Fujifilm F550EXR

Rýchly autofokus, manuálny režim, RAW, objektív 24 – 360 mm, GPS s databázou miest a video 1080p so stereozvukom. To všetko v malom pevnom tele. Žeby čierny kôň medzi kompaktmi?

Fujifilmu sa rozhodne nedostáva toľko pozornosti ako veľkej známej dvojke „Canikon“, takže nie je od veci trochu priblížiť, čo je to vlastne za výrobcu. Fuji(film) má bezpečné útočisko hlavne v srdciach filmových fotografov – produkty ako Velvia, Provia či Neopan sú legendy. U spracovateľov sú mimoriadne rozšírené minilaby Frontier. Kým s Kodakom to ide ako na hojdačke, Fujifilm zostáva najvýznamnejším výrobcovm filmových produktov.

Hoci sa to nezdá, v digitálnej fotografii má Fujifilm takisto významné postavenie. Prvé použíteľné zrkadlovky vyrábal práve Fuji spoločne s Nikonom. Výskumná kapacita tejto firmy je pozoruhodná. Tvrdí sa, že z dnešných výrobcov má práve Fujifilm najviac patentov v oblasti obrazových snímačov a zarába na nich milióny dolárov ročne. Fujifilm aj uviedol do praxe niekoľko zaujímavých technológií. Spomenieme si na senzory SuperCCD, ktoré umožňovali výborný dynamický rozsah v zrkadlovke S5 Pro. Alebo odstup signálu od šumu takmer na úrovni zrkadlovky v dnes už kultovom kompakte F30.

Čo tieto fotoaparáty zvykne zrážať, je nepodarené ovládanie a aj marketing. S5 Pro bola zrkadlovka založená na svižnom tele Nikon D200, ale ovládanie a pomalosť ho degradovali na ťažkopádneho molocha. Navyše Fuji na týchto aparátoch prerobil – ostatne, podporoval konkurenčný bajonet, hoci samotná firma je členom konzorcia FourThirds. Cynik by povedal, že Fujifilm vyrába fotoaparáty iba preto, aby mu nevypršali patenty. Pritom ale dokáže pretaviť do skutočného produktu naozaj skvelé nápady. Taký Fujifilm X100 je v toľkých veciach prvý a neprekonaný, že sa to nedá ani spočítať.

Poslednou a dosť významnou revolúciou od Fujifilmu bola implementácia automatického ostrenia metódou detekcie fázy do kompaktného fotoaparátu F300EXR, priamo na snímací senzor. Vyrobiť kompakt s vlastnosťami ostrenia ako na zrkadlovke sa zatiaľ nikomu nepodarilo, až minulý rok práve Fujifilmu. Ako to však u tejto firmy býva, nedokázala takýto prínos patrične spropagovať a tak sa o ňom takmer nikto nedozvedel.

Tak tu teraz máme nástupcu tohto modelu, F550EXR. Škoda že nemá práve tú „fíčuru“, na ktorú som bol najviac zvedavý, teda autofokus detekciou fázy. Ale ostriť dokáže takisto poriadne rýchlo. Práve počas testu bol tento model nahradený novinkou F600EXR, ktorá sa ale podľa všetkého líši iba detailmi, základné veci zostali zjavne rovnaké.

Malý a nabitý technikou

Ide o vreckový ultrazoom (24 – 360 mm, tzn. 15 x), podobne ako už recenzovaný Sony HX9V, vlastne sú tieto dva aparáty v priamej konkurencii. Spoločný majú aj 16 MPix senzor CMOS BSI a takisto prítomnosť GPS.

Hlavnou devízou F550 sú režimy, do ktorých sa môže senzor prepnúť. Môže fotografovať v plnom rozlíšení – režim HR, ktorý je štandardný aj pre motívové programy atď. Alebo sa môže polovica buniek využiť na zvýšenie dynamického rozsahu – režim DR pri rozlíšení 8 Mpix. Treťou variantou je SN, keď sa takisto pri 8 MPix zvyšuje odstup signálu od šumu pri vysokom ISO. Sú to podobné varianty, ako mali pôvodné SuperCCD.

