Na pár dní som mal doma na vyskúšanie túto kombináciu, sú to už ostré kúsky - žiadna predprodukcia. AF novej X-E2 je rýchlejší, Adobe stále nevie spracovať RAW z nového X-Trans CMOS senzora a nový 23mm asi objektív nie je z tohto sveta, pretože nič podobné som pre APS-C ešte nevidel, Má malú vinetáciu, ostrú kresbu a je stavaný na použitie pri clone F1,4. Toľko v skratke, ak ste zvedaví na podrobnosti, čítajte ďalej.
Fujifilm X-E2 technická špecifikácia
- 16.3 MPix APS-C X-Trans CMOS II snímač
- Jedinečná štruktúra farebných filtrov pre redukciu moiré a falošných farieb
- EXR Processor II
- FUJIFILM X bajonet
- Lens Modulation Optimiser
- 2.36 mil. bodov OLED elektronický hľadáčik
- ±3 expozičná kompenzácia
- 3,0” (1.04 mil. bodov) LCD
- Vstavaný vysúvací blesk a sánky na externý blesk
- ISO 200 – 6400, rozšírené ISO 100, 12800, 25600, Auto (max. rozsah ISO 400-6400)
- Rýchly AF - 0.08sec*2
- Q (quick) tlačidlo pre okamžitý prístup do hlavného fotografického menu
- RAW konvertor vo fotoaparáte
- Režimy simulácie filmu (Velvia, ASTIA, PROVIA, ČB, Sepia, Pro Neg.Std & Pro Neg.Hi)
- Umelecké filtre a Multi-expozícia, panoráma a 8 predvolených efektov
- Funkcie Bracketingu (AE / ISO / Dynamický rozsah & Silumácia filmu)
- Full HD video
- Vstup na mikrofón/diaľkovú spúšť (Φ 2.5mm)
- Li-Ion akumulátor s výdržou cca 350 záberov
- Dostupné vo farbe: čierna alebo strieborná
Príslušenstvo pre X-E2
- Kožené puzdro BLC-XE1
- Objektívy Fujinon X
- M Mount Adapter pre použitie objektívov Leica
- Grip HG-XE1
- Externé blesky EF-X20, EF-20 alebo EF-42
- Ochranné filtre (PRF-39, PRF-52, PRF-58 and PRF-62)
- Diaľková spúšť RR-90
Dostupnosť a odporúčané ceny
Fujifilm X-E2
MOC: cca 900 €
Farby: čierna, strieborná
Fujifilm X-E2 + Fujinon XF 18-55mm F2,8-4 LM OIS
MOC: cca 1.300 €
Farby: čierna, strieborná
Fujifilm X-E2 nové telo, nový senzor, nové funkcie
Každého vlastníka X-E1 (a nielen toho) zaujíma či je dvojka lepšia ako jednotka a či treba zmeniť starší model za nový. Pokúsim sa na to v krátkosti odpovedať. Novinka je lepšia. Má lepšie ovládanie, tu sú rozdiely v porovnaní s X-E1:
- AF je rýchlejší v dobrom aj slabom svetle
- Samostatné tlačidlá pre blokovanie expozície a AF
- Koliesko korekcie expozície ponúka možnosť korigovania v rozsahu +/- 3EV
- Tlačidlo Q je tam kde pôvodne bolo tlačidlo view mode
- Tuhší chod on/of prepínača aj korekcie expozície vítam
- Split Image a Focus Peaking pri manuálnom zaostrovaní naozaj funguje
- LCD aj EVF je lepší, rozdiel vo vyššej frekvencii obnovovania je cítiť najmä v slabom svetle
- WiFi poteší, len škoda, že nefunguje diaľkové ovládanie priamo z PC alebo z tabletu
Rýchly AF
Rýchlosť AF je pre niektorých fotografov prioritou. Pokiaľ potrebujete kontinuálne zaostrovanie a AF komfort zrkadlovky, fotíte futbal, šport a pod. žánre kde je rozhodujúca práca AF vykašlite sa na CSC fotoaparáty, to v prvom rade. Jednotlivé zaostrenie ide novej „Fujine“ rovnako rýchlo ako zrkadlovke, porovnal by som to s mojím 5D MkIII alebo k Olympusu OM-D EM-5. Reálne mi pri odozve vadí skôr drobné oneskorenie EVF hľadáčika alebo LCD ako rýchlosť AF. AF je veľmi presný pokiaľ si vhodne zvolíte veľkosť AF bodu, v tomto prípade menší bod znamená presnejšie, ale aj pomalšie zaostrenie. Príliš malý bod môže pri slabom svetle spôsobiť aj 2-násobne dlhší čas zaostrenia. Vyskúšal som si to v praxi. Príliš veľký bod môže pri kontrastnom pozadí spôsobiť, že fotoaparát zaostrí na pozadie namiesto na to, čo chcete odfotiť. Fotoaparát podľa špecifikácie výrobcu prepína pri slabšom osvetlení z fázového na kontrastný AF. Kontinuálne zaostrovanie je pomalšie a o niečo menej spoľahlivé ako sme zvyknutí z klasických profesionálnych zrkadloviek alebo z Olympusu OM-D E-M5
Kitový zoom je spolu s telom X-E2 vyváženou zostavou, fotoaparát menej "ťahá" dopredu ako pevný 23mm objektív.
Rozoznávanie tvárí som nepoužíval, nemám túto funkciu jednoducho v láske. Fotoaparát umožňuje nastaviť rýchle predostrenie, čo znamená, že AF je stále aktivovaný a zaostruje tam kde je práve namierený AF bod. Keď stlačíte spúšť AF už len jemne doostrí (ak je treba) a rovno exponujete. Možno je to trochu rýchlejšie, ale v praxi to len vybíja rýchlejšie batériu a pri takto rýchlom AF je to pre mňa osobne zanedbateľné. Kontinuálne zaostrovanie možno funguje dobre, ale blackout hľadáčika/LCD pri troch snímkach za sekundu je nepríjemný a nepraktický, s klasickou zrkadlovkou to jednoducho nejde porovnať. Tento problém majú všetky CSC. Nový spôsob výberu AF bodu je veľmi praktický a určite jednoduchší ako v predošlom modeli.
Všetko je pekne poctivo spracované, z tela ani z objektívov necítiť žiadne lacné plasty.
Manuálne zaostrovanie aj pre pohodlných a tupozrakých
Manuálne zaostrovanie je veľmi pohodlné a povedal by som, že CSC mašinky od Fujifilmu sú v tomto lepšie a pohodlnejšie ako zrkadlovky. Aspoň pre mňa s mojimi dioptriami je to s CSC vo všeobecnosti jednoduchšie (myslím aj na iné značky ako Fujifilm, nap. Sony NEX, Olympus PEN). Zvýraznenie zaostrených obrysov mi vyhovuje najviac. Split-screen je cool funkcia od Fuji, je rýchla, ale práca s ňou pre mňa osobne nie je taká jemná/precízna ako pri zvýraznenom obryse.
Režimy EVF a LCD
Režim displeja v novinke nastavíte len v menu. Trochu mi chýbala funkcia alebo možnosť nastaviť len fotenie cez EVF a prehliadanie nafotených záberov na zadnom LCD. Rieši to síce z časti automatický režim očného senzora, ale uvítal by som aj túto štvrtú možnosť.
3" displej je väčší a detailnejší (1 040 000px) ako pri prvom modeli.
Obrazová kvalita - JPEG je zatiaľ lepší
JPEG jednoducho poráža RAW na celej čiare, ostrosťou, farebnosťou aj prácu so šumom. To nie je dobre. V Lightroome 5.3 ešte stále nemajú zvládnutú druhú generáciu X-Trans CMOS senzora. Obraz je použiteľný, ale pri podrobnom sliedení po pixeloch vidíte chybičky. Problém je s kresbou pri zosvetľovaní tieňov a tiež pri presnosti farebných obrysov na vysokých ISO a extrémnom vyvážení bielej (pod 3000° Kelvinov). Uvidíme či to v Adobe vyriešia. Niektorí recenzenti odporúčajú Capture ONE, iní Irident Developer. Posledný spomenutý odporúčajú viacerí užívatelia pre krajinárov a ďalšie žánre kde chceme TOP kvalitu a nestačí nám JPEG. V samostatnom článku vám na ephoto.sk v blízkej budúcnosti porovnáme rôzne RAW editory a ich výkon pri spracovaní výstupu z Fujifilmu X-E2.
"Pseudo HDR" - fotografované len na jeden záber - tiene aj svetlá sú mierne vytiahnuté z RAW.
Ja osobne už organizujem a upravujem svoje fotografie len v Lightroome pre jeho jednoduché ovládanie a mne známe prostredie. A nemienim to meniť pre tých pár detailov navyše. Priložené obrázky sú všetky vyvolané v Lightroome, obraz je celkom dobrý, ale mohol by byť bez spomenutých chybičiek krásy editoru RAW. Najnovšia verzia Adobe Lightroom spracúva obraz z nového Fujifilmu XE-2 veľmi slušne, ale uistite sa, že máte verziu 5.3. Pri predošlom Lightroome bol problém s podaním purpurovej farby viditeľný dobre pri pleťových tónoch.
Koliesko s korekciou +/- 3 EV.
Tlačidlá sú podobné ako pri modeli E-X1, chýba View Mode tlačidlo, na ktorého mieste je "Q" menu.
HDMI + Micro USB konektory.
ISO Auto funguje ako pri modeli X100s.
Horný panel je z kovu, všimnite si dve malé dierky stereo mikrofónu pri blesku.
Zábavnou a kreatívnou je možnosť multiexpozície (len JPEG).
Príklady využitia multiexpozície, fotené v ČB režime do JPEG, len jemné úpravy jasu a kontrastu v Lightroome. Fotografované ešte s Fujifilmom X-E1.
Objektív Fujinon XF 23mm F1,4 R
Tento objektív je navrhnutý pre prácu v zhoršených svetelných podmienkach a podľa toho som ho aj testoval. Zobral som ho preto do najťažších podmienok aké som našiel - kaviarne osvetlenej rôznymi "náladovými" zdrojmi svetla, všetko slabej intenzity a s rôznou spektrálnou charakteristikou. AF pracoval veľmi dobre, zaostrovanie bolo podstatne rýchlejšie aj vďaka novému telu X-E2. So staršou X-E1 v kombinácii s XF 35mm F1,4 sa to rýchlosťou nedá ani porovnať. Na novom tele je tiež rýchlejší aj zoom XF 18-55mm F2,8-F4.
Nový 23mm objektív je z kategórie tých väčších a ťažších z ponuky Fujifilmu. Na menšom tele (napr. X-M1) by práca s ním už nebola komfortná, pretože väčšia časť hmoty je vpredu na objektíve. Na väčšie telo X-Pro1 je to ideálne sklo.
Mechanicky nie je 23mm objektívu čo vytýkať. MF prstenec pracuje rovnako hladko ako pri XF14mm F2,8 R objektíve. Odolnosť v protisvetle bola dobrá, pokles kontrastu veľmi mierny, teda až na odlesky od senzora pri silnom slnku priamo v zábere (známy problém X-Trans CMOS II). Zatiaľ išlo len o krátke vyskúšanie, podrobnejšie sa objektívu budem venovať čoskoro v redakčnom teste na ePhote.
Menšie svetelné zdroje v zábere nespôsobujú závoj ani úbytok kontrastu ani na F1,4. (1/80s F1,6, ISO 1600).
Rozostrenie svetelných zdrojov v pozadí je jemné aj na F1,4. (1/100s, F1,4, ISO 2000).
S novým 23mm objektívom sa dá už pri svetelnosti F1,4 celkom pekne odpichnúť objekt od pozadia. Na Full frame som mal pre aké také porovnanie práce s DOF, bohužiaľ už len 24-70mm F2,8, ktorý som nastavil na 35mm. Dúfam, že ako ilustrácia to poslúži, pôvodný zámer bol mať na oboch telách pevný objektív so svetelnosťou F1,4.
S novým 23mm objektívom sa dá už pri svetelnosti F1,4 celkom pekne odpichnúť objekt od pozadia. Na Full frame som mal pre aké také porovnanie práce s DOF, bohužiaľ už len 24-70mm F2,8, ktorý som nastavil na 35mm. Dúfam, že ako ilustrácia to poslúži, pôvodný zámer bol mať na oboch telách pevný objektív so svetelnosťou F1,4.
Záver
Fujifilm X rada dospieva. Mierny retro štýl sa v X-E2 stretol s logickým ovládaním, dobrým menu a konečne sme sa dočkali aj rýchleho AF. Obrazový výstup v JPEG má dobrý kontrast, vyvážené farby aj ostrosť. RAW výstup pokiaľ ho chcete spracovať v Adobe Lightroom 5.3 stále nie je ideálny. Upgrade z X-E1 na X-E2 má zmysel skôr pre tých fotografov, ktorí fotia rýchlu akciu, reportáž, dokument, alebo často dvíhajú ISO nad hodnou 3200. Ak fotíte krajinu, makro, zátišie, architektúru, štylizované portréty, módu a používate ISO do hodnoty 1600 prechod na novinku nebude mať až taký veľký význam.
Špeciálne poďakovanie:
Moje poďakovanie patrí modelke Simone za bezplatnú spoluprácu. A tiež úžasne zariadenej kaviarni Libresso Pod Vŕškom (na Kupeckej v Nitre) s čarovnou atmosférou.