Hore

Hasselblad H4D-50

V redakcii sa nám po dlhšej dobe objavil ďalší stredoformát. Keďže na rozdiel od kompaktov tieto prístroje každoročne nerastú ako huby po daždi, je to celkom pochopiteľné. Hoci švédsky výrobca na Photokine 2012 predstavil novšiu modelovú radu – H5D, aj tá staršia má stále čo ponúknuť. Vzhľadom na cieľovú skupinu, ktorej je Hasselblad určený, sme k recenzii pristúpili trochu netradične. Fotoaparát sme si vyskúšali dvaja a každý z nás vyjadrí svoj názor. V niečom sa určite budeme opakovať, ale dúfame, že vám to nebude vadiť. Naviac štandardne publikujeme surové alebo len minimálne upravované fotografie. Tentokrát sme sa snažili vcítiť do úlohy profesionálnych fotografov (ktorými nie sme) a vymysleli sme si niekoľko projektov, ktoré sme sa snažili priviesť až do finále v podobe upravenej fotografie.


Recenzia takmer pre nikoho a predsa pre všetkých

99,99% z vás tento fotoaparát nikdy naživo neuvidí, nie aby s ním fotografovalo. Vlastne by vás táto recenzia nemusela vôbec zaujímať. Nedosiahnuteľné a extrémne nás ale láka, Hasselblad rovnako ako najnovšie Ferrari. Sme fascinovaní týmito pre väčšinu nedostupnými produktami. Možno by stačila jedna bombastická veta a niekoľko fotografii, aby sme vás ohromili v štýle bulváru, ale my vám predstavíme fotoaparát tak, ako sa patrí. Akoby ste si ho mali ísť zajtra kúpiť.

Prvé dojmy a základné parametre

Je to obluda, za ktorej použivanie si nechá fotograf dobre zaplatiť. Veľká, ťažká, v mnohých parametroch a v ergonómii by ju porazil akýkoľvek amatérsky fotoaparát. Ale o tom nikdy stredoformátové zrkadlovky neboli a ani nie sú. Tu sa nepočítajú zaostrovacie senzory, obrázky za sekundu. Márne by ste hľadali funkciu videa a nekonečné možnosti užívateľských nastavení. V porovnaní s DSLR fotoaparátmi má omnoho menej funkcií, jednoduchšie meranie expozície, vyváženie bielej, jediný AF bod. Fotografovi sa len málo uľahčuje jeho práca. Ale na výstupe je fotografia spĺňajúca najvyššie kvalitatívne kritéria.

Hasselblad H4D-50 je stredoformátový fotoaparát modulárnej konštrukcie s odnímateľnou digitálnou stenou. Stavia na dlhoročnej tradícii filmových fotoaparátov Hasselblad, ktoré sa stali legendou. Ani Hasselblad sa nevyhol digitalizácii fotografie a celkovej modernizácii. Koncepcia ale zostala zachovaná. Základom je telo fotoaparátu, ku ktorému sa pripájajú objektívy, zadné steny so záznamovým médiom, rukoväte a ďalšie príslušenstvo. Nami testovaný model bol vybavený digitálnou stenou s rozlíšením 50 Mpx a optickým hranolom. K dvojici objektívov sme obdržali aj Tilt-Shift adaptér.


Hasselblad H4D-50 – parametre

Senzor: 50mpx (6132 x 8176 pixelov), 36,7 mm x 49,1 mm

Uzávierka: 1s – 1/800s

Farebná hĺbka: 16bit

ISO: 50-800

Dynamický rozsah: 14,5 EV

Úložný priestor: karty typu CF

Rýchlosť snímania: 1 snímka za 1,1 sekundy, 33 snímkov za minútu

Displej zadnej steny: 3” TFT, 24bit, 460 320 pixelov

Pripojenie: FireWire 800

Rozmery: 153 x 131 x 205 mm (s nasadeným 80mm objektívom)

Váha: 2290g (s 80mm objektívom, batériou a CF kartou) 

Hasselblad HC 2.8/80 - parametre

Ohnisko: 82,3mm

Clona: 2,8-32

Optická stavba: 6 členov v 6 skupinách

Zaostrovacia vzdialenosť: 0,7m – nekonečno

Filtrový priemer: 67mm

Váha: 475g 

Hasselblad HCD 4,0-5,6/35-90 - parametre

Ohnisko: 36,3 – 87 mm

Clona: 4,0 (5,6) – 32

Optická stavba: 13 členov v 11 skupinách, 1 asférický člen

Zaostrovacia vzdialenosť: 0,65m – nekonečno

Filtrový závit: 95mm

Váha: 1410g 

Tilt-Shift adaptér obsahuje optický člen, bez neho by nebolo možne zaostrovať na nekonečno.


Červené klapky poistiek sú výborne navrhnuté pre jednoduchú manipuláciu.



Adaptér je rozmerný a občas zavadzia pri využití niektorých ovládacích prvkov fotoaparátu.


Dizajn a ergonómia

Predná strana


Po nasadení batérie, ktorá slúži ako grip, sú niektoré tlačidlá takmer nedosiahnuteľné.


Na prednej strane fotoaparátu nájdeme presne to čo by sme očakávali – bajonet na pripevnenie objektívu a to pekne veľký. Dosť v zákryte potom tlačidlá na zamknutie zrkadla/samospúšť a rýchle priclonenie. K týmto tlačidlám sa je pomerne ťažké dostať v prípade, že je nasadená batéria, alebo má fotograf väčšie prsty. Trochu nelogické, ale budiž. Nechýba asistenčné svetielko automatického ostrenia a označenie príslušnosti k značke.

Prednú stranu zadnej steny tvorí pohľad na samotné srdce – snímač s rozmermi 36,8 x 49,1 mm.

Bočné strany

Po bokoch toho veľa nenájdeme – okrem pripojenia batérie, či kontaktov na pripojenie zábleskových svetiel nič podstatné. Detto platí pre zadnú digitálnu stenu.

Zadná strana

Tlačidlo True Focus pre aktiváciu zaostrenia je dobre prístupné pre ovládanie palcom.


Ak si to rozdelíme – zadná strana fotoaparátu nám ponúkne výhľad na sklopené zrkadlo z tej druhej strany ako je zvykom. Na pravej strane potom tlačidlo na zaostrovanie pomocou funkcie True Focus a zámok expozície. Nechýba otočný volič.



Zadná strana digitálnej steny – na nej nájdeme 3“ displej na prehliadanie fotiek + samotné ovládanie fotoaparátu. Teda v prípade, že radšej nastavujete parametre cez displej.

Hľadáčik

Pohľad na matnicu vhodnú skôr pre automatické, než manuálne zaostrovanie.


Zvyčajne hľadáčik radíme do inej kategórie, ale keďže celý H systém je modulárny, popíšeme ho tu. Na nami testovanom modeli sme mali hľadáčik s označením HVD 90x – toto označenie znamená, že obraz je otočený o 90° oproti matnici – tak ako sme na to zvyknutí pri digitálnych zrkadlovkách (oči rovnobežne s objektívom). Je vybavený dioptrickou korekciou od -5 do +3,5 dioptrie a 3,1-násobným zväčšením. Na čo asi užívatelia zrkadloviek zvyknutí nebudú je zabudovaný blesk na vrchu hľadáčika, či sánky na externé Metz blesky.

Hasselblad ponúka ešte „menší“ HV 90x s 2,7x zväčšením a HVM hľadáčik (šachta) na fotografovanie od pása (oči kolmo na os objektívu) s 3,2x zväčšením.

Horná strana


Vstavaný blesk by ste na takomto fotoaparáte asi nečakali.


Pokiaľ odpojíme hľadáčik, naskytne sa nám pohľad na matnicu. Vedľa nej potom malý stavový displej, spúšť, ďalší otočný volič a šesť ovládacích tlačidiel.

Technické vybavenie

O technickom vybavení samotného fotoaparátu je ťažké niečo napísať – všetko podstatné sa totiž deje v zadnej digitálnej stene. Keď si to povieme veľmi zjednodušene, samotný Hasselblad H4D sa rovná bajonet, spúšť, zrkadlo a matnica.

Ale nie, nejdeme vás tu naťahovať. Digitálna stena, ktorú sme mali na test mala senzor CCD, ktorého rozlíšenie je 50mpx. Do pixelových rozmerov sa to premietne ako 6132 x 8176 pixelov. Veľkosť senzora, ktorý sa v nej ukrýva je 36,7 x 49,1 mm (pre porovnanie fullframe prístroje majú veľkosť približne 24 x 36 mm). Prepočítavací faktor na 35mm je 0,8x, takže pri Hasselblad objektíve s ohniskovou vzdialenosťou 80mm dostávate 64mm na kinofilme.

Dynamický rozsah udávaný výrobcom je 14,5 EV a rozsah ISO 50-800. Snímky sa ukladajú v 16-bitových farbách a nehľadajte tu žiadny JPEG. Žiadnu kompresiu. RAW snímka formátu 3FR má zhruba 65MB a pri kadencii niečo vyše sekundy na snímku sa tak dostanete na cca 30 snímkov za minútu – no pre športových fotografov tento aparát rozhodne nie je.

O automatické zaostrovanie sa stará jeden jediný pasívny krížový senzor. Práve preto je technológia True Focus natoľko potrebná a určite by ju ocenili mnohí aj v iných prístrojoch. Nie je samozrejme všemocná – ak pri prekomponovaní ustúpite o krok doprava alebo spravíte prekomponovanie s minimálnym uhlovým posunom, neporadí si.


True Focus – pre stredoformátové zrkadlovky neexistuje viac-bodový zaostrovací systém lepšie pokrývajúci fotografovanú scénu. Fotografi sú preto nútení použiť stredový zaostrovací bod a následne snímok prekomponovať. Tým sa zmení uhol roviny zaostrenia voči fotografovanému objektu čím sa časť objektu, ktorú sme chceli mať zaostrenú dostane mimo roviny ostrosti. Tento fakt je dobre pozorovateľný pri nižších clonových číslach a kratších zaostrovacích vzdialenostiach. Aby sa tomu zamedzilo, firma Hasselblad pre svoje stredoformátové prístroje vyvinula novú senzorovú technológiu, ktorá meria uhlový posun a APL(Absolute Position Lock) procesor, ktorý tieto posuvy zaznamenáva a následne vyhodnocuje nutný posun ostrenia, ktorý predá zaostrovaciemu systému v objektíve. Fotograf tak môže s kľudným svedomím prekomponovať snímok a nebáť sa o posun roviny ostrenia. Anglické PDF od Hasselbladu.


