Hore

FujiFilm XF1

Kompaktné fotoaparáty môžeme rozdeliť do niekoľkých kategórií. Viem, že drvivú väčšinu z vás zaujímajú len tie najlepšie. Ale aj tie najlepšie môžeme rozdeliť do dvoch kategórií. V tej prvej sú tie “najnadupanejšie” modely, funkčne konkurujúce zrkadlovkám. Prístroj, ktorý vám predstavíme v tejto recenzii, patrí do druhej kategórie. Medzi špičkové kompakty s jednoduchšou výbavou. Márne tu budete hľadať sánky pre blesk, elektronický hľadáčik, predsádky, filtre a množstvo ovládacích prvkov. Tieto kompakty sa funkčne nelíšia od tých bežných. Vynikajú ale dizajnom, spracovaním a mali by aj obrazovou kvalitou. FujiFilm XF1 vyniká dizajnom aj spracovaním, či aj kvalitou obrazu, to sa čoskoro dočítate.





Dizajn tohto fotoaparátu si musí zamilovať azda každý. Jednoduché, ale elegantné tvary. Polepy z imitácie kože dávajú fotoaparátu retro štýl. Nebyť displeja na zadnej strane a malej hrúbke, mohol by sa zaradiť medzi filmové klasiky Leica Minilux, Contax T, Minolta TC-1. Aj keď je dizajn na prvý pohľad jednoduchý, nájdete tu zopár vychytávok, ktoré potešia pokročilejších fotografov. V prvom rade je tu otočný volič programov, ktorému asistuje funkčné tlačidlo a roller na zadnej strane. Poslednú, prekvapujúcu vychytávku si nechám na neskôr.

Základné parametre

  • 12MP 2/3-inch EXR-CMOS snímač
  • Optická stabilizácia obrazu
  • 25-100mm zoom s manuálnym ovládaním
  • F1.8-F4.9
  • 3.0” LCD displej
  • ISO 100 - 12800
  • JPG, RAW, Motion Panorama
  • Full HD 1080p 30 obr./s.
  • 256-zonové TTL meranie
  • 8 s. - 1/2000 s.


Podrobnosti o fotoaparáte nájdete na oficiálnych stránkach, ktorým ale musím vytknúť, že nie sú preložené do slovenčiny. Rovnako ani PDF prospekt. Ďalšie informácie nájdete aj tu.

Dizajn a ergonómia







Netradične začnem s predstavením fotoaparátu odzadu, aby som si to najzaujímavejšie nechal na koniec. Zadná časť fotoaparátu asi nikoho neprekvapí, až na otočný roller, ktorý na kompakte bežne nenájdete. Displej je zaujímavo zasadený medzi horný a spodný kovový kryt. Ovládacie prvky sú pomerne konzervatívne. Centrálny štvorsmerový volič s tlačidlom MENU/OK uprostred je obkružený rollerom. Na voliči nájdete tradičné funkcie korekcie expozície, nastavenia blesku, makro, samospúšť a vymazávanie. Dvojica tlačidiel nad týmto zoskupením je určená pre prehrávanie súborov a nahrávanie videa. Ďalšie dve tlačidlá sú určené pre nastavenie zobrazovania informácií na displeji a rýchly prístup k ďalším nastaveniam. V blízkosti rolleru sa nachádza malý výstupok, ktorý zlepšuje ergonómiu držania (skutočne funguje).



Prístup k batérii a pamäťovej karte je tradične na spodnej strane fotoaparátu. Závit pre statív je umiestnený mimo os objektívu.



Na boku nájdeme dvojicu konektorov. Prvý je mini USB, ktorý slúži aj ako A/V výstup. Druhým konektorom je HDMI.



Na vrchnej časti sa nachádza malý vstavaný blesk, ktorý sa vysúva mechanicky. V blízkosti spúšte sa nachádza programovateľné tlačidlo Fn a volič programov.



A dostávame sa na koniec. Vlastne na začiatok, k objektívu. Možno ste si všimli, že som vyššie nespomínal ovládanie transfokácie a ani tlačidlo ON/OFF. Obidve funkcie sú súčasťou konštrukcie objektívu. Ručným povysunutím uvediete fotoaparát do režimu pripravenosti (Standby) a následným pootočením fotoaparát zapnete. Ohnisková vzdialenosť sa mení mechanicky, otáčaním prstenca objektívu. Paráda! Pre samú radosť som skoro zabudol na diódu pomocného svetla automatického zaostrovania.

Praktické ovládanie

Na zapínanie a ovládanie transfokácie si budete chvíľu zvykať, ale potom vám bude pripadať omnoho prirodzenejšie ako to všeobecne zaužívané. Mechanické ovládanie zoomu na kompakte je jednoducho super. Nevýhodou je len pri snímaní videa. O nastavení ohniska máte dvojitú informáciu. Prvú mechanickú na obrube objektívu, druhú digitálnu na LCD displeji.

Nastavenie expozičných parametrov je praktické. Otočným voličom zvolíte program a rollerom nastavíte hodnotu vybraného parametru expozície. Ostatné funkcie sú rýchlo dostupné vďaka krížovému voliču a dvojici tlačidiel E-Fn a Fn. Tlačidlo Fn je programovateľné. Stačí ho dlhšie podržať a objaví sa vám ponuka dostupných funkcií. Väčšina mu asi priradí funkciu nastavenia citlivosti ISO. Celkovo máte na výber z 11 funkcií.

Menu

Menu je v slovenčine (a iných jazykoch). Je prehľadné a svojou podrobnou ponukou uspokojí aj náročných užívateľov, ktorí si chcú fotoaparát čo najviac upraviť k obrazu svojmu. V menu ma prekvapila záložka s ponukou formátov (pomerov strán), kde je okrem pomeru strán a rozlíšenia zobrazovaný aj počet predpokladaných záberov, ktoré sa zmestia na kartu. 

Displej

Kvalita displeja je výborná, obraz je ostrý a kontrastný, dobre čitateľný aj na slnku. Nasnímané fotografie na ňom vyzerajú nádherne. Jas je nastaviteľný, so špeciálnym režimom pre pozorovanie na slnku.

Snímač

Fotoaparát je osadený EXR CMOS snímačom s rozlíšením 12 Mpx o veľkosti 2/3”. Fujifilm použil skôr väčší snímač a rozumne sa nehnal do vysokého rozlíšenia. Spolu s EXR procesorom by to malo priniesť nadpriemernú obrazovú kvalitu. Či je tomu tak sa dozviete nižšie.


Použitý snímač patrí u kompaktov k tým väčším.

Objektív

Objektív Fujinon má praktický rozsah 25 až 100 mm (pri prepočte na kinofilm, crop 3,93x). Skladá sa zo 7 šošoviek v 6 skupinách, 4 členy sú asférické. Je dostatočne širokouhlý pre fotografovanie krajiny, architektúry a interiérov. Disponuje výbornou svetelnosťou f/1,8 na najširšom konci a priemernou svetelnosťou f/4,9 na najdlhšom. Objektív je opticky stabilizovaný. Po prvýkrát sú u kompaktu použité optické členy s antireflexnou úpravou HT-EBC, ktorú nájdete napr. u objektívov Fujinon určených pre CSC fotoaparáty. Clona sa skladá zo šiestich lamiel, uvidíme aký to bude mať vplyv na podanie rozostrených častí obrazu. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť sú 3 cm.

Špecifická konštrukcia objektívu môže byť potencionálne problematická. Či sa jedná o spoľahlivú konštrukciu ukáže čas.

Zaostrovanie

Automatické zaostrovanie je rýchle, rozhodne patrí k špičke vo svojej triede. Ďaleko prekonáva zaostrovanie CSC fotoaparátov FujiFilm X.

Expozičné režimy

Pokročilí fotografi hľadajú aj na kompaktoch možnosť nastavovať čas a clonu. XF1 im vychádza v ústrety voličom programov s tradičným i netradičným obsadením. Pokročilé expozičné programy PASM a aj základná automatika sú všeobecne známe a netreba ich bližšie predstavovať.

Film Simulation Mode

Firma FujiFilm bola kedysi známejšia svojimi filmami. A niektoré sú dodnes legendami. Na ich popularite sú postavené profily spracovania farieb v celom portfóliu fotoaparátov X. Tam, kde iní výrobcovia používajú štandardné rozdelenie profilov (neutral, standard, vivid, monochrome, portrait a pod.), Fujifilm ponúka simuláciu troch inverzných filmov: Provia, Velvia a Astia. Ďalej tu máme monochromatické režimy, ktoré ale už nevychádzajú zo žiadného filmu. Jeden všeobecný čiernobiely, tri čiernobiele s filtrovaním a sépia. Spracovanie farieb sa týka samozrejme formátu JPG. V dodávanom RAW konvertore ale môžete použiť predpripravené profily aj na vyvolávané RAW súbory.


Štandardný profil simulujúci film Provia.


Vivid profil simulujúci film Velvia so zvýraznenými farbami.


Neutrálny profil simulujúci film Astia.


Čiernobiely režim, ktorý má ešte tri režimy podľa filtrovania primárnych farieb.


Monochromatický režim sépia.

Advanced Filter

Aj FujiFilm zareagoval na popularitu Instagramu a podobne ako iní výrobcovia fotoaparátov, implementoval do XF1 “umelecké” filtre, napodobujúce rôzne efekty. Pravdupovediac, Advanced Filters som si neobľúbil. Nie sú tak dobre navrhnuté ako napr. u Olympusu. Aj v Sony NEX sú rozhodne vydarenejšie.












Ukážky “umeleckých” efektov.

EXR

Programy EXR charakterizuje využitie viacnásobnej expozície, či už pre čo najnižší šum, alebo napr. pre “umelecké” rozmazanie pozadia.


Viacnásobná expozícia. Fotoaparát ukazuje na displeji predchádzajúci záber, na ktorý prelína aktuálny obraz spred objektívu.


Umelé rozostrenie pozadia využitím viacnásobnej expozície.

Panoráma

Panoramatický režim je prepracovaný. Fotoaparát vyskladá panorámu horizontálne alebo vertikálne v polohe na šírku aj na výšku. Uhol záberu je nastaviteľný. Minimálny je 120°, maximálny 360°. Panorámu je možné snímať len v rozsahu ohnísk 25-35 mm.




Citlivosť

Citlivosť je nastaviteľná v rozsahu ISO 100 až 3200. Pri nižšom rozlíšení až do ISO 12 800. V automatike je nastaviteľný horný limit ISO 400 až 3200.

Kvalita fotografií

Až doteraz som na fotoaparát spieval ódy. Fotografovanie s ním je zábavné. Rýchly, s výborným displejom a praktickým rozsahom objektívu. Fotografie na displeji vyzerajú nádherne. Ostré s kontrastnými farbami. Aj tie čiernobiele vyzerajú luxusne. Pri počítači však príde vytriezvenie. Snímal som súčasne do formátov JPG a RAW. RAW som vyvolával v najnovšej verzii LIghtroomu 4.4RC. Obidva formáty vykazujú nepekné spracovanie obrazu. JPG je na tom o niečo lepšie. Pomerne dobre je potlačený šum a aj algoritmus doostrenia je dobre navrhnutý.

Ešte dodám, že pri fotografovaní do formátu JPG máte možnosť precízne nastaviť doostrovanie, odšumovanie, saturáciu i kontrast. Fotografie v JPG sú rozhodne ostrejšie ako tie v RAW-e, pokiaľ ich poriadne nedoostríte. Na hranách je pozorovateľné “zúbkovanie”, akoby bola fotografia extrapolovaná z menšieho rozlíšenia. Fotografie v RAW-e sú akoby mierne rozpité. Ostrosť, ktorú vidíte v JPG je preč. Fotografiu musíte doostriť a odšumiť. Fotografie v galérii som vyvolával v programe Lightroom. Vyskúšal som aj RAW file converter EX od Silkypix, ktorý je zdarma dostupný k všetkým fotoaparátom FujiFilm. Ten je dobre vybavený a najmä obsahuje množstvo predpripravených profilov špeciálne pre fotoaparáty FujiFilm. Ak sa radi hráte s farbami, je to dobrá voľba. Nepáčila sa mi ale kvalita ostrosti exportovaných JPG súborov.




100% výrez z JPG, na hranách pozorovať zúbkovanie.


100% výrez z nedoostreného a neodšumeného RAW-u.


100% výrez z doostreného a odšumeného RAW-u.

