Prvé dojmy z tohto fotoaparátu som už popísal po návrate z Francúzska, kde bol oficiálne predstavený novinárom a predajcom. K dispozícii boli predprodukčné vzorky, ktorých firmvér občas zamrzol. Tých pár hodín, čo sme si mohli fotoaparát vyskúšať, rozhodne nestačilo na jeho preskúmanie a preskúšanie. Preto som sa ani podrobnejšie nevyjadril k jeho kvalitám. Teraz mám na redakčnom stole “ostrý” kus a môžem sa pustiť do poriadneho testovania.
Špecifikácia
Fujifilm X-T2 je vlajkovou loďou radu X-T. Je to nasledovník úspešného modelu X-T1. Telo je vyrobené z horčíkovej zliatiny a utesnené proti prachu a vode. Fotoaparát je osadený treťou generáciou APS-C snímača X-Trans s rozlíšením 24 Mpx. Citlivosť je nastaviteľná v rozsahu ISO 200-12800, v rozšírenom nastavení od ISO 100 do 51 200. Hodnoty mimo štandardného rozsahu sú použiteľné len pri snímaní do JPG. Okrem JPG je k dispozícii samozrejme aj RAW, ten je 14bitový, na výber je aj nekomprimovaná verzia. Nový je procesor X-Processor Pro, ktorý ma až 4x väčší výkon ako jeho predchodca. Ako druhý model s rozlíšením 24 Mpx má aj X-T2 v ponuke obrazový profil Acros, ktorý je podmienený práve vyšším rozlíšením a rýchlejším procesorom.
Podľa typu objektívu a svetelných podmienok je rýchlosť zaostrovania len 0,06 s. Fotoaparát štartuje už za 0,3 sekundy. Interval medzi zábermi bol skrátený na 0,17 s. (s Power Boosterom). Oneskorenie spúšte je 0,045 s. v režime elektronickej spúšte. Zlepšila sa prekresľovacia frekvencia hľadáčika až na 100 FPS. Výrazne sa skrátila medzera v zobrazovaní, pri použití sériových záberov.
4x výkonnejší procesor a grip s funkciou BOOST sa podpísali na rekordných parametroch.
Z inovácií treba spomenúť duálny slot pre SD karty a trojsmerné vyklápanie displeja. Uzávierka s najkratším časom 1/8000 s. umožňuje synchronizáciu s bleskom do 1/250 s., s kompatibilnými bleskami aj s kratšími časmi (režim FP). V režime elektronickej uzávierky je najkratší čas 1/32 000 s.
Obrovským skokom je vylepšenie videa, ktoré má rozlíšenie 4K. Pri zázname z HDMI portu je k dispozícii F-Log gamma s rozšíreným dynamickým rozsahom.
Výkon fotoaparátu zlepšuje voliteľný Power Grip, ktorý zvyšuje nielen rýchlosť sériového snímania ale skracuje aj odozvu spúšte a zvyšuje frekvenciu prekresľovania hľadáčika.
- Snímač: APS-C CMOS X-Trans III 24,3 Mpx
- Bajonet: X-mount
- Meranie expozície: TTL 256-zónové
- Uzávierka: mechanická 30 - 1/8000s., X-sync 1/250 s., elektronická s najkratším časom 1/32 000 s.
- Sériové zábery: 14 obr./s., nekomprimovaný RAW 25 obr. v sérii
- Zaostrovanie: Hybridný AF (TTL contrast AF / TTL phase detection AF)
- Monitor: 3” LCD výklopný v troch smeroch, rozlíšenie 1 040 000 bodov
- Hľadáčik: elektronický s rozlíšením 2 360 000 bodov, 0,77x zväčšenie
- Video: 4K (3840x2160) max. 30p, Full HD max. 60p, HD max. 60p, dátový tok až 100 MB/s.
- WiFi: áno
- Podpora pamäťových kariet: Dual slot SD
- Rozmery: 132.5 x 91.8 x 49.2 mm
- Hmotnosť: 457g bez batérie
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_t2/
Dizajn a ergonómia v porovnaní s X-T1
X-T2 a X-T1 sú si veľmi podobné. Vo Fuji neexperimentovali a ponechali takmer všetko rovnaké. Z hľadiska ovládania došlo k pár malým zmenám. Spredu sú fotoaparáty takmer totožné. Malé zmeny sú na vrchnej časti. Mierne sa zväčšili otočné voliče, do spúšte pribudol závit pre mechanickú diaľkovú spúšť a zmizlo tlačidlo Record. Miesto neho funguje spúšť. Na prepínači režimov pribudol samostatný režim videa. Zmenila sa logika ovládania zámkov voličov ISO a času, tie sú buď úplne zamknuté alebo odomknuté. Logika sa zjednodušila a je to tak dobre. Na korekcii expozície pribudlo písmenko C. Vtedy sa prepne korekcia na +/- 5EV, nastavuje sa však už rollerom.
Zadná časť vyzerá na prvý pohľad rovnako, jedno tlačidlo nahradil joystick výberu AF bodov. K nemu sa neskôr vrátim. Zmenila sa konštrukcia vyklápania displeja. U X-T1 sa da vyklápať len hore-dole, u X-T2 aj do jednej strany. Aj k tomuto prvku sa ešte vrátim. Takmer som si nevšimol zmenu na rolleroch, tie sa dajú stlačiť a fungujú tak aj ako tlačidlá. Smerový volič je výraznejší, i takáto maličkosť poteší.
Ďalšiu dôležitú zmenu nájdete na bočnej strane gripu. Dvierka do priestoru pre pamäťovú kartu majú pridaný zámok. Po ich otvorení čaká ďalšia zmena a to dva sloty pre karty.
Zmenilo sa menu, ktoré je graficky modernejšie. Plusom je určite samostatné podmenu režimu Video a možnosť vytvoriť si vlastné podmenu (MY). Zmenila sa aj grafika zobrazovania informácií na displeji a v hľadáčiku.
Joystick pre výber AF bodov je výrazným vylepšením ergonómie ovládania. Nájdete ho aj na prídavnom gripe.
Na voliči korekcie expozície pribudla položka C (custom), umožňuje nastaviť korekciu predným rollerom v rozsahu +/- 5EV.
Funkcie a vychytávky
Menu
Ako som vyššie spomenul, menu je zmenené. Rozdelené je do 7 skupín. Samostatnú záložku má aj video. Praktická sa ukazuje možnosť vytvoriť si vlastné menu, kde som si dal nastavenia, ktoré som pri testovaní často používal. Zmenu menu hodnotím ako vydarenú. Vadila mi však zastrčená položka formátovania karty, bohužiaľ nejde pridať do My Menu.
Quick Menu je takmer zhodné s ostatnými fotoaparátmi, tu sa žiadna revolúcia nekoná.
Snímač a procesor
APS-C snímač X-Trans CMOS tretej generácie má rozlíšenie 24,3 Mpx. Nárast rozlíšenia poteší všetkých tých, ktorým 16 Mpx bolo niekedy málo. Zachovaná je unikátna štruktúra masky RGBG. Snímač je bez optického Low-Pass filtra. Čítanie dát zo snímača je dvakrát rýchlejšie ako doteraz, čo má využitie pri zaostrovaní a sekvenčnom snímaní.
Nový procesor X-Pro je dokonca 4x rýchlejší ako jeho predchodca. Zvýšenie výkonu má vplyv prakticky na všetky rýchlostné parametre.
Uzávierka
Štrbinová uzávierka je testovaná na 150 000 cyklov. Najkratší čas je 1/8000 s. V režime elektronickej tichej uzávierky je to až 1/32 000 s. Fotoaparát dokáže aj sám prepínať medzi režimami uzávierky. Synchronizačný čas blesku je 1/250 s, s kompatibilnými bleskami funguje fotoaparát aj v režime FP (Focal Plane), kedy dokáže synchronizovať blesk až do 1/8000 s. U Fuji začína obdobie Strobist. Hurá, toto trvalo. S novým bleskom EF-X500 bude radosť pracovať.
Pri fotení s XF 56/1,2R som veru ocenil elektronickú uzávierku, pretože na číslicu 1/32 000 s. som sa pozeral neraz. Elektronická uzávierka je samozrejme úplne tichá. Plusom je skrátenie blackoutu v hľadáčiku pri sériových záberoch.
Citlivosť ISO
Citlivosť je nastaviteľná v rozsahu ISO 200 - 12 800. V rozšírenom nastavení od ISO 100 až do 51 200. Mimo štandardného rozsahu sa však fotografie ukladajú výhradne do formátu JPG.
Meranie expozície
Meranie expozície využíva 256-zónové TTL meranie. Prepínanie spôsobov merania je mechanické, po voličom expozičných časov. Má 4 režimy: celoplošné, plošné so zvýhodneným stredom, bodové a viac zónové matrix.
Oproti X-T1, má X-T2 4 spôsoby merania expozície.
RAW/JPG
Fotoaparát umožňuje snímanie do formátov RAW a JPG samostatne alebo súčasne. 14-bit RAW môže byť nekomprimovaný alebo komprimovaný. Pri komprimovanom RAW-e je úspora dát značná, pretože má len polovičnú veľkosť ako nekomprimovaný.
Obrazové profily
Dušou fotoaparátov Fujifilm X sú obrazové profily založené na reálnych filmových materiáloch. V našej fotoškole sme sa im podrobne venovali, preto ich tu nebudem obšírnejšie popisovať. A áno, Acros tu nájdete, ak sa na to pýtate. X-T2 má naviac jemnejšie nastavenie funkcií vplývajúcich na spracovanie obrazu pri formáte JPG. Odšumovanie sa však stále nedá úplne vypnúť.
X-T2 som použil pri písaní článkov o profiloch:
http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/obrazove-profily-fujifilm-i/
http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/obrazove-profily-fujifilm-ii/
Displej a hľadáčik
Hľadáčik je parádny. Neviem či aktuálne nájdete väčší a to myslím aj zrkadlovky. Toto je skoro ako pohľad do stredoformátového fotoaparátu. Jemnosť rastru oceníte pri manuálnom zaostrovaní, ale aj pri práci s malou hĺbkou ostrosti. Hľadáčik je typu OLED s 2 360 000 bodmi. Prekresľovacia frekvencia je 60FPS, v režime Boost dokonca 100FPS. Pri sériových záberoch sa výrazne skrátil blackout (výpadok obrazu). Do Japonska putuje odo mňa veľká pochvala a aj veľké Ďakujeme!
Skrátil sa výpadok obrazu medzi jednotlivými zábermi, pri sériovom snímaní.
Displej je kvalitný a tak sa viac budem venovať konštrukcii výklopného mechanizmu. Ten je netradičný. Na prvý pohľad vyzerá, že sa dá vyklápať len smerom hore a dole. Na boku je však malý zámok, po jeho posunutí sa dá displej vyklopiť do jednej strany. Dá sa skombinovať vyklopenie v obidvoch osiach, ale podľa konštrukcie odhadujem, že to konštruktéri mysleli skôr tak, že budete displej vyklápať skôr vždy len v jednej osi. V každom prípade je to menej intuitívne i voľnosť pohybu je menšia ako u displejov s otočným kĺbom. Napriek tomu vylepšenie vítam. U hľadáčika aj displeja môžete nastaviť jas a farbu.
Displej sa teraz dá vyklápať aj do strany.
Grip
K fotoaparátu som mal aj vertikálny battery grip. Je pomerne veľký, vlastne sa drží lepšie ako grip fotoaparátu. Na gripe sú základné ovládacie prvky, rollery sú aj tu stláčacie, nechýba ani joystick výberu AF bodov. Do gripu sa zmestia dve batérie, spolu s treťou batériou vo fotoaparáte je celková kapacita okolo 1000 záberov, čím sa dostávame na úroveň zrkadloviek.
Na gripe sa nachádza malá páčka Normal/Boost. V režime Boost sa zapne “Turbo”, zrýchli sa automatické zaostrovanie, zvýši sa rýchlosť prekresľovania hľadáčika, skráti sa oneskorenie spúšte a zvýši sa snímková frekvencia z 8 na 11 obr./s. Grip je vyhotovený rovnako kvalitne ako telo fotoaparátu.
Grip umožňuje použiť naraz až 3 batérie (2+1 v tele), sú na ňom ovládacie prvky a po prepnutí do režimu BOOST urýchľuje niektoré parametre fotoaparátu.
Automatické zaostrovanie
Automatické zaostrovanie v tomto fotoaparáte je úplne iný level ako doteraz. Dá sa povedať, že je to najhlavnejšia inovácia spolu s novým snímačom. Zvýšila sa citlivosť AF bodov. Oblasť bodov s fázovou detekciou je výrazne väčšia a má viac bodov. Nový algoritmus by mal byť presnejší pri problematických štruktúrach. Detekcia tvári je dnes samozrejmosťou, menej už detekcia oka. Táto funkcia spolu s veľkým pokrytím AF bodov robí fotenie portrétov oveľa jednoduchšie a presnejšie, ako u zrkadloviek.
K dispozícii je až 325 bodov. Tie s fázovou detekciou sú sústredené do štvorca v strede obrazového poľa. Využívať môžete všetky body naraz, skupinu bodov alebo vami vybraný bod.
Schéma rozloženia zaostrovacích bodov. Zelené sú body s fázovou detekciou.
