Rad Canon EOS xxD (aj s jej predchodcami D30 a D60) je tu už 10 rokov a vždy sa tešil veľkej obľube medzi foto-nadšencami. Oproti vstupnej triede ponúkala lepšiu ergonómiu, odolnosť a rýchlosť snímania. Nové modely v tomto rade prichádzali v pravidelnom rytme každého 1,5 roka, ktorý bol narušený príchodom 50D už 12 mesiacov po 40D. O ďalších 12 mesiacov Canon predstavil 7D, ktorú ale posadil do vyššej triedy. Bolo zrejmé, že 60D bude postavená tak, aby si v predaji so 7D priamo nekonkurovala, ale aby bola veľkým lákadlom pre upgrade z nižších radov. V niektorých vlastnostiach dokonca parametrami klesla aj oproti 50D, ale na druhú stranu prináša množstvo vylepšení.
Čo je nové
- senzor s rozlíšením 18MP
- výklopný a otočný LCD s vyšším rozlíšením a lepšou antireflexnou úpravou
- SD/SDHC/SDXC karty
- nižšia hmotnosť
- video
- bezdrôtové ovládanie externých bleskov
- podpora EyeFi kariet
Porovnanie základných parametrov 60D s najbližšími Canon modelmi:
|
550D |
50D |
60D |
7D |
Rozlíšenie/ rýchlosť |
18MP / 3,7 fps |
15MP / 6,3 fps |
18MP / 5,3 fps |
18MP / 8 fps |
Procesor |
DiGIC 4 |
DiGIC 4 |
DiGIC 4 |
2xDiGIC 4 |
AF |
9 bodov, 1 krížový |
9 krížových bodov |
9 krížových bodov |
19 krížových bodov |
Hľadáčik |
Zrkadlový pokrytie 96% zväčšenie 0.87x |
Hranol pokrytie 95% zväčšenie 0.95x |
Hranol pokrytie 96% zväčšenie 0.95x |
Hranol pokrytie 100% zväčšenie 1x |
LCD |
3" 3:2 1.040.000 bodov |
3" 4:3 920.000 bodov |
3" 3:2 otočný 1.040.000 bodov |
3" 4:3 920.000 bodov |
Video |
1080p 30fps 720p 60fps |
Nie |
1080p 30fps 720p 60fps |
1080p 30fps 720p 60fps |
Karta |
SD/SDHC/SDXC |
CompactFlash I/II |
SD/SDHC/SDXC |
CompactFlash I/II |
Hmotnosť |
530g |
822g |
755g |
860g |
Podrobnejšie porovnanie zmien oproti EOS 50D
Zmeny k horšiemu
Ako vidieť z tabuľky oproti 50D sa znížila maximálna rýchlosť z 6.3 na 5.3fps (vyššie rozlíšenie pri rovnakom procesore asi zachovanie rýchlosti nedovolilo a pri 7D sú na vyššiu rýchlosť použité 2 procesory). Toto bude ale chýbať skôr športovým fotografom, ktorí asi uprednostnia profesionálnejšiu 7D.
Čo mi ale určite v 60D chýba a považujem to za krok späť, je absencia jemného doladenia zaostrovania, ak máte len jeden alebo dva zoomové objektívy a tie zaostrujú dobre, nemusí vás to trápiť, ale ak máte vo svojej výbave pevné objektívy s vysokou svetelnosťou, ktoré sú kvôli svojej malej hĺbke ostrosti na presnosť zaostrenia veľmi citlivé, zvážte radšej 50D, alebo 7D.
Menšie zmeny (pre niekoho k lepšiemu, pre iného k horšiemu)
Ďalším kompromisom bolo použitie menšieho plastového tela namiesto horčíka, ako tomu bolo pri 50D, vďaka čomu sa podarilo 60D odľahčiť o 67g, čo síce nie je veľa, ale ak ho budete mať na krku zavesený niekoľko hodín, určite to poteší. Ako bolo vidieť v extrémnych testoch, aj plastové fotoaparáty toho vydržia viac, ako by ste čakali, takže to netreba brať tragicky. 60D pôsobí v ruke veľmi solídne.
Zmena pamäťovej karty z CompactFlash na SD trocha spomalí rýchlosť vyprázdňovania pamäte pri sériovom snímaní, ale SD karty majú výhodu v menších rozmeroch, nižšej cene a čítačku dnes nájdete vo väčšine notebookov.
Zmeny k lepšiemu
Ako prvý asi zaujme otočný a výklopný displej. Fotografovanie cez LiveView na 60D má ešte rezervy na zlepšovanie, ale výklopný displej sa hodí v mnohých situáciách, či už pri nezvyčajných uhloch, pri ktorých sa neviete pozrieť do hľadáčika (priestorové obmedzenia, autoportrét, podhľad pri makre, snímanie od zeme, ponad hlavu ...).
Ďalšia zmena, ktorá je pre mnohých dôležitejšia ako otočný displej, je možnosť riadenia externých bleskov pomocou interného blesku a na riadenie bleskov mimo fotoaparátu už nie je nutná riadiaca jednotka ST-E2, alebo blesk Canon 580 EXII.
Fotografom, ktorí majú problémy zvládať úpravy fotografií na PC, prináša možnosť spracovať a vyvolať RAW priamo vo fotoaparáte (aplikovanie farebných štýlov, korekcií objektívov, expozície a grafických efektov), čo sa môže hodiť, ak budete chcieť rýchlo poskytnúť fotografiu odfotenú do RAW formátu a nebudete mať pri sebe počítač s potrebným SW vybavením (dôkazový materiál, predaj fotografie tlači...).
Blesk
Internému blesku málokedy venujem samostatnú kapitolu. Teraz to nie je ani tak pre jeho výkon (smerné číslo 13 nie je nič výnimočné), ale pre podobné možnosti nastavenia, ako priniesol vyšší model 7D. Výkon je možné nastaviť manuálne (bez meracieho predblesku), čo sa hodí, ak plánujete využívať manuálne slave blesky v štýle strobist (ak ste na to doteraz používali sync konektor, tak ten už na 60D nie je).
Ďalším prínosom je master funkcia pre systémové blesky schopné pracovať v režime wireless E-TTL2 (430 EXII a 580 EXII). Z menu fotoaparátu je možné riadiť 2 skupiny bleskov (7D umožňuje riadiť 3 skupiny). Výkon je možné nastaviť pomerom, alebo manuálne. Interný blesk tak dokáže vo veľa prípadoch nahradiť riadiacu jednotku ST-E2. Má dokonca navrch pri manuálnom riadení bleskov, ale ST-E2 má stále výhodu v asistenčnom svetle pre zaostrovací systém (interný blesk vie tiež pomôcť, ale len sériou nepríjemných zábleskov) a schopnosti riadiť blesky v high speed sync režime.
Otočný LCD Displej
Nový 3" LCD je výklopný a otočný, má väčšie rozlíšenie (720x480 bodov v marketingovom slovníku 1.036.800 sub-pixlov) a pomer strán 3:2, ktoré zodpovedá pomeru strán fotiek. Zobrazenie fotografie s pomerom strán 3:2 má na novom LCD o 40.6% viac pixlov ako na predchádzajúcom s rozlíšením 640x480. Lepšia antireflexná úprava bola dosiahnutá eliminovaním vzduchovej vrstvy medzi LCD a ochranným sklom, čo zlepšilo čitateľnosť pri slnečnom svetle. Aj keď ide o drobné zmeny, pri priamom porovnaní v rovnakých podmienkach sú výhody nového LCD viditeľné a vítané. Možnosť vyklopiť a otáčať displej mi prišla často vhod pri fotografovaní od zeme v mokrej tráve, tesne nad hladinou fontány. S LiveView pri fotografovaní nad hlavou s fotoaparátom nasmerovaným dolu som mohol komponovať a nemusel som triafať naslepo.
Hľadáčik
Drobné zlepšenie pokrytia z 95 pri 50D na 96% pri zväčšení .95 v praxi nepostrehnete, ale poteší. Ak máte problémy s nosom natlačeným na LCD, pri 60D si ho môžete vyklopiť, aby nezavadzal väčšiemu nosu. Tak ako pri 40D a 50D, aj 60D umožňuje jednoduché vymenenie matnice štandardne dodávanej matnice Ef-A za matnejšiu Ef-D s vodiacou mriežkou, alebo extra matnú Ef-S (vhodnú pre objektívy F2.8 a svetelnejšie). Matnejšia matnica v hľadáčiku lepšie rozostrí časti obrazu mimo hĺbky ostrosti a umožní tak presnejšie manuálne zaostrovanie, ale za cenu straty jasnosti v hľadáčiku. Použitie matnejšej matnice býva problém pri menej svetelných objektívoch, čo sa dá vydržať, ale k návratu na štandardnú matnicu ma donútil až objektív MP-E 65, ktorý má síce svetelnosť 2.8, ale zväčšenie, ktoré poskytuje, už je pri veľkých svetelných stratách. Pri výmene matnice je potrebné o tom fotoaparát informovať v nastavení custom Fn (operation/ Others), lebo osadená matnica ovplyvňuje meranie expozície.
Káblová spúšť
Tu sa 60D tiež priblížila k xxxD triede a konektor je použitý štandardný 2.5mm stereo jack. 60D obsahuje tiež senzor na infračervenú diaľkovú spúšť. Tento senzor doteraz v xxD rade chýbal.
Batéria
Batéria LP-E6 s integrovaným čipom prináša presnejšiu informáciu o svojom stave a zároveň fotoaparát rozlišuje jednotlivé batérie a pamätá si ich posledný stav (rovnakú batériu používa 7D aj 5D mark II). Nová batéria priniesla nutnosť novej nabíjačky. Integrovaný čip komplikuje situáciu výrobcom alternatívnych batérií (originálna nabíjačka nie je ochotná nabiť inú, ako originálnu batériu). Tento postup volí dnes už viac výrobcov. Nevýhodou je tiež problematická kúpa originálnej rezervnej batérie.
Software
V balení nájdete CD/DVD (manuály, video-prezentácie objektívov, SW). SW je k dispozícii pre Windows a Mac OS X (žiaľ, pre Linux nie).
Na pribalených CD nájdete nasledovné programy:
- Digital Photo Professional - prezeranie a editovanie RAW a JPG
- EOS Utility - ovládanie fotoaparátu cez USB - Fotografovanie cez USB
- Picture Style Editor
- Zoom Browser EX - organizácia fotografií
- PhotoStich - skladanie panorám
- Original Data Security Tool - overenie pravosti fotografií
Elektronická vodováha
Veľmi príjemná funkcia, ale s nedotiahnutou implementáciou. Zobrazovanie v hľadáčiku fotoaparátu je možné aktivovať len tlačidlom Set (ktorým pri mojom nastavení volím stredový ostriaci bod) a v hľadáčiku navyše nefunguje vo vertikálnej orientácii fotoaparátu. Zobrazovanie na veľkom LCD funguje správne a je možné ho zobraziť viacnásobným zatlačením tlačidla Info.
Ergonómia
Tu došlo k viacerým výrazným zmenám ovládania od doterajších modelov strednej a vyššej triedy. Zoberiem to postupne od vrchnej strany:
Vľavo 60D, vpravo 40D. |
Hlavný vypínač sa presunul pod otočný volič režimov, podobne ako je to pri 7D, alebo nižších triedach. Pre otočný volič režimov poistka proti náhodnému pootočeniu. Túto poistku treba zatlačiť, až potom je možné zmeniť režim. Poistka zdržuje, ak máte fotoaparát v manuálnych a poloautomatických režimoch a chcete nahrávať video, ktoré sa nachádza na opačnom konci volieb. Na kruhovom voliči pribudol režim pre video, ale škoda, že za cenu jedného custom režimu (50D mala 2 custom režimy, 40D mala 3 custom režimy a nemala režim CA).
Na stavovom LCD mierne skoseného tvaru sa rozšírila škála pre kompenzáciu expozície na +-3EV, ale zmizli informácie o nastavení vyváženia bielej a nastavenie rozlíšenia JPG a RAW. Tlačidlá pre zmenu nastavení na vrchnej strane už nemajú zdvojené funkcie a každým je možné aktivovať zmenu len jedného parametra (režim AF, režim snímania - DRIVE, ISO, režim merania expozície). Je to zjednodušenie pre zriedkavejších fotografov, ale ak fotíte pravidelne a chcete svoj fotoaparát ovládať čo najrýchlejšie, bude vás to zdržiavať, lebo pre voľby, ktoré sa stratili duálnou funkciou tlačidiel, je potrebné aktivovať rýchle menu a nastaviť ich na veľkom LCD.
Vľavo 60D, vpravo 40D. |
Zadná strana si vyžiadala najvýraznejšie úpravy, aby sa vytvorilo miesto pre veľký výklopný a otočný LCD. Došlo k preskupeniu tlačidiel a osemsmerový volič pre výber zaostrovacieho bodu sa presunul nižšie do zadného „kolieska". Výber zaostrovacích bodov je menej pohodlný, ale presnejší a pravdepodobne bude dosiahnuteľný aj pri použití vertikálneho gripu (ten som na testovanie nemal). Na novú pozíciu som si pomerne rýchlo zvykol, ale pri striedaní fotoaparátov mi to robilo trochu problém. Tlačidlá sa presunuli preč zo spodnej hrany, čo je fajn, ak nosíte fotoaparát zavesený na krku (pri starších modeloch som často našiel zapnutý displej vďaka tlačidlám, ktoré sa často stláčali pri hojdaní fotoaparátu na hrudi).
Vľavo 60D, vpravo 40D. |
Na spodnej časti fotoaparátu zmizol prídavný port pre WiFi grip, takže toto (predražené) príslušenstvo už bude k dispozícii len pre vyššie triedy. Čiastočnou náhradou za WiFi grip je podpora EyeFi kariet, ktoré umožňujú prenos fotografií cez WiFi sieť, ale neumožnia vzdialené ovládanie fotoaparátu (na to môže pomôcť oveľa lacnejší Wireless USB adaptér).
Na prednej strane došlo k dvom zmenám, pribudol senzor na infračervenú diaľkovú spúšť a tlačidlo pre náhľad ostrosti sa presunulo na opačnú stranu bajonetu ku gripu.
Video
1080p 24/25/30 fps - full HD video pre maximálnu kvalitu.
720p 50/60 fps - HD video s vyššou rýchlosťou snímania - ideálne na následné spomalené zábery.
640x480 50/60fps - ideálne na video-poznámky.
640x480 crop 50/60 fps - supertele video.
Video má aj pri slabšom osvetlení veľmi dobrú kvalitu. Funguje manuálne aj automatické nastavenie expozície. Pri umelom osvetlení odporúčam nastaviť expozíciu manuálne a zvoliť expozičný čas 1/50s (v krajinách, kde je frekvencia siete 60Hz nastavte 1/60s), prípadne násobky, aby ste sa vyhli blikaniu svetla.
Editovanie vo fotoaparáte
Novou funkciou je možnosť spracovať RAW priamo vo fotoaparáte. Je možné aplikovať kompenzáciu expozície (+-1EV), vyváženie bielej, picture style, aplikovanie korekcií optických chýb podporovaných objektívov (vinetácia, geometrické skreslenie a chromatické chyby). Z najčastejších úprav, ktoré potrebujem na fotografiách spraviť, mi chýbal orez a možnosť upraviť horizont. Spracovanie RAW vo fotoaparáte určite v blízkej budúcnosti nenahradí veľký počítač, ale pre rýchlu úpravu vybraného záberu v teréne (prevod do BW, experimentálne vyvážením bielej) sa môže hodiť.
RAW sa často používa na „zachraňovanie" prepalov, ako vidieť na obrázku, RAW konvertor v PC, odvedie lepšiu prácu.
Okrem spracovania RAW fotoaparát ponúka aj „kreatívne filtre" ako zašumená čiernobiela fotografia, softfocus, toy camera (silnejšia vinetácia s možnosťou tónovania fotografie) a efekt miniatúry simulujúci objektív s tilt funkciou a prispôsobením farieb pre hračkárskejší výzor.
Efekt miniatúry
Priamo vo fotoaparáte môžete vytvoriť z bežnej fotografie efekt podobný miniatúre (tilt efektu). Podobný návod, ako takýto efekt dosiahnuť v PC, bol aj tu na ephoto - Tilt-shift efekt.
Ale vo fotoaparáte to budete mať hotové za pár sekúnd.
Efekt toy camera (lomo) s možnosťou zafarbenia
Silnejšia vinetácia s možnosťou farebného sfarbenia do zelena, alebo oranžova.
Grainy BW
Zašumený čiernobiely obraz (na výber sú 3 intenzity šumu).
Softfocus
Všetky tieto efekty nie je problém napodobniť v počítači, ale iste potešia veľa ľudí, ktorí sú menej zdatní v úprave fotografií v počítači.
Autofocus
Zaostrovací senzor ostal rovnaký ako pri 40D a 50D. Obsahuje 9 zaostrovacích bodov usporiadaných do tvaru diamantu. Všetkých 9 bodov je krížových (citlivých na kontrast vo vertikálnom aj horizontálnom smere) a stredový bod má navyše zvýšenú presnosť s objektívmi so svetelnosťou f/2.8, alebo lepšou. Oproti 50D bola vynechaná funkcia AF Microadjustment, je to škoda, ale bolo to pravdepodobne preto, že veľa aj pokročilejších používateľov malo problém túto korekciu správne nastaviť.
Obrazová kvalita
Obrazová kvalita pri zrkadlovke s výmennými objektívmi záleží okrem senzora hlavne od objektívu, ale dôležitý je aj senzor, ktorý ovplyvňuje šum, podanie farieb a dynamický rozsah. Podobne ako pri 550D, je obrazová kvalita výborná a na APS-C veľmi dobre zvláda aj vyššie ISO. Automatické vyváženie bielej podávalo dobré výsledky aj pri umelom a zmiešanom osvetlení. Ak si radi prezeráte fotografie pri veľkom zväčšení, senzor na 60D vám umožní zachytiť veľa detailov. Aby ste z prístroja dostali maximum, musíte mu k tomu dodať zodpovedajúci objektív a mať zvládnutú techniku fotografovania (presné zaostrovanie, rozumieť expozícii a prípadne si pomôcť ďalším príslušenstvom, ako je statív, monopod, filtre, externý blesk a podobne).
Záver
Klady
- výborný LCD displej umožňujúci komponovať zábery z nezvyčajných uhlov a dobrú prácu s LiveView
- príjemné držanie
- kvalitné video
- dobrá obrazová kvalita aj pri vyšších citlivostiach
Zápory
- chýba asistenčné svetlo pre autofocus
- absencia možnosti doladenia AF
- limitované možnosti konfigurácie AF systému a ovládania
60D ponúka všetko, čo nadšený amatérsky fotograf od fotoaparátu požaduje. Solídna rýchlosť 5.3 fps na rýchlu akciu. Vysoké rozlíšenie na výrezy a slušne zvládnutý šum pri vyšších citlivostiach. Konfigurovateľný interný blesk schopný bezdrôtovo riadiť externé blesky. Kvalitné video poskytujúce možnosť spomalenia záberov. Zmeny ovládania oproti predchádzajúcim Canon modelom nepotešia akčných fotografov, ktorí ovládajú svoj fotoaparát poslepiačky, ale nováčikom a zriedkavejším fotografom sa nové ovládanie bude zdať jednoduchšie.
Canon svoje modely v triede xxD a xxxD inovuje postupne a medzi jednotlivými generáciami nebývajú také výrazné rozdiely, aby to používateľov motivovalo pre výrazné vylepšenia kupovať každý model, a tak väčšinou minimálne 1 generáciu preskakujú, aby upgrade priniesol citeľnejšie zlepšenie. Podobne to asi bude aj so 60D a viac osloví majiteľov nižších tried a starších modelov xxD ako užívateľov 50D.
Odporúčané objektívy
V diskusiách sa často objavujú otázky, aký objektív by ste odporučili pre fotoaparát XY. Napíšem zopár tipov na overené objektívy (rozumná hmotnosť aj primeraná cena). Mnohým začiatočníkom sa ceny objektívov zdajú byť príliš vysoké, ale dobrý objektív si udrží svoju cenu oveľa dlhšie ako telo fotoaparátu. Ak kúpite dobrý objektív teraz, ušetríte peniaze, ktoré by ste stratili pri neskoršom upgrade a predaji slabšieho "skla" (ak sa ho podarí predať). Ponuka objektívov Canon, aj alternatívnych výrobcov je veľmi široká a kvalita objektívov nie vždy zodpovedá ich cene.
Zoznam je od recenzie 550D mierne aktualizovaný o nové možnosti a platí pre všetky Canon APS-C od 300D (staršie modely ako 300D nepodporovali EF-S objektívy) až po 7D.
* Takto označené objektívy sú použiteľné len na APS-C zrkadlovkách (ak v budúcnosti prejdete na 5D, 1D, 1Ds, alebo dokúpite filmový fotoaparát, tento objektív na týchto fotoaparátoch nebudete môcť použiť).
Základný objektív
*Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM - výborný svetelný základný objektív.
*Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM - širší rozsah, dobrá optická kvalita.
*Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS - širší rozsah, nízka hmotnosť.
*Tamron 17-50/2.8 VC - svetelný základný objektív vhodný na interiérovú reportáž.
Canon EF 24-105/4L IS USM - veľký rozsah, kvalitná konštrukcia, opticky dobrý, možnosť využitia na fullframe.
Ultra-širokouhlý objektív
*Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM - praktický rozsah, malé geometrické skreslenie, výborný kontrast a farby.
*Tokina 11-16/2.8 - opticky výborný, menší rozsah, dobrá svetelnosť.
*Samyang 8/3.5 fisheye - rybie oko, manuálny objektív pre príležitostné použitie, ale za výbornú cenu.
Tokina 10-17 fisheye - jediné zoom rybie oko, využiteľné na všetkých Canon zrkadlovkách.
Canon EF 8-15mm f/4L fisheye USM - novinka, super široký fisheye zoom, ale cena vás asi schladí.
ZOO, portréty, exteriérový šport
Canon 70-300/4-5.6L US USM - kvalitný zoom, z väčším rozsahom
Canon 70-200/4L (IS) USM - kvalitný teleobjektív s menšími rozmermi a hmotnosťou, vhodne dopĺňajúci základný objektív.
Canon 70-200/2.8L IS USM II - to najlepšie, čo môžete v tomto rozsahu kúpiť, ale treba rátať s vyššou hmotnosťou a cenou.
Tamrom 70-200/2.8 - kvalitný teleobjektív s dobrou svetelnosťou, prijateľnou cenou ale vyššou hmotnosťou. Vhodný do ZOO a na portréty, použitie pre šport môže byť pre pomalší autofokus limitujúce.
Interiérový šport (tu by som skôr odporúčal telo 7D, 5D mark II, alebo 1D)
Vyššie triedy by som odporúčal najmä pre možnosť kalibrovať AF, čo je pri objektívoch s vysokou svetelnosťou často nevyhnutnosť.
Canon 35/2 - základný objektív (na APS-C) s dobrou svetelnosťou a dobrou optickou kvalitou.
Canon 50/1.4 USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou.
Canon 85/1.2L USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou a výbornou optickou kvalitou.
Canon 85/1.8 USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou a výborným pomerom cena/výkon.
Canon 100/2 USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou a výborným pomerom cena/výkon.
Canon 135/2L USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou a výbornou optickou kvalitou.
Makro/portrét/šport na kratšie vzdialenosti
*Canon EF-S 60/2.8 USM - kvety a menej plachý hmyz, dobrá cena.
Canon EF 100/2.8 USM - univerzálny makro objektív, výborný pomer cena/výkon.
Canon EF 100/2.8L IS USM - stabilizovaný makro objektív, utesnený - super kvalita, ale aj cena.
Tamron 90/2.8 - pomalší autofocus (pri makre sa lepšie ostrí manuálne).
Sigma 105/2.8 - pomalší autofocus (pri makre sa lepšie ostrí manuálne).
Sigma 150/2.8 HSM - väčší odstup - vhodné na fotografovanie plachého hmyzu.
Fotografovanie zvierat vo voľnej prírode, ZOO, exteriérový šport
Canon 70-300/4-5.6L US USM - kvalitný zoom, z väčším rozsahom.
Sigma 100-300/4 EX HSM - celkom dobrá svetelnosť, opticky dobrý.
Canon 300/4L IS USM - optický stabilizátor, krátka minimálna zaostrovacia vzdialenosť, rýchle zaostrovanie.
Canon 400/5.6L USM - žiaľ nemá stabilizátor, takže statív, alebo v lepšom svetle aspoň monopod, alebo bean bag je nutnosť.
V tejto kategórii sú aj oveľa vhodnejšie objektívy, ale ich cena aj hmotnosť je niekoľkonásobne vyššia a skôr by som ich odporúčal k fotoaparátom vyššej triedy.
Galéria
Počas krátkeho času, čo som mal 60D na test, som sa pokúsil spraviť fotografie z rôznych žánrov, svetelných podmienok a použitím rôznych objektívov. Nie vždy mi prialo počasie a svetlo často nebolo optimálne, ale o to je test reálnejší,
Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM
Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS
Setový objektív so širším rozsahom a lepším mechanickým prevedením. Vzhľadom na krátky čas testovania som uprednostnil testovanie s EF-S 17-55/2,8 IS USM. Rozsahom je to veľmi praktický cestovný objektív. Mechanicky je objektív síce z plastu, ale pôsobil solídnym dojmom. Zoom bol plynulý a objektív sa vlastnou váhou nevysúval.
Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM
špičkové sklo, ktoré svojou kresbou nesklamalo ani na 60D
Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM
15mm je pre 60D na rybie okolo príliš dlhé ohnisko. Zaujímavejší na APS-C by bol Nový Canon EF 8-15mm f/4 L fisheye USM, ale bolo to najkratšie ohnisko čo som mal k dispozícii.
Tento svetelný reportážny objektív je na APS-C tele výborný základný objektív do slabého
Aj na senzore 60D poskytuje výbornú ostrosť, na interiérový šport vrelo odporúčam.
Canon EF 200mm f/1.8 L USM
Bol som zvedavý, ako táto stará vykopávka poradí s veľkou hustotou bodov na EOS 60D.
Canon EF 100mm f/2,8 macro USM
Aj keď už má svojho L-kového nástupcu, aj táto staršia verzia produkuje vynikajúci výstup.
Pravdepodobne málo majiteľov 60D si kúpi tento špecializovaný makro objektív, ale majiteľom tohto objektívu môžem EOS 60D odporučiť. Veľká hustota bodov ešte zvýši rozlišovaciu schopnosť objektívu, otočný LCD s veľkým rozlíšením zjednoduší komponovanie a zaostrovanie v ťažko prístupných podmienkach a interný blesk schopný riadiť externé blesky cez E-TTL pomôže s nasvietením.