Včera sme uverejnili prvú časť rozsiahleho testu Nikonu D800E, v ktorom sme sa venovali jeho predstaveniu. Poďme na testovanie. To zodpovie na mnoho otázok o ktorých sme mohli doteraz len teoretizovať. Slovo dostáva najprv Jozef, ktorý fotografuje s Nikonom D700 a lepšie dokáže posúdiť vylepšenie ergonómie a funkcionality. Ale ešte malé varovanie, pre tých, ktorí majú pomalšie pripojenie, niektoré fotografie v galérii majú veľkosť takmer 20 MB.
Praktické skúsenosti
Pri fotografovaní s novým Nikonom D800E sme si v redakcii uvedomili niektoré skutočnosti. Najdôležitejšia je práca s hĺbkou ostrosti. Ak chcete mať naozaj ostré fotografie a prekreslené detaily, je dobré cloniť aspoň na F2,8- F4, akékoľvek motívy už fotíte. Nový 36 Mpx senzor neodpustí takmer žiadne zaváhania týkajúce sa nepresného zaostrenia alebo primalú hĺbku ostrosti. Veľmi dobre a pomerne jednoducho sa pracuje so základným objektívom Nikkor AF-S 24-70mm F2,8 G, a širokouhlým zoomom AF-S 14-24mm F2,8 G. Tieto objektívy sú na nový stroj jednoducho stavané a ich obrazový potenciál doslova zaspieval na novom senzore.
Staršie optiky Nikkor pritom na tejto novinke nie sú vôbec na zahodenie. Pomáha im mierne priclonenie a niektoré zvládajú prekresliť obraz aj na plnú dieru alebo nižšie clonové čísla. Podrobný rozpis správania sa objektívov, ktoré sme mali možnosť použiť na Nikon D800E, je v závere článku. Ak máte staršie objektívy, nemusíte ich teda okamžite po zakúpení D800 meniť za nové. Nové moderné objektívy s nanokryštalickými vrstvami sú o triedu lepšie najmä z pohľadu mikro-kontrastu a jemných detailov v rohoch obrazu a tiež aj v podaní obrazu v protisvetle.
Zaostrovanie
O presné a rýchle zaostrovanie sa stará nový zaostrovací modul Multi-Cam 3500FX. K dispozícii ponúka 51 zaostrovacích bodov, V strede je 15 krížových senzorov, stredný zaostrovací bod dokonca zaostrí aj pri objektívoch so svetelnosťou F8, čo ocenia tí, ktorí používajú teleobjektívy a telekonvertory. Práca AF je v praxi rovnako rýchla a presná ako pri predošlých modeloch zrkadloviek Nikon. Krajné zaostrovacie body sú dokonca podľa moji skúseností ešte spoľahlivejšie a rýchlejšie ako na predošlých profi modeloch.
Vylepšený zaostrovací modlul MultiCAM 3500FX.
Rozloženie senzorov v hľadáčiku.
Funkcia 3D tracking funguje tak, ako sme pri Nikone zvyknutí, že užívateľ má na výber dynamických 9, 21 a 51 polí. Príjemné na práci sledovania zaostreného bodu je to, že fotoaparát má tendenciu udržať zaostrenú vzdialenosť aj keď sa dostanú objekty na okamih mimo plochu senzorov.
Zaujímavé zistenie pre mňa bolo, že niektoré staré objektívy s označením D potrebovali korekciu mikronastavenia AF, kým nové AF-S G objektívy toto nepotrebovali ani v jednom prípade.
Kvalita fotografií
Model D800E je tak ako som už písal vyššie, vybavený špeciálnym, slabým AA filtrom a preto by mal byť náchylnejší na moiré. Našťastie nič také som si nevšimol. Nikon D800E je menej náchylný na vznik falošných obrazcov ako Nikon D700 alebo Canon EOS 5D MkII. Neviem či k tomuto moiré problému treba aj ďalší komentár. Osobne som bol rozhodnutý pre štandardný model D800, ale po vyskúšaní „éčka“ a jeho obrazovej kvality, odolnosti voči moiré chcem radšej model D800E.