Praktické fotografovanie (Tomáš)

Prvé čo si naozaj na Hasselblade všimnete, je jeho úctyhodná veľkosť a váha hravo presahujúca dva kilogramy (s nasadeným základným 80/2,8 objektívom). Nedá sa povedať, že by som bol trasorítka, ale na celodennú túru to fotoaparát nie je. Aj pri zhruba dvojhodinovom fotení dá nezvyknutému fotografovi celkom zabrať. Čo sa týka ergonómie – nie je najhoršia, ale aj tak je vidno, že tu asi Hasselblad na fotografov nemyslel. Niekotoré ovládacie prvky sú umiestnené celkom nepodarene – ako napríklad nastavenie samospúšte – po ergonomickej stránke je lepšia každá D-SLR zrkadlovka, či konkurencia ako Phase One či Pentax 645.

Samotné ovládanie a nastavovanie prístroja je pomerne jednoduché a intuitívne cez malý stavový displej na vrchu. Toto ale už nemôžem povedať o zadnej stene, kde si mohli dať pri tej cene trochu záležať. Veď výzorom a funkčnosťou menu ju predstihne takmer ktorýkoľvek dnešný kompakt.

Prvý pohľad do hľadáčika naplnil a ešte prekonal očakávania a skúsenosti, ktoré som mal s Mamiyou 645AFD II. Obrovské domáce kino, v ktorom fotograf vidí aj to čo nechce. S tým sa komponovalo jedna radosť. Autofokusová matnica, ktorá bola na nami testovanom modeli osadená sa samozrejme dá jednoducho vďaka modularite systému vymeniť. V prípade fotenia makra, alebo potreby ostriť manuálne by som volil výmenu.

O čom ale tento fotoaparát vlastne je? O kvalite vstupu cez vynikajúce objektívy a kvalite výstupu o ktorý sa postará snímač. Čas, clona, ISO – expozičný trojuholník musí mať človek pri fotení s Hasselbladom proste v oku už pred zmáčknutím spúšte – nemôže sa totiž spoľahnúť, že za neho niečo spraví fotoaparát. Ten šumí už na ISO 200, meranie expozície sa skôr spolieha na obrovský dynamický rozsah ako na presnosť, vyváženie bielej je nočná mora a clona sa pochopiteľne správa inak ako na APS-C alebo FullFrame zrkadlovkách.

Aby som vás ale iba nestrašil – to čím sa vám Hasselblad za všetky tieto nepríjemnosti odvďačí je nekompromisný výstup. 16-bitové spracovanie obrazu, obrovské rozlíšenie a kvalitné objektívy. Ideálne na produktovú, reklamnú a fashion fotografiu s tým, že upravovanie fotografií musí byť pre počítač nočnou morou, no pre fotografa/retušéra výbornou pomôckou. To boli predpoklady s ktorými sme na Hasselblad čakali. 

Projekt: Mirbach

Chceli sme si vyskúšať veľké rozlíšenie Hasselbladu aj v nejakej reálnej situácii, na aké sa tento fotoaparát používa. Ak to trochu preženieme – na fashion štýl fotenia, v ktorom ani tak nešlo o tú módu ani modelku. Narýchlo zavolaná kamarátka ako modelka a kamarátka vizážistka, z ateliéru zábleskové svetlá a poď ho fotiť do historických priestorov Mirbachovho paláca v Bratislave.

Kým vizážistka pracovala na modelke, my s kolegom sme mali hlavy v smútku z toho ako nasvietiť miestnosť plnú obrazov, ktoré boli zasklené bez toho, aby sme mali úplne šialené svetelné odrazy a pritom mali prostredie kvôli recenzii nasvietené dostatočne homogénne. To bolo z dôvodu, aby ste mohli vidieť na fotografiách maximum detailov z danej miestnosti. Keby išlo iba o samotné nasvietenie modelky, hravo si vystačíme s jedným svetlom a prípadnou odrazovou doskou. (to ani nehovorím o patáliách spojených s fotením za plnej prevádzky, zvedavých návštevníkoch galérie a až príliš proaktívnom technikovi :) ) Akonáhle sme mali všetko pripravené, začal som sa narýchlo zoznamovať s Hasselbladom.



Hoci som mal na zoznámenie sa iba hodinku odkedy nám ho kuriér doniesol, nebol to problém – sparťanské nastavenia a žiadne záludnosti zaručili, že moje starosti sa zúžili na nastavenie expozície a najväčšou starosťou bolo svetlo. Ak patríte, podobne ako ja, medzi tých fotografov, ktorí milujú mechanickejší zvuk zrkadielka tak si prídete na svoje. Je to majestátna hudba pre uši. Samozrejme je ale chod zároveň veľmi kultivovaný a človek sa tak nemusí báť nejakých vibrácií.



Ak si odmyslím doslovnú pomalosť fotoaparátu, nemám mu čo ohľadom fotenia s ním vytknúť. Pri niektorých veciach, na ktoré som zvyknutý zo zrkadlovky som si síce musel iba trpko zahryznúť do jazyka a ísť ďalej – žiadny výber zaostrovacieho bodu, žiadna kadencia 6fps a vyššie. Hasselblad je stroj na precíznosť v každom ohľade a na fotografa kladie vysoké nároky.
 


Ukáže vám každú chybu ktorú urobíte a bohužiaľ vám ju ale ukáže až na veľkom monitore počítača, nie na trojpalcovom displeji zadnej steny.

Hoci je prvý pohľad na výstup z Hasselblada trochu prekvapením, žiaden strach. RAWy sme v redakcii otvárali za pomoci Adobe Lightroomu vo verzii 4 a vyskúšali sme aj editor priamo od Hasselbladu s názvom Phocus – k tomu vám viac povie Karol.

Pri náhľade na fotografie v Lightroome ma zarazil zaujímavý ružovkastý nádych, ktorý som pri prehliadaní fotografií na zadnej stene nevidel (a už som sa bál, že podobne ako naša školská Mamiya má nejakú chybu, ktorá nepôjde odstrániť – tá pre zmenu silno vinetovala do modra a doteraz netuším či bola chyba v sklách alebo v zadnej stene.) Našťastie sa pri samotnej editácii fotografií tento nádych už neobjavil a tak sme sa na tie 50 megapixelové fotky pozreli. V prvom momente zarazí akási plochosť fotografií čo sa týka farieb. Pleťovka ani po vyvážení bielej nevyzerala najlepšie, zmena profilu v LR4 tiež nepomohla. Kúzlo Hasselbladu sa prejaví až keď fotkám trochu pomôžete. Zvýšenie kontrastu, trocha kolorizácie a človek sa nestačí diviť, koľko polotónov zrazu vidí. Rovnako plynulosť prechodu medzi nimi, medzi svetlom a tieňom a koľko detailov na tej fotografii vďaka 16 bitom a veľkému rozlíšeniu vlastne je. Aj pri 300% zväčšení fotografií sú detaily veľmi dobre viditeľné a retušéri musia mať radosť. Ak si odmyslím dátovú náročnosť na hardvér počítača, s fotografiami v takomto rozlíšení sa pracuje jedna báseň.

Praktické fotografovanie (Karol)

Hasselblad H4D nie je zložitý. Pri jeho používaní nepotrebujete milión funkcii. Potrebujete len správne zaostriť a exponovať. Ovládanie fotoaparátu je sústredené do dvoch častí: na rukoväť a na zadnú stenu. Na rukoväti je malý displej s ešte menšími tlačidlami. Pri nadpriemernej veľkosti fotoaparátu je plocha pre ovládacie prvky malá a trpí tým ergonómia ovládania. Pri fotografovaní nočných záberov v zime a rukaviciach bolo ovládanie obtiažne. Prekvapil ma najdlhší čas uzávierky, ktorý je len 1 sekunda. Dlhšie časy sú k dispozícii už len v režime BULB. Keďže som k fotoaparátu nemal diaľkovú spúšť, musel som s fotografovaním skončiť, kým bolo dosť svetla. Displej ukazuje fotografie svetlejšie ako sú v skutočnosti. Ak fotoaparát poznáte, korigujete expozíciu. Lepšie je ale použiť expozimeter s bodovým meraním jasu.

Napriek veľkosti a vyššej hmotnosti sa mi s fotoaparátom nepracovalo nepohodlne. Vyššia hmotnosť stabilizuje fotoaparát v rukách. Automatické zaostrovanie je za dobrých svetelných podmienok dostatočne rýchle. Za šera ale už niekedy nedokáže zaostrovať a musel som prepnúť zaostrovanie na manuál. V takej chvíli sa ukázala nevýhoda matnice optimalizovanej pre automatické zaostrovanie. Hasselblad je ale modulárny a výmena matnice je štandardý úkon. Keby bol fotoaparát môj, okamžite si kúpim matnicu s fresnelkou a zaostrovacím klinom.

Stredný formát so špecificky malou hĺbkou ostrosti dáva do popredia problém so zmenou zaostrovacej vzdialenosti pri prekomponovaní, ktorý poznajú majitelia DSLR pracujúci s vysokosvetelnými objektívmi. Tí maju k dispozíci viac zaostrovacích senzorov, ktorými tento problém eliminujú. Hasselblad s jediným senzorom prináša iné riešenie - True Focus. Automatické zaostrovanie ktoré pri prekomponovaní upraví zaostrovaciu vzdialenosť. Funkcia sa aktivuje stlačenim tlačidla na rukoväti. Je šikovne umiestnené a priam priťahuje palec. Ovládanie je intuitívne a zvykol som si prakticky ihneď. Funkciu vám vyššie podrobnejšie vysvetlil Tomáš.

Stredný formát je obľúbený pre väčšie možnosti práce s hĺbkou ostrosti a špecifický prechod medzi ostrými a neostrými časťami obrazu. Na druhej strane je problematickejšie dosiahnúť dostatočnú hĺbku ostrosti. Obzvlášť v krajinárskej a produktovej fotografii. Fotografovia týchto žánrov ocenia Tilt-Shift adaptér, ktorý sme mali aj my k dispozícii. Je to kus krásneho príslušenstva, veľmi dobre a premyslene vyhotoveného. Obsahuje optický člen, ktorý je nutný aby sa s objektívmi dalo zaostrovať na nekonečno. Využil som ho pri fotografovaní čokolád. Naklopením roviny ostrosti sa dosiahne väčšia hĺbka ostrosti.

Počítač ako povinná výbava

Zobrazenie fotografii na displeji digitálnej steny treba brať s rezervou. Takmer povinným príslušenstvom je počítač pripojený k fotoaparátu, pre okamžitú kontrolu záberov. Hasselblad vyžaduje presnú expozíciu a pri profesionálnych zákazkách nemáte priestor na chyby. Okrem počítača vo výbave nesmú chýbať exponometrické pomôcky (expozimeter/flashmeter, 18% šedá tabuľka, referenčná kalibračná tabuľka).

Projekt 1: Weimarský stavač

Návšteva mladého páru zo psom v našej redakcii nám prišla vhod. Krásny poľovnícky pes je vďačný objektom pre fotografovanie. Práve tu som využil funkciu True Focus.


Projekt 2: Čokoláda

Jedným z odborov fotografie, kde sa fotoaparáty Hasselblad využívajú, je produktová fotografia. Nie však pre webové obchody. Objektami fotografovania bývajú produkty najlepších a najluxusnejších značiek s vysokými nárokmi na kvalitu reprodukcie. Náš ateliér je vybavený skôr pre portrétnu, než produktovú fotografiu a tak mi dúfam prepáčite nie úplne idálne nasvietené zlaté prvky na obaloch čokolád. Stredoformátový fotoaparát má pri snímaní detailov malú hĺbku ostrosti a tak mi prišiel vhod Tilt-Shift adapér, ktorý sme mali k dispozícii.


Projekt 3: Nočná Bratislava

Nočné zábery sú pre mňa testom dynamického rozsahu fotoaparátu. Na nich sa ukáže aj potenciál RAW súborov pre ďalšie úpravy v počítači. Fotoaparát mi hodil poleno pod nohy, pretože najdlhší expozičný čas je 1 sekunda, čo na nočnú fotografiu nestačí. V režime BULB sa dá samozrejme exponovať aj dlhšími časmi, ale bez káblovej spúšte som dlhšie časy použiť nemohol. Pri expozícii som sa orientoval obrazom na displeji zadnej steny. Ukázalo sa, že displej zobrazuje fotografie svetlejšie ako sú. Nedostatky ukázal aj autofokus, ktorý za šera nevedel zaostriť na protiľahlom hradnom kopci.

Súbory som najprv vyvolal v programe Lightroom, kde sa pri editácii tieňov objavil nepekný farebný šum. Lepšie si počínal program Phocus, ktorý dokáže lepšie využiť dynamický rozsah a informácie ukryté vo svetlách a tieňoch.


Projekt 4: Jednoduchý portrét v interiéri

Pri fotografovaní kolegu Timoteja som nemal žiadne väčšie umelecké ambície. Chcel som si len odskúšať ako u stredoformátového fotoaparátu prebieha prechod medzi zaostrenými časťami obrazu a tými mimo hĺbky ostrosti. Ten je špecifický a veľmi príjemný. U D-SLR s FF alebo APS-C snímačom je prechod strmejší a tak trochu drsnejší. Práca s hĺbkou ostrosti u stredného formátu je niečo, čo sa nedá vyjadriť v megapixeloch, milimetroch, či rozsahu EV.

Na rozdiel od Tomáša som nechal portréty bez retuše vád pleti, aby sa naplno ukázali najmenšie detaily, ktoré je fotoaparát schopný zachytiť.



Prvé dva portréty sú snímané s použitím zábleskových svetiel pri clone F/11.



Tieto portréty sú snímané s použitím pilotných žiaroviek pri clone F/2,8.


Znova pilotky a clona F2,8.


Phocus alebo Lightroom

Spolupráca medzi Hasselbladom a Adobe je avizovaná na stránkach Hasselbladu a aj v ich reklamách. Preto niet divu, že Adobe Camera Raw podporuje RAW súbory z tohto fotoaparátu. My sme fotografie vyvolávali v programe Adobe Lightroom 4, ktorému nechýba ani databáza objektívov Hasselblad pre korekciu chýb.

Hasselblad ponúka zdarma svoju aplikáciu Phocus, ktorá je vlastne RAW konvertorom umožňujúcom aj dávkové spracovanie. Nie je tak prepracovaný ako Lightroom, ktorý má širšiu funkcionalitu a je univerzálnejší. Vyvolal som na porovnanie niekoľko fotografii v obidvoch programoch v štandardnom nastavení, bez akýchkoľvek úprav. Fotografie z Lightroomu sú ostrejšie, ale je na nich zvýraznený farebný šum a celkovo sú mierne studenšie. Oproti tomu fotografie vyvolané vo Phocuse sú farebne vernejšie (profil Standard) s mierne bohatšími poltónmi a menším šumom. Ako podklad pre ďalšie spracovanie, napr. v Photoshope, sú vhodnejšie fotografie vyvolané v programe Phocus. Po chvíľke práce s odšumovaním, doostrovaním a vyvážením bielej sú aj výstupy z Lightroomu veľmi dobré.


Porovnanie reprodukcie farieb v Adobe Lightroom s dvomi dodávanými profilmi a profilom vytvoreným pomocou Colorcheckeru.


Program Phocus je dobrý v zlepšení kresby v tieňoch. Oproti Lightroomu len minimálne zvýrazňuje šum.


Prostredie programu Phocus.


Vľavo fotografia vyvolaná v programe Lightroom, vpravo v programe Phocus.


Vľavo fotografia vyvolaná v programe Lightroom, vpravo v programe Phocus.

Záver (Tomáš)

Ak patríte k ľuďom, ktorí vyžadujú najvyššiu kvalitu a neboja sa za ňu zaplatiť, Hasselbladom nič nepokazíte. Ak vám nevadí to, že vo funkciách mašinu za 30000€ predčí ktorýkoľvek kompaktný fotoaparát a ktorý vás môže na prvý pohľad odstrašiť doslova sparťanskou výbavou. Kvalita výstupu je však so zrkadlovkami ešte stále neporovnateľná, hoci tento rozdiel sa prístrojmi ako Nikon D800E čoraz viac zmazáva.

Tento fotoaparát nie je pre masy – ani cenou, ani funkciami. Je určený pre profesionálov, ktorí jeho kvalitu potrebujú a využijú a nechajú si za to aj náležite zaplatiť. Ak budete mať šancu, určite si s ním skúste zafotiť – každé cvaknutie zrkadla je malý zážitok.

Záver (Karol)

Pred pár rokmi bol rozdiel v obrazovej kvalite medzi DSLR a stredoformátovými zrkadlovkami priepastný. Dnes už tomu tak nie je. Zrkadlovky prenikajú do segmentu, ktorý bol vyhradený stredoformátu. Hasselblad a ostatný výrobcovia ale ponúkajú aj niekoľkonásobne väčšie rozlíšenie ako najlepšie súčasné zrkadlovky. Z nich žiadna neumožňuje výmenu snímača. U Hasselbladu máte možnosť výmeny zadnej steny, výhoda modularity. A potom sú tu samozrejme objektívy. Modularita, objektívy, obrazová kvalita, práca s ostrosťou typická pre stredný formát. To sú benefity Hasselbladu. Nie sú lacné. Majiteľ tohto fotoaparátu si musí vedieť na seba zarobiť.

Stredoformátové fotoaparáty nie sú univerzálne a veľa žánrov s nimi jednoducho nenafotíte. Sú to špecialisti. Pre dosiahnutie špičkových výsledkov musí byť fotograf profesionál (v zmysle fotografickom a nie nutne zárobkovom). Fotoaparátu musí vedieť pripraviť optimálne svetelné podmienky.

Po PhaseOne 645DF P65+ je Hasselblad H4D druhým digitálnym stredaformátom, ktorý som si mohol vyskúšať. Napriek rozdielnemu dizajnu majú obidva fotoapráty mnoho spoločného. PhaseOne vyniká väčším množstvom detailov. Hasselblad ho ale poráža väčším dynamickým rozsahom a lepším vyvážením bielej. Plusom je aj funkcia True Focus.

Odkazy

http://www.hasselbladusa.com/products/h-system/h4d-50.aspx

http://www.hasselbladusa.com/products/lenses-and-accessories/h-system-lenses.aspx

http://www.hasselbladusa.com/media/2234814/when%20true%20focus%20makes%20a%20difference.pdf 


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Laco62
2013-01-21 08:25:05
Na prvý pohľad to vyzerá ako nejaká detská kamera zo sedemdesiatych rokov. Ale výsledky sú parádne. Nebáli ste sa s ním vyjsť do terénu? Pre mňa nebude nikdy dostupný.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-01-21 08:36:19
príspevok od: Laco62
Na prvý pohľad to vyzerá ako nejaká detská kamera zo sedemdesiatych rokov. Ale výsledky sú parádne. Nebáli ste sa s ním vyjsť do terénu? Pre mňa nebude nikdy dostupný.
Obavy tu su namieste. Mat v batohu fotak v cene velmi slusneho automobilu, ale nepoisteny... Co ak vlastnou nepozornostou zhodim fotak zo stativu? Na techniku radovo v tisiscoch som si zvykol, desatisicoch este nie.
 
transporti686
2013-01-21 08:37:15
príspevok od: Laco62
Na prvý pohľad to vyzerá ako nejaká detská kamera zo sedemdesiatych rokov. Ale výsledky sú parádne. Nebáli ste sa s ním vyjsť do terénu? Pre mňa nebude nikdy dostupný.
niečo podobné nosím do terénu normálne aj s takou váhou, plus statív, na krajinu a statické veci je úplne v pohode zvládnuteľné - akutát nemám digitál
 
transporti686
2013-01-21 08:44:56
že ma fotografia nežíví, tak si toto nikdy nekúpim, to by bola šialene drahá hračka, ale tak určite sú ľudia, ktorí si to môžu kúpiť aj bez toho, aby ich fotografia živila, aj keď vtedy sa asi stiera reálny význam takéto niečo mať a pracovať s tým

ja sa uspokojím s mojou Mamiyou 645 a Bronicou ETRS na filmik
 
transporti686
2013-01-21 08:57:22
príspevok od: Karol Srnec
Obavy tu su namieste. Mat v batohu fotak v cene velmi slusneho automobilu, ale nepoisteny... Co ak vlastnou nepozornostou zhodim fotak zo stativu? Na techniku radovo v tisiscoch som si zvykol, desatisicoch este nie.
tvojím obávam sa dá presne rozumieť, no tí ľudia, čo toto majú, to majú buď ako výrobný prostriedok, ktorý im zarába veľmi slušné peniaze a ich obavy klesajú alebo to majú takí, pre ktorých cena nie je tak veľkým problémom ako pre nás väčšinu
 
Martin Piňák
2013-01-21 08:58:01
Nemôžem si pomôcť ale od 30 tis stroja by som očakával troška lepšie spracovanie, povrchova úprava vyzerá otrasne... samozrejme ako už bolo spomínané, výsledky paráda nedosiahnuteľný stroj pre obyč. smrtelníka.
 
slajfo
2013-01-21 08:59:05
Príjemné a zaujímavé čítanie, stretol som sa s nimi len na zahraničných weboch a YT, dobre sa mi o nich čítalo v domácom prostredí. Väčšinou mám pri recenziách nových, lepších strojov ako sám vlastním ten pocit že "tak toto mať" .. Tu len "klobúk dolu pred tými, čo využijú ich potenciál a zarobia si na ne."

Pekný deň
 
Juraj Lacko
2013-01-21 09:25:49
Pre smrtelnikov je najdostupnejsi digi stredoformat 645d ale samozrejme ze su tam nejake rozdiely...
 
BlackWolf
2013-01-21 10:14:57
Švajčiarsko, október 2012, hlavné mesto Bern - námestie. S priateľkou si fotíme veľmi zaujímavo vyriešenú fontánu ktorá na námestí nemá žiadne obkolesenie proste sú to len diery v zeme cez ktoré vyšplechúva voda. Ja D7000 ona D300, náhodní turisti majú kompakty... v tom som si všimol staršieho pána, elegantne oblečeného, vek odhadujem na 70-80 rokov. Nesie kufrík, ktorý kladie na zem (keby sme boli v inej krajine okamžite začínam uvažovať o nejakom útoku) , no v švajci ostávam pokojný. Čakám čo vytiahne a preto sa postavím za neho a sleduje. V kufríku Hasselblad a niekoľko (cca 5) objektívov. Dedko vytiahne, odfotí, pobali a berie kufrík ďalej. Ja mám hubu po zem a hovorím si "švajčiarsky dôchodok".

Na slovensku sa vkradnú ku dôchodcom cez okno do domu kde ich okradnú a tu si starček vykračuje mestom s kufrikom Hasselbladu.
 
Marek Janicko
2013-01-21 10:18:43
Otazka casu, kedy Nikon a Canon uvolni stredoformat do svojej produktovej linie. A ono na to raz pride a trvat to dlho uz nebude.
 
rfoto
2013-01-21 10:21:51
To povrchove prevedenie je fakt hruuza. Uz viac sa mi pozdava taketo nieco: http://www.alpa.ch/en/products/cameras/camera-bodies/alpa-12-tc.html
 
Marcel Rebro
2013-01-21 10:22:55
príspevok od: Marek Janicko
Otazka casu, kedy Nikon a Canon uvolni stredoformat do svojej produktovej linie. A ono na to raz pride a trvat to dlho uz nebude.
Co ta vedie k tejto uvahe? Stredoformat nie je len o tele ale o celom systeme. Nikon aj Canon maju siroku skalu kvalitnych skiel a tela s vysokym rozlisenim, ktore dokazu celkom uspesne konkurovat niektorym digitalnym stredoformatom.
 
transporti686
2013-01-21 10:26:16
príspevok od: BlackWolf
Švajčiarsko, október 2012, hlavné mesto Bern - námestie. S priateľkou si fotíme veľmi zaujímavo vyriešenú fontánu ktorá na námestí nemá žiadne obkolesenie proste sú to len diery v zeme cez ktoré vyšplechúva voda. Ja D7000 ona D300, náhodní turisti majú kompakty... v tom som si všimol staršieho pána, elegantne oblečeného, vek odhadujem na 70-80 rokov. Nesie kufrík, ktorý kladie na zem (keby sme boli v inej krajine okamžite začínam uvažovať o nejakom útoku) , no v švajci ostávam pokojný. Čakám čo vytiahne a preto sa postavím za neho a sleduje. V kufríku Hasselblad a niekoľko (cca 5) objektívov. Dedko vytiahne, odfotí, pobali a berie kufrík ďalej. Ja mám hubu po zem a hovorím si "švajčiarsky dôchodok".

Na slovensku sa vkradnú ku dôchodcom cez okno do domu kde ich okradnú a tu si starček vykračuje mestom s kufrikom Hasselbladu.
Presne takéhoto som stretol raz s kamošom na Neusiedler am See, ale bol to rakúšan - mal tak dobre po 60ke, kamoš s D90, ja Mamiyu 645 na film, šibrinkujeme tam so statívmi a on dobehol - vytiahol Hasselblad s digitálnou stenou, prehodil objektív, sadol si na lavičku, niečo si tam cvakol, pobalil si to a išiel spokojne ďalej..........
 
transporti686
2013-01-21 10:38:54
príspevok od: Marek Janicko
Otazka casu, kedy Nikon a Canon uvolni stredoformat do svojej produktovej linie. A ono na to raz pride a trvat to dlho uz nebude.
nebol by som si až taký istý, lebo to by pre nich znamenalo výraznú zmenu koncepcie výroby atď - kompaktnosť stredoformátových tiel, prípadne ich modularita, objektívy, potenciál trhu atď, atď.....
 
ArminDCA
2013-01-21 10:40:08
Moc dobrý stroj. V budúcnosti mám v pláne investovať do nejakej plnoformátovej digi. steny od tohoto výrobcu a rozhodne nemám v pláne šetriť. Všetko ukáže čas.
 
JohnNewton
2013-01-21 10:57:46
príspevok od: BlackWolf
Švajčiarsko, október 2012, hlavné mesto Bern - námestie. S priateľkou si fotíme veľmi zaujímavo vyriešenú fontánu ktorá na námestí nemá žiadne obkolesenie proste sú to len diery v zeme cez ktoré vyšplechúva voda. Ja D7000 ona D300, náhodní turisti majú kompakty... v tom som si všimol staršieho pána, elegantne oblečeného, vek odhadujem na 70-80 rokov. Nesie kufrík, ktorý kladie na zem (keby sme boli v inej krajine okamžite začínam uvažovať o nejakom útoku) , no v švajci ostávam pokojný. Čakám čo vytiahne a preto sa postavím za neho a sleduje. V kufríku Hasselblad a niekoľko (cca 5) objektívov. Dedko vytiahne, odfotí, pobali a berie kufrík ďalej. Ja mám hubu po zem a hovorím si "švajčiarsky dôchodok".

Na slovensku sa vkradnú ku dôchodcom cez okno do domu kde ich okradnú a tu si starček vykračuje mestom s kufrikom Hasselbladu.
Nech ťa to netrápi. U nás by máloktorý dôchodca v osemdesiatke zodvihol Hasel s piatimi sklami v kufríku.
Ten stroj je škaredý jak noc, patrí k misii na Mesiac
Pozrel som detailne foto hradu, nemám pocit že by to bol nejaký zázrak.
 
keko
2013-01-21 11:07:06
Kodak 50 Mpixel 36,7 x 49,1 mm sensor (by sa patrilo napisat).
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-01-21 11:32:28
ak nieco nezmenili od H2D tak tá povrchová úprava je aspon pre mna veľmi dobrá. Vlastne ten foťák má len jednu chybu, že nie je môj
 
sofy
2013-01-21 11:38:31
príspevok od: ArminDCA
Moc dobrý stroj. V budúcnosti mám v pláne investovať do nejakej plnoformátovej digi. steny od tohoto výrobcu a rozhodne nemám v pláne šetriť. Všetko ukáže čas.
A menej pit v buducnosti
 
juve16
2013-01-21 13:08:08
príspevok od: Martin Piňák
Nemôžem si pomôcť ale od 30 tis stroja by som očakával troška lepšie spracovanie, povrchova úprava vyzerá otrasne... samozrejme ako už bolo spomínané, výsledky paráda nedosiahnuteľný stroj pre obyč. smrtelníka.
povrchové spracovanie tu nehrá rolu. možno je to zámer, aby si neznalý myslel, že čo to za čudný stroj made in china
spracovanie toho, čo z toho lezie, je už ine cafe
 
yves998
2013-01-21 13:09:13
príspevok od: JohnNewton
Nech ťa to netrápi. U nás by máloktorý dôchodca v osemdesiatke zodvihol Hasel s piatimi sklami v kufríku.
Ten stroj je škaredý jak noc, patrí k misii na Mesiac
Pozrel som detailne foto hradu, nemám pocit že by to bol nejaký zázrak.
Musim ta sklamat ak si myslis ze vo svajci ma kazdy penzionär chli ei Hesselblad....
 
qwak
2013-01-21 13:15:13
príspevok od: Marek Janicko
Otazka casu, kedy Nikon a Canon uvolni stredoformat do svojej produktovej linie. A ono na to raz pride a trvat to dlho uz nebude.
tiez si myslim ze si jedneho dna povedia- "ved toto vieme vyrobit aj my, lepsie, mensie, rychlejsie a za desatinu ceny" ale uz to nebude taka echt znacka a strati to kuzlo... darmo
 
transporti686
2013-01-21 13:31:37
príspevok od: qwak
tiez si myslim ze si jedneho dna povedia- "ved toto vieme vyrobit aj my, lepsie, mensie, rychlejsie a za desatinu ceny" ale uz to nebude taka echt znacka a strati to kuzlo... darmo
a čo chceš na tom prosím ťa vyrobiť menšie? veď ten veľký čip musíš niekde osadiť a potrebuješ objektív s omnoho väčším priemerom šošoviek aj zadnej šošovky, aby dokázal vykresliť, tak veľké pole snímača, fyziku proste neojebabreš
 
qwak
2013-01-21 13:37:25
príspevok od: transporti686
a čo chceš na tom prosím ťa vyrobiť menšie? veď ten veľký čip musíš niekde osadiť a potrebuješ objektív s omnoho väčším priemerom šošoviek aj zadnej šošovky, aby dokázal vykresliť, tak veľké pole snímača, fyziku proste neojebabreš
tak povedzme ze ergonomickejsie
 
Marek Janicko
2013-01-21 13:50:35
príspevok od: Marcel Rebro
Co ta vedie k tejto uvahe? Stredoformat nie je len o tele ale o celom systeme. Nikon aj Canon maju siroku skalu kvalitnych skiel a tela s vysokym rozlisenim, ktore dokazu celkom uspesne konkurovat niektorym digitalnym stredoformatom.
Historia a sitaucia s FullFrame. Takisto sa zdrahali na prechod, no zvysovanie zisku ich dotlacilo. To iste sa udeje v pripade Stredoformatu. Akonahle sa trh nasyti starymi modelmi FullFrame a i ked stare modely, tak si ich kupi hocikto. Budu nuteny rozsirit portfolio o stredoformat z dovodu, ze budu musiet ponuknut zakaznikovi nieco ineho, ako si moze kupit amater.
Proste evolucia.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-01-21 14:01:49
Cakat od stredoformatu pohotovost kinofilmu je nezmysel. Kinofilmove fotoaparaty a ich digitalny nastupcovia sa ukazuju ako zlaty stredny kompromis v kvalite, ale spicka v univerzalnosti. Je to vec dlhorocneho vyvoja. Fotograf si podla svojich poziadaviek zvoli, ktory system je pre neho lepsi.
 
transporti686
2013-01-21 14:05:18
príspevok od: Marek Janicko
Historia a sitaucia s FullFrame. Takisto sa zdrahali na prechod, no zvysovanie zisku ich dotlacilo. To iste sa udeje v pripade Stredoformatu. Akonahle sa trh nasyti starymi modelmi FullFrame a i ked stare modely, tak si ich kupi hocikto. Budu nuteny rozsirit portfolio o stredoformat z dovodu, ze budu musiet ponuknut zakaznikovi nieco ineho, ako si moze kupit amater.
Proste evolucia.
takýto vývoj by bol prirodzený, ale ja si myslím, že to tak jednoduché nebude, ono to totiž naráža aj na to, že takéto niečo nevyrobíš tak povedzme "kompaktné" resp. "malé" ako kinofilmovú zrkadlovku full-frame, ľudia sú dnes leniví, je pohodlné mať niečo malé, kompaktné a relatívne ľahké a samozrejme povedzme pre turistov a krajinárov aj dosť nápomocné, neviem, či potenciál fotografického trhu, tým myslím veľkú masu ľudí, sú pripravení na to nosiť niečo takéto a fotografovať s tým a tu nastáva ten bod, či sa to oplatí a či to prinesie zisk, môžeme sa o tom baviť, že sa to dá vyrobiť ľahšie atď, ale či potom cena za to v pomere k "pôžitku" s fotografovania pre veľkú skupinu ľudí bude zaujímavá..........
 
PeterMarek
2013-01-21 14:06:15
príspevok od: keko
Kodak 50 Mpixel 36,7 x 49,1 mm sensor (by sa patrilo napisat).
A bez Zeiss skiel a v podstate celé od Fuji
 
Martin Piňák
2013-01-21 14:07:36
príspevok od: juve16
povrchové spracovanie tu nehrá rolu. možno je to zámer, aby si neznalý myslel, že čo to za čudný stroj made in china
spracovanie toho, čo z toho lezie, je už ine cafe
jop... veď práve... len by som osobne za to toľko nedal možno skôr ten pentax 645d o obrazovej kvalite u hassebaldu neuvažujem, myslim že stale sa to moc neda porovnavať s FF zrkadlovkami
 
panpriatel
2013-01-21 14:11:39
kolko filmov by podla vas clovek musel vyfotit s hasselbladom za 1200e alebo pentaxom 6x7 alebo mamiyou za menej aby sa dostal na 30 000e?
jeden film aj s vyvolanim a vsetkym 20e... okolo 14000 filmov = okolo 140 000 zaberov....
hmm...
 
dePappa
2013-01-21 14:16:49
príspevok od: Martin Piňák
jop... veď práve... len by som osobne za to toľko nedal možno skôr ten pentax 645d o obrazovej kvalite u hassebaldu neuvažujem, myslim že stale sa to moc neda porovnavať s FF zrkadlovkami
hmm... http://www.pentaxforums.com/reviews/nikon-d800e-vs-pentax-645d/introduction.html
 
haplo602
2013-01-21 14:17:42
príspevok od: qwak
tak povedzme ze ergonomickejsie
co mate vsetci s ergonomiou ? toto su fotaky ktore su na 95% na stative a prikablovane ku kompu, nastavi sa raz a potom sa foti od kompu. najakcnejsie fotenie to zazije z monopodu ...

ergonomia je vyborna lebo pocas fotenia nemenis skoro nic okrem zaostrenia.
 
Marcel Rebro
2013-01-21 14:20:53
príspevok od: panpriatel
kolko filmov by podla vas clovek musel vyfotit s hasselbladom za 1200e alebo pentaxom 6x7 alebo mamiyou za menej aby sa dostal na 30 000e?
jeden film aj s vyvolanim a vsetkym 20e... okolo 14000 filmov = okolo 140 000 zaberov....
hmm...
Prepočítavať na penge nemá zmysel. Keď ju miluješ (a máš dosť penege) ...
 
Daniel Urban
2013-01-21 14:21:39
Skvelá recenzia
 
transporti686
2013-01-21 14:23:58
príspevok od: haplo602
co mate vsetci s ergonomiou ? toto su fotaky ktore su na 95% na stative a prikablovane ku kompu, nastavi sa raz a potom sa foti od kompu. najakcnejsie fotenie to zazije z monopodu ...

ergonomia je vyborna lebo pocas fotenia nemenis skoro nic okrem zaostrenia.
však to, ja nosím mamiyu takmer neustále na statíve, statív cez rameno alebo tak a chodím, keď idem fotiť, iba položím statív, nastavím, zaostrím, zmeriam a cvak, rôzne iné varianty ako dať k batohu a tak sú možné, ale žiadna sranda, takže kto sa chce s týmto štverať niekam nič moc, ale tak samozrejme všetko sa tá, keď sa chce a taký pán Ladislav Kamarád fotil v 8000 mm s Hasselbladom na film a ešte ťahal aj niekoľko objektívov a statív so sebou - prežil to a zvládol to, mal však skvelú kondičku
 
Martin Piňák
2013-01-21 14:24:26
príspevok od: dePappa
hmm... http://www.pentaxforums.com/reviews/nikon-d800e-vs-pentax-645d/introduction.html
veď jasne... ale ľudia čo si kupia strednoformat s tym moc nemienia fotiť na high iso, väčšinou reklama/portrét pri štúdiových podmienkach a čo najnižšom iso ja si napr neviem predstaviť osobne nafotiť takú svadbu s hassebladom nepraktické čo do FPS aj tá ergonómia neni bohviečo
 
panpriatel
2013-01-21 14:24:41
príspevok od: Marcel Rebro
Prepočítavať na penge nemá zmysel. Keď ju miluješ (a máš dosť penege) ...
Ja mam dost penazi akurat tak na ten film...
A milujem ho!
Som šťastný človek
 
Marcel Rebro
2013-01-21 14:28:09
príspevok od: panpriatel
Ja mam dost penazi akurat tak na ten film...
A milujem ho!
Som šťastný človek
Nevystavujte nedostizne a srdcia ludske nebudu rozjatrene ... (c) Lao'C, Tao Te Ting
 
dePappa
2013-01-21 14:33:30
príspevok od: Martin Piňák
veď jasne... ale ľudia čo si kupia strednoformat s tym moc nemienia fotiť na high iso, väčšinou reklama/portrét pri štúdiových podmienkach a čo najnižšom iso ja si napr neviem predstaviť osobne nafotiť takú svadbu s hassebladom nepraktické čo do FPS aj tá ergonómia neni bohviečo
trocha ti nerouzmiem, ja som narazal na tvoju vetu ze obrazova kvalita sa stale neda porovnavat medzi FF a stredoformatom, spominal si este pentax 645d, ja som ti poslal porovnanie, kde mozes vidiet ze minimalne d800e sa moze so spominanom pentaxom porovnavat...
 
Martin Piňák
2013-01-21 14:38:38
príspevok od: dePappa
trocha ti nerouzmiem, ja som narazal na tvoju vetu ze obrazova kvalita sa stale neda porovnavat medzi FF a stredoformatom, spominal si este pentax 645d, ja som ti poslal porovnanie, kde mozes vidiet ze minimalne d800e sa moze so spominanom pentaxom porovnavat...
jaj som sa pomýlil myslel som pentax... ano možno D800 je vhodný adept ktorý sa trocha chytá.
 
transporti686
2013-01-21 14:48:40
príspevok od: dePappa
trocha ti nerouzmiem, ja som narazal na tvoju vetu ze obrazova kvalita sa stale neda porovnavat medzi FF a stredoformatom, spominal si este pentax 645d, ja som ti poslal porovnanie, kde mozes vidiet ze minimalne d800e sa moze so spominanom pentaxom porovnavat...
môže lenže tento stav je spôsobený len tým, že vývoj v stredoformátových digi stien je skoro "nijaký" oproti čipom full-frame a aps-c, plocha políčka 6x4,5 oproti kinofilmu je viac ako 2x väčšia, takže čisto teoreticky a myslím, ža aj prakticky je to veľmi možné, že taký stredoformátový senzor môže mať ďaleko vyššie rozlíšenie, proste z fyziky je jasné, že na väčšiu plochu môžeš umiestniť viac bodov bez nežiadúcich javov, samozrejme náväznosť na to kvalita objektívov a tak, ale to je dlhá pesnička
 
dePappa
2013-01-21 14:51:51
príspevok od: transporti686
môže lenže tento stav je spôsobený len tým, že vývoj v stredoformátových digi stien je skoro "nijaký" oproti čipom full-frame a aps-c, plocha políčka 6x4,5 oproti kinofilmu je viac ako 2x väčšia, takže čisto teoreticky a myslím, ža aj prakticky je to veľmi možné, že taký stredoformátový senzor môže mať ďaleko vyššie rozlíšenie, proste z fyziky je jasné, že na väčšiu plochu môžeš umiestniť viac bodov bez nežiadúcich javov, samozrejme náväznosť na to kvalita objektívov a tak, ale to je dlhá pesnička
s tym ja absolutne suhlasim, ja som poslal len link na porovnanie konkretnych 2 tiel...
 
keko
2013-01-21 15:04:10
príspevok od: PeterMarek
A bez Zeiss skiel a v podstate celé od Fuji
Ž.K. (Živá katastrófa.)

Uz dorazili moje cievky na svitoke filmy?
Asi som sa stal majitelom noveho Voigtlander Bessa 4R Megapixelov kolko chcem
 
keko
2013-01-21 15:05:54
Voigtlander Bessa R4M, este sa to musim naucit
 
keko
2013-01-21 15:13:12
príspevok od: panpriatel
kolko filmov by podla vas clovek musel vyfotit s hasselbladom za 1200e alebo pentaxom 6x7 alebo mamiyou za menej aby sa dostal na 30 000e?
jeden film aj s vyvolanim a vsetkym 20e... okolo 14000 filmov = okolo 140 000 zaberov....
hmm...
Ak si kupis skener, co mame z druhej ruky, povedzme za 10000, budes Tri-X kupovat vo velkom radovo za 4€, vyvolanie za 0,5€, tak potom 55 000 cvakov. Co je viac, ako potrebujes cely zivot, mozno 10 zivotov.
(Mas tam vo vypocte malu chybicku.)
 
saman
2013-01-21 15:31:14
skoda, ze ste nemali k dispozicii vyssi model.... Hasselblad H4D 200 MS (200 Megapixel)
 
Steju
2013-01-21 15:36:16
takže som asi jediný komu pripadá že takýto ultra mega-super-špica-stroj od kultovej značky za takúto špica cenu by mal okrem veľkého senzora s výborným výstupom ponúknuť aj niečo iné? funkcie, ergonómiu, spracovanie, proste aspoň niečo?
 
transporti686
2013-01-21 15:37:42
príspevok od: keko
Ak si kupis skener, co mame z druhej ruky, povedzme za 10000, budes Tri-X kupovat vo velkom radovo za 4€, vyvolanie za 0,5€, tak potom 55 000 cvakov. Co je viac, ako potrebujes cely zivot, mozno 10 zivotov.
(Mas tam vo vypocte malu chybicku.)
ja z Vás nemôžem ty a panpriatel
 
PeterMarek
2013-01-21 15:47:44
príspevok od: keko
Ž.K. (Živá katastrófa.)

Uz dorazili moje cievky na svitoke filmy?
Asi som sa stal majitelom noveho Voigtlander Bessa 4R Megapixelov kolko chcem
Kotuľky som dnes doniesol a zanechal na mieste určenia...

Bessa je fajn, aj keď... poškuľoval som nedávno skôr na Zeiss Ikon ZM, čo tiež nie je márne ale na môj vkus je to malý formát

Ten H4D nie je špatný. Buď požehnaný deň keď som sa zamestnal tam kde ho máme ale stále mám radšej môj 501CM s Zeisskami - akurát aj to sa mi pomaly zdá ako malý formát (bárs ho stredným volajú) ale zase sa s tým dá fotiť zľahka z ruky a akčne

 
PeterMarek
2013-01-21 15:50:21
príspevok od: keko
Voigtlander Bessa R4M, este sa to musim naucit
A k tomu Noctilux?
http://us.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/5915.html

 
PeterMarek
2013-01-21 16:07:13
príspevok od: saman
skoda, ze ste nemali k dispozicii vyssi model.... Hasselblad H4D 200 MS (200 Megapixel)
To nie je ani tak "vyšší" ale skôr "iný" model. S tým by cicu na sedačke a mladého frikulína asi necvakli, páč je to na statické obrázky...
 
keko
2013-01-21 16:52:02
príspevok od: PeterMarek
Kotuľky som dnes doniesol a zanechal na mieste určenia...

Bessa je fajn, aj keď... poškuľoval som nedávno skôr na Zeiss Ikon ZM, čo tiež nie je márne ale na môj vkus je to malý formát

Ten H4D nie je špatný. Buď požehnaný deň keď som sa zamestnal tam kde ho máme ale stále mám radšej môj 501CM s Zeisskami - akurát aj to sa mi pomaly zdá ako malý formát (bárs ho stredným volajú) ale zase sa s tým dá fotiť zľahka z ruky a akčne

Ano, uz som sa dozvedel z mailu.
Dakujem za kotulky aj takto verejne
Chapem obavy z maleho formatu, uz aj ja mam ten TIK. Ale za&s bude vacsie zrno, aspon si to slubujem A ked este priratam, ze ceny novych kusov stale stupaju a ceny pouzitych sa lisia od novych povedzme o 30%, potom je to rozumna "investicia". Velky mam zatial tu Mamiyu 645 Super, Na repete Hasselblad este zbieram odvahu.
Este pred tym mozno Linhof Master Technika Gudzovaty s tym foti momentky
 
keko
2013-01-21 16:55:14
príspevok od: PeterMarek
A k tomu Noctilux?
http://us.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/5915.html

Noctilux nie, zatial je tam Jupiter, ale vyslapnute mam na Color Skopar 2,5/35. Mozno potom nieco lepsie od Lica, kedze to tam pasuje A to je jediny objektiv, co clovek potrebuje na kinofilm. Obrazky slonov som tiez videl (miernym) sirokacom, aj tigre ....
 
keko
2013-01-21 16:56:22
príspevok od: PeterMarek
To nie je ani tak "vyšší" ale skôr "iný" model. S tým by cicu na sedačke a mladého frikulína asi necvakli, páč je to na statické obrázky...
páč je to taky mene levny
 
bear
2013-01-21 17:43:02
Zrkadlovky daleko prekonali strednoformat rychlostou, dotiahli sa rozlisenim, ale na profi pracu, kde na vysledku pracuje vacsi stab a cena fotaku sa stava zanedbatelna polozka poskytnu tieto masinky lepsi vykon pri praci so studiovymi svetlami. D800 ma X-Sync cas 1/250 a to v porovnani s 1/800 vyrazny rozdiel v moznostiach zmrazenia pohybu pri daylight s pridavnymi bleskami. Pokial pokial DSLR objektivy nebudu mat centralnu zavierku, alebo sa do velkych senzorov nevrati elektronicka uzavierka, ako byvala na CCD, tak tieto masinky o pracu nepridu.
 
nino74
2013-01-21 17:54:46
skvela recenzia, dakujem, velmi potesila, oplatilo sa pockat
 
yves998
2013-01-21 18:05:06
ma nekto 503 cx ?
dakujem za kazdy postreh,skusenost...
 
Cako
ocenenie redakciou 2013-01-21 18:10:21
príspevok od: Steju
takže som asi jediný komu pripadá že takýto ultra mega-super-špica-stroj od kultovej značky za takúto špica cenu by mal okrem veľkého senzora s výborným výstupom ponúknuť aj niečo iné? funkcie, ergonómiu, spracovanie, proste aspoň niečo?
Mne napríklad VŽDY išlo len o obrazovú kvalitu. Nič ine ma nezaujíma. Stačí nejaky ten autofocus akurát. Preto mam aj 5D II lebo je to výborny foťák ktorému obrazovo nič nechýba.
Ostatné su pre mňa len somarinky pre pohodlných a netrpezlivých... Všetko sa dá všetkým Ide len o zjednoduchšenie a zrýchlenie. A to (pre mňa) zbytočne robí cenu.
 
tomis.ales
2013-01-21 18:22:10
príspevok od: Marek Janicko
Otazka casu, kedy Nikon a Canon uvolni stredoformat do svojej produktovej linie. A ono na to raz pride a trvat to dlho uz nebude.
Urcite sa nic take nestane. Nie najblizsich 10 - 20 rokov ak vobec. Nikon a Canon chcu zarabat, nie vyrabat a vymyslat komplet novu radu fotakov a a objektivov, ked by ich aj tak predali iba zanedbatelne mnozstvo.
Nikon D800E je na 90% s kvalitou vystupu Pentaxu 645D, teda co som videl porovnania. Skor by som predpokladal vyrobu nejakej dig. steny pre maly velkoformat.
 
Marcel Rebro
2013-01-21 18:30:04
príspevok od: Cako
Mne napríklad VŽDY išlo len o obrazovú kvalitu. Nič ine ma nezaujíma. Stačí nejaky ten autofocus akurát. Preto mam aj 5D II lebo je to výborny foťák ktorému obrazovo nič nechýba.
Ostatné su pre mňa len somarinky pre pohodlných a netrpezlivých... Všetko sa dá všetkým Ide len o zjednoduchšenie a zrýchlenie. A to (pre mňa) zbytočne robí cenu.
Peťóóó, hamúúúj ... predpokladám že si už počul aj o takých žánroch ako reportáž / šport / akcia / wildlife ... ja viem dá všetko sa aj bez "somariniek pre pohodlných a netrpezlivých", ale ...
 
PeterMarek
2013-01-21 18:33:35
príspevok od: yves998
ma nekto 503 cx ?
dakujem za kazdy postreh,skusenost...
e e

iba 501CM

http://www.hasselbladhistorical.eu/HS/HSTable.aspx

 
keko
2013-01-21 18:57:24
príspevok od: PeterMarek
e e

iba 501CM

http://www.hasselbladhistorical.eu/HS/HSTable.aspx

Zeby yves998 rozsiril rady tych, co fotia na kotulky
 
Jozi Mačutek
2013-01-21 19:14:55
tak tota fotka psa je skvela a bude pre vás aj spomienkou na tento smrtelníkom nedostupný foťák
 
yves998
2013-01-21 20:28:07
príspevok od: PeterMarek
e e

iba 501CM

http://www.hasselbladhistorical.eu/HS/HSTable.aspx

dik
nezacinam sa hrat na fotografa,len kukam nejake aukcie a vidim komplet set s 3 sklami pod 2000 € ,mam aj ponuku si vyskusat pred kupou ))
 
qwak
2013-01-21 20:28:39
príspevok od: haplo602
co mate vsetci s ergonomiou ? toto su fotaky ktore su na 95% na stative a prikablovane ku kompu, nastavi sa raz a potom sa foti od kompu. najakcnejsie fotenie to zazije z monopodu ...

ergonomia je vyborna lebo pocas fotenia nemenis skoro nic okrem zaostrenia.
no napriklad tie tlacitka co je problem sa k nim dostat ... neviem- nebolo by krasne mat takuto masinku prenosnu? nedala by sa urobit mirrorless?
ved presa ani topline full frame od canon/nikon/atd. niesu vobec male fotaky (ale ked na to pride vedia ich urobit aj ovela mensie nez by jeden cakal)

to nema byt dajak kritika tohto skvostu alebo co-hentaku masinu v zivote ani neuvidim to je iba take zamyslenie sa nad buducnostou vyvinu technologii- som si isty ze keby sa daco taketo predavalo za 3-4
tisic tak vela ludi aj na relativne skromnom trhu ako je nase slovensko rozmlati na cucky vsetky prasiatka co doma najdu...

a este jedna vec co mi pride byt zaujimava- ked sa recenzuju fotaky za 200-4000 eur a casto skutocne vynikajuce ktore vedia 1000 veci lepsie ako takyto hassel (okrem toho obrazoveho vystupu) tak sa najde kopa chyb a veci co by mali mat - hassel okrem toho obrazu vela nema a predsa by ho skoro kazdy chcel mat keby nan mal peniaze...teda ze ozaj by sme boli ochotny ozeliet vsetky tie pomocky ktore tak tvrdo pozadujeme od nasich fotakov a vsetko si pekne "po starom" odmakat (nestupol by nehorazne pocet samovrazd a rozvodov ) ?- to sa mi zda byt na takejto masine asi najzaujimavejsie - vysmiato za takmer milion starych chechtakov ukazuje ze to -mozno- predsa len je iba o tom vyslednom obraze ...
 
Napster050
2013-01-21 20:57:03
fajna mašinka, ale radšej by som si kúpil filmový stredoformát za 35x menšiu cenu. Nejaká "Broňa" by mi stačila
 
mirosz
2013-01-21 21:11:04
príspevok od: Marcel Rebro
Nevystavujte nedostizne a srdcia ludske nebudu rozjatrene ... (c) Lao'C, Tao Te Ting
Preto si si obmedzil zoznam techniky v profile?
 
transporti686
2013-01-21 21:18:05
príspevok od: Napster050
fajna mašinka, ale radšej by som si kúpil filmový stredoformát za 35x menšiu cenu. Nejaká "Broňa" by mi stačila
napr. takúto http://www.louisdallaraphotography.com/wp-content/gallery/2010_01/ltd3719.jpg

pekná mašinka, odvtedy, čo ju mám doma sa mi páči stále viac a viac
 
PeterMarek
2013-01-21 21:25:48
príspevok od: yves998
dik
nezacinam sa hrat na fotografa,len kukam nejake aukcie a vidim komplet set s 3 sklami pod 2000 € ,mam aj ponuku si vyskusat pred kupou ))
Ak by bolo niečo treba pomôcť/poradiť tak Q-A mailom alebo cez FB/G+...

503CX a 3 sklá (aké?) to znie veľmi dobre ak v tom nie je nejaký háčik... A ak sa to dá ošahať tak to je super - hurá do toho!!
 
PeterMarek
2013-01-21 21:32:26
príspevok od: keko
Zeby yves998 rozsiril rady tych, co fotia na kotulky
Možno... Priatelia kotuľkového filmu mu radi poradia/pomôžu... Ten MZ-3 čo som Vám predal pred cca 10 rokmi ešte máte? Ak nezabudnem pošlem mailom Q alebo dobehnem na kávu...
 
keko
2013-01-21 21:42:15
príspevok od: PeterMarek
Možno... Priatelia kotuľkového filmu mu radi poradia/pomôžu... Ten MZ-3 čo som Vám predal pred cca 10 rokmi ešte máte? Ak nezabudnem pošlem mailom Q alebo dobehnem na kávu...
Je, ale pevne zrasteny s kolegovym srdcom. Tiez ma kotulkovy aparat, RB67 s 3 sklami a dvoma hladcikmi a 4 magazinmi. Pre neho boli kotulkove cievky.
Kave davam prednost
 
PeterMarek
2013-01-21 21:44:17
príspevok od: Napster050
fajna mašinka, ale radšej by som si kúpil filmový stredoformát za 35x menšiu cenu. Nejaká "Broňa" by mi stačila
Áno! Z filmu + zväčšovák sa dá na papieri dosiahnuť (ak si nadšený občan nacvičí zopár jednoduchých postupov, čo sa za desaťročia nezmenili) výborný/neprekonateľný výsledok. Film+sken dá tiež super výsledky na papieri (hovorme tomu "hybridná cesta"). A pretože plocha filmu je zatiaľ väčšia ako plocha chipu (pri "stredoformátových DSLR") tak v pomere cena výkon je to veľmi lákavé. Ale potom občan zistí, že filmy sú aj "plan" a môžu mať rozmer 4x5" alebo 8x10" alebo 16x20" a to sa teprv začnú diať veci!!! Ale späť na zem - Bronica S2 za pár šupov ak funguje = kopa radosti! Bronica SQ takmer tak isto ak naozaj funguje. Alebo Mamája či Pentax ak už nie rovno Hassík...
 
Napster050
2013-01-21 21:55:49
príspevok od: PeterMarek
Áno! Z filmu + zväčšovák sa dá na papieri dosiahnuť (ak si nadšený občan nacvičí zopár jednoduchých postupov, čo sa za desaťročia nezmenili) výborný/neprekonateľný výsledok. Film+sken dá tiež super výsledky na papieri (hovorme tomu "hybridná cesta"). A pretože plocha filmu je zatiaľ väčšia ako plocha chipu (pri "stredoformátových DSLR") tak v pomere cena výkon je to veľmi lákavé. Ale potom občan zistí, že filmy sú aj "plan" a môžu mať rozmer 4x5" alebo 8x10" alebo 16x20" a to sa teprv začnú diať veci!!! Ale späť na zem - Bronica S2 za pár šupov ak funguje = kopa radosti! Bronica SQ takmer tak isto ak naozaj funguje. Alebo Mamája či Pentax ak už nie rovno Hassík...
no zatiaľ mám len ruský "FED 2", človek by neveril, že z tak lacného stroja môžu byť také fotky. Jediný stredoformát čo mám doma je nejaká bakelitová Perfecta... to radšej foťákom nazývať nebudem .
Zväčšovák ale nemám, zatiaľ som to len "scanoval" s DSLR.
Ono najviac by ma lákal formát 6x9, lenže tam sú už ceny trošku inde :/
no a kritérium ktoré by mal spĺňať moj budúci stredoformát je možnosť synchronizácie s bleskom aspon na 1/200s, čo myslím bronici splňujú.
 
keko
2013-01-21 22:14:48
príspevok od: transporti686
napr. takúto http://www.louisdallaraphotography.com/wp-content/gallery/2010_01/ltd3719.jpg

pekná mašinka, odvtedy, čo ju mám doma sa mi páči stále viac a viac
http://www.youtube.com/watch?v=QKZUI0rr9XE
 
slavmiro
2013-01-21 23:47:45
Nech mi vysvetli niekto v tomto segmente skuseny, co je tolko povyku okolo AF systemu, TrueFocusu udelatok. Ked mam tak velky hladacik, snad budem ostrit rucne, zvlast s masinkou co nijako nezaostava v pomalosti rucneho ostrenia. Ja neviem, bez ironie, na kvalitnom APS-C, obzvlast na FF tesne pred expoziciou vidim co mam zaostrene, kam. V megakine stredneho formatu potrebu mat pripojeny PC a externy monitor, wtf? Poznamku o dovybaveni fresnel matnici so zaostrovaci klinom vnimam ako velice rozumnu.
 
milosm
2013-01-21 23:59:30
hlbka ostrosti je pri strednom formate kriticka.
pri clone 4(2.8) je AF vitany pomocnik.
aj pri poslednom foteni s contax645 som bol rad ze tam je.
 
transporti686
2013-01-22 07:31:00
príspevok od: milosm
hlbka ostrosti je pri strednom formate kriticka.
pri clone 4(2.8) je AF vitany pomocnik.
aj pri poslednom foteni s contax645 som bol rad ze tam je.
so slušnou matnicou so zaostrovacím klinom v pohode ide zaostriť aj bez AF - ak človek nefotí šport alebo nejaké akčné scény, na čo bežne tieto foťáky dnes už ale neslúžia, dá sa ale aj to, sú také prípady
 
haplo602
2013-01-22 09:20:21
príspevok od: qwak
no napriklad tie tlacitka co je problem sa k nim dostat ... neviem- nebolo by krasne mat takuto masinku prenosnu? nedala by sa urobit mirrorless?
ved presa ani topline full frame od canon/nikon/atd. niesu vobec male fotaky (ale ked na to pride vedia ich urobit aj ovela mensie nez by jeden cakal)

to nema byt dajak kritika tohto skvostu alebo co-hentaku masinu v zivote ani neuvidim to je iba take zamyslenie sa nad buducnostou vyvinu technologii- som si isty ze keby sa daco taketo predavalo za 3-4
tisic tak vela ludi aj na relativne skromnom trhu ako je nase slovensko rozmlati na cucky vsetky prasiatka co doma najdu...

a este jedna vec co mi pride byt zaujimava- ked sa recenzuju fotaky za 200-4000 eur a casto skutocne vynikajuce ktore vedia 1000 veci lepsie ako takyto hassel (okrem toho obrazoveho vystupu) tak sa najde kopa chyb a veci co by mali mat - hassel okrem toho obrazu vela nema a predsa by ho skoro kazdy chcel mat keby nan mal peniaze...teda ze ozaj by sme boli ochotny ozeliet vsetky tie pomocky ktore tak tvrdo pozadujeme od nasich fotakov a vsetko si pekne "po starom" odmakat (nestupol by nehorazne pocet samovrazd a rozvodov ) ?- to sa mi zda byt na takejto masine asi najzaujimavejsie - vysmiato za takmer milion starych chechtakov ukazuje ze to -mozno- predsa len je iba o tom vyslednom obraze ...
no ja ti neviem ... ja mam Bronu ETRSi. obrovska vyhoda toho systemu pre mna je jeho modularita. okrem vymeny objektivu na 35mm DSLR nic nespravis. tuto mozes menit hladacik, grip, zadnu stenu, objektivy, ma to T/S adapter ako vidno z recenzie, proste kompletny system.

ono toto nieje univerzal ako 35mm DSLR. je to fotoaparat navrhnuty na specificku skupinu pouziti.
 
haplo602
2013-01-22 09:23:13
príspevok od: slavmiro
Nech mi vysvetli niekto v tomto segmente skuseny, co je tolko povyku okolo AF systemu, TrueFocusu udelatok. Ked mam tak velky hladacik, snad budem ostrit rucne, zvlast s masinkou co nijako nezaostava v pomalosti rucneho ostrenia. Ja neviem, bez ironie, na kvalitnom APS-C, obzvlast na FF tesne pred expoziciou vidim co mam zaostrene, kam. V megakine stredneho formatu potrebu mat pripojeny PC a externy monitor, wtf? Poznamku o dovybaveni fresnel matnici so zaostrovaci klinom vnimam ako velice rozumnu.
co ti ja viem, mne obcas ujde zaostrenie aj na manuali a statickom objekte na f2.8/f4/f5.6 .... pritom mam prislusnu matnicu. nieje to vzdy tak lahko vidiet co je vsetko ostre, hlavne ked nemas fotak na stative

nehovorim ze mi AF chyba, ale napriklad ten TrueFocus je velmi uzitocna vec (a divim sa ze na DSLR to este nieje, svetelne objektivy by boli omnoho viac pouzitelne).
 
haplo602
2013-01-22 09:25:10
príspevok od: Napster050
fajna mašinka, ale radšej by som si kúpil filmový stredoformát za 35x menšiu cenu. Nejaká "Broňa" by mi stačila
no vidis, ja tu bronu mam a teraz hladam nejaky digi back za rozumnu cenu
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-01-22 09:33:05
príspevok od: slavmiro
Nech mi vysvetli niekto v tomto segmente skuseny, co je tolko povyku okolo AF systemu, TrueFocusu udelatok. Ked mam tak velky hladacik, snad budem ostrit rucne, zvlast s masinkou co nijako nezaostava v pomalosti rucneho ostrenia. Ja neviem, bez ironie, na kvalitnom APS-C, obzvlast na FF tesne pred expoziciou vidim co mam zaostrene, kam. V megakine stredneho formatu potrebu mat pripojeny PC a externy monitor, wtf? Poznamku o dovybaveni fresnel matnici so zaostrovaci klinom vnimam ako velice rozumnu.
1. AF je pouzitelny, tak preco ho nepouzivat
2. Pri zakazke za niekolko tisic EUR si fotograf nemoze dovolit omyl. Fotenie do pocitaca je bezny profesionalny postup. Ked ti odide modelka, neskoro plakat, ze si zaostril o 5 mm mimo.
 
yves998
2013-01-22 18:05:50
príspevok od: PeterMarek
Ak by bolo niečo treba pomôcť/poradiť tak Q-A mailom alebo cez FB/G+...

503CX a 3 sklá (aké?) to znie veľmi dobre ak v tom nie je nejaký háčik... A ak sa to dá ošahať tak to je super - hurá do toho!!
kukam jeden kusok s vecami:
Zeiss Planar 80mm F2.8 CF *T objektiv,plus 3 kusy makro kruzky,Polaplus zadny kus na Fuji FP-100C,matt scheibe,nejake filtre,plus nejake dalsie prislusenstvo,pod 2000 € moznost vyskusat si to,aj ked nevim co tam ja naskusam ))

zijem uz roky v nemecku a kukam ze je tu dost siroka ponuka podobnych ale aj inych strojov,mozno by som vedel neco posunut na sr
 
vd
2013-01-22 20:47:35
veľmi pekná fotka psa! inak mi článok nedal nič. zbytočne veľa fotografií fotaku.
 
velcik
2013-01-23 11:16:59
z celeho clanku ma najviac zaujal Tilt-Shift adaptér s optickým členom, nie je mozne vyrobit nieco podobne pre canon FF? resp neexistuje uz nieco take?

imho pekna recenzia.
 
dePappa
2013-01-23 11:48:41
príspevok od: velcik
z celeho clanku ma najviac zaujal Tilt-Shift adaptér s optickým členom, nie je mozne vyrobit nieco podobne pre canon FF? resp neexistuje uz nieco take?

imho pekna recenzia.
neviem nikdy som nieco take nevidel, ale ked sa nad tym zamyslim tak vidim 2 problemy...
1) ak by si dal adapter medzi FF objektiv a FF telo tak stratis infinty focus
2) "diera" svetla ktoru objektiv pusti na senzor by nebolo dostatocna, pri najlepsom by tam bola velka vinetacia, alebo skor cierne kraje/rohy.

preto IMHO to moze existovat iba ako adapter na cls system (ak pouzijes FF objektv)... cista spekulacia, opravte ma ak sa mylim...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-01-23 12:16:57
príspevok od: velcik
z celeho clanku ma najviac zaujal Tilt-Shift adaptér s optickým členom, nie je mozne vyrobit nieco podobne pre canon FF? resp neexistuje uz nieco take?

imho pekna recenzia.
Canon ma kompletnu paletu TS objektivov, relativne novych. Opticka sustava je presne navrhnuta pre TS. To je podla mna najlepsie riesenie.
 
djpali
2013-01-24 00:11:39
príspevok od: Karol Srnec
Obavy tu su namieste. Mat v batohu fotak v cene velmi slusneho automobilu, ale nepoisteny... Co ak vlastnou nepozornostou zhodim fotak zo stativu? Na techniku radovo v tisiscoch som si zvykol, desatisicoch este nie.
Neboj karol, to ze je fotak drahy, velky a tazky a zaroven fakt ze sa bojis podla mna zvysuje riziko, ze ho fakt zhodis Ale zas mat sancu s nim popracovat, malokto by odolal. Imho - za beznych okolnosti - kto ma tento fotak, si vacsinou taketo chyby moze dovolit
 
dramatiq
2013-01-24 13:43:36
príspevok od: dePappa
neviem nikdy som nieco take nevidel, ale ked sa nad tym zamyslim tak vidim 2 problemy...
1) ak by si dal adapter medzi FF objektiv a FF telo tak stratis infinty focus
2) "diera" svetla ktoru objektiv pusti na senzor by nebolo dostatocna, pri najlepsom by tam bola velka vinetacia, alebo skor cierne kraje/rohy.

preto IMHO to moze existovat iba ako adapter na cls system (ak pouzijes FF objektv)... cista spekulacia, opravte ma ak sa mylim...
1 - predpokladam ze opticky clen by vyriesil infinity focus tym istym spospobom ako je to tu pri hasselblade.
2 - pochybujem ze tie skla na hasselblade projektuju na vacsiu plochu ako je senzor

na canon exituje tusim iba takyto jednoduchy adapter: http://www.bobatkins.com/photography/reviews/eos_macro_tilt_adapter.html

 
bear
2013-01-24 14:12:37
príspevok od: velcik
z celeho clanku ma najviac zaujal Tilt-Shift adaptér s optickým členom, nie je mozne vyrobit nieco podobne pre canon FF? resp neexistuje uz nieco take?

imho pekna recenzia.
daj si na ebay najst "canon tilt p-six", mozes potom na Canon/Nikon nasadit cez takuto redukciu objektiv z P-Six a pomocou adapteru naklapat rovinu ostrosti. Su aj redukcie na shift, ale vzhladom na dostupne ohniska pre P-Six shift adapter nema velky vyznam.
 
keko
2013-01-24 17:22:04
príspevok od: dramatiq
1 - predpokladam ze opticky clen by vyriesil infinity focus tym istym spospobom ako je to tu pri hasselblade.
2 - pochybujem ze tie skla na hasselblade projektuju na vacsiu plochu ako je senzor

na canon exituje tusim iba takyto jednoduchy adapter: http://www.bobatkins.com/photography/reviews/eos_macro_tilt_adapter.html

2- tie objektivy, co su na to urcene, tak ano.
 
dramatiq
2013-01-25 15:54:02
príspevok od: keko
2- tie objektivy, co su na to urcene, tak ano.
nuz k tomuto by sa mal vyjadrit asi najlepsie Karol, lebo nemam ten pocit zeby ta 80/2,8 bola specialne pre ten tiltShift navrhnuta.

podla mna ten opticky clen sposobi mierne priblizenie ... overene na internete (1,5x) - http://www.hasselblad.com/media/1332322/uk_hts_datasheet_v6.pdf

no nemuselo by to byt nezaujimave spravit na ff alebo na aps-c
 
keko
2013-01-25 17:09:41
príspevok od: dramatiq
nuz k tomuto by sa mal vyjadrit asi najlepsie Karol, lebo nemam ten pocit zeby ta 80/2,8 bola specialne pre ten tiltShift navrhnuta.

podla mna ten opticky clen sposobi mierne priblizenie ... overene na internete (1,5x) - http://www.hasselblad.com/media/1332322/uk_hts_datasheet_v6.pdf

no nemuselo by to byt nezaujimave spravit na ff alebo na aps-c
To co som napisal bola reakcia na bod cislo dva mojho predrecnika.
Ten machanizmus vychdza z konstrukcie, ktora sa vola FlexBody. A na ten existuju objektivy, ktore spolahlivo vykreslia kruh podstatne vacsi, ako opises 6x6.
Konstrukcia so sosovkou v clanku opisanom umoznuje prakticky akemukolvek objektivu zasvietit do komory aparatu na celu plochu (vo FlexBody to nie je nevyhnutne, ziadna komora neexistuje) prakticky akemukolvek objektivu.
Ze existuju nejake obmedzenia? To je potom asi lepsie vlastnit aj onen FlexBody od toho isteho vyrobcu a prelozit len zadnu stenu. Ooops, ze sa nevyraba? Ale ani Hasselblad uz nie je Hasselblad a klasicky V modularny rad je preto lepsi. Aj ked treba ostrit rucne. Teda ocne. A existuju k nemu aj ine zadne steny a vyrobcov je viacej.
 
ArminDCA
2013-01-27 09:43:58
príspevok od: sofy
A menej pit v buducnosti
DD
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia