Predstavenie tohto modelu vyvolalo na všetkých svetových fotoserveroch, náš nevynímajúc, veľký rozruch. Najmä pokročilí fotografi čakali prístroj so snímačom formátu DX (APS-C). Práve toto bol hlavný dôvod chladnejšieho prijatia. Veľa názorov bolo vyslovene unáhlených, bez toho, že by sa ich autori skutočne zamysleli nad tým pre koho je systém Nikon 1 určený alebo ho odsúdili bez osobného vyskúšania.
O systéme 1 tvrdí Nikon, že je revolúciou medzi fotoaparátmi. Má ponúkať to, čo tu ešte nebolo, nový koncept prepojenia fotografie a videa. Sám som zrkadlovkový typ, ktorý očakával niečo tradičnejšie. Na tento test sa musím preto poriadne pripraviť. Sadám si preto do meditatívnej polohy a vyprázdňujem svoju myseľ. Na test sa vrhám s čistou hlavou, jedine tak môžem prijať posolstvo od konštruktérov z Nikonu.
Nikon 1
Systém Nikon 1 sme vám predstavili v oficiálnej tlačovej správe. Prv než sa pustíte do čítania tejto recenzie mali by ste si ju prečítať.
Nikon 1 systém stvoria momentálne dva fotoaparáty, niekoľko objektívov a bohaté príslušenstvo vrátane externého blesku, GPS, mikrofónu a elegantných puzdier.
Nikon V1 stručne
- CMOS senzor formátu CX (13,2x8,8 mm) s rozlíšením 10,1 Mpx
- Crop factor: 2,7x
- Citlivosť: ISO 100 - 6400
- Závierka: kombinovaná mechanicko-elektrická
- Bajonet: Nikon 1
- X-sync: 1/250 s
- AF systém: hybridný 135 AF bodov
- Meranie: matrix, zvýraznený stred, bodové
- Video: Full HD 1920x1080/60i
- LCD monitor: 3” TFT s rozlíšením 921 000 bodov
- Aptina obrazový snímač
- 3x procesor EXPEED
- 1 GB DDR2 pamäte
- Epson E03100F0A video procesor čip
Nikon V1 sme dostali na testovanie v kite s dvomi objektívmi s rozsahom 10-30 a 30-110 mm.
Prvý dojem z V1
Na testovanie som dostal model V1 v bielej farbe s dvomi základnými transfokátormi, tiež v bielej farbe. Prvý dojem je vlastne druhý, pretože som sa zúčastnil tlačovej konferencie, kde sa Nikon 1 predstavil. Fotoaparát vyzerá lepšie ako na oficiálnych fotografiách a aj luxusnejšie. Biely lak, v posledných rokoch tak populárny u automobilov, dáva aj tomuto fotoaparátu punc exkluzivity. Keby som si mal vybrať, či čierny alebo biely, beriem biely. Keď takýto fotoaparát, tak nech to nie je v bežnej farbe! V bielej sú navyše aj obidva objektívy, dokonca aj krytky a slnečná clona. Keď som fotoaparát ukazoval známym, mali z neho zmiešané pocity. Niekomu sa páčil dizajn, inému nie. Chalani z mojej skupiny mu na výlete do Lednice dali prezývku Lego.
Nikon V1 v porovnaní s Nikonom D90.
Konštrukcia, ergonómia...
Konštrukcia
Aj keď samotný Nikon nechce príliš zatrieďovať tento model do niektorej zo škatuliek a predstavuje ho ako samostatnú kategóriu, každému je jasné, že sa jedná o prístroj mirrorless koncepcie, po novom nazývanej Compact System Cameras. Tieto fotoaparáty využívajú systém výmenných objektívov, ale na rozdiel od zrkadloviek ide obraz z objektívu priamo na snímač. Zobrazovaný je na LCD displeji alebo v LCD hľadáčiku, nie na matnici.
Prístroj prináša nové vychytávky a väčší dôraz na multimediálnosť, určite bude ale porovnávaný z Olympusmi PEN, Sony NEX, či Panasonicmi a Samsungami. Koncepčne je ale najbližší novému Pentaxu Q. Nikon V1 možno veľkostne porovnať s triedou prémiových kompaktov, napr. s Coolpixom P7100.
Obidva testované objektívy boli špeciálnej konštrukcie, aby pri preprave zaberali čo najmenší objem. Telo je vyhotovené prevažne z kovu. Fotoaparát nemá vstavaný blesk, len päticu pre pripojenie externého, ktorá slúži aj pre pripojenie mikrofónu, alebo GPS prijímača.
Srdcom fotoaparátu je 10,1 Mpx CMOS snímač nového štandardu CX. Nový extrémne rýchly procesor Expeed (hneď 3 ks) je dôvodom, prečo fotoaparát zvláda veci, ktoré u iných modelov nenájdete. Full HD video, Slow Motion, fotografovanie ešte pre tým než stlačíte spúšť, sériové snímanie až 60 obr./s. Možno niektoré funkcie nedoceníte, ale celkovú rýchlosť spracovania dát a rýchle zaostrovanie určite áno.
Snímač a procesor
Snímač s rozlíšením 10,1 Mpx má rozmer 13.2 x 8,8 mm, je vyrobený technológiou CMOS. Faktor orezu je 2,7x. Nikon tento fakt označuje skratkou CX, ktorá sa pridáva k už zavedeným označeniam DX (APS-C) a FX (Full Frame). Senzor má zabudované čistenie. Pre ukladanie súborov fotografii využíva 12-bit komprimovaný RAW alebo 8-bitový JPG v troch stupňoch kompresie.
Pohľad na snímač. Ten má veľkosť 13,2 x 8,8 mm
Bajonet
Zbrusu nový je bajonet pre upevnenie vymeniteľných objektívov. Nesie označenie Nikon 1 mount.
Nový typ bajonetu nesie označenie Nikon 1.
Závierka
Závierka je kombinovaná mechanicko-elektronická. To dáva fotoaparátu niekoľko výhod a užívateľovi jedného veľkého chrobáka do hlavy. Ale o chrobákovi neskôr.
Rozsah časov mechanickej závierky je 30 sekúnd až 1/4000 s. s možnosťou synchronizácie blesku do 1/250 s. Elektronická závierka obmedzuje synchronizáciu na 1/60 s., zato ale dokáže pracovať s časom až 1/16 000 s. Výber režimu závierky má vplyv na maximálnu frekvenciu sériového snímania. O tom ale viac v samostatnom odseku.
Displej
Displej má uhlopriečku 3” a rozlíšenie 921 000 bodov, štandard u kvalitnejších fotoaparátoch. Je dobre pozorovateľný aj na priamom slnku.
3” displej s rozlíšením 921 000 bodov je dobre čitateľný aj na slnku.
Hľadáčik
Elektronický hľadáčik s rozlíšením 1 440 000 bodov musím pochváliť. Je dostatočne jemný a veľký. Vybavený je dioptrickou korekciou a čidlom pre detekciu priblíženia oka, ktoré ma za úlohu automatické prepínanie medzi hľadáčikom a displejom. Prepínanie je rýchle, bez zbytočného zdržiavania. Počas celého testovania som ho preto nechal aktivované.
Hľadáčik má dioptrickú korekciu a senzor priblíženia oka.
Displej aj hľadáčik majú niekoľko režimov zobrazovania, vrátane pomocnej mriežky, ktorá by ale mohla mať jemnejšie čiary. Pokrytie u obidvoch je 100%. Osobne mi chýba elektronická vodováha.
Zaostrovanie
Jednou z predností tohto fotoaparátu je rýchle zaostrovanie a celkovo dobre riešená jeho obsluha. Automatické zaostrovanie má niekoľko režimov. Výber zaostrovacích senzorov môžete zveriť automatike, ktorá využíva 41 zaostrovacích polí, alebo si ručne vyberiete, pomocou viacsmerového voliča, jedno zo 135-tich polí. Výber je jednoduchý a rýchly. Fotoaparát ponúka aj sledovanie objektu či detekciu tváre. Systém je hybridný a automaticky, podľa svetelných podmienok, sa prepína medzi fázovou detekciou a vyhodnotením kontrastu. Za určitých podmienok má ale AF problem správne zaostriť.
Pri navrhovaní celkovej koncepcie systému Nikon 1 bol kladený dôraz na snímanie videa. Tomu zodpovedá aj konštrukcia objektívov, ktoré majú nehlučné zaostrovanie. A keď hovorím nehlučné, tak tým myslím nehlučné. Žiadne zvuky pri preostrovaní, žiadne cvakanie stabilizátora.
Tak ako je fotoaparát dobrý v automatickom zaostrovaní, tak zlý je pri manuálnom. Pri výmenných objektívoch by ste očakávali zaostrovací prstenec, ale ten tu chýba. Zaostrujete ako na kompakte, navyše je ovládanie nelogické. Miesto otočného voliča by som radšej využil kolísku vedľa tlačidla “F”.
Napájanie
Fotoaparát tejto koncepcie a hlavne v spojení so špecializovaným video objektívom má vysokú spotrebu energie. Preto je potešujúce, že je napájaný veľkým 1900 mAhLi-Ion akumulátorom EN-EL15, ktorý sa používa aj v zrkadlovkách. A na výdrži je to poznať. S fotoaparátom sa môžete hrať celý deň.
Pamäťové médium
V priestore pre batériu sa nachádza aj slot pre pamäťové karty. Fotoaparát podporuje karty typu SD, SDHC a SDXC.
Konektory
Spojenie s počítačom zabezpečuje tradičný vysokorýchlostný USB konektor. K televízoru, projektoru alebo kompatibilnému monitoru môžete fotoaparát pripojiť cez HDMI (Typ C). Jediným vstupným konektorom je 3,5 mm stereo pre pripojenie externého mikrofónu. Doteraz Nikonom nepoužitý je nový typ konektoru pre pripojenie blesku, GPS, mikrofónu, či iného príslušenstva.
Zhora Audio, HDMI a USB.
Konektor pre pripojenie blesku, GPS, či mikrofónu. Štandardne je prekrytý krytkou vo farbe “karosérie”.
Dizajn a ergonómia
Ak na obrázkoch pôsobí fotoaparát obyčajne, naživo vyniknú jeho čisté tvary. Zadná časť akoby patrila ale inému prístroju. Osobne by som obetoval časť laku za kožený polep. Okrem istejšieho držania by to dodalo fotoaparátu viac retro štýlu, najmä ak by sa farba vhodne skombinovala s farbou laku. Nechajme však dizajn tak (každému sa páči niečo iné) a pozrime sa na ergonómiu.
P.S. Ako tak predo mnou leží fotoaparát s objektívmi, keď píšem túto recenziu, mám pocit, že ho dizajnéri navrhli tak, aby sa hodil ku klávesnici a myši môjho iMacu:-).
Na prednej strane nájdete jedine tlačidlo, poistku bajonetu. Inak takmer prázdnu plochu narúšajú len otvory mikrofónov, dióda prisvetlenia, prijímač infra signálu a samozrejme logo a typové označenie. Lepšie držanie má zabezpečiť malý výstupok.
Hornej ploche dominuje “hranol” elektronického hľadáčika. Fotoaparát nemá vstavaný blesk, tam kde býva zvyčajne jeho miesto (u tohto typu fotoaparátov) sú sánky pre externé príslušenstvo, kryté lakovanou krytkou. Tá sa ale pomerne ľahko vysúva a obávam sa, že ju užívateľ asi stratí. Po nej ostane na tele nepekná diera.
Vrch je osadený trojicou tlačidiel (ON/OFF, spúšť a Record), všetky pomerne zapustené. Pri obsluhe mi to ale nerobilo problémy. V zime v rukaviciach bude ale manipulácia asi náročnejšia.
Dostávame sa k zadnej časti fotoaparátu. To, že tam nájdete rozmerný displej, je dnes samozrejmosťou. Nad ním je ale menej samozrejmý elektronický hľadáčik s korekciou dioptrii a čidlom priblíženia oka pre automatické prepínanie displej/hľadáčik.
Miesto tradičnejšieho otočného kolieska slúži pre nastavenie parametrov snímania páčka, vedľa ktorej sa nachádza tlačidlo “F”. Jeho funkcia sa mení v závislosti na zvolenom expozičnom režime.
Dve nové ikonky, ktoré sme tu do uvedenia Nikon 1 nemali.
Expozičný režim sa vyberá pomocou otočného voliča, na ktorom sú štyri ikonky. Pod voličom programov sa nachádza kombinovaný všesmerový volič s otočným kolieskom, uprostred ktorého sa nachádza potvrdzovacie tlačidlo “OK”. Voliču je priradených niekoľko častejšie používaných funkcii (AE-L/AF-L, samospúšť, korekcia expozície, režim AF).
Volič je obklopený štvoricou tlačidiel. “Disp” slúži na prepínanie režimov zobrazenie informácii na displeji. Fotografie a video si môžete pozrieť po stlačení tlačidla “Play”, mazať zábery zase cez tlačidlo “Delete”. Podobne ako u zrkadloviek Nikon, sa dajú zábery rýchlo mazať ak dva krát stlačíte tlačidlo “Delete”. (Prečo toto nie je na každom fotoaparáte?) Posledným tlačidlom je “Menu”, názov napovedá, že slúži pre vstup no menu s nastaveniami.
Detail závitu pre upevnenie statívu alebo prídavného gripu.
Zospodu je pod dvierkami priestor pre batériu a pamäťovú kartu. Závit pre statív je kovový a je umiestnený presne v osi objektívu. Na bočnej strane, pod plastovou krytkou sa schováva trojica konektorov.
Menu
Ja starý Nikoňák som si musel na menu zvykať. Je urobené prehľadne a dobre sa v ňom pohybuje. To je ale kazené určitou nelogikou, keď sa vám pri každom režime mení obsah menu. Možno tu je snaha zmenšiť počet položiek na nevyhnutné množstvo, ale keď si chcete pred prvým použitím fotoaparát nastaviť, musíte postupne pozapínať všetky programy. Radšej by som to mal na jednej kope, prípadne si užívateľsky nastavil, čo chcem v menu mať. Zaráža ma absencia personalizácie menu. Jediná šedá schéma. Nič viac. Kde sú rôzne farebné variácie a veselé zvuky? Osobne ich nepotrebujem, ale predpokladaná cieľová skupina sa aj v tomto rada vyhrá. Bolo by zaujímavé využiť funkciu momentky a vlastným miniklipom nahradiť uvítaciu obrazovku.
Menu je jednoduché a elegantné, ale niekedy nelogické.
Funkcie
Zelená ikonka fotoaparátu zastupuje režim snímania statických záberov, čiže fotografovanie. Maximálne rozlíšenie fotografii je 3782x2592 bodov. Snímať môžete do formátov RAW a JPG, prípadne aj do obidvoch súčasne. K dispozícii máte Automatický výber scénického programu, alebo programy P, A, S, M. Ich výber je ale nelogický. Očakával by som rýchlejší prístup k nim. Pre zmenu programu musíte ísť do menu. Pritom je k dispozícii tlačidlo “F”, ktorý sa pre výber programov doslova ponúka. Po jeho stlačení sa vám ale zobrazí režim závierky. Mechanická, elektronická a elektronická (Hi). Preboha prečo? Ktorá je na čo určená? Výber režimu závierky ovplyvňuje rýchlosť sériového snímania a synchronizačný čas s bleskom. Nie je ale logickejšie nastavovať tieto parametre s tým, že vás fotoaparát upozorní, že zmení režim závierky, ako to, že si vy musíte pamätať alebo naštudovať návod, čo sa stane pri každom z výberov? Toto zjavne niekto nedomyslel. Keď to robí problémy mne, dlhoročnému “testerovi”, čo potom bežný užívateľ? Už len kvôli tomuto by mal Nikon čo najskôr prepracovať firmware.
Čo fotoaparátu zásadne chýba sú efektové programy. Takáto technologická vychytávka by ich mala mať požehnane. Veď toto je ideálny prístroj pre multimediálnu zábavu. Prečo v Nikone D3100 efektové programy sú a v tomto nie?
Expozičné programy
Programy P, A, S, M dúfam netreba bližšie rozoberať. Spomeniem snáď, že v plnej programovej automatike je možné použiť shiftovanie expozície. Pretože sa medzi programami ťažšie prepína, využíval som pri testovaní práve túto funkciu pre ovplyvnenie kombinácie čas- clona. Plusom je možnosť použiť tieto programy pri snímaní videa.
Na poloprázdnom voliči tieto programy nenájdete, sú ukryté v menu. Osobne by som zmenil ponuku tlačidla "F", na ktoré by som naviazal práve programy P, A, S, M a efektové programy (keby boli).
Scénické programy
Okrem úplnej automatiky sú k dispozícii tieto scénické programy: portrét, krajina, nočný portrét, close-up. Trochu málo na to, pre koho je fotoaparát určený. Tiež sa nevyberajú najľahšie a najlepšie je nechať ich voľbu na automatike fotoaparátu.
Momentka (Motion snaphots)
Uplatnenie tejto funkcie nájdu asi mladšie ročníky alebo romantické duše. Po stlačení spúšte sa nahrá krátka spomalená videosekvencia vo formáte *.mov s jedným zo štyroch zvukových podmazov. Takúto pohyblivú pohľadnicu v rozlíšení 1920x1080 bodov môžete poslať svojím príbuzným, či kamarátom. Krátky šotík spod Eiffelovky, kde ladne mávate rukou na pozdrav je pre diváka príjemným prekvapením. Niekedy je ale momentka prikrátka a prv než sa na nej niečo udeje, je tu stmievačka. Dobrá momentka vyžaduje 2-3 pokusy. Naviac v celej kráse uvidíte momentku len na http://mypicturetown.com/, len tam sa spojí aj s fotografiou.
Tri krátke spomalené klipy ako ukážka momentiek. Bohužiaľ sa do strihového programu nepreniesol hudobný podmaz. Ukážku publikovanej momentky nájdete aj na mypicturetown.com.
Inteligentný výber snímky
Druhým programom na otočnom voliči ma za úlohu nasnímať sériu záberov tak, aby vám neušiel ten najlepší okamih. Napríklad fotografujete skupinku ľudí. Odfotiť ich tak, aby nikto nemal zavreté oči, či sa náhodou niekam nepozeral, je problém. Ľahké nie je ani zachytiť moment, kedy oslávenec sfúkne sviečky na torte. V tomto režime urobí fotoaparát 20 záberov z ktorých dá fotografovi na výber päť najlepších, ktoré uloží na kartu. Celé snaženie by nemalo zmysel, keby fotoaparát nezačal ukladať zábery ešte pred tým ako úplne stlačíte spúšť. Tým, že si pri namačknutej spúšti ukladá zábery do vyrovnávacej pamäte, zachytíte okamih aj vtedy, keď ste neskoro zareagovali.
Fotoaparát vybral týchto päť záberov.
Najlepší moment.
Pri prezeraní záberov máte možnosť vybrať si najlepší záber a ostatné zmazať. K tomuto programu len dodám, že funguje automaticky, fotoaparát si vyberie sám scénický program, ktorý zodpovedá fotografovanej scéne.
Pre neskúsených fotografov je toto výborná pomôcka na zachytenie toho správneho okamihu. Overené v praxi, funguje ako má. Hrozí tu ale jedno riziko zo strany užívateľa. Funkcia zvádza k tomu, použiť ju miesto sériových záberov. V takomto prípade ale stlačí spúšť ešte pred vrcholným okamihom, ktorý sa bohužiaľ nezachytí. Spúšť treba stlačiť, keď si myslíte, že nadišiel ten správny okamžik a fotoaparát zabezpečí to, že urobí dostatočný počet záberov pred aj po, aby ste mali istotu, že ste nič nepremeškali aj keby vaše reakcie boli pomalšie.
Picture control
Podobne ako v zrkadlovkách aj tu nájdete známe prednastavenie pre spracovanie obrazu (standard, neutral, vivid, monochrome, portrait, landscape) aj s možnosťou prispôsobenia, či vytvorenia nového presetu. Tieto prednastavené profily majú vplyv na spracovanie fotografii snímaných do formátu RAW. Ovplyvňujú ich saturáciu, kontrast, či mieru doostrenia.
ISO
Rozsah citlivosti je 100-3200 ASA. V automatickom režime je možné nastaviť maximálne ISO na 400, 800 alebo 3200 ASA. V manuálnom režime je maximálna hodnota až 6400 ASA. S funkciou nastavenia citlivosti je samozrejme spriahnuté potlačenie šumu. To je možné deaktivovať. V niektorých režimoch je k dispozícii len automatické nastavenie, aby bol dostatok priestoru pre nastavenia vhodné pre akčnú fotografiu a video.
Sériové zábery, samospúšť, diaľkové odpaľovanie
“El Rapido”, tak by sme mohli nazvať tento fotoaparát. V režime mechanickej závierky je maximom 5 obr./s., ale pri nastavení na elektronickú High Speed závierku je to 10, 30 alebo dokonca 60 obrázkov v plnom rozlíšení. Fotoaparát si podľa snímkovej frekvencie nastavuje ISO, aby mal možnosť použiť dostatočné krátky expozičný čas.1GB DDR2 pamäť pojme niekoľko desiatok fotografii, takže zaplniť kartu v priebehu pár minút nie je problém. Ak využijete guľometný režim, počítajte s dlhším ukladaní dát z pamäte na kartu.
Závierka má samozrejme režim samospúšte a dá sa ovládať IR diaľkovým ovládaním. Bonusom je funkcia intervalometru.
Pokiaľ si z tohto nevyberiete...
Ja som si vybral tento záber.
Meranie expozície
Matrix, zdôraznený stred, bodové - k výberu sa dostanete len cez menu. Matrix meranie je spoľahlivé a málokedy použijete iný spôsob merania, skôr korekciu expozície, ktorá je dostupná rýchlejšie.
Video
Videosekvencie majú dva režimy: HD Movies pre video, tak ako ho bežne používame a Slow Motion pre spomalené zábery. Medzi režimami sa prepína stlačením tlačidla “F”.
HD video 30p a 60i
Maximálna dĺžka jednej sekvencie je 20 minút a veľkosť je limitovaná na 4GB. HD videosekvencie sú snímané v rozlíšeniach 1920x1080/60i alebo 30p, prípadne 1208x720/60p. Video je ukladané do formátu MOV (H.264/MPEG-4).
Príjemnou funkciou je pamäť expozície (nefunguje pri automatickom výbere motívového programu). Po stlačení tlačidla AE-L sa nastavenie expozície počas snímania nebude meniť. Veľmi užitočné! Takto sa dá predísť nepríjemnému “dýchaniu” záberov.
Poznámka: Kedykoľvek počas snímania videa môžete snímať aj fotografie a to bez prerušenia videa. Fotografie ale budú uložené v pomere 16:9. Počas jednej videosekvencie je možné zaznamenať max. 20 fotografii. V režime Slow Motion sa fotografovať nedá. Ak spustíte nahrávanie videa v režime statických záberov, uloží sa v rozlíšení 1072x720/60p.
“Spomaľovačka” - Slow motion
Ak pozerávate program Time Warp, tak sa vám bude táto funkcia páčiť. Snímkovou frekvenciou 400 alebo 1200 obr./s. natočíte krásne spomalené zábery. Ale pozor! Pár sekúnd snímania znamená niekoľko minút prehrávania. Pri frekvencii 400 obr./s. vznikne video s rozlíšením 640x240/30p a pri frekvencii 1200 obr./s. video 320x120/30p. Vzhľadom na nízke rozlíšenie je ale táto funkcia skôr ukážkou toho, čo nás v budúcnosti čaká, kvalita je podpriemerná.
Spomalené zábery sú nekvalitné. Pri snímaní za žiarivkového osvetlenia dochádza k interferencii medzi snímkovou frekvenciou a frekvenciou žiariviek, čo má za následok výrazne blikanie obrazu.
Zvuk
Fotoaparát má zabudovaný stereo mikrofón. Zvuk je zaznamenávaný do formátu ACC. V menu sa dajú nastaviť úrovne citlivosti mikrofónu v troch úrovniach, ponechať citlivosť na automatike alebo snímanie zvuku vypnúť. Kvalita zvuku je veľmi dobrá a to aj vďaka nehlučnej práci objektívov.
Pomocou redukcie je k fotoaparátu možnosť pripojiť externý mikrofón ME-1 alebo iný kompatibilný.
Príslušenstvo
Prakticky ihneď po začatí predaja je k dispozícii široká škála príslušenstva. Užívateľ tak nemusí čakať mesiace, či roky, aby si poskladal výbavu podľa svojich predstáv.
V prvom rade je to štvorica objektívov s bajonetom Nikon 1. Mojim osobným favoritom je objektív špeciálne navrhnutý pre snímanie videa (motorický zoom) s rozsahom 10-100 mm (135EQ 27-270 mm). Do výroby sa chystá adaptér, s ktorým bude možné použiť všetky objektívy AF-S Nikon F bajonet.
Keďže Nikon V1 nemá vstavaný blesk, mnohí budú musieť siahnuť po blesku SB-N5, špeciálne vyvinutom pre systém Nikon 1. Ten slúži zároveň ako pomocné svetlo pri snímaní momentiek.
Cestovatelia ocenia GP-N100 jednotku pre ukladanie GPS súradníc do fotografii. Nezabudlo sa ani na parádnikov a parádničky. Svoj Nikon V1 môžete skrášliť ale aj chrániť štýlovými puzdrami a popruhmi. Fotoaparát môžete ovládať infračerveným diaľkovým ovládaním, ktorým je známe ML-L3 používane napr. na Nikonoch D90/D5100...
Schéma príslušenstva.
Objektív 1Nikkor s rozsahom 10-100 mm a motoricky ovládaným zoomom.
Softvér
K fotoaparátu je dodávaná CD s programami, dôležitý je View NX 2, ktorý slúži na prezeranie fotografii. Nemá ale žiadne editačné funkcie. V čase testovania to bol ale jediný program, ktorý dokázal otvoriť RAW súbory a vyexportovať ich do JPG. Short Movie Creator slúži na tvorbu krátkych videí alebo slideshow z fotografií. Skôr než program by som ho nazval jednoúčelová aplikácia. Celkovo je softvérová výbava chudobná a budúci majiteľ sa asi rýchlo poobzerá po iných programoch s bohatšími možnosťami.
1 NIKKOR 10-30/3,5-5,6VR
Základný “seťáčik” vyvedený v bielom laku, rovnakom telo, je v “kľudovom stave” pomerne kompaktný. Pri použití je potrebné stlačiť poistku na zoomovom prstenci a pootočiť. Až po vysunutí prednej časti optickej sústavy je fotoaparát pripravený na fotografovanie. Okrem poistky nenájdete na objektíve žiadne tlačidlá, či prepínače. Rovnako nenájdete ani prstenec manuálneho zaostrovanie.
Na prvý pohľad pôsobí objektív luxusne ale zoomovanie odhalí jeho plastovejšiu konštrukciu. Bajonet je však kovový. Predná časť sa pri zaostrovaní neotáča, čo je výhodou pri použití filtrov (priemer 40,5 mm).
Objektív je pri zaostrovaní úplne tichý. Po optickej stránke sa jedná o vydarený kúsok a medzi “seťákmi” patrí k nadpriemeru.
1 NIKKOR 30-110/3,8/5,6VR
Menší než zrkadlovkový seťáčik je tento telezoom s trošku neštandardnou svetelnosťou 3,8 na širokouhlejšom konci. Takmer 4-násobný rozsah je uhlom záberu ekvivalentom 81- 297 mm kinofilmového objektívu. Zoomový prstenec je opäť blokovaný poistkou. K objektívu je krásna ale zároveň účinná slnečná clona. Z vonku snehovo biela, z vnútra matne čierna. Aj vďaka bielemu lakovaniu vyzerá objektív luxusne. Poťažkanie ale odhalí, že tubus je plastový. Bajonet je však kovový. Objektív pri zoomovaní mení svoj veľkosť takmer na dvojnásobok. Dvojitý výťah tubusu ide tuhšie než by mal. Je to nepríjemné najmä pri snímaní videa. Video maniakom preto odporúčam rovno špecializovaný objektív 1 NIKKOR 10-100 mm s motorickým zoomovaním. Čo na objektíve nenájdete je prstenec ostrenia a ani prepínač pre prepnutie do manuálneho režimu.
Objektív je stabilizovaný. Závit pre filtre má priemer 40,5 mm. S krásnou bielou krytkou sa dá manipulovať aj pri nasadenej slnečnej clone, ak nemáte prsty ako jaternice. Aj tento objektív je pri zaostrovaní absolútne tichý. Má veľmi dobru kresbu a smelo s ním môžete fotografovať aj pri maximálne otvorenej clone. Jedinou výraznejšou chybou je vinetácia na širšom konci, ktorá sa dá ale v počítači odstrániť.
Praktické fotografovanie a snímanie videa
Tomuto fotoaparátu treba dať čas. Fotografovať pár dní, kým si zvyknete na ovládanie. Každou hodinou sa mi s fotoaparátom pracovalo lepšie a pri našom výlete do Lednice som s ním bol pomerne zžitý. Stále som mal ale pocit, že nedržím v ruke Nikon. Fotoaparát nemá s ničím, čo Nikon vyrobil nič spoločné. Konštruktéri zjavne zobrali list čistého papieru a začali konštruovať od nuly.
Nikon V1 má obrazovým výstupom presne na pomedzí medzi kompaktom a zrkadlovkou, tak ako sa dalo očakávať. Kto sa bál, že sa nebude dať pracovať s hĺbkou ostrosti, ten sa mýlil. Krémový bokeh nedosiahnete, ale s využitím teleobjektívu už dostanú portréty primeranú dávku odpichnutia od pozadia. Väčšiu hĺbku ostrosti ocenia krajinkári a fotografi architektúry.
Pochváliť treba aj pomerne veľký dynamický rozsah, tiež skôr podobný tomu na zrkadlovkách. Pri snímaní do JPG pozorovať účinok D-Lightningu, len málokedy budete mať na fotografiách prepaly. Aj pri spracovaní RAW-u budete radi, že máte priestor pre nápravu expozície a experimentovanie.
Scéna s veľkým dynamickým rozsahom? Žiaden problém.
HDR efekt z jedného RAW súboru tiež potvrdzuje pomerne veľký dynamický rozsah snímača.
Prekreslenie detailov je bližšie zrkadlovke. Ak mu pomôžete citlivým doostrením v počítači, budete príjemne prekvapení.
Takýto detail dobre preverí rozlišovaciu schopnosť snímača aj objektívu.
A teraz odstavec pre “šumopátračov”. Šum je na fotografiách pozorovateľný pri 100% zväčšení od najnižších hodnôt. Za dobrých svetelných podmienok, pri ISO 100 a 200 je šum minimálny. Jedine D-Lightning zvýrazňuje šum v tmavých častiach obrazu. Vonku môžete smelo použiť aj ISO 800. Prekvapený som bol s použiteľnosťou ISO 6400 (Hi1). U kompaktu by fotografia vyzerala ako vybodkovaná fixkami, tu je k videniu prekvapujúce množstvo drobných detailov.
ISO 6400, nie zlé na tak malý snímač.
Zaťažkávacou skúškou každého fotoaparátu je ale snímanie v zle osvetlenom interiéry. ISO 800 aj v tomto prípade v pohode, dokonca dobre použiteľné je aj ISO 1600. Vyššie už neodporúčam, aj keď aj tu je pri ISO 6400 stále dosť detailov, ale už len pre fotografiu menšieho formátu. Oproti zrkadlovkám obsahuje šum viac farebných zložiek, ale oproti kompaktom je to výrazne menej. Šum býva výraznejší pri nepresnej expozícii a pôsobí rušivejšie ak sa vám nepodarilo udržať fotoaparát bez pohybu.
ISO 1600. U kompaktu by bola fotografia snímaná za takýchto podmienok len ťažko použiteľná.
Interiér kostola. Nočná mora fotografa. Fotografia je vyvolaná z RAW-u v LR3, ISO 1600. Použitá redukcia šumu a doostrenie, ako ukážka možnosti spracovania.
Dve veci mi fotografovanie znepríjemňovali. Volič programov má ľahký chod a ľahko sa stane, že ho nechtiac pretočíte do iného režimu. Horšie je však zápasenie so stabilizátorom, ktorý na dlhších ohniskách občas nepríjemne skáče a ak ste zvyknutý presne komponovať, niekedy musíte urobiť viac záberov, aby ste zachytili ten, kde vám stabilizátor neposunie kompozíciu. Fotoaparát som testoval skutočne intenzívne desiatky hodín. Pri vyhodnocovaní fotografii som bol prekvapený veľkým odpadom. Množstvo fotografii bolo jednoducho neostrých. Skontroloval som exify, či som nepoužíval príliš dlhé časy. Nebolo tomu tak. Čo už neudržím fotoaparát stabilne? Urobil som bleskový test, vyšiel som na redakčný balkóna odfotil budovu oproti s a bez stabilizátora. Fotografia bez stabilizátora bola výrazne ostrejšia! Toľko zbytočne vynaloženej námahy, aby som napokon zistil, že stabilizátor je skôr destabilizátor. Posledný deň testovania som sa vybral opäť do mesta, aby som fotoaparát pretestoval ešte raz, s vypnutou stabilizáciou. Keď som sa prestal spoliehať na stabilizáciu, moja úspešnosť sa výrazne zväčšila. Verím, že problémy so stabilizáciou vyrieši najbližšia aktualizácia firmveru.
Vráťme sa ale k pozitívam. Obidva testované objektívy si zaslúžia pochvalu. Sú to nadpriemerné “seťáky”. Obidva majú na sebe zámok a pred fotením je potrebné ich “odomknúť” stlačením tlačidla a potočením prstenca zoomu. Týmto sa fotoaparát môže zapnúť aj bez stlačenia tlačidla ON/OFF. Keby sa tak dal fotoaparát aj vypnúť, bolo by to perfektné.
Vo väčšine situácii som nemal s automatickým zaostrovaním problém. Je nadštandardne rýchle. Má však problém ak fotografujete napr. plot. Neustále sa snaží preostriť na pozadie a aj keď som skúsil desať fínt, nedokázal som ho presvedčiť, že ma zaostriť bližšie. Výborne je ale vyriešený výber konkrétneho ostriaceho bodu, čo sa uplatní najmä pri snímaní zo statívu.
Posledný deň testovania som otestoval rýchlosť kontinuálneho preostrovania. Kolega Jozef zastúpil funkciu dynamického objektu. Použil som teleobjektív, prepol na kontinuálne zaostrovanie a sériové zábery a nechal Jozefa najprv kráčať a potom bežať smerom k fotoaparátu. Chôdza nebola problémom, ale beh (nejednalo sa o šprint), už fotoaparát nezvládol.
Nezabudol som odskúšať ani video. Tu sa ukazuje prednosť koncepcie mirrorless fotoaparátov, ktoré svojim komfortom predčia všetky zrkadlovky klasickej konštrukcie. Pre domáce video sú preto vhodnejšie. Veľkosť snímača, či skôr jeho malosť sa ale prejavujú pri snímaní v zle osvetlenom prostredí a tam už kvalita videa ide dole.
RAW vz. JPG
JPG by som ohodnotil ako veľmi dobrý. Nebudú z neho potešení “kompaktári” zvyknutí na kontrastné a saturované zábery. Zábery sú skôr menej kontrastné a neutrálne farebné, dokonca aj pri nastavení na Vivid profil. To je ale dobre. Obsahujú viac obrazových dát, menej prepalov a lepšie prekreslené tiene. A ten kontrast so saturáciou sa dajú bez problémov dohnať v počítači. Potlačenie šumu a doostrovanie je nastavené tak akurátne.
Opatrnejšie treba používať D-Lightning, niekedy to s rozširovaním dynamického rozsahu preháňa a okolo objektov sa tvorí slabá “žiara” typická pre zle spracované HDR fotografie.
Skúsenejší a náročnejší užívatelia budú chcieť z fotoaparátu vytiahnuť maximum a to im poskytne jedine RAW. Už som myslel, že fotky v RAW-e ani neupravím, ale v deň, keď som fotoaparát odovzdával, vyšla RC verzia Adobe Lightroom 3 s podporou nových Nikonov 1, dokonca aj niektorých objektívov.
A tu sa z fotoaparátu stal vyšší druh. Tam, kde interné spracovanie JPG je akési šedivé, tu som si konečne fotky upravil podľa seba. RAW v sebe ukrýva ešte väčší dynamický rozsah a dokonca nie je problém vytvárať aj “fake” HDR. RAW-y výborne zvládajú aj odšumovanie a doostrovanie. Toto už nemá s kompaktom nič spoločné. Fotografie v galérii sú vyvolané v Adobe Lightroom 3,6RC, niektoré aj so základnými úpravami, kontrastu, saturácie...
Plusy a mínusy
+ kvalita RAW, dynamický rozsah
+ kvalitne spracované telo fotoaparátu
+ kompaktné rozmery
+ variabilita
+ zrkadlovková batéria a dlhá výdrž
+ rovnaký priemer filtra pre obidva objektívy
+ vstavaný kvalitný hľadáčik
+ rýchlosť AF
- krytka sánok pre príslušenstvo sa dá ľahko stratiť
- tuhý chod zoomového prstenca najmä u teleobjektívu
- režimy závierky sú mätúce a s nimi aj ovládanie
- chýba vstavaný blesk
- chýba funkcia bracketingu
- pevný displej
- skáčuci stabilizátor
- ľahké otáčanie kolieska programov
- krytka systémovej pätice
- absencia HDR, panorámy a efektových programov
Záver
Nikon V1 je fotoaparát koncepcie, na ktorej sa dá stavať. Užívateľ si môže postupne rozširovať svoju výbavu, podobne ako je to u zrkadloviek. Snímač veľkosti "medium" vie, ak viete vy. Pokrok a Nikon nezastavíš, obrazový výstup v RAW-e predčí aj väčšie Micro 4/3 snímače. Prepĺňanie trojitým turbom zaručuje, že prakticky stále budete mať dostatok nadpriemernej rýchlosti.
Nikon V1 sa snaží prepájať svet fotografie a videa intenzívnejšie, než ktorýkoľvek iný fotoaparát. Čas ukáže, či si vychytávky s tým spojené nájdu cestu k užívateľom. Nikon čaká dlhá cesta. Musí presvedčiť, že prináša nové zaujímavé funkcie a naučiť ich ľudí používať. Čo ma skutočne mrzí, je absencia efektových programov. Veď tie sú pre takéto prístroje ideálne. Prinášajú do fotografovania prvok zábavy. Stačilo by na kolečko režimov pridať jednu ikonku a pod ňou sprístupniť aspoň tucet postprocesingových efektov typu dierková komora, miniatúra, stará fotografia, panoráma a pod. Veď do zrkadloviek túto funkciu zabudovali a konkurencia stavia svoju stratégiu práve na nich.
Osobne mám z Nikonu V1 zmiešané pocity. Nie je to dané celkovým konceptom Nikon 1, ten je dostatočne atraktívny aby si svojich užívateľov našiel. Premýšľam nad nevyužitím potenciálu z hľadiska zábavy. Na jednej strane sú tu nové multimediálne funkcie, na druhej chýbajú efektové programy, nápoveda pre neskúsených s atraktívnymi obrázkami, či personalizácia menu výberom farebných schém a sprievodných zvukov. Bez toho mi príde V1 akýsi sterilný . Mätúce je aj ovládanie niektorých funkcii. Ergonómia ovládania je nastavená na “raz nastav a už sa toho radšej nechytaj” a používaj najmä automatiku. Poslednú výtku mám k displeju, ktorý by mohol byť výklopný. Na zrkadlovke ho oželiem, ale na takomto prístroji by mal byť samozrejmosťou.
Na druhej strane sme si s ním užili kopec srandy. Spomalovačky sú chytľavé. Rýchle ostrenie, rýchle snímanie. Vlastnosti, ktoré využijú rodičia pri fotení svojich neposedných detí, či priaznivci adrenalínových športov. Nikon V1 je výborná foto-kamera. Obidve funkcie zvláda s prehľadom.
System 1 je akousi odpoveďou na zvyšujúce sa nároky “nefotografov”, ktorí sa na zrkadlovku necítia alebo ju z určitých dôvodov nechcú. Vyskúšali prípadne aj lepšie kompakty a ultrazoomy, ale tie ich sklamali výkonom pri zlých svetelných podmienkach ale hlavne svojou pomalosťou. Dáva fotografovi slušnú obrazovú kvalitu, vysokú rýchlosť a navyše modularitu. Smelo možno tvrdiť, že nahrádza aj videokameru.
Nikon teraz čaká to čo jeho predchodcov, ktorí mirrorless majú v ponuke. Musí odladiť svoje modely podľa reálnych požiadaviek užívateľov. Na chudobnejšom Slovensku bude rozhodujúca cenová politika, modely Nikon 1 nie sú lacné a tak ich konkurentmi budú aj zrkadlovky tej istej značky.
Ufffff. Naozaj už posledná veta. Nikon V1 ma presvedčil obrazovou kvalitou a rýchlosťou. Má potenciál byť dobrým fotoaparátom a to aj v súčasnej podobe. Treba ale vyriešiť stabilizáciu a ovládanie. Ani netreba konštrukčné zmeny, chce to len navrhnúť nové ovládanie z využitím súčasných ovládačov.
Odporúčané stránky
http://www.nikon1.sk/sk_SK_N1/accessories.page?
Typ fotoaparátu |
Digitálny fotoaparát s vymeniteľnými objektívmi |
Bajonet objektívu |
Bajonet Nikon 1 |
Efektívny obrazový uhol |
Približne 2,7-násobok ohniskovej vzdialenosti objektívu (formát Nikon CX) |
Efektívny počet pixlov |
10,1 milióna |
Obrazový snímač |
Snímač CMOS 13,2 mm × 8,8 mm |
Systém na odstránenie prachu |
Sklo s proti prachovou ochranou |
Veľkosť snímky (pixle) |
Statické snímky (statická snímka a režimy inteligentného výberu snímky, zobrazovací pomer 3 : 2) • 3 872 × 2 592 • 2 896 × 1 944 • 1 936 × 1 296. Statické snímky (režim videosekvencií, zobrazovací pomer 16 : 9) • 3 840 × 2 160 (1 080/60i) • 1 920 × 1 080 (1 080/30p) • 1 280 × 720 (720/60p). Statické snímky (režim pohyblivej momentky, zobrazovací pomer 16 : 9) • 3 840 x 2 160. |
Formát súborov |
• NEF (RAW): 12-bitový, komprimovaný • JPEG: kompatibilný s formátom JPEG-Baseline s vysokou (približne 1 : 4), normálnou (približne 1 : 8) alebo základnou (približne 1 : 16) kompresiou • NEF (RAW) + JPEG: jedna snímka sa zaznamená vo formáte NEF (RAW) aj JPEG |
Systém nastavenia obrazu (Picture Control) |
Štandardné, Neutrálne, Živé, Monochromatické, Portrét a Krajina; vybraté nastavenie obrazu možno upraviť; možno uložiť vlastné nastavenia obrazu |
Pamäťové médiá |
Pamäťové karty SD (Secure Digital), SDHC a SDXC |
Systém súborov |
DCF (Design Rule for Camera File System) 2.0, DPOF (Digital Print Order Format), Exif (Exchangeable Image File Format pre digitálne fotoaparáty) 2.3, PictBridge |
Elektronický hľadáčik |
0,47-palcový farebný hľadáčik TFT LCD približne s 1 440 000 bodmi, dioptrickou korekciou a reguláciou jasu |
Pokrytie obrazového poľa |
Približne 100 % vo vodorovnom a 100 % v zvislom smere |
Vzdialenosť oka od hľadáčika |
17 mm (–1,0 m–1; od stredu povrchu okulárovej šošovky hľadáčika) |
Dioptrická korekcia |
–3 až + 1 m–1 |
Očný senzor |
Keď fotoaparát zistí, že sa používa hľadáčik, prepne na zobrazenie v hľadáčiku. |
Režimy snímania |
Statická snímka (3 : 2), inteligentný výber snímky (3 : 2), videosekvencia (HD 16 : 9, spomalený záznam 8 : 3), pohyblivá momentka (16 : 9) |
Kompatibilné objektívy |
Objektívy 1 NIKKOR pre bajonet Nikon 1 |
Typ uzávierky |
Elektronicky ovládaná štrbinová mechanická uzávierka s vertikálnym chodom, elektronická uzávierka |
Čas uzávierky |
• Mechanická uzávierka: 1/4 000 až 30 sekúnd s krokom 1/3 EV, režimy Bulb a Time (vyžaduje sa voliteľný diaľkový ovládač ML-L3) • Elektronická uzávierka: 1/16 000 až 30 sekúnd s krokom 1/3, režimy Bulb a Time (vyžaduje sa voliteľný diaľkový ovládač ML-L3) |
Rýchlosť synchronizácie blesku |
• Mechanická uzávierka: synchronizácia s časom uzávierky X = 1/250 s alebo dlhším • Elektronická uzávierka: synchronizácia s časom uzávierky X = 1/60 s alebo dlhším |
Režim spúšte |
• Jednotlivé snímky, sériové snímanie • Mechanicky, elektronicky, elektronicky (Hi) • Samospúšť, oneskorené diaľkové ovládanie, okamžité diaľkové ovládanie, intervalové snímanie |
Rýchlosť snímania*1 |
• Elektronicky (Hi): približne 10, 30 alebo 60 snímok za sekundu • Ďalšie režimy: až 5 snímok za sekundu (jednoduché automatické zaostrovanie alebo manuálne zaostrovanie, clonová automatika S alebo manuálny režim expozície M, čas uzávierky 1/250 s alebo kratší a ďalšie nastavenia s implicitnými hodnotami) |
Samospúšť |
2 s, 5 s, 10 s |
Režimy diaľkového ovládača |
Oneskorené diaľkové ovládanie (2 s), okamžité diaľkové ovládanie |
Meranie expozície |
Meranie expozície TTL pomocou obrazového snímača |
Spôsob merania expozície |
• Maticové • So zdôrazneným stredom: meria sa kruhová plocha s priemerom 4,5 mm v strede obrazového poľa • Bodové: meria sa kruhová plocha s priemerom 2 mm v strede vybratého zaostrovacieho poľa |
Režim |
Flexibilná programová automatika, clonová automatika, časová automatika, manuálny, automatický výber motívov |
Korekcia expozície |
–3 až +3 EV s krokom 1/3 EV |
Expozičná pamäť |
Jas s nameranou hodnotou možno zablokovať pomocou tlačidla AE-L/AF-L |
Citlivosť ISO (odporúčaný expozičný index) |
ISO 100 – 3 200 s krokom 1 EV. Možno nastaviť aj na hodnotu približne 1 EV (ekvivalent hodnoty ISO 6 400) nad hodnotu ISO 3 200. K dispozícii je automatické nastavenie citlivosti ISO (ISO 100 – 3 200, 100 – 800, 100 – 400). |
Aktívna funkcia D-Lighting |
Zapnutá, vypnutá |
Automatické zaostrenie |
Hybridné automatické zaostrenie (automatické zaostrenie s detekciou fázy alebo detekciou kontrastu), pomocné svetlo AF |
Zaostrovacie režimy |
• Automatické zaostrovanie (AF): jednoduché automatické zaostrovanie (AF-S), kontinuálne automatické zaostrovanie (AF-C), automatický výber nastavenia AF-S/AF-C (AF-A), nepretržité automatické zaostrovanie (AF-F) • Manuálne zaostrovanie (MF) |
Režim činnosti AF |
Jednobodové zaostrovanie, automatické zaostrovanie s automatickým výberom zaostrovacieho poľa, sledovanie objektu |
Zaostrovacie pole |
• Automatické zaostrovanie na jednotlivé zaostrovacie body: 135 zaostrovacích oblastí • Automatické zaostrenie s automatickým výberom poľa: 41 zaostrovacích oblastí |
Pamäť zaostrenia |
Pamäť zaostrenia možno aktivovať polovičným stlačením tlačidla spúšte (v režime jednoduchého automatického zaostrovania) alebo stlačením tlačidla AE-L/AF-L |
Automatické zaostrovanie s prioritou tváre |
Zapnuté, vypnuté |
Riadenie záblesku |
Riadenie záblesku i-TTL pomocou obrazového snímača dostupného s voliteľnou zábleskovou jednotkou SB-N5 |
Zábleskový režim |
Doplnkový blesk, synchronizácia blesku s dlhými časmi uzávierky, predzáblesk proti červeným očiam, synchronizácia blesku s dlhými časmi uzávierky a predzábleskom proti červeným očiam, synchronizácia blesku s druhou lamelou uzávierky, synchronizácia blesku s druhou lamelou uzávierky a dlhými časmi uzávierky |
Korekcia zábleskovej expozície |
–3 až +1 EV s krokom 1/3 EV |
Indikátor pripravenosti blesku |
Rozsvieti sa po úplnom nabití voliteľného blesku |
Vyváženie bielej farby |
Automatické, žiarovka, žiarivka, priame slnečné svetlo, blesk, oblačno, tieň, vlastné manuálne nastavenie – všetko okrem vlastného manuálneho nastavenia s jemným doladením |
Meranie expozície videosekvencie |
Meranie expozície TTL pomocou obrazového snímača |
Spôsob merania expozície |
• Maticové • So zdôrazneným stredom: meria sa kruhová plocha s priemerom 4,5 mm v strede obrazového poľa • Bodové: meria sa kruhová plocha s priemerom 2 mm v strede vybratého zaostrovacieho poľa |
Veľkosť obrazu (pixle)/rýchlosť zaznamenávania |
Videosekvencie s vysokým rozlíšením • 1920 × 1080/60i (59,94 políčok za sekundu*2) • 1920 × 1080/30p (29,97 snímky za sekundu) • 1280 × 720/60p (59,94 snímky za sekundu); spomalené záznamy • 640 × 240/400 snímok za sekundu (prehrávanie pri rozlíšení 30p rýchlosťou 29,97 snímky za sekundu) • 320 × 120/1200 snímok za sekundu (prehrávanie pri rozlíšení 30p rýchlosťou 29,97 snímky za sekundu); videosekvencie zaznamenané v režime statických snímok 1072 × 720/60p (59,94 snímky za sekundu) (prehrávanie pri rozlíšení 24p rýchlosťou 23,976 snímky za sekundu); pohyblivá momentka 1920 × 1080/60p (59,94 snímky za sekundu) (prehrávanie pri rozlíšení 24p rýchlosťou 23,976 snímky za sekundu) |
Maximálny čas nahrávania |
1 080/60i (20 minút), 1 080/30p (20 minút), 720/60p (29 minút) |
Formát súborov |
MOV |
Kompresia videa |
Pokročilé kódovanie videa H.264/MPEG-4 |
Formát záznamu zvuku |
AAC |
Zariadenie na záznam zvuku |
Vstavaný alebo voliteľný externý stereofónny mikrofón ME-1 s nastaviteľnou citlivosťou |
Monitor |
7,5-centimetrový (3-palcový) monitor TFT LCD približne s 921 000 bodmi a reguláciou jasu |
Funkcia prehrávania |
Prehrávanie na celej obrazovke a prehrávanie miniatúr (4, 9 alebo 72 snímok alebo kalendár) so zväčšením výrezu snímky, prehrávanie videosekvencií, prezentácie, zobrazenie histogramu, automatické otáčanie snímok a možnosť hodnotenia |
USB |
Hi-Speed USB |
Videovýstup |
NTSC, PAL |
Výstup HDMI |
Minikonektor HDMI typu C |
Multifunkčný port pre príslušenstvo |
Na pripojenie určeného príslušenstva |
Vstup zvuku |
Stereofónny minikonektor (s priemerom 3,5 mm) |
25 podporovaných jazykov |
Angličtina, arabčina, čeština, čínština (zjednodušená a tradičná), dánčina, fínčina, francúzština, gréčtina, holandčina, indonézština, japončina, kórejčina, maďarčina, nemčina, nórčina, poľština, portugalčina, rumunčina, ruština, španielčina, švédčina, taliančina, thajčina, turečtina, ukrajinčina |
Batéria |
Jedna nabíjateľná lítium-iónová batéria EN-EL15 |
Sieťový zdroj |
Sieťový zdroj EH-5b, vyžaduje napájací konektor EP-5B (k dispozícii samostatne) |
Závit na pripojenie statívu |
1/4-palcový (ISO 1222) |
Rozmery (Š x V x H) |
Približne 113 × 76 × 43,5 mm bez výčnelkov, hrúbka tela (od bajonetu po monitor) je 36 mm |
Hmotnosť |
Približne 383 g s batériou a pamäťovou kartou, ale bez krytky tela; približne 294 g (len telo fotoaparátu) |
Teplota |
Teplota: 0 – 40 °C, vlhkosť: menej ako 85 % (bez kondenzácie) |
Dodávané príslušenstvo (môže sa líšiť v závislosti od štátu alebo oblasti) |
Nabíjateľná lítium-iónová batéria EN-EL15, nabíjačka MH-25, kábel USB UC-E6, A/V kábel EG-CP14, popruh AN-N1000, krytka tela BF-N1000, krytka multifunkčného portu pre príslušenstvo BS-N1000, disk CD s aplikáciou ViewNX 2 alebo Short Movie Creator |
Statické snímky |
Približne 400 alebo 350 so zábleskovou jednotkou SB-N5 |
Videosekvencie |
Približne 120 minút záznamu s vysokým rozlíšením 1 080/60i |
• Ak nie je uvedené inak, všetky údaje platia pre fotoaparát s plne nabitou batériou prevádzkovaný pri teplote 20 °C. • Spoločnosť Nikon si vyhradzuje právo zmeniť technické údaje hardvéru a softvéru opísaného v tejto príručke, a to kedykoľvek a bez predchádzajúceho upozornenia. Spoločnosť Nikon nebude zodpovedať za škody spôsobené chybami, ktoré môže táto príručka obsahovať. *1 Približne 34 snímok pri snímaní rýchlosťou 10 snímok za sekundu a približne 30 snímok, ak je rýchlosť snímania nastavená na 30 a 60 snímok za sekundu. Na základe testov spoločnosti Nikon. *2 Výstup snímača je približne 60 snímok za sekundu. |
|