Nedávno sme vám ponúkli niekoľko tipov a trikov na fotografovanie v zime. Keďže sa článok týkal najviac krajiny a detailov v krajine, po krátkom čase vám ponúkame aj niekoľko inšpirácií na fotografovanie v meste.
Mesto je pod bielou pokrývkou mimoriadne tajomné a čisté. Akoby biely sneh, ktorý zakrýva špinu, očistil aj mestskú atmosféru. Je to určite aj vďaka sviatkom, ktoré v zime slávime ale aj samotná páperová prikrývka má moc v nás vzbudiť dojatie a emócie. Okrem toho prínosu má aj ďalšie praktické výhody pre fotografa. Sneh odráža veľa svetla a preto sa v uliciach dá fotografovať s kratšími časmi. Je to viditeľné najmä v noci pri fotografovaní počas umelého svetla. Na tých istých miestach, kde po zvyšok roka večer neuspejete, môžete v zime nafotografovať zaujímavé fotografie a pri použití svetelných objektívov môžete dokonca fotografovať z ruky tam, kde by bol v lete nutný statív.
Foto 1 a 2: Čakanie na ľad, Nikon D3 + Nikkor AF-S 28-70 f2,8 G ED.
Zima so sebou prináša zimné radovánky aj do mesta. Večerné korčuľovanie má svoje čaro a nielen pre korčuľujúcich ale aj pre fotografov. Prináša so sebou podobné nároky ako nočná fotografia + musíte použiť dostatočne rýchlu závierku, aby ste ostro zachytili ľudí. Teda ak vám nejde práve o efekt rozmazaného pohybu, musíte zvoliť vysokú citlivosť ISO (1600-3200 a niekedy aj viac) a otvoriť clonu objektívu tak, aby ste dosiahli čas v zlomkoch sekundách, najlepšie v desatinách až stotinách. Nie všade však takéto podmienky existujú a nie všetky fotoaparáty zvládajú takú extrémnu citlivosť bez výrazného šumu.
Nikon D3 + Nikkor AF-S 28-70 f2,8 G ED.
Ak mesto nie je tak dobre osvetlené, môžete využiť opačný prístup. Položíte fotoaparát na statív a určíte expozíciu povedzme 1/20s a získate tak rozmazané fotografie ľudí, ale stále ich bude na obrázku vidno.
Tip: Ak chcete vyfotografovať mesto bez ľudí, napriek tomu, že vám prechádzajú popred objektív, zvoľte najnižšiu citlivosť, pricloňte (vysoké clonové číslo) a fotografujte čo najdlhším časom. Ľudia v pohybe sa rozmažú a okolité osvetlenie bude natoľko silné, že prípadné siluety ľudí z obrazu úplne vymiznú.
Nezáživný „výcvak" sa môže zmeniť na atraktívne svetlá vhodné do pozadia, |
Nikon D3 + Nikkor AF-S 28-70 f2,8 G ED. |
Samozrejme, fotenie v zime v meste nie je len o nočnom fotení. Snehom zjednodušené pouličné scény sa priam ponúkajú pre čarovné stvárnenie mesta. V prvom rade chcem upozorniť, že všetko o exponometrii v predchádzajúcom článku platí aj tu. Aj v meste na zasnežených plochách si scéna vyžaduje korekciu expozície, väčšinou korekcia ale nie je tak výrazná do plusových hodnôt. Je to z dôvodu, že predsa len v meste je viac šedých budov a v uliciach medzi domami nie je toľko svetla ako na otvorenom priestranstve.
Ako námet vám môžu poslúžiť jednak celé mestské celky, ktoré vyzerajú úplne inak pod snehovou perinou ako po zvyšok roka. Niektoré detaily, budovy alebo zákutia ani inokedy nemôžete vyfotografovať, lebo na nich počas vegetačného obdobia nevidíte. Jednoducho ich prikrýva zeleň.
Nikon D3 + Nikkor 80-200 F4 Ais, panoráma spájaná z viacerých fotografií. |
Nikon D3 + Nikkor AF-S 28-70 f2,8 G ED. |
Pravidlo atraktívneho spojenia chladných tónov modrej a oranžovej platí podobne ako som spomínal pri fotografovaní zimnej krajiny. Stačí ostať v meste do západu slnka. Vynikajúce svetlo začína tak hodinku pred jeho zmiznutím za obzorom. Čarovnú kombináciu modrej a oranžovej farby má na svedomí odraz modrej oblohy na snehu všade tam, kde nedopadajú slnečné lúče, ktoré majú naopak - otepľujúci efekt (myslím teraz na farebnú teplotu :-))
Nikon D3 + Nikkor 80-200 F4 Ais. |
Nikon D3 + Nikkor 80-200 F4 AisLesknúce sa koľajnice električky odrážajú zapadajúce slnko, pričom |
Opäť platí to, čo pri krajine. Zima si pýta grafické stvárnenie niektorých prvkov a zaujímavo vyzerá aj v monochromatickom prevedení.
Nikon D3 + Nikkor 80-200 F4 Ais. |
Graficky zaujímavé sú aj mláky či mláčky fotené do protisvetla.
Hustý sneh a monochromatické prevedenie môže pripomínať niektoré maliarske techniky impresionizmu.Ak necháte postavu rozostriť a dokresliť snehovými vločkami, impresionistické pocity ešte umocníte.. :)
Nikon D3 + Nikkor 80-200 F4 Ais
(Fotografie tak pripomínajú neoimpresionizmus, kde tzv. odnož divizionizmu tvorí obrazy škvrnami
čistých tónov, alebo pointilizmus, kde bol zas obraz tvorený bodmi.)
Osobne mám radšej čo najviac realistické fotografie, preto so zneostrovaním postavy neexperimentujem a k podobnému výsledku sa dostanem len náhodne, keď nestihnem preostriť objektív, v tomto prípade manuálny Nikkor 80-200 F4 Ais.
Nikon D3 + Nikkor 80-200 F4 Ais. |
Nikon D3 + Nikkor 80-200 F4 Ais. |
Tip: Padajúci sneh fotografujte v protisvetle a oproti aspoň mierne tmavšiemu pozadiu. Oproti oblohe ho neuvidíte. Ak nebudete fotografovať v protisvetle, tak si musíte vybrať o to tmavšie pozadie.
Naopak, svetlé pozadie si vyberte, ak chcete zjednodušiť celú situáciu. Nezabúdajte na korekcie.Exponovať správne oproti takému pozadiu vyžaduje korekcie expozície do plusu. |
Dobrými modelmi pre fotografov sú čajky, ktoré sú hlavne v zime bližšie k ľuďom a sú menej plaché aj preto, že ich ľudia kŕmia. Nezabúdajte na dlhší objektív, ak chcete vytvoriť aj nejaké detailné zábery. Sú atraktívne vo farbe aj v čiernobielom prevedení. Mne sa viac páči to druhé ale viem si predstaviť, že pre množstvo z vás a pre množstvo divákov bude atraktívnejšia farba.
No a nakoniec nezabudnite ani na ich spojenie s človekom. Dodáte tak obrázku tú pravú mestskú, či street šťavu.
No, ale dosť bolo slov, ide sa fotiť. Vyrazme do ulíc každý za svojimi zábermi a vychutnajme si krásu zasneženého mesta, mestečka či dediny, v ktorej bývame. Verím, že Vás článok povzbudil k hľadaniu a prekonaniu odporu k zime. Dobré fotografie na vás čakajú tam von, či sneží alebo je pekne. Veľa zdaru a dobré svetlo!