Necelé tri roky som fotil s Canonom EOS 5D Mark II. Bol mojím spoločníkom na cestách, pri fotení svadieb, portrétov, rodinných osláv aj pri fotení rozmanitých zákaziek a vlastných projektov v ateliéri. Aj vďaka tomuto fotoaparátu som si zarobil na živobytie a naučil sa veľa nového. Dokonca mi s ním kamarátka nafotila moju vlastnú svadbu. Je to aj dnes stále ešte výborný fotoaparát, ktorý mám rád. Pamätám si, aký som bol šokovaný pri prvých fotkách výborným obrazom aj na vysokých ISO. No treba povedať, že tento strojček má aj svoje muchy.
Najbolestivejšou chybou EOS 5D Mark II bol autofokus, ktorý fungoval spoľahlivo v každých podmienkach iba so stredovým zaostrovacím bodom. Krajné body boli nepresné a nespoľahlivé. Po prvotnom vyskúšaní som ich prestal používať a zostal pri overenom stredovom AF bode. Okrem práce AF už bol len jeden nedostatok a síce nie úplne šťastne vyriešené dvierka pamäťového slotu, ktoré vŕzgali pri každom uchopení fotoaparátu.
Niektorí fotografi mu vyčítali aj pomalé sériové snímanie, alebo hľadáčik bez 100% pokrytia a ďalšie, pre mňa už nepodstatné, vlastnosti. Novinka EOS 5D Mark III však toto všetko zmenila.
Materiálové spracovanie novinky
Pocit, ktorý má fotograf pri tom keď chytí nový fotoaparát do ruky, je jedným z veľmi silných rozhodovacích faktorov pri kúpe novej mašinky. Nie je to veľmi racionálne, ale je to tak. Za kvalitne prevedené telo sme ochotní zaplatiť viac a pri fotení v ťažkých podmienkach sa s kvalitným fotoaparátom cítime istejšie. Ako vidíte, hovorím skôr o tých, čo berú fotenie trošku vážnejšie.
Nový EOS 5D je v kvalite materiálového spracovania presne tam, kde aj EOS 1D MkIV, len samozrejme bez vertikálneho gripu. Je to teda to najlepšie, čo môžete dostať. (S Canon EOS 1D X nemôžem porovnávať, ten som ešte nemal v rukách). Keď som po prvý krát držal v ruke EOS 5D Mark II povedal som si o.k., výborne materiálovo spravené telo podobne ako 40D alebo 50D. Pri tejto novinke už tretej generácie 5D to bolo skôr - fíha - perfektné! Tento fakt sa bohužiaľ preniesol aj do podstatne vyššej predajnej ceny novej „trojky“, ktorá bude na trhu oficiálne za doporučenú cenu 3299,- Eur. Z ergonomického hľadiska je celé telo zaoblenejšie, organickejšie, modernejšie. Do mojích rúk padlo toto nové telo perfektne, poodbne ako aj 5D Mark II alebo EOS 7D .
Ovládanie
Ak ste si pri pohľade na zadnú stranu splietli novinku s EOS 7D, nie ste ďaleko od pravdy. Ovládanie je takmer úplne totožné s týmto robustným APS-C modelom. Majiteľov 5D MkII preto môže novinka prekvapiť prehodeným vypínačom, ktorý je po novom pod otočným voličom expozičných režimov. Pre zmenu expozičných režimov musíte najskôr stlačiť poistku (po prvý krát použitú na EOS 60D) a až potom môžete zmeniť expozičný režim. Novinkou je tiež samostatné tlačidlo alebo skôr ovládač pre video a Live View režim.
Keďže AF je úplne nový, vyžiadal si nové M-Fn tlačidlo, vhodne umiestnené pri spúšti. Ako fotograf zvyknutý na predošlý model, som nemal problém s ovládaním, s výnimkou prezerania snímok. Canon totiž pridal nové tlačidlo s ikonou lupy, ktoré je naľavo do displeja a slúži na zväčšovanie náhľadu fotiek. Pri predošlom modeli sa toto robilo jednoducho dvoma tlačidlami, ktoré boli pod pravým palcom a pri fotení slúžili na zmenu ostriach bodov a zablokovanie expozície.
V menu máte možnosť užívateľsky nastaviť funkcionalitu rôznych tlačidiel tak, aby vyhovovalo vašim potrebám. Ja som si prednastavil tlačidlo SET na rýchlu zmenu kvality obrazu a tiež tlačidlo RATE na uzamknutie fotografie a jej ochranu proti zmazaniu. Primárna funkcia tlačidla RATE je pridávanie hviezdičkového hodnotenia k fotografii do EXIF, kde ho rozoznajú programy typu Adobe Lightroom a pod.
Nový AF
Zabudnite na všetky problémy s AF, ktoré ste doteraz mali na svojich Canonoch. Nový EOS 5D MkIII prináša niečo úplne nové. Podľa niektorých fotografov je nové telo z pohľadu AF na tom ešte lepšie ako model 1D MkIV. Toto mi potvrdili aj dvaja fotografi, ktorí fotia šport so svojimi 1D MkIV a počas jedného volejbalového zápasu si mohli vyskúšať EOS 5D Mark III.
AF pracoval v teréne tak ako som si predstavoval a je konečne porovnateľný s konkurenčnými strojmi nemenovanej žltej značky :-) Fotoaparát nemal problém s novým objektívom 24-70L II zaostriť v zlomku sekundy tak, aby ma pri fotení nezdržiaval. Okrem rýchlosti ma však zaujímala aj presnosť práce zaostrovacích bodov na nízke clonové čísla a tiež fungovanie AF v slabšom svetle, čo je pre mňa ako portrétneho a svadobného fotografa rozhodujúci faktor. V slabom svetle sa mi osvedčil výber a zobrazenie len krížových bodov, ktoré sa chytali na motívy rýchlo a presne rovnako ako stredový bod. Všetko teda fungovalo tak, ako by na takto drahom a vyspelom aparáte aj malo.
Prácu AF si máte možnosť nastaviť podľa svojho gusta, či už ide o zobrazenie zaostrovacích bodov alebo nastavenia kontinuálneho zaostrovania. Mne stačilo na všetky motívy použiť prvý, univerzálny režim kontinuálneho zaostrovania, voči ktorému som nemal výhrady ani pri fotení športu alebo iných náročných motívov. Kontinuálne zaostrovanie s rôznymi nastaveniami citlivosti, však ocenia najmä profesionálni reportéri, ktorí si môžu navyše jednotlivé režimy optimalizovať a vytvorené presety aj uložiť.
Rýchlosť a citlivosť
Fotoaparát je naozaj rýchly, rýchlo zapisuje na kartu,nafotí až 6 snímok za sekundu, rýchlo poskytne náhľad na odfotený záber. Nový Digic 5+ je v ňom cítiť. Možnosť súbežného zápisu na SD aj CF kartu, prispieva k väčšej istote pri fotení. Jednoducho každá záloha je dobrá. Pri fotení má bleskové reakcie, presne také, aké by som očakával od modernej zrkadlovky. V praxi nehrá rolu či zapnete alebo vypnete redukciu šumu, jednoducho nič nespomaľuje snímanie.
Základný rozsah citlivostí je od ISO 100 až po 25 600. Užívateľsky môžete povoliť od ISO 50 až do 102 400, no pri týchto citlivostiach už môže byť kompromis v obrazovej kvalite, prípadne môžete mať k dispozícii nižší dynamický rozsah ako v základných citlivostiach.
Obrazová kvalita - JPEG
V porovnaní so všetkými teraz predávanými Canonmi s ktorými som mal doposiaľ možnosť fotiť je novinka na tom so šumom na vysokých citlivostiach o 1 až 2 EV lepšie. Napríklad ISO 12 800 na 5D Mk III je rovnako dobré ako ISO 5000 na 1D MK IV. Čo je vynikajúca hodnota najmä pre fotenie svadieb a športu. Predošlé 5D MkII malo problémy najmä nad ISO 3200, kedy sa začali objavovať zhluky farebných bodov v horšom prípade riadkovanie šumu, čo sa pri novinke nedeje ani pri ISO 12 800 (čo je rozdiel až o 2 EV stupne!!!). Pri fotení na nízkych citlivostiach má obraz v základnom nastavení dosť silné doostrenie (až prehnané), peknú saturáciu a správne veľmi prirodzené farby. Toto môže byť však spôsobené aj predprodukčným kusom a prvou verziou firmvéru.
Obraz na ISO 6400, s rôznymi nastaveniami redukcie šumu.
Uvidíme aké bohaté budú detaily a kresba v tieňoch na ISO 100-400 pri fotení do RAW. Toto je zatiaľ veľká neznáma, pretože 5D Mk II mal pomerne silný AA filter, a tiež slabšiu kresbu v tmavších častiach obrazu akoby sme viacerí čakali. Na toto však odpovieme až po plnohodnotnej podpore RAW editorov ako Lightroom 4 a Canon DPP.
Obrazové podanie pri fotení do RAW – DOPLNENÉ
Minulý týždeň vyšla nová verzia Lightroomu, ktorá už podporuje aj najnovšie 5D MkIII, preto som mal možnosť vyvolať prvé RAWy a pozrieť sa lepšie na kvalitu fotografií z EOS 5D MkIII. Ak chceme využiť úplný potenciál, ktorý nám zrkadlovka ponúka, musíme fotiť do RAW formátu. Je to jediná cesta ako získať z fotoaparátu ten najlepší obraz, jemné detaily a to správne farebné podanie. Pri Canone EOS 5D Mk III toto platí trojnásobne. Podobne ako predošlý model 5D MkII, aj novinka pri fotení priamo do JPEG poriadne doostruje kontrastné hrany a kompresia JPEGu zas citeľne rozmazáva jemné detaily. Farebné podanie je ale aj pri fotení do JPEG veľmi neutrálne a prirodzené. Vyváženie bielej funguje aj v automatickom režime dosť spoľahlivo. Takže z pohľadu farebosti a kontrastu obrázky fotené do JPEG veľmi netrpia.
Preostrené kontúry pri fotení do JPEG nie sú vhodné na veľké zväčšeniny (100% výrezy).
Všimnite si lepšie podanie jemných detailov pri obraze fotenom do RAW (100% výrezy).
Zosvetľovanie tieňov nie je pre nové 5D MkIII problém (100% výrez ISO 100)
Pri fotografovaní na vysokých citlivostiach, ako ISO 3200 a viac je tiež vhodné fotografovať do RAW a na odšumenie fotografií využiť možnosti RAW editoru. Nové 5D MkIII podľa môjho názoru lepšie znáša zosvetľovanie podexponovaných fotografií alebo vyťahovanie tieňov. V tieňoch nenájdeme výrazné riadkovanie alebo zlievanie detailov do fľakov ako pri predošlom modeli. Veľmi dobré výsledky sú aj pri zosvetľovaní o +2 EV (najmä na nižších ISO), čo užívatelia často využívajú pri nepravej HDR fotografii alebo fotografi krajiniek.
Z pohľadu obrazovej kvality a rozlíšenia detailov sa v porovnaní s predošlým modelom 5D MkII podstatne zlepšilo podanie jemných detailov (per pixel ostrosť), ako aj reálne využiteľný dynamický rozsah. Nový obrazový procesor, nový senzor a možno aj slabší AA filter robia svoju prácu na jednotku. Ukážkové fotografie v galérii pod článkom sú vyvolané v Adobe Lightroom 4.1 bez doostrenia po exporte. Prekvapilo ma, že napriek dobrej ostrosti a podaniu jemných detailov fotoaparát nie je náchylný na vytváranie moiré (falošných farieb a vzorov pri fotení jemných opakovaných vzorov).
Plusy a mínusy nového modelu v skratke:
+ výborné podanie jemných detailov pri fotení do RAW (lepšie ako u predchodcu)
+ dobrý dynamický rozsah (ostrá kresba v tieňoch)
+ vysoké rozlíšenie
+ presný a extrémne rýchly 61 bodový AF
+ rýchle sériové snímanie (vzhľadom na rozlíšenie)
+ profesionálna kvalita HD videa
+ dobrá výdrž batérie
+ perfektne spracované telo
+ tichý režim závierky
+ Automatické HDR snímanie
+ lepšie a väčšie tlačidlá ako u predchodcu
+ ešte pohodlnejšie ovládanie a širšie možnosti užívateľských nastavení
+ Fungujúce ISO AUTO
+ prídavný vertikálny grip má vlastný joystick
- slabšie podanie detailov pri fotení do JPEG (Kto dnes ešte fotí do JPEG!?)
- vyššia cena
Porovnanie s konkurenciou
Porovnávať ho s produktmi Nikonu síce môžeme, ale výsledky budú podľa môjho názoru veľmi tesné. A je veľmi diskutabilné či by vôbec stáli za zmenu celého systému a investovanie do ďalších nových objektívov (Plus to potrebné množstvo času na zoznámenie sa s novým systémom).Takéto porovnanie nemá veľký význam, pretože kvôli jednému telu nebude žiaden profík (a asi ani amatér) meniť značku a svoje zvyky. Canon vyrobil jednoducho univerzálny fotoaparát, ktorý je dobrý nielen do ateliéru, ale aj na reportáž. Má vysoké rozlíšenie, ktoré je dnes štandardom aj pre použitie v bežnej reklamnej, produktovej či inej profesionálnej fotografii.
Nová trieda?
Na záver musím povedať, že označenie 5D MkIII je trochu zavádzajúce, pretože novinka je podľa môjho názoru (a aj podľa názoru Canonu) o jednu triedu vyššie ako predošlý model. Je jasným vylepšením nielen predchádzajúceho modelu, ale aj high-end modelu EOS 1Ds MkIII (len bez zabudovaného vertikálneho gripu). Nový AF, 100% hľadáčik, lepší obraz a ešte lepšie výsledky na vysokých citlivostiach ISO robia z tohto modelu veľmi univerzálny nástroj pre profesionálov aj amatérov.
Novinka prakticky nemá žiadne nedostatky, takže písanie negatívnych vlastností v recenzii bolo nad moje sily. O niečo vyššiu štartovaciu cenu novinky nepovažujem za nejaké výrazné negatívum, veď pred niekoľkými rokmi by sa nám o takto vybavenom Canone za túto cenu ani len nesnívalo...
Aktuálnu cenu a dostupnosť si môžete overiť v predajnom štúdiu www.ephotoshop.sk. Zakúpením produktov v ephotoshop.sk podporíte svoj obľúbený portál www.ePhoto.sk
Autormi športových záberov v galérii sú Peter Baráth a Ondrej Bobek.
Fotografie nočného mesta som fotil spolu s našim redaktorom Michalom Matlonňom.