Okrem toho aparát ponúka trikové režimy pomocou skladania viacerých snímkov. Je tu známa „sweep panorama“, s výškou 1 080 bodov (respektíve 1 624 pri „sweepovaní“ na výšku), Fuji ale dokáže urobiť až 360° panorámu. Je tu režim „Pro Focus“ na zníženie hĺbky ostrosti a nakoniec Pro Low-light, určený pre zábery na vysokom ISO. Režimy Pro Focus a Pro Low-light fotia do rozlíšenia 8 Mpix a oba fungujú na skladaní viacerých záberov.

Pokročilejších fotografov bude zaujímať, že Fuji na rozdiel od Sony disponuje celou výbavou expozičných režimov – teda priorita clony aj času aj plný manuál. Clona je riešená dvoma ND filtrami, svetelnosť je f/3,5 – 5,3. V skutočnosti v strede ohniskového rozsahu klesá na f/6,1, ale blízko 360 mm sa vráti na f/5,3.

Za pozornosť samozrejme stojí aj zaznamenávanie do RAW (dá sa aj zároveň s JPG), GPS a video 1080p so stereozvukom. GPS okrem geotaggingu dokáže aj slovne zobrazovať polohu.

Súčasťou balenia je RAW konvertor Silkypix – schopný, ale dosť komplikovaný a ťažkopádny.

Malá pevná tehlička

F550 na fotografiách pôsobí veľmi masívne, ale zdanie klame, v skutočnosti je to malý a celkom elegantný fotoaparát. „Hrb“ navrchu neskrýva hľadáčik, iba anténu GPS. Aparát síce patrí vo svojej kategórii k väčším a ťažším, ale oproti napr. Sony HX9V sú rozdiely iba pár milimetrov a gramov.

Spracovanie je výborné, prístroj je poskladaný na jednotku a pôsobí naozaj pevne. Zadná časť tela je vyrobená z kovu, predná strana je plastová. V rámci možností sa aj veľmi dobre drží – grip na prednej strane aj priehlbina s gumou na zadnej strane presne zapadnú do ruky. Chválim volič expozičných režimov, jeho šikmé umiestnenie je neobvyklé, ale dobré riešenie. Zoom je dvojrýchlostný (podľa sily otočenia prstenca), na nižšej rýchlosti sa dá jemne krokovať, na vyššej je zase veľmi rýchly. Ovládač zoomu by mohol byť trochu výraznejší a spúšť jemnejšia, ale je to v norme. Vypínač sa dá ovládať jednou rukou a svieti slabou modrou farbou. Zvláštne je umiestnenie oboch mikrofónov na jednu stranu.

Ostatné ovládacie prvky už nie sú také podarené. Otočné koliesko má úzku hranu, je pomerne voľné a dosť zavadzia pri stláčaní okolitých tlačidiel. Spúšť pre video je umiestnená úplne na hrane zadnej strany a dosť ťažko sa aj stláča. Treba vždy prehmatnúť, takže začiatok a koniec videa bude kvôli tomu roztrasený. Malý blesk vyskočí pri každom zapnutí aj pri zobudení zo spánku. Neviem čo je to za módu v týchto malých ultrazoomoch, podobne riešené blesky má viacero výrobcov a je to otravné.

Trojpalcový displej je dostatočne jemný (461 tis. bodov) a v správnom formáte pre fotky, tzn. 4:3. Dá sa zobraziť mriežka 3X3, vodiace línie 16:9 alebo živý histogram (nie naraz). Histogram sa však zruší vždy po vypnutí fotoaparátu alebo po prechode do režimu prehrávania a naspäť, čo jeho použitie úplne znevažuje. To isté platí pri prehrávaní – histogram (jednofarebný) spolu so zobrazením prepalov treba vždy nanovo zapnúť. Zobrazenie nie je veľmi spoľahlivé, hlavne tmavé scény môžu na živom náhľade vyzerať oveľa svetlejšie, ako v skutočnosti. Po chvíli nečinnosti sa displej prepína do úspornejšieho (tmavšieho) režimu, čo je trochu rušivé.

Ovládanie sa teda nevydarilo

Ovládanie F550 sa dá zhrnúť do jedného slova: REŽIMY.

Napríklad, keď chceme využiť režimy senzora DR a SN, najprv treba na otočnom ovládači zvoliť EXR a potom v menu vybrať konkrétny režim EXR, tzn. HR, DR, SN alebo Auto. (Pričom HR je tu vlastne zbytočne, pretože väčšina ostatných režimov je HR.) Voľba EXR Auto vyberá vhodný motívový program ako makro, portrét atď., a zároveň zvolí aj vhodný režim EXR, teda HR, DR alebo SN.

Inak sú motívové programy, od portrétu cez pláž až po text, združené pod voľbou SP. Efektové programy (panorama a dva režimy „Pro“) sú zase zhrnuté pod „Adv“. Aj v týchto prípadoch treba konkrétny režim vybrať v menu. Je v tom celkom chaos a je škoda, že sa rôzne programy nedajú kombinovať – napr. DR a SN sa nedajú použiť v manuáli, poloautomatike, ani pri scénických programoch. Práve pokročilý používateľ, ktorý by hlavne DR využil najradšej, sa tak musí vzdať manuálneho režimu a naopak.

Treba ale uznať, že automatika (EXR Auto) dokáže veľmi dobre vyberať ten správny režim podľa potreby vrátane napr. makra a detekcie tváre pri portréte, takže pre bežné použitie je tento „super-režim“ vhodný.

Zvyšok ovládania už dojem nezlepší. Zapnutie RAW je iba v menu nastavení niekde na konci, vyváženie bielej iba v hlavnom menu, naopak zapnutie GPS priamo v rýchlom menu. Celý systém menu je poskladaný piate cez deviate. Veľmi by pomohli nejaké režimy „custom“, ale ničím takým aparát nedisponuje.

Problém je aj ovplyvnenie niektorých funkcií inými. Napríklad rýchle sériové snímanie zníži rozlíšenie, ale po vypnutí sa už nevráti naspäť. V režime DR sa zas nedá aktivovať blesk a tak ďalej. V návode je obmedzeniam medzi jednotlivými režimami venovaná tabuľka na tri strany!

Tabuľka vzťahov medzi funkciami – áno, toto je kompakt

F550EXR je prvý fotoaparát, kde som naozaj musel čítať manuál. No naspäť k pozitívam. GPS je spracované šikovne. Okrem zapisovania koordinátov do EXIFu, ukladá na kartu aj log v textovom formáte. Najlepšie je, že na displeji zobrazuje súčasnú polohu – slovne, podľa databázy miest. Očakával som, že rozpozná v najlepšom prípade Bratislavu, ale to som aparát podcenil. V skutočnosti pozná množstvo orientačných bodov aj v krajskom meste – napr. kúpalisko, zimný štadión atď. Pri prezeraní vie zobraziť aj smer a vzdialenosť k miestu, kde bola fotografia vytvorená. Studený štart GPS trvá dobrých pár minút a prijímač nie je veľmi citlivý, ale dá sa nastaviť, aby bol aktívny aj pri vypnutom fotoaparáte. Pravdaže treba rátať s veľkou záťažou batérie, je to skôr zábavka na krátky výlet.

Zobrazenie informácie GPS – miesto fotografie, vzdialenosť a smer

Fotoaparát patrí k pomalším – zapnutie trvá takmer tri sekundy, zoom je dostupný až po ďalšej sekunde či dvoch. Pri zapisovaní fotografie je blokovaná väčšina funkcií vrátane prehrávania – bežne to nevadí, ale po fotení série alebo RAW si treba počkať. Fotoaparát sa dá zapnúť priamo do prehrávania dvojhmatom play+vypínač, tak ako niektoré iné kompakty. Sériové snímanie nacvaká 8 snímkov v 5 fps (4 snímky do RAW), pri rozlíšení 4 mpx zvládne 11 fps do max. 32 snímkov. Využiť sa dá aj bracketing rôznych nastavení. Fotky nasnímané v sérii sa ukladajú pod iným názvom a pri priehliadaní sa zobrazujú spolu.

Naopak veľmi rýchly je autofokus. Hoci F550 nemá detekciu fázy ako F300, rýchlosť v dobrom svetle je naozaj výborná a to aj na najdlhšom ohnisku. Celkovo je však rýchlosť obmedzená oneskorením displeja a spúšte, takže zrkadlovke sa nevyrovná. A stačí iba na statické scény – na rýchlo sa pohybujúce objekty má tendenciu zaostriť nesprávne. V slabom svetle a v tme sa už rýchlosť zaraďuje do slabšieho kompaktového priemeru, stále je však veľmi spoľahlivý. Ostriace body nie sú na výber – buď hlavný bod uprostred alebo automatická voľba. Manuálne ostrenie žiaľ chýba.

Video zvláda 1080p v 30 fps, použitý kodek je H264. Počas nahrávania sa dá zoomovať (nižšou rýchlosťou) a dá sa využiť aj autofokus. Kvalita obrazu aj zvuku je slušná, aj keď pri rýchlych pohyboch je zjavný efekt rolling shutter. V malých rozlíšeniach sa dajú využiť aj vysoké rýchlosti – 80 fps v 640 x 480, 160 fps v 320 x 240 a 320 fps v 320 x 112.

Ukážkové video – zoom, AF, rolling shutter:

Od takto nabitého aparátu sa dá čakať vysoká spotreba – priemerne zvládne okolo 200 záberov, aktívne GPS ho ale vyčerpá za pár hodín aj bez fotenia.

Na 16 mega nemyslite

Rozlíšenie senzora je 16 MPix a to je rozhodne na škodu. Žiaden senzor ani objektív v kompaktnom aparáte nemá šancu toľko informácií rozlíšiť. Tak ako pri každom inom 16 MPix kompakte, treba rátať s rozpitými detailmi a artefaktmi typickými pre malé senzory CMOS. Je zjavné, že obrazový procesor si veľa vymýšľa a príliš umelo doostruje. Našťastie sa dá rozlíšenie znížiť.

Pri F550 sa navyše zníženie rozlíšenia prejaví aj inak pozitívne. V prvom rade režim DR má naozaj badateľný prínos v dynamickom rozsahu. Neprejaví sa vždy a nedosiahne sa čistota obrazu zo zrkadlovky, ale pomôže. „Zisk“ dynamiky sa dá nastaviť od 100 % po 1 600 %, pričom do 400 % sa dá využiť aj ISO 100 (vyššie už iba od ISO 200 a 400).

V režime DR je rozlíšenie 8 MPix, čo je na kompakt stále viac ako dosť. Oplatí sa teda mať permanentne zapnutý režim DR a najlepšie fotiť do RAW. Netreba čakať od kompaktu zázraky – na veľa vecí proste nestačí. V rámci tejto triedy ale F550 poskytuje konzistentne skôr lepšie výsledky a podľa scény sú niekedy použiteľné aj vysoké ISO (inokedy zase nepoužiteľné aj pomerne nízke). Dajú sa získať dobré snímky, ale chce to snahu aj šťastie.

DR bracketing, ISO 400 – DR 100 %, 200 % a 400 %:

JPG/RAW (viac doostrené), ISO 100:

V režime SN som žiaden badateľný prínos nenašiel, naopak Pro Low-light je celkom užitočný. Hoci ide iba o trik v skladaní viacerých snímkov, celkom to funguje. V rámci nárokov na kompakty považujem za použiteľné aj vysoké ISO – obraz je vyžehlený, ale na web a podobné účely postačí. Tento režim sa nedá použiť na pohyblivé scény – buď aparát odmietne snímky zložiť, alebo na výsledku bude viditeľný pohyb.

Pro Low-light – ISO 3 200, originál a zložené:

Pro Low-light – ISO 800, pohyblivá scéna, originál a zložené:

Najdlhší expozičný čas je 8 sekúnd, ale iba pri ISO 100, pri vyššej citlivosti maximálny čas alikvotne klesá. Experimentovať sa dá teda hlavne cez deň.

Objektív si celkovo najlepšie rozumie s blízkymi detailmi a skôr na širších ohniskách. Nepatrí k veľmi ostrým, hlavne nie na okrajoch na 24 mm, ale na daný rozsah to ujde. Najväčší problém je doslova desivé chovanie v priamom protisvetle, na nočné lampy treba zabudnúť. Aberáciu veľmi nevidieť, ale v RAW sa objaví – odstraňuje ju obrazový procesor.

Dynamický rozsah a aberácia v protisvetle:

Priame protisvetlo + ISO 3 200 (Pro low light):

Expozičná logika veľa logiky nemá – aparát kľudne pri najväčšom ohnisku nastaví čas 1/30 sekundy a clonu f/11 a obľubuje aj preexpozíciu. Treba ho teda sledovať, ako každý iný kompakt. Najviac sa osvedčilo plošné meranie expozície. Blesk je slabučký, udávaný dosah sú tri metre pri Auto ISO, takže iba do miestnosti v kombinácii s vyššou citlivosťou.

Nie pre každého

Fujifilm F550EXR je jasne technologicky orientovaný stroj. Možnosťami nabitý po okraj, ale firmvér tvoril asi niekto, kto videl fotoaparát iba na obrázku. Kvalitou obrazu v rámci svojej triedy (vreckové ultrazoomy) patrí skôr k lepším, hlavne vďaka technologickým možnostiam. Znevýhodňuje ho hlavne nemožnosť kombinovať niektoré tieto možnosti do lepšieho celku (ako DR a manuálny režim). Celkovo, nakoniec sa mi F550 dostal celkom pod kožu. Je to slušný aparát s hromadou možností. Začiatočníka môže ľahko popliesť, je však vhodný ako dovolenkový "záložák" pre skúseného fotografa.

Galéria (väčšina v DR 8 MPix)

ISO 100

ISO 250

ISO 320

ISO 400

ISO 640

ISO 800

ISO 1 000

Scénický režim „mačka“ (HR ISO 100)

Scénický režím „portrét“ (HR ISO 200)

Detail

Makro

Hmla

Bez blesku a s bleskom

Pro Focus – ISO 400, originál a zložené:

Najkratšie a najdlhšie ohnisko (HR ISO 100)

360° panoráma

Jozef Peniak: postrehy z krátkeho vyskúšania

Novinka od Fujifilmu ma veľmi zaujala a tiež Alexandrova recenzia vo mne prebudila zvedavosť, ako tento vreckový ultrazoom funguje v praxi. Zobral som ho na krátky výlet ku Štrkovcu, ktorý je blízko redakcie.

Rýchlosť, ovládanie a RAW

Áno, reakcie sú rýchle, štart je slušný, ukladanie do RAW nezablokuje aparát a vy môžete fotiť ďalej presne takto to má byť. S foťákom je radosť fotiť, displej je veľmi slušný a dosť ostrý. Na priamom slnku by mohol o niečo lepšie čitateľný. Na komponovanie počas slnečných dní to stačí. Ovládanie je pomerne logické bez nejakých zaváhaní pokiaľ len nenastavujete špeciálne funkcie (O ktorých ale už napísal Alexander). Fotoaparát som používal vo viacerých režimoch no najčastejšie v režime „P“ a ISO Auto do hodnoty 800, - teda obyčajná programová automatika, ktorú používame všetci. Meranie expozície je presné len pri jasnom svetle a kontrastnej scéne fotoaparát zvolil ISO 200 a 400, hoci by bolo lepšie ISO 100. Pre istotu som občas používal korekcie do záporných hodnôt, -1/3 EV až -2/3 EV som mal zapnuté prakticky neustále a môžem to odporučiť pri akomkoľvek dnešnom kompakte. Fotografie na ISO 100 sú veľmi slušné, majú dobrý kontrast a detaily. Na ISO 200 a 400 už uvidíte stratu detailov no pri prezeraní na monitorovej veľkosti sú stále veľmi vhodné. Veľmi dobré je fotiť do RAW, získate lepšiu kontrolu nad farbami a hlavne môžete pridať či ubrať kontrast a doladiť expozíciu. RAW v tomto aparáte nie je len „pro forma“, ale dá sa naozaj aj v LR3 pekne upravovať. Jednoducho z tohto kompaktu vytlačíte podľa môjho odhadu pekné fotky vo formáte A4. Objektív je dostatočne ostrý aj na dlhom konci zoomu, čo sa veľmi nestáva u konkurencie.

Vinetácia obejktívu?

Neviem čím je spôsobená silná vinetácia na obrázkoch (v ľavých rohoch). Tipujem zle zatiahnutú krytku objektívu alebo nepresnú polohu ND filtra. Ťažko povedať, no je možné, že to bolo spôsobené aj pred produkčným kusom, ktoré bývajú často skladané doslova na kolene. Nevyskytuje sa to, ale na všetkých záberoch... Pri kúpe teda pozor na funkčnosť krytky objektívu alebo ND filtra.

Zhrnutie

Rozlíšenie mohlo byť menšie, no aj tak je obrazový výstup z tejto mašinky veľmi dobrý. Fotiť s F550EXR je radosť, rýchlo zaostrené, naexponované a uložené. Pokiaľ nešpekulujete s nastaveniami a používate fotoaparát v režime P a v plnej automatike nebudete mať s ovládaním problém. Teší ma, že sa mi už konečne dostal do rúk kompakt s ktorým je radosť fotiť a fotky sú dostatočne dobré aj po obrazovej stránke.