Hore

Filtre 84.5mm, alebo celkovo o zásuvných filtroch v praxi

Nie je časté, aby slovenská firma dala na trh plne konkurencieschopný produkt originálnej výroby. A hlavne v odbore fotografie. Otestovali sme niekoľko filtrov z rady Classic Line. To sú filtre takmer štvorcového tvaru, výrobca pripravuje aj výrazne obdĺžnikovejšie filtre, kde sa dá zatónovaná časť využiť ako filter bez prechodu.

O zásuvných filtroch

Prv než sa pozrieme bližšie na novú značku filtrov, povieme si niečo všeobecného o zásuvných filtroch. Prečo ich používať a aké majú výhody, či nevýhody oproti okrúhlym filtrom.

Bežný amatérsky fotograf sa zo začiatku najčastejšie stretáva s fotografickými filtrami okrúhleho tvaru, zasadenými do kovovej obrúčky. Vyrábané sú v niekoľkých normalizovaných priemeroch, podľa veľkosti filtrovej obruby na objektíve. Výhodou tohto riešenia je praktické používanie. Filter po nasadení na objektív len minimálne mení jeho veľkosť. Nebráni použitiu originálnej krytky a slnečnej clony. Na prvý pohľad je toto riešenie najpraktickejšie. Je tomu tak ale len v prípade určitých druhov filtrov (UV, polarizačný, ND).

V prípade prechodových filtrov narazí užívateľ na vážny problém. Nedokáže posunúť oblasť prechodu, tá ostáva v strede. Vo fotografii sa najčastejšie používa tretinová kompozícia, kde je potrebné prechodovú časť umiestniť mimo stredu. U kruhových filtrov je to nemožné.


Okrúhle prechodové filtre možno len potočiť. Umiestnenie prechodovej zóny sa nedá prispôsobiť inej ako stredovej kompozícii horizontu. Foto: Zuzana Minarovičová.


Zásuvný filter možno aj posúvať, a tým lepšie prispôsobiť jeho účinok požadovanej kompozícii. Foto: Zuzana Minarovičová.

Riešenie ponúkajú zásuvné filtre. Sú obdĺžnikového tvaru a zasúvajú sa do držiaka. Držiak sa upevňuje na objektív pomocou kovového krúžku s príslušným priemerom. Držiakom je možné otáčať a filtre sa v ňom môžu posúvať. Umožňujú to drážky. Tých môže byť aj niekoľko, štandardne tri. V jednom držiaku tak môžu byť upevnené až tri filtre a každý posunutý podľa potreby.

Práve možnosť posúvania je najdôležitejšou výhodou zásuvného systému. Nezanedbateľnou výhodou je univerzálnosť. Fotograf nepotrebuje filtre v rôznych priemeroch pre rôzne objektívy. Zásuvné filtre jednej veľkosti je možné používať na objektívoch s rôznym priemerom filtrovej obruby. Aj držiak má len jednú univerzálnu veľkosť. Užívateľ mení len redukčné krúžky, ktoré sú podstatne lacnejšie ako filtre.

Sú tu ale aj určité nevýhody. Tie sú však spojené skôr s menej praktickou manipuláciou, pri ktorej si treba dávať väčší pozor. Na rozdiel od okrúhlych filtrov v obrúčkach, zásuvné filtre sú rozmernejšie a presahujú priemer objektívu. Pri ich použití nemožno nasadiť originálnu slnečnú clonu a ani krytku. Tento problém je potrebné riešiť dodatočným príslušenstvom. Zásuvné filtre z organického skla nemajú antireflexné vrstvy a preto sú omnoho náchylnejšie na vznik “prasiatok”.

Normalizované rozmery

Pre potreby fotografie sa zásuvné filtre vyrábajú v troch zaužívaných šírkach, cca 60, 84 a 100 mm. V praxi sa stretnete aj s písomným označením A, P a Z, ktoré bolo prebrané od výrobcu Cokin. Ostatní výrobcovia bežne udávajú kompatibilitu svojich filtrov práve s filtrami a príslušenstvom Cokin. Veľosť A ( cca 60 mm) je určená najmä pre kompakty, videokamery a fotoaparáty s objektívmi menších priemerov (odporúčaný max. rozmer je 58 mm). Najrozšírenejší je štandard P (cca 84 mm). Bežne sa používa na fotoaparátoch kinofilmového formátu s objektívmi  s filtrovou obrubou 49 až 82 mm. Najväčší rozmer Z (cca 100 mm) má prakticky zhodné použitie. Vzhľadom na väčšiu šírku je praktickejší pri použití širokouhlých objektívov s väčším priemerom, kde hrozí riziko vinetácie. Tieto filtre sa používajú aj na stredoformátových a veľkoformátových fotoaparátoch a profesionálnych videokamerách. Najrozšírenejší je systém P, ktorému zodpovedajú aj filtre značky 84.5 mm. Výrobca ale uvažuje v budúcnosti s produkciou 100 mm filtrov.

Príslušenstvo

Výhodou zachovania kompatibility filtrov 84.5 mm s konkurenciou je možnosť využitia stávajúceho príslušenstva iných značiek. Fotograf si môže doplniť alebo nahradiť filtre vo svojej výbave, pričom nemusí vymieňať alebo dokupovať žiadne príslušenstvo. Ak sa po dočítaní tohto článku rozhodnete pre zakúpenie zásuvných filtrov, tu je niekoľko rád ohľadom potrebného a odporúčaného príslušenstva.

V prvom rade potrebujete držiak filtrov. Môže byť od značky Cokin alebo Kood. Štandardný držiak Cokin má tri drážky pre zásuvné filtre a jednu drážku pre filter v špeciálnej obrúčke. V prípade, že používate širokouhlé obejktívy (napr. 12-24 pre APS-C, či 16-35 pre FF), bude takýto držiak spôsobovať vinetáciu. Jednoducho ho uvidíte v rohoch obrazu. V takomto prípade použite špeciálny širokouhlý držiak, napr. Cokin BPW-700, prípadne upravte štandardný držiak tak, že z neho upilujete dve drážky (u mňa osvedčenejšie riešenie). Zoznam odporúčaného príslušenstva nájdete na konci článku.


Držiak je univerzálny pre všetky filtre štandardu P.


Držiak sa upevňuje na objektív nasadením na redukčný krúžok.

Držiak fitrov sa nasadzuje na redukčný krúžok. Jeho vonkajší priemer je stále rovnaký, mení sa len vnútorný závit. Ak máte objektívy s rôznym priemerom filtrovej obruby, kúpte si pre každý priemer zodpovedajúci krúžok.


Redukčný krúžok Cokin s priemerom 77 mm. Vonkajší rozmer krúžku je zhodný pre všetky priemery.




Základná zostava - filter, držiak, krúžok.


Detail filtra zasunutého do držiaku.


Dva filtre v držiaku, pre demonštráciu je jeden povysunutý.

Ako som už spomínal, zásuvné filtre neumožňujú používať originálnu krytku a slnečnú clonu. Cokin ponúka slnečnú clonu, ktorá sa nasadzuje na vonkajšiu časť držiaka. Slnečná clona je stohovateľná, na seba môžete pripevniť viacero dielov a zvýšiť tak účinnosť clony. Namiesto originálnej krytky môžete použiť krytku Cokin, ktorá sa zasúva do drážky držiaku. Iná krytka sa nasadzuje na redukčný krúžok, nasadený na objektíve, pokiaľ na ňom nie je držiak.

Ak máte viacej filtrov, budete asi premýšľať aj o najpraktickejšom spôsobe prepravovania. Filtre sú predávané samostatne v obaloch. Cokin ponúka na ich prepravu plastovú krabičku alebo ploché puzdro. Puzdra nájdete aj v ponuke iných značiek, napr. Lowepro.

Prechodové filtre

Prechodové filtre tvoria najväčšiu a najobľúbenejšiu skupinu zásuvných filtrov. Zväčša sú zafarbené tak, aby bola polovica filtra číra. Prechod môže byť ale aj po celej výške filtra. Typickou ukážkou takéhoto filtra je oranžový prechodový filter určený najmä na “západy slnka”.


Vľavo filter sfarbený do polovice, vpravo s prechodom zo sýto oranžovej do slabšej oranžovej.


Fotoaparát nemá žiaden problém túto scénu nasnímať bez prepalov a s dostatočnou kresbou v tieňoch.


S použitím ND prechodového filtra získate ale lepšiu fotografiu.


Voda odrazí menej svetla a tak býva expozícia medzi oblohou a vodou nevyrovnaná. Pomôže použitie ND prechodového filtra.

Typické použitie prechodových filtrov

Doménou využitia prechodových filtrov je krajinárska a urbanistická fotografia. Svojimi vlastnosťami dopĺňajú polarizačné a neutrálne šedé filtre.

Rozdelenie prechodových filtrov

Prechodových filtrov je veľa druhov. Rozdeliť ich môžeme na tri hlavné skupiny: neutrálne šedé, farebné a trikové. Úlohou neutrálne šedých prechodových filtrov je vysporiadať sa s veľkým dynamickým rozsahom. S tým sa stretávame denne. Svetlá obloha, tmavá zem. Nočná mora krajinkárov. Farebné prechodové filtre tiež pomáhajú vyrovnať sa s väčším dynamickým rozsahom, naviac samozrejme zafarbia časť fotografie do príslušného odtieňu. Ich použitie veľa závisí na vkuse fotografa, pri necitlivom použití býva výsledok gýčovitý. Farebné prechoďáky sa vyrábajú v mnohých odtieňoch. Niektoré na prvý pohľad ťažko využiteľné majú tiež svoje uplatnenie. Napr. pre dosiahnutie surealistického, či inoplantárneho efektu. V prípade fotografovania v noci a za súmraku dochádza k zaujímavému miešaniu farby filtra s farbami snímanej scény. Tretia skupina prechodových filtrov je tvorená filtrami s rôznymi trikovými efektami, najčastejšie difúznymi. Dnes sa používajú minimálne, nahradili ich počítačové úpravy.

Z väčšiny filtrov sa vyrábajú dve varianty s rôznou densitou. Výnimkou sú neutrálne filtre, ktorých býva viac.

Mäkký alebo ostrý prechod?

Častou otázkou amatérov, ktorí si chcú prechodové filtre kúpiť je, aký prechod zvoliť. “Hard” prechod rozdeľuje filter na dve polovice -  jedna je číra, druhá tónovaná, prechod medzi nimi je ostrý (okamžitý). Nevýhodou tohto riešenia je, že ak nemáte rovný horizont, je predel na fotografiach viditeľný. Prechádza stromami, budovami, kopcami a pod. Preto sú tieto filtre vhodné na snímanie mora a rovnej krajiny bez výraznejších vertikálnych prvkov.

“Soft” prevedenie má prechod medzi čírou a tónovanou časťou pozvoľný. Problémy s nežiadúcim stmavením objektov je výrazne menší. Ak si chcete kúpiť len jeden filter, vyberte si prevedenie “soft”. Je využitelnejší.

Pokročilí krajinkári mávajú sady s rôznym odstupňovaním v prevedení “hard” aj “soft”.


Bez použitia prechodového filtra je obloha nevýrazná.


Pri použití filtra s tvrdým prechodom vzniká problém s exponovaním kopca vpravo (simulácia).


Pri použití filtra s pozvoľným prechodom nie je podexponovanie kopca tak výrazné (simulácia). Fotografia pôsobí prirodzenejšie.

Filtre 84.5 mm

Krátku fotoškolu máme za sebou a môžeme sa naplno venovať novej značke filtrov 84.5 mm. Značku sme vám predstavili v tlačovej správe. Mal som možnosť sa s predstaviteľmi stretnúť a pozhovárať. Dozvedel som sa množstvo zaujímavých informácii o vývoji a výrobe, ale aj plánoch do budúcna. Pomerne dosť nájdete na oficiálnych internetových stránkach http://www.84dot5mm.com.




Na testovanie som mal aj jeden podlhovastý filter s pripravovaného radu Profi line.

Konštrukcia

Filtre 84.5 mm sú vyrábané z organického skla CR-39. Tento materiál používajú aj ostatní výrobcovia, až na značku Tiffen, ktorá vyrába aj prechodové filtre zo skla. Primárne sú určené pre kinematografiu a sú niekoľkonásobne drahšie. Naviac sa nevyrábajú v najrozšírenejšom rozmere P. CR-39 používajú Cokin, Format, Kood ale aj menej známe značky. Nie je však CR-39 ako CR-39. Výrobca filtrov 84.5 mm používa originálny materiál od patentovaného výrobcu. Teraz si tento materiál trochu priblížime. Následujúci text je prebraný z oficiálnych materiálov výrobcu:

“Materiál použitý na výrobu filtrov značky 84.5mm sa celosvetovo bežne používa na výrobu dioptrických okuliarov, čo svedčí o jeho mimoriadnych optických vlastnostiach. Zatiaľ čo klasické optické sklo sa v dioptrických okuliaroch používalo v minulosti, trend 21. storočia je tzv. organické sklo, ktoré ponúka takmer identické optické vlastnosti a navyše výrazne nižšiu hmotnosť, vyššiu pružnosť, odolnosť a pod. Aj to sú dôvody prečo väčšina dioptrických okuliarov, ale aj prechodových fotografických filtrov na trhu využíva práve tento materiál.
Materiály využívane v armáde či letectve sú väčšinou známe ako tie najodolnejšie, najkvalitnejšie a často nedostupné pre širokú verejnosť. Organické sklo použité na výrobu našich filtrov sa bežne používa aj v bojových lietadlách ako kryt kokpitov.
Vysoká odolnosť proti poškriabaniu pri umývaní, odolnosť voči veľmi vysokým tlakom, elastickosť, nízka váha, výborné optické parametre a antireflexné schopnosti – vlastnosti, ktoré oceňujú bojoví piloti v náročných situáciách ako aj profesionálni fotografi pracujúci v ťažkých poveternostných podmienkach či časovom strese, kde by sa bežný materiál mohol poškodiť/poškriabať či zlomiť.
Index lomu tzv. organického skla „1.498 – 1.501“ ktorý je takmer identický s najkvalitnejším optickým sklom hovorí za všetko. Materiál použitý vo filtroch 84.5mm dosahuje tie najlepšie vlastnosti aj v škále ostatných optických parametrov, ako napr. Abbeho číslo s hodnotou 58, zaručuje minimálny (takmer žiadny) negatívny vplyv na chromatickú aberáciu – čo býva častý negatívny jav lacných objektívov, ktoré okrem optických členov využívajú aj plastové šošovky. Ak spojíme optické vlastnosti dioptrického skla s vlastnosťami ohybného polyméru/monoméru dostaneme takmer dokonalý materiál, však?
Zatiaľ čo bežné plexisklo alebo živicové materiály je možné relatívne jednoducho poškriabať, naše organické sklo je úplne iný prípad. Materiál našich filtrov sa vyznačuje mimoriadne vysokou odolnosťou voči poškriabaniu, a bežnými materiálmi ako napr. necht/plast je ho takmer nemožné poškriabať. Aj to je dôvod prečo sa používa nielen v korekčných dioptriách ale aj armáde. Viac informácií o odolnosti v sekcii F.A.Q.
Bežné sklo pri necitlivom zaobchádzaní alebo páde na zem veľmi ľahko praskne, naše organické sklo je mierne ohybné. Mierne ohnutie, necitlivé vloženie do držiaku filtrov, alebo pád z výšky na zem by mu preto nemal spôsobiť žiadne ťažkosti :-)
Všetky naše výrobky, vrátane vstupných materiálov sú kompletne, ručne vyrábane v Európskej únií. Použitie najmodernejších výrobných postupov, dodržanie prísnych európskych smerníc a legislatívy naším technicky zdatným zaškoleným týmom výrobných špecialistov dáva záruku prvotriednej fabrickej kvality. Tak ako je možné prvotriedne Švajčiarske hodinky vyrábať len v Švajčiarsku, tak aj naše precízne ručne vyrábané filtre je možné produkovať len u nás! Kým v dnešnej dobe je trend vyrábať všetko v ázijských a rozvojových krajinách (Čína, Vietnam) bez ohľadu na kvalitu, použitý materiál, ekológiu, naše výrobky nikdy neboli, nie sú a nebudú vyrábané v Číne ani mimo EU!“