Pri 50% priblížení sa fotografie javia ako perfektne ostré. Ak budete fotografie tlačiť do formátu A3, alebo pozerať na monitore/televízore, budete s ostrosťou spokojní. V porovnaní s asi najlepším kompaktom tejto koncepcie Sony RX-100 je ale rozdiel pomerne veľký. 1” snímač s rozlíšením 20 Mpx sa vydaril lepšie. Z hľadiska ostrosti porážajú aj ostatní konkurenti, ako Olympus XZ-2, Nikon Coolpix P320 aj vyšší model FujiFilm X10. Z archívu som dokonca vytiahol fotografie z Canon Powershot G9, ktorý je o pekných pár rokov starší, ale obrazovo sa XF2 takmer vyrovná (až na dynamický rozsah).


Originálna fotografia snímaná do formátu RAW, bez úprav.


Upravená fotografia, rozšírenie dynamického rozsahu.

Úroveň šumu zodpovedá súčasnému štandardu. Šum je pozorovateľný od najnižšej citlivosti. Výrazne začína rásť nad ISO 400. Do formátu A4 je dobre použiteľné aj ISO 1600. Pred pár rokmi by ste pri takejto citlivosti takmer nerozoznali, koho ste odfotili.

Odolnosť objektívu proti vzniku reflexov je vynikajúca. Antireflexná úprava, ktorá je použitá v profesionálnych objektívoch Fujinon pre CSC fotoaparáty, odvádza skutočne výbornú prácu. Aj keď som schválne umiestnil bodový zdroj svetla do obrazu, reflexy na šošovkách sa neobjavili. Veľmi dobre je korigovaná chromatická chyba, ktorej náznaky budete musieť hľadať lupou, rovnako aj vinetáciu. Sférické skreslenie je súdkovité. Najpozorovatelnejšie je v rozsahu 25 až 35 mm, od 50 mm vyššie je minimálne.



V makrorežime je minimálna zaostrovacia vzdialenosť 3 cm pri nastavení na najširší uhol záberu. Na šírku vtedy odfotíte objekt s dĺžkou cca 47 mm. Na ohnisku 35 mm je to ale 16 cm objekt, rovnako aj na najdlhšom ohnisku 100 mm. Fotoaparát je vhodnejší pre “rastlinkárov”, než “hmyzákov”.



Pri veľkosti snímača 2/3” ani pri svetelnosti f/1,8 neočakávajte výraznejšie rozostrenie pozadia. Clona f/1,8 je len pri ohniskovej dĺžke 25 mm. Už pri ohnisku 35 mm klesne na f/4. To je veľmi rýchly úbytok svetelnosti. Výraznejšie rozostrenie sa prejaví len pri detailných záberoch.  Bokeh je vtedy prekvapujúco pekný, takmer zrkadlovkový.

Video

Snímanie videa je príjemné. Automatické zaostrovanie funguje dobre, ak pracujete so statívom skôr statickým spôsobom. Pri snímaní z ruky je pozorovateľné “pulzovanie” zaostrovania.

Fotoaparát má tendenciu k podexpozícii aj vo videu. Pri prezeraní na displeji fotoaparátu vyzerá všetko OK, ale v počítači príde vytriezvenie. Full HD video vyzerá ako extrapolované z polovičného rozlíšenia. Na hranách je veľmi dobre pozorovateľné “zúbkovanie”. Ak pri prehrávaní video zmenším, vyzerá dobre, ale to predsa nie je tá správna cesta.

Manuálne ovládaný zoom je pri videu nevýhodou, nedokážete s ním plynule transfokovať. Preto je lepšie snímať s pevne nastaveným ohniskom.


Plusy a mínusy

+  kvalita spracovania

+  dizajn a ergonómia

+  ovládanie

+  dve funkčné tlačidlá

+  dva užívateľsky nastaviteľné programy

+  kvalitný displej

+  rýchlosť a spoľahlivosť zaostrovania

+  simulácia filmov


-  rýchly pokles svetelnosti

-  priemerná kvalita obrazu

-  makro len na najširokouhlejšom nastavení

-  nedostatky v spracovaní obrazu

-  video


Záver

Po funkčnej, dizajnovej a ergonomickej stránke nemám čo fotoaparátu vytknúť. Je to krásavec, naviac rýchly a dobre ovládateľný. Niektorí budú namietať, že som do mínusov nedal absenciu sánok pre blesk, nemožnosť pripojiť EVF hľadáčik, či filtre. To by však zväčšilo rozmery fotoaparátu a zvýšilo aj jeho cenu. Z jednoduchého kompaktu by sa stal zložitejší. Kto túži po týchto vylepšeniach, nájde ich u modelov X10 (rovnaký snímač) a X20.

Netradičná konštrukcia objektívu bude pre jedných vítaná, iní by radšej prijali klasické ovládanie kolískou alebo tlačidlami. XF1 si môžete vybrať z niekoľkých prevedení, líšiacich sa farbou polepu. K nim sú k dispozícii aj farebne zladené púzdra a popruhy.





Fotoaparát sa vyznačuje rýchlym zaostrovaním a dobrým ovládaním. Displej je výborný. Ponuka expozičných programov je nadpriemerná a v menu si fotograf môže nastaviť množstvo parametrov. Až potiaľto s fotoaparátom veľká spokojnosť.

Sklamanie a to veľké nastane pri pozeraní videa. To akoby bolo extrapolované z menšieho rozlíšenia. Fotoaparát má tendenciu k podexpozícii a to nielen v situáciách, kedy je v obraze svetlejšia obloha. Šum je dobre kontrolovaný aj pri vyšších hodnotách a v núdzi je použiteľná aj hodnota ISO 3200, čo sme si pred pár rokmi u kompaktu nedokázali predstaviť.

Fujifilm má tradične veľmi dobré spracovanie farieb vo formáte JPG. Musíte sa pohrať s RAW-mi, pokiaľ chcete dosiahnúť to, čo dokáže fotoaparát. Celkovo vás fotoaparát nabáda k fotografovaniu do JPG. Filmové profily, efekty, rozšírenie dynamického rozsahu. Hneď niekoľko dôvodov, prečo využívať skôr JPG ako RAW. Ďalšími sú dobre naprogramované odšumovanie a doostrovanie. Škoda “zubkovaného” efektu na hranách. Osobne mi chýba pixelová ostrosť, tá pre ktorú som ochotný priplatiť.

Ak budete tlačiť fotografie do veľkosti A3, moje ponosy na obrazovú kvalitu neberte až tak vážne. V recenzii sa musím rýpať vo fotkách pri 100% priblížení a odhalím tak nedostatky, ktoré sa v praxi jednoducho stratia. Neplatí to však pre video. Tam pomôže len jeho zmenšenie na nižšie rozlíšenie.

XF1 je konkurenciou najmä pre Canon PowerShot S100, Olympus XZ-1 a Sony RX-100, s ktorými má najpodobnejšiu konštrukciu. Víťazom je o dosť drahšie Sony, ktoré vďaka rozmernejšiemu snímaču poskytuje lepší obrazový výstup, niekedy konkurujúci dokonca zrkadlovkám, na druhom mieste je Olympus, ktorý má lepšiu výbavu. Fuji svojich súperov poráža v nižšej úrovni šumu, ale stráca v ostrosti a prekreslení jemných detailov.

FujiFilm XF1 je krásny retro fotoaparát zaujímavej konštrukcie, s dobrým objektívom, bohatou výbavou, ale priemenou obrazovou kvalitou, ktorej chýba WOW efekt.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2013-03-19 19:47:26
Použité pozadie, ktoré kontrastuje s predvádzaním modelom fotoaparátu v zložke: dizajn a ergonómia na začiatku recenzie, je veľmi dobrý nápad. Trochu ma sklamalo, že video FujiFIlm XF1 - ovládanie, neobsahuje zvukový komentár. Pamätám si na video prezentácie: Canonu 40D, alebo Nikonu D300, ktoré boli veľmi fajn!
 
vilkoo
2013-04-18 18:54:21
nikde nevidim cenu ?
 
stancok
2014-05-09 04:13:28
uz je vonku jeho nastupca s vylepsenym full hd videom 60p fuji x-q1 http://digitalne-fotoaparaty.heureka.sk/fujifilm-finepix-xq1/ stoji cca 300e aktualne, stalo by to za to ho zrecenzovat, urcite bude viac veci vylepsenych nielen video.. snad poriesili aj tu vyslednu obrazovu kvalitu a tie drobne nedostatky pri foteni u xf1
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované