Do redakcie sa nám dostala zostava od Nikonu, ktorá patrí do kategórie toho najlepšieho, čo v súčasnej dobe existuje a čo si môže fotograf priať, najmä keď je zameraný na akčné fotografovanie.
Prinášame vám praktické skúsenosti z dvojtýždňového spolunažívania s fotoaparátom Nikon D3s a objektívom Nikkor AF-S 70-200/2,8 G ED VR II. Keďže predchádzajúci model Nikon D3 už prešiel našim redakčným testom , sústredíme sa najmä na hlavné rozdiely medzi nimi, a na to, ako sa táto dvojica správa pri fotografovaní - vyskúšali sme ho v meste a v nasadení pri halovom športe.
Prvý dojem
Po rozbalení dvoch pomerne rozmerných krabíc v tradičnej zlatej farbe tejto značky a nasadení objektívu na telo máme pred sebou „poriadne delo", vážiace v plnej zbroji zhruba tri kilogramy. Pohybovať sa s ním kdekoľvek medzi ľuďmi vzbudzuje väčšinou rešpekt - u niektorých uznanlivé kývanie hlavou, u niektorých zase pohľady plné obáv, že by sa mohli ocitnúť na nejakých fotkách proti svojej vôli. Skrátka, človek s týmto „náradím" v ruke rozhodne nemôže byť nenápadným jedincom na verejnosti.
Rozmerné telo D3s s integrovaným batériovým gripom je veľkosťou a váhou vyváženým spoločníkom nového telezoomu 70-200. Ergonómia držania je veľmi dobrá, úchop a váha podporujú stabilitu pri práci. Prípadné námietky by mohli mať užívatelia s menšími rukami, alebo ženy, pre ktoré môže byť náročnejšie zvyknúť si na pomerne veľký a ťažký aparát v kombinácii s objektívom približne rovnakej hmostnosti. Ovládacie prvky fotoaparátu sú až na drobné rozdiely v podstate totožné s modelom D3, o ktorých už bola reč v spomínanej podrobnej recenzii. Preto môžeme len zopakovať, že všetko podstatné má na tele dedikované tlačidlo alebo prepínač v bezprostrednom dosahu, takže ovládanie je rýchle, intuitívne a spoľahlivé - jedným slovom vynikajúce. Menu prístroja je pomerne košaté, ale najčastejšie používané položky je možné zaradiť do rýchlo prístupného vlastného menu. Okrem toho je možné užívateľsky priradiť funkcie aj niektorým tlačidlám, čo pomôže prispôsobiť si aparát podľa individuálnych potrieb.
Jediná (už v recenzii D3 zmienená) pripomienka k ergonómii sa týka spôsobu zväčšovania fotografií na monitore fotoaparátu. Kým v nižších modeloch (D300, D700) na to slúži jedno tlačidlo, v rade D3/D3s/D3x sa obsluhuje s dvomi rukami prostredníctvom tlačidla a kolieskového ovládača. Pokiaľ mal fotograf zaužívané jednotlačidlové ovládanie zväčšovacej lupy, jej obsluha na D3s sa mu môže javiť spočiatku menej pohodlná - je to však zrejme otázka zvyku.
Čo prinieslo písmenko „s"
Už D3 mala hlavné devízy v podobe nízkeho šumu pri vysokých citlivostiach ISO, výborného (presného a rýchleho) autofokusu, vynikajúcej operačnej rýchlosti, príjemne veľkého hľadáčika, veľkého monitora s vysokým rozlíšením, ako aj odolného tela, utesneného proti prachu a vode.
Pozrime sa teda na najmarkantnejšie rozdiely D3s v porovnaní s D3. Vzhľadom na to, že ide o model high-end triedy, asi najmenej dôležitou novinkou je nahrávanie videa (v max. rozlíšení 1280 x 720 s 24 fps).
Ďalšou novou funkciou je tzv. tichý režim snímania, určený na fotografovanie na miestach, kde by zvuková kulisa robustnej konštrukcie zrkadlo-snímač mohla pri exponovaní nadmieru vyrušovať. Zvukový prejav je v tomto režime čiastočne utlmený - vyznačuje sa tichším, ale dvojitým cvaknutím, zrkadlo sa totiž vracia do svojej štandardnej polohy oneskorene, v momente úplného uvoľnenia spúšte.
Podstatne žiadanejšou novinkou je vybavenie fotoaparátu samočistiacim mechanizmom snímača, ktorý chýba v modeloch D3 aj D3x (ale napr. v D700 ho už nájdete).
Aj keď sa rozlíšenie snímača nezväčšilo (12,4 MPx), dočkal sa významnejšieho prepracovania. Nový snímač bez zvýšenia hustoty pixelov prináša najväčšiu pridanú hodnotou modelu D3s, spočívajúcu v ešte lepšom zvládaní šumu pri vysokých citlivostiach ISO. Ak bola D3-ka v tomto ohľade kráľom, D3s je "superkráľom" (vzhľadom na pridané písmeno „s"). Štandardný rozsah citlivostí ISO je 200 - 12800, ale v rozšírenom režime má maximálnu hodnotu neuveriteľných 102 400 ISO (slovom stodvatisícštyristo!). Prirodzene, táto medzná hodnota nie je prakticky využiteľná, ale znamená to, že sa zvýšila hranica maximálnej citlivosti, ktorá je reálne využiteľná. Závisí to od konkrétnej aplikácie výstupu, ale všeobecne by sa dalo skonštatovať, že do 6400 ISO je výsledok vynikajúci a za istých okolností je aj hodnota 12800 ISO akceptovateľná. Asi nebude veľmi prehnané keď povieme, že blesk prestáva byť nevyhnutným doplnkom tohto fotoaparátu pre situácie s nízkou hladinou osvetlenia, pretože kvalita výstupov pri vysokých citlivostiach umožňuje takmer vždy využiť svetlo, ktoré je k dispozícii. Pre blesk zostane pole pôsobnosti najmä pre prípady kreatívneho dotvorenia svetelnej konštrukcie fotografovanej scény.
Porovnanie výstupov z modelov D3s a D3 pri rôznych citlivostiach sú na nasledujúcich obrázkoch. Pre názornosť sú to výrezy 1:1, po kliknutí sa vám stiahnu originály v plnej veľkosti (sú to niekoľko MB súbory, takže chvíľku to môže trvať).
Testovacia scéna z ktorej pochádzajú výrezy pri rôznych citlivostiach D3 a D3s
Nikon D3s
|
Nikon D3
|
ISO 200
|
ISO 200
|
ISO 800
|
ISO 800
|
ISO 1600
|
ISO 1600
|
ISO 3200
|
ISO 3200
|
ISO 6400
|
ISO 6400
|
Pri citlivosti 1600 ISO je rozdiel zanedbateľný, pri 3200 ISO sa už začína mierne prejavovať, a relevantným sa stáva pri 6400 ISO.
Pre zaujímavosť ešte prikladáme zábery snímané s citlivosťou 12800 ISO a maximálnou hodnotou 102400 ISO (kliknutím na obrázok sa vám stiahne originál).
12800 ISO (8,1 MB) | 102400 ISO (15 MB) |
Istá nepresnosť automatického vyváženia bielej v prípade rôznych druhov umelého osvetlenia je už „tradičným" problémom zrkadloviek. Nasledujúci príklad ukazuje Auto WB pri žiarovkovom osvetlení.
Vyváženie bielej v režime Auto WB
|
Presné vyváženie na neutrálnu plochu |
Nikkor AF-S 70-200/2,8 G ED VR II
Tento špičkový telezoom je nástupcom modelu VR I. Aj predchádzajúca generácia dosahovala vynikajúce výsledky, ktoré zatieňoval jediný závažnejší hendikep v podobe výraznejšej vinetácie na full frame zrkadlovkách. Pokles jasu v rohoch pri najširšom ohnisku a úplne otvorenej clone je pri tejto novej verzii samozrejme tiež badateľný, ale jeho miera je prijateľná.
Vinetácia pri F2,8 f=70 mm
Objektív je vybavený antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat a optickou stabilizáciou druhej generácie (VR II), ktorá sľubuje 4-násobné predĺženie expozičných časov pri fotografovaní z ruky. Boli sme zvedaví, ako je na tom s kresbou v strede a v rohu obrazovej plochy pri rôznych clonách. Výsledky testov si môžete pozrieť na nasledujúcich obrázkoch - všetky boli snímané s najkritickejšou ohniskovou vzdialenosťou 200 mm.
Testovací obrázok, z ktorého pochádzajú výrezy nižšie v mierke 1:1
clona | stred | roh |
2,8 | ||
4 | ||
8 | ||
16 |
Na rôznych fórach na internete sa diskutovalo o probléme „odlupovania farby" vo vnútri tohto objektívu. Nikon vydal vyhlásenie, že svetlé body, ktoré cez extrémne zväčšujúcu šošovku môžu byť pri pohľade do objektívu viditeľné, sú dôsledkom technológie výroby antireflexnej vrstvy a neovplyvňujú optický výkon. Na testovanom kuse síce boli na vnútornej strane tela drobné biele bodky, ale nezaregistrovali sme z tohto titulu žiadny problém.
Pre praktické overenie tejto špičkovej techniky v teréne som ju „prevetral" okrem bežného fotenia v meste aj pri halovom športe, lebo ma zaujímalo najmä to, ako sa bude správať objektív pri fotografovaní dynamických scén pri nízkej hladine osvetlenia.
V meste
V meste sa fotilo podľa očakávania úplne bezproblémovo. V podstate sa nevyskytla žiadna situácia, v ktorej by D3s-ka spolu so skvelým Nikkorom zaváhala. Aj keď som niečo zrazu zbadal a chcel som fotiť okamžite, zaostrenie bolo bleskové. Expozícia v poloautomatických režimoch bola presná a hlavne predvídateľná, takže väčšinou som vedel svoj zámer dosiahnuť prostredníctvom korekcie expozície hneď na prvý krát. Veľmi užitočnou pomôckou je „zabudovaný" virtuálny horizont, najmä ak si ho človek priradí na jeden z programovateľných funkčných tlačidiel na prednej strane prístroja.
Jedným z dôležitých vlastností objektívov je spôsob podania oblastí mimo hĺbku ostrosti (tzv. bokeh). Je to charakteristika, ktorá nie je merateľná exaktne, ale má značný vplyv na vyznenie fotografie. V tomto ohľade patrí tento objektív medzi najlepšie vo svojej triede. Bokeh rozostreného pozadia je veľmi jemný a príjemný. Nakoniec si môžete názor utvoriť aj sami z priložených fotografií. Rozostrené popredie má trochu „tvrdší" charakter, je však stále akceptovateľné. Zvládanie prostisvetla je tiež na veľmi slušnej úrovni.
F22 f=200 mm
|
F2,8 f=200 mm
|
F2,8 f=200 mm
|
F2,8 f=175 mm
|
F2,8 f=200 mm
|
F2,8 f=200 mm
|
F2,8 f=200 mm
|
F2,8 f=200 mm
|
Protisvetlo so slnkom priamo v zábere
Stabilizátor objektívu umožňuje predĺžením expozičného času zachytiť pohybovú neostrosť pri zachovaní ostrosti statických častí scény bez použitia statívu. Tento efekt môžeme využiť napr. aj na bežných fotoprechádzkach mestom, kam sa vyberieme bez ďalšieho príslušenstva, resp. v situáciách, kedy by bolo obmedzujúce motať sa so statívom.
1/40 sec. F22 f=200 mm
|
1/25 sec. F20 f=70 mm
|
1/40 sec. F22 f=200 mm
Keď sa začalo podvečer stmievať, ani sa mi nechcelo ísť domov. A ani som nemusel. Po zapnutí stabilizátora som mohol fotiť z ruky pokojne aj ďalej. Schválne som si chcel overiť, či oficiálny údaj predĺženia expozičného času o +4EV nie je prehnaný. Bez akejkoľvek podpery a bez nejakého špeciálneho úsilia som z ruky vyfotil záber s časom 1/8 s pri ohniskovej vzdialenosti 135 mm - výsledok si môžete pozrieť na nasledujúcom obrázku vrátane výrezu 1:1.
1/8 sec. F13 f=135 mm | výrez 1:1 |
Neskôr, keď sa ešte viac zotmelo, použitie stabilizátora už nestačilo, ale po postupnom zvyšovaní citlivosti bez citeľnej degradácie obrazu sa ma zmocnil zvláštny pocit „fotografickej voľnosti". Moje „šantenie" ukončil až moment zaplnenia 8 GB pamäťovej karty.
V každom prípade to môžem uzavrieť tak, že to bolo maximálne pohodové fotenie v meste.
1/60 sec. F8 f=122 mm ISO=3200 |
1/50 sec. F3,5 f=150 mm |
Šport
Nevedel som sa dočkať, kedy sa už konečne dostanem k fotografovaniu športu, čo je jeden z mojich obľúbených žánrov. Najskôr to bol hokej, kde nedostatok svetla nie je až taký výrazný. Väčším úskalím je tu rýchly a často aj nepredvídateľný pohyb. Druhý problém spočíva v tom, že dobré zábery sa dajú robiť z nízko položeného stanovišťa, ale ľadová plocha je obkolesená plexisklom, ktoré je špinavé a poškrabané. Bol som nesmierne zvedavý, ako sa s týmito podmienkami popasuje jeden z najlepších AF systémov súčasnosti spolu s objektívom, vybaveným ultrazvukovým zaostrovaním.
Ako prvé som si vyskúšal kontinuálne zaostrovanie v režime automatického sledovanie objektu (3D-tracking). Aktívny zaostrovací bod ochotne a rýchlo poskakoval za hráčmi, zaostrovanie a komponovanie dynamických scén tak bolo relatívne pohodlné. V tomto režime sa objavili občas aj nepodarky z titulu nesprávneho zaostrenia. Mal som pocit, že sledovacia automatika „stráca" občas hráčov najmä preto, lebo telá a dresy hráčov (na ktoré sa autofokus „chytá") tvoria v zápale hry veľmi nestabilnú a meniacu sa „vizuálnu vzorku", čo sťažuje jednoznačnú automatickú identifikáciu ich polohy. Problémy občas spôsobuje aj to, keď do záberu vbehne ďalší hráč v rovnakom drese, čo môže pomýliť sledovací systém.
1/640 sec. F2,8 f=150 mm ISO=2000
|
1/800 sec. F2,8 f=200 mm ISO=1600
|
1/640 sec. F2,8 f=70 mm ISO=1600 |
1/640 sec. F2,8 f=116 mm ISO=1250 |
Potom som zostal pri mojom obľúbenom štandardnom kontinuálnom zaostrovaní. Musím skonštatovať, že automatické zaostrovanie bolo naozaj veľmi rýchle; nestíhalo iba občas, v extrémnych situáciách pri vehementnom šprinte hokejistov oproti mne a vo vzdialenosti pár metrov, kde je hĺbka ostrosti minimálna. Problém s ostrosťou záberov fotografovaných cez plexisklo vznikal najčastejšie kvôli nečistotám, škrabancom a deformáciám samotného plexiskla, ale zaostrená vzdialenosť bola vlastne väčšinou v poriadku.
1/200 sec. F5 f=200 mm ISO=1250 |
1/640 sec. F2,8 f=122 mm ISO=1250 |
Sekvenčné fotenie s „kadenciou" 9 fps spolu so zvukovým sprievodom robustnej uzávierky mi dodávali pri fotení sebavedomie. Aj keď nie som zástancom takéhoto „sekania" množstva záberov, občas sa to môže hodiť, najmä pri strelách, pretože to zvýši šancu, že sa získa záber aj s letiacim pukom na „správnom mieste". Podčiarknuté, spočítané: zdalo sa mi, že sa mi fotí hokej akosi ľahšie, než tomu bolo donedávna (použitím D700 + Nikkor AF D 80-200/2,8).
Nasledujúci týždeň ma čakal basketbal. Tu už bolo svetla naozaj poskromne. Na druhej strane som ale nemusel bojovať s nechcenými „efektovými a zmäkčujúcimi filtrami" v podobe plexiskla, ošľahaného tvrdými súbojmi hokejistov. Bolo až lahodné zvyšovať ISO bez obáv z výraznejšieho nárastu šumu.
1/500 sec. F2,8 f=130 mm ISO=2000
|
1/500 sec. F2,8 f=150 mm ISO=2000
|
1/500 sec. F2,8 f=200 mm ISO=2000 | 1/500 sec. F2,8 f=135 mm ISO=2000 |
Autofokus tiež dostal riadne zabrať. Pri záberoch z mierneho podhľadu pritom boli podmienky dosť drsné, lebo pri stropnom osvetlení sa od palubovky neodráža späť toľko svetla (ako napr. od ľadu pri hokeji). Hráči v pohybe si často sami tienia partie, na ktoré sa zaostruje, takže senzor automatického zaostrovania musí s nedostatkom svetla a kontrastu neustále bojovať. Napriek tomu môžem zase len a len potvrdiť kvality autofokusu a ultrazvukového zaostrovania. Fotoaparát zaostruje a reaguje skutočne nesmierne rýchlo a spoľahlivo. Odpad v zmysle neostrých záberov je minimálny. Po skončení prezerania fotografií z tohto zápasu som vypínal počítač s pevným rozhodnutím, že si tento objektív musím pre seba objednať...
1/500 sec. F2,8 f=140 mm ISO=2000 | 1/80 sec. F7,1 f=135 mm ISO=2000 |
Záver
Úprimne povedané, po dvoch týždňoch bolo ťažké rozlúčiť sa s týmto „nádobíčkom". Smelo môžem skonštatovať, že táto zostava môže byť právom snom každého, najmä reportážneho, alebo športového fotografa. Je natoľko spoľahlivá, presná a rýchla, že jej technické limity obmedzujú v minimálnej miere a fotograf sa môže plne sústrediť na obsahovú stránku fotografie. Kým vlajová loď Nikonu, model D3x je vhodný svojim vysokým rozlíšením najmä na krajinu a ateliérovú fotografiu, jeho pokrvný brat D3s svojou rýchlosťou a citlivosťou exceluje pri fotografovaní reportáže, športu, divokej prírody a podobných žánrov. Uvedený objektív Nikkor je svojou rýchlosťou, presnosťou a optickým výkonom určite jeden z najlepších univerzálnych telezoomov, aký v súčasnosti existuje.
Je pravdou, že ceny týchto skvostov sú pomerne vysoké a okrem profesionálov si ich môžu dovoliť len dobre situovaní fotoamatéri. V každom prípade však ide o veľmi dobrú investíciu.
Hlavné výhody
- extrémne nízky šum pri vysokých citlivostiach
- operačná rýchlosť (reakčné doby a sériové snímanie 9 fps pri plnom rozlíšení)
- rýchly a presný autofokus
- samočistiaci systém senzora
- odolné telo utesnené proti prachu a vode
- ergonómia ovládania
- rozmerný monitor s vysokým rozlíšením
- veľký a jasný hľadáčik so 100% pokrytím
- virtuálny horizont
- dva sloty na pamäťovú kartu
- dlhá výdrž akumulátora
- možnosť nahrávať zvukové poznámky
- rýchle zaostrovanie a vynikajúca kresba objektívu
Hlavné nevýhody
- cena
- ovládanie lupy dvomi rukami
- zaostrovacie body nepokrývajú celé obrazové pole
- nižšie rozlíšenie oproti priamej konkurencii
- nepresnosť automatického vyváženia bielej pri žiarovkovom osvetlení
- pre niekoho môže byť relatívnou nevýhodou váha
Technické údaje Nikon D3s
rozlíšenie |
12,1 miliónov efektívnych pixelov (4256 × 2832 obrazových bodov) |
snímač |
CMOS formátu FX s rozmermi 36 x 23,9 mm (full frame) |
obrazový procesor |
|
redukcia nečistôt na snímači |
|
citlivosť ISO |
základný rozsah 200 - 12 800 |
zaostrovanie |
|
režimy autofokusu |
|
formát súborov |
|
pamäťové karty |
2 sloty pre Compact Flash, typ I s podporou UDMA |
hľadáčik |
pentagonálny hranol, s dioptrickou korekciou |
monitor |
3-palcový TFT LCD monitor s približne 920 000 bodmi, s pozorovacím uhlom 170° a s možnosťou regulácie jasu |
uzávierka |
elektronicky riadená štrbinová, s vertikálnym chodom |
expozičné časy |
1/8000 - 30 sec., Bulb |
blesk |
sánky ISO 518 pre externý blesk, synchronizačný čas do 1/250s podpora TTL a bezdrôtového systému kreatívneho osvetlenia (CLS) |
snímacie režimy |
|
rýchlosť sériového snímania |
|
meranie expozície |
RGB snímač s 1005 bodmi
|
expozičné režimy |
P / A / S / M |
korekcia expozície |
-5 až + 5 EV s krokmi 1/3, 1/2, alebo 1 EV |
expozičný bracketing |
od 2 do 9 záberov s krokmi 1/3, 1/2, 2/3 alebo 1 EV |
Live View |
|
video |
formát AVI s rozlíšením
|
konektory |
|
napájanie |
|
približné rozmery (š/v/h) |
159,5 x 157 x 87,5 mm |
hmotnosť |
1240 g bez akumulátora a pamäťovej karty |
Technické údaje Nikkor AF-S 70-200/2,8 G ED VR II
ohnisková vzdialenosť |
70-200 mm |
svetelnosť |
2,8 (v celom rozsahu ohniskových vzdialeností) |
maximálne clonové číslo |
f/22 |
konštrukcia |
21 šošoviek, 16 členov (7 optických členov z ED skiel a antireflexných vrstiev Nano Crystal Coat na určených optických členoch) |
obrazový uhol |
39°40' (FX); 26°30' (DX) |
najkratšia zaostriteľná vzdialenosť |
1,4 m (v celom rozsahu ohniskových vzdialeností) |
počet lamiel clony |
9 (s optimalizovaným tvarom) |
priemer filtrového závitu |
77 mm |
rozmery (priemer x dĺžka) |
cca 87 x 209 mm |
hmotnosť |
cca 1540 g |
Fotoaparát Nikon D3s ako aj objektív Nikkor AF-S 70-200mm/2,8 G ED VR II si môžete zakúpiť v ephotoshope.