Jeden roh filtra je zrezaný. Na striebornej nálepke je označenie filtra.

Balenie

Filtre sú balené samostatne v obaloch z mäkčeného PVC. Podobne sú balené napr. filtre Hitech. Takéto balenie je minimalistické a zaberie najmenej miesta, ale s filtrom sa obtiažnejšie manipuluje. Je na fotografovi, či sa rozhodne filtre ponechať v originálnom balení, alebo zvolí puzdro či krabičku od iného výrobcu.




Filtre sú balené v mäkkom PVC obale.

Farebné prechodové filtre

Ponuka filtrov ma príjemne prekvapila. Očakával by som, že sa výrobca sústredí len na šedé prechodové filtre. Pokročilejší fotografi používajú najmä tie. Amatéri ale ocenia aj farebné prechodové filtre. Okrem tradičných farieb, akými sú tabaková, modrá, či oranžová, nájdete v ponuke aj netradičnejšie odtiene. Mňa zaujal najmä filter “Medium denim gray”. Ďžínsová modrá je akousi kombináciou šedého filtra s modrým.

Druhým z farebných prechoďákov, ktorý ma zaujal je “Light apple green”, ktorý dokáže dodať zeleni na sviežosti.

Väčšina farebných filtrov je ponúkaná v dvoch hustotách a prechodová oblasť je uprostred. S plným (full) prechodom sú ponúkane dva filtre: modrý a oranžový.


Na prvý pohľad trochu cukríkovské odtiene purpurovej a ružovej sú zaujímavé ak sa zmiešajú s podvečerným svetlom. Použitý filter 84.5 mm Strong pink.


Záber bez filtru. Nie vždy je západ slnka tak farebný, akoby sme chceli.


Použitý filter 84.5 mm Orange full.


Použitý šedomodrý filter 84.5 mm Medium denim gray.


Použitý modrý filter 84.5 mm Strong classic blue.


Použitý ružový filter 84.5 mm Strong pink.


Použitý tabakový filter 84.5 mm Strong tobacco.


Použitý oranžový filter 84.5 mm Strong classic blue z pripravovanej rady Profi.

Neutrálne šedé prechodové filtre

Hlavnú pozornosť na seba určite priťahujú neutrálne šedé prechodové filtre. Hlavnými parametrami, ktoré sa posudzujú je densita a spôsob prechodu medzi čírou a zafarbenou časťou. V ponuke sú tri filtre s mäkkým (soft) a dva s tvrdým prechodom (hard).

U týchto filtrov je dôležitá “neutralita”, čiže to aby nespôsobovali posun farieb do neželaných odtieňov. Na internete nájdete množstvo diskusii o posune filtrov Cokin do fialova. Určite nepríjemné, ak vám šedú búrkovú oblohu filter prifarbí do fialova. Aj vy ste sa vo fóre pýtali, ako je to s neutralitou filtrov 84.5 mm. Nedisponujeme v redakcii žiadnými meracími prístrojmi a tak je môj test neutrality improvizovaný. Dúfam, že vám ale bude postačovať.

Vyskúšal som neutrálnosť filtrov Medium ND, Hard ND a porovnal ich s Cokin P120. Spoliehať sa na zrak nie je vždy presné a čím viac tie odchýlky od neutrality skúmate, tým viac sa vám zdajú výraznejšie. Preto som dal radšej na meranie pipetkou v Adobe Photoshop. Všetky fotografie v tomto teste sú nasnímané s Canon EOS 5D Mark II. Vyváženie bielej je ručné, podľa prvej fotografie snímanej bez filtra a použité pri ostatných fotografiách. Snímal som do formátu RAW, neutrálny profil. Fotografie som vyexportoval do 16-bit TIFF. Použil som pipetku so záberom 11x11 bodov, aby som vylúčil chybu náhodného pixelu. Porovnával som farby v spodnej časti neovplyvnenej filtrom a vrchnej časti filtrom ovplyvnenej. Merania som previedol na viacerých miestach.


