Po dlhom kraľovaní na technologickej špičke zrkadloviek prišiel pre Canon príchod konkurencie takmer súčasne s AF problémami v 1D mark III, ktorých vyriešenie trvalo pomerne dlho a povesť Canonu medzi športovými fotografmi značne utrpela. Bolo vidieť aj na olympiáde Pekingu 2008, kde bolo medzi fotografmi prvý krát vidieť viac čiernych objektívov, ako bielych teleobjektívov Canon. 1D mark IV síce nemala žiadny problém, ale stále nevyčnievala nad konkurenciu tak vysoko, aby sa agentúram oplatilo znova meniť značku. V októbri 2011 ale Canon predstavil fotoaparát, ktorý sľuboval zmenu a Canon si s ním dal extra záležať, aby tentokrát všetko fungovalo a prvé kusy sa dostali do reálneho predaja až v máji 2012, tesne pred futbalovými majstrovstavmi a olympiádou v Londýne 2012, kde už boli fotografi s Canon výbavou v prevahe. Počas čakania na 1D X sa viaceré technológie, ktoré prinášal dostali aj do neskôr predstaveného 5D mark III, ktorá sa dostala do predaja skôr.
Čo presvedčilo najväčšie agentúry, aby svojich fotografov vybavili technikou Canon? Odpoveď je jasná: Canon EOS 1D X.
Novinky
- AF systém s vyššou presnosťou, prispôsobiteľnosťou a rýchlosťou
- pokročilý systém merania expozície
- vyššia rýchlosť
- tyčinka radosti (joystick) aj pri portrétnom úchope
- 2 sloty na CF karty
- väčší LCD s vyšším rozlíšením
- rýchly FullFrame
- Ethernet konektivita
- menší WiFi doplnový modul
- viac konfigurovateľných tlačidiel
- nová závierka s predĺženou životnosťou
- nižší šum
- širší dynamický rozsah
Ergonómia
Majitelia 1D/1Ds rady sa budú cítiť ako doma, ale nájdu si tu zopár vylepšení. Pri porovnaní s nižšími radami je zmena ergonómie výraznejšia. Trvalo mi asi týždeň, kým som si na pozmenené ovládanie zvykol. Keďže s 1D radou asi nemalo to šťastie sa bližšie zoznámiť veľa fotografov popíšem funkcie jednotlivých častí aspoň stručne aj s porovnaním, čo majú navyše a čo naopak chýba v profesionálnej triede. Na vyššiu váhu fotoaparátu som si časom zvykol. Najviac je citeľný nárast hmotnosti s bežnými objektívmi (24-70/2.8 II, 70-200/2.8 IS II). Pri väčších objektívoch 200/1.8L alebo 400/2.8 IS II už váha fotoaparátu taká citeľná nie je. Veľmi som si ale na 1D X obľúbil nový pancake objektív Canon EF 40mm f/2.8 STM, aj keď pôsobil na takom veľkom tele skôr ako krytka, často som fotoaparát zbalil práve s týmto objektívom, aby som ho mal v pohotovosti s krytkou cez ktorú môžem aj fotografovať.
Na prednej strane sa nachádza okolo bajonetu 2. programovateľné funkčné tlačidlo a tlačidlo náhľadu hĺbky ostrosti (je mu možné priradiť mu funkciu). Keďže sú obe tlačidlá pomerne blízko seba, ich povrch je rozdielny a hmatom ľahko identifikovateľný. Tieto tlačidlá sú zdvojené a sú teda prístupné aj pri portrétnom úchope. Najväčším tlačidlom pod hrdým nápisom EOS-1D s nablýskaným X je tlačidlo pre uvoľnenie objektívu. V rukoväti je umiestnený aj senzor pre infračervenú diaľkovú spúšť.
detail bajonetu a tlačidiel
Vrchnej strane dominuje mohutný „hrb“ ktorý skrýva veľký hranol pre hľadáčik s krásnym s veľkým a jasným obrazom. Na hranole sú klasicky umiestnené sánky pre externý blesk. Vľavo sú umiestnené tlačidlá pre voľbu expozičného režimu. Na rozdiel od nižších tried nie je použitý kruhový volič, tlačidlo je mechanicky odolnejšie o čom som sa žiaľ mal možnosť pri kruhovom voliči osobne presvedčiť. Absencia otočného voliča má aj ďalšiu výhodu, pri vzdialenom ovládaní je možné na diaľku zmeniť expozičný režim. Plne automatický režim by ste tu hľadali márne, ale ak by ste na ňom trvali (prípadne bohatý zákazník, čo bude trvať na najlepšom fotoaparáte), môžete si blízky ekvivalent „zeleného štvočeka“ automatického režimu nastaviť do niektorého z 3 užívateľských režimov (P mod, Auto ISO, zapnutá detekcia tváre, AF tracking). A jeho zvolenie namapovať na tlačidlo M-Fn. Nasledujú 2 tlačidlá s dvojitou funkciou (AF režim/režim snímania a meranie expozície/kompenzácia blesku - podobne ako vo vyššej strednej triede, kde sa po stlačení tlačidla mení nastavenie prvej hodnoty horným kolieskom a druhej hodnoty zadným kolieskom. Súčasným stlačením MODE a AF-DRIVE je možné rýchlo aktivovat bracketing (v menu je možné vybrať 2,3,5, alebo 7 záberov) a zadným kolieskom nastaviť rozostup medzi jednotlivými krokmi.
