľa.
 
kralik_j
2010-03-02 17:49:59
príspevok od: Daniel.U
Myslel som, ze sa docitam o 51 zaostrovacich bodoch, ktorym som do teraz neprisiel na chut. Lepsie povedane nevidim moc ich zmysel. Akurat tak mozno pri funkcii sledovania objektu.
ano, maju vyznam hlavne pri 3Dtrackingu.
Skusal som i ten, no nie je velmi spolahlivy a dost vela krat sa mi stavalo ze odskakuje od hlavneho predmetu ktory by mal sledovat v ramci tych 51 bodov.
Ja mam aktivne stale tych 51 bodov. Lebo velakrat potrebujem komponovat na hlavny predmet po malych vzdialenostiach (napr. prilba lyziara, alebo hlava niekoho) a tak by som sa v tom krizi 9 alebo 11 bodov nevosiel.

Cakal som ze v clanku Dominik spomenies nevyhody toho prekomponovania-jemny posun roviny ostrosi vplyvom pohybu kompozicie po stlaceni spuste na zaostrenie do polovice.

Tiez som cakal ze v ramci manualneho ostrenia spomienies viac i kladov a zaporov. Napr. mne osobne pripada vyhodnejsi manual pri live view, atd.

Alebo ze nie su vsetky ostriace body plnohodnotne a tie krajne su menej citlive na meranie, ale i ostrenie pri niektorych aparatoch..
 
kralik_j
2010-03-02 17:54:32
este ma napadlo vyuzitie vacsieho poctu bodov, napr. pri foteni makra, alebo zo stativu..

A co sa tyka toho mojho prispevku, to ma napadlo, preto lebo kamos ma 40D a ten sa nesnazi vyuzivat ostatne body lebo nie su ako som pisal citlive ako stredovy a i s meranim ma problem. Chcel som tym hlavne povedat, ze ked si tu uzivatelia precitaju moznost vyuzivania tych bodov a stretnu sa s uvedenymi nedokonalostami aby o tom vedeli a nehladali chybu niekde inde.
 
wayne
2010-03-02 18:14:54
vyuzitie live view a manualneho ostrenia je fajn, ale len na kratke vzdialenosti, cez vikend na firemnej akcii som sa pokusal natacat sem tam nejake videa a tam sa manualne ostrenie do vzdialenosti cca 5m hodi neuveritelne (hoci su tie pokusy.. no.. nestoja za vela:)) ale pri krajinke ostrit na live view manualne mi pride zvlastne, radsej nastavim mensiu clonu alebo pouzijem hyperfokalnu vzdialenost

no manual s vacsim hladacikom je super pri starsich objektivoch bez AF (napr M42 cez redukciu)

D300 som v rukach este nedrzal, a netusim ake je to fotit sport, mne vsak 11 zaostrovacich bodov k spokojnosti staci (co nestaci doostrim rucne na objektive)

no vyborny clanok
 
kralik_j
2010-03-02 18:23:48
príspevok od: wayne
vyuzitie live view a manualneho ostrenia je fajn, ale len na kratke vzdialenosti, cez vikend na firemnej akcii som sa pokusal natacat sem tam nejake videa a tam sa manualne ostrenie do vzdialenosti cca 5m hodi neuveritelne (hoci su tie pokusy.. no.. nestoja za vela:)) ale pri krajinke ostrit na live view manualne mi pride zvlastne, radsej nastavim mensiu clonu alebo pouzijem hyperfokalnu vzdialenost

no manual s vacsim hladacikom je super pri starsich objektivoch bez AF (napr M42 cez redukciu)

D300 som v rukach este nedrzal, a netusim ake je to fotit sport, mne vsak 11 zaostrovacich bodov k spokojnosti staci (co nestaci doostrim rucne na objektive)

no vyborny clanok
mal som na mysli liveview na makro a blizke predmety..
Krajinku som este cez live view nefotil ale tam sa napr. vyuzije viac bodov rozlozenych. Ked uz zafixujes telo na stative. A ver mi cim ich mas viac, tym si lepsie vyberas pri malych detailoch v zabere.
Len skoda ze napr. D700 ich nema rozlozenych po celom obrazovom poli. Resp. neviem o fotaku na trhu ktore ich ma tak rozlozene
 
Strhak
2010-03-02 18:44:17
príspevok od: kralik_j
este ma napadlo vyuzitie vacsieho poctu bodov, napr. pri foteni makra, alebo zo stativu..

