Hore

Canon EOS 1D X – reportážny šprintér

Po dlhom kraľovaní na technologickej špičke zrkadloviek prišiel pre Canon príchod konkurencie takmer súčasne s AF problémami v 1D mark III, ktorých vyriešenie trvalo pomerne dlho a povesť Canonu medzi športovými fotografmi značne utrpela. Bolo vidieť aj na olympiáde Pekingu 2008, kde bolo medzi fotografmi prvý krát vidieť viac čiernych objektívov, ako bielych teleobjektívov Canon. 1D mark IV síce nemala žiadny problém, ale stále nevyčnievala nad konkurenciu tak vysoko, aby sa agentúram oplatilo znova meniť značku. V októbri 2011 ale Canon predstavil fotoaparát, ktorý sľuboval zmenu a Canon si s ním dal extra záležať, aby tentokrát všetko fungovalo a prvé kusy sa dostali do reálneho predaja až v máji 2012, tesne pred futbalovými majstrovstavmi a olympiádou v Londýne 2012, kde už boli fotografi s Canon výbavou v prevahe. Počas čakania na 1D X sa viaceré technológie, ktoré prinášal dostali aj do neskôr predstaveného 5D mark III, ktorá sa dostala do predaja skôr.


Čo presvedčilo najväčšie agentúry, aby svojich fotografov vybavili technikou Canon? Odpoveď je jasná: Canon EOS 1D X.


Novinky

  • AF systém s vyššou presnosťou, prispôsobiteľnosťou a rýchlosťou
  • pokročilý systém merania expozície
  • vyššia rýchlosť
  • tyčinka radosti (joystick) aj pri portrétnom úchope
  • 2 sloty na CF karty
  • väčší LCD s vyšším rozlíšením
  • rýchly FullFrame
  • Ethernet konektivita
  • menší WiFi doplnový modul
  • viac konfigurovateľných tlačidiel
  • nová závierka s predĺženou životnosťou
  • nižší šum
  • širší dynamický rozsah

Ergonómia

Majitelia 1D/1Ds rady sa budú cítiť ako doma, ale nájdu si tu zopár vylepšení. Pri porovnaní s nižšími radami je zmena ergonómie výraznejšia. Trvalo mi asi týždeň, kým som si na pozmenené ovládanie zvykol. Keďže s 1D radou asi nemalo to šťastie sa bližšie zoznámiť veľa fotografov popíšem funkcie jednotlivých častí aspoň stručne aj s porovnaním, čo majú navyše a čo naopak chýba v profesionálnej triede. Na vyššiu váhu fotoaparátu som si časom zvykol. Najviac je citeľný nárast hmotnosti s bežnými objektívmi (24-70/2.8 II, 70-200/2.8 IS II). Pri väčších objektívoch 200/1.8L alebo 400/2.8 IS II už váha fotoaparátu taká citeľná nie je. Veľmi som si ale na 1D X obľúbil nový pancake objektív Canon EF 40mm f/2.8 STM, aj keď pôsobil na takom veľkom tele skôr ako krytka, často som fotoaparát zbalil práve s týmto objektívom, aby som ho mal v pohotovosti s krytkou cez ktorú môžem aj fotografovať.

Na prednej strane sa nachádza okolo bajonetu 2. programovateľné funkčné tlačidlo a tlačidlo náhľadu hĺbky ostrosti (je mu možné priradiť mu funkciu). Keďže sú obe tlačidlá pomerne blízko seba, ich povrch je rozdielny a hmatom ľahko identifikovateľný. Tieto tlačidlá sú zdvojené a sú teda prístupné aj pri portrétnom úchope. Najväčším tlačidlom pod hrdým nápisom EOS-1D s nablýskaným X je tlačidlo pre uvoľnenie objektívu. V rukoväti je umiestnený aj senzor pre infračervenú diaľkovú spúšť.

detail bajonetu a tlačidiel

Vrchnej strane dominuje mohutný „hrb“ ktorý skrýva veľký hranol pre hľadáčik s krásnym s veľkým a jasným obrazom. Na hranole sú klasicky umiestnené sánky pre externý blesk. Vľavo sú umiestnené tlačidlá pre voľbu expozičného režimu. Na rozdiel od nižších tried nie je použitý kruhový volič, tlačidlo je mechanicky odolnejšie o čom som sa žiaľ mal možnosť pri kruhovom voliči osobne presvedčiť. Absencia otočného voliča má aj ďalšiu výhodu, pri vzdialenom ovládaní je možné na diaľku zmeniť expozičný režim. Plne automatický režim by ste tu hľadali márne, ale ak by ste na ňom trvali (prípadne bohatý zákazník, čo bude trvať na najlepšom fotoaparáte), môžete si blízky ekvivalent „zeleného štvočeka“ automatického režimu nastaviť do niektorého z 3 užívateľských režimov (P mod, Auto ISO, zapnutá detekcia tváre, AF tracking). A jeho zvolenie namapovať na tlačidlo M-Fn. Nasledujú 2 tlačidlá s dvojitou funkciou (AF režim/režim snímania a meranie expozície/kompenzácia blesku - podobne ako vo vyššej strednej triede, kde sa po stlačení tlačidla mení nastavenie prvej hodnoty horným kolieskom a druhej hodnoty zadným kolieskom. Súčasným stlačením MODE a AF-DRIVE je možné rýchlo aktivovat bracketing (v menu je možné vybrať 2,3,5, alebo 7 záberov) a zadným kolieskom nastaviť rozostup medzi jednotlivými krokmi.

Nesmie chýbať neodmysliteľná spúšť, otočný volič a programovateľné tlačidlo M-Fn, tieto ovládacie prvky sú prístupné aj pri portrétnom úchope.

Vrchnú stranu ešte dopĺňa stavový displej zobrazujúci všetky potrebné expozičné údaje a tlačidlá pre podsvietenie stavových LCD (ešte jeden doplnkový je na zadnej strane). Voľba vyváženia bielej, takmer zbytočné tlačidlo kompenzácie expozície a tlačidlo pre voľbu ISO. Osobne by som veľmi uvítal možnosť premapovať inú funkciu na tlačidlo WB a kompenzáciu expozície. Tieto tlačidlá som za celý čas testovania ani raz nepoužil, jednak pre fotografovanie do RAW formátu a pre takmer dokonalý systém merania expozície a vyváženia bielej, navyše tlačidlo kompenzácie expozície je úplne zbytočné, keďže zadný kruhový volič vykonáva túto funkciu či to tlačidlo stlačíte, alebo nie, jediný rozdiel je, že ak ho stlačíte na moment vám na stavovom LCD zmiznú ostatné nastavenia a vidíte len kompenzáciu expozície.

Zadná strana, a keď sa to na prvý pohľad nezdá sa oproti strednej triede fotoaparátov až tak neodlišuje. Väčší počet ovládacích prvkov je spôsobený prevažne zdvojením viacerých ovládacích prvkov aj pre portrétne držanie. Dominantným prvkom je 3,2“ LCD s výbornou antireflexnou úpravou a veľkým rozlíšením (v porovnaní s konkurenciou). Čitateľnosť aj na ostrom slnku bola pomerne dobrá, ale pri korigovaní expozície podľa obrazu na LCD som väčšinou presnosť expozície len zhoršil. V drvivej väčšine prípadov fungovalo automatické meranie expozície výborne. Oproti bežným fotoaparátom je navyše 2. stavový LCD na ktorom sú zobrazené informácie názve poslednej snímky, nastavenej kvalite foto a video záznamu a na ktorú pamäťovú kartu sa dáta ukladajú.


Tlačidlá: (ak je pri tlačidle uvedené „2x“ – ovládací prvok je dvojmo aj na portrétnom úchope)

Menu – tlačidlo do menu, je možné zvoliť, či sa má pri každom otvorení otvoriť moje menu, alebo sa vráti na poslednú aktívnu stránku

Info – 2 varianty pre zobrazenie všetkých aktívnych nastavení (podobne ako Q-menu, ale nie je možné nastavenia meniť) a elektronická vodováha (v menu je možné vybrať, ktoré možnosti vás zaujímajú)

LiveView – aktivácia LiveView

AF-ON (2x) – štandardne aktivuje ostrenie a meranie expozície, ale je možné priradiť inú funkciu, žiaľ poloha pri portrétnom držaní je posunutá

* (2x) - štandardne zamknutie expozície, ale je možné namapovať aj inú funkciu

-:- (2x) - výber aktívnych AF bodov (následným stlačením M-Fn, alebo horným kolieskom – podľa nastavenia v menu), spot (zúžený zorný uhol AF bodu), 1 bod, 5 bodov, 9 bodov, 9 bodov zóna, tracking

joystick (2x) – výber AF bodov a pohybovanie a smerový volič pre pohyb po menu/zväčšenej fotke

zadné koliesko – zmena expozičných hodnôt podľa režimu, posúvanie sa medzi fotkami, rýchly pohyb po menu. Pribudlo dotykové ovládanie, ktoré umožňuje meniť expozíciu počas nahrávania bez klikacieho zvuku.

set – potvrdenie volieb

play – zapnutie/vypnutie prehliadacieho režimu (vypne sa automaticky pri akejkoľvek inej aktivite)

lupa – zväčšenie na aktívny zaostrovací bod (úroveň priblíženia sa koriguje horným kolieskom)

kôš – mazanie fotiek (v menu je možné nastaviť, či má byť predvolená možnosť zmazať, alebo zrušiť)

zámok/mikrofón – zamknutie fotky proti nechcenému zmazaniu, pri podržaní sa aktivuje diktafón a môžete si nahrať k fotke zvukovú poznámku vo formáte wav (kto je na fotke, alebo kontakt, komu ju poslať). Zmenou nastavenia je možné pomocou tohto tlačítka (dá sa to aj cez Q-menu pri prezeraní fotografii) nastaviť fotke aj hodnotenie 0-5 hviezdičiek, ak je ale zvolená funkcia hodnotenie, nedá sa použiť zvukový záznamník.

3-polohový vypínač – v strednej polohe lock je možné v menu zvoliť, ktoré ovládacie prvky majú byť zamknuté (horne a zadne koliesko a joystick)

otvátanie dvierok od pamäťových kariet


Za utesnenými dvierkami sa skrývajú 2 pozície na CompactFlash karty. Podporované sú aj hrubšie karty typu 2, takže je možné použiť aj redukcie na SDHC karty, alebo microdrive.

Ľavá strana (z pohľadu fotografa) je vyhradená portom. Nájdeme tu port pre GPS/WiFi, mikrofón, káblovú spúšť, sync konektor pre blesk, RJ45 pre gigabitový ethernet, HDMI, a kombinovaný konektor s miniUSB a A/V výstupmi. Pod portami je umiestnená batéria.

Spodná strana len pre doplnenie kompletu. Statívový závit je v osi objektívu a jedno extra pútko na popruh. Viditeľná je aj spúšt a horné koliesko pre portrétne držanie.

Postrehy z praxe

Ako sa hovorieva, na dobré sa rýchlo zvyká. Zo začiatku som ale taký dobrý pocit z 1D X nemal. Keď som pred 2 rokmi testoval 1D mark IV, to bola pri prechode z 5D mark II s ktorým som v tom čase fotil láska na prvý pohľad. Mark IV mi sadla do ruky, ako keby mi grip formovali na mieru. Medzičasom som 5D mark II vymenil za novší 5D mark III a ten odstránil takmer všetky nedostatky predchádzajúceho modelu. To postavilo 1D X do náročnejšej štartovacej pozície, aby dokázal obhájiť svoju vyššiu cenu. Z 1D X som pri prechode z 5D mark III až taký rozdiel nepociťoval, cítil som ho až neskôr, keď som sa k 5D vrátil.  Zo začiatku prevládlali skôr negatívne pocity s váhy navyše. Rozdiely som si začal uvedomovať až keď som používal oba fotoaparáty paralelne. Rozdiel v rýchlosti medzi 5D mark II a 5D mark III je veľký a AF je neporovnateľne lepší. Rozdiel v rýchlosti 1D X je ale gigantický, aj oproti 7D s 8 fps je 12 fps na 1D X jasne citeľný rozdiel a schopnosť AF sledovať objekty je dotiahnutá takmer k dokonalosti a prekonáva aj inak vynikajúci zaostrovací systém v 5D mark III.

Dvakrát som mal smolu na daždivé počasie, keďže je fotoaparát utesnený, tak som vo fotografovaní pokračoval bez akýchkoľvek problémov, len som z času na čas utrel kvapky z hľadáčika a prednej šošovky na objektíve.


Aj keď je údávaná životnosť batérie LP-E4N s pomerne nízka (1120 záberov pri 23°C, bez Live View). V praxi som som, ale na jedno nabitie nafotil okolo 3000 záberov a batéria mala stále ešte 55% kapacity (mávam vypnutý náhľad po zábere, ale mám zapnutý stabilizátor a počas fotografovania zábery často prehliadam a triedim).

Prax – fotografovanie zvierat

Canon 1D sa stal medzi fotografmi prírody veľmi obľúbený pre svoju rýchlosť, obrazovú kvalitu, prijateľný orez a schopnosť zaostriť s extenderom pri svetelnosti f/8, čo umožnilo predĺžiť dosah objektívov so svetlenosťou f/4 aj s použitím 2X extenderu. 1D X znížila hustotu obrazových bodov a zaostruje len do f/5.6. Rýchlosť a nízky šum pri vysokej citlivosti sú síce veľké lákadlá, ale veľa wildlife fotografov si pravdepodobne ponechá aj 1D mark IV, alebo 7D. Pre fotografovanie voľne žijúcich plachých zvierat preferujem 5D mark III a jeho tichý režim. Je lepšie nafotiť prirodzené správanie pri 3 obrázkoch za sekundu ako útek rýchlosťou 12 obrázkov za sekundu. Fotograf vo voľnej prírode to má teda najnáročnejšie, pri zlých svetelných podmienkach a rýchlej akcii najlepšie poslúži 1D X, na plaché zvery 5D mark III a pri fotografovaní na diaľku s extendermi pri f/8, alebo väčším orezom pri väčšej hustote obrazových bodov využije aj 7D, alebo 1D mark IV.

Prax -  šport

Usain Bolt medzi fotoaparátmi. Rýchlejší než konkurencia a ak je treba, má v sebe ešte skryté rezervy a vie zašprintovať aj rýchloťou 14 fps ak nepotrebujete AF. Ako 2. fotoaparát som pri teste používal 5D mark III. Rozdiel 6 a 12 fps je astronomický rozdiel. Schopnosť rýchlo AF bodmi sledovať tvár športovca výrazne zvyšuje šance na dobrú fotku. Pri 12 fps získate okolo rozhodujúceho momentu viac záberov z ktorých si môžete vybrať ten najlepší, čo výrazne zvyšuje šancu, že na požadovanom zábere nebude mať športovec zavreté oči, kvapku pŕskajúcej vody priamo pred okom, alebo cez telo akurát prechádza nefotogenická nárazová vlna pri dopade na zem.

Žiaľ, v čase testovania sa nemal možnosť fotografovať žiadny interiérový šport, kde by som mal možnosť lepšie preveriť správanie pri umelom osvetlení.  2x som fotil šport pri hustej oblačnosti a dažďa pri atletike a vodnom slalome, kde som musel aj v exteriéri zvyšovať citlivosť na ISO 1600-3200. Dážď trocha znížil množstvo presne zaostrených záberov, čo je pochopiteľné, keďže kvapky tiež poskytujú dobrý kontrast, ale napriek tomu som získal použiteľný záber takmer všetkých športovcov na ktorých som namieril fotoaparát a stlačil spúšť (ak nie, bola to väčšinou moja chyba, alebo mal športovec po celý čas „nepoužiteľný“ výraz).

Prax – reportáž

Žiadna svadba, ani tanečná súťaž sa v čase testovania nekonala, tak som trocha improvizoval.  Tanec vo dvojici, býva často pre fotografa tipovanie, ktorý ostriaci bod si vybrať, aby som mal čo najvyššiu šancu trafiť dobre zaostrený záber s použiteľnou kompozíciou. Súboj sa tancu z hľadiska fotografovania čiastočne podobá. Odohráva sa rýchlo, zaostruje sa na tvár, ktorá sa v zábere zjaví len na krátky čas. Detekcia tvári s spolu s bleskovo rýchlym ostrením mi dovolila si aj z krátkeho súboja odniesť dostatok presne zaostrených záberov s dobrou kompozíciou. Aktivoval som servo ostrenie, funkciu iAF-TR v nastaveniach AF, ktorá sa snaží v zábere rozpoznať tvár, ktorú pri sledovaní uprednostňuje.

Pre trafenie toho správneho momentu, ak máte na záber len jeden pokus, 12/14fps pomôže, najmä pri záberoch, kde ani najrýchlejší postreh nepomôže.

Rýchlosť

Najrýchlejší vo svojej triede. Pri 12 obrázkoch za sekundu stíha aj zaostrovať a merať expozíciu, ak viete, kde akcia nastane a nepotrebujete zaostrovať  tak zvládne zaznamenať 14 snímkov za sekundu v RAW formáte. Tieto rýchlosti sa mierne znížia ak ISO stúpne nad 32.000, ale aj tak je to minimálne 10fps. Osobne si myslím, že málokto má postreh rýchlejší ako 1/12s aby dokázal spoľahlivejšie trafiť ten správny moment akcie. Ak ale nechcete triediť kvantum záberov, pri rýchlom sekvenčnom snímaní znamená každý ťuk na spúšť 3-4 obrázky, ten správny moment pomôže trafiť aj veľmi krátke oneskorenie medzi stlačením spúšte (54ms), ktoré je možné voľbou v menu ešte skrátiť na 39ms (fotoaparát nebude čakať na ustabilizovanie zrkadla po vyklopení), môže to spôsobiť vibrácie navyše, ale ak fotíte s krátkymi časmi v dobrom svetle, nie je to zvyčajne problém.

Pri vysokej rýchlosti je dôležitá aj pamäťová karta, do internej pamäte sa zmestí 29 RAW snímkov. Testoval som s rýchlou kartou Lexar 1000x fotoaparát spomalil sériové snímanie s rýchloťou 12 fps po 55 snímkoch na rýchlosť cca 3fps. Pri fotografovaní v kratších, ale častých dávkach sa pamäť stíhala vyprázdňovať priebežne a na kartu som čakať nemusel.

Obrazová kvalita

Moderný CMOS senzor s plnou veľkosťou políčka 36x24mm s rozumným rozlíšením dáva predpoklady na výborný obrazový výstup. Aj keď rozlíšenie „len“ 18MP niektorých štúdiových a krajinkárskych fotografov sa asi zdá štúdiovým a krajinkárskym fotografom málo. V náročnejších svetelných podmienkach podáva tento senzor vynikajúce výsledky. Šum je ešte nižší ako u 5D mark III a aj dynamický rozsah je širší. Prekreslenie tmavých tónov, aj hladký prechod do preexponovaných častí pôsobí veľmi prirodzene a kresba je krásne ostrá aj pri 100% zväšení. Corel Aftershot, ktorý používam na spravovanie RAW súborov, žiaľ zaspal s podporou novších fotoaparátov, takže so spracovanim fotiek som sa musel obrátiť s pomocou na Martina (Big Lebowski) a fotky sme upravili na jeho notebooku v Lightroome. Ja používam Linux a Canonom dodávaný SW, ako aj DPP (Digital Photo Professional) podporuje len Windows a OS X. Výstup z Lightroomu je pri štandardnom nastavení a pohľade na detaily trocha horší, ako JPG priamo z fotoaparátu, ale v LR robil prvý krát, takže tam mám určite ešte veľké rezervy. RAW súbory z 1D X sú dostatočne ostré aj bez dodatočného doostrovania a aj úpravy ako prisvetľovanie tmavých častí a záchrana prepalov je možná v nadštandarnom rozsahu bez viditeľných nežiadúcich vedľajších účinkov, ako sú pruhy v charaktere šumu (banding), alebo neprirodzené farby v prepaloch.


Prisvetlenie tmavších (takmer čiernych) častí obrazu zvláda celkom dobre aj pri vyššej citlivosti (ISO320)

Autofocus

Nový 61-bodový AF systém, ktorému asistuje 100.000 bodový RGB senzor na meranie expozície  pracuje naozaj výborne. Funguje spoľahlivo aj na na periférnych bodoch a Zaostruje veľmi konzistentne. V lensrentals sa pozreli na aktuálny AF systém v 5D mark III a porovnali ho s predchádzajúcimi modelmi a pri použití rôznych objektívov a dospeli k záveru, že nový AF systém je vynikajúci ak sa skombinuje s poslednou generáciou objektívov (predstavené 2011 a neskôr) . So staršími objektívmi, je síce lepší ako staršie AF systémy, ale nedosahuje až takú vysokú úspešnosť presného zaostrenia, ako najnovšie objektívy.

Ak vám angličtina nerobí problém, tu je celá séria článkov aj s výsledkami laboratórnych testov:

http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-1-center-point-single-shot-accuracy

http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-ii-1-vs-2-and-old-vs-new

http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-3a-canon-lenses

http://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras


Rýchlosť AF je vynikajúca, nemal som ho možnosť porovnať osobne s Nikon D4, ale vo viacerých testoch, čo som videl na internete je 1D X viditeľne rýchlejší. Je rýchlejší aj ako 5D mark III, ktorý je rýchlejší ako 7D a ten je rýchlik oproti 5D mark II.


Zaostrovací systém umožňuje zvoliť z nasledovných režimov aktívnych zaostrovacích bodov.

režim

popis

príklady použitia

spot AF

AF bod so zúženým zorným uhlom. Hodí sa to ak chcete zaostriť na oko, ale AF preferuje rám okuliarov, alebo hranu klobúka, alebo inú blízku prekážku. Pomocou tohto režimu si vyberiete miesto zaostrenia podobne ako keby ste použili pinzetu.

portrét, wildlife

1 bod

Klasický režim

univerzál

1 bod + 4 susedia

AF bod rozšírený o 4 susedov, ak nie je dostatočný kontrast na vybranom bode, pomôžu 4 okolité body

univerzál

1 bod + 8 susedov

AF bod rozšírený o 8 susedov, ak nie je dostatočný kontrast na vybranom bode, pomôžu okolité body

univerzál

zóna (9/12 bodov)

na prvý pohľad neprináša oproti predcházajúcemu režimu nič navyše, ale výhodou je rýchla zmena zóny z jednej strany na druhú, čo je výhoda pri agilných objektoch, kde potrebujete rýchlo komponovať

šport, fotografovanie drobného vtáctva

61 bodov

vyberiete začiatočný bod a fotoaparát ďalej sleduje pohyb zvoleného objektu cez všetky zaostrovacie body. Pri aktivácii funkcie iAF-TR sa v tomto režime aktivuje inteligentné sledovanie pomocou farby objektu a rozpoznávanie tvárí.

šport, letovky, reportáž


Nedalo mi to a vyskúšal som aj extrémne prípady objektívov s ktorými som mal problémy s rýchlosťou zaostrovania. Extrémne svetelný objektív Canon EF 85mm f/1.2 USM II, ktorý je známy veľmi pomalým ostrením a na 1D X a preostrenie z nekonečna na minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť zvládol za sekundu, ale v praxi sa ho už bolo možné použiť aj na šport ak sa zrovna nejedná o šprint proti fotoaparátu. Na plážovom volejbale ma ostrenie nezdržovalo. Ďalšia náročná kombinácia bol super-tele objektív Canon EF 400mm f/2.8 IS II USM v kombinácii s  2x extenderom III. Táto kombinácia vedela 7D, alebo 5D mark II poriadne potrápiť a kým zaostril, tak už často ani nebolo čo fotiť. Nový AF systém je už s touto kombináciou na 5D mark III použiteľne rýchly a 1D X s touto zostavou ostrí bleskovo. Jedinú výhradu mám, že zatiaľ na žiadnom tele nie je možné namapovať prepnutie stavu focus search (prehľadanie celého rozsahu zaostrenia v prípade neschopnosti zaostriť) na niektoré programovateľné tlačítko a je nutné otvoriť menu. Toto je ale nepríjemnosť len v spojení so svetelnými super-tele objektívmi. Na 1D X sa to dá čiastočne vyriešiť. Na M-Fn tlačítko je možné nastaviť prepnutie do niektorého z nastaviteľných custom režimov a tam mať danú funkciu aktivovanú.

Konektivita

WiFi sme sa žiaľ nedočkali (zrejme pre podobné dôvody, prečo sa v niektorých krajinách nemôže predávať blesk s rádiovým riadením 600EX-RT, ale len verzia bez rádiového riadenia 600EX – podobné obmedzenie by bolo pre profesionálny fotoaparát handicap). Gigabitový ethernet tiež poteší, či už pre rýchlejšie sťahovanie fotiek (USB sa inovácie na verziu 3.0 nedočkalo). Ethernet môže mať na rozdiel od USB dĺžku až 100m. Ak potrebujete wifi, nemusíte hneď kupovať drahý WFT-E6, ale ak máte fotoaparát na statickej inštalácii, alebo tam máte fotoaparátov viac, môžete ich prepojiť aj cez bežný wifi router za pár EUR. Samozrejme, ak chcete s fotoaparátom chodiť po štúdiu, tak WFT-E6 bude lepšia voľba (aj výrazne menšia ako WFT pre predchádzajúce generácie 1D/1Ds, keďže už nemusí obsahovať ethernet port).

Komunikačné módy:

FTP prenos – FTP prenos, je možné si vybrať, či chcete prenášať všetky fotografie, alebo len tie čo označíte a formát určený na prenos (väčší/menší JPG/RAW). Ide o asi najrýchlejší spôsob prenosu ak potrebujete fotky počas fotografovania rýchlo odosielať z fotoaparátu.


EOS Utility – vzdialené ovládanie a automatické načítavanie fotiek pomocou EOS utility.

WFT server – fotoaparát vytvorí web server na ktorý môžete pristúpit z prehliadača v počítači, telefóne, alebo tablete a vzdialene prehliadať fotografie, alebo fotografovať aj so živým náhľadom.

Na integrovaný web server sa môžete pripojiť z počítača, tabletu, alebo telefónu.

MediaServer – toto som neskúšal, predpokladám, že ide o prepojenie s domácim kinom, kde si môžete fotografie a videá prehrávať priamo z TV.

Autofocus 1D X vs 5D mark III

Aj  keď 1D X zdieľa rovnaký AF senzor ako 5D mark III a dokonca aj pri pohľade do menu je nastavene AF takmer totožné, 1D X má aj v tejto oblasti zopár výhod:

- vyššie rozlíšenie a lepšia schopnosť rozpoznávania farieb a tvarov na senzore merania expozície ktorý obsluhuje vyhradený DiGIC 4 procesor

- silnejšia batéria (LP-E4N v 1D X ma menovité napätie 11.1V, zatiaľ čo LP-E6 v 5D mark III má len 7.2V) – dokáže rýchlejšie pohybovať AF motormi na väčších objektívoch

- rýchlejšie zrkadlo a uzávierka poskytuje senzorom zaostrovania pri rovnakej expozičnej dobe viac času na vyhodnotenie a predikciu pohybu zaostrených objektov

- Spot metering – bodové meranie expozície nemusí byť previazané len so stredovým bodom, ale vďaka expozičnému senzoru s vysokým rozlíšením je to možné na ktoromkoľvek aktívnom ostriacom bode.

- EOS iTR AF – Aktívne sledovanie zaostrených objektov aj pomocou rozpoznávania farby. Ak je v scéne rozpoznaná tvár, prioritne a je aktivovaná funkcia ITR AF, fotoaparát prioritne zaostrí na tvár. Toto sa deje aj pri fotografovaní cez hľadáčik – táto vlastnosť pracuje výborne a pri akčnej a športovej fotografii ide o vynikajúceho pomocníka. Ak je akcia príliš rýchla na to aby ste stíhali prepínať ostriace body, sústredíte sa na kompozíciu a fotoaparát zaostrí na tvár.

- Zobrazenie stavu zaostrenia – 1D X umožnuje v hľadáčiku zobraziť indikáror, kedy je zaostrené. Osobne takúto funkciu nevyužívam, ale je tam a niekto ju možno ocení.

Senzor merania expozície spolu s vyhradeným DiGIC 4 procesorom navyše je to, čo odlišuje zaostrovací systém v 1D X od 5D mark III.

Je hodný dvojnásobku ceny 5D mark III?

Toto je asi otázka, ktorú rieši každý fotograf. 5D mark III zdieľa rovnaký zaostrovací senzor (ale nie celý ostriaci systém) a má fullframe senzor. 12 fps poteší najmä športových fotografov, ale nepotrebuje to každý. Okrem toho, ale 1D X ponúka aj ďalšie výhody pre reportérov, diaľkové ovládanie fotoaparátu a zopár drobností pre fotografovanie. Nezanedbateľná je aj možnosť uložiť kompletnú konfiguráciu na pamäťovú kartu a nahrať ju do iného fotoaparátu ak máte to šťastie, že máte týchto fotoaparátov viac, alebo sa môžete rýchlo vrátiť k svojmu nastaveniu po tom, ako fotoaparát používal kolega, ktorý preferuje iné nastavenie. Táto vlastnosť dokáže ušetriť kopu času a ak sa fotoaparát kupuje do redakcie, kde ho bude zdieľať viac fotografov, tak sa ho oplatí kúpiť už len kôli tejto vlastnosti. Zo začiatku som o opodstatnenosti cenového rozdielu aj ako spokojný majiteľ 5D mark III pochyboval, ale čím dlhšie som mal možnosť 1D X používať, tým viac ma presviedčala, že je svojej dosť vysokej ceny hodná. Ak by som šport a reportáže fotil komerčne, snažil by som sa 1D X dostať do svojej technickej výbavy.

Zhrnutie výhod 1D X a 5D

EOS 1D X

EOS 5D mark III

Kratšie oneskorenie medzi stlačením spúšte a expozíciou

Nižšia hmotnosť a výrazne menšia nabíjačka na batérie

väčší dynamický rozsah

Tichšie zrkadlo a uzávierka

Nižší šum

Plne automatický režim

AF sledovanie s detekciou tváre a sledovaním farby

Vyššie rozlíšenie

Integrovaná záclona na hľadáčik

Prepínač medzi video a foto režimom

Sekvenčné snímanie 12 fps (14fps bez AF)

 

Bodové meranie na vybranom AF bode

 

Gigabitový ethernet

 

Zvukový záznamník

 

Vymeniteľná matnica

 

Konfigurovateľné sekvenčné snímanie (nastaviteľný limit na počet záberov)

 

X-Sync čas 1/250 (lepší ako 1/200 na 5D, ale horší ako mali 1D, 1D mark III, 1D mark IV)

 

Kompenzácia expozície +-5EV

 

Uzávierka so životnosťou 400.000 cyklov (5D mark III má 150.0000)

 

Extra stavový display zobrazujúci číslo posledného záberu, rozlíšenie a formát

 

Možnosť schovať nepouzžívané expozičné režimy a módy merania expozície, nastaviť limity času, clony, iso.

 

Integrovaný diktafóm pre poznámky k záberom

 

Uloženie a nahratie konfigurácie z/na pamäťovú kartu

 

Pevnejší úchop

 


Upgrade 1D a 1Ds rady jedným prístrojom?

Vyhlásenie Canonu o novom 1D X ako o nahradzujúcom štúdiovú radu 1Ds a športovú/wildlife radu 1D vyvolalo rozporuplné reakcie v oboch táboroch. Nároky štúdiových fotografov s potrebou vysokého rozlíšenia možno dočasne uspokojil neskôr predstavený 5D mark III, ktorý je takmer plnohodnotným aj keď len miernym upgradom v porovnaní s 1Ds mark III. Športový fotografi majú v 1D X splnené sny a bolo vidieť, že toto je pre Canon priorita, aby sa k 1D X dostali prednostne fotografi na EURO 2012 a Londýnskej olympiáde. Trocha skrátka vyšli wildlife fotografi, ktorým formát APS-H poskytoval výborný kompromis obrazovej kvality a mierneho orezu predlžujúceho dosah veľkých teleobjektívov a AF vedel pracovať do svetelnosti f/8.



Canon EOS 1DS mark III

Canon EOS 1D mark IV

Canon EOS 5D mark III

Canon EOS 1D X

Senzor

36x24mm

27.9 x 18.6 mm (crop 1.3)

36x24mm

36x24mm

Rozlíšenie

21,1

16,1

22,3

18,1

Rýchlosť (fps)

5

10

6 (3 v tichom režime)

12, 14 bez AF

X-Sync

1/250

1/300

1/200

1/250

AF

45 bodov, stredový do f/8

45 bodov, stredový do f/8

61 bodov do f/5,6

61 bodov do f/5,6

Meranie expozície

63-zone

63-zone

63-zone

100,000-pixel RGB

Hmotnosť

1385 g

1230 g

950 g

1530 g

Priemerná životnosť uzávierky

300.000

300.000

150.000

400.000

Pam. karty

CF (Typ I/II)+SD

CF (Typ I/II) +SD

CF (Typ I) +SD(aj EyeFi)

2xCF (Typ I/II)

Video

Nie

H.264

H.264

H.264, MPEG-4

LCD

3” 230.000 bodov

3” 920.000 bodov

3.2” 1.040.000 bodov

3.2” 1.040.000 bodov

Špeciálna vlastnosť

 

X-Sync 1/300

Tichý režim

Ethernet

najlepší AF systém

rýchlosť

Silné

Štúdio

krajina

Wildlife

šport

akcia

Reportáž

štúdio

krajina


Šport

akcia

reportáž




















Ako vidieť, asi jediný, kto už dnes v ničom nevyniká je 1Ds mark III, ktorý bol ešte donedávna drahší ako dnes najvyšší model 1D X. Aj keď sa môže zdať, že už nemá čo ponúknuť, stále je vďaka kratšiemu X-Sync času ako EOS 5D vhodnejší na prácu so zábleskami.

Nová uzávierka s projektovanou životnosťou 400.000 záberov.


Pokrvný video brat Canon EOS 1D C

EOS 1D X je fotografickou vlajkovou loďou, ale má aj svoje dvojča zamerané na filmársku klientelu. Exteriér je identický, len strieborné X je nahradené bielym C na červenom koberci. EOS 1D C za takmer dvojnásobnú cenu ponúka všetko čo 1D X a kameramanom pridáva veľmi lákavé vylepšenia:

  • firmware prispôsobený pre profesionálne video
  • možnosťou snímať Motion JPEG 4K video (4096 x 2160 @ 24fps s 8-bit 4:2:2 vzorkovaním
  • H.264 Full HD 1920x1080 8-bit 4:2:0 Full HD pri  24, 25, 30, 50 a 60 fps
  • lepší odvod tepla zo senzoru (vyššia teplota znamená vyšší šum)
  • sync konektor blesku je nahradený portom pre slúchadlá
  • možnosť vybrať si pri kúpe medzi EF a PL bajonetom
  • nekomprimovaný HDMI výstup (YCbCr 4:2:2)
  • možnosť uložiť video s vyšším dynamickým rozsahom pomocou Canon's Log Gamma (vhodné pre  postprocessing – podobne ako RAW)

Príslušenstvo

GP-E1 GPS

GPS modul zaznamenáva polohu a smer fotografovania. Je napájaný z fotoaparátu, takže nepotrebuje vlastnú batériu. Príjemná vlastnosť je aj pohodlná synchronizácia času fotoaparátu z GPS. Keď som mal časy medzi dvoma fotoaparátmi presne zladené, fotografie som mal v počítači pekne zoradené aj pri používaní viacerých fotoaparátov súčasne. Prípája sa cez špeciálny konektor a neblokuje sánky blesku ako GP-E2. Keďže sa GP-E1 a WFT-E6A pripájajú cez rovnaký konektor, nie je možné ich používať súčasne. Väčšinou to nepredstavuje problém, keďže GPS sa väčšinou používa v exteriéri a WiFi v interiéri.


GP-E2 GPS

GPS modul s rovnakými funkciami ako GP-E1, napájaný 1 AA batériou. Vďaka vlastnému napájaniu je možné ho používať aj mimo fotoaparátu ako GPS logger a fotografie doplniť o GPS súradnice dodatočne. Pripája sa cez sánky blesku a je schopný komunikovať cez sánky so 650D, 5D mark III a 1DX (so 7D s firmwarom 2.0+ vie komunikovať len cez dodaný USB kábel a neumožňuje synchronizovať čas fotoaparátu).


WFT-E6A Wireless File Transmitter

Wifi modul má vďaka integrovaniu ethernet rozhrania do fotoaparátu má výrazne redukované rozmery a nie je to tehla prilepená na fotoaparát ako tomu bolo u staršej generácie. V rámci recenzie som nemal možnosť ho vyskúšať, ale používam ho občas na 5D mark II a pri ateliérovom fotení je to veľmi praktická pomôcka.

Záver

Ak mám pravdu povedať, 1D X nie je fotoaparát ktorý by som si obľúbil hneď. Špecifikácie sa mi páčili hneď, ale váha a bola dosť odradzujúca. Pred recenziou som ho mal v rukách 3x. Je ťažký je pomerne hlučný a trvá dosť dlho kým si nastavenia doladíte podľa vašich potrieb. Ak sa nenecháte odradiť, odmení sa špičkovým výstupom aj v tých najnáročnejších podmienkach. Po troch týždňoch testovania som mi tento fenomenálny stroj prirástol k srdcu a ťažko sa mi s ním lúčilo. Po niekoľkomesačnom používaní 5D mark III s ktorým som bol vrcholne spokojný mám teraz chrobáka v hlave.


S 2-3x rýchlejším sériovým snímaním v porovnaní s bežnými fotoaparátmi vyššej triedy je šanca zachytiť ten správny moment v akcii výrazne vyššia, čomu napomáha aj kratšia odozva medzi stlačením spúšte a expozíciou. Je o 20-30% rýchlejší (12 fps s AF a 14 fps bez AF) ako najvyšší model priamej konkurencie a navyše to zvláda pri vyššom rozlíšení.


1D X je to najlepšie, čo sa dá dnes kúpiť pre reportážneho, alebo športového fotografa. Pre väčšinu z nás amatérskych fotografov to žiaľ pre vysoko nasadenú cenu zostane len tažko finančne zdôvodniteľný sen. Momenty čo dokáže zachytiť 1D X vďaka svojej rýchlosti budeme skúšať trafiť pomocou šťastia na nižších modeloch.

Klady:

  • rýchly, rýchlejší a najrýchlejší
  • vynikajúca obrazová kvalita
  • výborný dynamický rozsah
  • vynikajúce meranie expozície
  • vynikajúci AF so schopnosťou rozoznávať tvár a výborným sledovaním a rýchlejší AF na všetkých objektívoch
  • flexibilná nastaviteľnosť hraníc expozičných parametrov
  • prispôsobiteľné ovládanie
  • výborná výdrž batérie
  • integrované sieťové rozhranie s rôznymi režimami prenosu a vzdialeného ovládania
  • korekcia AF s doladením AF aj pre zoom objektívy
  • veľmi krátke oneskorenie spúšte 55ms (s možnosťou skrátenia na 36ms ak sa necloní o viac ako 3 EV)
  • dva sloty na štandardné CF karty (aj typ II)
  • rýchle vyprázdňovanie internej pamäte
  • vyššia citlivosť neovplyvňuje podanie farieb a zachováva dobrú kresbu
  • LCD s výborným rozlíšením a viditeľný aj za slnečného počasia
  • možnosť namapovať custom režim na M-Fn tlačidlo a jedným kliknutím prepínať 2 rôzne konfigurácie

Zápory:

  • hlučnosť (v porovnaní s 5D mark III)
  • AF pracuje len do svetelnosti f/5,6 (predchádzajúce generácie 1D/1Ds mali stredový bod použiteľný do f/8)
  • cena
  • funkcia focus search sa nedá namapovať na tlačítko
  • nie je možné používať zvukové poznámky a rýchly rating fotografií súčasne
  • tlačidlo AF-ON je pri portrétnom držaní mierne posunuté


Galéria

Galériu som rozdelil podľa použitých objektívov. Fotografie sú spracované z RAW cez Adobe Lightroom len so základnými úpravami. Pri objektíve Canon EF 24-70/2.8 L USM II sa jedná o predprodukčnú demo vzorku. Finálny objektív, ku ktorému som sa dostal až po vrátení fotoaparátu má výstup ostrejší. Objektívom 15mm fisheye a 17-40/4L by prospela korekcia chromatickej chyby, čo fotoaparát robí automaticky, ale v LR som to pri spracovaní fotografií z RAW zabudol.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2012-10-01 08:20:29
No hneď prvá veta je trošku chaotická: "...prišiel pre Canon príchod konkurencie..." No nič, idem čítať ďalej, snáď sa štylistika zlepší.
 
bear
2012-10-01 08:35:18
príspevok od: marcus_labeo
No hneď prvá veta je trošku chaotická: "...prišiel pre Canon príchod konkurencie..." No nič, idem čítať ďalej, snáď sa štylistika zlepší.
Ospravedlnujem sa, pisanie textov je pre mna cinnost ktoru robim len z donutenia a ak sa da tak sa tomu vyhnem. Ked som dostal moznost otestovat 1D X, tak som zatal zuby a nieco napisal. Dufal som, ze si to po mne niekto v redakcii precita a opravi pripadne chyby.
 
valec86
2012-10-01 08:36:21
pred pol rokom po predaji 1D mk IV som sa rozhodoval medzi 5D mk III a 1Dx. Nakoniec som si po vyskusani 5 mk III kupil 5D cko. 10 ci 12 fps su fajn veci, no teraz s 5d ckom fotim aj sport a nema s tym absolutne ziadny problem. Rad by som sa opyptal, je na 1D X vyssi dynamicky rozsah a nizsi sum ?
Uz teraz je rozsah 5D mk III tak velky, ze nieje problem opravit aj znacne preexponovanu/podexponovanu fotografiu.
Pekny clanocek, rad by som este vedel vydrz baterie, to bola pre mna na 1D mk IV znacnym sklamanim.
 
marcus_labeo
2012-10-01 08:37:52
Pekná a obsažná recenzia. Tiež fajn fotky, ukázalo sa, že kritika fotiek, ktoré boli pod reportážou Karola z divokej vody, bola neoprávnená. D1x musí byť naozaj čertovsky rýchly a bleskovo ostriaci, z vlastných (chabých) skúseností viem, že s mojím foťákom by som pravdepodobne neodfotil ani jeden použiteľný záber šprintéra či bežkyne cez prekážky. Enem tý peňáze...
 
kozakm
2012-10-01 09:04:23
príspevok od: marcus_labeo
Pekná a obsažná recenzia. Tiež fajn fotky, ukázalo sa, že kritika fotiek, ktoré boli pod reportážou Karola z divokej vody, bola neoprávnená. D1x musí byť naozaj čertovsky rýchly a bleskovo ostriaci, z vlastných (chabých) skúseností viem, že s mojím foťákom by som pravdepodobne neodfotil ani jeden použiteľný záber šprintéra či bežkyne cez prekážky. Enem tý peňáze...
Ten foťák se jmenuje 1D X (v tomto pořadí a velkými písmeny)

A v čem byla kritika neoprávněná?
 
kozakm
2012-10-01 09:06:37
príspevok od: valec86
pred pol rokom po predaji 1D mk IV som sa rozhodoval medzi 5D mk III a 1Dx. Nakoniec som si po vyskusani 5 mk III kupil 5D cko. 10 ci 12 fps su fajn veci, no teraz s 5d ckom fotim aj sport a nema s tym absolutne ziadny problem. Rad by som sa opyptal, je na 1D X vyssi dynamicky rozsah a nizsi sum ?
Uz teraz je rozsah 5D mk III tak velky, ze nieje problem opravit aj znacne preexponovanu/podexponovanu fotografiu.
Pekny clanocek, rad by som este vedel vydrz baterie, to bola pre mna na 1D mk IV znacnym sklamanim.
Rozdíl v obrazové kvalitě mezi 5D III a 1D X je minimální, ostatně je to stejný výrobce a stejná generace téměř stejných snímačů.
Samozřejmě rozdíl v rychlosti je brutální (nejen fps, ale odezva spouště, AF...)
Co je na baterii v 1D IV zklámáním? I po 2,5 letech stále drží a zvládne 2000 až 2500 fotek.
 
bear
2012-10-01 09:10:17
príspevok od: valec86
pred pol rokom po predaji 1D mk IV som sa rozhodoval medzi 5D mk III a 1Dx. Nakoniec som si po vyskusani 5 mk III kupil 5D cko. 10 ci 12 fps su fajn veci, no teraz s 5d ckom fotim aj sport a nema s tym absolutne ziadny problem. Rad by som sa opyptal, je na 1D X vyssi dynamicky rozsah a nizsi sum ?
Uz teraz je rozsah 5D mk III tak velky, ze nieje problem opravit aj znacne preexponovanu/podexponovanu fotografiu.
Pekny clanocek, rad by som este vedel vydrz baterie, to bola pre mna na 1D mk IV znacnym sklamanim.
Ano, senzor v 1D X ma vacsi dynamicky rozsah a kusok nizsi sum ako 5D mark III, nie je to dramaticky rozdiel ale je tam a je viditelny. Kedze som mal len 1 bateriu, vzdy som isiel fotit s plnou baterkou a nikdy som ju uplne nevybil aj ked som nafotil cez 3000 zaberov. Udavana zivotnost je ale ovela kratsia, pravdepodobne k tomu prispieva, ze fotim s vypnutym nahladom na LCD po odfoteni.
 
valec86
2012-10-01 09:11:32
hmmmm potom som ju bud zle zabehol, alebo som mal smolu na zly kus.

napr na 5D mk II, 7D som na malickej baterke urobil v pohode 1000 zaberov.
na 1D mk IV som nevedel urobit horko tazko 1200 zaberov na tej velkej baterke.

viem ze 12 fps a 6fps je obrovsky, no nelutujem kupu 5D mk III, v kombinacii 7D+5D mkIII to ide fakt ze dobre.
 
kozakm
2012-10-01 09:47:53
Mimochodem, občas se někomu podaří dosáhnout až neuvěřitelného počtu fotek na jednu baterku, kupříkladu tady týpek tvrdí 21 000
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=33440294
 
LastHit
2012-10-01 10:48:11
príspevok od: valec86
hmmmm potom som ju bud zle zabehol, alebo som mal smolu na zly kus.

napr na 5D mk II, 7D som na malickej baterke urobil v pohode 1000 zaberov.
na 1D mk IV som nevedel urobit horko tazko 1200 zaberov na tej velkej baterke.

viem ze 12 fps a 6fps je obrovsky, no nelutujem kupu 5D mk III, v kombinacii 7D+5D mkIII to ide fakt ze dobre.
Viem, ze recenzia je o 1D X, no chcem sa spytat na dynamicky rozsah a sum pri 7D a 5D mkIII. Mam 7D a nedavno som fotil akciu aj s 5d mkII a mojou 7D. Rozdiel som cakal, no vystup ma prekvapil aj pri nizkom ISO. Su rozdiely az take velke?
 
valec86
2012-10-01 11:49:06
rozdiel je dost brutalny, ak porovnavam rawy, jasne kazdy zaber je iny no u 7D cka viem ist bezpecne do posunu +-1 EV, u 5D mk III je to v pohodicke aj +- 2 EV
 
valec86
2012-10-01 11:49:40
príspevok od: kozakm
Mimochodem, občas se někomu podaří dosáhnout až neuvěřitelného počtu fotek na jednu baterku, kupříkladu tady týpek tvrdí 21 000
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=33440294
potom som motak a je dost mozne ze som ju od zaciatku nie prave najlepsie nabijal
 
werdza
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-10-01 13:11:34
príspevok od: LastHit
Viem, ze recenzia je o 1D X, no chcem sa spytat na dynamicky rozsah a sum pri 7D a 5D mkIII. Mam 7D a nedavno som fotil akciu aj s 5d mkII a mojou 7D. Rozdiel som cakal, no vystup ma prekvapil aj pri nizkom ISO. Su rozdiely az take velke?
su, medzi APS-C senzorom a FF je aj podla mna brutal rozdiel. Mal som 40D/60D vs 5D II a teraz zas D700 vs D90 to je nebe a dudy kontrast , kresba sum. Nad ISO 800 je to brutálne cítiť ako má FF navrch pri reálnom fotení pri všetkých výrobcoch. Ja vidím rozdiely mdzi D700 a D90 aj pri fotení v ateliéri , detialy a kontrast aj farby su inde a ani v LR4 to nejde uplne zrovnať. D7000 je na tom lepšie, ale D700 to stále nie je a to je starý FF jak praha.
 
marcus_labeo
2012-10-01 13:44:01
Moja reč!
 
PeCh
2012-10-01 13:59:59
príspevok od: Jozef Peniak
su, medzi APS-C senzorom a FF je aj podla mna brutal rozdiel. Mal som 40D/60D vs 5D II a teraz zas D700 vs D90 to je nebe a dudy kontrast , kresba sum. Nad ISO 800 je to brutálne cítiť ako má FF navrch pri reálnom fotení pri všetkých výrobcoch. Ja vidím rozdiely mdzi D700 a D90 aj pri fotení v ateliéri , detialy a kontrast aj farby su inde a ani v LR4 to nejde uplne zrovnať. D7000 je na tom lepšie, ale D700 to stále nie je a to je starý FF jak praha.
A to Fuji tvrdí že má APS-C rovnako dobré ako konkurencia FF.
 
marcus_labeo
2012-10-01 14:19:38
príspevok od: PeCh
A to Fuji tvrdí že má APS-C rovnako dobré ako konkurencia FF.
To je samozrejme marketing; realita je ale taká, že tento senzor od Fuji sa asi najviac zo všetkých blíži k fullframu. Porovnával som na dpreview (štandardná scéna) D600vku s najlepšími APS-C (D7000, D300s, K-01, NEX-7, X-Pro1) a z nich sa rozhodne najviac blížil D600vke práve Fuji.
 
markato1
2012-10-01 15:45:49
Pekne ,prehladne zhodnotenie,fajn fotky.Skoda tej ceny ,aj ked zas je to vrchol ladovca nabity technologiami.Dufam ze si ho na nejakej Canon akcii aspon vyskusam
 
piggee
2012-10-01 17:53:28
príspevok od: LastHit
Viem, ze recenzia je o 1D X, no chcem sa spytat na dynamicky rozsah a sum pri 7D a 5D mkIII. Mam 7D a nedavno som fotil akciu aj s 5d mkII a mojou 7D. Rozdiel som cakal, no vystup ma prekvapil aj pri nizkom ISO. Su rozdiely az take velke?
ja som presiel z 550D na 5d mark III, co 550D su v podstate tie iste creva (okrem ostrenia) ako 7D a 5d mark III je uplne inde. clovek v podstate prestava riesit tu technicku stranku a moze sa naozaj plne venovat tej umeleckej, kedze ISO do nejakych 6400 absolutne riesit nemusis a to dokonca aj z tmavych ploch dokazes vytiahnut daleko viac pri vyssich ISO. Tam sa prejavi najviac ten dynamicky rozsah.
 
jan.zitniak
2012-10-01 17:57:01
Musím pochváliť výborné ukážkové fotografie!
 
caver
2012-10-01 18:10:13
Bude niekto tak dobry a vysvetli mi toto: AF pracuje len do svetelnosti f/5,6 (predchádzajúce generácie 1D/1Ds mali stredový bod použiteľný do f/8. To akoze na vyssich clonovych cislach AF nefunguje?
 
martinX34
2012-10-01 18:43:35
príspevok od: caver
Bude niekto tak dobry a vysvetli mi toto: AF pracuje len do svetelnosti f/5,6 (predchádzajúce generácie 1D/1Ds mali stredový bod použiteľný do f/8. To akoze na vyssich clonovych cislach AF nefunguje?
Fotak pri zaostrovani "odcloni", takze neostri pri tej clone ktoru mas nastavenu, aby na ostriaci cenzor dopadalo viac svetla a aby bolo viac svetla v hladaciku pre lepsie komponovanie. Nastavena clona sa pouzije az pri expozicii (alebo ak sa stlaci tlacidlo DOF na niektorych fotakoch, kde sa da skontrolovat hlbka ostrosti pri nastavenej clone).
Ak vsak mas objektiv ktory sa neda automaticky odclonit, napriklad sa clona nastavuje manualne clonovym kruzkom, alebo je clona konstrukcne konstatna (napriklad pri zrkadlovych objektivoch) a je vyssia ako clona pri ktorej dokaze fotak automaticky zaostrit (teda v pripade tohto fotaku je to 5,6) tak jednoducho nemozes pouzit autofokus a musis ostrit manualne.
Jednoducho povedane, autofokus potrebuje na svoju cinnost urcitu intenzitu svetla a ked ju nedostane (lebo clona je vyssia a fotak nevie dany objektiv "odclonit") tak autofokus nefunguje.
 
caver
2012-10-01 19:00:09
Dakujem velmi pekne za odpoved. Takze ak by som napriklad pouzil hypoteticky objektiv 300 f/8, tak by AF nefungoval.
 
martinX34
2012-10-01 19:04:10
príspevok od: caver
Dakujem velmi pekne za odpoved. Takze ak by som napriklad pouzil hypoteticky objektiv 300 f/8, tak by AF nefungoval.
Presne tak.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-10-01 20:31:45
príspevok od: PeCh
A to Fuji tvrdí že má APS-C rovnako dobré ako konkurencia FF.
to platí pre staršie FF modely (D700 a 5D II), aktuálne špičky 5D III, 1DX a D800 /D600 sú niekde inde zas už
 
FLASH-FOTO
2012-10-01 20:57:46
príspevok od: valec86
pred pol rokom po predaji 1D mk IV som sa rozhodoval medzi 5D mk III a 1Dx. Nakoniec som si po vyskusani 5 mk III kupil 5D cko. 10 ci 12 fps su fajn veci, no teraz s 5d ckom fotim aj sport a nema s tym absolutne ziadny problem. Rad by som sa opyptal, je na 1D X vyssi dynamicky rozsah a nizsi sum ?
Uz teraz je rozsah 5D mk III tak velky, ze nieje problem opravit aj znacne preexponovanu/podexponovanu fotografiu.
Pekny clanocek, rad by som este vedel vydrz baterie, to bola pre mna na 1D mk IV znacnym sklamanim.
Ahoj, koľko Ti vydržala batéria na 1D Mark IV? Ja nemám problém urobiť cca 1.500 záberov a je tak na 50%
 
kinimod21
2012-10-01 22:11:53
super na toto som sa tesil bol som zvedavy ako ti to pofotilo ten atleticky most treba uznat je to masinka jak lusk + ta tvoja 400 no amerika
 
photomb
2012-10-01 22:33:53
Po cca 3,5 mesačnej skúsenosti s EOS 1DX určite súhlasím s kladným hodnotením tohto prístroja. Čo sa týka rýchlosti a presnosti AF a merania AE je to absolútna špička . Pri fotení džezového koncertu ( RAW , ISO bežne 25 000 , spracovanie v LT 4 ) sú zábery úplne bez chyby. Oproti posledným modelom ( 5D II , 7D, 1DMark IV ) mám zásadnú výhradu k zmene menu a k zmene rozmiesnenia často používaných ovládacích tlačítok ( hlavne náhľad, lupa a delete ). Pri práci s viacerými telami súčasne vidím problém hlavne v odlišnom ovládaní náhľadu s lupou ( k tomu roky používam tlač.SET plus tlač lupy + a - ) . Na tomto prístroji ( detto na 5D mark III ) je toto úplne zmenené a pri práci s 1DMarkIV a 1DX súčasne mám stále problém riešiť v rýchlosti ktoré telo mám v ruke a ako ho v rýchlosti ovládať. Z tohto dôvodu mi vadí aj úplne zmenené usporiadanie menu oproti predošlým prístrojom rady EOS . V posledných rokoch som používal pri fotení športových a spoločenských podujatí súčasne viac prístrojov : APS-C 40D, neskôr 7D v kombinácii s full frame 5D mark I aj 5 D Mark II a 1DMark IV. Od kolegov fotografov som už počul, že kôli tomuto "zlepšováku" CANONu uvažujú predať napr. zánovný 1DMarkIV a do tandemu k 1DX potom dokúpiť 5D Mark III s podobným ovládaním . Určtete by sme uvítali možnosť naprogramovať si lupu na ovládacie tlačítka podľa starších modelov, žiaľ nové menu už nezmení žiadny up-date.
 
kozakm
2012-10-01 22:49:40
príspevok od: photomb
Po cca 3,5 mesačnej skúsenosti s EOS 1DX určite súhlasím s kladným hodnotením tohto prístroja. Čo sa týka rýchlosti a presnosti AF a merania AE je to absolútna špička . Pri fotení džezového koncertu ( RAW , ISO bežne 25 000 , spracovanie v LT 4 ) sú zábery úplne bez chyby. Oproti posledným modelom ( 5D II , 7D, 1DMark IV ) mám zásadnú výhradu k zmene menu a k zmene rozmiesnenia často používaných ovládacích tlačítok ( hlavne náhľad, lupa a delete ). Pri práci s viacerými telami súčasne vidím problém hlavne v odlišnom ovládaní náhľadu s lupou ( k tomu roky používam tlač.SET plus tlač lupy + a - ) . Na tomto prístroji ( detto na 5D mark III ) je toto úplne zmenené a pri práci s 1DMarkIV a 1DX súčasne mám stále problém riešiť v rýchlosti ktoré telo mám v ruke a ako ho v rýchlosti ovládať. Z tohto dôvodu mi vadí aj úplne zmenené usporiadanie menu oproti predošlým prístrojom rady EOS . V posledných rokoch som používal pri fotení športových a spoločenských podujatí súčasne viac prístrojov : APS-C 40D, neskôr 7D v kombinácii s full frame 5D mark I aj 5 D Mark II a 1DMark IV. Od kolegov fotografov som už počul, že kôli tomuto "zlepšováku" CANONu uvažujú predať napr. zánovný 1DMarkIV a do tandemu k 1DX potom dokúpiť 5D Mark III s podobným ovládaním . Určtete by sme uvítali možnosť naprogramovať si lupu na ovládacie tlačítka podľa starších modelov, žiaľ nové menu už nezmení žiadny up-date.
Jo, změnu zvětšování/zmenšování snímku při prohlížení jsem nepochopil; nemá to žádnou výhodu, jen to zabere tlačítko navíc, které mohlo být věnováno nečemu užitečnějšímu (třeba přímému přístupu k nastavení WB, grrr, tohle mi pije krev).
 
photomb
2012-10-01 22:56:32
príspevok od: kozakm
Jo, změnu zvětšování/zmenšování snímku při prohlížení jsem nepochopil; nemá to žádnou výhodu, jen to zabere tlačítko navíc, které mohlo být věnováno nečemu užitečnějšímu (třeba přímému přístupu k nastavení WB, grrr, tohle mi pije krev).
Vypadá to tak, že súdruhovia z CANON niekde urobili chybu -)))
 
IO-NR
2012-10-01 23:23:34
Čo sa týka lupy, tak prvých 5min sa mi tak nepáčila, že... až som ju prestavil...
Stačí dať zväčšenie rovno na 100% k zaostrovaciemu bodu, po odfotení stlačiť rovno lupu a fotka sa hneď zobrazí a zväčší bez stláčania čohokoľvek iného... Je to výrazne efektívnejšie na kontrolu fotiek, ako na starých modeloch, kde treba stlačiť najskôr prezeranie fotiek a až po tom stlačiť +
Skôr mi príde navyše klasické tlačidlo na prezeranie záberov... to som pri skúške 5D3 nepoužil asi ani raz...

K porovnaniu šumu 5D3 a 1D X:
ISO 25600 http://www.canonrumors.com/wp-content/uploads/2012/09/5d3-vs-1dx-no-NR1.jpeg

http://www.fredmiranda.com/1dx-review/page2.html
 
bear
2012-10-02 06:56:54
Na tlacitko na zvacsenie som si zvykol a myslim, ze je to rychlejsie, ako predchadzajuci sposob. Pocas sucasneho pouzivania starsej a sucasnej generacie ovladania to nie je idealne, ale casom aj tie zalozne tela upgradneme.
 
valec86
2012-10-02 11:04:42
kozakm vidim ze nas zerie rovnaka vec. ak mam napr 2 tela jedno na dlzsku a druhu na zabavu, siroke sklo neviem kedy pouzivat tlacitko a kedy len +- priblizenie. to je na nervy. mali to nechat ako to bolo
 
IO-NR
2012-10-02 11:15:57
...a ešte k životnosti batérie u 1D4: keď len fotím v konštantných podmienkach a menej sledujem fotky na LCD, tak je cca 4000-4500 foto, pri bežnom kontrolovaní/triedení fotiek asi 3500 foto a keď sa hrám s LV aj videom, tak niekedy aj pod 2500 foto... Teraz po 2,5r vydrží nafotiť asi o 20% fotiek menej, ako nová batéria...
 
Juraj Lacko
2012-10-02 12:47:00
príspevok od: caver
Bude niekto tak dobry a vysvetli mi toto: AF pracuje len do svetelnosti f/5,6 (predchádzajúce generácie 1D/1Ds mali stredový bod použiteľný do f/8. To akoze na vyssich clonovych cislach AF nefunguje?
Jedna sa hlavne o pouzitie teleobjektivov + teconverter 1.4x a 2x.
Priklad mas 500mm f4 + 2x TC = 1000mm f8
IDX uz automaticky nezaostri s touto kombinaciou ale predosle spominane modely ano.
PS niekto tu pisal ale ja som nevidel zrkadlovy objektiv f8 s AF... ale asi som prilis mlady a neznaly
 
martinX34
2012-10-02 13:18:19
príspevok od: Juraj Lacko
Jedna sa hlavne o pouzitie teleobjektivov + teconverter 1.4x a 2x.
Priklad mas 500mm f4 + 2x TC = 1000mm f8
IDX uz automaticky nezaostri s touto kombinaciou ale predosle spominane modely ano.
PS niekto tu pisal ale ja som nevidel zrkadlovy objektiv f8 s AF... ale asi som prilis mlady a neznaly
Nepisal som, ze zrkadlovy objektiv AF ma, len som ho pouzil ako priklad objektivu, kde je konstrukcne konstantna clona.
A na moje pocudovanie jeden zrkadlovy objektiv s AF (sice nie na Canon) existuje
http://en.wikipedia.org/wiki/Minolta_AF_500mm_Reflex_lens
 
kozakm
2012-10-02 14:42:11
príspevok od: valec86
kozakm vidim ze nas zerie rovnaka vec. ak mam napr 2 tela jedno na dlzsku a druhu na zabavu, siroke sklo neviem kedy pouzivat tlacitko a kedy len +- priblizenie. to je na nervy. mali to nechat ako to bolo
No to jo, je to peklo
 
sherpa
2012-10-19 10:33:22
dobra sprava pre wildlife http://www.dpreview.com/news/2012/10/18/Canon-EOS-1D-X-firmware-v1-1-1-adds-cross-type-AF-for-F8-lens-teleconverter-combinations-illuminated
 
viliamtel
2013-02-15 12:05:22
príspevok od: valec86
rozdiel je dost brutalny, ak porovnavam rawy, jasne kazdy zaber je iny no u 7D cka viem ist bezpecne do posunu +-1 EV, u 5D mk III je to v pohodicke aj +- 2 EV
a keby si mal porovnať dynamicky rozsah medzi 5d mark II a mark III dajme tomu na iso 100?
 
valec86
2013-02-15 13:34:32
na iso 100 ? tak to si uz ani nepametam, nakolko to bol asi dost nepodstatny udaj
 
viliamtel
2013-02-15 14:46:01
príspevok od: valec86
na iso 100 ? tak to si uz ani nepametam, nakolko to bol asi dost nepodstatny udaj
takže si dynamicky rozsah medzi 5d mark II a mark III vobec neporovnaval? nemal si tu možnosť mať tie dve tela subežne? dynamicky rozsah pri nizkom iso od 100 -320 ma najma zaujima lebo vačšinou fotim iba pri takej citlivosti
 
valec86
2013-02-17 20:43:02
predal som 5D mk II kupil 1D mk IV a potom ho predal a kupil 5D mk III cize ne nemal. dynamicky rozsah pri nizkom ise ma v rawe ma nikdy netankoval a pri foteni do jpegu som nejake extra problemy nemal.
 
pepka76
2013-03-26 08:42:38
Je to zbytočne!. "amatérske zrkadlovky" sú rovnako kvalitne fotky, ako tie "profesionalne".
 
bear
2013-03-26 08:51:54
príspevok od: pepka76
Je to zbytočne!. "amatérske zrkadlovky" sú rovnako kvalitne fotky, ako tie "profesionalne".
Snimac v 1D X je vyborny a o kusok lepsi ako pri amaterskych zrkadlovkach, ale to nie je podstatne. Pri fotkach do formatu A4, alebo na internet o technicku kvalitu fotky tak nejde. Ide hlavne o to, ze profi zrkadlovka ma ovela rychlejsie zaostrovanie, mensie oneskorenie, takze profik, ktory s nou pracuje a vie ju ovladat s nou ma vacsiu sancu zachytit na fotke spravny moment a to je to co fotku preda.
 
farbakp
2016-02-19 22:15:04
Chlapci, viete opisat realne pocity z pouzivania Canon 5D iii a Canon 1 DX. Niekto vlastnu skusenost, kto fotil s obidvomi telami a vedel by ich porovnat. A ci sa uzivatelsky oplati ugradovat z 5D iii na 1 DX za ten cenovy rozdiel ?
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované