Keď CANON v auguste 2005 predstavil Canon EOS 5D, vytvoril novú generáciu fotoaparátov, v ktorej sám bez konkurencie, kraľoval 3 roky.
Kompaktné telo s fullframe senzorom a prijateľnejšou cenou pre amatérov. Fullframe telo bez integrovaného vertikálneho gripu si našlo veľa priaznivcov. Po troch rokoch sa dočkal konkurencie vo forme Nikon D700 a Sony A900, na čo Canon reagoval uvedením novej verzie 5D, ktorú označil ako 5D mark II.
Očakávania boli veľké, keďže konkurencia vstúpila do boja s prístrojmi, ktoré starého kráľa prekonávali vo viacerých oblastiach.
Ako sa javí 5D mark II v súčasnej tvrdej konkurencii?
EOS 5D sa v priebehu 3 rokov dočkal mnohých vylepšení
Senzor
CMOS senzor s rozlíšením 21 megapixlov - je modifikovaný senzor z 1Ds mark III s drobnými vylepšeniami. Oproti predchádzajúcej verzii 5D je nárast rozlíšenia o 8MP a tým znížená plocha bodov vykompenzovaná menšími medzerami medzi bodmi a novšou elektronikou. Vďaka vylepšeniam, aj napriek menšej ploche bodov, produkuje nový senzor menej šumu ako jeho predchodca.
Procesor
O 2 generácie novší procesor DiGIC 4 prináša množstvo noviniek:
- Režimy SRAW1 a SRAW2 s nižším rozlíšením ušetria miesto na kartách a čas a výkon potrebný na spracovanie RAW, ak nie je potrebné plné rozlíšenie, ale nechceme sa vzdať flexibility RAW formátu.
- LiveView s 3 režimami zaostrovania
- Použitie zaostrovacích senzorov vyžaduje sklopenie zrkadla a spôsobí na moment stratu obrazu na LCD.
Tento spôsob zaostrovania je najrýchlejší. - Zaostrenie pomocou kontrastu príde vhod pri práci na statíve, alebo v neprirodzených uhloch pri fotografovaní cez LiveView.
- Zaostrenie na tváre detekuje v obraze tváre a umožňuje zaostriť na vybranú tvár pomocou detekcie kontrastu (užitočné v prípade, že vám objekt nepózuje staticky a klasická detekcia kontrastu by mohla zaostriť na pozadie)
- Použitie zaostrovacích senzorov vyžaduje sklopenie zrkadla a spôsobí na moment stratu obrazu na LCD.
- FullHD video 1080p a VGA video s 30 fps H. 264 kodekom
- ISO rozsah 100 - 6400 s možnosťou SW rozšírenia na ISO 50 - 25600
- Automatické ISO (100 - 3200) so zohľadnením ohniskovej vzdialenosti
- Prehľadnejšie menu a možnosť nadefinovať 6 skratiek pre vlastné menu
- Sériové snímanie 3.9 obr./s
- Rýchlejší štart (0.1s)
Konštrukcia
Okrem kozmetických zmien, ktoré si vyžiadal väčší LCD (nové tlačidlá a senzory) je najpodstatnejšou zmenou utesnenie proti prachu a vlhkosti. Je potrebné súčasne použiť aj utesnený objektív. Canon ich má v ponuke dostatok. Utesnenie nie je na takej úrovni ako u triedy 1D/1Ds, ale dážď by mu prekážať nemal (podľa špecifikácii 10mm zrážok za 3 minúty).
Takže ak plánujete ísť fotiť demonštráciu, kde bude hroziť použitie vodného dela, radšej si zaobstarajte ešte dodatočnú ochranu, alebo 1D. Osobne som 5D mark II. použil na fotografovanie námorného jachtingu z motorového člna a neraz dostal fotoaparát sprchu morskej vody, nezaznamenal som však žiadne komplikácie.
LCD
3" LCD s antireflexnými úpravami, vysokým rozlíšením (920.000 bodov) umožňuje presné zaostrenie cez LiveView a aj spoľahlivú kontrolu zaostrenia odfotografovaných záberov. Vedľa LCD je umiestnený senzor intenzity okolitého osvetlenia, ktorý reguluje intenzitu podsvietenia. Intenzite podsvietenia je možné pridať kompenzáciu expozície, alebo vypnúť automatickú reguláciu a nastaviť konštantnú intenzitu podsvietenia. Na nový displej som si veľmi rýchlo zvykol
a jeho výhody som naplno pocítil pri občasnom používaní staršej generácie LCD.
Drobnosti, ktoré potešia
- odolnejšia uzávierka (cca 150.000 obrázkov) vhodná aj pre profesionálne použitie
- stále zobrazenie ISO v hľadáčiku a na stavovom LCD
- 3 vlastné režimy, ktoré je možné prispôsobiť podľa vlastných potrieb
- mierne vylepšený hľadáčik 98% pokrytie pri zväčšení 0.71x
- IR port pre diaľkové ovládanie (kompatibilné s diaľkovým ovládaním pre xxxD radu)
- podpora zvuku (interný monomikrofón, reproduktor, vstup pre externý stereomikrofón a zvukový výstup)
- podpora UDMA CompactFlash
- tichší chod zrkadla oproti pôvodnej 5D (už nespôsobuje také silné vibrácie)
- RAW obsahuje JPG v plnom rozlíšení s väčšou kompresiou a je kvôli tomuto náhľadu o cca 4% väčší (DiGIC2 a DiGIC3 obsahovali JPG v 1/4 rozlíšenia a pri kontrolovaní obrázku po odfotení nebolo možné spoľahlivo posúdiť presnosť zaostrenia)
- RAW je dostupný aj v plne automatickom režime (zelený štvorček)
- možnosť vybrať akúkoľvek kombináciu RAW/JPEG rozlíšenia
Dizajn a ergonómia
Kompaktné telo (bez vstavaného vertikálneho gripu) z magnéziovej zliatiny sa od svojho predchodcu líši na prvý pohľad len v detailoch, ale všetky zmeny sú k lepšiemu. Na prednej strane pribudol senzor pre infračervené diaľkové ovládanie.
Na vrchnej strane sa zmenilo usporiadanie funkcii na tlačidlách pri stavovom displeji (ergonomicky lepšie usporiadanie), rovnaké - až na polohu tlačidla pre podsvietenie displeja - ako je na 40D, 50D. Poloha ovládania ISO je kompatibilná
s ovládaním 450D, 500D a 1000D.
Na 5D, oproti nižším triedam fotoaparátov od Canonu, sa nenachádza interný blesk, ktorý prepustil miesto väčšiemu hľadáčiku. Na kruhovom voliči nenájdete scénické režimy, ktoré zostali naďalej výsadou nižších modelov.
Režimy na kruhovom voliči
Automatický mód |
Plná automatika v štýle kompaktov a obmedzenými možnosťami nastavenia v menu |
Creative auto |
v podstate priorita clony s nápovedou a ovládaním cez LCD (tento režim tu je asi omylom)
|
Program |
Plná automatika bez blokovania funkcií v menu s možnosťou ovplyvniť pomer clona/čas otočným ovládačom |
Tv - priorita času |
|
Av - priorita clony |
|
M - manuálny režim |
|
B - bulb režim |
|
C1, C2, C3 |
Nastaviteľné užívateľské režimy. Ja osobne som si nastavil: |
Na zadnej strane dominuje 3" LCD displej s 920.000 bodmi a automatickou reguláciou intenzity podsvietenia podľa okolitého svetla (senzor snímajúci intenzitu osvetlenia je na pravej strane pod LCD). Pre automatickú reguláciu sú
k dispozícii 3 stupne kompenzácie, alebo je možné automatiku vypnúť a nastaviť intenzitu podsvietenia manuálne.
V pravom hornom rohu LCD sa nachádza reproduktor.
Hľadáčik
Hľadáčik má veľký a jasný obraz. 100% pokrytie zostalo doménou profi triedy 1D a 1Ds, pokrytie 98% a zväčšenie 0.71x sú tiež veľmi dobré parametre. Veľkou výhodou je možnosť jednoduchej výmeny matnice užívateľom (netreba chodiť do servisu). Alternatívne matnice sa predávajú za prijateľnú cenu, aj keď na Slovensku ich v kamenných obchodoch kúpite len na objednávku. Osobne som si kúpil matnicu Eg-S pre presné manuálne zaostrovanie, ale je k dispozícii aj matnica
s pomocnou mriežkou.
Obraz v hľadáčiku je pri matnejších matniciach tmavší, ale oblasti obrazu, ktoré nie sú zaostrené, sú oveľa zreteľnejšie rozostrené a manuálne zaostrenie je potom jednoduchšie. Pre pevné svetelné objektívy s veľmi malou hĺbkou ostrosti
a tilt-shift objektívy môžem Eg-S matnicu vrelo odporučiť. Výmena matnice je veľmi jednoduchá a trvá asi minútu. Po výmene je potrebné zmeniť nastavenie Custom Func. IV-5 (Focusing Screen), aby sa výpočet expozície upravil pre novú matnicu.
Prax
Autofocus
Zaostrovací senzor zostal rovnaký ako u predchodcu. Jeden presný krížový zaostrovací bod, 8 periférnych bodov
a 6 skrytých bodov pomáhajúcich pri sledovaní pohyblivých objektov. Pôvodný senzor je riadený novou elektronikou
s väčšou rýchlosťou, citlivosťou v slabších svetelných podmienkach. Pribudla aj možnosť doladenia roviny ostrosti pre telo a až pre 20 objektívov individuálne, čo ušetrí mnohým užívateľom návštevu servisu kvôli kalibrácii objektívov.
Citlivosť v slabšom svetle je vďaka novej elektronike lepšia ako u predchodcu. Stredový bod je výborný, citlivý, presný rýchly. Poloha periférnych bodov je príliš blízko stredu, takže často limitujú lepšiu kompozíciu. Aj v silnom svetle so svetelným objektívom na ostrom slnku občas blúdia a nevedia sledovať zaostrovaný objekt. Periférne body v nižšej rade (40D a 50D) fungujú oveľa spoľahlivejšie a ich rozmiestnenie je tiež použiteľnejšie.
Zaostrovacie body sú v takej blízkosti stredu, že aj pri stredovej kompozícii sú často limitujúce.
Šport
Pri použití stredového bodu v režime AF SERVO je zaostrovanie bezproblémové. Aj sledovanie pomocou skrytých asistenčných bodov funguje výborne. Ak sa ale zvolí iný ako stredový zaostrovací bod, okolité zaostrovacie body sa nepoužívajú a občas sa zaostrenie stratí - fotoaparát ho hľadá nanovo. Ak nepotrebujete plné rozlíšenie, zaostrujte na stredový bod a kompozíciu dotiahnite neskôr orezom. Bodov na senzore je na orez dostatok.
Lietajúce vtáky
Ako náročnejší test som bol testovať predvádzanie letu dravcov. Dravce lietajú rýchlo a málokedy vieme dopredu odhadnúť akú trasu si vyberú, často prekvapia aj samotných sokoliarov. Režim AI SERVO so štartom na stredovom bode a zapnutými pomocnými AF bodmi (Cf. III-7) ma príjemne prekvapil a úspešnosť presne zaostrených záberov
(pri 100% zväčšení) bola cca 50% (keď som trafil dravca do obrazu).
Pri podobnom teste v minulosti som nepochodil s 350D (rovnaký AF senzor ako má 1000D, ale 350D má starší procesor) a s 40D bola úspešnosť asi 10-20%. Všetky fotoaparáty som testoval s objektívom Canon 70-200/4L IS USM. Percentá treba brať s veľkou rezervou, lebo časom sa aj moja technika fotenia tréningom trocha zlepšila a som si istý, že
s trochou cviku sa dajú tieto percentá u všetkých prístrojov zvýšiť. V každom prípade je 5D Mark II schopný zaostrovať
a sledovať veľmi rýchle objekty. Aby ste jeho potenciál naplno využili, budete potrebovať aj kvalitné objektívy s rýchlym USM zaostrovaním.
Ak ale nepotrebujete 21MP rozlíšenie a bude vám stačiť 10MP (ako na 1D Mark III), môžete používať len stredový zaostrovací bod a s následným výrezom. Budete mať pokrytú podobne veľkú zaostrovaciu oblasť, ako pokrýva zaostrovací senzor na 1D Mark III. Spolu s asistenčnými a periférnymi zaostrovacími bodmi bude pokrytá oblasť dokonca výrazne väčšia.
Aj po takomto drastickom oreze má obrázok stále dostatočné rozlíšenie aj na väčší výtlačok (9.3 MP).
V režime LiveView sú k dispozícii 3 režimy zaostrovania. Zaostrovanie v režime LiveView sa aktivuje pomocou tlačidla AF-ON. Quick mode používa po sklopení zrkadla štandardné zaostrovacie senzory a počas zaostrovania sa stratí obraz na zadnom LCD. Live mode používa detekciu kontrastu na hlavnom senzore. Ako zaostrovaciu oblasť je možné vybrať ktorúkoľvek časť obrazu. Zaostrenie môže trvať niekoľko sekúnd (zvyčajne 2-5). "Live mode" zaostruje na tvár rozpoznanú v obraze. Ak je v obraze rozoznaných viacero tvárí, je možné medzi nimi vybrať pomocou smerového voliča.
Picture styles
Ak fotografujete do JPEG, alebo máte radi čiernobiele fotografie, pravdepodobne využijete Picture styles, ku ktorým máte priamy prístup vyhradeným tlačidlom pod tlačidlom menu. Osobne by som privítal, ak bolo možné na toto tlačidlo navoliť inú funkciu. K dispozícii je 9 štýlov. Z toho 6 preddefinovaných (štandardný, portrét, krajina, neutrálny, verný, monochromatický) + 3 užívateľské nastavenia.
Monochromatický obsahuje možnosť ovplyvniť spôsob prevodu do čiernobielej (filtre: žiadny, žltý, oranžový, červený, zelený) a tónovanie (žiadne, sépiové, modré, fialové, zelené). V režime LiveView sa vybraný štýl hneď aplikuje
a výsledok vidieť na LCD, čo má význam hlavne pri výbere vhodného filtra pri prevode do ČB.
Video
Prvenstvo zrkadlovky s možnosťou zaznamenávať video, získal Nikon D90. 5D Mark II je však prvá zrkadlovka ponúkajúca možnosť zaznamenávať Full HD video v 1080p a zároveň je to prvá fullframe zrkadlovka s videom.
Možnosti videa sú v porovnaní s fotografovaním veľmi obmedzené. Na prehratie a strih videa v takejto kvalite je už potrebný pomerne silný počítač. K dispozícii je aj oveľa menej náročný režim s rozlíšením 640x480, ktorý zvládne prehrať aj bežný počítač a ako bežný videozáznamník je praktickejší a hlavne produkuje výrazne menšie súbory.
Ak si chcete video len prehrať na TV, vystačíte si aj s fotoaparátom a HDMI výstupom. Na tele fotoaparátu nájdete mini HDMI (typ C) konektor, ale kábel na prepojenie s TV si budete musieť dokúpiť (mne sa to podarilo v prvom obchode
s elektronikou).
Obrazová kvalita video výstupu je výborná. V šere (pri diskotékovom osvetlení) je už šum viditeľný, ale s bežnou kamerou by ste si pri takýchto svetelných podmienkach bez prídavného svetla neporadili. Keďže nasnímaný signál je neprekladaný, pri prehrávaní na PC alebo plochej obrazovke je obraz čistý bez zúbkovaných hrán (zdroje prekladaného signálu vyžadujú dodatočné filtrovanie, pri ktorom sa stráca rozlíšenie).
Ukážka videa pri diskotékovom "osvetlení", live view som nemal prepnuté do movie mode, čo spôsobilo tmavý začiatok (metering začal s nesprávnou expozíciou), ale expozícia sa rýchlo napravila.
Po kliknutí na obrázok sa zobrazí video vo formáte *.mov (Quicktime) 32,5 MB
Video s novým firmwarom ISO 3200, F4.5, 1/60s (to spôsobilo kmitanie osvetlenia - svetlá blikali 50Hz) - vo videu nemám ešte prax :-(
Po kliknutí na obrázok sa zobrazí video vo formáte *.mov (Quicktime) 13,5 MB
Video bolo pri uvedení produktu pridané narýchlo ako odpoveď na video v Nikon D90. Firmware neumožňoval rozumným spôsobom ovládať clonu a ISO. To spôsobilo, že prvý celovečerný film nafilmovaný pomocou digitálnej zrkadlovky, bol paradoxne nafilmovaný pomocou Canon 5D Mark II a Nikkor objektívmi s prstencom na ovládanie clony. Našťastie už Canon vypočul naliehanie používateľov a nový firmware umožnuje manuálny režim (nastavenie času, clony a ISO).
Nový firmware má vraj priaznivý vplyv aj na kvalitu obrazu v horších svetelných podmienkach (ukážkové video
z diskotéky je ešte so staršou verziou firmware).
Počas nahrávania videa je možné kedykoľvek vyhotoviť aj fotografiu v plnom rozlíšení. Na zhotovenie záberu sa použije režim P s automatickým ISO bez ohľadu na to, v ktorej pozícii je kruhový volič režimov. Vo videu bude cca 1s pauza, počas ktorej bude zastavený obraz. Počas nahrávania videa je možné aktivovať LiveView zaostrovanie, alebo zaostrovanie s detekciou tvárí pomocou tlačidla AF-ON, ale menej rušivé bude manuálne zaostrovanie. To si však vyžaduje cvik.
Rýchlosť
Rýchlosť sériového snímania 3.9 obrázkov za sekundu je len o málo lepšia ako pri základných modeloch, ale pre väčšinu užívateľov postačujúca. Buffer dokáže absorbovať 14-17 RAW snímok (v závislosti od rýchlosti karty) a pri fotografovaní do JPG na hranicu nenarazíte. Ak by vám 3.9 fps nestačilo, video má rozlíšenie 2 megapixely, čo je na web a do novín použiteľné rozlíšenie a pri 30 fps budete mať na výber dostatok záberov. Budete sa však musieť vzdať rýchleho zaostrovania.
Batéria
Nová Li-Ion batéria LP-E6 s integrovaným čipom prináša presnejšiu informáciu o svojom stave a zároveň fotoaparát rozlišuje jednotlivé batérie a pamätá si ich posledný stav. Kapacita batérie by mala podľa CIPA testu postačovať na 850 obrázkov (pri 20°C). Nová batéria priniesla nutnosť novej nabíjačky. Integrovaný čip komplikuje situáciu výrobcom alternatívnych batérií (originálna nabíjačka nie je ochotná nabiť inú, ako originálnu batériu). Tento postup volí dnes už viac výrobcov. Nevýhodou je tiež problematická kúpa originálnej rezervnej batérie.
Software
V balení nájdete 4CD/DVD (Manuály, video-prezentácie objektívov, SW). SW je k dispozícii len pre Windows a OS X,
žiaľ na Linuxe som "obišiel zkrátka". Aspoň EOS utility by prišla vhod.
Na pribalenom CD nájdete nasledovné programy:
» Digital Photo Professional - prezeranie a editovanie RAW a JPG
» EOS Utility - ovládanie fotoaparátu cez USB - http://www.ephoto.sk/tip-redakcie/fotografovanie-cez-usb/
» Picture Style Editor
» WFT E1/E2/E3/E4 utility - nastavenie komunikačných vlastností voliteľného WFT-E4 gripu
» Zoom Browser EX - organizácia fotografii
» PhotoStich - skladanie panorám
» Original Data Security Tool - overenie pravosti fotografii
Obrazová kvalita
"Setový objektív" Canon EF 24-105/4L IS USM
Tento objektív je zatiaľ jediný, ktorý sa s 5D Mark II predáva v sete za zvýhodnenú cenu.
Ide o profesionálny objektív. Canon má 2 rady profesionálnych zoom objektívov, ktoré pokrývajú bežne používané rozsahy. Trieda s konštantnou svetelnosťou 2.8 je reprezentovaná trojicou 16-35/2.8L USM mk2,
24-70/2.8L USM a 70-200/2.8L (IS) USM. Lacnejšia trieda s konštantnou svetelnosťou 4 a nižšou hmotnosťou obsahuje objektívy 17-40/4L, 24-105/4L IS USM a 70-200/4L (IS) USM.
Rozsahom je to veľmi praktický štandardný objektív s utesnením proti prachu a vlhkosti. Zabudovaný stabilizátor čiastočne kompenzuje nižšiu svetelnosť. Canon udáva účinnosť stabilizátora 3 expozičné kroky (8x dlhší čas ako
s vypnutým stabilizátorom) a pri (ne)stabilite mojich rúk sa to aj potvrdilo. Stabilizátor neobsahuje mode 2 pre panning ako stabilizátory na teleobjektívoch. Chod stabilizátora je oveľa tichší ako pri teleobjektívoch (napr. 70-200/4L IS). Tichší chod je v kombinácii s videom vítaný.
Farebné podanie a kontrast sú výborné. V protisvetle so svetelným zdrojom v zábere sa občas objavia slabšie odlesky.
Vinetácia je pri 24mm dosť výrazná. Zaclonením sa problém len zmierni, ale nepotlačí. Pri ostatných ohniskách je problém miernejší a zaclonením sa eliminuje. Fotoaparát dokáže vinetáciu korigovať, takže ak nefotíte do RAW (RAW vedia korigovať vinetáciu tiež), nemusíte sa tým zaťažovať.
Silná vinetácia na širokom konci je dosť výrazná.
24.0 mm - F4.0
Bokeh je na zoom objektív veľmi dobrý, kruhový tvar sa v rohoch obrazu podobá skôr na elipsu, ale na zoom je to aj tak nadpriemerný výsledok.
Keďže Canon použil v novej 5D svoj najlepší senzor, obrazová kvalita je výborná až do ISO 1600 a pre väčšinu aplikácii a správnej expozícii použiteľná až do ISO 6400! ISO 12800 a 25600 už nie sú pre veľké plagáty, ale pre bežné formáty fotografií by kvalita mala postačovať. Nikon D3x a Sony A900 síce ponúkajú ešte vyššie rozlíšenie (o 3MP, alebo o 7.7% viac lineárnych bodov), ale za oveľa vyššiu cenu (D3x), alebo vyšší šum pri vyššom ISO (A900). Samozrejme, takéto vysoké rozlíšenie kladie veľké nároky na kvalitu objektívov a mnohé staršie objektívy nemajú dostatočnú rozlišovaciu schopnosť.
Aj keď Digic4 produkuje kvalitný výstup v JPG, naplno sa potenciál využije pri spracovaní RAW formátu (prípona CR2).
ISO 50 | ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 |
ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 6400 |
ISO 12800 | ISO 25600 |
Farebné podanie v rôznych farebných štýloch:
Štýl: Standard (štandardný) | Štýl: Faithful (verný) | Štýl: Landscape (krajina) |
Štýl: Neutral (neutrálny) | Štýl: Portrait (Portrét) | Štýl: Monochrome Filter: None Toning: None |
Monochromatický režim umožňuje použitie filtrov a farebného tónovania výslednej fotografie:
Z RAW sa dajú často ešte zachrániť detaily v prepaloch (farby "vytiahnuté" z preexponovaných oblastí nemusia byť správne):
Redukcia šumu (na ukážke na úrovni štandard) potlačí so šumom aj jemnejšie detaily a pri zapnutej redukcii šumu sa zmenší veľkosť RAW buffra, takže ak fotografujete do RAW, nechávam redukciu šumu vypnutú.
Záver
Očakávania na nástupcu legendárneho Canon 5D boli vysoké. S príchodom konkurencie bude mať 5D Mark II na trhu náročnejšiu pozíciu ako jeho predchodca. Obrazová kvalita je na špičkovej úrovni a vo svojej cenovej hladine poskytuje najviac (vysoké rozlíšenie aj nízky šum pri vysokom ISO). Jediný nedostatok sú slabšie periférne zaostrovacie body. Záujem o fotoaparát je vysoký a aj po vyše roku po predstavení je nedostatkovým tovarom.
Plusy
- obrazová kvalita
- obrovské rozlíšenie - tlač veľkých formátov, alebo orez
- kvalitný displej s automatickou reguláciou jasu podľa intenzity okolitého svetla
- kvalitné video
- vstup pre externý mikrofón
- automatické ISO v rozsahu 100-3200 so zohľadnením ohniskovej vzdialenosti
- možnosť fotografovať do sRAW ak nie je potrebné plné rozlíšenie
- SW pre vzdialené ovládanie fotoaparátu cez USB je súčasťou dodávky
- najširšia ponuka objektívov
Mínusy
- všetky AF body sú príliš blízko stredu
- obmedzená použiteľnosť periférnych AF bodov
- veľké rozlíšenie je náročné na objektívy, schopnosti fotografa, výkon a kapacitu počítača