A co sa tyka toho mojho prispevku, to ma napadlo, preto lebo kamos ma 40D a ten sa nesnazi vyuzivat ostatne body lebo nie su ako som pisal citlive ako stredovy a i s meranim ma problem. Chcel som tym hlavne povedat, ze ked si tu uzivatelia precitaju moznost vyuzivania tych bodov a stretnu sa s uvedenymi nedokonalostami aby o tom vedeli a nehladali chybu niekde inde.
no po pravde ani ja pri makre AF nepoužívam a ak hej tak veľmi málo. Tam mi je proste na dve veci: na nič a na to druhé si domysli ;-)))
Keď fotím Makro mám kopec času aj na manuálne ostrenie a hlavne pri malej vzdialenosti od objektu mi to dovoľuje sa pekne hrať s posunom roviny ostrosti. No keď sa ponáhľam pravdaže si zapnem AF
 
dodo_bb
2010-03-02 20:23:09
príspevok od: Daniel.U
Myslel som, ze sa docitam o 51 zaostrovacich bodoch, ktorym som do teraz neprisiel na chut. Lepsie povedane nevidim moc ich zmysel. Akurat tak mozno pri funkcii sledovania objektu.
Ber ich tak, že sú skvelé v určitých situáciách a ak Ti nie sú treba, tak si ich môžeš vypnúť :-)) Používam ich prakticky vždy, pri akčnom fotení mám nastavené dynamické ostrenie skupinkou bodov - Dynamic AF area (ostrí zvolený bod a ešte 8 okolo neho). Tak Ti pohybujúci sa objekt len ťažko vykĺzne z autofocusového poľa. Na D300 sú rozložené veľmi dobre, na D700 pokrývajú menej plochy, to je fakt.
 
Daniel.U
2010-03-02 20:32:32
príspevok od: dodo_bb
Ber ich tak, že sú skvelé v určitých situáciách a ak Ti nie sú treba, tak si ich môžeš vypnúť :-)) Používam ich prakticky vždy, pri akčnom fotení mám nastavené dynamické ostrenie skupinkou bodov - Dynamic AF area (ostrí zvolený bod a ešte 8 okolo neho). Tak Ti pohybujúci sa objekt len ťažko vykĺzne z autofocusového poľa. Na D300 sú rozložené veľmi dobre, na D700 pokrývajú menej plochy, to je fakt.
Dalo by sa povedat, ze ide o hustotu a rozlozenie, cize ani nejde tak o mnozstvo, len aby ich bolo vela a tym padom na husto :-)
 
dodo_bb
2010-03-02 20:52:11
príspevok od: Daniel.U
Dalo by sa povedat, ze ide o hustotu a rozlozenie, cize ani nejde tak o mnozstvo, len aby ich bolo vela a tym padom na husto :-)
Asi tak :-))) Keď si nastavím jeden bod, tak sa ľahko stane, že mi s objektu pri rýchlom pohybe skĺzne a prekliato rýchly objektív okamžite preostrí kamsi na pozadie. Ak si nastavím na jeden bod a okolité, tak ak skĺzne centrálny bod zo sledovaného objektu, okamžite objekt preberá sused. Tak sa Ti objekt výborne drží zaostrený. Hustota zaostrovacích bodov vlastne rozhoduje, aká veľká časť zorného poľa je sledovaná. Tých 9 bodov mi skvele vyhovuje...
 
seifi
2010-03-02 23:28:17
Pri ostrení jedným bodom (stredovým, najcitlivejším)viem, ktorú plochu mám zaostrenú. Myslím si, že pri ostrení viacerými bodmi sa aj tak chytia len určité, niektoré body z nich, a to v rovnakej vzdialenosti od objektívu; a to môže byť plocha, v ktorej to, čo chcem mať najostrejšie ani nie je. Je pravda, že pri ostrení jedným bodom je treba neustále prekomponovávať, ale ak si zvyknete ide to rychlo. V prípade, že máte množinu záberov s objektom pre zaostrenie vpravo, môžete si ostriaci bod dať vpravo - ale neskúšal som to.
 
Daniel.U
2010-03-02 23:47:59
Rovina ostrosti nieje vzdy symetricka a rovnomerna. Na mojom objektive ked prekomponujem, tak uz to nieje ono. Pre pravu cast obrazu je lepsie ked zaostrim pravym bodom.
 
IO-NR
2010-03-03 08:30:43
Doplnim k AF-ON: ja som sportovy fotograf a AF-ON mam v menu fotoaparatu nastavene ako AF STOP = nieco podobne, ako keby som prepol objektiv na manualne zaostrovanie (pokial tlacidlo drzim stlacene). Zaostrovanie mam neustale kontinualne s tym, ze ked potrebujem prekomponovat mimo zony zaostrovacich bodov, tak podrzim AF-ON, prekomponujem zaber a cvaknem:) Je to podobnejsie klasickemu foteniu a jednoduhsie sa da tento sposob naucit:)
PS: 51 resp. 45 bodov ma obrovsky vyznam - zvysuje to sancu na chytenie objektu, umoznuje komponovat pohyb a hlavne netreba vacsinu zaberov prekomponovavat (objekty sa casto dostavaju mimo HO)...
 
bonifacko
2010-03-03 09:01:07
Rozumný názor (článok) aj preto, lebo je vela odporcov/pohrdačov na Pentax K-x koli neštandartnej volbe ostriacich bodov (neda sa to robiť cez hľadáčik).
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-03-03 09:58:24
Článok je o automatickom zaostrovaní pre začiatočníkov, o manuálnom ostrení plánujeme ďalší článok.
Posun roviny zaostrenia po prekomponovaní môže spôsobiť neostrosť pri extrémne nízkej hĺbke ostrosti v závislosti, o koľko sa prekomponovalo, ovplyvnené aj tým ako sa líši skutočný tvar roviny zaostrenia od ideálnej, ale to už sme príliš hlboko v téme.
Čo sa týka zaostrovacích bodov, tak spravidla citlivejšie sú krížové, ktorých býva dnes už viac, nie len ten stredový. Ich citlivosť môže byť aj na rôznych modeloch rôzna a úspešnosť ovplyňujú aj ďalšie faktory, ako napr. svetelnosť objektívu pri slabšom svetle, alebo pri slabšom kontraste.
Zaostrovanie stredovým bodom s prekomponovaním sa osvedčilo v bežnej praxi aj pre svoju flexibilitu, pričom dáva dobré výsledky vo väčšine situácií.
 
ivalko
2010-03-03 10:16:03
Mne sa uz velakrat stalo, ze som kompozicne pokazil sportovu fotku kvoli nemoznosti rekomponovat pri AF-C rezime ostrenia. Preto urcite vyskusam tu techniku z poznamky autora o zaostrovani ´palcom´.
Na predoslom fotoaparate co som mal to nebolo mozne, na aktualnom uz nastastie ano, dik za tip a nazorne vysvetlenie :)
 
kralik_j
2010-03-03 10:47:26
Rozmyslam ze ako by to bolo pri pohybe k fotografovi a od neho.
A stale ma napada ze to to ostretnie ´palcom´ a nasledne komponovanie nie je asi az take vyhodne. To by bolo vhodne pri pohyboch cca rovnakych vzdialenosti objektu od roviny snimaca. Lebo ako nahle ho pustis a budes sa snazit prekomponovat tak ta vzdialenost sa zmeni (jazdec, motorka, automobil, sportovec, lyziar, ..)
Nechcem vam nanucovat svoje techniky, no stale sa mi zda najlepsia ta kombinacia ze vybrat si bod v hladaciku podla kompo aku chcem, pouzit Dynamic AF area a sledovat napr. i tym ostrenim palca.
Samozrejme to je moznost ked viem ze objekt mi chodi cca rovnako okolo prekazky, alebo v priblizne rovnako.
Ale to vsetko zavisi co chcem fotit( aky je ten pohyb rychly, ci je pohyb vpred vzad, ci po horizonte, atd..)
 
kralik_j
2010-03-03 10:54:55
Inak na napr. na panoramach zo stativu som mal kombinaciu ostrenia ´palcom´ :), no keby som mal na svojom starom E500 viac ostriacich bodov ako 3 tak by som menej naklanal fotak na stative a horizont by som mal fixny a nehladal vertikalne a i horizonalne nejaky bod na zaostrenie do pano(vyuzil by som nejake susedne, ci krizove body rovno v hladaciku).
I ked pri tych vysoch clonach co som pouzival to bolo jedno.
Avsak niekedy sa nasiel i objekt blizky na ktory som ostrenim chcel upozornit.
 
ivalko
2010-03-03 11:14:14
príspevok od: kralik_j
Rozmyslam ze ako by to bolo pri pohybe k fotografovi a od neho.
A stale ma napada ze to to ostretnie ´palcom´ a nasledne komponovanie nie je asi az take vyhodne. To by bolo vhodne pri pohyboch cca rovnakych vzdialenosti objektu od roviny snimaca. Lebo ako nahle ho pustis a budes sa snazit prekomponovat tak ta vzdialenost sa zmeni (jazdec, motorka, automobil, sportovec, lyziar, ..)
Nechcem vam nanucovat svoje techniky, no stale sa mi zda najlepsia ta kombinacia ze vybrat si bod v hladaciku podla kompo aku chcem, pouzit Dynamic AF area a sledovat napr. i tym ostrenim palca.
Samozrejme to je moznost ked viem ze objekt mi chodi cca rovnako okolo prekazky, alebo v priblizne rovnako.
Ale to vsetko zavisi co chcem fotit( aky je ten pohyb rychly, ci je pohyb vpred vzad, ci po horizonte, atd..)
Samozrejme, ak je pohyb od alebo k fotografovi, nepomoze nic ine, len az do momentu exponovania kontinualne ostrit a drzat ostriaci bod na spravnom mieste. To sa ale pri ostreni palcom samozrejme, v pohode da (proste to tlacitko nepustis). Vyhoda je ta moznost pustit ho a rekomponovat (za pripustnych podmienok), to pri aktivacii AF spustou nie je mozne.
Napriklad tuto moju fotku
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-galeria/?action=showPhoto&id=106036&autor_id=2913
by som nebol pokazil, keby som mal moznost tej rekompozicie pri AF-C (aj som to v jednom komente tam pisal).
 
kralik_j
2010-03-03 11:21:02
príspevok od: ivalko
Samozrejme, ak je pohyb od alebo k fotografovi, nepomoze nic ine, len az do momentu exponovania kontinualne ostrit a drzat ostriaci bod na spravnom mieste. To sa ale pri ostreni palcom samozrejme, v pohode da (proste to tlacitko nepustis). Vyhoda je ta moznost pustit ho a rekomponovat (za pripustnych podmienok), to pri aktivacii AF spustou nie je mozne.
Napriklad tuto moju fotku
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-galeria/?action=showPhoto&id=106036&autor_id=2913
by som nebol pokazil, keby som mal moznost tej rekompozicie pri AF-C (aj som to v jednom komente tam pisal).
suhlasim s tebou
 
IO-NR
2010-03-03 11:32:57
Este znova pripomeniem alternativu v podobe AF-Stop, ktory sa da nastavit uz od lacneho EOS 400D (namiesto AE lock) - je to podobne a takuto moznost maju skoro vsetci uzivatelia DSLR Canon - fotenie je podobnejsie klasickemu snimaniu.
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-03-03 11:36:26
Presne tak.
 
Špagetka
2010-03-03 12:30:19
vdaka za uzitocne info
 
pa4k
2010-03-03 13:20:37
príspevok od: ivalko
Samozrejme, ak je pohyb od alebo k fotografovi, nepomoze nic ine, len az do momentu exponovania kontinualne ostrit a drzat ostriaci bod na spravnom mieste. To sa ale pri ostreni palcom samozrejme, v pohode da (proste to tlacitko nepustis). Vyhoda je ta moznost pustit ho a rekomponovat (za pripustnych podmienok), to pri aktivacii AF spustou nie je mozne.
Napriklad tuto moju fotku
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-galeria/?action=showPhoto&id=106036&autor_id=2913
by som nebol pokazil, keby som mal moznost tej rekompozicie pri AF-C (aj som to v jednom komente tam pisal).
Ak sa zamyslim nad tvojou technikou tak potom stačí použiť stredový ostriaci bod. Zaostriť ním dajme tomu na prekážku nastaviť si kompoziciu a počkať na jazdca na koni.
Tak isto ak fotíš pohybujúci sa objekt stačí ti naň ostriť stredovým bodom pretože aj tak potrebuješ pre prípad rýchleho priblíženia predsa nechať dosť priestoru okolo fotografovaneho objektu (neviem si predstaviť ako to inak riešiť odzoomovaním?) a potom si môžeš kompozíciu doladiť orezom.
Je ale pravda, že najlepším riešením je zrejme ostrenie palcom len na to netreba zabudnúť :)
 
pa4k
2010-03-03 14:07:49
Ešte používam jednu fintu pri automatickom režime a to, že si stlačením spúšte do polovice zaostrím. Spúšť držím zatlačenú do polovice. Následne si fotoaparátom zamierim na také miesto kde je pre danú situáciu vhodne svetlo (tým si vlastne nastavím clonu a čas) a zatlačím tlačidlo AE/AF-L (ktoré mám nastavené len ako zámok expozície) čím si zamknem expozíciu. Potom nastavím kompozíciu a dotlačím tlačidlo spúšte.
 
haplo602
2010-03-03 14:12:01
moderne nikony umoznuju nastavit ´oneskorenie´ preostrenia v pripade straty objektu spod aktivneho AF bodu (pripadne pri sledovani objektu sa vyskytne prekazka). to sa da s uspechom pouzit na rychle prekomponovanie aj pri AF-C.

co sa tyka AF-ON, tak treba si uvedomit, ze aktivacia VR je stale spojena s tlacidlom spuste. takisto AF-ON tlacidlo neaktivuje focus-lock.
 
kralik_j
2010-03-03 15:01:36
S tou (ne)aktivaciou VR mas pravdu, pri AF-on nie je funkcna!
A to oneskorenie Fockus tracking with lock-on. Je na vyberz samozrejme:
LONG NORMAL SHORT OFF.
Je tam vyrazny casovy rozdiel preostrenia.
V podstate by sa dalo pouzit i tato funkcia ak je dostupna vo fotaku.
Je to dobre ked pobiehaju hraci, ci ine predmety pred objektom a fotoaparatom.
Z hladiska vyuzia na prekomponovanie je asi vhodna ta long. Pri tych kratsich nestihnete prekomponovat napr. zo stredu na kraj obrazu. Mozno len nepatrne vyosenia oproti stredu.
 
supo_sk
2010-03-06 18:12:27
dá sa využívať ostrenie palcom, aj na battery gripe?
 
bear
2010-03-06 21:25:13
príspevok od: supo_sk
dá sa využívať ostrenie palcom, aj na battery gripe?
Ak mas grip na ktorom je tlacidlo AF-ON, tak ano. Kedze mas 50D, tak tam pasuju aj starsie gripy, co boli urcene pre 20D a 30D a tie tlacidlo AF-ON nemali.
 
supo_sk
2010-03-07 07:13:54
príspevok od: bear
Ak mas grip na ktorom je tlacidlo AF-ON, tak ano. Kedze mas 50D, tak tam pasuju aj starsie gripy, co boli urcene pre 20D a 30D a tie tlacidlo AF-ON nemali.
hej, zistujem, ze ten mnou objednany tymto tlacidlom nedisponuje. Potom asi nezostava nic ine, len ho zamenit v menu za blokovanie expozicie - hviezdicku
 
pa4k
2010-04-11 13:52:24
po prečítaní článku som vzal do rúk môj Nikon D60 a pre tlačidlo AE/AF som si nastavil AF-ON. A teda aktivoval som ostrenie palcom. A hor sa do fotenia. Žial hneď pri prvom pokuse som narazil na problém. Stredový bod som nasmeroval na fotografovaný objekt zatlačil som palcom AE/AF tlačidlo. Fotoaparát zaostril. pustil som tlačidlo aby som prekomponoval. Keď som však chcel exponovať tak sa nič nestalo. Jednoducho aparát neexponoval. Zrejme kvôli tomu, že po prekomponovaní záberu, nebol bod na ktorý bol v tom čase zameraný ostriaci bod v rovine ostrosti. KTO PORADÍ???
 
julo kotus
2010-04-12 08:14:44
príspevok od: pa4k
po prečítaní článku som vzal do rúk môj Nikon D60 a pre tlačidlo AE/AF som si nastavil AF-ON. A teda aktivoval som ostrenie palcom. A hor sa do fotenia. Žial hneď pri prvom pokuse som narazil na problém. Stredový bod som nasmeroval na fotografovaný objekt zatlačil som palcom AE/AF tlačidlo. Fotoaparát zaostril. pustil som tlačidlo aby som prekomponoval. Keď som však chcel exponovať tak sa nič nestalo. Jednoducho aparát neexponoval. Zrejme kvôli tomu, že po prekomponovaní záberu, nebol bod na ktorý bol v tom čase zameraný ostriaci bod v rovine ostrosti. KTO PORADÍ???
Ahoj.
V menu fotoaparátu si ešte musíš nastaviť prioritu zaostrenia. Teraz ju máš nastavenú na AF-S - zaostrenie a musíš si ju prestaviť na spúšť. Teraz fotoaparát necvakne, kým zvolený bod nie je zaostrený, a keďže Ty si už prekomponoval, tak on nie je a fotoaparát Ťa nepustí. Takže choď do menu a nastav si na prioritu spúšťe pri AF-S.
 
petoto
2012-09-06 14:23:25
príspevok od: julo kotus
Ahoj.
V menu fotoaparátu si ešte musíš nastaviť prioritu zaostrenia. Teraz ju máš nastavenú na AF-S - zaostrenie a musíš si ju prestaviť na spúšť. Teraz fotoaparát necvakne, kým zvolený bod nie je zaostrený, a keďže Ty si už prekomponoval, tak on nie je a fotoaparát Ťa nepustí. Takže choď do menu a nastav si na prioritu spúšťe pri AF-S.
dakujem pekne, presne toto som chcel a aspon ty si ma pochopil, som rád. Aj ked asi aj ostatní by ma možno pochopili, keby to odbornejšie popíšem, ale nemám také vyjadrovanie na takej urovni ešte, žial.

Ten autor v článku nazval nastavenie Prioritou spúšte, tak idem pozrieť Prioritu zaostrenia.

Ešte raz dakujem idem to pozrieť.
 
petoto
2012-09-06 14:33:04
príspevok od: julo kotus
Ahoj.
V menu fotoaparátu si ešte musíš nastaviť prioritu zaostrenia. Teraz ju máš nastavenú na AF-S - zaostrenie a musíš si ju prestaviť na spúšť. Teraz fotoaparát necvakne, kým zvolený bod nie je zaostrený, a keďže Ty si už prekomponoval, tak on nie je a fotoaparát Ťa nepustí. Takže choď do menu a nastav si na prioritu spúšťe pri AF-S.
Skoda, takú možnosť vo fotakú v nastaveniach Priorita zaostrenia ani som nenašiel Prioritu spúšte.

ale aj tak dakujem
 
Hrom
2013-02-12 13:00:25
dá sa využívať ostrenie palcom, aj na Nikon D7000 ?
 
Hrom
2013-02-12 15:36:24
príspevok od: Dominik Bugár
Článok je o automatickom zaostrovaní pre začiatočníkov, o manuálnom ostrení plánujeme ďalší článok.
Posun roviny zaostrenia po prekomponovaní môže spôsobiť neostrosť pri extrémne nízkej hĺbke ostrosti v závislosti, o koľko sa prekomponovalo, ovplyvnené aj tým ako sa líši skutočný tvar roviny zaostrenia od ideálnej, ale to už sme príliš hlboko v téme.
Čo sa týka zaostrovacích bodov, tak spravidla citlivejšie sú krížové, ktorých býva dnes už viac, nie len ten stredový. Ich citlivosť môže byť aj na rôznych modeloch rôzna a úspešnosť ovplyňujú aj ďalšie faktory, ako napr. svetelnosť objektívu pri slabšom svetle, alebo pri slabšom kontraste.
Zaostrovanie stredovým bodom s prekomponovaním sa osvedčilo v bežnej praxi aj pre svoju flexibilitu, pričom dáva dobré výsledky vo väčšine situácií.
Prosim neviete dá sa využívať ostrenie palcom, aj na Nikon D7000 ? nikde som nenasiel tlacidlo AF-ON a ani v menu nie su rovnake nastavenia ako uvadzate na obr. "a5 prepinac zaostrovacich polí dookola" a1 je totozné. podla Vasho popisu mi to pride velmi prakticke budem sklamany ak to na D7000 nepojde ale aj tak dakujem za pekne napisany a poucny clanok pre nas zaciatocnikov
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované