Vyskúšali sme predprodukčnú vzorku najnovšej vlajkovej lode Fujifilm. V deň ohlásenia X-Pro2 vám tak môžeme exkluzívne popísať naše prvé dojmy.
Na výstave Photokina 2010 bol predstavený Fujifilm X100, ako prvý fotoaparát z radu “X”. Týmto retro modelom Fujifilm odštartoval veľkú zmenu vo svojom portfóliu fotoaparátov. Bol to však súčasne aj impulz pre konkurenčných výrobcov, ktorý začali postupne do svojich portfólií pridávať fotoaparáty v retro dizajne. V roku 2012 bol oznámený a uvedený do predaja model X-Pro1 s bajonetom a trojicou objektívov. (18mm F2, 35mm F1,4 a 60mm F2,4 Macro) Teraz práve v čase kedy “X” modely oslavujú svoje piate výročie vzniku Fujifilm predstavil model Fujifilm X-Pro2. Keď som ho dostal po prvý krát do rúk od radosti mi podskočilo moje fotografické srdce, prečítajte si prečo.
Vývoj nezastavíš
Fujifilm X-Pro1 mal pre mňa osobne jednoznačne najlepšiu ergonómiu spomedzi všetkých modelov tejto značky. Veľké pohodlné tlačidlá dobrý displej, veľký hľadáčik, a telo takej akurátnej veľkosti do chlapskej ruky. Príchod v rovnakom duchu navrhnutej novinky X-Pro2 ma preto veľmi potešil. Ako oficiálny Fujifilm X Photographer som mal možnosť fotiť s novinkou už od októbra 2015 a poriadne sa s ňou zoznámiť. Pôvodný model mal pomalý AF a niekoľké ďalšie muchy, na ktoré si bolo treba zvyknúť. Novinka je vizuálne možno podobná s predchodcom, no je to úplne iný, komplexnejší, zložitejší fotoaparát.
Nový obrazový senzor je zmena k lepšiemu
24 megapixelov je pre niekoho veľa, pre iného akurát, no a sú aj takí fotografi, ktorí by si želali viacej. Podľa mňa ide v súčasnosti o takmer optimálne rozlíšenie senzora vo veľkosti APS-C. Obrazový výstup je aj v praxi o niečo detailnejší ako pri staršom 16MPx. senzore. Vidieť to na obrázkoch knižnice v galérii Obrazový šum je pritom rovnako dobre zvládnutý aj pri vyšších citlivostiach ISO. Nechcem ukazovať prstom no 24 MPx APS- C senzor používa viacero značiek. Bohužiaľ máloktorá značka má pre toto rozlíšenie aj adekvátne opticky kvalitné objektívy. Ja som používal najviac trojicu pôvodných objektívov (18/2 + 35/1,4, + 60/2,4), ktoré boli predstavené ako prvé, ešte pred rokmi, spolu s pôvodným modelom X-Pro1. Bez problémov boli schopné poskytnúť novému náročnému 24MPx. senzoru ostrý obraz.
Nový AF
Čo je tiež podstatné, nový obrazový senzor sa okrem iného stará o rýchlejšie zaostrovanie a ponúka na to voliteľne 77 až 273 bodov. Ide o nástupcu zaostrovania aký poznáte z modelov X-T1 alebo X-T10. Zaostrovanie je veľmi rýchle, niekedy si je možno až príliš isté a funguje úplne inak ako pri pôvodnom modeli X-Pro1. Dosť sa mi osvedčil skupinový výber bodov AF (Group AF) ktorý sa chytil vždy naozaj rýchlo a spoľahlivo najmä pri reportáži. Kontinuálne zaostrovanie funguje minimálne tak dobre ako pri modeli X-T10 alebo X-T1. Kontinuálne zaostrovanie som veľmi nepoužíval, nie je to jednoducho môj štýl práce, no predpokladám, že zrkadlovka typu Nikon D750 má ešte stále mierne navrch, najmä pri fotení športu, práve pri kontinuálnom ostrení. Hlavne Nikon v režime AF-C 3D tracking je asi stále neprekonateľný spomedzi zrkadloviek. Pri jednotlivom zaostrení som na pochybách či nie je presnejší a v slabom svetle aj rýchlejší Fujifilm, ale to je na ďalší samostatný článok alebo skôr video. Ťažko je mi to takto slovne porovnávať. Sú to veľmi rozdielne koncepcie prístrojov, ten kto fotí aj s D-SLR aj s CSC mi isto dá za pravdu. V neposlednom rade rovnaké námety a no s inými nastaveniami a iným štýlom fotím so zrkadlovkou a inak s CSC prístrojmi.