Kompletne prepracované sú nastavenia kontinuálneho zaostrovania, ktoré je známou slabinou CSC fotoaparátov. 4x rýchlejší procesor dovoľuje vykonávať oveľa väčší počet operácií, čo sa prejavilo na rýchlosti i spoľahlivosti zaostrovania. Nastavenia sú veľmi podrobné a v mnohom pripomínajú tie, ktoré poznáme zo zrkadloviek Canon (napr. EOS 7 Mark II). Nastaviteľné sú tri parametre AF-C zaostrovania, k dispozícii je 6 prednastavení (s možnosťou doladenia) pre rôzne situácie, ktoré sú ilustrované malými náhľadmi.
Veľmi dobre je zaostrovanie a s ním spojené nastavenia popísané na špeciálnej stránke Fujifilm X-T2.
Prospekt nastaveniam AF venuje dve strany.
Veľmi kladne hodnotím zabudovanie joysticku pre výber AF bodov. Prakticky to kompenzuje to, že displej stále nie je dotykový. Naviac joystick má využitie aj pri listovaní v menu, nastavovaní funkcií a pri prezeraní záberov atď.
Na X-T1 je tlačidlo Focus Assist, tu ustúpilo joysticku, ale nestratilo sa. Túto funkciu obdržal zadný inovovaný roller. Po jeho stlačení sa zväčší časť obrazu na celú plochu. Naviac po otočení rollerom sa mení veľkosť výrazu.
Tethering
Presunieme sa do ateliéru. Najmä tu má využitie tethering, ovládanie fotoaparátu z počítača. Tethering funguje v programe Adobe Lightroom CC, po nainštalovaní zásuvného modulu Tether Shooting Plug-in for Adobe® Photoshop® Lightroom®. Živý náhľad na obrazovke počítača umožňuje len verzia Pro.
Sloty
Ďalšie splnené prianie mnohých užívateľov. Dvojitý slot s dvierkami so zámkom. Sloty pre SD karty sú konfigurovateľné. Voľby sú tri. Pri prvej sa po zaplnení karty v jednom slote presunie zapisovanie na kartu druhú. V druhom nastavení sa ukladajú zábery na obidve karty (zálohovanie) a v treťom sa na jedu kartu ukladajú RAW-y a na druhú JPG-y.
Dva konfigurovateľné sloty pre SD karty.
Konektivita
K samozrejmej výbave patrí USB a HDMI konektor. Okrem toho k fotoaparátu pripojíte USB diaľkovú spúšť (i mechanickú) a externý mikrofón. Konektor pre pripojenie slúchadiel nájdete na prídavnom gripe.
Nechýba WiFi. Aplikáciu pre ovládanie fotoaparátu sme si predstavili v predchádzajúcich recenziách a ja len pripomeniem, že patrí k tým vydareným.
Zhora konektor pre diaľkové ovládanie, HDMI, USB a vstup pre externý mikrofón.
Fotoaparát v praxi
Pokiaľ budete len behať po meste, je takmer jedno, či budete mať v ruke staršiu X-T1 alebo novú X-T2. Asi jediné, čo vám príde ako plus, je joystick pre výber AF bodov. Situácia sa diametrálne zmení, keď budete fotografovať pohyb. Tu je vidno rozdiel triedy. A samozrejme aj pri snímaní videa. S X-T2 sa pracuje výborne vo všetkých situáciách. Ak mám fotoaparátu niečo vytknúť, je to grip. Ten je stále plytký a nepomôže mu ani malé zväčšenie, keď pridáte grip vertikálny. Na výšku sa drží fotoaparát oveľa lepšie. Grip je skutočne mizerný, nedovolil som si nosiť foťák len tak v ruke. Tu by sa vo Fuji mohli inšpirovať u Olympusu OM-D E-M5 Mark II. I tento foťák má plytký grip, ale keď k nemu pridáte rozširujúci, drží sa foťák super, no hlavne bezpečne.
Vylepšenie ohľadom ergonómie ovládania je k prospechu. I nové menu je lepšie. Modifikácia vyklápania displeja tiež potešila. Zdá sa, že inžinieri z Fujifilmu pri vylepšovaní nespravili žiadnu chybu. Snáď by mohli pridať na volič korekcie expozície tiež zámok, ten sa mi občas podarilo nechtiac pretočiť. Každý fotograf má svoje zvyky, ja som naučený používať roller ako korekciu expozície. Preto mi prišiel vhod vylepšený volič korekcie, kde pribudlo písmenko C. Pri jeho nastavení sa korekcia volí predným rollerom. Pre mňa je to praktickejšie.
Musím sa pristaviť pri veľkosti fotoaparátu. Bez prídavného gripu je to pomerne kompaktný stroj a pri používaní pevných objektívov je kompaktná aj celá zostava. To sa zmení po pripojení rozmerného gripu a použití profesionálnych zoomov. Boom! Zrazu je tu zostava rozmerná a ťažká. Kde sú toľko oceňované výhody CSC fotoaparátov, kompaktné rozmery a nízka hmotnosť? Fyzikálne limity sú neúprosné a ak majú mať objektívy určité parametre, menšie sa nedajú urobiť. Malé rozmery a nízka hmotnosť však nie sú tou jedinou vymoženosťou CSC fotoaparátov. To si myslia len frfloši. CSC fotoaparáty, to je aj samotná podstata týchto prístrojov, permanentná práca so živým náhľadom a elektronický hľadáčik. Ja sám by som prijal, keby môj Nikon D800E ostal tak veľký ako je a zabudovali do neho hľadáčik a AF z X-T2.
Veľké očakávanie boli ohľadom zaostrovania, najmä kontinuálneho. Zlepšenie si nevšimnete, keď len tak budete behať po meste alebo prírodou. Priznám sa, netrúfam si zlepšenie presne hodnotiť. To dokáže len ten, kto pravidelne fotí akcie s X-T1 alebo X-T10. I ten bude potrebovať nejaký ten čas, aby preskúmal všetky nové funkcie, ktoré sa týkajú nastavenia AF. Je ich požehnane.
Keď som fotil s XF 56/1,2R, ktorý nepatrí medzi najrýchlejšie objektívy, všimol som si rozdielu v rýchlosti zaostrovania, keď bol použitý AF bod s fázovou detekciou a keď bol použitý bod s vyhodnotením kontrastu. Rozdiel bol pomerne značný v prospech fázovej detekcie.
Kontinuálne zaostrovanie je podstatne vylepšené. Nie je to len tvrdenie výrobcu. Odhliadnuc od všetkých možných nastavení, ktoré som ani nestačil vyskúšať, je fotoaparát rýchlejší a presnejší, ako všetky Fujinky, ktoré som doteraz testoval. Taká X-T10 nedokázala sledovať protiidúci kamión, idúci odhadom 60 km/s. To je hračka pre zrkadlovky. X-T2 pri niečom takom nezaváha. Každý záber ostrý. Ako si však poradil v zložitejšej situácii, kde sa pohyb neustále mení? Kvôli odpovedí som sa vybral krížom cez celú Bratislavu, na podujatie Bitka pri Lamači. Úspešnosť bola nad očakávanie dobrá, pritom som sa do akcie vrhol bez tréningu. Zaostrovanie som vyskúšal nielen na aktéroch bitky, ale aj pri fotení dravcov. Keď som fotografoval v Le Mans s predprodukčnou vzorkou, mal som veľa odpadu. “Ostrý” kus je však už odladený a verím, že ďalšie firmvéry prinesú ešte ďalšie vylepšenie zaostrovania.
Naháňať dravca po oblohe je obťažné pre akýkoľvek fotoaparát. Išlo to aj bez tréningu a zo základným nastavením.
Konečne som mal celú sériu protiidúcej električky ostrú. Takýto ľahký model bol pre predchodcu problematický.
Raz za čas ma pri testovaní fotoaparátu Fujifilm vytočí, a to riadne, keď fotoaparát vypíše, že nemôže pokračovať v ukladaní záberov na kartu, pretože sa minulo číslovanie. Pomôže vtedy len preformátovanie karty, alebo vloženie druhej. Samozrejme stane sa to vtedy, keď máte len jednu kartu a fotíte niečo dôležité.
Video
Doteraz som mal pocit, že pre Fujifilm je video len príťažou a najradšej by ho do svojich fotoaparátov ani nedávali. X-T2 je prvým fotoaparátom, kde je video plnohodnotnou funkciou. Nehovorím, že sa zrodila konkurencia pre Sony A7R II/A7S II, ale pokrok je tu obrovský. Nielenže tu je skok v rozlíšení s Full HD na 4K, zlepšilo sa prakticky všetko, čo s videom súvisí.
Pri nastavení 4K dochádza k miernemu orezu uhla záberu (crop 1,17x), pri Full HD sa využíva celá plocha snímača. Dátový tok je v obidvoch prípadoch 100Mbps. V 4K videu je maximálna frekvencia 30p, vo Full HD dvojnásobok. Dĺžka jednej sekvencie u 4K videa je max. 29 minút 59 sekúnd.
Video sa zapisuje priamo na kartu. Simultánne je možné sledovať obraz na monitore, pripojenom cez HDMI. Výstup z HDMI sa dá využiť aj pre nahrávanie.
Využiť maximálny dynamický rozsah umožňuje gamma F-Log. Na stránkach Fujifilm si môžete stiahnuť LUT tabuľku pre F-Log Gamma. F-Log je zatiaľ k dispozícii len pri nahrávaní z HDMI výstupu. Interne by mal byť dostupný s niektorým pripravovaným updatom firmvéru.
Ak sa z videom nechcete hrať v počítači, ale požadujete hotový výstup, môžete použiť simulácie filmov, dokonca aj čiernobiely Acros.
Kvalitou záznamu a ponukou funkcií uspokojí prístroj aj náročnejších filmmakerov. Video už nehrá vo Fuji druhé husle, ale stalo sa plnohodnotnou funkciou.
Po novom sa funkcia videa objavila na prstenci režimov snímania, ktorý sa nachádza pod voličom citlivosti. Na fotoaparáte nenájdete typicky červené tlačidlo Record, nahradila ho spúšť. Osobne mi tento spôsob vyhovuje viac, malé červené tlačidla sú väčšinou neergonomické.
Nastavenia videa majú po novom samostatné podmenu. Je to krok vpred, ale škoda, že do tohto podmenu neboli vložené všetky funkcie súvisiace s videom, napr. nastavenie displeja, slúchadiel atď.
Automatické zaostrovanie ma príjemne prekvapilo svojou robustnosťou. Nebehá bezhlavo dopredu-dozadu. Preostrovanie je plynulé, i keď sa občasnému zaváhaniu nevyhne. Je dostatočne dobré, aby nepôsobilo na záberoch rušivo, i keď ich nakrúcal amatér bez skúseností.
Veľkým mínusom fotoaparátu je nestabilizovaný snímač. Pri fotení to až tak nevadí, objektívy, pri ktorých by to robilo problémy, majú zabudovanú optickú stabilizáciu. Pri videu to však citeľne chýba. Preto som po celý čas snímal radšej zo statívu.
Pri fotoaparáte s pokročilou funkciou videa nesmie chýbať vstup pre externý mikrofón. Výstup na slúchadla tu však nenájdete, je len na prídavnom gripe.
Nakrúcal som v 4K rozlíšení s využitím profilov ProNEG STD a Acros. Obával som sa, či je vôbec X-Trans snímač vhodný pre video. Obavy boli zbytočné. Fujifilm X-T2 má výborný video výstup a to aj bez F-Log gammy, ktorú som nemohol vyskúšať. Veľký dynamický rozsah, prirodzené farby, výborné prekreslenie detailov. Ak k tomu pripočítam, že video sa mi nakrúcalo pohodovo, nemôžem ani veriť, že je to Fujifilm.
Obrazová kvalita
Snímač je stále konštrukcie CMOS X-Trans s charakteristickou farebnou maskou. Na jednej strane to určuje jedinečný charakter výstupu fotoaparátov Fujifilm, na druhú to spôsobuje problémy so spracovaním obrazu (vyvolanie RAW).
JPG
U JPG nejde úplne vypnúť odšumovanie, ale teraz má nastavenie +/- 4 stupne, u X-T1 to je +/- 2 stupne. Aj pri najnižšej hodnote je na JPG fotografiách vidieť mierne rozostrenie najjemnejších detailov. V +/- štyroch stupňoch je nastaviteľné aj doostrovanie. Precíznejšie sa dá nastaviť práca so svetlami a tieňmi (H-Tone a S-Tone). Celkovo je spracovanie obrazu jemnejšie, nastaviteľné ako u predchodcu a iných modelov, okrem X-Pro2.
RAW
Do ISO 800 netreba šum riešiť, pri 100% zväčšení sa začne výraznejšie objavovať pri ISO 1600. Ak budete tlačiť fotografiu formátu cca 70x50 sm, šum na nej neuvidíte, pozorovateľný začne byť od ISO 3200. U ISO 6400 je neprehliadnuteľný, ale úplne v norme. Slušne použiteľné je aj ISO 12 800. Vyššie citlivosti sú dostupné len pre JPG formát a tým pádom len ťažko použiteľné.
Vytiahol som z archívu fotografiu z Nikonu D7200, ktorý patrí k najlepšie hodnoteným APS-C zrkadlovkám. Fujistov poteší, že z hľadiska šumu je na tom X-T2 lepšie. Rozdiely sa začnú prejavovať od ISO 1600. U ISO 12 800 je to rozdiel na úrovni 1EV v prospech Fuji.
Nárast rozlíšenia zo 16 na 24Mpx ocenia tí, ktorí fotografie tlačia na väčší formát. Nárast rozlíšenia je takmer o 1/4. Pri hustote 240dpi je to skok z 51,8x34,5 cm na 63,5x42,3 cm. Zvýšiť rozlíšenie bol dobrý krok, na fotografiách je viac detailov, prípadne sa dá urobiť väčší výrez, pritom vplyv na šum to nemá. Nedošlo k zhoršeniu iných kvalitatívnych parametrov obrazu. Charakteristický akvarelový efekt rozpíjania zelenej je menší.
Vyskúšal som RAW s aj bez kompresie a nevidel som rozdiel. Možno pri fotení hviezd, alebo iných veľmi ťažkých motívoch. Nekomprimovaný RAW zbytočné zaberá veľa miesta, ak fotíte reportáž, šport a pod., je zbytočné fotiť do nekomprimovaného RAW. Ten si nechajte na krajinárske zábery, nočné fotografie, astrofotografie a iné svetelne obťažné scény.
Oproti 16 Mpx je nárast rozlíšenia pomerne veľký (+33%).
X-T2 + XF 50-140/2,8 je fenomenálna kombinácia.
Dynamický rozsah snímača je veľmi dobrý, i keď sa nevyrovná takému fotoaparátu ako Nikon D810. Pri vyťahovaní tieňov sa objavuje šum. Opraviť sa dajú zábery podexponované aj o vyše -3EV. Obraz vytiahnete z takmer čiernej plochy. Slušné sú možnosti záchrany prepalov, ale u digitálov je to vždy menej, ako v prípade tieňov.
Vľavo fotografia zámerne preexponovaná o +3EV, vpravo po korekcii expozície pri vyvolávaní RAW (100% zväčšenie).
Vľavo fotografia zámerne podexponovaná o -3EV, vpravo po korekcii expozície pri vyvolávaní RAW (100% zväčšenie).
X-T1 vz. X-T2
X-T1 vôbec nie je zastaralý fotoaparát, aktuálne sa dopredáva s veľmi zaujímavým cashbackom, ktorý vytvára riadnu cenovú priepasť oproti novinke. Nebudem riešiť, či sa X-T2 oplatí alebo nie. Každý si musí zvážiť sám všetky pre a proti. Preto sa na rozdiely pozriem skôr ako užívateľ, ktorý už X-T1 má a zvažuje, či upgraduje na nový model.
Výrazne sa zlepšilo automatické zaostrovanie. AF bodov je oveľa viac a pokrývajú väčšiu plochu. Vďaka joysticku sa ľahšie a rýchlejšie vyberajú. Konečne funguje aj kontinuálne zaostrovanie.
Potešila ma aj taká maličkosť, ako posunutie statívoveho závitu do osy objektívu. U X-T1 rýchloupínacia doštička prekrýva dvierka batériového slotu a sťažuje tak výmenu batérie.
Počas testovania X-T2 som mal k dispozícii aj X-T1 a urobil som niekoľko porovnávacích testov. U obidvoch fotoaparátov som nastavil snímanie do RAW+JPG. Doostrenie a odšumenie som nastavil na najnižšie hodnoty. X-T2 spracováva JPG o poznanie lepšie, malé detaily sú lepšie vykreslené a nie je to len kvôli väčšiemu rozlíšeniu. Algoritmus doostrenia a odšumenia je lepší. Markantný rozdiel je pri natívnom ISO 200, pri vyšších hodnotách sa rozdiel zmenšuje.
Dynamický rozsah X-T2 je o chlp lepší. Máličko to pocítite pri záchrane prepalov. X-T1 má mierne teplejšie farby a inak pracuje s farebným posunom Tint (zelená-purpurová). Ak máte X-T1 a budete prechádzať na X-T2, budete musieť mierne zmeniť spôsob, akým upravujete fotografie.
Šum je u X-T2 o málinko lepší. Rozdiely sú minimálne. Ale predsa len je tu výrazný krok k dobru, ak chcete využiť vysoké citlivosti. X-T1 pri ISO 12 800 fotí už do JPG, výrazne “vyžehľuje” a fotky sú tak prakticky nepoužiteľné. X-T2 fotí aj pri ISO 12 800 do RAW.
Obrovský rozdiel je vo videu. U X-T1 je táto funkcia len aby sa nepovedalo, používať ju je však trápením. X-T2 má video parádne a dobre sa s ňou pracuje pri jeho natáčaní.
+ rýchlejší hľadáčik
+ vylepšená ergonómia
+ lepší AF
+ 4K video
+ uzávierka s rýchlejšou synchronizáciou s bleskom
+ automatické prepínanie medzi mechanickou a elektronickou uzávierkou
+ využiteľnejšia vysoká citlivosť
X-T1 sa teraz dopredáva za veľmi atraktívnu cenu. Ak ste náročný amatér, ktorý sa neživí fotením a ani nefotí šport, X-T1 vám bude plne postačovať. Za ušetrené peniaze si môžete kúpiť minimálne jeden slušný objektív.
X-T2 vz. X-Pro2
Určite sa nájdu fotografi, ktorí sa budú rozhodovať medzi týmito dvomi vlajkovými loďami. Každá zastupuje výrazne odlišnú koncepciu. A to bude rozhodujúci faktor pri výbere, pri rovnakej obrazovej kvalite. Rangefinder alebo DLSR-Like? Tu bude okrem rozumu vyberať aj srdce.
X-T2 je celkovo o niečo lepší. Lepší je AF, rýchlosť i video. Hľadáčik je väčší, ale nie hybridný. Displej je výklopný, ale s o niečom menším rozlíšením. Ergonómia ovládania X-T2 je lepšia. Umožňuje pripojiť aj vertikálny grip, ktorý zlepšuje ergonómiu a zvyšuje výdrž, ba dokonca zlepšuje aj rýchlosť.
X-Pro2 je výborný fotoaparát i keď trochu zaostáva. To však nevadí, má iné určenie a atletické parametre X-T2 sa tu nevyužijú. X-Pro2 je v prvom rade typický fotoaparát pre street fotografiu a prácu s pevnými sklíčkami. U X-T2 sa myslelo na komfort pri použití veľkých objektívov. Zvláda všetky žánre vrátane športu a wildlife.
U mňa pre svoju univerzálnosť a lepšie ovládanie vyhráva X-T2.
Plusy a mínusy
+ zvýšenie rozlíšenia
+ slot pre 2 karty
+ joystick + dvojčinné rollery
+ samostatný režim videa
+ obrovský hľadáčik
+ vylepšený AF
+ 4K video
+ battery grip s funkciou boost
+ prepracované menu
+ celkové zrýchlenie
- volič korekcie expozície by mohol mať zámok
- problematické vyklápanie displeja
- F-Log len pri zázname videa z HDMI portu
- snímač nie je stabilizovaný
- niektoré funkcie v Menu sú horšie dostupné
- plytký grip
- minimálna citlivosť pri RAW ISO 200, rozšírená citlivosť len pre JPG
Záver
X-T2 je vlajkovou loďou Fujifilmu nielen na papieri. Je to najuniverzálnejší a najlepší fotoaparát tejto značky. I keď vyzerá takmer ako jeho predchodca, vylepšení je neúrekom. Najprv sú to tie drobné ergonomické, nie tak dôležité, ale potešia. Oveľa zaujímavejší je nárast rozlíšenia, výrazné zlepšenie zaostrovania, zrýchlenie všetkých parametrov, vylepšenie práce s bleskami a v neposlednom rade aj obrovský skok vo videu. V kategórii APS-C fotoaparátov patrí k špičke v dynamickom rozlíšení i nízkej úrovne šumu. Osobne sa stále nedokážem zmieriť s “akvarelovým efektom” pri fotení zelene, ktorý zmenšuje využitie fotoaparátu pri fotení prírody/krajiny. Vďaka vyššiemu rozlíšeniu je to však menej vidieť.
Zdôrazniť musím môj veľmi pozitívny dojem z videa. Obrazová kvalita je vynikajúca a s prístrojom sa veľmi dobre pracuje. Škoda len nestabilizovaného snímača.
X-T2 je vo všetkom lepšia ako X-T1, čo je stále výborný fotoaparát, ktorý nijako morálne nezastaral a dá sa kúpiť oveľa výhodnejšie. Upgrade z X-T1 na X-T2 má určite zmysel. V mnohom je to o dosť lepší fotoaparát. Ak vás na X-T1 niečo veľmi škrie, na X-T2 je to z najväčšou pravdepodobnosťou odstránené, alebo výrazne vylepšené.