Bez preháňania môžem povedať, že obraz z Nikonu D800E sa vyrovná z pohľadu rozlišovacej schopnosti starším stredoformátovým aparátom typu Hasselblad H2D a H3D. A z hľadiska dynamického rozsahu a práce s redukciou šumu na vyšších citlivostiach ISO a pohodlnosti ovládania ich hravo strčí do vrecka. Najnovším stredoformátom typu Phase One IQ180 sa samozrejme v rozlíšení, ale už nemôže rovnať. Na slovenské produkčné potreby však Nikon D800E bohato vystačí priam má ešte bohatú rezervu. :-)
Ostrosť a technická kvalita obrazu vynikne najmä pri fotení námetov, ktoré majú veľa detailov a pri ktorých viacej cloníme. (architektúra, móda, produkty) Nie žeby pri clonách F2,8 a nižšie nebol obraz zo senzoru ostrý, to vôbec nie. Jednoducho ten správny wow efekt nastane až s veľkou alebo skôr dostatočnou hĺbkou ostrosti, ktorá prinesie do obrazu pochopiteľne aj veľa detailov.
Pri fotení portrétov na nižšie clonové čísla je však na takto masívnom rozlíšení príjemná gradácia a jemné postupné prechody medzi svetlom a tieňom. Nutnosť používať statív sa v mojom prípade nepotvrdila. Pri rozumných, teda krátkych časoch je možné fotoaparát udržať aj z ruky. Udržateľnosti časov výrazne prospieva aj nová funkcionalita ISO auto.
ISO
Fotoaparát exceluje na nízke citlivosti ISO, kde má výborný dynamický rozsah a aj prirodzené podanie farieb. Farebne je to napríklad s predošlým modelom D700 rozdiel už po pozretí prvých pár záberov. Farby sú neutrálnejšie, živšie, no nie presaturované. Krajinkárov a nielen tých, istotne poteší, že vysoké rozlíšenie sa snúbi s kvalitným ostrým obrazom aj na pixelovej úrovni.
Tiež nie je žiadny problém zachraňovať preexponované miesta o približne -2EV alebo zosvetliť tiene o +2EV. Detaily a kresba tam stále sú a farby nie sú posunuté ako pri iných starších modelov aparátov.
Tento model je síce obrazovo vhodný, no nie príliš praktický na profesionálne fotografovanie reportáže a podobných masových záležitostí kde nafotíte kvantum fotografií. Na to je skôr dobrý model Nikon D4.
Postupne to vysvetlím. Obraz je v prvom rade veľmi dobrý aj na vyššie citlivosti (ako ISO 3200 alebo 6400). Farebne je na tom výstup tiež veľmi dobre, žiadne výrazné desaturovanie sa na vysokých citlivostiach ISO sa nekoná. Fotografie nafotené hoci aj pri ISO 6400 vyzerajú luxusne aj pri tlači na A4. Fotoaparát alebo skôr výstup má nad ISO 3200 menší dynamický rozsah, takže si treba dávať pozor na presnú expozíciu a príliš nezachraňovať nesprávne exponovanie ani pri fotení do RAW. Práve pre lepší dynamický rozsah na vysokých ISO by som sa priklonil pri reporte k modelu D3s alebo D4 (napríklad pre fotenie športu a svadieb). Toto všetko platí ak je vaše najpoužívanejšie ISO 3200 alebo 6400.
Praktickou nevýhodou D800E môžu byť objemy dát a časová náročnosť spracovania fotografií na bežných 2-4 ročných počítačoch. Pre predstavu, fotografia fotená do 14bit RAW na vyššie citlivosti (ISO 1600 a viacej) má často tesne pod 80 MB, ak zapneme bezstratovú kompresiu dostaneme menšie súbory do 50 MB.
Orientačné veľkosti súborov v MB pri fotení do formátu RAW na ISO 400
RAW 12 bit, komprimovaný 29 MB
RAW 12 bit, bezstrátová kompresia 33 MB
RAW 12 bit, bez kompresie 57 MB
RAW 14 bit, komprimovaný 36 MB
RAW 14 bit, bezstrátová kompresia 42 MB
RAW 14 bit, bez kompresie 75 MB
Pre mňa osobne, keďže nepoužívam sériové snímanie a nefotím nejako bezhlavo sú takto veľké súbory úplne prijateľné a najpoužívanejším bude práve formát RAW (14-bit s bezstratovou kompresiou). Ešte posledná vec, o tom či tento model šumí alebo nie sa podľa mňa neoplatí ani rozmýšľať. Na ISO 6400 môžete tlačiť krásne farebné A4. Stačí jemne zredukovať šum RAW a zmenšiť 36Mpx obraz na rozmer A4 a sú fotky ako víno...
Karol nielen o obrazovej kvalite
Lightroom 4 a Nikon
V Nikone si asi uvedomili popularitu programu Ligtroom a zintenzívnili spoluprácu s Adobe. A tak, ešte sa ani D800E nezačal predávať a nový Lightroom 4 ho už podporoval. A nielen to. Funkcia potlačenia moiré je akoby šitá pre Nikon D800E bez antialiasing filtra, kde o moiré v niektorých prípadoch nebude núdza (alebo žeby nie?). Podpora potešila obzvlášť mňa, pretože niekedy pri testovaní fototechniky čakám týždne až mesiace, až budem môcť RAW-y v Lightroome upraviť. Dúfam, že mi prepáčite, že som fotky nevyvolával v Nikon Capture NX, (pre jeho ťažkopádnosť ho nemám rád) aj keď fotky vyvoláva na jednotku.
Vysoké rozlíšenie prináša so sebou jednú nepríjemnosť. Ak si prezerám fotky tak, že vyplňujú obrazovku nevidím skutočnú ostrosť. Fotografie sa javia zaostrené, aj keď v skutočnosti nemusia byť. To odhalí až 100% priblíženie. Pri triedení fotografii to zdržiava, keď si musíte fotografie rozklikávať na plnú veľkosť.
Aj bez úprav je dynamický rozsah pozoruhodný.
Silné protisvetlo je skúškou pre dynamický rozsah každého fotoaparátu. Fontánu sme upravili v Adobe Lightroom 4.
Foto: Jozef Peniak
Rozlíšenie
Zbytočne veľké? Nie. Toto je fotoaparát pre pokročilých fotografov, ktorý dokážu vysoké rozlíšenie využiť. Nie je to na úkor iných kvalitatívnych parametrov obrazu. Ani dynamického rozsahu, ani kontrastu a ani šumu. Viac než slová presvedčia fotografie. Vďaka odstráneniu AA filtra využijete každý pixel.
Bránu som fotografoval z Nového mostu, bez statívu. Foto: Karol Srnec.
Detail so 100% zväčšením, bez doostrovania.
Vysoké rozlíšenie kladie na fotografa vyššie nároky. To, čo sa u 12 Mpx fotografie stratilo, tu udrie do očí. Samozrejme, keď pozeráte fotografiu pri 100% priblížení. Okatejšie sa ukáže hĺbka ostrosti. Fotoaparát vás núti presnejšie zaostrovať a kalkulovať s hĺbkou ostrosti.
Výhodou 36 Mpx fotografii je, že aj keď nemáte fotografiu dokonale ostrú, dáva vám priestor pre nápravu. V editore fotografie preženiete procesom doostrovania a zmenšovania, ktorého výsledkom je ostrá fotografia s rozlíšením cca 12 mpx. Podobne môžete potlačiť aj šum.
Pri využití plného rozlíšenia si aj bez prevzorkovania môžete trúfnuť na výstavné zväčšeniny blížiace sa rozmeru 2 metre!
Lampa v kaviarni. Ani neviem, prečo som tento záber urobil. Somarina. Až dovtedy, kým si ju nezväčšíte na 100%.
Množstvo najmenších detailov je neuveriteľné. Na fotografii vidíte viac než v reálnom živote.
Dynamický rozsah
DXO Labs namerali Nikonu D800E dynamický rozsah 14,4 EV! V celkovom skóre je na prvom mieste a predčí aj niekoľkonásobne drahšie fotoaparáty. Veľký dynamický rozsah zaznamenáte už pri fotení. Preč sú časy, kedy ste pri práci v protisvetle riešili tmavé tiene. Fill-in blesk budete používať pre kvalitu svetla a nie preto, aby ste vôbec niekomu videli do tváre.
Extrémny dynamický rozsah sa plne prejaví pri vyvolávani RAW-ov. Potešujúce je, že pri presvetlovaní tieňov nedochádza k zvýšenému nárastu šumu.
Výsledky DXO Mark: http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Nikon/D800.
Moiré
Moiré - strašiak nepeknej interferencie nafotených textúr s pravidelnou mriežkou digitálnej fotografie. Strašiak odrádzajúci mnohých fotografov od kúpi D800E. Pri predstavení Nikonov D800 a D800E samotný výrobca varoval, že odstránením AA filtra bude riziko moiré u D800E vyššie. Zareagovali na to aj výrobcovia softvérov a do svojich editorov zabudovali funkciu potlačenia moiré. Moiré znepríjemňuje život najmä fotografom módy a portrétov. Na šatách sa objavujú nepekné farebné vzory, ktoré sa len ťažko odstraňujú.
My sme u D800E moiré nezaznamenali a to sme sa veľmi snažili. Z redakcie sme do ateliéru pozvážali všemožné textílie a brašny s rôznou textúrou. Moiré nikde. Fotografoval som architektúru, také škridle na hrade sú pre moiré ideálnym vzorom. Moiré opäť nikde. Je nám ľúto, nemáme ani jednu fotku. Asi to má za následok vysoké rozlíšenie. Moiré som napokon dosiahol, ale pri zmenšení fotky v editore, alebo jej zobrazení (náhľade) v nie 100% zväčšení.
Na staršom Nikone D700 sa s moiré pritom bežne stretnete, no na D800E nie. Strašiak je zažehnaný.
O moiré sa môžete dozvedieť viac na stránkach nikon.usa.
Video
Otestovať video nie je vôbec ľahké, najmä ak nemáte profesionálne skúsenosti a doplnky. To mi však nebránilo v tom, si to aspoň vyskúšať. Môj názor teda berte s rezervou.
Nikon D800E má kompletne manuálne ovládanie videa. Pripravený je preto aj na náročné použitie. Samostatný Live View pre video vyriešilo problém s orezom záberu pri spustení nahrávania. Okrem vstavaného mikrofónu môže kameraman pripojiť aj externý mikrofón (štandardný 3,5 mm jack), či už originálny, alebo napr. obľúbený Rode. Monitorovanie zvuku cez slúchadlá umožňuje 3,5 mm jack. Najnáročnejší môžu využiť nekomprimovaný HDMI výstup pre nahrávanie na externý rekordér.
Rýchlosť automatického zaostrovania je aj u tejto zrkadlovky v prípade videa nedostatočná. Akýkoľvek mirrorless je neporovnateľne rýchlejší.
Môj krátky „filmík“ som natočil do monochromatického režimu. Chcel som ho otestovať. Filmovanie ma poučilo. Nad fotoaparátom musíte prebrať absolútnu kontrolu. Nad ostrením aj expozíciou. Inak budete mať na záberoch nepekné preostrovanie a “dýchanie” expozície (ponechal som v mojom krátkom filme).
Kvalita videa je výborná. Snímal som pri frekvencii 30 obr./s. Výsledkom je cinema look, hladký pohyb. Ja som spokojný.
Video by si žiadalo väčšie pretestovanie, ale naň už nezostal čas. Na fotoaparát čakajú ďalší nedočkavci. Chcel by som vyskúšať aj režim DX, nahradzujúci telekonvertor, otestovať externý mikrofón a to všetko na poriadnom video statíve. Bohužial výbava a ani moje znalosti mi nedovoľujú plne preskúpať limity NIkonu D800E pri snímaní videa.
Jozefove porovnanie s D700
Niekoľko mesiacov je mojím hlavným aparátom Nikon D700, takže som sa predsa len neubránil porovnaniu týchto dvoch fotoaparátov. Pre mňa je nový D800E ideálny (alebo skôr vysnívaný) fotoaparát na všetky inscenované, produktové a portrétne fotenia. Tu je krátke porovnanie, čo sa z pohľadu funkcionality (nie obrazu) zlepšílo a čo nie:
Plusy v porovnaní s D700
+ 2 sloty na karty SD a CF
+ nepatrne menšie a ľahšie telo
+ citeľne lepší hľadáčik, je svetlejší a ešte trochu väčší
+ lepší AF a meranie expozície
+ lepšia poloha a sklon spúšte
+ logické nastavovanie korekcie expozície (konečne nie sú prehodené stupnice+/-)
+ lepšie dvierka konektorov, ktoré sa nevyťahajú časom
+ lepší viacsmerný volič s istejším ovládaním (menej „igelitový“ chod)
+ lepší zadný LD displej
+ tichý režim
+ živý náhľad s použiteľným kontrastným AF
+ HD video
+ lepší, pohodlnejší volič snímacích režimov
+ elektronický virtuálny horizont
Mínusy v porovnaní s D700
- pomalšie sériové snímanie pri „plnom čipe“ 4fps vz. 8fps ( D700 po pridanií BG)
- odlišný prepínač a nastavovanie AF-C a AF-S, pri modeli D700 toto bolo vyriešené asi jednoduchšie. Pozitívom na novom spôsobe nastavenia ale je, že si omylom neprepnete činnosť AF z kontinuálneho zaostrovania a opačne.
Staré a nové objektívy na Nikon D800E
Predtým, ako sme mali možnosť si aj v skutočnosti vyskúšať správanie sa objektívov na novom tele s vysokým rozlíšením 36Mpx, boli reakcie niektorých amatérov zamerané na kritiku takto vysokého rozlíšenia. Vznikli aj obavy o tom či objektívy vôbec vykreslia takéto masívne rozlíšenie. Tieto obavy boli zbytočné. Dobré, ostré staré objektívy, sú bez problémov použiteľné na novom tele D800E. Tie objektívy, ktoré boli slabé na predošlých aparátoch sú slabé aj na novinke. Objektívy typu Nikkor 24-120 F3,5-5,6 VR, AF 28-105mm D alebo Nikkor AF 70-300mm D na toto telo jednoducho nepatria... Ako sa teda darilo našim objektívom na Nikone D800E?
AF-S 14-24mm F2,8 G
Perfektný objektív s nekompromisnou kvalitou obrazu už od F2,8. S novým telom spolupracuje vynikajúco.
AF-S 24-70mm F2,8 G
Prekvapivo podáva na D800 lepší výkon ako na Nikon D700. Tento vydarený zoom podáva dobré výsledky už aj na clonu F2,8 (s výnimkou rohov ohniska) Na krajinárske a ateliérové clony je rovnaký ak nie lepší ako najlepšie pevné ohniská v tomto rozsahu.
AF-S 70-200 F2,8 VR II G
Výborný obraz už od F2,8, poriadna rezavá ostrosť na D800 nastupuje už od F4. Rýchly AF. Objektív hodný svojej dobrej povesti a vysokej ceny.
AF 20mm F2,8 D
Výborný malý objektív, v extrémnych rohoch nedosahuje kvalít 14-24mm F2,8 G, no po priclonení na F5,6 a viac z neho dostanete veľmi podobné výsledky ako s drahým moderným zoomom. Má veľmi rýchly AF, no náš kus mal mierny Back Focus. Postačila jemná korekcia mikro nastavenia AF. Vhodný je na občasné širokouhlé použite pre menej majetných fotografov.
AF-S 35mm F1,4 G
Výborný objektív do slabších svetelných podmienok, ostrý, kontrastný, vhodný na enviromentálne portréty s pekným podaním bokehu. Jednoznačná reportážna voľba. Ostrosťou rovnako skvelý ako Nikkor AF-S 24-70mm F,8 G
AF 35mm F2 D
Malý lacný variant pevnej 35ky, je použiteľný v strede na portréty aj plne odclonený ak len práve nepožadujete kresbu ako britva. Ostrosť v ploche je o niečo horšia smerom k rohom je dobré pricloniť ho na F5,6-F8. Na týchto clonách je vhodný aj na krajinársku fotografiu alebo fotenie architektúry. Má veľmi rýchly AF. No bolo potrebné skorigovať mikronastavenie AF. Nikon 24-70 F2,8 G ho však kvalitou obrazu predbieha na všetkých clonách.
AF-S 50mm F1,4 G
Táto ešte pomerne nová pevná 50tka je veľmi dobrou voľbou do horších svetelných podmienok. Pre portrétne využitie je použiteľná aj na F1,4, po priclonení na F2,2-2,8 začína byť rezavo ostrá. Najlepšie výsledky podáva na clonách F5,6-F8. Má prijateľnú rýchlosť AF. Vhodná je napríklad na portréty a fotenie reportáže v slabom svetle.
AF-S 85mm F1,4 G
Mierne pomalší AF, viditeľná pozdĺžna chromatická chyba. Pekný kontrast a farby, Ideálny moderný objektív pre portrétovanie.
AF 85mm F1,8 D
Pomerne lacný, starší, no veľmi ostrý objektív. Použiteľný je z hľadiska ostrosti prekvapivo aj na clone F1,8. Pre odstránenie chromatickej aberácie a lepší kontrast je dobré ho pricloniť aspoň na F2,8 alebo F4. Od clony F2,8 má krásnu kresbu vhodnú aj na fotenie v ateliéri a to aj na novom 36 Mpx. senzore. Na nízkych clonách F1,8-F2,2 má mierny fialový nádych, práve kvôli aberácii. Pri clonách F5,6-F11 ťažko nájdete ostrejší objektív. 85-ka „Déčko“ má extrémne rýchly AF, spoľahlivý aj v slabšom svetle. Preto je zvlášť vhodný na halový šport a podobne. Vhodný je aj pre tých portrétistov čo majú hlboko do vrecka (ako ja). V predaji je už aj nový model AF-S 85mm F1,8 G, ktorý má lepšie obrazové podanie na nízke clonové čísla, má len o trochu pomalšie zaostrovanie. Bohužiaľ v čase písania recenzie „G-éčko“ nebolo dostupné a je to stále nedostatkový objektív.
AF-S 300mm F4 D ED
Výborný univerzálny teleobjektív, exceluje pri fotenie detailov alebo výrezov krajiny. Napriek trochu staršiemu dizajnu je ostrý už od F4 v celej ploche záberu. Má veľmi pekný prenos kontrastu, podanie farieb a tiež bleskový AF.
AF-S 200-400/4VR II
Dobrý, ostrý objektív, s ešte stále akceptovateľnou veľkosťou, na D800 obrazovo vynikajúci.
AF-S 400/2,8VR
Profesionálny superteleobjektív sme otestovali na workshope v Ensbrunne. Okrem veľkej hmotnosti a ceny mu niet čo vytknúť. Rýchly, tichý, špičková kvalita. Výborný prenos kontrastu aj v ťažkých svetelných podmienkach. Testovali sme ho aj s telkonvertorom TC2x III. Bez priclonenia aspoň o dve clonové čísla ale táto kombinácia nepodáva dobrý obrazový výkon.
Karol na záver
Nikon D800E je obrazovo (rozlíšenie, dynamický rozsah) najlepšia digitálna zrkadlovka, ktorú som mal možnosť testovať. Podobný pocit z bohatosti detailov som mal len u 10x drahšej stredoformátovej zrkadlovky Phase One s 60,5 MPx. Áno, D800E je konkurenciou Hasselbladu, Phase One, Leaf, Leica S2. Pre krajinkárov a architektov je toto fotoaparát, ktorý “musia mať”. Nárast rozlíšenia nie je na úkor iných obrazových parametrov.
Veľký dynamický rozsah je niekedy kontraproduktívny a fotografiam treba pridať kontrast, aby sa atmosférou priblížila skutočnosti a príliš ju nevylepšovala. Treba sa s ním naučiť pracovať a prispôsobovať tomu nastavenie fotoaparátu z hľadiska merania, či korekcie expozície. Fotografi si na tieto špecifiká budú musieť zvyknúť.
Funkčne a ergonomicky nemám fotoaparátu čo vytknúť. Jediným problémom je veľkosť súborov. Ale to nie je chyba fotoaparátu. Nech vás ani nenapadne používať pomalšie pamäťové karty. Keď mi pri akčnejšom fotení došli tie rýchle, začalo peklo. Veľké súbory dajú zabrať aj počítaču. Môj iMac 27” Core2 Duo 3GHz, 10GB RAM sa pri renderovaní RAW-ov riadne zapotil. Ale zvládol to. Ak mám ale pracovať komfortne, upgrade bude nutný.
Ak sme očakávali, že na Nikone D800E, budú použiteľné len najnovšie profesionálne objektívy, nie je tomu tak. Osvedčili sa aj objektívy staršej rady D. Dokonca si počínajú lepšie ako na Nikone D700.
Ťažko tomuto fotoaparátu vyčítať, že nezvláda 6,7, či 8 obr./s. Vysoké rozlíšenie má jednoducho prednosť. Pokiaľ nefotíte šport, ale občas sa nejaká akcia pripletie, sú 4 obr./s. dostačujúce. Vzniknutú medzeru na trhu by mohol zaplniť model o ktorom sa už teraz šepká na rumoroch. Nikon D800/800E nie vyslovený univerzál, slušne vie zvládnuť aj túto funkciu.
Počas testovania som sa nestretol s chybami, aj keď občas som mal dojem, že automatické ostrenie nejde na 100%. Občas zaváhalo alebo preostrilo dozadu. Nie je však zlé, stále patrí k nadpriemeru. Na testovanie sme mali "sample" kus, a uvidíme, čo opraví nový firmware, ktorého sa určite dočkáme v dohľadnom čase.
Osobne sa naň teším, pretože sa v dohľadnej dobe, stane hlavným redakčným fotoaparátom. Viem ale, že pre bežné používanie potrebujem aj univerzálnejší fotoaprát. A tak už teraz zvažujem dovybavenie Nikonom D7000, alebo nástupcom D300s (kedy bude netuším).
Nikon D800E vz. Canon EOS 5D Mk. III.
Nikonu D700 sa vyčítalo takmer polovičné rozlíšenie oproti Canonu EOS 5D Mk. II. Tomu sa ale vyčítal najmä podpriemerný AF. Obidve firmy prišli s vylepšeniami takmer v rovnakom čase. Canon prakticky zostal na pôvodnom rozlíšení a sústredil sa na vylepšenie hardvéru. Nikon išiel iným smerom. Nikon D800 nielen vylepšuje hardvér (AF, meranie, video...), ale radikálne zvyšuje rozlíšenie snímača. Obidva fotoaparáty sme si už mohli vyskúšať a porovnať. A výsledok? Obidva fotoaparáty sú špičkou a nemajú žiadnu výraznejšiu slabinu. Canon je univerzálnejší a od užívateľa vyžaduje menej pozornosti pri nastavovaní a fotografovaní. Nikon je viac špecializovaný a kladie na fotografa vyššie nároky. A nielen na fotografa, ale aj počítačove vybavenie. Obidva fotoaparáty produkujú vysokokvalitné fotografie s rozlíšením pre rozmerné zväčšeniny. Je vidno vyššie rozlíšenie Nikonu? Áno, ak potrebujete fotografie s najjemnejšími detailami. Svoje robí aj odstránenie antialiasing filtra, čo prináša lepšiu pixelovú ostrosť. Je ale na konkrétnom fotografovi, či túto prednosť skutočne využije.
Zaujímave odkazy
O tomto fotoaparáte by sa dalo popísať omnoho viac. Už teraz je ale recenzia dosť obsiahla. Ak vám nestačilo, pripájame pod článkom niekoľko zaujímavých odkazov.
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/d800/index.htm
http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/professional/d800
http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/professional/d800e
http://cdn-4.nikon-cdn.com/en_US/o/Y6wrkA9OU_z04IreazIXl_22UII/PDF/D800_TechnicalGuide_En.pdf
http://www.nikonusa.com/fileuploads/Digitutor/D800/
Schéma príslušenstva.
Duo Nikon D800/D800E je novým etalónom kvality. É-čko nám riadne pomotalo v redakcii hlavu. Medzičasom sme dostali do redakcie na testovanie mnoho významných noviniek. Aj keď sú výborné, v porovnaní s D800E, ťahajú za kratší koniec. Ťažko sa nám vracia z budúcnosti do súčasného štandardu. Fotoaparátu udeľujeme TOP Redakcie ePhoto.sk.
Nikon D800 si môžete kúpiť v predajnom štúdiu www.ephotoshop.sk.