Nový JPEG
Nový obrazový procesor ponúka nový spôsob užívateľského nastavenia JPEG, najmä kontrast a odšumovanie možno nastaviť v jemnejších krokoch v rozsahu -4 až +2 stupňov. Pri novinke ma zaujalo dobré automatické vyváženie bielej farby a podanie pleťových tónov. Zaujímavé je tiež, že pri továrenských nastaveniach je JPEG kontrastnejší s hlbšími tieňmi ako som zvyknutý zo staršej X-Pro1. No zosvetľovanie tieňov je veľmi jednoduché, bez prílišného zvýraznenia šumu alebo posunu farieb. Fotografovanie reportáže do RAW je zas o niečo zbytočnejšie. Jednoducho dobre odfotený JPEG postačuje podľa mňa na všetko. Je veľmi dobre vyvážený, tonálne, farebne aj z pohľadu odšumenia a je ťažké ho napodobniť v RAW editore. Navyše fotenie do JPEG šetrí čas - úpravy obrazu, ktoré musíte urobiť pri fotení do RAW za Vás urobil procesor fotoaparátu (alebo skôr tím expertov, ktorí nastavovali spracovanie obrazu…).
Fujifilm X-Pro1, natívne ISO 200
Fujifilm X-Pro2, natívne ISO 200
Obrazová kvalita
Keďže mám okrem fotoaparátov Fujifilm aj Nikon D750 (24Mpx Full Frame senzor) môžem povedať, že obrazové výstupy týchto dvoch fotoaparátov sú veľmi porovnateľné a vzhľadom ku kvalite Fujifilmových objektívov často v praxi z Fujifilmu aj lepšie. Jednoducho už nemusím riešiť z pohľadu obrazovej kvality či mám práve v ruke Full Frame alebo nie. Donedávna som fotil s Canon 5D MkIII a z pohľadu rozlišovacej schopnosti sa mu Fujifilm X-Pro2 vyrovná. Z hľadiska dynamického rozsahu ho v praxi možno aj predbieha. A potom už len taká samotná elektronická závierka ktorú má X-Pro2 je zodpovedná za ostrejší obraz. Neprináša žiadne nežiadúce otrasy lamelou, (o zrkadle nemôže byť ani reči keďže žiadne nemá) žiadny hluk pri diskrétnom fotení je ako bonus. Pre mňa je to veľmi užitočná funkcia v praxi. Pre lepšiu predstavu o obrazovej kvalite si pozrite priložené fotografie v galérii. Bohužiaľ finálne posúdenie kvality obrazu z RAW bude možné až keď bude vydaná podpora Lightroomu pre tento foťák. Zatiaľ si pozrite ako fotí novinka do JPEG. Mal so síce Fujifilm RAW konvertor, ktorý prišiel s fotoaparátom nainštalovaný, no bohužiaľ išlo len o japonskú vývojovú verziu Silky Pix Studia, v ktorej som mohol vyvolávať akurát tak popamäti, keďže po japonsky neviem...
OVF/EVF/E-RF
Hľadáčik je podľa mňa dokonalý, toto je už pre mňa niečo, z tohto pohľadu ako plnohodnotná digitálna Leica. Funguje v troch režimoch. Neviem ako by som túto koncepciu inak nazval. Je plne prebratý z modelu X-1OOT. V režime OVF sa v hľadáčiku môže vysunúť vľavo dole malé okienko displeja, ktoré vás informuje o tom či exponujete a zaostrujete správne. Skvelá vec, Fujifilm to nazval ako elektronický diaľkomer. Navyše oproti starému modelu má novinka optickú korekciu hľadáčika a samozrejme jemnejšie rozlíšenie elektronického hľadáčika ako aj rýchlejšiu obnovovaciu frekvenciu. Pre tých ktorým nevyhovuje OVF je k dispozícii veľmi kvalitný a veľký EVF.
Prečo používať OVF
Optický priehľadový hľadáčik je veľmi stará koncepcia. Načo ho vôbec ešte v dnešnej dobe moderných elektronických hľadáčikov používať? Správnych odpovedí je podľa mňa viacero. Prvou je isté staromilstvo alebo „hipsterčina“ ukrytá v každom fotografovi. Druhým dôvodom je praktickosť a reálnosť takéhoto zobrazenia. Pri kontaktnej reportáži, je pre mňa takýto hľadáčik niečo úžasné. S použitím objektívov 18mm a 35mm je to jednoducho paráda. Okrem fotografovaného výrezu uvidíte v hľadáčiku aj dosť scény „navyše“. Vidíte, kto/čo vám do scény vchádza a aj to, kam zo scény objekt vášho záujmy vybehne. Ste viacej v reálnom priestore, môžete pohotovejšie reagovať a komponovať. Ďalším dôvodom je, že môžete šetriť energiu a dlhšie vám teda vydrží batéria, ale toto asi nie je podstatné.
Obraz a vhodné objektívy
Vzhľadom k celkovej filozofii používania priehľadového hľadáčika je X-Pro2 vhodné pre objektívy v rozsahu od 14mm do 35mm. Pri 60mm objektíve vidíte už len malý obdĺžnik v strede hľadáčika, čo nie je veľmi praktické a je vhodnejšie fotiť cez EVF režim hľadáčika alebo LCD. Teda novinka sa hodí na žánre ako je portrét a kontaktná reportáž, či rodinná fotka.
Ovládanie
Zabudnite prosím na Fujifilm X-Pro1 a nemyslite veľmi ani na ostatné Fujifilmy, ktoré ste mali v rukách doteraz. To je môj prvý postreh. Novinka sa podobá na pôvodný model len vizuálne, áno clonu, čas, AF, hľadáčik a pár drobností nastavíte tak ako ste boli zvyknutí pri predošlom modeli. Menu je už ale úplne iné, ovládacie prvky sú tiež úplne inak rozložené. Dva nové rolery a joystick na výber AF bodu posunuli ovládanie na úplne inú, vyššiu úroveň. Jediné s čím mám trošku problém je nastavovanie ISO združeným kolieskom spolu s expozičnými časmi. Je to vizuálne a mechanicky krásne, no nie je to pre mňa veľmi pohotové. Našťastie mimo ateliéru fotím takmer výhradne v režime ISO Auto, takže je to jedno...
Dve SD karty
Pre niekoho zbytočnosť, pre fotografov neopakovateľnej reportáže dnes už nutnosť. Ja toto veľmi vítam. Tiež som rád že Fujifilm nekombinuje CF a SD ako sme tomu boli zvyknutí pri zrkadlovkách. Nemusím nosiť dva druhy kariet. Sloty môžete samozrejme využívať buď na separátny zápis RAW a JPEG zvlášť na každú kartu. Prípadne zálohovať dáta alebo kontinuálne zapisovať po zaplnení jednej karty na druhú. Výber je len na vás.
Samostatné video menu
Síce nemáme v ponuke 4K videozáznam, ale „len“ štandardný Full HD režim, no videu je už venovaná väčšia pozornosť. Kvalita videa je podľa môjho názoru lepšia ako pri predošlých modeloch, no video je tu ešte stále skôr len ako bonus či doplnok výbavy. Tento fotoaparát nie je primárne určený na profesionálne nahrávanie videa, už len špecifikácia videa a absencia výklopného displeja to potvrdzuje...
Batéria
Výdrž batérie by mohla byť lepšia, a to možno aj za cenu väčších rozmerov batérie. Novinka mohla dostať novšiu väčšiu batériu s lepšou výdržou. Tí čo majú nakúpené batérie do zásoby sa však potešia že nemusia kupovať ďalšie po výmene tela. Rátajte teda s tým, že na jedno nabitie môžete nafotiť 250 až 350 fotografií v závislosti na nastaveniach fotoaparátu a okolitej teplote prostredia v ktorom fotíte. Ukazovateľ stavu batérie funguje v novinke lepšie, citlivejšie a batéria sa nevybije tak zrazu nepredvídateľne ako pri prvom modeli. Okrem originálnych batérií som v teréne používal aj náhradné batérie značky Avacom, ktoré vydržali odhadom približne 70-80% z toho čo originálne batérie, takže nie je to úplne 100% riešenie a oplatí sa investovať do originálu. Tí čo veľa fotia by myslím ocenili batériu tej kapacity akú majú pokročilé digitálne zrkadlovky aj za cenu väčších rozmerov. myslím, že napríklad modelu X-T2 by sa hodila väčšia batéria a možno ju tam aj nájdeme....
Nová korekcia expozície
Expozíciu môžete po novom korigovať v režim C v rozsahu až do +/- 5
EV. Ide o šikovné riešenie, no chvíľku trvá kým si naň zvyknete. Nič takéto som nikde inde zatiaľ nevidel.
Splnené priania
Pozrite si prosím, len pre zaujímavosť, môj wishlist k Fujifilmu X-Pro2, ktorý som svojho času písal v recenzii pôvodnej X-pro1:
- Hybridný hľadáčik typu ako má nový X100T (E-RF) Electronic RangeFinder.
- AF aspoň taký rýchly ako pri modeli X-T1 / X100T.
- Dlhšiu výdrž batérie a najmä lepší ukazovateľ jej stavu.
- Senzor s 24 MPx ? Mne stačí v tomto type aparátu 16Mpx. a to bohate. Keď bude v novinke 24 MPx senzor bez AA filtra prežijem to.
- Rovnaké veľké pohodlné tlačidlá ako na X-Pro1.
- Korekcia EV +/-3EV.
- Dostupnú korekciu EV v manuálnom režime pri zapnutom ISO Auto (ako X100T).
- Novú Classic Chrome simuláciu filmu.
- Dva sloty na SD kartu s bočným prístupom (nie od batérie).
- Podporu Wi-Fi.
- Zabudovanú dioptrickú korekciu hľadáčika ako X100 rada.
- Elektronickú závierku ako z X-T1.
- Rýchlejší zápis na SD kartu.
- Časovač a intervalometer (ako X-T1).
Neviem, či nás Fujifilm naozaj počúva, ale ako vidíte takmer všetky priania sa mi splnili ☺ Celý, dnes už historický, článok nájdete tu: http://jozefpeniak.blogspot.sk/2014/12/fujifilm-x-pro1-posledna-recenzia.html#more
Záver
Bolo by predčasné robiť úplné závery v recenzii tesne pri vypustení fotoaparátu na trh. No jedno je isté, v porovnaní s predošlým modelom je toto už poriadny upgrade. Fujifilm v novinke vylepšil takmer všetko čo mohol. Pravdepodobne najbližšie dva až tri roky neuvidíme nástupcu, pretože ho ani nebude treba. Základné poznatky z testovania X-Pro2 sú pre mňa asi takéto:
- Je to veľmi komplexný a istým spôsobom komplikovanejší prístroj ako predošlý X-Pro1.
- Obrazová kvalita je veľmi dobrá, znesie porovnanie s Full Frame, pretože rozdiely sú pri praktickom fotení, aspoň pre mňa, ledva viditeľné a teda zanedbateľné
- Menu, ovládanie, rozloženie tlačidiel ovládanie je úplne iné ako pri X-Pro1. Ak fotíte zvyčajne s dvoma telami, tak X-Pro 2 nie je až také jednoduché kombinovať s X-Pro 1.
- Objektívy sú schopné nakŕmiť senzor ostrým obrazom a teda ako sa hovorí „stíhajú“.
- Pozmenená a omladená ergonómia je vydarená, pre mňa najlepšia spomedzi všetkých Fujifilmov. Vhodná pre profesionálne fotenie.
Jozef Peniak je prvý slovenský X-Photographer. Pred oficiálnym uvedením na trh, mal možnosť vyskúšať predprodukčnú vzorku nového modelu Fujifilm X-Pro2, ktorý sa môže odlišovať od produkčných kusov, ktoré prídu na trh, niektorými funkciami i obrazovým výstupom. Produkčný model vám samozrejme neskôr predstavíme v komplexnej recenzii.