Fotografia snímaná bez filtra. Obloha s mračnami je pri ručnom vyvážení bielej prakticky neutrálna. Asi ani kalibračná šedá tabuľka by nebola neutrálnejšia. Obloha tak dobre poslúži na zistenie farebnej odchýlky.


Cokin P120 ND Grade. Ak som sa cez filter pozeral na neutrálne šedú plochu nebadal som na ňom prakticky žiadnu odchýlku. Na fotografii vykazuje mierny posun v modrom kanáli (4 až 5 dielov z 256 bodovej škály).


84.5 mm Medium ND. Tento filter je densitou porovnateľný s Cokin P120. Oproti nemu má výrazne plynulejší prechod a prakticky nevidno, kde prechádza do čírej časti. Prechod na Cokine je strmejší. Opäť som najprv filter vizuálne skontroloval proti neutrálnemu pozadiu. Oproti Cokinu vykazuje vizuálne posun do studena. Vo Photoshope som nameral odchýlku v zelenom kanáli (1 až 2 dielov z 256 bodovej skály) a v modrom kanáli (5 až 6 dielov). Oproti Cokinu pôsobí fotografia neutrálnejšie, keďže odchýlka je v dvoch kanáloch, aj keď oproti oproti fotke bez filtra pôsobí mierne studenšie.


84.5 mm Strong ND. Tento filter má veľmi podobnú charakteristiku ako jeho slabšia verzia. Odchýlka je o pár dielov väčšia.


Rozdiely sa najlepšie ukážu v priamom porovnaní.

Všetky testované filtre mali malú odchýlku v neutralite. Jej zhodnotenie nechám na vás. Každý fotograf preferuje iné farby. Osobne mi vyhovuje skôr podanie filtrov 84.5 mm. Najmä ak k tomu pripočítam plynulejší prechod a lepšiu odolnosť proti poškriabaniu.

So súčasnými softvérovými nástrojmi nie je problém sa s jemnou farebnou odchýlkou vysporiadať.


Ak sa práve teraz venujete rozoberaniu neutrality ND filtrov a sledujete každú najmenšiu odchýlku, musím vás upozorniť, že dokonale neutrálny filter asi ani neexistuje. Skutočne výrazný farebný posun môžete vidieť na tomto porovnaní. Foto: Brent Pearson.














Galéria fotografií. Použité filtre 84.5 mm  Medium ND a Strong ND.

Kvalita spracovania

Samotné filtre aj ich balenie zodpovedá medzinárodným štandardom. Všetko je čisté, presné, bez kazov. Tvrdenia o odolnosti proti poškriabaniu môžem potvrdiť. Roky som používal veľkú sadu filtrov Cokin P. Tie boli na poškriabanie veľmi náchylné a prakticky som nemal jediný filter bez škrabancov. Filtre 84.5 mm som nešetril, veď účelom testovania bolo aj preveriť ich odolnosť. Občas som filtre bez obalu len tak položil na brašňu a niektoré mi aj spadli na zem (pardón). Pri rovnakom zaobchádzaní som pár Cokinov “odpísal”. Testované filtre sú rádovo odolnejšie. Nie však nepoškriabateľné. Kto zásuvné filtre používa vie, že s nimi treba manipulovať nanajvýš opatrne. A odporúčam to aj u týchto. Jeden zo zapožičaných filtrov prekonal môj “obšúchavací” test, kedy prišiel do kontaktu s rôznymi materiálmi. Obtieral som ho o brašňu, zip, stôl... Jedoducho som sa k nemu správal nezodpovedne, ako fotograf, ktorý sa strašne ponáhľa a svoju techniku nešetrí. Voľným okom som nespozoroval žiadne škrabance.

84.5 mm a konkurencia

Súčasná ponuka značky konkuruje najpredávanejším filtrom značiek Cokin, Kood a Format (Hitech). U nás je najdostupnejšou a najrozšírenejšou značkou Cokin. Na našom trhu pôsobí najdlhšie. Všeobecne sa vie, že v rade P ponúka veľké množstvo filtrov. Kvalitou však neuspokoja náročnejších fotografov. Napr. o fialovom posune neutrálnych filtrov je toho popísaného neúrekom, sťažnosti sú aj na rozostrovanie obrazu, s ktorým som sa stretol aj ja osobne. Amatérsky fotografi s vyššími ambíciami preto hľadajú cenovo porovnateľné, ale kvalitnejšie filtre. Tie v naších končinách zastupuje najmä značka Format. Najnáročnejší fotografii siahnu najskôr po filtroch Lee Filters so šírkou 100 mm, prípadne rovnako veľkých z radu Cokin Z. Tie sú ale z inej cenovej kategórie a bežný užívateľ si ich nemôže dovoliť.

Filtre 84.5 mm sú kvalitou plne porovnateľné s najlepšími konkurenčnými filtrami kvalitou i cenou.

Záver

Je potešujúce, že slovenský výrobca dokáže konkurovať zavedeným značkám kvalitou aj cenou. Naviac sa vydal obtiažnejšou cestou. O čo jednoduchšie a lacnejšie by bolo použiť lacnejšie materiály a technológie, či predávať pod vlastnou značkou filtre nižšej kvality odniekiaľ z Ázie. Náročnejší amatéri, ktorí dosiaľ siahali najčastejšie po filtroch Hitech, môžu smelo voliť značku 84.5 mm. Okrem fotografie sú filtre vhodné aj pre čoraz populárnejšie snímanie videa digitálnymi fotoaparátmi.

Filtre 84.5mm sú na trhu len krátko a rovnako krátko som ich mohol testovať. Ja som s nimi bol spokojný, ale až názory viacerých fotografov po čase poskytnú celkový obraz. Svoje postrehy môžete pridať pod tento článok, alebo do témy vo fóre: http://www.ephoto.sk/forum/8/9802/filtre-84-5mm-made-in-slovakia/. V testovaní budem pokračovať, predsa len zozbierať dostatočný počet záberov s dobrou výpovednou hodnotou nie je ľahké, keď ste závislý od prírody a počasia.

Výrobcovia sľubujú, že postupne predstavia ďalšie farebné odtiene a aj dlhšie filtre, či reverzný ND filter. Do budúcna plánujú konkurovať aj profesionálnym filtrom s šírkou 100 mm. Ak by som si mal vybrať, čo by malo v sortimente pribudnúť, sú obdby filtrov Coral od Lee Filters. Potešili by aj cenovo zvýhodnené kity. Dúfam, že postupne sa zmenia obaly tak, aby na obrázkoch bola ukážková fotografia a u ND Grade filtrov uvedená densita.

Filtre 84.5 mm ponúkajú výbornú kvalitu za veľmi priaznivú cenu. Aj z tohto dôvodu sme ich zaradili do ponuky nášho predajného štúdia www.ephotoshop.sk. Radi podporíme kvalitný domáci produkt.

Držiak filtrov je najvýhodnejšie kúpiť s redukčným krúžkom a ostatné redukčné krúžky dokúpiť samostatne. Univerzálny držiak filtrov má označenie BP-400.

Ostatné príslušenstvo Cokin

Filtre 84.5mm nájdete v ponuke predajného štúdia www.ephotoshop.sk.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
dynnamic
2012-06-07 11:09:59
Vďaka za novinku som amatér a do budúcna určite plánujem niečo vyskúšať ...
 
Napster050
2012-06-07 12:26:49
Tým "Hard ND" v porovnaní neutrality a posledných fotkách bol myslený ktorý filter ? Kedže je buď Medium ND alebo Medium ND hard - s "tvrdým" prechodom, alebo potom Strong ND a Strong ND hard...
Typujem, že tam správne malo byť Strong ND... ale možem sa mýliť.
 
tovarnik
2012-06-07 12:29:47
za zmienku este urcite stoji informacia, ze farebne filtre su vhodne pri pouziti v krajinarskej fotografii pocas tzv "zlatej hodinky" - hodinu po vychode, alebo hodinu pred zapadom slnka, kedy je ich efekt najkrajsi, a takmer nenapodobitelny v PC,

pocas obedneho slnka alebo priameho svetla mozu posobit gycovo, ale v krajinarskej fotografii 1-2 hod pred zapadom slnka je to nieco uplne ine

tu je porovnanie:
http://www.graduated-filters.com/real-vs-digital-sunset-full-gradual-orange-filter/


dokonca aj slabucke light odtiene sa nam nepodarilo v PC prirodzene/realisticky napodobnit - efekt bol plasticky, gycovy, umely

http://www.84dot5mm.com/lightlemonyellowfilter.html

 
quintes
2012-06-07 12:40:11
Je to tak, myslel som si ze Cokin su proste pre mna best, kym mi najpouzivanejsi sedy prechodovy nespadol v Tatrach na zem, a bolo po nom... Skrabanec priamo v strede...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-06-07 12:40:58
príspevok od: Napster050
Tým "Hard ND" v porovnaní neutrality a posledných fotkách bol myslený ktorý filter ? Kedže je buď Medium ND alebo Medium ND hard - s "tvrdým" prechodom, alebo potom Strong ND a Strong ND hard...
Typujem, že tam správne malo byť Strong ND... ale možem sa mýliť.
Ano, mas pravdu, ma to byt Strong ND.
 
tonoz
2012-06-07 13:13:19
Hmmm... neplanuje sa vyroba filtrov v sirke 100 mm? Na FF od cca ohniska 35 mm a nizsie ten drziak "P" vinetuje, treba ho zrezavat. Preto ja osobne velkost "P" cize 84,5 mm uz vobec nepouzivam. Keby bola velkost "100" (Z) tak planovane STRIP filtre kupujem okamzite!!! Ale tesi ma, ze v SK mame takuto vyrobu.
 
tovarnik
2012-06-07 13:20:05
príspevok od: tonoz
Hmmm... neplanuje sa vyroba filtrov v sirke 100 mm? Na FF od cca ohniska 35 mm a nizsie ten drziak "P" vinetuje, treba ho zrezavat. Preto ja osobne velkost "P" cize 84,5 mm uz vobec nepouzivam. Keby bola velkost "100" (Z) tak planovane STRIP filtre kupujem okamzite!!! Ale tesi ma, ze v SK mame takuto vyrobu.
planuje sa aj vyroba 100mm, ale pod inou znackou avsak urcite nie skvor ako za 8 mesiacov.

cital som ze problem s vinetaciou nastava pri APSC pod 16mm (mam 17-50mm a uplne bez problemov), a pri Full Frame pod 24mm: http://www.naturephotographers.net/articles1108/dw1108-1.html

na trhu su k dispozicii aj wide-angle drziaky 84-85mm, ktore by mali vinetaciu uplne eliminovat

 
psykora2
2012-06-07 13:47:59
zaujimalo by ma ci tieto filtre su pouzitelne aj pre teleobjektivy, prip. do kolko mm ohniska su v praxi pouzitelne, pretoze zvlastnej skusenosti viem ze na teleobjektiv mi zatial fungoval len skleneny prechodak zhladiska kvality a moznosti zaostrovania
 
tovarnik
2012-06-07 14:06:12
príspevok od: psykora2
zaujimalo by ma ci tieto filtre su pouzitelne aj pre teleobjektivy, prip. do kolko mm ohniska su v praxi pouzitelne, pretoze zvlastnej skusenosti viem ze na teleobjektiv mi zatial fungoval len skleneny prechodak zhladiska kvality a moznosti zaostrovania
na 200mm L od canonu ich pouzivam uplne komfortne, ale mozno bude lepsie ak sa vyjadri p. sefredaktor, ktory ma omnoho viac skusenosti

co sa tyka optickej kvality (index lomu, priepustnost, abbeho cislo - vid info hore) je CR-39 skoro na rovnakej urovni ako najlepsie mineralne sklo, robia sa z neho aj dioptrie, takze by to nemalo mat ziadny vplyv
 
PeCh
2012-06-07 14:28:42
Densita = hustota.
 
Štefan Káčer
2012-06-07 15:40:51
príspevok od: tovarnik
planuje sa aj vyroba 100mm, ale pod inou znackou avsak urcite nie skvor ako za 8 mesiacov.

cital som ze problem s vinetaciou nastava pri APSC pod 16mm (mam 17-50mm a uplne bez problemov), a pri Full Frame pod 24mm: http://www.naturephotographers.net/articles1108/dw1108-1.html

na trhu su k dispozicii aj wide-angle drziaky 84-85mm, ktore by mali vinetaciu uplne eliminovat

na full frame bude drziak cokin P napr pri 17-40mm urcite vinetovat aj pri wide angle drziakoch, dokonca aj LEE pri sirokouhlom drziaku uz pri dvoch filtroch pri 17 mm chyta rozteky a pri troch okolo 24 mm. Pri jednom je to OK a moze byt na konci nasadeny aj kruhovy 100 mm LEE polarizak
pozn.: LEE ma na rozdiel od ostatnych drziak typu "lego", proste si prisroubujete pocet drziakov, kolko potrebujete, ale pozor - vinetacia ...
 
pecoXY
2012-06-07 17:36:15
príspevok od: Štefan Káčer
na full frame bude drziak cokin P napr pri 17-40mm urcite vinetovat aj pri wide angle drziakoch, dokonca aj LEE pri sirokouhlom drziaku uz pri dvoch filtroch pri 17 mm chyta rozteky a pri troch okolo 24 mm. Pri jednom je to OK a moze byt na konci nasadeny aj kruhovy 100 mm LEE polarizak
pozn.: LEE ma na rozdiel od ostatnych drziak typu "lego", proste si prisroubujete pocet drziakov, kolko potrebujete, ale pozor - vinetacia ...
zásuvné filtre používam krátko a nakoľko dosť používam objektív 10-22 klasický držiak cokin bol takmer nepoužiteľný, kúpil som držiak "wide" a už na obale som sa dočítal, že na FF od 20mm, teda na APS-C od 12,5mm, v skutočnosti od 13,5mm bez vinetacie. držiak "wide" som si upravil, ubral som 2mm z predu a v rohoch po 6mm, vypadá to celkom normálne a použiteľne od 10mm na APS-C bez vinetacie. držiak len na jeden filter ako org. "wide", ale od 16mm na FF.
 
pecoXY
2012-06-07 17:40:11
príspevok od: pecoXY
zásuvné filtre používam krátko a nakoľko dosť používam objektív 10-22 klasický držiak cokin bol takmer nepoužiteľný, kúpil som držiak "wide" a už na obale som sa dočítal, že na FF od 20mm, teda na APS-C od 12,5mm, v skutočnosti od 13,5mm bez vinetacie. držiak "wide" som si upravil, ubral som 2mm z predu a v rohoch po 6mm, vypadá to celkom normálne a použiteľne od 10mm na APS-C bez vinetacie. držiak len na jeden filter ako org. "wide", ale od 16mm na FF.
ešte som zabudol, držiak priamo na objektív, nie na filter ako je na priložených fotkách.
 
Jozef Sádecký
ocenenie redakciou 2012-06-07 18:17:54
Už som ho kúpil som zvedavý ked ho otestujem
 
rbr69
2012-06-07 20:16:51
príspevok od: Štefan Káčer
na full frame bude drziak cokin P napr pri 17-40mm urcite vinetovat aj pri wide angle drziakoch, dokonca aj LEE pri sirokouhlom drziaku uz pri dvoch filtroch pri 17 mm chyta rozteky a pri troch okolo 24 mm. Pri jednom je to OK a moze byt na konci nasadeny aj kruhovy 100 mm LEE polarizak
pozn.: LEE ma na rozdiel od ostatnych drziak typu "lego", proste si prisroubujete pocet drziakov, kolko potrebujete, ale pozor - vinetacia ...
mam cokin wide drziak na 17-40 na FF ... tu vinetaciu vyrovnam v korekciach objektivu v DPP alebo ACR ... vid priloha
 
Štefan Káčer
2012-06-07 20:32:58
príspevok od: pecoXY
ešte som zabudol, držiak priamo na objektív, nie na filter ako je na priložených fotkách.
ale ano, toto nevyvraciam , iba davam osobnu skusenost, mal som Cokin, teraz mam Lee, ktory nehodlam urcite nijako upravovat. Je to system, ktory mi umoznuje pouzit aj 3 filtre naraz a navyse nasadit za filtre polarizak a to bez straty ostrosti, farebneho posunu a pod. Akurat pri "plnej" zostave idem aj pri 100vkovej sirke az od 24 mm... Rad fotim vecer, vodu a bez moznosti takejto kombinacie to uz robit nechcem. Ked raz vyskusas, niet cesty spat Ukazku 4 filtrov naraz (aj ked pri inom ohnisku) mam tu www.ephoto.sk/moje-ephoto/fotografie/276736/prazsky-hrad/ a takato zostava (nehovorme o kvalite fotky, som amater ) pri Cokine P urcite nie je mozna. Ale na druhej strane, fotil som s fotografom, ktory ma QEP za krajiny a doteraz pouzival Hitechy, ktore zrejme nie su od tychto o nic lepsie, 84.5 drzim palce a dufam, ze o rok budem nieco z ich novej 100vkovej kolekcie skusat.
 
tonoz
2012-06-07 22:00:05
Apropo, na FF Canon 5D Mark II objektív 24 - 105 mm mi neupraveny drziak Cokin vinetoval po 35 mm... Potom som ho upravil - zrezal jednu zasuvku na filtre, vinetoval po 28 mm, zrezal som este jednu zasuvku a na ohnisku 24 nevinetoval. Pri obj. 17 - 40 vinetacia do od cca 19 mm aj ked len mala, ale bola. Fotit na film, mozes diak zahodit. Kedze som mal toho plne zuby (uprav, retuse), pupil som Lee. Nielen neporovnatelne lepsia kvalita, ziadne problemi, nic - pohoda. Inak skusal som Hitech, ale spokojnost tiez nebola 100 perc.
Ja na systéme LEE pouzivam tzv. sirokouhly adaptacny kruzok vid: http://www.fotovideoshop.sk/shop/action/productdetail/oc/2906/product/lee-wide-77mm-adaptacny-kruzok.xhtml
 
tovarnik
2012-06-08 11:03:37
este jedna nova ukazka pouzitia filtrov v kombinacii 2-3 filtre (vacsinou light pre vytvorenie prijemneho a prirodzeneho efektu)

http://www.graduated-filters.com/new-sample-gallery-of-84-5mm-light-graduated-filters/

 
rbr69
2012-06-08 11:51:03
príspevok od: tovarnik
este jedna nova ukazka pouzitia filtrov v kombinacii 2-3 filtre (vacsinou light pre vytvorenie prijemneho a prirodzeneho efektu)

http://www.graduated-filters.com/new-sample-gallery-of-84-5mm-light-graduated-filters/

tie demonstartivne foto su robene zrovna nad vodou, kde potom nekoresponduje odraz ... to len poznamocka ale pre ilustraciu moznosti a kombinacii dobre
 
rbr69
2012-06-08 11:52:06
príspevok od: tovarnik
este jedna nova ukazka pouzitia filtrov v kombinacii 2-3 filtre (vacsinou light pre vytvorenie prijemneho a prirodzeneho efektu)

http://www.graduated-filters.com/new-sample-gallery-of-84-5mm-light-graduated-filters/

planuje sa aj vyroba plnych nd? ak ano, do akych hustot?
 
PARTAKUS
2012-06-08 14:14:15
Drzim palce, ale prechodove mi pridu ako stvorcove neprakticke. Priestor by som videl, ak by ste prisli s kvalitnym sklom typu "Big Stoper", tam to LEE nestiha vyrabat. A urcite 100vkove filtre, na siroke skla. Inak neviem. Viditelne kvalitnejsie od konkurencie asi filtre mat nebudete, tak potom by mohli byt uz len neposkrabatelne .
 
Aspect_Ratio
2012-06-08 18:00:58
nerad rypem ale nerozumiem zmyslu pouzitia prechodovych filtrov v pripade farebnej digi foto, HDR?

pridavam obrazok zo stranok http://www.graduated-filters.com/real-vs-digital-sunset-full-gradual-orange-filter/ upraveny "hodne narychlo, neskalibrovany monitor notasa portablephotoshop atd atd" v principe par buchnuti do kriviek a farebnosti .. co sa da spravit s "raw datami" snad netreba pripominat
nekamenujte ma prosim ale ja tomu jednoducho nerozumiem
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované