Hore

O digitalizácii v SNG so šťastným koncom (alebo skôr o digitalizácii bez konca)

Stránku ePhoto, venovanú fototechnike a technológiam, súviasiacim s fotografiou, navštevujem od jej vzniku. Nakoľko som sa v Slovenskej národnej galérii stal súčasťou rozsahom a kvalitou ojedinelého (nielen na naše pomery) projektu, rozhodol som sa, že sa o informácie, ktoré možno mnohí prehliadli, s miestnou komunitou podelím.

Čo sa to vlastne udialo?

S posledným novembrovým dňom sa v SNG skončil projekt s názvom "Digitálna galéria".  Bol financovaný z prostriedkov Európskej únie v rámci Operačného programu informatizácie spoločnosti (OPIS). Takto napísané v jednej vete to znie strašidelne a kostrbato a mnohým sa otvoria nožíky vo vrecku, keďže si predstavia masívny byrokratický moloch a na jeho konci peniaze v spleti nejasných výsledkov. Ale bacha! My sme v SNG   :) , v prostredí plnom nadšencov a s jasnou úlohou zdigitalizovať a sprístupniť v rámci tohto projektu 100100 (áno jednostotisícsto - také pekné číslo) zbierkových predmetov. No nie je to krásne zadanie?


Stará grafika – celok...


a detail z toho celku - vďaka skenu s rozlíšením 2000dpi.

Do projektu je okrem Slovenskej národnej galérie zapojených 17 ďalších galérii z celého Slovenska (pozor – je to fakt dlhý zoznam, robte si značky na mape). Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne, Galéria Jána Koniarka v Trnave, Galéria mesta Bratislavy, Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, Liptovská galéria Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši, Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi, Kysucká galéria v Oščadnici, Múzeum Vojtecha Löflera v Košiciach, Nitrianska galéria, Oravská galéria v Dolnom Kubíne, Považská galéria umenia v Žiline, Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, Spišská galéria v Prešove, Turčianska galéria v Martine, Tatranská galéria v Poprade, Východoslovenská galéria v Košiciach a Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici.

A v týchto galériách je tých 100100 diel, do ktorých sme sa pustili. Niektoré sa prevážali na pracoviská do SNG (v Bratislave a vo Zvolene), niektoré spracovávali externé tímy "in situ" (na domácej pôde). Na začiatku to pôsobilo strašne komplikovane a masívne. Ale podarilo sa!

Zdigitalizovať dielo nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Nie je to zvesiť obraz zo steny, cvak ho digitálom a šup s ním na Facebook. Zjednodušene (veľmi, veľmi zjednodušene), popísaný postup je asi takýto: galéria si prostredníctvom svojich kurátorov vyberie zo svojich zbierok, čo bude digitalizovať. Vybrané dielo sa zaradí do pracovných zoznamov, aby sme vedeli sledovať jeho pohyb a stav jeho digitalizácie. Dielo prezrie reštaurátor (aj keď lepšia je vždy sympatická reštaurátorka :)  ) a ak je to nutné, zabezpečí jeho ošetrenie alebo ho odošle na väčšie liečenie. Napríklad na defumigáciu do novovybudovanej komory SNG na Zvolenskom zámku (čo je pekelný stroj na vraždenie plesní a iných živých tvorov, ktoré v diele môžu prebývať), ktorá bola v rámci projektu vybudovaná a je unikátna v rámci SR aj širokého okolia. Diela s popisom reštaurátora, na čo dať pozor pri manipulácii s nimi, sa rozdelia na 2D a 3D diela a dostanú sa do rúk digitalizátorom (to už sú konkrétni otroci, ktorí "to urobia", ako som aj ja) . Dielo sa odfotí alebo naskenuje (aj keď tie skenery sú vlastne také reprografické fotoaparáty). Urobí sa postproces – tak, aby získané dáta maximálne zodpovedali originálu. Vytvoria sa z neho dátové odvodeniny pre rôzne druhy využitia. No a dielo sa zase oproti podpisom a preberacím protokolom vráti do príslušného depozitu. Kontrolór dát skontroluje, či je všetko orezané, upravené a s priradenými profilmi, "ajťáci" to niekam uložia tak, aby sa to nestratilo – teda redundantne po kadejakých serveroch a zálohách. Iní machri ten obsah sprístupnia odbornej aj laickej verejnosti. Denne jedno pracovisko vyprodukuje v priemere viac ako 50GB obrázkov. V podstate brnkačka :) Ne?


Postproces - každý snímok treba doladiť na maximálnu zhodu s originálom.

Ako sme snímali 3D diela?

Začnime fotením 3D predmetov. Tu na ePhoto sa často diskutuje o technike. Takže asi budete v obraze, čo by sa tak dalo použiť. Potrebujeme dobré dáta. Výborné dáta. Čo výborné?! Ak sa dá najlepšie - lepšie ako majú inde. Takže? Pozreli sme sa, ako to robia inde a snažili sme sa poučiť z ich chýb a inšpirovať sa ich výsledkami. Digitálny veľký formát? Stredný formát? Obzerali sme sa po digitálnych stredoformátoch. Vedeli sme, koľko máme času (málo) a koľko diel musíme stihnúť, aby sme stihli čerpať prostriedky z OPISu. Bol rok 2011. Stredný formát vyhral. Čo je na výber? Phase One, Leica, Hasselblad, (Pentax vtedy ešte len sľuboval, že sľúbi). Zabudol som na niečo? Takže: Leica - nie. Uzavretý/nemodulárny systém. Krásne objektívy, ale aj tá cena. Phase One - kde si to ochytáme? Kto nám povie, aké je to naozaj v praxi? Vyhral Hasselblad. Je to modulárne (zadná stena sa dá po čase vymeniť za novú - to Leica nevie). Sú k tomu objektívy, aké potrebujeme. Nie je to tu endemický druh. Všetci, čo ho majú, s ním majú dobré skúsenosti. Takže H4D a 60Mpix back. K nemu Elinchrom blesky, Sekonic merák a všetky tie haraburdy, čo potrebujete, aby sa s tým dalo robiť. Ukázalo sa, že to bola dobrá voľba. Pozrite si: http://www.hasselblad.com/ Každé dielo sa nafotí z rôznych pohľadov. Sme galéria, takže veľký dôraz kladieme na dokonalú farebnú zhodu s originálom (nerobíme 3D modely). Ku každému dielu preto X-Rite kalibračný terč. Ten však treba premerať, aby sme vedeli, čo nám ukazuje. Rovnako aj svetlo. Ale o tom potom...

A čo 2D diela? Skener? Skener!

No... teda skener... Pamätá si ešte niekto, ako sa robila reprodukčná fotografia v minulom storočí? V takom tom hlbšie minulom, keď sa fotilo na film. Napríklad aj tak, že do zväčšováku sa pripevnila zrkadlovka, zboku dve žiarovky a už to fičalo. Naše akože skenery sú v princípe podobné reprofoťáky. Snímanie 2D predlôh má viacero kritických miest. Osvetlenie! Musí byť rovnomerné po celej ploche diela. Takže riešenia, ktoré pracujú s one-shot s bočným svietením (Phase One) sú out. Rovina snímania! Snímač musí byť rovnobežne s predlohou, aby ste nevyrábali kosodĺžniky a rôzne iné nechcené tvary. Kontakt! Teda podľa možnosti minimálny a žiadny kontakt. Ani diela, ktoré by vám vliezli na "placatý" skener, nemôžete pricapiť o sklo a niečím privaliť. Všetko musí byť šetrné. Ak nie – zabije vás kurátor a reštaurátor rozmetá váš prach v oceáne zabudnutia. Skrátka opatrne. Nakoniec zistíte, že na trhu sú vlastne len dve zariadenia, ktoré spĺňajú požiadavky. Metis a Cruse. My sme sa rozhodli pre Cruse a bolo to jedno z najšťastnejších rozhodnutí.


Náš najväčší Cruse skener. Plocha stola je 150x250cm.

Mrknite sem: http://www.crusescanner.com/ Máme tri skenery. Dva v Bratislave a jeden vo Zvolene. Veľa? Nezastavia sa ani na chvíľu! Aj teraz v rámci "udržateľnosti" projektu sú v plnom nasadení. Najväčší dokáže snímať predlohy o veľkosti až 250 x 150cm. Skúste niekedy odfotiť obraz tohto rozmeru. Ale tak, aby bolo vidieť aj štruktúry, ťahy štetcom, pasty a krakely, aby všetko bolo ostré a rovnomerne nasvietené a aby ste výsledné dáta mali 1:1 s originálom v rozlišku minimálne 300dpi a najlepšie viac (a to viac môže byť aj 2000dpi). Samozrejme farebne zhodné s originálom. Naozaj je lepšie to skenovať. Teda skenovať. Má to objektívy ako fotoaparát - konkrétne Schneider, ale nemá to čip s Bayerovou mriežkou, ale trilinerárny čip veľký cca 7cm alebo teda 14200 bodov a na jednom diele môže poskladať záber aj z viac ako 80000 expozícii. Pri extrémnych nasadeniach sme schopný z neho dostať dáta, na ktoré by sme potrebovali +/- 650Mpix fotoaparát. Všetko rovnomerne nasvietené. Symetrickým svetlom alebo aj asymetrickým. Podľa toho, čo lepšie zachytí charakter diela. Porovnanie fotky z čohokoľvek a "skenu" z Cruse naozaj vychádza víťazne pre Cruse. O veľa. O veľmi veľa. Je to fakt úplne iná liga. :)

Skenujeme veľké veci.


Pre porovnanie fotka skeneru s ľudskou mierkou.

Dôležite detaily?

Diabol je v detaile. Detaily nájde sonda! Všetko treba merať. Farba je udalosť. Farba sa prihodí, ak sa stretnú nasledovné okolnosti. Predmet, svetlo, pozorovateľ. Ak sa jedna vec z toho zmení, zmení sa aj farba. Ak sa pustíte do takéhoto projektu, je dôležité mať všetko pod kontrolou. Potrebujete si zmerať, akú kvalitu má vaše svetlo. Aké má spektrálne zloženie, akú má teplotu (nie v stupňoch Celsia ale v Kelvinoch – teda akú máte bielu). Musíte si premeriavať kalibračné terče, keďže údaje od výrobcu sú orientačné. Menia sa v čase a po nejakej dobe sa "vysvietia", takže ich musíte obmieňať. Meraním zistíte, že niektoré sú vlastne nepoužiteľné (tie lacné). Musíte kalibrovať monitory a zistíte, že použiteľné sú vlastne len tie najdrahšie (Eizo). Ak upravujete dáta tak, aby sa zhodovali s originálom, potrebujete ligthboxy, kde si na originály posvietite. Na dielo musíte svietiť svetlom, ktorého kvalitu poznáte (napríklad trubicami JUST) a tú musíte premeriavať. Miestnosti, kde to robíte, zatemníte a musíte ich  vymaľovať sivou farbou a do práce chodiť v čiernom tričku. Fakt? Fakt! Lebo inak si do toho vrháte nechcené farebné odlesky a presnosť je fuč. Musíte si urobiť vlastné profily na papiere. Profily na papiere? Prečo? No lebo...

Rovnomernosť nasvietenia - základ zdravého spánku po postprocese.

Museli sme popri tom tlačiť?

Museli. Výsledné dáta nekončia len na monitoroch, ale aj v katalógoch a publikáciách. Z toho dôvodu, ale aj kvôli kontrole postupov pri postprocese, sme potrebovali aj tlačiarne. Viete, ako to pri tlači fotografií chodí. Aj tu sa o tom veľa diskutovalo. Epson alebo Canon? No jednoznačne Canon. Pokojne sa o tom v diskusii pohádajme. Môžem sa samozrejme mýliť, lebo s ink-jetom pracujem popri iných fotoproblémoch ešte len 20 rokov. Vyskúšal som tých tlačiarní viac. Vyhovujú nám Canon PRO-1. S papiermi Hahnemühle a Tecco. A hlavne – na tie papiere si treba urobiť vlastné profily. Aj keď je profil od výrobcu? Áno! Kto raz porovná výtlačok z procesu, ktorý má omeraný od snímania cez monitor až po výstup na papier, ten už nad fabrickými profilmi ohrnie myš. Navyše sme tým odladili aj postupy pre tlač reprodukcií, ktoré SNG predáva v ExLibrise. Ale to bude raz námet na iný článok :)


Fumigačná komora - nič živé v nej neprežije.

A kde sú všetky tie dáta?

Dáta sú určené pre odbornú aj laickú verejnosť. Odborná verejnosť sú kurátori, galeristi, reštaurátori, študenti a iní umenovední profesionáli. Tí majú prístup do CEDVU - Centrálna evidencia diel výtvarného umenia. Všetci ostatní (ale aj profíci to majú radi tadiaľ cez web) si dáta nájdu na http://www.webumenia.sk/ Niektoré diela sú ešte v kontrole, takže postupne pribúdajú, až ich tam bude nakoniec tých 100100, ale vlastne ešte viac, lebo projekt-neprojekt - ideme ďalej. Stále budú pribúdať. Nemá to konca...


Reštaurátorská dielňa - ako z detektívky "CSI Petržalka".

Ako ďalej?

Čaká nás dokončiť zbierky SNG (sme asi niekde v polovičke). Hlásia sa aj ostatné galérie, že by chceli pokračovať v spracovaní ich zbierok. Roboty jak na kostole na ďalších "ix" rokov. Počas celého projektu sa podarilo vybudovať jeden fantastický dreamteam. Všetko je to o ľuďoch. Technika je bez nich mŕtva. Odladili sme detaily, ktoré doteraz na Slovensku nikto neriešil, a keď chodíme po konferenciách, zisťujeme, že máme čo povedať aj v susednej ČR aj inde vo svete. Kvalitou sme porovnateľní s najlepšími galériami vo svete. Tým, že sme niektoré veci robili neskôr ako "na západe", vyhli sme sa ich chybám a neskromne si myslím, že sme všetko urobili na svetovej úrovni a všetkých sme predbehli. Akokoľvek odvážne, nečakané a zriedkavé takéto tvrdenie na Slovensku môže byť, ale je to tak.

Na domácu úlohu si pozrite:

http://www.webumenia.sk/

https://www.facebook.com/webumenia.sk/?fref=ts

K digitalizácii sme vydali aj (ne)katalóg k výstave Uchovávavanie sveta, z ktorého som čerpal aj pre tento článok a veľa vecí je tam rozpísaných podrobnejšie. Utekajte do ExLibrisu, kým ho ešte majú. V klasickej materializovanej podobe naozaj stojí za to a krásne vonia tlačiarenskou farbou a plastom.

https://www.facebook.com/ExLibrisvSNG/photos/a.379606852158340.1073741826.379602255492133/868949543224066/?type=3&theater

Jeho elektronická podoba je menej elegantná, ale rovnako užitočná (aj keď nevonia):

http://issuu.com/sng.sk/docs/ritualmuzea_online

SNG je verejná inštitúcia. Všetko, čo sme urobili a popri tom vyskúmali, patrí verejnosti. Slovenskej aj európskej.  A verejnosť ste aj vy všetci tu na ePhoto. Na vaše otázky radi zodpovieme individuálne aj v diskusii pod článkom.

S výsledkami digitalizácie pracuje práve prebiehajúca výstava Uchovávanie sveta. Prevedie vás po náučnom chodníku činnosťami galérie. Choďte sa pozrieť. Je to v Esterházyho paláci SNG do konca februára. Ak uvidíte, že je komentovaná prehliadka - neváhajte! Ku každej výstave sa oplatí absolvovať výklad. Ak sa nám to podarí, jeden výklad budeme venovať aj technickej stránke, kde povieme, "ako sme to robili". Sledujte FB SNG https://www.facebook.com/SlovenskaNarodnaGaleria/?fref=ts

Napriek všetkej digitálnej skutočnosti - dúfam, že sa vidíme naživo v galérii!

Peter Marek, Bratislava

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
tomas101
2016-01-21 06:18:28
Klobuk dolu pani...
 
Marian Ragan
2016-01-21 08:44:23
Tlieskam
 
duroslav
2016-01-21 09:05:03
Tak to už hej
 
drummer54
2016-01-21 09:30:04
Super clanok. Dakujem za citatelsky zazitok. Az som prezival tu atmosferu v skenovacom studiu.
 
psykora2
2016-01-21 09:32:29
super, zaujimave informacie pre mna hlavne ohladom tlace, tiez mozem potvrdit ze sa mi zatial najviac osvedcila technologia tlace canon v kombinacii s vlastnymi profilmi na tecco media
 
inkubbus
2016-01-21 09:37:18
....a som rád že tie spomínané galérie v úvode som si mohol v rámci tohoto projektu obehnúť
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2016-01-21 09:43:42
vsetky palce hore a vdaka aj za linky
 
qwak
2016-01-21 09:53:06
Super clanok, mohlo by ich byt aj viac a kludne aj podrobnejsie, taketo technicke speciality sa clovek ani nema kde dozvediet...
 
inkubbus
2016-01-21 10:04:35
príspevok od: qwak
Super clanok, mohlo by ich byt aj viac a kludne aj podrobnejsie, taketo technicke speciality sa clovek ani nema kde dozvediet...
niektoré presné špecifikácie podliehajú utajeniu. konkurencia je veľká a nikdy nespí
 
zino
2016-01-21 10:28:18
Klobuk dole! Ja chcem u Vas pracovat!
 
z80
2016-01-21 10:30:20
Pridam par info, kedze som sa okrajovo zucastnil IT casti projektu.
Data su v konecnom stadiu ulozene na magnetickych paskach v paskovych knizniciach, ide o medium, ktore ma dnes zo vsetkych pouzivanych medii v IT najdlhsiu zarucenu zivotnost (vyrobca garantuje 10 rokov, realna zivotnost dat moze byt desiatky rokov). V case, ked sa projekt realizoval, islo o najvacsiu instalaciu paskovych kniznic v ramci SR.
Data su ulozene v niekolkych kopiach v dvoch lokalitach - v Bratislave a (ak by Bratislavu obsadili Madari alebo zaplavil Dunaj) este aj v Martine.
 
PeterMarek
2016-01-21 10:35:38
príspevok od: qwak
Super clanok, mohlo by ich byt aj viac a kludne aj podrobnejsie, taketo technicke speciality sa clovek ani nema kde dozvediet...
Vďaka


Podrobnejšie sa tomu venujú kolegovia špecialisti na každú oblasť v tom (ne)katalógu čo sme teraz vydali k výstave "Uchovávanie sveta". Papierový je fakt veselý ale v závere článku medzi linkami je naň aj odkaz v digitálnej podobe.

Všetky poznatky a výsledky sú verejné.
 
inkubbus
2016-01-21 10:39:21
a ja doplním ak môžem....

hore spomenuté galérie vo veľa prípadoch nevedeli poskytnúť také dokonalé pracovisko ako spomínal Peter (zatemnené, vymľované steny na sivo, priestorovo dostačujúce...), takže niekedy sme museli pracovať v ozaj bojových podmienkach. napríklad v jednej galérii sme sedeli priamo v expozičnej časti oddelení iba paravánom. Pár krát sme dokonca museli po návrate z obeda vyháňať (slušne) návštevníkov z nášho pracoviska.
...inokedy sme zase s celým pracoviskom pre tri osoby a skener boli nasťahovaní v podkrovnej kancelárii kde bolo tak málo miesta, že keď sa ukladal obraz na skener musel som sa za počítačom uhnúť aby som nedostal rámom po hlave.


 
PeterMarek
2016-01-21 10:51:37
príspevok od: z80
Pridam par info, kedze som sa okrajovo zucastnil IT casti projektu.
Data su v konecnom stadiu ulozene na magnetickych paskach v paskovych knizniciach, ide o medium, ktore ma dnes zo vsetkych pouzivanych medii v IT najdlhsiu zarucenu zivotnost (vyrobca garantuje 10 rokov, realna zivotnost dat moze byt desiatky rokov). V case, ked sa projekt realizoval, islo o najvacsiu instalaciu paskovych kniznic v ramci SR.
Data su ulozene v niekolkych kopiach v dvoch lokalitach - v Bratislave a (ak by Bratislavu obsadili Madari alebo zaplavil Dunaj) este aj v Martine.
Ale aby nevznikol dojem, že "sa to len urobilo a niekam odložilo".

Tie dáta sú "živé" a používajú sa veľmi intenzívne.

Určite si pozrite http://www.webumenia.sk/ a keď pod obrázkom uvidíte gombičku "zoom obrázku" tak si zazoomujte

 
PeterMarek
2016-01-21 10:57:10
príspevok od: inkubbus
a ja doplním ak môžem....

hore spomenuté galérie vo veľa prípadoch nevedeli poskytnúť také dokonalé pracovisko ako spomínal Peter (zatemnené, vymľované steny na sivo, priestorovo dostačujúce...), takže niekedy sme museli pracovať v ozaj bojových podmienkach. napríklad v jednej galérii sme sedeli priamo v expozičnej časti oddelení iba paravánom. Pár krát sme dokonca museli po návrate z obeda vyháňať (slušne) návštevníkov z nášho pracoviska.
...inokedy sme zase s celým pracoviskom pre tri osoby a skener boli nasťahovaní v podkrovnej kancelárii kde bolo tak málo miesta, že keď sa ukladal obraz na skener musel som sa za počítačom uhnúť aby som nedostal rámom po hlave.


Veď hej... Nie všetko sa dalo previezť na naše interné pracoviská. Napriek tomu väčšina vecí sa spracovala u nás v podmienkach, ktoré boli omnoho lepšie a stále ich vylepšujeme.
 
matpi
2016-01-21 12:56:40
klobuk dole...profi praca
 
1970
2016-01-21 13:12:53
Vdaka za clanok, a za to, ze si dovolil nakuknut pod pokrievku naozaj vyznamneho (a profesionalne zmaknuteho) projektu.
 
seifi
2016-01-21 15:42:48
vďaka za článok; potešilo;
len zase ... EU; most EU, diaľnica EU; škatule Tesco, školstvo dolu vodou, zdravotníctvo dolu vodou, ako my tu ideme žiť ďalej ?
 
PeterMarek
2016-01-21 16:17:35
príspevok od: seifi
vďaka za článok; potešilo;
len zase ... EU; most EU, diaľnica EU; škatule Tesco, školstvo dolu vodou, zdravotníctvo dolu vodou, ako my tu ideme žiť ďalej ?
Som rád, že Vás článok potešil.

Neklesajte na duchu, trochu optimizmu.
Prežili sme RVHP - prežijeme aj EU

Všetko je marnosť nad marnosť len umenie je to čo nás odlišuje od zvierat a tomu je jedno ako/kde vznikne a ako/kde ho budeme vnímať.

Aký je Vás obľúbený obrázok z: http://www.webumenia.sk/

Môj v poslednej dobe tento:http://www.webumenia.sk/dielo/SVK NG.O_2420

(Ladislav Guderna - Astronauti)

Zoomnite si ho!

Pekný deň!
 
duroslav
2016-01-21 16:34:45
príspevok od: PeterMarek
Som rád, že Vás článok potešil.

Neklesajte na duchu, trochu optimizmu.
Prežili sme RVHP - prežijeme aj EU

Všetko je marnosť nad marnosť len umenie je to čo nás odlišuje od zvierat a tomu je jedno ako/kde vznikne a ako/kde ho budeme vnímať.

Aký je Vás obľúbený obrázok z: http://www.webumenia.sk/

Môj v poslednej dobe tento:http://www.webumenia.sk/dielo/SVK NG.O_2420

(Ladislav Guderna - Astronauti)

Zoomnite si ho!

Pekný deň!
efoto nejako zmršilo link na obrázok
 
PeterMarek
2016-01-21 16:40:57
príspevok od: duroslav
efoto nejako zmršilo link na obrázok
Áno. Ale zas je z toho ten bonus, že uvidíte iné dielo

Ladislav Guderna - Astronauti I. Dá sa to tam ľahko vyhľadať. To dielo má 110x203cm. Je to pekná ukážka toho ako sú dáta z toho Cruse dobré. Zoomnite si...
 
z80
2016-01-21 17:12:53
príspevok od: PeterMarek
Ale aby nevznikol dojem, že "sa to len urobilo a niekam odložilo".

Tie dáta sú "živé" a používajú sa veľmi intenzívne.

Určite si pozrite http://www.webumenia.sk/ a keď pod obrázkom uvidíte gombičku "zoom obrázku" tak si zazoomujte

Aje jasne, s datami sa pracuje, len som chcel napisat, ze IT cast projektu sa stara aj o to, aby tie data len tak "nezmizli".
 
JohnNewton
2016-01-21 17:41:45
Celé to je veľmi záslužný počin, úcta všetkým zainteresovaným
 
ErikDuris
2016-01-21 20:39:04
A vy ste neboli viazany mlcanlivostou? Lebo to tu pisete celkom podrobne. Ja som na projekte digitalizacie pracoval tak o tom daco viem.
 
PeterMarek
2016-01-21 22:57:22
príspevok od: ErikDuris
A vy ste neboli viazany mlcanlivostou? Lebo to tu pisete celkom podrobne. Ja som na projekte digitalizacie pracoval tak o tom daco viem.
Otázka "mlčanlivosti" sa asi týka komerčných subjektov, ktoré pôsobili ako subdodávatelia menšej časti niektorých činností. Neviem - toto nie je v množine mojich problémov. Ak ste niečim viazaní tak sa toho držte.

Ale SNG je verejná inštitúcia a výsledky našej práce sú verejné viď: http://www.webumenia.sk/ kde jediným limitom sprístupňovania vecí sú len autorské práva k dielam. Ale zistenia/postupy/technológie prezentujeme v zborníkoch/katalógoch a na konferenciách pretože výsledky práce verejnej inštitúcie by mali patriť verejnosti. Sme otvorení - nič nie je tajné.
 
Jerry C.
2016-01-23 21:27:22
gratulujem k skvelému článku a ešte viac k tomu čo sa vám podarilo a naďalej aj darí robiť pre
zachovanie umenia na Slovensku
vďaka !
 
Bofo
2016-01-25 11:30:23
MEGA, veľmi sa teším, že sú ešte stále okolo ľudia, ktorí dokážu svoj čas a um dať na takýto úžasný projekt. Vynikajúci článok a ešte lepšie odvedená práca. Pre technomaniakov úplné "pošušňaníčko" !!! Vďaka ...
 
rica
2016-02-06 07:57:27
Dostane digitálnu kópiu obrazu k dispozícii aj subjekt, v ktorom je daný obraz pôvodne uložený ?
 
PeterMarek
2016-02-06 08:31:21
príspevok od: rica
Dostane digitálnu kópiu obrazu k dispozícii aj subjekt, v ktorom je daný obraz pôvodne uložený ?
Asi dobre nerozumiem otázke.

Ale... sprístupňovanie digitálnych kópii je obmedzované len autorským zákonom, pri dielach, ktoré sú "voľné" si digitálnu kópiu môžete stiahnuť priamo z http://www.webumenia.sk a podmienky jej použitie sú ohraničené podmienkami CC licence. Ale otázky sprístupňovania sú otázky pre iných kolegov - nie je to moja množina problémov - napíšte na: lab@sng.sk

Alebo ste sa pýtali či digitálnu kópiu dostane aj galéria, ktorej dielo bolo digitalizované? Myslím, že všetky zúčastnené galérie majú prístup k digitálnym dátam vytvoreným zo svojich diel. Ale fyzicky je to veľký objem - petabajty dát. Takže je to myslím na nejakom zálohovanom úložisku. Opäť ale otázka mimo moju odbornosť - presne Vám odpovie niekto z kolegov na lab@sng.sk

Neviem či som sa presne trafil do Vašej otázky...
 
PeterMarek
2016-02-06 08:43:30
Jo a inak teda k technickej stránke pripravujeme na 11.2. živú prednášku/besedu:

https://www.facebook.com/events/1509695359336172/

ephoto.sk/fototechnika/novinky-tlacove-spravy/ako-digitalizovat-umenie/

Vstup je voľný, káva je tam dobrá...
 
rica
2016-02-06 11:19:32
príspevok od: PeterMarek
Asi dobre nerozumiem otázke.

Ale... sprístupňovanie digitálnych kópii je obmedzované len autorským zákonom, pri dielach, ktoré sú "voľné" si digitálnu kópiu môžete stiahnuť priamo z http://www.webumenia.sk a podmienky jej použitie sú ohraničené podmienkami CC licence. Ale otázky sprístupňovania sú otázky pre iných kolegov - nie je to moja množina problémov - napíšte na: lab@sng.sk

Alebo ste sa pýtali či digitálnu kópiu dostane aj galéria, ktorej dielo bolo digitalizované? Myslím, že všetky zúčastnené galérie majú prístup k digitálnym dátam vytvoreným zo svojich diel. Ale fyzicky je to veľký objem - petabajty dát. Takže je to myslím na nejakom zálohovanom úložisku. Opäť ale otázka mimo moju odbornosť - presne Vám odpovie niekto z kolegov na lab@sng.sk

Neviem či som sa presne trafil do Vašej otázky...
No je fakt, že tú otázku som napísal moc "jednoducho a všeobecne"... Takže sa pokúsim byť konkrétnejší: máme v depozitoch zbierky obrazov, chceme ich zdigitalizovať - obrazy sa zdigitalizujú, obrazy sa nám vrátia, dostaneme s týmito obrazmi aj scany týchto obrazov ? Scany potrebujeme pre klasickú činnosť múzeí a galérií = sprístupňovanie zbierok a pod.
Čiže moja otázka presnejšie znie: dostaneme k dispozícií aj scany našich obrazov? Môžeme tieto predmetné scany použiť pre naše potreby = verejné podujatia, prezentácie, bádateľská činnosť, prílohy odborných článkov a pod ? ... samozrejme sa očakáva aj možnosť úpravy scanu na daný účel - nebudem na účely odbornej prednášky používať scan s rozlíšením 2000dpi a veľkostou 2,5GB...

V každom prípade ďakujem za reakciu a ostávam s pozdravom.

r.
 
PeterMarek
2016-02-06 16:56:43
príspevok od: rica
No je fakt, že tú otázku som napísal moc "jednoducho a všeobecne"... Takže sa pokúsim byť konkrétnejší: máme v depozitoch zbierky obrazov, chceme ich zdigitalizovať - obrazy sa zdigitalizujú, obrazy sa nám vrátia, dostaneme s týmito obrazmi aj scany týchto obrazov ? Scany potrebujeme pre klasickú činnosť múzeí a galérií = sprístupňovanie zbierok a pod.
Čiže moja otázka presnejšie znie: dostaneme k dispozícií aj scany našich obrazov? Môžeme tieto predmetné scany použiť pre naše potreby = verejné podujatia, prezentácie, bádateľská činnosť, prílohy odborných článkov a pod ? ... samozrejme sa očakáva aj možnosť úpravy scanu na daný účel - nebudem na účely odbornej prednášky používať scan s rozlíšením 2000dpi a veľkostou 2,5GB...

V každom prípade ďakujem za reakciu a ostávam s pozdravom.

r.
To je vec dohody. Každá zo 17 galérii, ktoré sú uvedené v úvode článku, má toto ošetrené nejakou zmluvou so SNG (ktorú ja nepoznám a pre technickú realizáciu ani poznať nemusím a nechcem), ktorá tento projekt zastrešovala a z prevažnej časti aj realizovala. Podľa položenej otázky tipujem, že nie ste medzi týmito galériami. Ale konkrétne Vám naozaj odpíše niekto z kolegov (píšte na lab@sng.sk), ktorí tieto vzťahy riešia. Ja som len posledný otrok, ktorý to nakoniec chytí do rúk, nasníma, spostprocesuje a tie dáta niekam posunie. Na technické otázky samotného procesu Vám viem odpovedať do detailov a v prípade záujmu ich aj u nás prezentovať. Tu sme myslím naozaj v technológiách aj postupoch na špici (celoeurópsky/celosvetovo). Zmluvné vzťahy medzi galériami rieši niekto iný.

Každopádne pripravujeme spustenie poskytovania týchto "služieb" na "komerčnej" báze. Či už jednotlivcom alebo organizáciám. Ak to bude hotové (čoskoro asi aj bude) tak to zverejníme. Ale ja budem opäť len jeden z tých kto to urobí tak ako to má byť urobené.

Prídete mrknúť vo štvrtok na tú našu besiedku?

 
rica
2016-02-06 20:45:47
Vďaka za navigáciu, určite kolegov oslovím. V práci sme tento problém dosť intenzívne riešili, všetko dá sa povedať stálo a + - padlo práve na tomto spornom bode, podľa info kt sme mali - a máme - k dispo, vlastník digitalizovaných predmetov nemá nárok na scany, tými môže disponovať akurát NG... budem sa opakovať: kolegov určite oslovím, pretože dopátrať sa k nejakým relevantným info zo zdroja, kt by bol pre vedenie akceptovateľný je___

Milerád by som sa tej "besiedky" zúčastnil, táto problematika ma mimoriadne zaujíma nielen z hľadiska ehm profesionálneho, ale pracovne mi vedenie nepodpíše cestu, ani keby som ju vykonal na vl náklady... a súkromne - - momentálne máme v práci pomerne "eufemicky řečeno" dosť krízovú situáciu, takže takýto výlet ___ ale v pondelok to skúsim načrtnúť vedeniu, a hádam - nechám sa prekvapiť...

je potrebné sa vopred nejakým spôsobom zaregistrovať ?

ďakujem za ochotu a poskytnuté info a ostávam s pozdravom

r.
 
PeterMarek
2016-02-06 21:02:52
príspevok od: rica
Vďaka za navigáciu, určite kolegov oslovím. V práci sme tento problém dosť intenzívne riešili, všetko dá sa povedať stálo a + - padlo práve na tomto spornom bode, podľa info kt sme mali - a máme - k dispo, vlastník digitalizovaných predmetov nemá nárok na scany, tými môže disponovať akurát NG... budem sa opakovať: kolegov určite oslovím, pretože dopátrať sa k nejakým relevantným info zo zdroja, kt by bol pre vedenie akceptovateľný je___

Milerád by som sa tej "besiedky" zúčastnil, táto problematika ma mimoriadne zaujíma nielen z hľadiska ehm profesionálneho, ale pracovne mi vedenie nepodpíše cestu, ani keby som ju vykonal na vl náklady... a súkromne - - momentálne máme v práci pomerne "eufemicky řečeno" dosť krízovú situáciu, takže takýto výlet ___ ale v pondelok to skúsim načrtnúť vedeniu, a hádam - nechám sa prekvapiť...

je potrebné sa vopred nejakým spôsobom zaregistrovať ?

ďakujem za ochotu a poskytnuté info a ostávam s pozdravom

r.
Veď keď nie v pondelok - dá sa dohodnúť inokedy individuálne. Pokojne pošlite mail - dohodneme sa. Registráciu na besiedku netreba - je to voľné.

Čo sa týka použitia. Nezdá sa mi, že by galérie nemali prístup k dátam zo svojich diel. Ale vravím - ja do tých zmluvných vzťahov nevidím. Jeden príklad z tých o ktorých viem - GMB. Všetky obrázky z Grafického kabinetu v GMB mi prešli cez ruky, monitor a disky SNG a keď z nich GMB išlo vydať publikáciu tak dáta dostali v plnej kvalite a použili ich ako potrebovali. Mám na mysli toto: http://www.webumenia.sk/kolekcia/51

Skôr naopak na http://www.webumenia.sk sa dajú sťahovať dáta len z tých diel ktoré sú majetkom SNG (ak je to voľné dielo a autorské práva to umožňujú) - galérie ktoré súhlas nedali - ich diela sú len na pozeranie. Detto v prípade možnosti objednať si napríklad vytlačenú reprodukciu. Takže to SNG nemôže disponovať tými dátami bez súhlasu dotknutých galérii - môže ich len "ukazovať" na webeumenia. Skôr je to o tom, že keby povedzme GMB chcelo všetky dáta k ich dielam tak by potrebovali masívne petabajtové úložisko. Ale on demand dostanú čo chcú.
 
rica
2016-02-07 08:28:03
Dá sa "objednať" aj individuálne ??? To je vskutku pozitívna správa, situácia u nás v práci je momentálne taká, že vlastne ani neviem, kto je môj priamy nadradený, kt by som túto požiadavku mohol predostrieť. Takže až sa veci u nás vyjasnia a situácia ako tak stabilizuje, potom by som sa ozval - osobná návšteva bude určite prínosnejšia ako takáto internetová debata, aj keď tá ma tiež svoje pozitíva.
Pre vyjasnenie si zákl vecí ešte mailnem linky, kt ste uviedol vyššie...

Vo štvrtok sa mi s 99perc pravdepodobnosťou nebude dať prísť, ale akonáhle to bude možné, tak sa ozvem.

Ešte raz ďakujem za objasnenie a ochotu

ostávam s pozdravom

r.
 
PeterMarek
2016-02-07 08:39:24
príspevok od: rica
Dá sa "objednať" aj individuálne ??? To je vskutku pozitívna správa, situácia u nás v práci je momentálne taká, že vlastne ani neviem, kto je môj priamy nadradený, kt by som túto požiadavku mohol predostrieť. Takže až sa veci u nás vyjasnia a situácia ako tak stabilizuje, potom by som sa ozval - osobná návšteva bude určite prínosnejšia ako takáto internetová debata, aj keď tá ma tiež svoje pozitíva.
Pre vyjasnenie si zákl vecí ešte mailnem linky, kt ste uviedol vyššie...

Vo štvrtok sa mi s 99perc pravdepodobnosťou nebude dať prísť, ale akonáhle to bude možné, tak sa ozvem.

Ešte raz ďakujem za objasnenie a ochotu

ostávam s pozdravom

r.
Určite áno. Ozvite sa keď budete mať možnosť.
 
Cykloturista
2016-02-09 20:44:21
Ozaj pútavé a poučné čítanie, a hoci to môže byť postupne stereotypné ( vložiť, nafotiť, vymeniť ) tak to môže byť zaujímavé.
Som rád že to neskončilo podobne ako v SNM : http://katuscak.blog.sme.sk/c/401385/ako-narodna-kniznica-v-martine-predrazila-projekt-opis2-najmenej-o-1000.html

 
lamid
2016-02-11 07:29:08
Rád si pozriem sprievodnú výstavu Uchovávanie sveta. Len sa chcem spýtať aký ma rozsah, koľko času si treba na ňu rezervovať?
 
PeterMarek
2016-02-11 08:44:11
príspevok od: lamid
Rád si pozriem sprievodnú výstavu Uchovávanie sveta. Len sa chcem spýtať aký ma rozsah, koľko času si treba na ňu rezervovať?
Výstava zaberá celé tretie poschodie v EP. Určite by som si rezervoval minimálne hodinu. Minimálne. A určite by som šiel keď je kurátorský výklad a pozrel si ju raz s výkladom a potom ešte raz vlastným tempom. Ale ak sa zaseknete "listovaním" skicárov, ktoré si môžete pozrieť na tabletoch práve vďaka digitalizácii, lebo inak je ťažké ich masovo sprístupniť http://www.webumenia.sk/kolekcia/47 tak aj viac ako hodinu.
 
lamid
2016-02-11 09:01:21
Dakujem, chystam sa na dnesnu besedu a chcel som vediet o kolko mam priisť skor. tak na 17.00 OK.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované