Fototechnika / Recenzie / Fotoaparáty

Nikon D4

2012-06-22 08:00:00 | Autor: Karol Srnec | Komentáre 22 | Počet videní (16418)
Zdieľajte článok Upozorni priateľov Vytlačiť

Nikon D800E som vrátil, na výmenu som ale dostal Nikon D4. Jedného krásavca strieda druhý. Prvý dojem? Nech je D800E akokoľvek úžasný, D4 je ergonómiou a spracovaním o triedu vyššie. Bez akýchkoľvek pochybností -  profesionál.


Predstavujeme Nikon D4

Nová vlajková loď Nikonu posúva hranice vytýčené svojím predchodcom ešte ďalej. Vyššie rozlíšenie, nový procesor, zväčšený rozsah citlivosti, väčší dynamický rozsah. Prepracované je aj meranie expozície a AF modul. Nikon D4 prináša  video v plnom rozlíšení pre profesionálne využitie. Fotografi určite ocenia aj drobné vylepšenia ergonómie  pri každodennej práci.




  • 16,2-megapixlový snímač CMOS formátu FX (fullframe) s rýchlym načítaním dát a sériovým snímaním rýchlosťou
    až 11 snímok za sekundu vo formáte FX.
     
  • ISO 100 – 12 800: rozšíriteľná na hodnotu ISO 204 800, resp. na ISO 50. Vysoký odstup signál – šum a široký dynamický rozsah.

  • Funkcia D-Movie s viacerými formátmi: zaznamenáva videosekvencie vo formáte FX a DX s rozlíšením Full HD (1080p), ako aj s orezaním natívneho režimu Full HD (1 920 x 1 080). Ponúka nekomprimovaný výstup HDMI v plnom rozlíšení do externých zariadení.

  • Novovyvinutá a veľmi odolná jednotka uzávierky vyrobená zo zmesi kevlaru a uhlíkového vlákna - štandardná životnosť 400 000 cyklov, časy uzávierky 1/8 000 až 30 sekúnd a synchronizačný čas pre prácu s bleskom 1/250 s.

  • 51 bodový systém automatického zaostrovania Multi-CAM3500FX - individuálne voliteľný alebo konfigurovateľný pre činnosť 9 bodového, 21 bodového a 51 bodového pokrytia. Zníženie citlivosti o –2 EV (ISO 100, 20 °C).

  • Obrazový procesor EXPEED 3 so 14-bitovou analógovo-digitálnou konverziou a 16-bitovým spracovaním obrazu na dosiahnutie vynikajúcej tonálnej gradácie.
     
  • 8-centimetrový (3,2-palcový) monitor LCD s 922 000 bodmi a automatickou reguláciou jasu. S antireflexnou úpravou a širokou reprodukciou farieb.

  • Meranie expozície 3D Color Matrix III - 91 000-pixlový snímač AE AF s nepretržitou detekciou tvárí.

  • 100-percentné pokrytie hľadáčika a tri režimy orezania - 5 : 4, 1,2x a formát DX. Masky na ohraničenie aktuálneho výrezu.

  • Rýchlosť snímania videosekvencií - ponúka frekvencie 30p, 25p a 24p a maximálny čas zaznamenávania približne 20 minút.

  • Ovládanie zvuku na úrovni Hi-Fi - je vybavený vstupom pre stereofónny mikrofón a zvukovým výstupom na pripojenie externých slúchadiel, ktoré umožňujú jemne doladiť zvuk pred aj počas zaznamenávania. K dispozícii je aj nastavenie linkového vstupu pre rekordéry PCM s lineárnym záznamom.

  • Pamäťové médiá: dva sloty na karty. Jeden na vysokorýchlostné karty CF (UDMA 7) a jeden na vysokorýchlostné karty XQD s veľkou kapacitou.

  • Podpora bezdrôtovej siete LAN a Ethernet pomocou voliteľného bezdrôtového vysielača WT-4 alebo
    novonavrhnutého kompaktného bezdrôtového vysielača WT-5.       


Dizajn, konštrukcia, funkcie a ergonómia

Fotoaparáty Nikon sú z modelu na model krajšie (môj subjektívny dojem). Kombinácia zaoblených kriviek s ostro rezanými (najmä tie nad a pod logom) fotoaparátu pristanú. Dizajnérska lahôdka z dielne Italdesign Giugiaro je rovnakým umeleckým dielom ako krásny automobil. Toto ocení skôr recenzent a takmer dizajnér, ako profesionálny fotograf. 

Ten sa však nemusí báť, že by krásny dizajn bol na úkor funkcionality a ergonómie. Nikon D4 je v prvom rade pracovný nástroj. Všetko je podriadené potrebám fotografa. Korpus je vyhotovený z horčíkovej zliatiny. Telo je kompletne pretesnené. Na profesionálnu kategóriu poukazuje zabudovaný vertikálny grip a dva stavové displeje.





A takto vyzerá kostra z magnéziovej zliatiny. Foto: Nikon.



Žltým sú vyznačené tesnenia zabraňujúce vnikanie prachu a vody. Foto: Nikon.


Ergonómii ovládania sa tentokrát nebudem venovať tak podrobne, ako u predchádzajúcich recenzií. Oproti D3, D3s a D3x sú rozdiely malé. Kto chce mať podrobný prehľad, môže si zo stránok Nikonu stiahnúť návod na obsluhu, kde je podrobne vysvetlená funkcia všetkých ovládačov, displejov aj menu. Aby som to tak ľahko neodbil, pripájam aspoň produktové fotografie.


Malá zmena sklonu otočného voliča a úprava pogumovania majú pomerne veľký vplyv na ergonómiu.



Prepínač AF/MF je inšpirovaný Nikonom D7000, takže na ňom pribudlo tlačidlo. AKo krok späťberiem vypustenie prepínania medzi AF-S a AF-C.




Červené tlačidlo Record je kúsok za spúšťou. V režime snímania videa je možné naprogramovať aj spúšť, aby fungovala ako toto Record tlačidlo.



Vylepšený bol multifunkčný volič, ktorý je spredu chránený a ľahšie sa ovláda. Krátko po testovaní som skúšal NIkon D300, kde bol chod voliča omnoho horší.



Tam kde u Nikonu D800E bola jedna veľká záslepka, má D4 takmer pre každý konektor záslepku zvlášť. Toto riešenie sa mi zdá praktickejšie.



Hľadáčik má zabudovanú krytku a dioptrickú korekciu.



Pre mnohých profesionálov dôverný pohľad na zadnú časť. Ničo sa však predsa zmenilo. Displej je väčší a pribudli výstupky zlepšujúce držanie.



Dva joysticky a jeden krížový volič. Chvíľu mi trvalo, kým som si na taký nadmerný počet ovládačov zvykol.


Snímač, procesor

Nový CMOS snímač formátu FX (36x23,9 mm) má rozlíšenie 16,2 Mpx. Nový je aj procesor EXPEED3 a prakticky celá elektronika. Spracovanie obrazu je 16-bitové, výstupný RAW 14-bitový.



Foto: Nikon

Foto: Nikon



Automatické zaostrovanie

Známy 51 bodový zaostrovací modul je prepracovaný a dáva ešte lepší výkon. Najcitlivejší stredový AF senzor dokáže pracovať aj pri svetelnosti F/8. Fotograf môže využívať všetkých 51 bodov, alebo skupinu 11 bodov a samozrejme ľubovoľný vybraný bod. Nechýba možnosť odladenia presnosti ostrenia AF fine tune. Po prvýkrát je u Nikonu použitá funkcia Face Detection v režime zaostrovania cez hľadáčik.



Foto: Nikon


Rozloženie senzorov AF. Foto: Nikon

Meranie expozície

91 000 bodový RGB 3D senzor Color Matrix Metering III sa stará nielen o meranie expozície, v spolupráci s AF modulom dokáže aj pri zaostrovaní fázovou detekciou rozoznávať tváre.



Foto: Nikon


Závierka

Nová závierka je navrhnutá na neuveriteľných 400 000 cyklov. Rozsah časov je tradičných 30 s. -1/8000 s., B. Synchronizačný čas s bleskom je max. 1/250 s., so systémovými bleskami Speedlight v režime HSS synchronizuje aj s kratšími časmi, až do 1/8000 s.



Foto: Nikon.

Sériové snímanie

Špičkový výkon všetkých modulov a prepracovaný systém sklápania zrkadla spolu s novou závierkou umožňujú snímať s frekvenciou až 10 obr./s. Maximum 11 obr./s. je pri zablokovanom zaostrovaní a expozícii.


Kompatibilita s objektívmi

Kompatibilita s objektívmi AF NIKKOR vrátane objektívov typu G a D (pre objektívy PC-NIKKOR platia niektoré obmedzenia), objektívov formátu DX (obrazové pole DX 24 x 16), objektívov AI-P NIKKOR a objektívov AI bez vstavaného procesora (len expozičné režimy A a M). Objektívy IX-NIKKOR, objektívy pre fotoaparát F3AF a iné objektívy než AI nemožno použiť. Elektronický diaľkomer možno použiť s objektívmi so svetelnosťou f/5,6 alebo vyššou (elektronický diaľkomer podporuje 11 zaostrovacích bodov s objektívmi, ktoré majú svetelnosť f/8 alebo vyššiu).

Menu

Menu neprekvapí ani užívateľa najlacnejšej zrkadlovky Nikon. Dizajn a rozloženie majú všetky zrkadlovky Nikon spoločné. Mení sa len počet položiek. Že to výrobca s viedom myslí vážne, dokazujú bohaté možnosti užívateľského nastavenia tlačidiel pre tento režim.


Každému Nikonistovi dobre známa štruktúra menu.


Hľadáčik

Hľadáčik je obrovský a svetlý, kryštáľovo číry. Okulár je dobre navrhnutý a netreba otáčať okom, aby som videl až do krajov. Pri prepnutí formátu fotografie sa obraz na matnici automaticky vymaskuje. Neaktívna plocha je čiastočne stmavená. Informácie sa zobrazujú nielen pod obrazom, ale aj vedľa neho. Aj v hľadáčiku je možné zobraziť vodováhu, využíva stupnicu korekcie expozície.

Sloty

Po prvýkrát je v zrkadlovke Nikon slot na pamäťové karty XQD, ktoré sú nástupcami Compact Flash kariet. S dostupnosťou XQD kariet to nie je zatiaľ ružové, my sme však jednu k fotoaparátu dostali. 16 GB karta Sony fungovala príkladne. Nový formát sa mi páči najmä z hľadiska menšej náchylnosti karty a slotu na poškodenie.

Slot pre karty je duálny, druhou kartou, ktorú môžete používať je Compact Flash. Ja som použil Sandisk Ultra II 16 GB, ale mal som s  ňou problémy, ktoré azda vyrieši nový firmware.

Displej

Hlavný displej má uhlopriečku  3,2”, rozlíšenie 921 000 bodov a automatické nastavenie jasu. Určite je to jeden z najlepších displejov, ktoré som videl. Okrem dobrej čitateľnosti na slnku, treba oceniť najmä farebnú vernosť.

Nikon D4 má ešte dva pomocné stavové displeje. Jeden už tradične na vrchnej strane zobrazujúci hlavne expozičné údaje. Druhý, pod hlavným displejom, je určený pre nastavenie ISO, kvality a vyváženia bielej. Osobne mi toto riešenie nevyhovuje, ale profesionáli sú naň asi zvyknutí. Stavové displeje majú možnosť trvalého podsvietenia, čo spolu s podsvietením tlačidiel zlepšuje komfort obsluhy pri práci potme.

Na hlavnom displeji je možné zobraziť vodováhu, zapnutie ale je ukryté v menu, čo sa mi nezdá praktické.



Hlavný displej môže slúžiť aj ako stavový, podobne ako je to u nižšíh modelov.



Rozmernejší stavový displej je na vrchnej časti v blízkosti spúšte.



Druhý stavový displej, ten menší, je pod hlavným LCD displejom.



Podsvietené nie sú len stavové displeje ale aj tlačidlá. Foto: Nikon.


WiFi, LAN

Profesionálni fotografi vyžadujú od fotoaparátu aj možnosť priameho zasielania fotografii, napr. z akcie do redakcie. Nikon D4 ponúka dva spôsoby vzdialeného prepojenia. Tým prvým je štandardný RJ45 konektor, druhým možnosť pripojenia WiFi modulu WT-5 alebo WT-4. Fotografie môžu byť odosielané pmocou protokolov HTPP a FTP.



Foto: Nikon.


Live View

Rovnako ako u Nikonu D800E má aj D4 dva režimy Live View. Medzi nimi sa prepína páčkou pod displejom. LV sa aktivuje stlačením tlačidla. Prvý režim je určený pre snímanie videa, druhý fotografii. Zrkadlovky pri snímaní videa nevyužívajú celú plochu snímača. Preto sa predtým stávalo, že po stlačení nahrávania, vám obraz poskočil. Komponovalo sa podľa tenkých čiar na displeji. V LV režime video vidíte presne to, čo budete nahrávať.

Štandardne sa pri fotografovaní v režime LV stretávame s hlukom, ktorý spôsobuje sklápanie zrkadla a viacnásobné otváranie a zatváranie závierky. Koncert pre zrkadlo a závierku. Tento fotoaparát má režim Silent, ked funguje rovnako ako kompakt. Využíva elektronickú závierku a nie mechanickú. Výsledkom je absolútne ticho!

Formáty

FX (36x24) - natívny formát fotoaparátu využívajúci celú plochu snímača.

1,2x (30x20) - ideálne pre šport. Okrem funkcie “telekonvertora” je výhodou lepšie pokrytie obrazu AF senzormi. Na úžitok príde aj neaktívna časť obrazu. Fotograf v nej vidí to, čo je blízko rámu fotografie. Môže sledovať svoje okolie a aj sa pripraviť na objekt vchádzajúci do zorného poľa.

DX (24x16) - Formát určený pre použitie s DX objektívmi, ktoré nevykreslia celú plochu snímača FX.

5:4 (30x24) - tzv. ateliérový formát využívaný najmä u veľkoformátových fotoaprátov. Využijú ho najmä fotografi, ktorý s veľkoformátovými fotoaparátmi majú skúsenosť a do formátu 5:4 sa im dobre komponuje.

ISO

Oproti modelu D3s je základná hodnota ISO 100. Pri práci so svetelnými objektívmi som to ocenil a aj možnosť uživateľsky zísť až na ISO 50. Maximálna hodnota je ISO 12 800, opäť s možnosťou zvýšenia a to až na 204 800.

WB

Na fotoaparáte sú všetky možnosti nastavenia vyváženia bielej, aké sa vo fotoaparátoch používajú. Automatické, prednastavené, manuálne a aj v stupňoch Kelvina, samozrejme aj s možnosťou odladenia. Mňa potešili dva režimy automatického WB. Okrem štandardného je tu aj režim s teplejším podaním svetlých tónov. Využitie nachádza pri portrétovaní, ale aj pri makrofotografii.

Picture Control, D-Lighting, Noise reduction

Podobne ako u nižších modelov, aj Nikon D4 má množstvo funkcii pre spracovanie obrazu pri snímaní do formátov JPG a TIFF. AJ keď sa u profesionálov predpokladá skôr využívanie formátu RAW, častokrát pri zhone kedy je nutné rýchlo odovzdať fotografie, sa tieto funkcie uplatnia.

Kontrola vinetácie, chromatickej chyby, sférického skreslenia

Štandardom sa vo fotoaparátoch stáva korekcia chýb objektívov. Majú ju aj posledné modely Nikonov. Korekciu je možné zapnúť alebo vypnúť. Aplikuje sa na fotografie vo formátoch JPG a TIFF. Pozor, pri korekcii sférického skreslenia dochádza k miernemu orezu fotografie.

Retušovanie

K funkciám, pomocou ktorých môžete ovplyvňovať/upravovať fotografie a video patria ešte tieto zahrnuté v submenu retuš:

  • orez
  • vyvolanie RAW
  • filtre, monochrome, s-lighting, image overlay, zmena veľkosti, otáčanie, korekcia skreslenia, kontrola perspektívy
  • editácia videa

Viacnásobná expozícia, intervalometer, Time lapse photography

Pri Time lapse fotografii vytvorí fotoaparát video, to je rozdiel oproti funkcii intervalometra. Nastaviť si môžete interval medzi jednotlivými zábermi a dobu snímania. Fotoaparát vám ukáže dĺžku nasnímaného TL videa.

Zabudovaný intervalometer má podobné nastavenia ako Time lapse, ale výsledkom snímania je séria fotografii. Vďaka zabudovaniu tejto funkcie do fotoaparátu nie je nutné kupovať drahú káblovú spúšť MC-36.

Aj vo formáte RAW je k dispozícii viacnásobná expozícia, kde jeden záber môžete vyskladať z viacerých dielčích expozícii.

Video

Pri rozlíšení 1920x1080 bodov si môžete vybrať snímkové frekvencie 30, 25 alebo 24 obr./s. Pri rozlíšení 1280x720 až 50 alebo 60 obr./s. Nikon to s cielením fotoaparátu do kategórie profikamera, ktorej dominuje Canon, myslí vážne. Vstup pre mikrofón, výstup na slúchadlá, nekomprimovaný výstup HDMI.



Foto: Nikon.


Praktické skúsenosti, kvalita fotografii

Fotoaparát sa rýchlo stal predĺženou časťou môjho tela. Zo začiatku mi vadil tvar vertikálneho gripu. Keď som ho testoval, zdal sa mi málo hrubý a tak som si aj trochu v duchu zanadával. Prax ale ukázala, že grip je pohodlnejší, ako sa mi zdalo. Inak držíte fotoaparát pri fotení a inak pri “ohmatávaní” po vybalení fotoaparátu z krabice. Iná poloha ruky, iný uhol a fotoaparát sa drží omnoho lepšie. Na umiestnenie predného rollera si ale treba zvykať dlhšie.

Fotoaparát som si najprv nastavil podľa svojich predstáv. Až na nastavenie ISO na malom stavovom displeji som nemal žiadnu výhradu. Na ostatné modifikácie ovládania oproti fotoaparátom, ktoré som doteraz používal, som si rýchlo zvykol. Drobné zmeny ergonómie a ovládania sú lepšie ako u predošlých modelov a preto to netrvalo dlho. Ovládanie a držanie je jednoducho prirodzenejšie.

Celkový nadpriemerný dojem z fotoaparátu podtrhuje jeho výkon. Rýchlosť, rýchlosť, rýchlosť. Zaostrovanie, odozva spúšte, sériové zábery, ukladanie dát. F1 medzi fotoaparátmi. Veľmi si pochvaľujem nový typ karty, ktorý ani raz fotoaparát nespomalil. Osobne 10, či 11 obrázkov za sekundu nepotrebujem, ale rýchle zaostrovanie beriem všetkými desiatimi. U najvyššej rady Nikonov je sympatické, že rýchlo pracujú aj so staršími objektívmi radu D (bez vlastného motorčeka). Oproti ostatným modelom musí mať D4 asi dvojité turbo. Jozefov lenivý Tamron SP 70-200/2,8 akoby dostal povzbudzjúcu injekciu. Ani vysokosvetelné Nikkory AF-S 35, 50 a 85/1,4 už nie sú tak pomalé.

Komfortu napomáha hľadáčik konkurujúci “domácemu kinu”. S týmto fotoaparátom neriešite problémy. Dovoľuje vám sústrediť sa výhradne na fotografovanie.

Kde preveriť taký fotaoaprát, akým je D4? No predsa pri športe. Príležitosť sa naskytla v Trnave na atletických pretekoch skôr lokálneho charakteru. Mali sme aspoň viac voľnosti pri výbere miesta, odkiaľ sme fotografovali. Na významnejších pretekoch by nás tak blízko k pretekárom nepustili. S fotografovaním atletiky som doteraz nemal žiadnú skúsenosť. Vďaka špičkovým parametrom fotoaparátu som mal podstatne menej odpadu, než som očakával. Postupne som skúšal rôzne nastavenia kontinuálneho zaostrovania. Ak sa mi občas nedarilo, bolo to v zlom nastavení. Automatické zaostrovanie pracovalo na jednotku. Ukázala sa ale aj druhá silná stránka fotoaparátu, veľký dynamický rozsah. Nedosahuje 14,4 EV ako u D800, ale aj 13,1 EV je výborná hodnota. Kedysi by som pri slnečnom počasí musel používať blesk, aby som vyrovnal vysoký kontrast medzi svetlom a tieňom. Teraz už to nie je nutné.


Vlajkovú loď Nikonu si chcel vyskúšať aj Jozef, ktorý ho preveril pri fotografovaní v interiéri, so zábleskovými svetlami.

Dynamický rozsah

Tí, ktorí fotografujú v ateliéry poznajú takmer z každého fotenia, že svetlám sa občas nechce a nasnímajú takmer čiernu fotografiu. To sa podarilo aj Jozefovi. Takáto fotografia putuje automaticky do koša. V poslednom čase sa však takéto fotografie stávajú našími testovacími. Dobre preveria potenciál snímača a súboru RAW.



Fotografia je podexponovaná približne o 3,5EV. Len v oblasti hlavy vidno náznaky obrazu. Pri snímaní do formátu JPG takúto fotografiu okamžite mažete, záchrana je nemožná. Čo ak je to ale veľmi dôležitá fotografia? Ak snímate do formátu RAW, je tu veľká pravdepodobnosť, že fotografiu zachránite.



RAW sme vyvolali v programe Adobe Lightroom 4. Pri záchrane sa výraznejšie prejavil šum, ktorý som ale bezproblémovo potlačil. Fotografia je po odšumení doostrená. Potenciál RAW-u je ešte väčší a z tieňov by sme vytiahli ešte viac informácii, chceli sme však zachovať svetelnú atmosféru tak, ako si to Jozef pri fotografovaní predstavoval.


Nová generácia Nikonov sa vyznačuje veľkým dynamickým rozsahom, ktorý pomáha fotografovi vysporiadať sa s ťažkými svetelnými podmienkami. Ruka v ruke s dynamickým rozsahom idú aj možnosti spracovania obrazu v počítači. Tie sú širšie, než kedykoľvek doteraz. U Nikonu D800E sme sa nestačili v redakcii diviť, čo všetko je možné z fotografii vytiahnúť. D4 na tom nie je o nič horšie. Pri “drsnejších” úpravach sa menej prejavuje vznik rôznych nepekných artefaktov. Pozorovateľné je to najmä pri “ťahaní” informácii s tieňov.


Laboratórne testy DXO Mark http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Nikon/D4

Farby

Farebnú vernosť som otestoval pomocou Colorcheckera. Vytvoril som aj DNG kalibračný profil. Fotografie som vyvolával v Adobe Lightroom 4. Nikon D4 má vernejšie podanie farieb ako Nikony, ktoré som doteraz testoval. Prejavuje sa to najmä v problematických modrých odtieňoch. Prekvapujúco dobrý je Adobe standard profil, ktorý sa kontrastom aj saturáciou najviac približuje Colorchecker profilu. Ten zvýrazní modré a fialové tóny. To oceníte pri fotografiách s modrou oblohou. Z nikoňáckych profilov sa mi najviac pozdáva “portrait” s veľkým dynamickým rozsahom, mierným pridaním kontrastu a saturácie. Ak budete fotografovať do formátu JPG, je toto asi najvhodnejší profil.

Prevod do ČB s využitím mixovania farieb má vďaka 14-bitovému RAW-u a informáciam v ňom obsiahnutých širšie možnosti. Pri silnejšom ovplyvňovaní prevodu jednotlivých farieb neskôr dochádza k posterizácii a iným nepekným javom. Pokrok v reprodukcii farieb u nových Nikonov je okatejší pri porovnaní s mojimi archivnými fotografiami z D300 a D90.

Šum

Zaoberať sa šumom má zmysel od ISO 1600.  Pri tejto hodnote je šum pozorovateľný pri 100% zväčšení.  Po odšumení a miernom doostrení RAW-u je na fotografii menej šumu ako u amatérskej zrkadlovky na ISO 200. DO ISO 6400 je úroveň šumu akceptovateľná napr. aj pre svadobnú fotografiu. Fotografovia koncertov a paparazzi si môžu smelo nastaviť aj ISO 12 800, v núdzi ISO 25 600. Vtedy je na fotografii šum, ako u kompaktu pri ISO 800. Pri ISO 51 200 začína šum prebíjať detaily a u vyšších hodnôt je už množstvo šumu neakceptovateľné aj s privretím oboch očí.

Aj keď si Nikon D4 počína pri vyšších hodnotách citlivosti výborne, je nutné si uvedomiť, že nad ISO 800 sa výraznejšie znižuje dynamický rozsah a začína klesať aj kontrast a saturácia. To je ale všeobecná vlastnosť snímačov a vlastne aj filmu.

Nízka úroveň šumu je podmienkou pre rozumné využitie funkcie Auto ISO. U horších fotoaparátov si ISO musím strážiť a tak radšej používam nastavenie pevnej hodnoty. Musím si samozrejme viac strážiť čas, aby som dokázal udržať fotoaparát v ruke bez rizika roztrasených záberov. U Nikonu D4 som si zvykol využívať Auto ISO s prednastavenými limitmi max. hodnoty ISO a najdlhšieho času. Hneď som mal o starosť menej. Fotoaparát si strážil expozičný čas, pričom som vedel, že neprekročí mnou akceptovateľnú úroveň šumu.

Nikon D4 vz. D3/D3x

Nový Nikon je príjemným upgradom D3 a D3s. Drobné zmeny v ergonómii, podsvietené tlačidlá, nové meranie, vylepšený AF, lepší displej, nový snímač s vyšším rozlíšenim, lepší obrazový výstup. Je toho viac, niektoré zmeny sú ukryté pod povrchom. Jeho úlohou nie je nahradiť aj model D3x. Trochu sa k nemu priblížil, rozlíšenie 16 Mpx ho robí univerzálnejším, nástupcom D3x je ale D800/D800E. D4 si obrazovo počína lepšie ako D3s. Šum zvláda približne rovnako dobre, aj keď má vyššie rozlíšenie. Umožnil to pokrok v konštrukcii snímačov, A/D prevodníkov, procesorov a softvéru. Nemylím si, že by majitelia D3/D3s mali húfne prechádzať na nový model. Tak veľký rozdiel medzi nimi nie je. Ak sa rozhodujú medzi D3s z posledných skladových zásob, alebo novou D4, odporúčam D4.

Nikon D4 vz. D800E

V jeden deň som vracal Nikon D800E a prijímal Nikon D4. Preto ich môžem dobre porovnávať. Fotoaparáty sú v inej cenovej kategórii a určené pre rôzne cieľové skupiny. Aj tak ale bude dosť takých, ktorý sa medzi nimi budú rozhodovať. Nikon D800E ma poriadne rozmaznal. Čo na to D4? Prevedením a rýchlosťou je D4 o triedu vyššie. Kvalitou obrazu sú na tom obidva fotoaparáty prakticky rovnako s výnimkou rozlíšenia. Viac než dvojnásobný počet bodov u D800E a absencia AA filtru je na fotografiách poznať. Pri záberoch z D800E sa tie z D4 zdajú rozlíšením priam amatérske. Pritom to nie je pravda. 16 Mpx je dosť pre akýkoľvek žáner aj pri profesionálnom použití. D800E je ale fenomén, ktorý klope na bránu stredoformátu. Či fotograf rozlíšenie 36,3 Mpx využije, to necháme zhodnotiť jeho samotného.

Nikon D4 bude jednoznačnou voľbou pre reportérov a športových fotografov. Myslím si, že je vhodnejšia aj pre fotografov svadieb, stužkových, či firmených eventov. Menší objem súborov, rýchlejšie parametre, menej šumu, dlhšia výdrž a lepšia ergonómia ju pre tieto žánre priamo predurčuje.

Plusy a mínusy

+ veľký dynamický rozsah

+ aj pri vyššom rozlíšení zachovaná nízka úroveň šumu

+ lepšie podanie farieb ako u predchádzajúcich modelov

+ podsvietené tlačídla a stavové displeje

+ elektronická vodováha aj v hľadáčiku

+ automatické zaostrovanie s detekciou tváre aj v režime AF s fázovou detekciou

+ AF pracuje až s objektívmi so svetelnosťou aj F/8

+ možnosť použitia XQD kariet

+ automatická regulácia jasu hlavného LCD displeja

+ Time Lapse fotografia


- aktuálna hodnota ISO je zobrazovaná len na pomocnom stavovom displeji a nie na hlavnom

- problematická kompatibilita s CF kartami (vyrieši nový firmvér?)

- cena

- absencia vstavaného blesku, ktorý by mohol fungovať ako commander

- chýba samostatné tlačidlo AE-L

- horšia ergonómia ovládačov vertikálneho gripu

Záver

Svojou stavbou je Nikon D4 splneným snom. Perfektná ergonómia a špičkový výkon spôsobili to, že si fotoaparát pri fotografovaní prakticky neuvedomujem. Väšie rozmery a vyššia hmotnosť nevadia, prakticky si ich ani neuvedomujem, len pri prenášaní. Určite sa nájde pár drobnosti, ktoré si ja predstavujem inak. Žiadna ale nie je taká, aby mi to vyslovene vadilo.


Nárast rozlíšenia fotografi využijú pri dodatočnom oreze. Robí ale fotoaparát aj univerzálnejším. So 16 Mpx môže fotograf smelo fotiť aj krajinu, architektúru, modeling, makro, portréty... Určite by Nikon mohol dať aj snímač s vyšším rozlíšením, napr. 24 Mpx. Pri súčasných možnostiach by sa mu podarilo udržať šum na prijateľnej úrovni. Fotoaparát by ale už stratil niečo zo svojej univerzálnosti. Tí, ktorým je určený tak vysoké rozlíšenie nepotrebujú, ocenia akurátne rozlíšenie a najlepší výkon pri zlých svetelných podmienkach.

Profesionál, denno denne používajúci takýto fotoaparát by určite k vylepšeniam oproti predchádzajúcim modelom, ale aj nedostatkom dokázal povedať omnoho viac. Ako pokročilý amatér nemám toľko skúsenosti. Bežným užívateľom dúfam bude toto priblíženie nového Nikonu D4 dostačujúce, no a profíci si urobia určite vlastný názor po praktickom vyskúšaní.


V článku boli použité informácie zo stránok: http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/professional/d4

http://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/nikon-d3x/

http://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/nikon-d3s-nikkor-af-s-70-200-2-8-g-ed-vr-ii/

http://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/nikon-d3/




Zdieľajte článok
Ohodnoďte článok
5.0 z 5
Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jake
2012-06-22 08:42:13
fantazia, fasacka - D4 ako hlavny fotak a D800 nahradne telo - tomu sa hovori harem v taske fotografa,.... dobra recenzia , fajn sa to cita
 
jan.zitniak
2012-06-22 08:44:34
Tak tie športové zábery sú vymakané! Už len čakám, kedy Mrco bude mať tento fotoskvost (alebo už aj má?)
 
Som z toho debil
2012-06-22 09:15:21
Precitane jednym dychom. Skoda, ze moja svinka papa korunky pomaly . Nie a nie z mojho platu ju prinutit na rychlo vykrm .
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2012-06-22 09:26:14
čo ktomu dodať... iná anti šum-šelma
 
juve16
2012-06-22 09:43:50
veru, tiež som zhltol túto recenziu.
parádička, nemám slov a len ticho môžem pokukovať to takomto stroji. aspoň je o čom snívať. Aj keď som realista a bol by luxus to používať na občasné rodinné fotenie
ale tie športové fotky ma tiež vzali.
 
lacikam
2012-06-22 09:46:04
Neprehliadli sme...
http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Product/Wireless/27046/WT-5A-Wireless-Transmitter.html

"HTTP Mode: Now you can use the web browser on your iPhone® and/or iPad®** to operate camera controls or begin Live View shooting, including starting and stopping HD video and more."

CENA a only for D4.
 
jake
2012-06-22 10:43:52
Karol, fotil si to s pevnou 300/2,8 ? V exife je toto ohnisko.
 
combat113
2012-06-22 10:53:26
Ale tá cena, riadna zverina...
 
scoty
2012-06-22 10:59:53
zajtra kupujem celu tasku D4-iek
 
LastHit
2012-06-22 11:43:22
Zaujala ma informacia o nastaveni max. hodnoty iso a casu. Je to len vysada d4? Alebo?
 
juve16
2012-06-22 11:48:43
normálne mám dilemu
nové auto v základnej výbave alebo nikon D4 v plnej výbave?
 
kralik_j
2012-06-22 11:51:58
musim povedat ze sa mi tato recenzia paci, nielen to ako je spracovana ale i snaha o objektivny pristup, ten dava vacsiu pridanu hodnotu tejto praci.


K samotnej teme

Nikon ma utvrdzuje ze ma snahu zlepsovat niektore veci na svojich kamerach a tahat prve husle. Ponuka alternativy a v max. moznostiach ktore potesia a najdu si uzivatelia v nich to svoje.

Tie ficurinky vsak pre moje uzitie su az nad moje sily a moznosti vyuzitia. Pri dennodennom pouzivani si vsak viem predstavit jeho plne vyuzitie.

 
dePappa
2012-06-22 12:09:09
príspevok od: LastHit
Zaujala ma informacia o nastaveni max. hodnoty iso a casu. Je to len vysada d4? Alebo?
aj d800 to ma
 
slavmiro
2012-06-22 12:14:31
skusenosti jedneho profi, zakupil D4 a o mesiac na to dosla aj objednana D800. D800 zatial ani nerozbalil, nenasiel dovod. FF backup telo nepouziva, ked uz musi mat, nosi ako druhy aparat D2X, koli cropu.
 
haplo602
2012-06-22 12:29:14
zaujala ma ta podexponovana fotka a jej "zachrana". na prvy pohlad to vyzera dobre.

svetle casti su fajn, ale tmave su samy sum (luminance aj chroma), kopa artefaktov (asi doostrenia) a ten nahrdelnik okolo krky je vacsinovo zeleny.

zda sa mi ze mozno tak 2EV to da pouzitelne, ale 3.5 uz bolo strasne vela.
 
DodoFot
2012-06-22 13:15:03
d4 pouzivam asi 8 tyzdnov, d3 mi teraz sluzi ako zalozak. k obrazovej kvalite sa vyjadrovat nebudem, lebo som nadmieru spokojny. zo zaciatku som mal trochu problem s prechodom, lebo ovladanie d4 je trosku ine ako d3. co ma vsak velmi potesilo, bolo prenesenie niektorych ovladacich prvkov z menu aj na ovladace fotaku. hlavne pre sport je novy ovladac na prepinanie medzi C a S hlavnym volicom a poctom ostriacich bodov /9,21,51,A/ pomocnym volicom. predtym clovek musel liezt domenu a tam si to nastavit /okrem C a S/. druha dobra volba Nikonu je aj externy prepinac ziveho nahladu, ktory tiez predtym bol volitelny cez menu a tretia je moznost ovladania vykonu blesku priamo volicom fotaku, takze teraz uz clovek nemusi pustat jednou rukou fotka a nastavovat vykon blesku na samotnom blesku.
ist vyssie s rozlisenim pri reporterskych fotakoch sa mi zda byt zbytocne. mozno este nejake 2 megace naviac, ale ist nad 18 mega, je potom len zbytocna zataz.
 
DropDead
2012-06-22 13:22:28
"Jozefov lenivý Tamron SP 70-200/2,8 akoby dostal povzbudzjúcu injekciu."

len dúfať, že nás prekvapí recenzia na lenivca 70-200/2,8, stále dúfam, že tu uvidím článok na toho lenivca
 
DanielDaniel
2012-06-22 13:55:09
tomuto sa vraví high end ....alebo snívajte s nami ....
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-06-22 18:09:10
príspevok od: jake
Karol, fotil si to s pevnou 300/2,8 ? V exife je toto ohnisko.
Nie, 300/2,8 som nemal, pouziva som len moju novu AF-S 300/4.
 
roakmorg
2013-11-03 09:32:01
Kde je tlacidlo AE-L a AF-L ??? Nikon kdee?vsetky profi masiny D3/D3X/D3s/D700/D800 to maju a D4 nie? nechapem.
 
dePappa
2013-11-03 11:04:14
príspevok od: roakmorg
Kde je tlacidlo AE-L a AF-L ??? Nikon kdee?vsetky profi masiny D3/D3X/D3s/D700/D800 to maju a D4 nie? nechapem.
precitaj si manual.

In place of the 'AF/AEL' buttons of the D3 and D3S the D4 has two 'sub-selectors' on its rear, one for horizontal shooting and one for use when the camera is held in the vertical format. By default, when pressed inwards these activate AF/AEL, and when jogged they shift the active AF point
 
roakmorg
2013-11-03 11:49:21
príspevok od: dePappa
precitaj si manual.

In place of the 'AF/AEL' buttons of the D3 and D3S the D4 has two 'sub-selectors' on its rear, one for horizontal shooting and one for use when the camera is held in the vertical format. By default, when pressed inwards these activate AF/AEL, and when jogged they shift the active AF point
Aha cize ak stlacim jedno z dvoch tlacidiel (pre vertikal a horizontal. drzanie) ktore su urcene na volbu ostriacich bodov tak aktivujem AE-L / AF-L podla nastavenia. Dakujem Tak D4, ostavas prioritny kandidat o par rokov ak to odsuhlasi moja prazdna penazenka.
 



  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
Inzercia