Na prvý pohľad pôsobí táto novinka takmer na nerozoznanie od svojho predchodcu – EOS 400D, do sveta lacných jednookých zrkadloviek však prináša nové pokročilé technológie, v systéme EOS doteraz nevídané.
Na to, v akom vývojovom štádiu sa spotrebné digitálne zrkadlovky EOS práve nachádzajú je výpočet noviniek 450-ky až prekvapivo bohatý:
- 12,2 Mpx CMOS senzor
- 3,0“ LCD monitor
- Procesor DIGIC III
- Live view s dvoma režimami AF (detekcia kontrastu a fázová detekcia)
- 14-bitové spracovanie RAWu
- Bodové meranie expozície
- Vylepšený autofokus
- Kontinuálne snímanie s frekvenciou 3,5 fps
- Väčší hľadáčik
- SD/SDHC karty
- Nová batéria s vyššou kapacitou
Dizajn a ergonómia
Canon EOS 450D zostáva verný tradičnému vzhľadu konzumných zrkadloviek EOS, ktorý pred niekoľkými rokmi zaviedol model EOS 350D. Malé rozmery a nízka váha sa odvtedy stali ideálom lacnej zrkadlovky nielen v modelovej ponuke Canonu.
Ten s novinkou 450D tak trochu mení smer. Aparát nie je menší ako jeho predchodca, práve naopak, o niekoľko milimetrov narástol – najmä smerom do výšky (rozmery 129 x 98 x 62mm). Tento trend je u zrkadloviek Canon viditeľný aj pri modeli 40D, pričom strmšie hrany hornej časti aparátu smerujúce k vyvýšenému vstavanému blesku predstavil už dávnejšie model EOS 5D.
Pozorné oko si okrem zmeny rozmerov všimne najmä mierne prepracovaný grip a okolie spúšte pre lepšie držanie
a ergonómiu. V rukách pôsobí celý aparát akosi prívetivejšie a oblejšie – podľa môjho názoru sa v tomto prístroji spojili v dokonalosti dizajn, kvalita použitých materiálov a celkové vypracovanie a to spôsobuje tento subjektívny veľmi príjemný pocit hneď ako sa vaše prsty dotknú tela.
Aparát sa netvári prehnane odolne, žiadny magnéziový skelet schovaný pod škrupinou (akurát oceľové „šasi“), všade kam sa pozriete samý plast. Ten plast však pôsobí veľmi dôveryhodné, podporený presnosťou s akou sú pospájané jednotlivé časti aparátu. V tejto triede unikátna záležitosť.
Pogumovanie imitujúce kožu nájdeme nie len na gripe, ale podobne ako pri 400D, aj na zadnej strane prístroja. Všetko s cieľom spríjemniť užívateľovi držanie a prácu s aparátom. Ľuďom s malými rukami a najmä ženám padne 450-ka do rúk ako uliata. Ak máte miesto rúk lopaty, práca s týmto aparátom pre vás bude skôr menším utrpením, najmä keď ste už mali tú česť poťažkať si vyšší model od Canonu.
Je to však aj otázka zvyku, poznám niekoľko urastených jedincov, ktorí nedajú na svoju kompaktnú 400-ku dopustiť (pravda však je, že ešte nemali v rukách trebárs EOS 40D).
Podobne, ako na modeli poloprofesionálnej triedy predstavenom v lete v roku 2007, sa aj na 450-ke odohrali najväčšie zmeny na zadnej strane prístroja. Dôvod je rovnaký, riešenie však odlišné. Väčší LCD displej si na oboch aparátoch vyžiadal premiestnenie niekoľkých tlačidiel z ľavej strany prístroja. Na modeli EOS 40D ich nájdeme pod displejom, čo je celkom prijateľná pozícia, ktorá má minimálny vplyv na ovládanie. Keďže na miniatúrnej 450-ke nie je miesto navyše, tlačidlá sa museli presunúť napravo, k 4-smerovému ovládaču.
Zväčšenie LCD displeja je vítanou zmenou, jeho rozlíšenie však ostalo na pôvodnej hodnote 230.000 px, čo je škoda. Canon už má určite rozpracovaný nový LCD panel s vyšším rozlíšením, s jeho uvedením v tejto triede zrkadloviek, kde sa ráta každá koruna, sa však zatiaľ počítať nemohlo.
Ide o tlačidlá pre prezeranie fotografií a ich vymazanie. Komu tento presun nepripadá veľmi významný, mal by si uvedomiť, že teraz bude pri mazaní obrázkov používať výlučne palec pravej ruky. Pre vymazanie obrázku bude potrebné stlačiť tlačidlo prezerania obrázkov, nalistovať kurzorom želaný obrázok, stlačiť tlačidlo pre vymazanie, presunúť sa kurzorom doprava pre potvrdenie vymazania a stlačiť SET. To všetko palcom, ktorý sa vám po 40 takto vymazaných obrázkoch v sérii určite nepoďakuje. Ovládanie oboma rukami mi pripadá oveľa pohodlnejšie.
Ak hľadáte tlačidlo JUMP, v režime prezerania fotografií ho nahrádza šípka hore na 4-smerovom ovládači. Vo fotografiách môžete listovať po jednej, desiatich, stovkách, podľa dátumu a súboru.
Nad LCD displejom, naľavo od hľadáčika zostali len tlačidlá MENU a DISP. Rozsiahlymi zmenami prešli aj funkcie priradené jednotlivým smerom 4-smerového ovládača. Svoju pozíciu (vpravo) si obhájila len voľba režimu zaostrovania. Smer dole na 450-ke patrí výlučne voľbe štýlu obrazu (Picture Style). Pre zmenu režimu snímania je potrebné stlačiť šípku doľava a na voľbu režimu merania expozície ostala šípka hore.
Pre stredové tlačidlo SET si môžete funkciu navoliť, odporúčam Kvalitu Obrazu, ktorú užívatelia často menia z RAWu na JPEG a naopak.
Funkcia vyváženia bielej zdieľa spoločné tlačidlo
s funkciou priamej tlače (konečne). Nad ním má už svoje tradičné miesto korekcia expozície.
Vpravo hore v oblasti ovládania palcom pravej ruky nájdeme taktiež dve tradičné tlačidlá pre výber zaostrovacieho bodu a aretáciu expozície. V režime prezerania fotografií si pomocou týchto tlačidiel približujeme detaily na fotografii
a v režime Live View sa pomocou ľavého tlačidla aktivuje autofokus a pravým si môžem snímanú scénu priblížiť 5 alebo 10-násobne pre dokonalé manuálne zaostrenie.
Jednou zo žiadaných zmien Canonu EOS 450D je väčší hľadáčik. V porovnaní s 350-kou je tam viditeľné zväčšenie, kto ale očakáva hľadáčik podobný tomu v 40D-čku bude sklamaný. Zrkadlový „Pentamirror“ svojou jasnosťou na klasický hranol jednoducho nemá. Hľadáčik zobrazuje 95% snímanej scény pri 0,87-násobnom zväčšení.
Horná strana aparátu veľa zmien nezaznamenala. Zaujme len umiestnenie tlačidla pre voľbu citlivosti ISO, ktoré sa nachádza hneď za spúšťou. Priznám sa, že som si na túto jeho pozíciu za celý čas testu nevedel zvyknúť, vám sa to snáď podarí lepšie.
Rovnako malé zmeny zaznamenali aj bočné strany tela aparátu. Najväčšou budú určite malé dvierka ukrývajúce slot pamäťovej SD/SDHC karty. Aj vďaka použitiu týchto kariet sa podarilo aparátu ušetriť nejaký ten gram na hmotnosti (váha tela je 475g) napriek nárastu v rozmeroch.
Vstavaný blesk sa nedočkal takmer žiadnych zmien. Okrem malej úpravy dizajnu si môžeme povšimnúť akurát tak strieborné sánky pre pripojenie exterého blesku po vzore 40D. Tie boli pri predchodcoch čierne. Aparát dokáže spolupracovať s novým bleskom Speedlite EX 580 II, nemá však na sánkach gumové tesnenie, zaručujúce odolnosť voči vplyvom počasia, ako je tomu na poloprofesionálnom EOS 40D.
Celkovo na mňa pôsobí dizajn, kvalita použitých materiálov a vypracovanie detailov výborným dojmom. Myslím, že ergonómia len málo utrpela zväčšením LCD displeja a zvyknúť si na polohu niektorých tlačidiel bude možno niekomu trvať dlhšie než zvyčajne. Rovnako tak držanie aparátu s takýmito malými rozmermi nebude vyhovovať každému, môj dojem je však v tomto smere silne ovplyvnený tým, že som už zvyknutý na prácu s vyššími modelmi systému EOS.
Mnohých ľudí, ktorí videli 450-ku v mojich rukách počas testovania, tento aparát okamžite zaujal svojim vzhľadom. Chceli si ho hneď kúpiť bez toho, aby vedeli aké prekvapenia sa ukrývajú vo vnútri. Celkom dobrá vizitka pre dizajnérov Canonu. K tým prekvapeniam pod povrchom sa dostaneme o chvíľu.
V praxi
Príjemný dizajn, dobrá ergonómia a výborné materiály s dokonalým vypracovaním síce na aparáte potešia, ale nie sú to tie najdôležitejšie parametre. Čitateľov bude určite viac zaujímať, aké výstupy 450-ka produkuje a ako náročné je dopracovať sa k nim.
Canon EOS 450D patrí do kategórie zrkadloviek, ktoré sú určené najmä pre začínajúcich fotografov. Ovládanie aparátu je primerane jednoduché, podporené množstvom automatických funkcií. Fotografovanie s ním by tak nemalo robiť problém ani užívateľovi, ktorý drží zrkadlovku v rukách po prvý krát.
Tak ako začiatočník, nájde však aj pokročilejší fotograf v novom aparáte všetky vlastnosti a funkcie potrebné
pre uspokojenie svojich kreatívnych potrieb. Okrem plnej automatiky ponúka 450-ka kompletnú paletu kreatívnych režimov ako aj základné scénické režimy, pokrývajúce väčšinu fotografických situácií, do ktorých sa s aparátom možno dostať.
1/500, f2.8, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/500, f8.0, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/500, f2.8, ISO 800, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/320, f2.8, ISO 800, 200mm, EF 70-200/2.8L |
Opäť sa stretávame s osvedčenými „picture styles“, ktoré sú rovnako zrozumiteľné amatérom ako aj profesionálom
a vašim fotografiám vedia podľa situácie a potreby pridať ďalší rozmer naviac. Komu by sa zdali fotografie štýlu „standard“ málo atraktívne a nesadne mu žiaden z ďalších štýlov v ponuke, môže si vytvoriť až 3 vlastné štýly so želanou úrovňou ostrosti, kontrastu, saturácie a farebného tónu.
K čierno-bielym fotografiám je možné použiť farebné filtre (žltý, oranžový, červený a zelený) alebo tónovanie obrazu (sépia, modrá, purpurová a zelená) a ušetriť si tak čas s následným spracovaním v PC (aj keď kvalita a možnosť kontroly je na nižšej úrovni).
Standard | Neutral | User setting (kontrast a saturacia zvýraznené) |
Ako je pri značke Canon zvykom, rýchlostné schopnosti nového aparátu sú výborné. Jednotlivé časy ako je napr. pripravenosť aparátu po zapnutí alebo reakcia na stlačenie spúšte, by som tu uvádzal zbytočne – sú takmer nemerateľné. Za zmienku stojí iba fakt, s ktorým sa stretávajú všetky nové prístroje bez vlastného stavového displeja - fotoaparát vám síce umožní hneď po zapnutí urobiť záber, ak si však chcete (mali by ste chcieť) pred záberom skontrolovať nastavenie aparátu, prvý záber sa omešká minimálne o 1,3 sekundy, kým sa potrebné informácie zobrazia na LCD displeji.
Vypnutie aparátu je proti starším modelom tiež o málo pomalšie z dôvodu automatického čistenia senzoru. Pomalšie vypínanie vás však o žiadny dôležitý záber nepripraví.
V prípade športovej fotografie majú rýchlostné parametre o mnoho väčší význam. Maximálny spoľah musí byť najmä
na rýchly a presný autofokus. Canon pri 450-ke hovorí o prepracovanom AF systéme s tradične umiestnenými deviatimi AF bodmi. Pri použití stredového AF bodu je zaostrovanie bezproblémové, rýchle a presné, použitie okrajových bodov
už tak úspešné nie je, stále sú však plne použiteľné.
Av, kontinuálne snímanie, | Servo zaostrovanie | f2,8, 50mm, Tamron SP 17-50mm |
Pri fotografovaní rýchlych akcií sa tiež zíde pohotová uzávierka (1/4000) ako aj vyššia frekvencia kontinuálneho snímania. V tomto parametre s hodnotou 3,5 fps prevyšuje 450-ka ostatné prístroje vo svojej triede. Do bufferu dokáže uložiť 53 JPEGov a 6 snímkov vo formáte RAW, kým sa snímanie spomalí.
1/400, f2.8, ISO 800, 200mm, EF 70-200/2.8L | 1/50, f5.6, ISO 200, 29mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/320, f2.8, ISO 800, 200mm, EF 70-200/2.8L |
Táto frekvencia snímania síce nie je pre šport úplne ideálna, pre väčšinu užívateľov však bude bohate postačovať. (Testovací kus, ktorý sme mali k dispozícii nebol schopný snímať pri tejto frekvencii. Nešlo o plne produkčný kus, obrazová kvalita by však nemala byť ovplyvnená).
EOS 450D je prvou digitálnou zrkadlovkou Canon, ktorá pri snímaní v režime Live View využíva 2 spôsoby automatického zaostrovania. Okrem systému fázovej detekcie so sklo-pením zrkadla pri zaostrení (QUICK MODE) je k dispozícii aj systém detekcie kontrastu (LIVE MODE), ktorý je už roky súčasťou kompakt-ných digitálnych fotoaparátov. Pri Live View máte možnosť permanentnej a 100% kontroly nad snímanou scénou a bu-dem sa opakovať, keď poviem, že je to vítaná technológia. Plné využitie ale nájde, až keď bude systém auto-fokusu aspoň na rovnakej úrovni so systémom v kompaktoch. Zatiaľ rých-lostne výrazne zaostáva a jeho použitie sa obmedzuje na snímanie so statívom pri kontrole správneho zaostrenia a vyváženia bielej.
MENU prístroja prešlo po vzore poloprofesionálnej 40D reorganizáciou s cieľom zjednodušenia a zrýchlenia pohybu
v ňom. Kompletná aktuálna modelová rada EOS tak teraz využíva rovnaké MENU bez nutnosti „skrolovania“
s horizontálne usporiadanými podstránkami.
K zlepšeniu práce prispieva tiež podstránka „My Menu“, do ktorej si môžete navoliť funkcie ukryté hlbšie v systéme MENU a ušetriť si tak pri ich vyvolávaní niekoľko krokov.
Pre ilustráciu uvediem funkcie, ktoré som si pri testovaní do My Menu navolil ja:
Aparát dostal do vienka novú Li-ion batériu. Tá má väčšiu kapacitu (1080 mAh) a mala by poskytovať energiu pre 500 záberov pri 50% využívaní blesku (CIPA). Subjektívne môžem výdrž batérie hodnotiť len pozitívne, ak však máte nakúpené náhradné batérie pre svoju staršiu zrkadlovku Canon, môžete ich pri kúpe 450-ky predať spolu
so starým aparátom.
Canon nahradil v novej zrkadlovke veľké a na poškodenie náchylné CF karty odolnejšími a lacnejšími SD kartami s podporou modernejších SDHC kariet, čo možno všeobecne hodnotiť ako krok vpred. Ak však rozmýšľate, že urobíte upgrade zo svojej 350-ky, ku ktorej máte vo výbave slušnú zásobu CF kariet, z tejto zmeny rovnako ako z novej batérie asi nadšení nebudete.
Prácu s prístrojom hodnotím celkovo ako veľmi dobrú, aj tu však nájdeme niekoľko vecí, ktoré do určitej miery prekážajú, či obmedzujú. Pri pokuse o zmenu štýlu obrazu sa v ponuke usporiadanej v dvoch radoch môžete pohybovať len vertikálne. Opačne to zas platí pri zmene vyváženia bielej v režime Live View, kde naviac nie je možné pre zmenu využívať hlavný otočný volič a ovládanie sa tak stáva dosť neprehľadné a chaotické. Toto sú naozaj dosť nepodstatné obmedzenia, pre mňa však nepochopiteľné a zbytočne kaziace dobrý dojem z aparátu.
Obrazová kvalita
Konečne sa dostávame k tomu, čo zaujíma väčšinu z vás. Predchodci 450-ky sa všetci mohli pochváliť výbornou obrazovou kvalitou, konkurenciu valcovali najmä nízkymi hodnotami šumu pri vyšších citlivostiach ISO.
Canon EOS 450D prináša opäť vyššie rozlíšenie CMOS senzora (12,2 Mpx), no technikom Canonu sa zas a znovu podarilo udržať šum v tých správnych hodnotách a ISO 1600 tak zostáva naďalej plne použiteľné.
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 |
ISO 800 | ISO 1600 | BW |
Porovnanie úrovne šumu pri rôznych citlivostiach ISO |
Stará sa o to najmä nový procesor DIGIC III, rovnaký aký nájdeme v poloprofi 40D. Úroveň šumu samozrejme so stúpajúcou citlivosťou narastá a procesor odstraňuje ako jeho jasovú, tak aj farebnú zložku. Robí tak ale v typickom Canon štýle s vyváženým pomerom medzi redukciou šumu a zachovaním jemných detailov. Kto by zatúžil po ešte silnejšej redukcii šumu, môže si ju aktivovať ako voliteľnú funkciu.
ISO 800, High ISO NR on | ISO 1600, High ISO NR on |
Nový procesor prináša tiež 14-bitové spracovanie obrazu ako aj 14-bitové RAW súbory s cieľom jemnejších a bohatších farebných odtieňov. Technológia, ktorá bola v ostatnom roku hitom a neskôr nutnosťou vo vyšších modeloch, tak vstupuje aj do „Low-end“ kategórie.
Ešte lepšiu kvalitu obrazu by mali 450-ke zaručiť tiež voliteľné funkcie Highlight tone priority (HTP) a Auto lighting optimizer (ALO). Prvá sa stará o vyvážené jasné partie (napr. biele šaty nevesty) a druhá by mala zachovať detaily v jasoch aj tieňoch (niečo ako Active D-Lighting od Nikonu alebo DRO od Sony).
Štandardné nastavenie | HTP a ALO zapnuté |
O spoľahlivosti automatickej expozície už reč bola, rovnako tak pozitívne by sa dalo hovoriť o verných farbách, ktoré nie sú v základnom nastavení výrazne presýtené. Kontrast je vyvážený, ostrosť a zobrazenie detailov sú výborné. Všetky tieto parametre sú taktiež v prípade potreby v niekoľkých stupňoch plne nastaviteľné podľa želania užívateľa.
1/125, f3.2, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/640, f2.8, ISO 800, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/200, f2.8, ISO 800, 200mm, EF 70-200/2.8L |
K vyváženiu bielej rovnako nie je čo dodať. Automatika Canonu už tradične funguje výborne až na problematické umelé osvetlenie, ktoré odporúčam vyvažovať manuálne ak je to možné.
Nočným fotkám nie je čo vytknúť. Pre lepšiu kontrolu nad "horúcimi" pixlami využite funkciu redukcie šumu pri dlhých expozíciách.
5 sek., f8.0, ISO 200, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1,3 sek., f8.0, ISO 200, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/8, f2.8, ISO 200, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8, flash |
Obrazová kvalita patrí k silným stránkam zrkadloviek Canon a inak tomu nie je ani pri novej 450-ke. Spolu s výbornou stavbou, dobrým ovládaním a bohatou funkčnou výbavou tvorí vyvážený a výborne pracujúci celok.
Záver
V úvode som opisoval tento aparát ako revolúciu v triede „low-end“ zrkadloviek. Test, ktorým práve prešiel potvrdil jeho výnimočnosť, ktorej hodnotu si však netrúfam určiť – pre každého čitateľa bude iná.
Pravda ale je, že na tomto aparáte som nemusel pracne hladať jeho prednosti a rozmýšľať nad tým, kto by ich najlepšie vedel využiť, skôr naopak.
Na 450-ke je problém nájsť nedostatky a ešte ťažšie bude nájsť užívateľa z radov amatérskych fotografov, ktorý by s ním nebol spokojný.
Vďaka malým rozmerom nemusí sadnúť do každých rúk, niektoré pozmenené ovládacie prvky a nedotiahnuté detaily v ovládaní môžu rozčuľovať a vyššie rozlíšenie LCD a dokonalejší Live View by určite potešili, keď sa však rozhodnete pre tento fotoaparát verím, že svoju voľbu nebudete ľutovať.
V 450-ke dostanete za primeranú sumu dokonalý dizajn, vypracovanie a materiály, funkcie predstavené nedávno vo vyšších profesionálnych modeloch a najmä tradične výbornú obrazovú kvalitu „Made by Canon“.
Či už prvá zrkadlovka pre začiatočníka, alebo ľahké a kompaktné záložné telo pre pokročilého amatéra, 450-ka je podľa mňa schopná osloviť a uspokojiť každého.
Zhrnutie
+ atraktívny kompaktný dizajn
+ výborné použité materiály a vypracovanie
+ výborná obrazová kvalita – procesor DIGIC III
+ jednoduché ovládanie
+ väčší a jasnejší hľadáčik
+ informácia o ISO permanentne v hľadáčiku
+ prehľadné a jednoduchšie MENU po vzore profi modelov
+ spoľahlivá automatika – expozícia, zaostrovanie, WB
+ rýchlostné schopnosti, reakcie
+ 3,5 fps kontinuálne snímanie
+ malé rozmery a nízka váha
+ SD/SDHC karty
- malé rozmery pre ľudí s väčšími rukami
- nízka váha = menšia stabilita
- male rozlíšenie LCD vzhľadom na jeho veľkosť
- nedotiahnuté detaily v ovládaní
- live View sa stále nevyrovná kompaktom (nie chyba, skôr škoda)
1/500, f8.0, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/800, f8.0, ISO 100, 50mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/320, f2.8, ISO 800, 200mm, EF 70-200/2.8L |
1/1250, f1.8, ISO 100, 85mm, EF 85/1.8 | 1/125, f2.8, ISO 800, 85mm, EF 85/1.8 | 1/100, f2.8, ISO 800, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 |
1/80, f8.0, ISO 800, 200mm, EF 70-200/4.0L IS | 1/500, f4.0, ISO 200, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/3200, f3.2, ISO 400, 85mm, EF 85/1.8 |
1/200, f8.0, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8, Countryside Picture style | 1/500, f2.8, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/250, f1.8, ISO 800, 85mm, EF 85/1.8 |
1/400, f5.6, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/400, f8.0, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/1000, f2.8, ISO 100, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 |
1/125, f2.8, ISO 800, 17mm, Tamron SP 17-50/2.8 | 1/40, f8.0, ISO 200, 10mm, EF-S 10-22/3.5-4.5 |
Prístroj zapožičala spoločnosť Canon Slovakia.
Pri teste boli použité objektívy Canon EF 85/1.8 , Canon EF 70-200/2.8L, Canon EF 70-200/4.0L IS,
Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 a Tamron SP 17-50/2.8.
Autormi fotografií sú Erik Toček a Michal Lindner.