Hore

Nikon D3

Po netrpezlivom očakávaní sa nám do rúk dostal fotoaparát, ktorý je vlajkovou loďou spoločnosti Nikon. Ide o prístroj Nikon D3.

 

Je to prvý fotoaparát so senzorom o veľkosti kinofilmového políčka od tejto spoločnosti. Nikon tento senzor nazval FX senzor.

 

Aj keď sa Nikon dlho bránil výrobe fotoaparátu s full frame senzorom, sme radi, že nakoniec k tomu došlo, pretože teraz môže fotografov lákať extrémnymi hodnotami akou

je napríklad ISO 6400 v normálnej ponuke fotoaparátu a dokonca zvýšené ISO až

na hodnotu 25600.

 

 

 

 

 

Ďalším rekordom, ktorý Nikon D3 ponúka je kontinuálne snímanie pri rozlíšení 12,1 Mp, ktoré dosahuje 9 obr/s alebo až 11obr/s s objektívmi DX. Pri použití DX objektívov však fotoaparát fotografuje iba v 5 Mp rozlíšení.

Hlavné špecifikácie, ktoré charakterizujú tento prístroj sú:

  • » 12,1 Mp FX CMOS snímač oveľkosti kinofilmového políčka
  • » horčíkové telo fotoaparátu vytesnené voči stekajúcej vode
  • » závierka z uhlíkových kompozitov so zárukou až 300000 cyklov
  • » 14 bit A-D prevodník
  • » zaostrovací systém Multi-CAM3500FX s51 zaostrovacími bodmi (15 krížových)
  • » kontinuálne ostrenie a sledovanie objektu aj podľa farby
  • » sériové snímanie až 9 snímkov za sekundu vplnom rozlíšení a 11 snímkov za sekundu vrozlíšení 5 Mp
  • » jemné doladenie ostrenia na jednotlivé objektívy (20 vpamäti fotoaparátu)
  • » fotografovanie pomocou displeja (live view mode) sdvoma režimami
  • » 3-palcový LCD s výnimočným rozlíšením 922 tis. obrazových bodov
  • » HDMI výstup na kvalitné prezeranie fotografií na TV s podporou HD
  • » virtuálny horizont na vyrovnanie fotoaparátu
  • » mikrofón areproduktor na nahrávanie komentárov ahlasových poznámok kfotografiám
  • » mnoho ďalších nastavení na adjustáciu obrazu a menu fotoaparátu


Dizajn a ergonómia

Nezničiteľný terminátor T1000

Čo sa týka konštrukčnej stránky fotoaparátu, nie je čo vytknúť.

Telo je z magnéziovej zliatiny vytesnenými tlačidlami a je odolné voči stekajúcej vode. Toto som patrične otestoval v teréne. Fotografoval som ním vo výške 3000 m nad morom, za dažďa a snehu a fotoaparát celý čas fungoval bez akýchkoľvek problémov.

Keďže som však nemal možnosť odfotografovať ho v takejto akcii

(ak nerátam jednu fotku z mobilu), test odolnosti sme zopakovali v štúdiových podmienkach poriadnou spŕškou. Ani tá však nemohla D3 uškodiť. Varujem vás však, neskúšajte to s obyčajným objektívom,

ktorý voči stekajúcej vode nie je odolný.

 

Ani vnútro fotoaparátu nezaostáva. Závierka je vyhotovená z uhlíkového kompozitu a jej overená výdrž je teraz neuveriteľných 300 tisíc cyklov. Opäť tak ubehne viac času, kým budete musieť závierku vymeniť.

 

Ovládanie je ukážkové. Všetky tlačidlá a ovládače majú správny odpor, jediné veľmi exponované a jemné štvorsmerové tlačidlo má pre istotu zámok, ktorý zabráni jeho náhodnému a nechcenému stlačeniu. Menej exponovaný ovládač merania svetla má tiež zámok a zamknúť si môžete dokonca aj zadné koliesko na ovládanie clony.

