Tento model som mal možnosť vyskúšať si počas dvoch týždňov v rozmanitých podmienkach. Od ateliéru, cez exteriér, až po slabo osvetlené interiéry predvianočných večierkov. Spolu s novinkou sme do redakcie dostali okrem iných aj objektív Fujinon XF 18-55mm F2,8-4 OIS. Nech sa páči, tu sú moje skúsenosti s touto dlho očakávanou novinkou.
Overený dizajn aj funkcionalita
X-E1 vyrába Fujifilm v dvoch farebných úpravách a to v čiernej a striebornej. Podobne ako pri iných modeloch z už rozvetveného radu X, aj tento má výborné ovládanie a kvalitné spracovanie. Strieborná úprava je podľa mojich skúseností odolnejšia voči opotrebeniu ako pri modeli X100. Fujifilm prebral aj z koncepcie všetko to dobré z modelu X-Pro1 a to nielen z vonkajšej vizuálnej stránky. Nielen menu, rozmiestnenie tlačidiel, ale aj obrazový výstup a teda aj rovnaký senzor aj obrazový procesor majú tieto fotoaparáty zhodné. Okrem absencie hybridného hľadáčika a pridaného interného blesku je nový odľahčený model X-E1 úplne zhodný s X-Pro1. Podobne ako pri iných modeloch od Fujifilmu je potrebné mať najnovší firmvér nahraný nielen v tele aparátu, ale aj v objektívoch. Najnovší firmvér je zárukou rýchleho spracovania, ukladania záberov, rýchleho zaostrovania a sprístupnenia niektorých funkcií v menu.
Typický dizajn a aj ovládanie radu X.
Základné parametre Fujifilm X-E1
- 16.3 megapixelový APS-C X-Trans CMOS senzor
- EXR Processor Pro
- Fujifilm bajonet X pre XF objektívy
- Elektronický hľadáčik s 2,36 miliónmi bodov a vysokým rozlíšením
- 2,8 palcový LCD displej s rozlíšením 460 tisíc bodov
- Vstavaný blesk so smerovým číslom 7
- Konektor pre pripojenie mikrofónu
- ISO 200-6400, v booste až 25600, Auto ISO 400-6400
- 0,05 sekundy odozva uzávierky
- RAW editor v balení
- Simulácia kinofilmu (Astia, Provia, Velvia, ...)
- Full HD video
- Rozmery a hmotnosť: 129 x 75 x 38 mm a 350g aj s batériou
Tlačidlá sú veľké a pohodlné.
OLED hľadáčik
EVF hľadáčik má 2.36 miliónov bodov, ponúka dioptrickú korekciu (model X-Pro nemá korekciu dioptrií) a obraz v ňom je kontrastný a ostrý. Čo nie je vždy výhodou - obraz je podľa môjho vkusu v hľadáčiku v niektorých prípadoch až príliš kontrastný, hlavne ak fotíte v tmavších priestoroch (ateliér a pod.). V slabšom svetle, v extrémnych situáciách, má aj citeľné oneskorenie a badať v ňom už aj obrazový šum, čo je pri týchto konštrukciách štandardný jav. Stále v tomto hľadáčiku ale uvidíte viac ako pri miniatúrnych hľadáčikoch amatérskych zrkadloviek.
Pevné objektívy sú to, čo robí z X-E1 výnimočný fotoaparát.
Ovládanie
Nič špeciálne - všetko je takmer rovnaké ako pri X100 alebo X-Pro1. Clonu nastavujete na objektíve, tak ako sa na správny retro fotoaparát patrí, čas otočným voličom na hornej strane, podobne korekciu expozície ako aj Fn tlačidlo, spúšť okolo ktorej je aj vypínač. Zdá sa, že všetko je ako má byť. Pri pohľade zhora na fotoaparát vidíte hneď čo máte nastavené. Ak ale použijete zoom 18-55 IS je trošku na škodu veci, že nemá na clonovom prstenci hodnoty clonových čísel. Tu si musíte pozrieť na displeji akú clonu ste nastavili. Veľmi pozitívne hodnotím nové rýchle Q-menu, vďaka ktorému máme priamy prístup k podstatným nastaveniam a tiež veľmi rýchlo viem zistiť, čo mám práve nastavené. Veľmi pohodlné sú aj veľké tlačidlá na zadnej strane fotoaparátu a praktické koliesko pod palcom. Na zreteli treba mať, že rozsah ISO 200-6400 je možné nastaviť pri fotení do RAW. Rozšírené ISO 100 - 25 600 nastavíte iba pri fotení do JPEG.
Prepínač režimov AF je na rovnakom mieste ako pri X-Pro1
Zaostrovanie a meranie expozície
Fungovanie merania expozície je pomerne spoľahlivé, automatika skôr volí podexponovanie ako preexponovanie. Rovnako dobre je na tom aj presnosť zaostrovania. Nový objektív 18-55mm OIS zaostruje veľmi rýchlo, prakticky tak, ako moderné amatérske zrkadlovky s USM objektívmi. Hendikepom je pomalšie fungovanie AF v slabom svetle alebo v silnejšom protisvetle. Aj napriek najnovším firmvérom, zaostrovanie s pevnými objektívmi XF 35mm F1,4 alebo XF 60mm F2,4 stále nie je úplne komfortne rýchle a bleskové. Určite nie je také rýchle, ako je tomu pri novom zoome XF18-55mm OIS. Z kontinuálneho režimu zaostrovania mám rozpačitý dojem a podľa môjho názoru je dosť nespoľahlivé.
Manuálne zaostrovanie je už konečne dotiahnuté, s novým firmvérom je posun roviny ostrosti rýchly a primerane citlivý. Po zatlačená kolieska pod palcom na zadnej strane sa obraz zväčší na 1:1 pre maximálnu kontrolu nad zaostrovaním. Ak stlačíte v režime MF tlačidlo AE-L, tak fotoaparát zaostrí jednorazovo pomocou AF a zostane už zaostrené na požadovanú vzdialenosť.
Obraz pre fajnšmekrov
Nie som si celkom istý, či vôbec môže novým Fujifilmom X-E1 a X-Pro1 niektorý zo súčasných APS-C fotoaparátov konkurovať v obrazovom výstupe. Je tu však samozrejme malé "ale". Maximálnu kvalitu obrazu z pohľadu detailnosti získate vo firemnom RAW editore Silkypix Studio alebo pri fotení do JPEG. Adobe Lightroom 4.3 sa vie s RAW už síce veľmi dobre vysporiadať, ale pri veľmi dôležitých a rozmerných výtlačkoch by som dal prednosť firemnému Silkypix Studiu. Keďže X-Trans CMOS senzor ako taký nemá low-pas filter výstup, je veľmi ostrý a detailný rovnako ako pri vyššom a už skôr recenzovanom modeli X-Pro1. Na obraze si cením hlavne jemný prenos detailov poltónov, podanie pleťových farieb a reálny dynamický rozsah. Príjemným bonusom je zanedbateľný šum na ISO 1600 alebo 3200, čo v triede APS-C senzorov nie je veru bežné.
Blesk sa vyklápa pomerne vysoko.
Interný blesk
Po aktivovaní tlačidlom vyskočí ako šašo z krabice, rozveselí fotografovaných ľudí a je pripravený ihneď na exponovanie. Okrem blýskania napriamo môžete trochu podvádzať a blesk prstom vyklopiť a podržať a tým odraziť svetlo blesku od stropu alebo steny (ak fotíte na výšku). Nie je to doporučené výrobcom, ale funguje to. Interný blesk vie pracovať aj v režime comander a odpaľovať iné Fujifilm blesky.
Nový X-E1 nie je oveľa väčší od kompaktu X10.
Na čo sa novinka hodí
Nový model je podľa môjho názoru vhodný na inscenovanú fotografiu, fotografovanie v ateliéri, na fotografovanie krajiny a portrétnu či modelingovú fotografiu. Poteší pri fotení detailov, produktov alebo aj ako dovolenkový či rodinný fotoaparát. V týchto disciplínach vám ponúkne X-E1 ten najlepší obraz, aký môžete z APS-C senzorov dostať a vysoký komfort ovládania. Bonusom sú príjemne malé rozmery a veľmi kvalitné spracovanie. Hodí sa teda aj na cesty a turistiku.
Aj v zdanlivo prepálených oblastiach (o cca 2 EV) je pri fotení do RAW ešte stále bezproblémová kresba.
Ak by ste chceli primárne fotografovať za veľmi nízkej hladiny osvetlenia dynamické námety (ako halový šport, reportáž a pod.) a ste citliví na rýchlosť AF určite si novinku najskôr vyskúšajte. Podobne ako všetky CSC fotoaparáty, aj tento X-E1 je v porovnaní s najmodernejšími poloprofi a profi zrkadlovkami istým kompromisom a ide o to, či ste ochotní tento kompromis akceptovať. Zámerne porovnávam novinku so zrkadlovkami (čo nie je celkom fér samozrejme) , pretože veľa majiteľov zrkadloviek uvažuje nad X-E1 práve ako nad vhodným doplnkom k zrkadlovke či náhradou zrkadlovky.
V X-E1 je rovnaká batéria ako pri väčšom modeli X-Pro1.
Výdrž batérie
Výdrž batérie NP-W126 je samostatná kapitola. Všetky CSC fotoaparáty sú "žrúti" energie, to je samozrejmý fakt. Podobne je tomu aj pri X-E1 (mimochodom má rovnakú batériu ako X-Pro1). Batéria na jedno nabitie v interiéri vydržala približne 380 záberov a to pri fotení striedavo cez displej aj cez EVF hľadáčik. Celodenné fotenie napríklad na zimnom výlete v chlade si viem predstaviť len s minimálne ďalšou náhradnou batériou. V chlade (cca 2 až 4° C) vydržala batéria len približne 250 záberov.
Plusy a mínusy
+ vynikajúci obraz aj pri fotení do JPEG
+ výborný dynamický rozsah
+ zanedbateľný šum na ISO 1600 a 3200
+ spoľahlivé automatické vyváženie bielej
+ presná práca AF
+ vysoká kvalita dielenského spracovania (hoci X-Pro1 je ešte lepšie zhotovený)
+ dobrý EVF hľadáčik
+ pohodlné tlačidlá a ovládanie (ako pri X-Pro1)
+ kvalitné a ostré objektívy
- výdrž batérii by mohla byť lepšia
- pri zapnutom ISO Auto by mohli fungovať korekcie expozície aj v manuálnom režime
- zoom objektívy by mohli mať hodnoty clony uvedené na prstenci
- optická stabilizácia v XF 18-55mm F2,8-4 OIS by mohla byť účinnejšia
- kontinuálne zaostrovanie stále nefunguje tak ako sme zvyknutí pri zrkadlovkách
- statívový závit by mal byť v osi objektívu (tak sa stane až po nasadení prídavného gripu)
- obraz OLED hľadáčiku môže byť pre niekoho príliš kontrastný
- Lightroom by mohol ešte lepšie pracovať s RAW súbormi z Fujifilmu (je to asi skôr pripomienka pre Adobe)
16.3 megapixelový APS-C X-Trans CMOS senzor je pýchou Fujifilmu.
Porovnanie s modelom X-Pro1
Tu zhrniem len to podstatné. Ak je raz niečo označené ako "Pro", asi niečo na tom bude. Je tomu tak aj v tomto prípade. Drahší model, má pre mňa pomerne stále veľmi atraktívny hybridný hľadáčik. Optický priehľadový režim modelu X-Pro1 vás, jednoducho zachráni pri fotení v slabom svetle, alebo pri dynamických scénach. Elektronický hľadáčik je zasa skôr vhodný pri presnom fotení statických scén, alebo ak máte nasadený zoom objektív.
EVF hľadáčik má síce X-Pro1 papierovo o niečo horší ako nový model, ale zmena nie je taká výrazná ako som čakal. Naproti tomu má však X-Pro1 lepší zadný displej. Prevedením je tiež X-Pro1 aj o niečo viac robustnejší a ešte trochu lepšie materiálovo spracovaný. Má tiež PC konektor na staršie a štúdiové blesky. Pre mňa je voľba jasná - ak to financie dovolia jednoznačne vám odporúčam X-Pro1.
Nový odľahčený model X-E1 je lacnejší a o trošku menší (pre mňa zanedbateľne). Má navyše blesk a korekciu hľadáčika tradičným kolieskom. Poteší jeho strieborná úprava, ktorá je o niečo živšia ako celočierna úprava. Zanedbateľný nie je ani 2,5 mm konektor na pripojenie externého mikrofónu. Ak teda točíte radi aj video, X-E1 je pre vás určite lepšia voľba.
Nový zoom objektív je stabilizovaný a je navrhnutý v podobnom dizajne a kvalite ako pevné objektívy.
Objektív XF 18-55mm F2,8 - F4 OIS
Objektív má veľmi dobrý obraz v strede. Na najdlhšom konci zoomu a tiež aj rohom obrazu pomôže priclonenie o jedno clonové číslo na F5,6. Potom je obraz už prakticky dokonalý. Aberácia je len mierna a takmer zanedbateľné je aj súdkovité skreslenie obrazu. Optická stabilizácia by mohla byť však o niečo účinnejšia. V praxi sa mi osvedčilo navýšiť radšej ISO a skrátiť expozičný čas. Používať trošku dlhšie ako bezpečne udržateľné časy (1/20s až 1/60s) viedlo k nevyrovnaným výsledkom, približne polovice záberov bola rozhýbaná.
Materiálovo je nový zoom príkladne spracovaný - kovová konštrukcia zabezpečuje hladký chod prstencov. Prstence zoomu a zaostrovania majú jemné protišmykové drážky, do ktorých sa rýchlo dostane prach. Je to samozrejme skôr estetický problém. Filtrový závit má štandardný priemer 58mm. Ide jednoducho a nadštandardný objektív, ktorý vzhľadom k tomu čo ponúka, má aj celkom priaznivú pultovú cenu.
S touto zostavou by si na začiatok vystačilo veľa fotografov.
Záver
Fotoaparát Fujifilm X-E1 by si vzhľadom k zameraniu na náročných fotografov zaslúžil aspoň mesačné nasadenie v praxi, teda poriadny dlhodobý test. Potom by sme ho mohli lepšie zhodnotiť. Podstatné však pre nás fotografov je zistenie, že Fujifilm má v ponuke prakticky rovnaký, len trochu menší a o niečo lacnejší model ako je X-Pro1. V niektorých ohľadoch je novinka dokonca funkčne lepšie vybavená. Napriek nižšej cene ponúka X-E1 rovnako skvelý obrazový výstup aký má drahší model X-Pro1.
Pre lepšiu predstavu o obrazovej kvalite X-E1 v kombinácii s pevnými objektívmi si neváhajte pozrieť aj obrazovú galériu publikovanú pri recenzii modelu X-Pro1, ktorý má s novinkou identický obrazový výstup.
Fotografie v tomto projekte boli tiež zhotovené s Fujifilm X-E1: klikprestastie.sk
Fotoaparát zvládol podmienky veľmi slabo osvetleného interiéru a neposedných detí.