Nesmie chýbať neodmysliteľná spúšť, otočný volič a programovateľné tlačidlo M-Fn, tieto ovládacie prvky sú prístupné aj pri portrétnom úchope.
Vrchnú stranu ešte dopĺňa stavový displej zobrazujúci všetky potrebné expozičné údaje a tlačidlá pre podsvietenie stavových LCD (ešte jeden doplnkový je na zadnej strane). Voľba vyváženia bielej, takmer zbytočné tlačidlo kompenzácie expozície a tlačidlo pre voľbu ISO. Osobne by som veľmi uvítal možnosť premapovať inú funkciu na tlačidlo WB a kompenzáciu expozície. Tieto tlačidlá som za celý čas testovania ani raz nepoužil, jednak pre fotografovanie do RAW formátu a pre takmer dokonalý systém merania expozície a vyváženia bielej, navyše tlačidlo kompenzácie expozície je úplne zbytočné, keďže zadný kruhový volič vykonáva túto funkciu či to tlačidlo stlačíte, alebo nie, jediný rozdiel je, že ak ho stlačíte na moment vám na stavovom LCD zmiznú ostatné nastavenia a vidíte len kompenzáciu expozície.
Zadná strana, a keď sa to na prvý pohľad nezdá sa oproti strednej triede fotoaparátov až tak neodlišuje. Väčší počet ovládacích prvkov je spôsobený prevažne zdvojením viacerých ovládacích prvkov aj pre portrétne držanie. Dominantným prvkom je 3,2“ LCD s výbornou antireflexnou úpravou a veľkým rozlíšením (v porovnaní s konkurenciou). Čitateľnosť aj na ostrom slnku bola pomerne dobrá, ale pri korigovaní expozície podľa obrazu na LCD som väčšinou presnosť expozície len zhoršil. V drvivej väčšine prípadov fungovalo automatické meranie expozície výborne. Oproti bežným fotoaparátom je navyše 2. stavový LCD na ktorom sú zobrazené informácie názve poslednej snímky, nastavenej kvalite foto a video záznamu a na ktorú pamäťovú kartu sa dáta ukladajú.
Tlačidlá: (ak je pri tlačidle uvedené „2x“ – ovládací prvok je dvojmo aj na portrétnom úchope)
Menu – tlačidlo do menu, je možné zvoliť, či sa má pri každom otvorení otvoriť moje menu, alebo sa vráti na poslednú aktívnu stránku
Info – 2 varianty pre zobrazenie všetkých aktívnych nastavení (podobne ako Q-menu, ale nie je možné nastavenia meniť) a elektronická vodováha (v menu je možné vybrať, ktoré možnosti vás zaujímajú)
LiveView – aktivácia LiveView
AF-ON (2x) – štandardne aktivuje ostrenie a meranie expozície, ale je možné priradiť inú funkciu, žiaľ poloha pri portrétnom držaní je posunutá
* (2x) - štandardne zamknutie expozície, ale je možné namapovať aj inú funkciu
-:- (2x) - výber aktívnych AF bodov (následným stlačením M-Fn, alebo horným kolieskom – podľa nastavenia v menu), spot (zúžený zorný uhol AF bodu), 1 bod, 5 bodov, 9 bodov, 9 bodov zóna, tracking
joystick (2x) – výber AF bodov a pohybovanie a smerový volič pre pohyb po menu/zväčšenej fotke
zadné koliesko – zmena expozičných hodnôt podľa režimu, posúvanie sa medzi fotkami, rýchly pohyb po menu. Pribudlo dotykové ovládanie, ktoré umožňuje meniť expozíciu počas nahrávania bez klikacieho zvuku.
set – potvrdenie volieb
play – zapnutie/vypnutie prehliadacieho režimu (vypne sa automaticky pri akejkoľvek inej aktivite)
lupa – zväčšenie na aktívny zaostrovací bod (úroveň priblíženia sa koriguje horným kolieskom)
kôš – mazanie fotiek (v menu je možné nastaviť, či má byť predvolená možnosť zmazať, alebo zrušiť)
zámok/mikrofón – zamknutie fotky proti nechcenému zmazaniu, pri podržaní sa aktivuje diktafón a môžete si nahrať k fotke zvukovú poznámku vo formáte wav (kto je na fotke, alebo kontakt, komu ju poslať). Zmenou nastavenia je možné pomocou tohto tlačítka (dá sa to aj cez Q-menu pri prezeraní fotografii) nastaviť fotke aj hodnotenie 0-5 hviezdičiek, ak je ale zvolená funkcia hodnotenie, nedá sa použiť zvukový záznamník.
3-polohový vypínač – v strednej polohe lock je možné v menu zvoliť, ktoré ovládacie prvky majú byť zamknuté (horne a zadne koliesko a joystick)
otvátanie dvierok od pamäťových kariet
Za utesnenými dvierkami sa skrývajú 2 pozície na CompactFlash karty. Podporované sú aj hrubšie karty typu 2, takže je možné použiť aj redukcie na SDHC karty, alebo microdrive.
Ľavá strana (z pohľadu fotografa) je vyhradená portom. Nájdeme tu port pre GPS/WiFi, mikrofón, káblovú spúšť, sync konektor pre blesk, RJ45 pre gigabitový ethernet, HDMI, a kombinovaný konektor s miniUSB a A/V výstupmi. Pod portami je umiestnená batéria.
Spodná strana len pre doplnenie kompletu. Statívový závit je v osi objektívu a jedno extra pútko na popruh. Viditeľná je aj spúšt a horné koliesko pre portrétne držanie.
Postrehy z praxe
Ako sa hovorieva, na dobré sa rýchlo zvyká. Zo začiatku som ale taký dobrý pocit z 1D X nemal. Keď som pred 2 rokmi testoval 1D mark IV, to bola pri prechode z 5D mark II s ktorým som v tom čase fotil láska na prvý pohľad. Mark IV mi sadla do ruky, ako keby mi grip formovali na mieru. Medzičasom som 5D mark II vymenil za novší 5D mark III a ten odstránil takmer všetky nedostatky predchádzajúceho modelu. To postavilo 1D X do náročnejšej štartovacej pozície, aby dokázal obhájiť svoju vyššiu cenu. Z 1D X som pri prechode z 5D mark III až taký rozdiel nepociťoval, cítil som ho až neskôr, keď som sa k 5D vrátil. Zo začiatku prevládlali skôr negatívne pocity s váhy navyše. Rozdiely som si začal uvedomovať až keď som používal oba fotoaparáty paralelne. Rozdiel v rýchlosti medzi 5D mark II a 5D mark III je veľký a AF je neporovnateľne lepší. Rozdiel v rýchlosti 1D X je ale gigantický, aj oproti 7D s 8 fps je 12 fps na 1D X jasne citeľný rozdiel a schopnosť AF sledovať objekty je dotiahnutá takmer k dokonalosti a prekonáva aj inak vynikajúci zaostrovací systém v 5D mark III.
Dvakrát som mal smolu na daždivé počasie, keďže je fotoaparát utesnený, tak som vo fotografovaní pokračoval bez akýchkoľvek problémov, len som z času na čas utrel kvapky z hľadáčika a prednej šošovky na objektíve.
Aj keď je údávaná životnosť batérie LP-E4N s pomerne nízka (1120 záberov pri 23°C, bez Live View). V praxi som som, ale na jedno nabitie nafotil okolo 3000 záberov a batéria mala stále ešte 55% kapacity (mávam vypnutý náhľad po zábere, ale mám zapnutý stabilizátor a počas fotografovania zábery často prehliadam a triedim).
Prax – fotografovanie zvierat
Canon 1D sa stal medzi fotografmi prírody veľmi obľúbený pre svoju rýchlosť, obrazovú kvalitu, prijateľný orez a schopnosť zaostriť s extenderom pri svetelnosti f/8, čo umožnilo predĺžiť dosah objektívov so svetlenosťou f/4 aj s použitím 2X extenderu. 1D X znížila hustotu obrazových bodov a zaostruje len do f/5.6. Rýchlosť a nízky šum pri vysokej citlivosti sú síce veľké lákadlá, ale veľa wildlife fotografov si pravdepodobne ponechá aj 1D mark IV, alebo 7D. Pre fotografovanie voľne žijúcich plachých zvierat preferujem 5D mark III a jeho tichý režim. Je lepšie nafotiť prirodzené správanie pri 3 obrázkoch za sekundu ako útek rýchlosťou 12 obrázkov za sekundu. Fotograf vo voľnej prírode to má teda najnáročnejšie, pri zlých svetelných podmienkach a rýchlej akcii najlepšie poslúži 1D X, na plaché zvery 5D mark III a pri fotografovaní na diaľku s extendermi pri f/8, alebo väčším orezom pri väčšej hustote obrazových bodov využije aj 7D, alebo 1D mark IV.
Prax - šport
Usain Bolt medzi fotoaparátmi. Rýchlejší než konkurencia a ak je treba, má v sebe ešte skryté rezervy a vie zašprintovať aj rýchloťou 14 fps ak nepotrebujete AF. Ako 2. fotoaparát som pri teste používal 5D mark III. Rozdiel 6 a 12 fps je astronomický rozdiel. Schopnosť rýchlo AF bodmi sledovať tvár športovca výrazne zvyšuje šance na dobrú fotku. Pri 12 fps získate okolo rozhodujúceho momentu viac záberov z ktorých si môžete vybrať ten najlepší, čo výrazne zvyšuje šancu, že na požadovanom zábere nebude mať športovec zavreté oči, kvapku pŕskajúcej vody priamo pred okom, alebo cez telo akurát prechádza nefotogenická nárazová vlna pri dopade na zem.
Žiaľ, v čase testovania sa nemal možnosť fotografovať žiadny interiérový šport, kde by som mal možnosť lepšie preveriť správanie pri umelom osvetlení. 2x som fotil šport pri hustej oblačnosti a dažďa pri atletike a vodnom slalome, kde som musel aj v exteriéri zvyšovať citlivosť na ISO 1600-3200. Dážď trocha znížil množstvo presne zaostrených záberov, čo je pochopiteľné, keďže kvapky tiež poskytujú dobrý kontrast, ale napriek tomu som získal použiteľný záber takmer všetkých športovcov na ktorých som namieril fotoaparát a stlačil spúšť (ak nie, bola to väčšinou moja chyba, alebo mal športovec po celý čas „nepoužiteľný“ výraz).
Prax – reportáž
Žiadna svadba, ani tanečná súťaž sa v čase testovania nekonala, tak som trocha improvizoval. Tanec vo dvojici, býva často pre fotografa tipovanie, ktorý ostriaci bod si vybrať, aby som mal čo najvyššiu šancu trafiť dobre zaostrený záber s použiteľnou kompozíciou. Súboj sa tancu z hľadiska fotografovania čiastočne podobá. Odohráva sa rýchlo, zaostruje sa na tvár, ktorá sa v zábere zjaví len na krátky čas. Detekcia tvári s spolu s bleskovo rýchlym ostrením mi dovolila si aj z krátkeho súboja odniesť dostatok presne zaostrených záberov s dobrou kompozíciou. Aktivoval som servo ostrenie, funkciu iAF-TR v nastaveniach AF, ktorá sa snaží v zábere rozpoznať tvár, ktorú pri sledovaní uprednostňuje.
Pre trafenie toho správneho momentu, ak máte na záber len jeden pokus, 12/14fps pomôže, najmä pri záberoch, kde ani najrýchlejší postreh nepomôže.
Rýchlosť
Najrýchlejší vo svojej triede. Pri 12 obrázkoch za sekundu stíha aj zaostrovať a merať expozíciu, ak viete, kde akcia nastane a nepotrebujete zaostrovať tak zvládne zaznamenať 14 snímkov za sekundu v RAW formáte. Tieto rýchlosti sa mierne znížia ak ISO stúpne nad 32.000, ale aj tak je to minimálne 10fps. Osobne si myslím, že málokto má postreh rýchlejší ako 1/12s aby dokázal spoľahlivejšie trafiť ten správny moment akcie. Ak ale nechcete triediť kvantum záberov, pri rýchlom sekvenčnom snímaní znamená každý ťuk na spúšť 3-4 obrázky, ten správny moment pomôže trafiť aj veľmi krátke oneskorenie medzi stlačením spúšte (54ms), ktoré je možné voľbou v menu ešte skrátiť na 39ms (fotoaparát nebude čakať na ustabilizovanie zrkadla po vyklopení), môže to spôsobiť vibrácie navyše, ale ak fotíte s krátkymi časmi v dobrom svetle, nie je to zvyčajne problém.
Pri vysokej rýchlosti je dôležitá aj pamäťová karta, do internej pamäte sa zmestí 29 RAW snímkov. Testoval som s rýchlou kartou Lexar 1000x fotoaparát spomalil sériové snímanie s rýchloťou 12 fps po 55 snímkoch na rýchlosť cca 3fps. Pri fotografovaní v kratších, ale častých dávkach sa pamäť stíhala vyprázdňovať priebežne a na kartu som čakať nemusel.
Obrazová kvalita
Moderný CMOS senzor s plnou veľkosťou políčka 36x24mm s rozumným rozlíšením dáva predpoklady na výborný obrazový výstup. Aj keď rozlíšenie „len“ 18MP niektorých štúdiových a krajinkárskych fotografov sa asi zdá štúdiovým a krajinkárskym fotografom málo. V náročnejších svetelných podmienkach podáva tento senzor vynikajúce výsledky. Šum je ešte nižší ako u 5D mark III a aj dynamický rozsah je širší. Prekreslenie tmavých tónov, aj hladký prechod do preexponovaných častí pôsobí veľmi prirodzene a kresba je krásne ostrá aj pri 100% zväšení. Corel Aftershot, ktorý používam na spravovanie RAW súborov, žiaľ zaspal s podporou novších fotoaparátov, takže so spracovanim fotiek som sa musel obrátiť s pomocou na Martina (Big Lebowski) a fotky sme upravili na jeho notebooku v Lightroome. Ja používam Linux a Canonom dodávaný SW, ako aj DPP (Digital Photo Professional) podporuje len Windows a OS X. Výstup z Lightroomu je pri štandardnom nastavení a pohľade na detaily trocha horší, ako JPG priamo z fotoaparátu, ale v LR robil prvý krát, takže tam mám určite ešte veľké rezervy. RAW súbory z 1D X sú dostatočne ostré aj bez dodatočného doostrovania a aj úpravy ako prisvetľovanie tmavých častí a záchrana prepalov je možná v nadštandarnom rozsahu bez viditeľných nežiadúcich vedľajších účinkov, ako sú pruhy v charaktere šumu (banding), alebo neprirodzené farby v prepaloch.
Prisvetlenie tmavších (takmer čiernych) častí obrazu zvláda celkom dobre aj pri vyššej citlivosti (ISO320)
Autofocus
Nový 61-bodový AF systém, ktorému asistuje 100.000 bodový RGB senzor na meranie expozície pracuje naozaj výborne. Funguje spoľahlivo aj na na periférnych bodoch a Zaostruje veľmi konzistentne. V lensrentals sa pozreli na aktuálny AF systém v 5D mark III a porovnali ho s predchádzajúcimi modelmi a pri použití rôznych objektívov a dospeli k záveru, že nový AF systém je vynikajúci ak sa skombinuje s poslednou generáciou objektívov (predstavené 2011 a neskôr) . So staršími objektívmi, je síce lepší ako staršie AF systémy, ale nedosahuje až takú vysokú úspešnosť presného zaostrenia, ako najnovšie objektívy.
Ak vám angličtina nerobí problém, tu je celá séria článkov aj s výsledkami laboratórnych testov:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-1-center-point-single-shot-accuracy
http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-ii-1-vs-2-and-old-vs-new
http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-3a-canon-lenses
http://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras
Rýchlosť AF je vynikajúca, nemal som ho možnosť porovnať osobne s Nikon D4, ale vo viacerých testoch, čo som videl na internete je 1D X viditeľne rýchlejší. Je rýchlejší aj ako 5D mark III, ktorý je rýchlejší ako 7D a ten je rýchlik oproti 5D mark II.
Zaostrovací systém umožňuje zvoliť z nasledovných režimov aktívnych zaostrovacích bodov.
režim |
popis |
príklady použitia |
spot AF |
AF bod so zúženým zorným uhlom. Hodí sa to ak chcete zaostriť na oko, ale AF preferuje rám okuliarov, alebo hranu klobúka, alebo inú blízku prekážku. Pomocou tohto režimu si vyberiete miesto zaostrenia podobne ako keby ste použili pinzetu. |
portrét, wildlife |
1 bod |
Klasický režim |
univerzál |
1 bod + 4 susedia |
AF bod rozšírený o 4 susedov, ak nie je dostatočný kontrast na vybranom bode, pomôžu 4 okolité body |
univerzál |
1 bod + 8 susedov |
AF bod rozšírený o 8 susedov, ak nie je dostatočný kontrast na vybranom bode, pomôžu okolité body |
univerzál |
zóna (9/12 bodov) |
na prvý pohľad neprináša oproti predcházajúcemu režimu nič navyše, ale výhodou je rýchla zmena zóny z jednej strany na druhú, čo je výhoda pri agilných objektoch, kde potrebujete rýchlo komponovať |
šport, fotografovanie drobného vtáctva |
61 bodov |
vyberiete začiatočný bod a fotoaparát ďalej sleduje pohyb zvoleného objektu cez všetky zaostrovacie body. Pri aktivácii funkcie iAF-TR sa v tomto režime aktivuje inteligentné sledovanie pomocou farby objektu a rozpoznávanie tvárí. |
šport, letovky, reportáž |
Nedalo mi to a vyskúšal som aj extrémne prípady objektívov s ktorými som mal problémy s rýchlosťou zaostrovania. Extrémne svetelný objektív Canon EF 85mm f/1.2 USM II, ktorý je známy veľmi pomalým ostrením a na 1D X a preostrenie z nekonečna na minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť zvládol za sekundu, ale v praxi sa ho už bolo možné použiť aj na šport ak sa zrovna nejedná o šprint proti fotoaparátu. Na plážovom volejbale ma ostrenie nezdržovalo. Ďalšia náročná kombinácia bol super-tele objektív Canon EF 400mm f/2.8 IS II USM v kombinácii s 2x extenderom III. Táto kombinácia vedela 7D, alebo 5D mark II poriadne potrápiť a kým zaostril, tak už často ani nebolo čo fotiť. Nový AF systém je už s touto kombináciou na 5D mark III použiteľne rýchly a 1D X s touto zostavou ostrí bleskovo. Jedinú výhradu mám, že zatiaľ na žiadnom tele nie je možné namapovať prepnutie stavu focus search (prehľadanie celého rozsahu zaostrenia v prípade neschopnosti zaostriť) na niektoré programovateľné tlačítko a je nutné otvoriť menu. Toto je ale nepríjemnosť len v spojení so svetelnými super-tele objektívmi. Na 1D X sa to dá čiastočne vyriešiť. Na M-Fn tlačítko je možné nastaviť prepnutie do niektorého z nastaviteľných custom režimov a tam mať danú funkciu aktivovanú.
Konektivita
WiFi sme sa žiaľ nedočkali (zrejme pre podobné dôvody, prečo sa v niektorých krajinách nemôže predávať blesk s rádiovým riadením 600EX-RT, ale len verzia bez rádiového riadenia 600EX – podobné obmedzenie by bolo pre profesionálny fotoaparát handicap). Gigabitový ethernet tiež poteší, či už pre rýchlejšie sťahovanie fotiek (USB sa inovácie na verziu 3.0 nedočkalo). Ethernet môže mať na rozdiel od USB dĺžku až 100m. Ak potrebujete wifi, nemusíte hneď kupovať drahý WFT-E6, ale ak máte fotoaparát na statickej inštalácii, alebo tam máte fotoaparátov viac, môžete ich prepojiť aj cez bežný wifi router za pár EUR. Samozrejme, ak chcete s fotoaparátom chodiť po štúdiu, tak WFT-E6 bude lepšia voľba (aj výrazne menšia ako WFT pre predchádzajúce generácie 1D/1Ds, keďže už nemusí obsahovať ethernet port).
Komunikačné módy:
FTP prenos – FTP prenos, je možné si vybrať, či chcete prenášať všetky fotografie, alebo len tie čo označíte a formát určený na prenos (väčší/menší JPG/RAW). Ide o asi najrýchlejší spôsob prenosu ak potrebujete fotky počas fotografovania rýchlo odosielať z fotoaparátu.
EOS Utility – vzdialené ovládanie a automatické načítavanie fotiek pomocou EOS utility.
WFT server – fotoaparát vytvorí web server na ktorý môžete pristúpit z prehliadača v počítači, telefóne, alebo tablete a vzdialene prehliadať fotografie, alebo fotografovať aj so živým náhľadom.
Na integrovaný web server sa môžete pripojiť z počítača, tabletu, alebo telefónu.
MediaServer – toto som neskúšal, predpokladám, že ide o prepojenie s domácim kinom, kde si môžete fotografie a videá prehrávať priamo z TV.
Autofocus 1D X vs 5D mark III
Aj keď 1D X zdieľa rovnaký AF senzor ako 5D mark III a dokonca aj pri pohľade do menu je nastavene AF takmer totožné, 1D X má aj v tejto oblasti zopár výhod:
- vyššie rozlíšenie a lepšia schopnosť rozpoznávania farieb a tvarov na senzore merania expozície ktorý obsluhuje vyhradený DiGIC 4 procesor
- silnejšia batéria (LP-E4N v 1D X ma menovité napätie 11.1V, zatiaľ čo LP-E6 v 5D mark III má len 7.2V) – dokáže rýchlejšie pohybovať AF motormi na väčších objektívoch
- rýchlejšie zrkadlo a uzávierka poskytuje senzorom zaostrovania pri rovnakej expozičnej dobe viac času na vyhodnotenie a predikciu pohybu zaostrených objektov
- Spot metering – bodové meranie expozície nemusí byť previazané len so stredovým bodom, ale vďaka expozičnému senzoru s vysokým rozlíšením je to možné na ktoromkoľvek aktívnom ostriacom bode.
- EOS iTR AF – Aktívne sledovanie zaostrených objektov aj pomocou rozpoznávania farby. Ak je v scéne rozpoznaná tvár, prioritne a je aktivovaná funkcia ITR AF, fotoaparát prioritne zaostrí na tvár. Toto sa deje aj pri fotografovaní cez hľadáčik – táto vlastnosť pracuje výborne a pri akčnej a športovej fotografii ide o vynikajúceho pomocníka. Ak je akcia príliš rýchla na to aby ste stíhali prepínať ostriace body, sústredíte sa na kompozíciu a fotoaparát zaostrí na tvár.
- Zobrazenie stavu zaostrenia – 1D X umožnuje v hľadáčiku zobraziť indikáror, kedy je zaostrené. Osobne takúto funkciu nevyužívam, ale je tam a niekto ju možno ocení.
Senzor merania expozície spolu s vyhradeným DiGIC 4 procesorom navyše je to, čo odlišuje zaostrovací systém v 1D X od 5D mark III.
Je hodný dvojnásobku ceny 5D mark III?
Toto je asi otázka, ktorú rieši každý fotograf. 5D mark III zdieľa rovnaký zaostrovací senzor (ale nie celý ostriaci systém) a má fullframe senzor. 12 fps poteší najmä športových fotografov, ale nepotrebuje to každý. Okrem toho, ale 1D X ponúka aj ďalšie výhody pre reportérov, diaľkové ovládanie fotoaparátu a zopár drobností pre fotografovanie. Nezanedbateľná je aj možnosť uložiť kompletnú konfiguráciu na pamäťovú kartu a nahrať ju do iného fotoaparátu ak máte to šťastie, že máte týchto fotoaparátov viac, alebo sa môžete rýchlo vrátiť k svojmu nastaveniu po tom, ako fotoaparát používal kolega, ktorý preferuje iné nastavenie. Táto vlastnosť dokáže ušetriť kopu času a ak sa fotoaparát kupuje do redakcie, kde ho bude zdieľať viac fotografov, tak sa ho oplatí kúpiť už len kôli tejto vlastnosti. Zo začiatku som o opodstatnenosti cenového rozdielu aj ako spokojný majiteľ 5D mark III pochyboval, ale čím dlhšie som mal možnosť 1D X používať, tým viac ma presviedčala, že je svojej dosť vysokej ceny hodná. Ak by som šport a reportáže fotil komerčne, snažil by som sa 1D X dostať do svojej technickej výbavy.
Zhrnutie výhod 1D X a 5D
EOS 1D X |
EOS 5D mark III |
Kratšie oneskorenie medzi stlačením spúšte a expozíciou |
Nižšia hmotnosť a výrazne menšia nabíjačka na batérie |
väčší dynamický rozsah |
Tichšie zrkadlo a uzávierka |
Nižší šum |
Plne automatický režim |
AF sledovanie s detekciou tváre a sledovaním farby |
Vyššie rozlíšenie |
Integrovaná záclona na hľadáčik |
Prepínač medzi video a foto režimom |
Sekvenčné snímanie 12 fps (14fps bez AF) |
|
Bodové meranie na vybranom AF bode |
|
Gigabitový ethernet |
|
Zvukový záznamník |
|
Vymeniteľná matnica |
|
Konfigurovateľné sekvenčné snímanie (nastaviteľný limit na počet záberov) |
|
X-Sync čas 1/250 (lepší ako 1/200 na 5D, ale horší ako mali 1D, 1D mark III, 1D mark IV) |
|
Kompenzácia expozície +-5EV |
|
Uzávierka so životnosťou 400.000 cyklov (5D mark III má 150.0000) |
|
Extra stavový display zobrazujúci číslo posledného záberu, rozlíšenie a formát |
|
Možnosť schovať nepouzžívané expozičné režimy a módy merania expozície, nastaviť limity času, clony, iso. |
|
Integrovaný diktafóm pre poznámky k záberom |
|
Uloženie a nahratie konfigurácie z/na pamäťovú kartu |
|
Pevnejší úchop |
|
Upgrade 1D a 1Ds rady jedným prístrojom?
Vyhlásenie Canonu o novom 1D X ako o nahradzujúcom štúdiovú radu 1Ds a športovú/wildlife radu 1D vyvolalo rozporuplné reakcie v oboch táboroch. Nároky štúdiových fotografov s potrebou vysokého rozlíšenia možno dočasne uspokojil neskôr predstavený 5D mark III, ktorý je takmer plnohodnotným aj keď len miernym upgradom v porovnaní s 1Ds mark III. Športový fotografi majú v 1D X splnené sny a bolo vidieť, že toto je pre Canon priorita, aby sa k 1D X dostali prednostne fotografi na EURO 2012 a Londýnskej olympiáde. Trocha skrátka vyšli wildlife fotografi, ktorým formát APS-H poskytoval výborný kompromis obrazovej kvality a mierneho orezu predlžujúceho dosah veľkých teleobjektívov a AF vedel pracovať do svetelnosti f/8.
|
Canon EOS 1DS mark III |
Canon EOS 1D mark IV |
Canon EOS 5D mark III |
Canon EOS 1D X |
||||||||||||||
Senzor |
36x24mm |
27.9 x 18.6 mm (crop 1.3) |
36x24mm |
36x24mm |
||||||||||||||
Rozlíšenie |
21,1 |
16,1 |
22,3 |
18,1 |
||||||||||||||
Rýchlosť (fps) |
5 |
10 |
6 (3 v tichom režime) |
12, 14 bez AF |
||||||||||||||
X-Sync |
1/250 |
1/300 |
1/200 |
1/250 |
||||||||||||||
AF |
45 bodov, stredový do f/8 |
45 bodov, stredový do f/8 |
61 bodov do f/5,6 |
61 bodov do f/5,6 |
||||||||||||||
Meranie expozície |
63-zone |
63-zone |
63-zone |
100,000-pixel RGB |
||||||||||||||
Hmotnosť |
1385 g |
1230 g |
950 g |
1530 g |
||||||||||||||
Priemerná životnosť uzávierky |
300.000 |
300.000 |
150.000 |
400.000 |
||||||||||||||
Pam. karty |
CF (Typ I/II)+SD |
CF (Typ I/II) +SD |
CF (Typ I) +SD(aj EyeFi) |
2xCF (Typ I/II) |
||||||||||||||
Video |
Nie |
H.264 |
H.264 |
H.264, MPEG-4 |
||||||||||||||
LCD |
3” 230.000 bodov |
3” 920.000 bodov |
3.2” 1.040.000 bodov |
3.2” 1.040.000 bodov |
||||||||||||||
Špeciálna vlastnosť |
|
X-Sync 1/300 |
Tichý režim |
Ethernet najlepší AF systém rýchlosť |
||||||||||||||
Silné |
Štúdio krajina |
Wildlife šport akcia |
Reportáž štúdio krajina |
Šport akcia reportáž |
||||||||||||||
Ako vidieť, asi jediný, kto už dnes v ničom nevyniká je 1Ds mark III, ktorý bol ešte donedávna drahší ako dnes najvyšší model 1D X. Aj keď sa môže zdať, že už nemá čo ponúknuť, stále je vďaka kratšiemu X-Sync času ako EOS 5D vhodnejší na prácu so zábleskami.
Nová uzávierka s projektovanou životnosťou 400.000 záberov.
Pokrvný video brat Canon EOS 1D C
EOS 1D X je fotografickou vlajkovou loďou, ale má aj svoje dvojča zamerané na filmársku klientelu. Exteriér je identický, len strieborné X je nahradené bielym C na červenom koberci. EOS 1D C za takmer dvojnásobnú cenu ponúka všetko čo 1D X a kameramanom pridáva veľmi lákavé vylepšenia:
- firmware prispôsobený pre profesionálne video
- možnosťou snímať Motion JPEG 4K video (4096 x 2160 @ 24fps s 8-bit 4:2:2 vzorkovaním
- H.264 Full HD 1920x1080 8-bit 4:2:0 Full HD pri 24, 25, 30, 50 a 60 fps
- lepší odvod tepla zo senzoru (vyššia teplota znamená vyšší šum)
- sync konektor blesku je nahradený portom pre slúchadlá
- možnosť vybrať si pri kúpe medzi EF a PL bajonetom
- nekomprimovaný HDMI výstup (YCbCr 4:2:2)
- možnosť uložiť video s vyšším dynamickým rozsahom pomocou Canon's Log Gamma (vhodné pre postprocessing – podobne ako RAW)
Príslušenstvo
GP-E1 GPS
GPS modul zaznamenáva polohu a smer fotografovania. Je napájaný z fotoaparátu, takže nepotrebuje vlastnú batériu. Príjemná vlastnosť je aj pohodlná synchronizácia času fotoaparátu z GPS. Keď som mal časy medzi dvoma fotoaparátmi presne zladené, fotografie som mal v počítači pekne zoradené aj pri používaní viacerých fotoaparátov súčasne. Prípája sa cez špeciálny konektor a neblokuje sánky blesku ako GP-E2. Keďže sa GP-E1 a WFT-E6A pripájajú cez rovnaký konektor, nie je možné ich používať súčasne. Väčšinou to nepredstavuje problém, keďže GPS sa väčšinou používa v exteriéri a WiFi v interiéri.
GP-E2 GPS
GPS modul s rovnakými funkciami ako GP-E1, napájaný 1 AA batériou. Vďaka vlastnému napájaniu je možné ho používať aj mimo fotoaparátu ako GPS logger a fotografie doplniť o GPS súradnice dodatočne. Pripája sa cez sánky blesku a je schopný komunikovať cez sánky so 650D, 5D mark III a 1DX (so 7D s firmwarom 2.0+ vie komunikovať len cez dodaný USB kábel a neumožňuje synchronizovať čas fotoaparátu).
WFT-E6A Wireless File Transmitter
Wifi modul má vďaka integrovaniu ethernet rozhrania do fotoaparátu má výrazne redukované rozmery a nie je to tehla prilepená na fotoaparát ako tomu bolo u staršej generácie. V rámci recenzie som nemal možnosť ho vyskúšať, ale používam ho občas na 5D mark II a pri ateliérovom fotení je to veľmi praktická pomôcka.
Záver
Ak mám pravdu povedať, 1D X nie je fotoaparát ktorý by som si obľúbil hneď. Špecifikácie sa mi páčili hneď, ale váha a bola dosť odradzujúca. Pred recenziou som ho mal v rukách 3x. Je ťažký je pomerne hlučný a trvá dosť dlho kým si nastavenia doladíte podľa vašich potrieb. Ak sa nenecháte odradiť, odmení sa špičkovým výstupom aj v tých najnáročnejších podmienkach. Po troch týždňoch testovania som mi tento fenomenálny stroj prirástol k srdcu a ťažko sa mi s ním lúčilo. Po niekoľkomesačnom používaní 5D mark III s ktorým som bol vrcholne spokojný mám teraz chrobáka v hlave.
S 2-3x rýchlejším sériovým snímaním v porovnaní s bežnými fotoaparátmi vyššej triedy je šanca zachytiť ten správny moment v akcii výrazne vyššia, čomu napomáha aj kratšia odozva medzi stlačením spúšte a expozíciou. Je o 20-30% rýchlejší (12 fps s AF a 14 fps bez AF) ako najvyšší model priamej konkurencie a navyše to zvláda pri vyššom rozlíšení.
1D X je to najlepšie, čo sa dá dnes kúpiť pre reportážneho, alebo športového fotografa. Pre väčšinu z nás amatérskych fotografov to žiaľ pre vysoko nasadenú cenu zostane len tažko finančne zdôvodniteľný sen. Momenty čo dokáže zachytiť 1D X vďaka svojej rýchlosti budeme skúšať trafiť pomocou šťastia na nižších modeloch.
Klady:
- rýchly, rýchlejší a najrýchlejší
- vynikajúca obrazová kvalita
- výborný dynamický rozsah
- vynikajúce meranie expozície
- vynikajúci AF so schopnosťou rozoznávať tvár a výborným sledovaním a rýchlejší AF na všetkých objektívoch
- flexibilná nastaviteľnosť hraníc expozičných parametrov
- prispôsobiteľné ovládanie
- výborná výdrž batérie
- integrované sieťové rozhranie s rôznymi režimami prenosu a vzdialeného ovládania
- korekcia AF s doladením AF aj pre zoom objektívy
- veľmi krátke oneskorenie spúšte 55ms (s možnosťou skrátenia na 36ms ak sa necloní o viac ako 3 EV)
- dva sloty na štandardné CF karty (aj typ II)
- rýchle vyprázdňovanie internej pamäte
- vyššia citlivosť neovplyvňuje podanie farieb a zachováva dobrú kresbu
- LCD s výborným rozlíšením a viditeľný aj za slnečného počasia
- možnosť namapovať custom režim na M-Fn tlačidlo a jedným kliknutím prepínať 2 rôzne konfigurácie
Zápory:
- hlučnosť (v porovnaní s 5D mark III)
- AF pracuje len do svetelnosti f/5,6 (predchádzajúce generácie 1D/1Ds mali stredový bod použiteľný do f/8)
- cena
- funkcia focus search sa nedá namapovať na tlačítko
- nie je možné používať zvukové poznámky a rýchly rating fotografií súčasne
- tlačidlo AF-ON je pri portrétnom držaní mierne posunuté
Galéria
Galériu som rozdelil podľa použitých objektívov. Fotografie sú spracované z RAW cez Adobe Lightroom len so základnými úpravami. Pri objektíve Canon EF 24-70/2.8 L USM II sa jedná o predprodukčnú demo vzorku. Finálny objektív, ku ktorému som sa dostal až po vrátení fotoaparátu má výstup ostrejší. Objektívom 15mm fisheye a 17-40/4L by prospela korekcia chromatickej chyby, čo fotoaparát robí automaticky, ale v LR som to pri spracovaní fotografií z RAW zabudol.