 

Opäť je veľmi potešiteľné, že Nikon volí analógové ovládanie najdôležitejších a najviac používaných funkcií. To je spomínaný prípad ovládača merania svetla a podobne ovládača spôsobu ostrenia. Stačí jediný rýchly pohľad a fotograf vie, aké spôsoby má zvolené.

 

 

Ostatné najčastejšie funkcie sú vyvedené na osobitné tlačidlá. To síce môže človeka v prvej chvíli odradiť pri pohľade

na množstvo ovládačov, ktoré pripomínajú kabínu pilota bojového lietadla, ale keď sa s fotoaparátom zžijete, jeho ovládanie bude veľmi rýchle.

 

Tri často používané funkcie, ktoré má D300 na vrchnej strane tela - zmena citlivosti ISO, voľba rozlíšenia a vyváženie bielej - má D3 na zadnej strane pod druhým, informačným displejom. Meranie svetla je naopak, posunuté na hornú stranu aparátu. Toto rozloženie je typické pre najvyššiu radu Nikonov a profifotografi tak nebudú mať problém s iným ovládaním.

 

 

Oproti D300 je na zadnej strane navyše aj tlačidlo mikrofónu, mikrofón a reproduktor. K svojím fotografiám tak budete môcť pripojiť akýkoľvek komentár, ktorým môžete obrázok pomenovať, alebo si jednoducho nahrať okolnosti, za ktorých ste fotografiu urobili.

 

Hľadáčik D3-ky je krásny. Je veľký a veľmi jasný a umožňuje pohodlné snímanie a ručné ostrenie aj za slabšieho osvetlenia.

 

Spomeniem aj ďalšiu zaujímavú pomôcku, ktorou je tento Nikon výnimočný. Je ňou akási digitálna vodováha v menu nazvaná ako virtuálny horizont, ktorá pri fotografovaní zo statívu pomôže udržať rovný horizont na vašich fotografiách.

Pri takomto fotografovaní oceníte aj vstavanú roletku na zatemnenie hľadáčika, ktorá zabráni vniknutiu parazitného svetla do fotoaparátu a nechcenému ovplyvneniu expozície. Tá nám u D300-ky chýbala.

 

V praxi

 

TGV medzi fotoaparátmi

 

Nikon D3 sa vyznačuje aj veľmi rýchlymi operačnými časmi. My sme ich v našich podmienkach nevedeli namerať. Podľa špecifikácií aparát nabieha za 12ms a oneskorenie spúšte 41ms. Čo mňa osobne prekvapilo, D3-ka, aj keď má ten istý zaostrovací systém Multi-CAM3500 ako Nikon D300, ostrenie s niektorými objektívmi je citeľne rýchlejšie.

 

fotoaparát nemá problém s akciou

 

Zvlášť s pevnými sklami Nikkor AF-D 35 f2 a Nikkor AF-D 85 f1,8 je D3 rýchlejšia. Nie je to iba subjektívny dojem,

aj zvuk, ktorý pri ostrení objektívy vydávajú je rozoznateľne vyšší a naznačuje rýchlejšie ostrenie. Pravdepodobne to bude prípad aj ostatných filmových objektívov.

 

Až potom som si všimol, že označenie zaostrovacieho systému sa líši v prípone: Multi-CAM3500FX a Nikonu D3

a Multi-CAM3500DX u Nikonu D300. To by mohlo vysvetľovať tento rozdiel v rýchlosti zaostrenia s klasickými filmovými objektívmi. Aj D3 má veľmi užitočnú funkciu jemného doladenia automatického ostrenia, no popravde povedané, za tých pár týždňov, ktoré som s D3 strávil, nebolo ani raz nutné túto funkciu použiť.

 

bezchybné ostrenie aj s veľmi svetelnými
objektívmi s malou hĺbkou ostrosti

 

D3 som pritom používal s objektívmi Nikkor AF-S 14-24, f2,8 G ED N, Nikkor AF-D 35 f2, Nikkor AF-D 85 f1,8 a Nikkor AF-S 16-85, f3,5-5,6 G ED VR.

 

Chceli sme s Erikom otestovať aj rýchle ostrenie v kombinácii s kontinuálnym snímaním, ale nemali sme na to vhodný objektív. Máme ale sľúbený 70-200 AF-S VR, tak sa nám ho snáď podarí pre vás otestovať aj v kombinácii s D3.

 

Tak či onak, D3 zaostruje naozaj excelentne a so širokými ohniskami zaostrí za 0,1-0,2s.

 

Svoju povesť rýchlika TGV prístroj nezaprie ani pri kontinuálnom zaostrovaní a sériovom snímaní. Aparát v pohode stíha preostrovať objekty pohybujúce sa bežnou rýchlosťou a nasnímať ich v plnom rozlíšení s frekvenciou 9obr/s.

 

 

Ak nasadíte na D3 DX objektív (objektív s označením DX bol výhradne určený na použitie so zrkadlovkami s crop faktorom, nie s full frame senzorom!), nič sa nedeje, môžete fotografovať ďalej.

 

Teda, trochu som to prehnal, niečo sa predsa len deje a nie zanedbateľné.

Ak nasadíte na D3 objektív označený ako DX, fotoaparát rozozná, že ide o objektív s menším polomerom obrazu a automaticky začne snímať iba výrezom zo senzora a to v rozlíšení 5Mp. V hľadáčiku sa automaticky objavia tmavšie okraje, ktoré vyznačia, z akej plochy teraz snímate. Urobia v podstate nejaký orez v hľadáčiku, ktorý je ekvivalentný skutočnému uhlu objektívu.

 

V tomto 5Mp režime dokáže aparát snímať v sérii s frekvenciou 11 obr./s.

 

U D300 som si trochu odvykol prehliadať a zväčšovať obrázky dvoma rukami. Po stlačení tlačidla play na zväčšenie obrázka musíte jednou rukou stlačiť tlačidlo lupy - zväčšenia a zadným ovládacím kolieskom zväčšiť obrázok.

Podobne to majú Canony jednotkového radu.

 

Spoľahlivosť expozície

 

Je úžasná. Fotoaparát akoby rozmýšľal vašim mozgom. Neviem to opäť presne vysvetliť, ale korekcie som používal oveľa menej ako u D300, ktorá má rovnaké spôsoby merania svetla ako D3. Ale jednoducho výsledok je ten, že je omnoho ľahšie dosiahnuť presnú expozíciu v polo-manuálnych režimoch priority času a clony. Aj keď je potrebná korekcia expozície, je ľahko odhadnuteľná. Toto sa týka celoplošného 3D merania expozície.

 

Bezchybná expozícia aj v rafinovanom svetle (protisvetlo, hmla, odrazené svetlo)

 

Svetlo meria 1005 pixelový RGB senzor a môžete si zvoliť buď spomínané matrixové celoplošné meranie alebo

so zvýhodneným stredom (75% váhy sa kladie na stred a 25% na okraje) alebo bodové meranie s presnosťou 1,5%. Bodové meranie si môžete previazať s používaným zaostrovacím bodom.

 

Live view

 

Nikon poskytuje dva spôsoby snímania live view. Jeden pre snímanie „z ruky" a druhý pre snímanie zo statívu. Rozdiel

je v spôsobe zaostrovania.

 

Prvý spôsob zaostruje presne tak, ako to zrkadlové fotoaparáty bežne robia. Keďže pri snímaní pomocou živého náhľadu sa zrkadlo vyklopí do hornej polohy aby odkrylo senzor, zakryje matnicu aj senzory zaostrovania. Pre zaostrenie pomocou týchto klasických senzorov musí aparát znova sklopiť zrkadlo, zaostriť a potom ho znova vyklopí a poskytne živý náhľad na scénu. Ak spúšť dotlačíme na doraz, fotoaparát nasníma záber a sklopí zrkadlo.

Ak chceme aj nasledujúci snímok urobiť pomocou live view, musíme ďalším stlačením opäť vyklopiť zrkadlo a získať živý náhľad.

 

Druhý spôsob live view snímania vynecháva jedno sklopenie zrkadla pre zaostrenie pomocou klasických AF senzorov. Namiesto toho, v druhom režime live view, aparát s vyklopeným zrkadlom pri stlačení tlačidla AF-ON zaostruje pomocou detekcie kontrastu priamo na snímacom senzore tak, ako sme na to zvyknutí u kompaktov.

 

V tomto režime je o jedno sklopenie zrkadla menej a môžete si pre zaostrenie AF vybrať akékoľvek miesto na displeji (čiže vo fotografovanej schéme) aj v extrémnych okrajoch a rohoch scény.


Na druhej strane, toto zaostrenie je citeľne pomalšie v porovnaní so zaostrovaním pomocou klasických senzorov AF. Zaostrovanie v live view „zo statívu" je tak nakoniec pomalšie, ako u kompaktných fotoaparátov.

 

Najväčšou výhodou live view režimov snímania tak ostáva možnosť až 10-násobného priblíženia scény a pohodlného, rýchleho a presného manuálneho zaostrenia objektívu na akúkoľvek oblasť v obraze.

 

Nevýhodou live view systému u Nikonu oproti Canonu je sklopenie a vyklopenie zrkadla tesne pred otvorením závierky

a to aj v prípade, že zaostrené už bolo. Zbytočne sa tak ozýva rušivý klepot zrkadla a live view mód sa tak nedá použiť na tiché snímanie scén, pri ktorých nesmieme rušiť. Canon v tichom móde po zaostrení nesklápa zrkadlo pred expozíciou a jeho spúšť sa dá nastaviť tak, že aj po expozícii sa sklopí len veľmi pomaly a mäkko, alebo sa sklopí až po uvoľnení spúšte. Pri snímaní tak počuť iba veľmi tichú závierku. U Nikonu počuť tri údery zrkadla.

 

Malé ale potešiteľné

Tu chcem spomenúť veci, ktoré som pred časom vytýkal o radu nižšie položenému Nikonu D300.

Sú to maličkosti, ktoré som vtedy z povinnosti objektívnej recenzie (veď v každej musí byť aspoň jedno negatívum, však ;)) spomenul a ktoré sa na moje potešenie u D3 objavili.

 

Clona hľadáčika

Možno si poviete, že ide o malichernosť, ale je iritujúce cloniť hľadáčik rukou pri fotografovaní zo statívu, aby som zamedzil parazitnému svetlu vniknúť do fotoaparátu. Keď fotografujete povedzme nočnú snímku s pomerne silným svetlom spoza fotoaparátu, toto svetlo vniká do fotoaparátu cez systém hranolu a zrkadiel a môže ovplyvniť expozíciu, keďže svetlo pred objektívom je slabučké. Výsledkom je podexponovaná fotografia.

 

Vtedy máte iba jedinú možnosť, zatieniť hľadáčik, aby sa cezeň nedostalo svetlo dovnútra. Ako som povedal, môžete

to urobiť rukou a riskovať dotyk s fotoaparátom a roztrasenie záberu, alebo použijete lamelové tienidlo fotoaparátu,

ak ho má. A práve to, ak ho má. Nikon si túto jednoduchú, no praktickú súčasť fotoaparátu rezervoval pre najvyšší rad DSLR. Keďže D3 je takým fotoaparátom, môžeme ju za to pochváliť.

 

Zvukové poznámky

Ďalšia užitočná vec, ktorá nechýba v žiadnom kompakte (dokážu nahrávať video so zvukom), ale opäť, objavuje sa nie u D300, ale až u D3. Predstavte si môjho priateľa, fotografa, ktorý fotografuje denne kvantum ľudí s redaktorom,

ktorý mu hovorí, koho má fotiť. On ale mnoho z týchto ľudí nepozná a ani si ich nezapamätá. Veľmi jednoducho si

po vyfotografovaní nahrá do zvukovej poznámky meno fotografovaného a je to vyriešené. Podobne si môžete nahrať k fotografiám zaujímavosti, ktoré sa dozviete napríklad od sprievodcu na rôznych miestach, počnúc od dovolenky

až po prehliadku historických pamiatok. Akáže je to slávna socha? Do kelu, veď to ten sprievodca vravel.

So zvukovými poznámkami k fotografii máte po takých starostiach.

 

Obrazová kvalita

 

Nekompromisná! Myslím to teraz úprimne, nemal som doteraz v teste lepší foťák, hlavne čo sa týka výkonu pri vysokých citlivostiach ISO.

 

Mysleli ste si niekedy, že by bolo možné fotiť krajinku na ISO 800? Určite ma teraz podozrievate, že sa mi niečo stalo keď takto píšem, ale nie, je to pravda. Fotka pri krajinke s ISO 800 vyzerá ako u niektorých zrkadloviek pri ISO 200.

 

ISO 800, perfektné prekreslenie detailov, neviditeľný šum

A pokračovať možno ďalej. Pri ISO 1600 D3 „šumí" ako iní pri ISO 400 a pri 3200 je lepšia ako väčšina pri 1600.

 

ISO 1600 - zatiaľ nevídaná kvalita, možno použiť smelo aj na väčšie aplikácie


Obraz pri vysokých citlivostiach je nielen najmenej zašumený v porovnaní s ostatnými fotoaparátmi, ale je aj atraktívnejšie sfarbený. Vysoká citlivosť sa zväčša už od ISO 1600 u fotoaparátov prejavuje okrem zvýšenia šumu v obraze aj poklesom saturácie a obraz je postihnutý akýmsi sivým závojom. U Nikonu D3 sa tento problém prejavuje

až od ISO 6400.

 

Farebné podanie Nikonu D3 je prekvapujúco výrazné pri prednastavených štandardných hodnôt, čo je trochu výnimkou. Doteraz bola tradícia zachovať čo najneutrálnejšie podanie u profesionálnych aparátov s predpokladom, že ak profík bude chcieť, farby si dodatočne v PC vytiahne, alebo si zvolí režim živé farby (vivid).

 

Niekedy to bolo až na škodu, pretože pri štandardných nastaveniach fotka z profi fotoaparátu vyzerala „horšie" ako z low end zrkadlovky, ktorá mala vyžiarené farby, kontrast a bola dosť doostrená. Nikon zvolil podľa mňa lepšiu cestu,

keď farby sú síce atraktívne a kontrast je málinko dvihnutý, ale nie je aplikované silné doostrenie, ktoré má

pri nevhodnej aplikácii najdeštruktívnejší vplyv na obraz. Fotografie sú tak z fleku atraktívne a fotograf si ich môže doostriť podľa svojej predstavy.

 

živé farby, množstvo detailov

 

Samozrejme, ak chcete čo najneutrálnejšie farby, stále máte k dispozícii režim neutral alebo portrét. V poslednom fotoaparát zachováva atraktívnu a nepresaturovanú pleťovku.

Posledným režimom v Picture control menu je monochromatický režim, kde si môžete nastaviť rôzne farebné filtre v čiernobielej fotografii, alebo môžete rovno fotiť do určitej monochromatickej farby.

 

Mne učarovali filtre čiernobielej fotografie, ktoré naozaj suplujú účinok farebných kontrastných filtrov v klasickej čiernobielej fotografii.

ČB režim, červený filter

 

Majú podobne ako klasické filtre nielen účinok na kontrast obrazu ale aj na podanie šedej škály rôznych farieb.

 

Ukážka ČB režimov a prevodu farieb do ČB škály - červený a žltý filter

 

Dynamický rozsah (rozsah jasov a tieňov, ktoré ešte obsahujú detaily) D3 je taktiež vynikajúci. Ak fotografujete do NEF (raw formát Nikonu), dokážete spätne v procese vyvolávania rawu dostať kresbu aj tam, kde už bola u JPG dávno nenávratne stratená. Na druhej strane by som dynamický rozsah porovnal k dynamickému rozsahu D300, čo ma trochu prekvapilo, keďže som od D3 čakal možno ešte o kúsok väčší.

Potom som sa ale potešil, keďže to len dokazuje kvality mojej D300 v zachytení vynikajúceho rozsahu tieňov a svetiel. :)

 

Ukážky vynikajúceho dynamického rozsahu

 

Aj D300 aj D3 sa svojím dynamickým rozsahom radia medzi najlepšie fotoaparáty súčasnosti a možno ich smelo porovnávať s dynamickým rozsahom najsilnejšej konkurencie.

 

Podobne ako Nikon D300 aj Nikon D3 má softvérové odstránenie nedostatkov objektívov. Ani najlepší a najdrahší objektív nie je bez nedostatkov. Aj veľmi drahé objektívy s vysokým rozlíšením trpia často chromatickou aberáciou, hlavne pri otvorenej clone.

Firmvér fotoaparátu tieto nedostatky farebných okrajov, ktoré zneostrujú obraz úspešne odstráni.

 

Podobne si vie firmvér poradiť aj s vinetáciou a účinne odstráni úbytok svetla smerom k okrajom obrazového poľa snímača.

 

Fotoaparát sa teda stará o chybičky krásy v obraze a vám už neostáva nič iné, iba sa kochať pohľadom na technicky dokonalé fotografie. Ostáva už iba na fotografovi, či popri technickej kvalite budú jeho fotografie účinné i obsahom, kompozične a výrazom. :)

 

Záver

 

Pre koho je teda fotoaparát určený? V prvom rade pre tých, ktorí využijú jeho rýchlosť, zaostrovanie, kontinuálne snímanie a jeho výkon pri vysokých citlivostiach ISO. Sú to fotografisti športu, reportážnici až po vojnových fotografov. Jeho extrémna odolnosť je veľkým plusom pre profíkov, ktorí sa nemusia starať o každé ťuknutie.

 

Ak máte D300 a fotografujete tak do citlivosti ISO 1600, prechod sa neoplatí. D300 zdieľa so svojím väčším bratom veľmi veľa vymožeností a kvalít. Ak ale fotíte nad 1600, D3 určite využijete k plnej spokojnosti a od začiatku budete naozaj veľmi milo prekvapení.

 

+  kvalita stavby tela fotoaparátu (tienidlo hľadáčika)

+  veľký a jasný hľadáčik

+  ovládanie funkcií, manuálna kontrola častých funkcií

+  slot na dve CF karty

+  veľmi rýchle operačné časy a zaostrovanie

+  displej

+  obrovské množstvo užívateľských nastavení s pamäťou na ne

+  jemné nastavenie ostrenia podľa objektívov a ich uloženie do pamäte

+  bezkonkurenčný výkon pri vysokých citlivostiach ISO

+  výborný dynamický rozsah

+  výrazné farby, citlivý algoritmus doostrenia

+  výborné firmvérové odstraňovanie nedostatkov objektívov (chromatická aberácia a vinetácia)

+  vynikajúce meranie svetla aj vo veľmi ťažkých svetelných podmienkach

+  výborná výdrž batérií, nabíjačka pre dva akumulátory

 

-  chýba vstavané odstraňovanie prachu na senzore

-  rozmery nemusia vyhovovať osobám s malými rukami

-  predsklopenie zrkadla nefunguje so samospúšťou - je potrebné zakúpiť elektronickú káblovú spúšť

 

 

14-24 - veľmi dobre

zvládnuté protisvetlo

14mm 24mm
14mm 24mm
14mm 24mm ČB režim

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
REEFE
2008-08-15 11:33:45
cisto a jednoducho napisane, bolo mi potesenim precitat si tento vyborny clanok - kedze som nikonista tak ma tesia tieto info o to viac :)
 
2008-08-15 12:55:59
paradna recenzia, chalani ste sa zase blysli :)

otazocka, ako sa riesi prach, ked tam nie je interny ´shaker´ ? stale sa ofukuje?
otazocka c. 2, poskytuje dualna karta aj iny rezim ako mirorring? napr. na jednu kartu raw a na druhu jpeg?
 
head
2008-08-15 13:02:38
super clanok, jedine co mi vadi je, ze vsetko vnom je oddelene ako zoznam (tie bodky myslim ;)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-08-15 13:09:15
Podla Nikonu nie je cistenie snimaca z dovodu 100% pokrytia hladacika. Na D300 cistenie dali ale ma uz len 95%.
 
julo kotus
2008-08-15 13:10:09
Azaziel: 1. áno, stále sa prach rieši ofukovaním alebo lepšie v servise
2. duálny slot umožňuje aj súčasne nahrávanie RAW na jednu CF a JPG na druhú.

head: nerozumiem, aké bodky?
 
slavmiro
2008-08-15 13:11:15
jedno male + pre D300 je v rozmiestneny zaostrovacich bodov, ktore lepsie pokryvaju scenu. Ako sa toto javilo pri D3-jke pre majitela D300ky?
 
Bacaardi
2008-08-15 13:22:12
PARADNY fotak, PARADNE fotky, PARADNY clanok.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-08-15 14:11:55
Firefox a Mozilla nekorektne zobrazuje css styl li/ul. Su posunute odrazky.
 
Albedo
2008-08-15 14:28:17
jedno co mi na tom vsetkom vadi, ze je to nikon. ale nie, uz sa tesim na odvetu canonu - 5d mkII, ci ako sa to nakoniec bude volat :-)))
 
Albedo
2008-08-15 14:30:30
mne zobrazuje uz aj explorer, ze stranka obsahuje chyby.
 
Albedo
2008-08-15 14:32:45
inak som presvedceny, ze keby c 1ds mk III urobili len 12 mpx, tak sumi este menej ako d3 :-)
 
Albedo
2008-08-15 14:52:36
syntakticka chyba v AJS_fx.js riadok 8. :-)
 
IO-NR
2008-08-15 17:07:32
Super fotak, nadherny hladacik,..skoda, ze sa mi nedrzi tak dobre ako Canony, ale asi ide len o zvyk - konecne ma aj Nikon /2/ spickove profi stroje. Este aby sa pridalo aj Sony, nech je konkurencia.
 
DodoFot
2008-08-15 17:18:27
pekny clanok. mozem len potvrdit jeho obsah :-)
Azaziel, na tvoju otazku c.2: dualna karta poskytuje 3 mozne rezimy. mirroring, t.j. co je na jednej, je aj na druhej, na jednu kartu raw a na druhu jpeg a kontinualny, kde po zaplneni prvej karty automaticky pokracuje v ukladani na druhu kartu.
 
sHTiF
2008-08-15 17:18:28
príspevok od: Karol Srnec
Podla Nikonu nie je cistenie snimaca z dovodu 100% pokrytia hladacika. Na D300 cistenie dali ale ma uz len 95%.
Tak D300 ma 100% pokrytie hladacika narozdiel od starsej D200. Este som to prave teraz checkol jak na dpreview tak aj v samotnom manualy.
 
2008-08-15 18:40:04
dakujem za odpovede, rezim raw+jpeg ma uspokojuje :)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-08-15 18:41:56
príspevok od: sHTiF
Tak D300 ma 100% pokrytie hladacika narozdiel od starsej D200. Este som to prave teraz checkol jak na dpreview tak aj v samotnom manualy.
Pardon, opravujem, jedna sa o D700.
 
2008-08-15 21:50:18
maly dodatok ku D3. Taky pop.upgrade. :) Ak by mali majitelia zaujem ta asi 15 dni sa uz da namotovat do D3 http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=25465&p. :) priblizna cena USA 400 dolacov UK 230 libracov.
 
2008-08-15 22:05:10
co sa tyka ostrenia.1.7.2008 bolo opdatnute firmware, ktore udajne este zrychluje a spresnuje ostrenie. ja som si nevsimol rozdiel.
...ostrenie v kombinácii s kontinuálnym snímaním..:(70-200 AF-S VR) to vam vytvori usmev na tvari a asi aj otvori oci do sirok, ked si to potom zoomnete na lcd-cku.
 
2008-08-16 19:30:48
príspevok od: IO-NR
Super fotak, nadherny hladacik,..skoda, ze sa mi nedrzi tak dobre ako Canony, ale asi ide len o zvyk - konecne ma aj Nikon /2/ spickove profi stroje. Este aby sa pridalo aj Sony, nech je konkurencia.
ako keby to nei jedno co mas ci canon alebo nikon ked nemas napad tak mozes ma aj ferary
 
sunajn
2008-08-17 00:08:44
Admin čítal, čo som mu písal?
 
dramatiq
2008-08-17 19:53:06
ukazkova recenzia + ukazkove fotky = len tak dalej Jules!!

na hl stranke v podnadpise tohto mate mensi preklep..(pre)
 
IO-NR
2008-08-18 07:47:20
príspevok od:
ako keby to nei jedno co mas ci canon alebo nikon ked nemas napad tak mozes ma aj ferary
tomu som sice nerozumel, no diky za re:D:D
 
Ronn
2008-08-18 10:21:07
no radsej budem setrit na kvalitnejsie sklo ako na tento fotak :) cena okolo 110tis,-SK (v UK)

Vyborny clanok!
 
2008-08-21 21:02:00
kratke video ku AF fine tune..
http://www.youtube.com/watch?v=zLCnb_DWbvo&feature=related
 
2008-08-26 09:04:53
mam jednu otazocku ohlado 14-24-ky.. vidim, ze foto su kvalitativne velmi dobre, -pozeram teraz na ostrost..napriek niekolkym pokusom doladit autofokus, stale mam dojem, ze mi to nehra s tou d3.. mas nejake skusenosti s tymto problemom.. nejake nastavenie af? ..ak, tak ake hodnoty hodnoty?
 
2008-08-26 09:05:34
... problem sa ukazuje hlavne pri 14 mm
 
2008-08-26 09:08:28
este poddotaz a otazocka... aky firmware bol vo fotaku? mam totiz pocit, ze sa to objavilo az po updatnuti 2-jky...
 
maciq
2008-08-30 20:21:29
Pri zobrazení objektívu sa namiesto svetelnosti ´f´ dostala ´1´ a tak sa to zmenilo na strašidelných AF-S 14-24 12,8 G ED N.
 
julo kotus
2008-09-02 11:54:34
príspevok od:
este poddotaz a otazocka... aky firmware bol vo fotaku? mam totiz pocit, ze sa to objavilo az po updatnuti 2-jky...
Bola to verzia softvéru (firmvéru) 1.0.0, problémy s AF som nemal na žiadnom zo spomínaných objektívov. 14-24 ostrí však tak blízko, že na 14mm často už veľmi blízke objekty, ktoré sa zdajú byť v pohode sú už mimo dosah aj takej extrémnej hľby ostrosti.
 
2008-09-06 23:40:20
príspevok od: julo kotus
Bola to verzia softvéru (firmvéru) 1.0.0, problémy s AF som nemal na žiadnom zo spomínaných objektívov. 14-24 ostrí však tak blízko, že na 14mm často už veľmi blízke objekty, ktoré sa zdajú byť v pohode sú už mimo dosah aj takej extrémnej hľby ostrosti.
dik za info.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované