Hore

Olympus E-5

Stručné predstavenie

Olympus E-5 je vlajkovou loďou Olympusu v triede 4/3 zrkadloviek. V tele vyrobenom z horčíkovej zliatiny je osadený stabilizovaný Live MOS senzor s rozlíšením 12,3 MPx (formát 4/3, 17,3x13 mm) a nechýba ani funkcia jeho čistenia, veď v tejto oblasti je Olympus priekopníkom. Procesor TruePic V+ s novým firmvérom by sa mal postarať o najlepší obraz, aký doteraz z 4/3 fotoaparátu vyšiel, to ale preveríme v našom teste. Predstavme si ale ďalšie parametre tohto prístroja.

Okrem toho, že je telo kovové, je naviac pretesnené voči prachu a vode. Automatické zaostrovanie zabezpečuje 11 krížových ostriacich bodov. Pokrytie optického hľadáčika je 100%. 3” LCD s rozlíšením 920 000 bodov je výklopný a otočný. Nechýba Live View a ani video.

 

 

Prvý dojem

Ako jednú z predností 4/3 systému bývajú uvádzané malé rozmery a nízka hmotnosť fotoaparátov a objektívov. U Olympusu E-5 to ale neplatí, je to riadna “tehla”. Pre nás, čo preferujeme ergonómiu pred pohodlnosťou nosenia, je to ale dobrá správa. Dostatočne veľké telo fotoaparátu sa dobre drží a hmotnosť podporuje stabilnejšie držanie.

Čím ma prístroj na prvý pohľad nenadchol je dizajn, konkrétne jeho estetická zložka. To je ale vec osobného vkusu a na funkčnosť to nemá vplyv. Rozmiestnenie tlačidiel sa mi zdá trochu chaotické, ale po pár hodinách fotografovania zisťujem, že to bol len prvý dojem. Napokon som si rýchlo zvykol a obsluha mi nerobila problémy.

K fotoaparátu som dostal dva objektívy vyššej triedy. Môj známy Zuiko Digital 12-60/2,8-4ED, ktorý so mnou minulý rok navšívil Chorvátsko a telezoom Zuiko Digital 50-200/2,8-3,5ED. Táto zostava tak ponúka rozsah ohnísk 24-400 mm (135EQ) s veľmi dobrou svetelnosťou.

 

Ak neberiem do úvahy snímač, tak E-5 je v rovnakej triede ako napr. Nikon D300s, či Canon EOS7D. Možnosti dané 4/3 systémom sú ale natoľko odlišné, že ich priame porovnanie asi ani nie je možné. Áno, môžme porovnať obrazový výstup, ale to je len jeden z viacerých  argumentov pri rozhodovaní sa, ktorou cestou ísť. Pokúsim sa za pár dní, ktoré mi boli dané, nájsť to pravé použitie pre Olympus E-5 a zistiť v čom je lepší a v čom horší ako koncepcie ostatných značiek.

 

Dizajn a ergonómia

Olympus E-5 je robustná zrkadlovka, ktorej dizajn charakterizujú hranaté tvary s výrazne vystupujúcim hranolom a okulárom. Pre túto triedu nie je zrovna charakteristický otočný výklopný displej. Pozrime sa ale na jednotlivé prvky bližšie.

Predná časť fotoaparátu obsahuje len málo ovládacích prvkov. Na gripe sa nachádza spúšť a predný otočný volič. V blízkosti gripu sa nachádza jediné funkčné tlačidlo pre náhľad hĺbky ostrosti.Na opačnej strane je poistka bajonetu, IR čidlo a PC konektor pre pripojenie bleskov.

Nad hranolom sú tradičné sánky pre príslušenstvo, hlavne externý blesk. Vstavaný blesk sa vyklápa tlačidlom a má pomerne vysoký zdvih.

 

 

Vrchna časť fotoaparátu obsahuje, okrem stavového displeja, sedem tlačidiel, niektoré sú s viacerými funkciami. Z jednej strany sú to tlačidlá pre nastavenie blesku, expozičného režimu (režimu snímania, samospúšte...) a tlačidlo nastavenia AF/spôsobu merania expozície. Pri zdvojení funkcií na tlačidle sa jedna funkcia nastavuje po stlačení tlačidla a otáčaní predného voliča a druhá stlačením a súčasným otáčaním zadného otočného voliča. Nad stavovým displejom je tlačidlo podsvietenia displeja, vyváženie bielej, korekcia expozície a nastavenie citlivosti ISO. Stavový displej je dostatočne veľký, aby sa na ňom zobrazovali všetky potrebné informácie s výnimkou ISO.Tento údaj sa ukazuje len v hľadáčiku a na zadnom displeji, čo je plne postačujúce.

 

 

Dostávame sa na zadnú časť s otočným výklopným displejom. Konštrukcia otočného kĺbu je robustná a zdá sa, že niečo vydrží. Vľavo nad displejom je tlačidlo pre vstup do menu a tlačidlo zobrazovania informácii na displeji. Pod okulárom je senzor, ktorý pri priblížení fotoaparátu k tvári zníži itenzitu podsvietenia displeja. Nechýba tu tlačidlo pre aktiváciu režimu živého náhľadu. Nad ním je univerzálny otočný volič a nad ním tlačidlo pamäte AEL/AFL. Palcom dostupné sú tlačidlo FN (programovateľné) a tlačidlo výberu AF senzorov, ktoré slúži aj ako tlačidlo Record pri nahrávaní videa.

 

Okulár je osadený veľkou gumenou očnicou. Okrem tradičnej dioptrickej korekcie má okulár aj vnútornú krytku.

 

Po pravej strane displeja je klasický štvorsmerový volič s potvrdzovacím tlačidlom OK. Nad ním je tlačidlo prehrávania, pod ním Delete. V ľavom dolnom rohu je prepínač ON/OFF.

 

Sloty pre pamäťové karty typu CF a SD.

 

Po odklopení gumovej záslepky sa odkryje päť konektorov.

 

Oproti predchádzajúcemu modelu E-3 ubudla poistka otvárania priestoru pre pamäťové karty. Fotoaparát má dva sloty pre karty typu CF a SD. Na opačnej strane, pod gumenou záslepkou sú konektory externého mikrofónu, HDMI výstup, USB, AV výstup a konektor pre externý napájací zdroj. Zvlášť je umiestnený konektor pre pripojenie káblovej spúšte.

Batéria sa vkladá zospodu.

 

Podrobnejšie technické parametre a funkčná výbava

AF

Automatické zaostrovanie býva občas váhavé aj za dobrých svetelných podmienok. Nie je to ale tragické a pri testovaní v uliciach Bratislavy som sa prakticky nestretol s tým, že by mi AF znepríjemňoval prácu. Niekedy som mal ale pocit, že nie všetky senzory sú krížové. Je to lepšie ako u EOS 5D Mk II, ale spoľahlivosťou Nikonu D300, či D7000 nedisponuje. Pri kontinualnom zaostrovaní si poradí s protiidúcou električkou, avšak rýchlejšie auta na Novom moste už robili ostreniu problémy. Čo AF pri kontinuálnom ostrení nezvláda je “mumraj”, kedy máte na scéne viacero objektov, napr. na klzisku pred radnicou. Vybrať si korčuliara a udržať ho zaostreného, keď sú okolo neho ďaľší korčuliari, robilo fotoaparátu veľký problém.

Bajonet

Fotoaparát je kompatibilný s objektívmi skonštruovanými pre 4/3 systém. Bajonet je samozrejme z kovu.

Hľadáčik

Prvé zrkadlovky Olympus malý veľmi malý hľadáčik, o tomto sa to chvalabohu nedá povedať. Veľký, svetlý, číry. S dioptrickou korekciou a vstavanou krytkou. Lepší na 4/3 zrkadlovke nenájdete. Poteší aj veľká gumenná očnica.Galeria fotak

 

Vstavanú krytku okuláru by mal mať každý lepší fotoaparát. E-5 ju má.

Vstavaný blesk

Vstavaný blesk sa vyklápa manuálne. Jeho smerné číslo je 13 (ISO 100). Najkratší synchronizačný čas v klasickom režime je 1/250 s. Fotoaparát vie diaľkovo komunikovať s kompatibilnými systémovými bleskami. Tie dokážu pracovať aj s veľmi krátkymi časmi, až do 1/8000 s.

 

Vstavaný blesk sa vyklápa pomerne vysoko, čím sa predchádza vzniku červených očí.

Live View

Možnosť otáčania a vyklápania displeja oceníte najmä v režime živého náhľadu. Vybrať si môžete z dvoch spôsobov automatického zaostrovania. Podobne ako na kompaktoch s využitím vyhodnotenia kontrastu alebo užívateľsky nastavíte tlačidlo AEL/AFL tak, aby sa po jeho stlačení fotoaparát na krátky okamih prepol do štandardného režimu a zaostril s použitím AF senzorov.

 

V porovnaní s inými zrkadlovkami je zaostrovanie v LV rýchlejšie. Pri použití širokouhlejších objektívov je pomerne svižné a využijete ho pri fotografovaní krajiniek, či architektúr. U objektívov s malou hĺbkou ostrosti sa zaostrovanie výrazne spomalí, viackrát musí prejsť veľký rozsah vzdialeností. Odporúčam používať druhý spôsob AF, s použitím krížových senzorov.

 

Výklopný otočný displej umožňuje pohodlne pozorovať obraz v režime Live View, v rôznych polohách.

Meranie

Meranie expozície zabezpečuje 49 zónový systém s rozsahom 1 - 20 EV. Metódy merania sú tradične tri: viaczónové, integrálne a bodové.

Citlivosť

V automatickom režime je rozsah citlivosti ISO 200 - 6400, manuálne je nastaviteľná aj hodnota ISO 100.

Vyváženie bielej

Možnosti vyváženia bielej sú bohaté, okrem automatiky a prednastavených hodnôt je k dispozícii aj nastavenie teploty v kelvinoch a jemné odladenie prednastavených hodnôt. Bonusom je WB bracketing.

Závierka

Elektronicky riadená štrbinová závierka je konštruovaná na 150 000 cyklov. Najkratší expozičný čas je 1/8000 s. Najdlhší čas je 60 s, v režime B až 30 minút. Nechýba funkcia samospúšte (2 alebo 12 s.) a viacnásobná expozícia. Synchronizačný čas pre blesk je 1/250 s. Maximálna snímacia frekvencia je 5 obr./s.

Menu

Ovládacie menu je charakteristické pre všetky súčasné zrkadlovky ale aj PEN fotoaparáty Olympus. Z jazykov je k dispozícii aj nám zrozumiteľnejšia čeština. Menu je prehľadne zoradené do piatich sekcii a orientovať sa v ňom nerobí žiaden problém. Nastavenia sú bohaté a každý užívateľ si fotoaparát môže prispôsobiť podľa vlastných potrieb. Aj vďaka tomu sa na prvý poľad ergonomické nedostatky dajú ľahko odstrániť.

Zobrazovanie informácii

Informácie o nastavených a nameraných hodnotách sa zobrazujú na troch miestach. Stručnejší prehľad dáva hľadáčik a stavový displej, obidva so všetkými potrebnými údajmi. Najviac informácii zobrazuje zadný LCD displej, cez ktorý je aj prístup k všetkým dôležitým nastaveniam, bez nutnosti vstupovať do menu. Tlačidlom INFO sa mení obsah zobrazovaných informácii.

Nad displejom je čidlo priblíženie fotoaparátu k oku, ktoré ale riadi len silu podsvietenia, displej nevypína, len ho stlmí.

 

Stavový displej s funkciou podsvietenia zobrazuje všetky potrebné informácie.

 

Spracovanie obrazu

Picture mode

Na zábery snímané do formátu JPG vplývajú prednastavené obrazové štýly s rôznymi nastaveniami doostrovania, kontrastu, gradácie, saturácie a farebného podania. Okrem už tradičných módov Neutral, Vivid, Portrait, Monochrome (všetky odladiteľné) a užívateľského je tu naviac mód i-enhance a Art programy známe z fotoaparátov PEN a amatérskych zrkadloviek Olympus. Načo však bude profesionálovi simulácia dierkovej komory, tilt shift objektívu, zrnitého filmu, či cross procesu? Asi nanič, ale nikde to nezavadzia, nezaberá žiadne tlačidlo, takže je to skôr moje filozofovanie nad niečim nepotrebným.

Fotoaparát ponúka aj základné úpravy nasnímaných fotografii vo formáte JPG a konverziu RAWu do JPG.

Pomer strán

Prekvapila ma funkcia nastavenia pomeru strán. Snímač ma pomer 4:3. Nastaviť je ale možné aj pomer 3:2, 16:9 a aj menej tradičné 7:6, 6:6, 5:4 a 6:5. Prekvapujúce nie je množsto pomerov, ale ich aplikácia na obraz. Očakával by som, že orezané budú JPG-y, ale opak je pravdou. Fotografie v JPG zostávajú neorezané a orezané sú RAW-y. Väčšinou to býva naopak. Pre tých, čo snímajú prednostne do RAWu je to príjemné zistenie.

Orez ale vidiíte len v režime živého náhľadu. Škoda, že sa na matnici nezobrazujú pomocné linky.

Obrazová kvalita

Olympus E-5 som testoval s dvomi objektívmi. Tým prvým bol základný transfokátor Dgital Zuiko 12-60/2,8-4, ktorý som testoval už s Olympusom E-620 v Chorvátsku. Zvedavejší som bol preto na Digital Zuiko 50-200/2,8-3,5ED SWD. V prepočte na kinofilm vychádza ohnisko na 400 mm pri svetelnosti F3,5. To je bezpochyby zaujímavý parameter. Tento objektív mi prirástol k srdcu. S ním sa dá pracovať s hĺbkou ostrosti a aj “na plnú dieru” má výbornú kresbu. Bokeh je tiež pekný. Fotografie si môžete pozrieť v pripojenej galérii. Fotografie boli snímané do formátu RAW, spracované v programe Adobe Lightroom 3. Neupravoval som šum, doostrovanie a ani vyváženie bielej. Na niektorých záberoch je upravený kontrast. Výnimočne som ponechal, vo väčšine prípadov, voľbu ISO na automatike, takže galéria teraz obsahuje viacero fotografii s rozdielnym ISO.

Farby

S fotoaparátom som pracoval za rôznych svetelných podmienok a prevažne som mal nastavené automatické vyváženie bielej. Príjemné je skôr neutrálne podanie farieb, bez zbytočnej zvýšenej saturácie. Vyváženie bielej pracuje spoľahlivo. Fotografie farebne odrážajú reálne svetelné podmienky a vyváženie bielej som sa v RAW editore prakticky nemusel dotknúť.

JPG vz. RAW

Vo formáte JPG sa firmvér fotoaparátu snaží potlačiť šum viac než je zdravé. Šumová žehlička potláča aj drobné detaily, ktoré uprednostňujem skôr ako minimalizáciu šumu. Výrazna úprava obrazu sa prejavila najmä v “inteligentnom” i-enhance štýle. Aj keď sa dajú štýly odladiť, mali by byť továrenské nastavenia predsa len menej agresívne. Osobne fotografujem výhradne do formátu RAW a preto ma to až tak netrápi. JPG využívam len pri testovaní za účelom recenzovania. Ak porovnám vyžehlený JPG so zašumeným RAW-om, beriem radšej RAW.

Šum

Šum je slabšou stránkou tohoto fototoaparátu. Priaznivcov nezašumených fotografií uspokojí len najnižšie ISO 100. Už pri ISO 200 sa nedá prehliadnúť šum aj za veľmi dobrých svetelných podmienok. Všimnete si ho najmä na modrej oblohe. Aj do ISO 1600 si ale šum zachováva charakter “filmového zrna”, ktorý neprekrýva prekreslenie detailov. ISO 1600 je zároveň aj strop použiteľnosti, použiteľnosť maximálnej hodnoty ISO 6400 je len snom konštruktérom.

 

V priloženej galérii si môžete pozrieť zábery snímané s rôznou hodnotou citlivosti. Pre porovnanie som dal ISO testy vyvolané z RAWu, bez odšumenia a fotografie snímané priamo do JPG, čiže upravené fotoaparátom. Na nich máte možnosť posúdiť mieru doostrovania a odšumenia fotoaparátu.

Dynamický rozsah

Tento parameter je podpriemerný, ukázalo sa to hlavne pri fotografovaní nočných záberov. Hotel Carlton s obľubou používam ako motív pri testovaní fotoaparátov. S Olympusom E-5 sa mi nedarilo dosiahnúť vyváženú expozíciu tak, aby som mal prekreslené parkovisko a zároveň neboli prepálené bodovo nasvietené steny. Pritom som fotografoval pri dostatočnom prirodzenom osvetlení. Nepomohli ani úpravy RAW v počítači. Jediným riešením by bolo použitie techniky HDR. Rovnaký problém nastal aj pri fotografovaní krajiny s dramatickejším svetlom, kde dochádzalo k častým prepalom mrakov.

Video

Video je len v HD rozlíšení 1280x720 bodov pri snímkovej frekvencii 30 obr./s. Maximálna dĺžka jednej sekvencie je 7 min. pri nastavení na najvyššiu kvalitu, alebo max. 2 GB. Vstavaný mikrofón je monofónny, ale pomocou externého mikrofónu je možné nahrávať stereofónny zvuk vo formáte PCM. Video sa ukladá do formátu AVI. Automatické zaostrovanie vyhodnocovaním kontrastu funguje len pri širokouhlejších objektívoch a aj to len pri zaostrovaní na statické objekty. Najlepšie je nastaviť na tlačidlo AEL/AFL zaostrovanie fázovou detekciou s využitím senzorov, jeho stlačením najprv zaostriť a potom spustiť nahrávanie. Pri komponovaní videa si treba dávať pozor, pretože po spustení nahrávania sa obraz oreže na formát 16:9 a k dispozícii nie sú pomocné kompozičné čiary. Čiastočne pomôže, ak si nastavíte formát 16:9 aj pre fotografie.

 

Oproti ostatným zrkadlovkám, na ktorých som testoval video, je Olympus E-5 len priemerný. S dobrými objektívmi ale aj tak predčí bežné videokamery s plošne malým snímačom. Hlavne pri použití teleobjektívu je nutné použiť kvalitný statív. Necnosťou zrkadloviek s riadkovým zápisom videa je nepríjemné horizontálne vlnenie, ktorému nezabráni ani stabilizátor obrazu.

 

 

Plusy a mínusy

+  nastavenie pomeru strán v RAW formáte

+  ergonómia a dielenské spracovanie

+  veľký a svetlý hľadáčik

+ mikroodladenie AF

+ otočný výklopný displej

+ elektronická vodováha

+  krytka okuláru

+  prehľadné menu

 

-  šum aj pri nízkych hodnotách ISO

-  kontinuálne automatické zaostrovanie

-  horší dynamický rozsah

-  video len HD Ready

-  sériové snímanie

 

Záver

Olympus E-5 je bezpochyby najlepšou zrkadlovkou postavenou na 4/3 systéme. Ergonomicky je porovnateľná s fotoaparátmi s väčšími snímačmi, čo skúsení fotografi ocenia a uprednostnia pred titernosťou amatérskych modelov. Osobne by som tento prístroj neradil do profesionálnej, ale len do poloprofesionálnej kategórie. Funkčne je porovnateľný s podobnými fotoaparátmi ostatných značiek, ale jeho využitie brzdí použitý snímač. Olympus s týmto modelom naráža na obmedzenia 4/3 systému, ktoré sa pri súčasnom stave technológii len tak skoro nezlepšia. Snímač produkuje viac šumu, ako je dnes štandardom aj u podstatne lacnejších modelov so snímačom APS-C.

Určitým sklamaním je pomalšie sériové snímanie s nespoľahlivým kontinuálnym zaostrovaním. Dnes to lepšie zvládajú aj zrkadlovky nižšej triedy.

Pri snahe využívať čo najnižšie ISO som bol s fotografiami spokojný, až na menší dynamický rozsah. Po ergonomickej stránke som s ním nemal problémy ani z hľadiska držania a ani z hľadiska obsluhy. Obidva objektívy, ktoré som mal k nemu, by som 100% odporučil. Výklopný otočný displej som ocenil pri snímaní videa a návyková je aj elektronická vodováha.

 

Pre koho je tento fotoaparát vhodný? Pre všetkých priaznivcov 4/3 systému, ktorí chcú to najlepšie, čo je teraz k dispozícii. Robustné a utesnené telo ocenia cestovatelia, fotografi extrémnych športov a wildlife. Otázny je ďalší vývoj 4/3 zrkadloviek a objektívov. V poslednom čase sa Olympus sústredí na Micro 4/3 systém fotoaparátov PEN.

 

Špičkové pretesnenie tohto fotoaparátu dokazuje video s fotografom Rob Trnkom v akcii.

 

Oficiálne stránky: http://www.olympus.cz/consumer/dslr_23432.htm

O vývoji: http://asia.olympus-imaging.com/products/dslr/e5/special/index.html

 

Olympus E-5

 

 

Materiál tela

horčíková zliatina

 

 

Bajonet objektívu

4/3 bajonet

Obrazový senzor

 

 

Typ

4/3 '' Vysokorýchlostný Live MOS senzor

 

 

Efektivny počet pixelov

12,3 MPx

 

 

Usporiadanie filtra

Filter primárnych farieb (RGB)

 

 

Pomer strán a veľkosť

4:3 / 17,3 x 13,0 mm

Procesor

 

 

Typ

TruePic V+

Filter

 

 

Antiprachový filter

Antiprachový ultrazvukový filter

Hľadáčik

 

 

Typ hľadáčika

Pentaprismatický optický hľadáčik

 

 

Pokrytie záberu

100%

 

 

Zväčšenie

Cca. 1,15 x s 50 mm objektívom nastaveným na nekonečno pri -1 dioptrii

 

 

Náhľad hĺbky ostrosti

Áno, po stlačení tlačidla

 

 

Očnica

20 mm

 

 

Dioptrická korekcia

-3,0 - +1,0 DPT

 

 

Zaostrovacia matnica

Výmenný typ

 

 

Zrkadlo

Rýchlosklopné zrkadlo

 

 

Krytka okulára

vstavaná

Živý náhľad

 

 

Zobrazené informácie

100% pokrytie záběru, náhľad korekcie expozície, náhľad nastavenia vyváženia bielej, Automatický náhľad gradácie, 5X/7x/10x zväčšenie náhľadu, MF/S-AF, AF, zobrazenie AF bodov, Fotografické informácie, Histogram

Obrazový stabilizátor

 

 

Typ

Stabilizácia posunom snímača

 

 

Režimy

Dvojdimenzionálna, vertikálna alebo horizontálna

 

 

Účinnosť

Až 5 EV

Zaostrovací systém

 

 

Metoda

TL systém porovnávania fázového rozdielu

 

 

Zaostrovacie zóny

11 krížových bodov s automatickou a manuálnou voľbou

 

 

AF lampa

Áno, vstavaný blesk

 

 

AF uzamknutie

namačknutím spúste alebo tlačidlom AEL/AFL

 

 

Rozsah detekcie

-2 - 19 EV (ISO 100)

 

 

Režimy

Manuáne zaostrovanie, Jednotlivý AF, Jednotlivý AF + MF, Kontinuálny AF, Kontinuálny AF + MF

Expoziční systém

 

 

Korekcia expozície

+/- 5 EV po 1, 1/2, 1/3 krokoch

 

 

Expozičný bracketing

2 / 3 / 5 záberov (po +/- 1/3, 1/2, 2/3, 1 EV krokoch)

7 záberov (po +/- 1/3, 1/2, 2/3 EV krokoch)

 

 

ISO bracketing

3 zábery po 1/3, 1/2, 1 EV krokoch

 

 

Režimy

Programová automatika, Priorita clony, Priorita času, Manuál

Viacnásobná expozícia

 

 

Automatická korekcia

Áno

 

 

Pomocné rámčeky

Živý náhľad

 

 

Maximální počet záberov

4 zábery

 

Meranie svetla

 

 

Metóda

TTL meranie s otvorenou clonou

 

 

Zóny

49

 

 

Rozsah detekcie

1 - 20 EV (50mm, 1:2, ISO 100)

 

 

Režimy

ESP integrálne meranie, Bodové meranie, Integrálne meranie so zdôrazneným stredom, Korekcia expozície

Umelecké filtre

 

 

Dramatický tón (HDR)

 

 

 

Zrnitý film

 

 

 

Kamera obskura

 

 

 

Pop Art

 

 

 

Zmäkčenie

 

 

 

Bledé a svetlé farby

 

 

 

Svetlý tón

 

 

 

Jemná Sépia

 

 

 

Diorama

 

 

 

Cross proces

 

Citlivosť

 

 

Auto

ISO 200 - 6400

 

 

Manuálne

ISO 100 - 6400 po 1/3 a 1 EV kroku

Závierka

 

 

Typ závierky

procesorom riadená štrbinová závierka

 

 

Spúšť

Citlivá elektromagnetická

 

 

Samospúšť

12 s / 2 s

 

 

Proti otrasom

oneskorenie závierky o 1/8 - 30 s

Rýchlosti závierky

 

 

Rozsah expozičných časov

1/8000 - 60 s (po krokoch 1/3, 1/2, 1 EV)

 

 

Režim B

Do 30 minút

Vyváženie bielej

 

 

AUTO WB systém

Hybridní detekčný systém s High-speed Live MOS senzorom a dedikovaným externým senzorom

 

 

Voliteľné po stupňoch Kelvina

7 krokov (3000 - 7500 K)

 

 

Nastavenie vyváženia bielej

+/- 7 v obidvoch R-B / G-M osách (v Auto WB a prednastavenom WB režime)

 

 

Užívateľské vyváženie bielej

1 nastavenie možno uložiť v stupňoch Kelvina v rozsahu od 2000K do 14000K

 

 

Manuálne vyváženie bielej

Áno

 

 

WB Bracketing

Áno

 

 

Prednastavené hodnoty

Zamračené, Tieň, Žiarovka, Slnko, Žiarivka 1, Žiarivka 2, Žiarivka 3

Sekvenčné snímanie

 

 

Rýchlosť (H)

5 obr./s.

 

 

Rýchlosť (L)

1 - 4 obr./s.

Spracovanie obrazu

 

 

Farebný priestor

sRGB / AdobeRGB

 

 

Procesor

TruePic V+

 

 

Ostrosť a kontrast

5 úrovní

 

 

Saturácia

5 úrovní

 

 

Kontrast

5 úrovní

 

 

Čiernobiely filter

Žltá, oranžová, červená, zelená

 

 

Monochromatické tónovanie

Žltá, oranžová, červená, zelená v čiernobielom a sépiovom režime

 

 

Režim záznamu

Sýte, Prirodzené, Portrét, Potlačené, Monochromatický, Užívateľské

 

 

Gradácia

4 úrovne

Vstavaný blesk

 

 

Smerné číslo

13 (ISO 100)

 

 

Korekcia blesku

+/- 3 EV

 

 

Režimy

AUTO, Manuálny, Redukcia javu červených očí, Synchronizácia na druhú lamelu, Synchronizácia s dlhými časmi, Fill in, Vypnutý

 

 

Bracketing

3 zábery

Riadenie externého blesku

 

 

X-synchronizačný čas

1/250 s

 

 

Typ

TTL AUTO, AUTO, MANUAL, FP TTL AUTO, FP MANUAL

 

 

HS synchronizácia

Áno s kompatibilnými bleskmi až do 1/8000 s.

 

 

Intenzita

+/- 3 EV / 1, 1/2, 1/3 EV kroky

Vstavaný blesk a bezdrôtové ovládanie

 

 

Kompatibilné externé blesky

FL-50R, FL-36R

 

 

Ovládací režim

Odpálený a ovládaný vstavaným bleskom

 

 

Režimy

TTL Auto (TTL režim s predzábleskom), Auto, Manuálny, FP TTL Auto, FP manuálny

 

 

Počet kanálov

4 kanály

 

 

Nastavenie skupin

3 skupiny

LCD

 

 

Veľkosť LCD obrazovky

7,6 cm / 3,0 ''

 

 

Rozlíšenie

920 000 bodov

 

 

BrightCapture

Áno

 

 

Korekcia jasu

15 úrovní

Formáty záznamu

 

 

RAW

12 bit

 

 

RAW a JPEG

Áno

 

 

JPEG

Áno

Systém nahrávania videa

 

 

Video režim

HD 1280 x 720 (16:9) / SD 640 x 480 (4:3)

 

 

Max. dĺžka záznamu

14 min (SD) / 7 min (HD)

 

 

Sekvencia

30 obr./s.

 

 

Max. veľkosť súboru

2 GB

Systém záznamu zvuku

 

 

Záznam zvuku

Stereo PCM/16bit, 44,1kHz, WAV

 

 

Interný mikrofón

Mono

 

 

Reproduktor

Áno

 

 

Externý mikrofón

voliteľný

Menu

 

 

Jazykové verzie pre menu fotoaparátu

Angličtina, francúzština, nemčina, španielčina, taliančina, ruština, čeština, holandčina, dánčina, poľština, portugalčina, švédčina, nórčina, fínčina, chorvátčina, slovinčina, maďarčina, gréčtina, slovenčina, turečtina, litevčina, estončina, ukrajinčina, srbčina

 

 

Jazykové verzie pre menu k stiahnutiu

Možnosť stiahnutia jedného ďaľšieho z 15-tich jazykov z internetu

Napájanie

 

 

Batéria

BLS-5 Li-on

Rozmery a hmotnosť

 

 

Rozmery (š x v x h)

142,5 x 116,5 x 74,5 mm (bez výčnelkov)

 

 

Hmotnosť

800 g (len telo)

Rozhrania

 

 

Médium

CF/SD duálny slot, CompactFlash Typ I/II (UDMA), SD pamäťové karty(SDHC/SDXC kompotibilné) pre natáčenie videa doporučené Class 6 alebo vyššie

 

 

USB

Áno

 

 

Video výstup

NTSC alebo PAL

 

 

Infračervené

Áno

 

 

DC vstup

Áno

 

 

Synchronizační konektor

Áno

 

 

HDMI™

Áno, typ C

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Marcel Rebro
2011-02-25 09:39:07
Karlos ak mozem budem znova citovat :

Judged purely on its own merits the E-5 is a good and capable camera in most situations. But is it good enough to warrant swapping systems from Canon, Nikon, Pentax or Sony to Olympus? Or good enough that an uncommitted photographer wanting to get into DSLR photography for the first time might choose the E-5 over competitive offerings? Sadly, our answer to both questions has to be \'no\'.

Should E-3 users with a solid investment in the E system consider upgrading? Again, we have no hesitation in saying yes.
 
miki33
2011-02-25 09:43:05
zaujimali by ma fotky z toho BMX jazdenia, od Roba Trnku
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-02-25 09:50:54
príspevok od: Marcel Rebro
Karlos ak mozem budem znova citovat :

Judged purely on its own merits the E-5 is a good and capable camera in most situations. But is it good enough to warrant swapping systems from Canon, Nikon, Pentax or Sony to Olympus? Or good enough that an uncommitted photographer wanting to get into DSLR photography for the first time might choose the E-5 over competitive offerings? Sadly, our answer to both questions has to be \'no\'.

Should E-3 users with a solid investment in the E system consider upgrading? Again, we have no hesitation in saying yes.
Neda sa s tym nic, len suhlasit. Uvidime, ci to nie je labutia piesen 4/3 zrkadloviek. Ale tvoje portrety su cool?
 
Marcel Rebro
2011-02-25 09:56:04
príspevok od: Karol Srnec
Neda sa s tym nic, len suhlasit. Uvidime, ci to nie je labutia piesen 4/3 zrkadloviek. Ale tvoje portrety su cool?
Dyyyk mooorte ... az teraz som si vsimol ... sak pockaj zajac!
 
misodk
2011-02-25 10:12:32
tak sa mi zda, ze sum aj farebne podanie mala E-3ka lepsie, ale s pouzitymi sklami (a fotografom) su fotky v recenzii vyborne, niektore by chceli stiahnut zo saturacie, resp. kontrastu.

nie je to celkom telo na profi vyuzitie, no bola by velka skoda, keby olympus dslr vyhynuli.

najviac sa mi paci fotka s mrcovym hnedo-modrookym havom.
 
misodk
2011-02-25 10:15:45
príspevok od: Marcel Rebro
Dyyyk mooorte ... az teraz som si vsimol ... sak pockaj zajac!
co to je za fesne plemä? vyzera to ako bernsky s.p. krizeny s huskym...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-02-25 10:17:22
príspevok od: misodk
co to je za fesne plemä? vyzera to ako bernsky s.p. krizeny s huskym...
Je Deniskin a je to Border kolia.
 
Marcel Rebro
2011-02-25 10:21:25
príspevok od: misodk
tak sa mi zda, ze sum aj farebne podanie mala E-3ka lepsie, ale s pouzitymi sklami (a fotografom) su fotky v recenzii vyborne, niektore by chceli stiahnut zo saturacie, resp. kontrastu.

nie je to celkom telo na profi vyuzitie, no bola by velka skoda, keby olympus dslr vyhynuli.

najviac sa mi paci fotka s mrcovym hnedo-modrookym havom.
nie je moj ale som fesak co?
 
quaq
2011-02-25 10:31:41
Olympus E-5 je vlajkovou loďou Olympusu v triede 4/3 zrkadloviek. Pozmenil by som vlajkovou na poslednou ale tie objektívy pekne kreslia, škoda že Olympus chce byť za každú cenu iný....
 
kecal
2011-02-25 10:33:16
keby som mal zhodnotiť jedným slovom - prepadák ..

obrazový výstup biedny ( z pohľadu toho čo fotím, časté používanie ISO 800 a viac ), parametre dávno prekonané aj nižšími a straršími triedami konkurencie ( FPS, 12bit RAW,....)
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-02-25 11:49:05
pekné fotky to robí (a pekne ich urobil aj kompozične a námetom Karol , farby aj kontrast su fajn, ak pominiemem vysoké ISO tak prečo nie. Do ateliéru alebo na makro je to príjemný strojček,
 
Marcel Rebro
2011-02-25 11:52:21
príspevok od: Jozef Peniak
pekné fotky to robí (a pekne ich urobil aj kompozične a námetom Karol , farby aj kontrast su fajn, ak pominiemem vysoké ISO tak prečo nie. Do ateliéru alebo na makro je to príjemný strojček,
Olympusy majú (podľa mňa) veľmi dobrú kvalitu obrázkov \"out of the box\" ... skrátka vybalím foťák a cvakám do JPEG. Ale ak niečomu PRkovia dajú nálepku \"profi\" očakával by som čosik viac ...
 
misodk
2011-02-25 12:23:11
príspevok od: Marcel Rebro
nie je moj ale som fesak co?
ladi Vam to
keby som potreboval nahanat baby, takeho spolocnika na vylepsienie look-u si zaobstaram ... teda podla cielovej skupiny, na niektore by bola lepsia asi ta tvoja Q7.
 
ivanhou
2011-02-25 14:15:12
Olympus sa bude musiet skor alebo neskor rozhodnut, ktorym smerom sa chce vydat. Urcite investuje velky objem penazi do vyvoja modelov ako E3 a E5 od ktoreho si potom urcite slubuje navrat, akurat moj osobny dojem je, ze zaujem o tuto triedu jeho fotoaparatov je minoritny a je treba si priznat ze trh valcuju fotoaparaty s velkostou senzoru aps-c. Tym nechcem povedat ze by bol olympus zla znacka, prave naopak, ale je tiez nutne dodat ze clovek pri olympuse najde limity ovela skor ako inde, tak ako som ich nasiel aj ja a rozhodol som sa prejst kvoli tomu k druhej znacke. Osobne si myslim ze vyvoj poloprofi a profi triedy skonci v blizkej buducnosti pri full frame snimacoch / fotoaparatoch a pokial chce olympus nejak zasadnejsie zamiesat karty a bude sa chciet udrzat v triede dslr, tak bude musiet prist s novym, vacsim snimacom, inak budu tieto jeho modely len vystrelom do tmy. Tot moj nazor.
 
Gino
2011-02-25 14:55:02
malý veľmi malý
 
Marcel Rebro
2011-02-25 14:56:52
príspevok od: ivanhou
Olympus sa bude musiet skor alebo neskor rozhodnut, ktorym smerom sa chce vydat. Urcite investuje velky objem penazi do vyvoja modelov ako E3 a E5 od ktoreho si potom urcite slubuje navrat, akurat moj osobny dojem je, ze zaujem o tuto triedu jeho fotoaparatov je minoritny a je treba si priznat ze trh valcuju fotoaparaty s velkostou senzoru aps-c. Tym nechcem povedat ze by bol olympus zla znacka, prave naopak, ale je tiez nutne dodat ze clovek pri olympuse najde limity ovela skor ako inde, tak ako som ich nasiel aj ja a rozhodol som sa prejst kvoli tomu k druhej znacke. Osobne si myslim ze vyvoj poloprofi a profi triedy skonci v blizkej buducnosti pri full frame snimacoch / fotoaparatoch a pokial chce olympus nejak zasadnejsie zamiesat karty a bude sa chciet udrzat v triede dslr, tak bude musiet prist s novym, vacsim snimacom, inak budu tieto jeho modely len vystrelom do tmy. Tot moj nazor.
Samotny snimac jedna vec ale uzivatel si voli spravidla system. A k zavedeniu FF systemu treba viac ako telo s FF snimacom ...
 
ubik
2011-02-25 15:16:36
mozno sa mi to len zda, ale tie informacie by mi pasovali k modelu spred dvoch-troch rokov. Nezda sa mi ze by nejako vystupovali z radu, skor stoja niekde vzadu na boku, wildlife fanusikovia urcite ocenia 2x crop na olympuse, maju vyborne skla, skoda ze aj tela nie su na tej istej urovni...okrem toho ja ten ich pomer stran (3:4) velmi nemusim
 
fOcuss
2011-02-25 15:37:09
nedavno som narazil na celkom zaujmavu vec

http://www.photographybay.com/2010/12/13/olympus-modular-camera-patent-going-full-frame/
 
fr0d0
2011-02-25 16:36:24
moj osobny nazor... mohol by som toto pocinanie Olympusu nazvat podobnym akym je pocinanie znacky Sigma a jej Foveonu... za kazdu cenu ist vlastnou cestou...
je pravda, ze tym ze su tieto znacky ine a teda svojim sposobom specificke a jedinecne svojim produktom na trhu, vyplnuju tu istu medzeru... avsak je to len malička strbina, z ktorej nemozu ocakavat vysoke zisky... ja som tiez povodne chcel byt iny a mal som v zamere kupit Sigmu SD15 s Foveonom, ale nakoniec ma presvedcili na Nikon D7000... teda sam som sa presvedcil... a o E5ke som pocul skvele ohlasy(dxomark, dpreview), ale podla tohto az take skvele niesu... :/
ako uz niekto tu spominal velmi dobre by bolo keby sa Oly zameral aj na FF...
 
krokos666
2011-02-25 16:58:42
No... v celku pekna recenzia, ale navazat sa do AF kontinualneho modu je vyslovena blbost, doposial som nevidel aparat a to mi ich preslo mnoho rukami ktorý by v dave korculiarov vedel spolahlivo zaostrovat....
Olympus sa uz rozhodol kadial pojde a to je Pen kde ma velmi dobre vysledky, len slovenský narod konzervativny to lud to zatial neocenil, zrkadlovky uz podla vsetkeho dal do uzadia.
www.muziker.sk - maju tam pekne gitary
 
Marcel Rebro
2011-02-25 17:18:41
príspevok od: krokos666
No... v celku pekna recenzia, ale navazat sa do AF kontinualneho modu je vyslovena blbost, doposial som nevidel aparat a to mi ich preslo mnoho rukami ktorý by v dave korculiarov vedel spolahlivo zaostrovat....
Olympus sa uz rozhodol kadial pojde a to je Pen kde ma velmi dobre vysledky, len slovenský narod konzervativny to lud to zatial neocenil, zrkadlovky uz podla vsetkeho dal do uzadia.
www.muziker.sk - maju tam pekne gitary
poslednu vetu som nepochopil
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-02-25 18:45:39
príspevok od: krokos666
No... v celku pekna recenzia, ale navazat sa do AF kontinualneho modu je vyslovena blbost, doposial som nevidel aparat a to mi ich preslo mnoho rukami ktorý by v dave korculiarov vedel spolahlivo zaostrovat....
Olympus sa uz rozhodol kadial pojde a to je Pen kde ma velmi dobre vysledky, len slovenský narod konzervativny to lud to zatial neocenil, zrkadlovky uz podla vsetkeho dal do uzadia.
www.muziker.sk - maju tam pekne gitary
Ostriaci algoritmus AF-C mojho EX Nikonu D300 si s tym poradi omnoho lepsie a to sa neradi medzi profi fotoaparaty. Odstup bol dostatocny, ved som pouzil objektiv s EQ 400 mm. A netestujem take veci prvykrat, aby som to nedokazal posudit.
 
yoli
2011-02-25 18:45:46
V 2008 by som si povedal waw parádny display, inač nič na vlajku Olyho. Dnes mi príde hlboko podpriemerný, myslím telo v porovnaní s konkurenciou. Telo ani nie, určite je kvalitne spracované, ale výstup...
 
paldixy
2011-02-25 23:42:09
Mnohí, ktorí fotografujú so zrkadlovkami Olympus rady E a nemajú chuť alebo čas na fotenie do RAW sa môžu zmieriť trebárs aj s tým, že Výstup v JPEG je veľmi kvalitný, možno aj najkvalitnejší oproti ostatným amatérskym a poloprofi zrkadlovkam. Zatiaľ nedocenený je systém ultrazvukových vibrácii sswf v tomto nemá Olympus konkurenciu.Mám 2,5 roka Olympus E-520 a 36.000 epozícii v dosť zaťažkávajúcich podmienkach napri prízemné makrá a pod a nemám na snímači jedinú bielu bodočku. Neviem si predstaviť, že napr. u Nikonov dostanú kupujúci aj 12 poukazov na čistenie snímača vraj zdarma, ale to je ilúzia, manažerský ťah je to určite v cene. Olympusy sú relatívne lacné a nepotrebujú čistenia.Keby nebolo toho rozmerovo malého snímača, tak je to vynikajúce. Na amatérske fotografovanie, prípadne predkladanie na Web je to plne postačujúca zrkadlovka.Pre tlač do rozmeru 13x18 úplne stačí.A formát napr. A4 sa dá aj vystavovať. A fotoamatér nemusí byť až taký náročný na vysokú kvalitu ako napr. profesionál, ktorého to živí. No možno by boli mnohí prekvapení, ale Olympusy používajú aj v iných krajinách a nielen príležitostný fotografi. Čo sa týka objektívov Zuiko sú na vysokej úrovni.
 
ubik
2011-02-26 00:10:27
paldixy mas sice vo vsetkom co pises pravdu, ale ja myslim, ze vlajkova lod by mala byt trochu inde, uz len koli tomu sumu by som za tie peniaze volil akukolvek inu znacku.
krokos666: muziker je otrasny obchod, nepoznam asi nikoho s dobrymi skusenostami...ale obrazky gitar tam maju naozaj pekne
 
misodk
2011-02-26 00:23:38
príspevok od: paldixy
Mnohí, ktorí fotografujú so zrkadlovkami Olympus rady E a nemajú chuť alebo čas na fotenie do RAW sa môžu zmieriť trebárs aj s tým, že Výstup v JPEG je veľmi kvalitný, možno aj najkvalitnejší oproti ostatným amatérskym a poloprofi zrkadlovkam. Zatiaľ nedocenený je systém ultrazvukových vibrácii sswf v tomto nemá Olympus konkurenciu.Mám 2,5 roka Olympus E-520 a 36.000 epozícii v dosť zaťažkávajúcich podmienkach napri prízemné makrá a pod a nemám na snímači jedinú bielu bodočku. Neviem si predstaviť, že napr. u Nikonov dostanú kupujúci aj 12 poukazov na čistenie snímača vraj zdarma, ale to je ilúzia, manažerský ťah je to určite v cene. Olympusy sú relatívne lacné a nepotrebujú čistenia.Keby nebolo toho rozmerovo malého snímača, tak je to vynikajúce. Na amatérske fotografovanie, prípadne predkladanie na Web je to plne postačujúca zrkadlovka.Pre tlač do rozmeru 13x18 úplne stačí.A formát napr. A4 sa dá aj vystavovať. A fotoamatér nemusí byť až taký náročný na vysokú kvalitu ako napr. profesionál, ktorého to živí. No možno by boli mnohí prekvapení, ale Olympusy používajú aj v iných krajinách a nielen príležitostný fotografi. Čo sa týka objektívov Zuiko sú na vysokej úrovni.
zabudol si na stabilizovany senzor . ja som presiel na Canon, investoval aj do svetelnych objektivov, no na staticke objekty som na tom horsie, ako s povodnou, starsou E-520.

keby si fototechnika aspon 1/20 clenov ephota zarobila na seba, tak pochopim, ze tych 5% bude argumentovat o bezvyznamnosti 4/3 systemu tak, ako to robi teraz vacsina...
vsetky systemy maju nieco do seba, nikdy som ziaden neodsudzoval na zanik....... a chcel by som jeden canon, aspon jeden nikon, jeden pentax a znovu aj jeden olympus.... dufam, ze vsetkym sa bude darit, nech mame na vyber.
 
Paulie
2011-02-26 00:52:13
príspevok od: misodk
zabudol si na stabilizovany senzor . ja som presiel na Canon, investoval aj do svetelnych objektivov, no na staticke objekty som na tom horsie, ako s povodnou, starsou E-520.

keby si fototechnika aspon 1/20 clenov ephota zarobila na seba, tak pochopim, ze tych 5% bude argumentovat o bezvyznamnosti 4/3 systemu tak, ako to robi teraz vacsina...
vsetky systemy maju nieco do seba, nikdy som ziaden neodsudzoval na zanik....... a chcel by som jeden canon, aspon jeden nikon, jeden pentax a znovu aj jeden olympus.... dufam, ze vsetkym sa bude darit, nech mame na vyber.
Nie len stabilizácia a sswf, ale aj dialkové odpalovanie system.bleskov vo viacerých skupinách aj s TTL, atď, okrem toho zopár ďalších vecí s ktorými ako prvý prišiel oly a ostatný výrobcovia ich aplikovali až neskôr. S takou averziou voči olymu ako je na slovensku som sa nikde inde nestretol. Všade inde si každý fotí tým, čo mu vyhovuje bez nejakého kydania, a tak to má byť.
http://www.youtube.com/watch?v=EA1TMwsXQFY&feature=related
 
daislen
2011-02-26 15:17:03
mne sa E5 paci! citam recenzie z roznych zdrojov a je to presne tak, ze kolko hlav tolko nazorov.
urcite si ju kupim hned, ako mi dosluzi E3... ale, to zrejme nebude nikdy, pokial ju umyselne neznicim. s fotkami som spokojny, a sum je velmi relativny pojem. keby olympus nesiel vlastnou cestou spolu s panasonic a leica, nikdy by sme nemali na trhu micro 4/3 sytem...kazdy ide svojou cestou...preto je na svete vyvoj. bolo by nefer voci uzivatelom E system, keby uz olympus neurobil toto telo a nechal ho zaniknut. myslim, ze nim uz neplanoval ohurit davy fotografov. skor sa zavdacit priaznivcom 4/3 sytemu. kazdy si na trhu najde pre seba, co mu vyhovuje. zuiko by som nemenil za ziadny objektiv v jeho cenovej triede. proste - kazdy z nas pozna svoje priority a tak sa zariadi.
 
Roman
2011-02-26 16:34:26
Nezábudajte na jedno, že je dôležité, pod akým uhlom dopadá svetlo snímač. Preto bol aj systém 4/3 navrhnutý.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-02-26 17:36:51
príspevok od: Roman
Nezábudajte na jedno, že je dôležité, pod akým uhlom dopadá svetlo snímač. Preto bol aj systém 4/3 navrhnutý.
Ale nevidno, ze by to ostatnym systemom vadilo, ze nie su specialne navrhnute. Skor si myslim, ze to co sa pred rokmi mohlo javit ako konkurencna vyhoda, sa stalo brzdou.
 
daislen
2011-02-26 17:45:54
príspevok od: Karol Srnec
Ale nevidno, ze by to ostatnym systemom vadilo, ze nie su specialne navrhnute. Skor si myslim, ze to co sa pred rokmi mohlo javit ako konkurencna vyhoda, sa stalo brzdou.
ale, na druhej strane, ktory iny fotak ma brzdu?
 
daislen
2011-02-27 09:30:23
pre mna je dolezite toto: \"Olympus E-5 je bezpochyby najlepšou zrkadlovkou postavenou na 4/3 systéme.\" a myslim, ze aj pre priaznivcov sytemu. a tam momentalne nema konkurenciu.
 
Roman
2011-02-27 13:53:13
príspevok od: paldixy
Mnohí, ktorí fotografujú so zrkadlovkami Olympus rady E a nemajú chuť alebo čas na fotenie do RAW sa môžu zmieriť trebárs aj s tým, že Výstup v JPEG je veľmi kvalitný, možno aj najkvalitnejší oproti ostatným amatérskym a poloprofi zrkadlovkam. Zatiaľ nedocenený je systém ultrazvukových vibrácii sswf v tomto nemá Olympus konkurenciu.Mám 2,5 roka Olympus E-520 a 36.000 epozícii v dosť zaťažkávajúcich podmienkach napri prízemné makrá a pod a nemám na snímači jedinú bielu bodočku. Neviem si predstaviť, že napr. u Nikonov dostanú kupujúci aj 12 poukazov na čistenie snímača vraj zdarma, ale to je ilúzia, manažerský ťah je to určite v cene. Olympusy sú relatívne lacné a nepotrebujú čistenia.Keby nebolo toho rozmerovo malého snímača, tak je to vynikajúce. Na amatérske fotografovanie, prípadne predkladanie na Web je to plne postačujúca zrkadlovka.Pre tlač do rozmeru 13x18 úplne stačí.A formát napr. A4 sa dá aj vystavovať. A fotoamatér nemusí byť až taký náročný na vysokú kvalitu ako napr. profesionál, ktorého to živí. No možno by boli mnohí prekvapení, ale Olympusy používajú aj v iných krajinách a nielen príležitostný fotografi. Čo sa týka objektívov Zuiko sú na vysokej úrovni.
Vlastním Olympus E-1, E-3 a musím povedať, že fotografie z E - 1 sú kvalitné aj na tisk 60x40. Hovorím to preto, lebo som takéto rozmery vystavoval . E- 3 nemá chybu . Ale nech sa páni kritici pozrú na fotografie akú májú úžasnú kresbu, ostrosť od stredu až k rohom, a to aj s amatérskymi objektívmi za par šupov . A to nehovorím o používaní za každých podmienok ( slnko, zima, voda, prach ) to nemá chybu . Ja porovnávam štyri veci : kvalita, pomer, cena, výkon .
 
kralik_j
2011-02-27 22:10:12
príspevok od: Roman
Vlastním Olympus E-1, E-3 a musím povedať, že fotografie z E - 1 sú kvalitné aj na tisk 60x40. Hovorím to preto, lebo som takéto rozmery vystavoval . E- 3 nemá chybu . Ale nech sa páni kritici pozrú na fotografie akú májú úžasnú kresbu, ostrosť od stredu až k rohom, a to aj s amatérskymi objektívmi za par šupov . A to nehovorím o používaní za každých podmienok ( slnko, zima, voda, prach ) to nemá chybu . Ja porovnávam štyri veci : kvalita, pomer, cena, výkon .
nemyslim si ze olympus ma objektivy za par supov. Tie setaky neratam.
Ked uz deklarujes ostrost jeho objektivov tak jeden priklad kde nie je ostrost v celom poli. POzri fotku _1290091.jpg

Jedina vec ma zaujala na tych sklach a to prijemny bokeh.

Celkovo k recenzii: stale ma neprekvapil Olympus svojou dalsou \"vlajkovou lodou\"
Sokuje ma ze cim Olympus chce inovovat vo svojich top novinkach tak pre ostatnych je to niekolko rocna samozrejmost. Obrazovy vystup je +- tiez rovnaky z predoslych tiel.

Tato novinka ma urcite neprekvapila v dobrom a na sklamanie v tejto znacke si uz zacinam zvykat, co je velka skoda
 
Paulie
2011-02-27 23:50:17
príspevok od: kralik_j
nemyslim si ze olympus ma objektivy za par supov. Tie setaky neratam.
Ked uz deklarujes ostrost jeho objektivov tak jeden priklad kde nie je ostrost v celom poli. POzri fotku _1290091.jpg

Jedina vec ma zaujala na tych sklach a to prijemny bokeh.

Celkovo k recenzii: stale ma neprekvapil Olympus svojou dalsou \"vlajkovou lodou\"
Sokuje ma ze cim Olympus chce inovovat vo svojich top novinkach tak pre ostatnych je to niekolko rocna samozrejmost. Obrazovy vystup je +- tiez rovnaky z predoslych tiel.

Tato novinka ma urcite neprekvapila v dobrom a na sklamanie v tejto znacke si uz zacinam zvykat, co je velka skoda
Tie seťáky čo nerátaš sú práve tá amatérska trieda ktorú spomínal Roman. BTW tú fotku akosi nejde otvoriť.
 
kralik_j
2011-02-28 09:23:46
príspevok od: Paulie
Tie seťáky čo nerátaš sú práve tá amatérska trieda ktorú spomínal Roman. BTW tú fotku akosi nejde otvoriť.
mal som amatersky zoom v tom rozsahu 14-42mm(neskor AF 14-54/2, 8-3,5). Ak niekto povie ze tieto skla maju \"uzasnu kresbu\" tak je na zaciatku svojho fotografickeho badania, alebo nedokaze naozaj dobru kresbu rozlisovat :/

A este jedna vec. Ceny zuiko, ale (naozaj kvalitne) nie su urcite lacne. Su to drahe zalezitosti
 
Roman
2011-02-28 10:09:45
Na tejto stránke si môžte porovnať svoje mašinky s Olympusom . Je tu zopár fotiek na porovnanie 1 : 1 sa dajú zväčšiť a porovnať . Samozrejme že tu nehovorím, o dynamickom rozsahu čipu, a šume, ale o kresbe.

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
 
Roman
2011-02-28 10:18:43
príspevok od: kralik_j
mal som amatersky zoom v tom rozsahu 14-42mm(neskor AF 14-54/2, 8-3,5). Ak niekto povie ze tieto skla maju \"uzasnu kresbu\" tak je na zaciatku svojho fotografickeho badania, alebo nedokaze naozaj dobru kresbu rozlisovat :/

A este jedna vec. Ceny zuiko, ale (naozaj kvalitne) nie su urcite lacne. Su to drahe zalezitosti
tak skús fotiť stým tvojím seťákom od nikonu a potom to zbadáš.
 
kralik_j
2011-02-28 10:28:38
príspevok od: Roman
tak skús fotiť stým tvojím seťákom od nikonu a potom to zbadáš.
este mi prosim povedz ktory moj setak mas na mysli, nech si to idem porovnat
 
Marcel Rebro
2011-02-28 11:07:46
príspevok od: kralik_j
este mi prosim povedz ktory moj setak mas na mysli, nech si to idem porovnat
Ja mam \"setaky\" dva (kupil som \"v sete\" s FF telom) 14-24/2.8 a 70-200/2.8VR II. Teda tri - aj 16-85VR ak ratam aj DX tela ... tak idem skusit ostrit
 
kralik_j
2011-02-28 11:09:11
príspevok od: Marcel Rebro
Ja mam \"setaky\" dva (kupil som \"v sete\" s FF telom) 14-24/2.8 a 70-200/2.8VR II. Teda tri - aj 16-85VR ak ratam aj DX tela ... tak idem skusit ostrit
nenapovedaj Romanovi :-o
 
Luko2
2011-04-23 10:43:18
Je dosť nefér tvrdiť, že má olympus E5 malý dynamický rozsah v porovnaní s konkurenciou, čo vôbec nie je pravda . Zjavne autor článku nepochopil, že ISO 100 u E5 nie je natívna citlivosť snímača, ale ňou je ISO 200, teda pochopiteľne na ISO 100 bude mať takmer o 1 EV menší dynamický rozsah vo svetlách ako na ISO 200. Teda keby fotil na ISO 200 nemusel by sa sťažovať na prepaly :p (je to podobné ako pri Nikone, tiež na ISO 100 má malý dynamický rozsah v jasoch, nakoľko to nie je natívna citlivosť snímača )
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-04-23 11:04:42
príspevok od: Luko2
Je dosť nefér tvrdiť, že má olympus E5 malý dynamický rozsah v porovnaní s konkurenciou, čo vôbec nie je pravda . Zjavne autor článku nepochopil, že ISO 100 u E5 nie je natívna citlivosť snímača, ale ňou je ISO 200, teda pochopiteľne na ISO 100 bude mať takmer o 1 EV menší dynamický rozsah vo svetlách ako na ISO 200. Teda keby fotil na ISO 200 nemusel by sa sťažovať na prepaly :p (je to podobné ako pri Nikone, tiež na ISO 100 má malý dynamický rozsah v jasoch, nakoľko to nie je natívna citlivosť snímača )
Testoval som rozne ISO a mnozstvo fotakov, zasadne do RAWu. To co zvlada moj Nikon D300, ci redakcny EOS 5D MkII je neporovnatelene, uplne ina kategoria. Po testovani D7000 s arozdiel este prehlbil.
Vsetky Olympusy (zrkadlovky aj PENy) maju vyrazne mensi dynamicky rozsah oproti APS-C CMOS snimacom. Proste v peknom tele tlcia slabsie srdce.
Ja proti Olympusu nic nemam a k testom sa snazim pristupovat nezaujato, zistit, pre koho je fotoaprat vhodny a pre koho uz nie. Bohuzial vystup z E-5 je na urovni CCD snimacov z pred par rokov a nezachrania to ani skvele objektivy.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-04-23 11:12:38
príspevok od: Luko2
Je dosť nefér tvrdiť, že má olympus E5 malý dynamický rozsah v porovnaní s konkurenciou, čo vôbec nie je pravda . Zjavne autor článku nepochopil, že ISO 100 u E5 nie je natívna citlivosť snímača, ale ňou je ISO 200, teda pochopiteľne na ISO 100 bude mať takmer o 1 EV menší dynamický rozsah vo svetlách ako na ISO 200. Teda keby fotil na ISO 200 nemusel by sa sťažovať na prepaly :p (je to podobné ako pri Nikone, tiež na ISO 100 má malý dynamický rozsah v jasoch, nakoľko to nie je natívna citlivosť snímača )
Inak, staci ist na http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare/Compare-sensors/ a porovnat E-5 s lubovolnym fotoaparatom. Olympus je na 95-tom mieste. A nie je to len o dynamickom rozsahu, ale aj o sume.
 
Luko2
2011-04-24 15:29:31
príspevok od: Karol Srnec
Inak, staci ist na http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare/Compare-sensors/ a porovnat E-5 s lubovolnym fotoaparatom. Olympus je na 95-tom mieste. A nie je to len o dynamickom rozsahu, ale aj o sume.
Tá metodika skúmania DR na dxomark je divná, porovnával som napr. DR panasoniku GH1 s mojím olym E30, podľa DXOmark ukazuje prakticky o 1 EV väčší dynamický rozsah v porovnaní s E30. Ale na reálnych snímkoch takýto rozdieľ nie je, porovnával som ich, fotil som tú istú scénu v rovnaký čas, do Rawu a výsledok je taký, že vo svetlách má dokonca malinko vyšší dynamický rozsah E30 ako GH1, čo vôbec nesedí s DXOmark a jasné, že som skúšal koľko sa dá ešte "vytiahnúť" z RAWu. Podobne dopadlo aj moje porovnanie s Canonom 7D . S Nikonom porovnanie nemám, ale môžem skúsiť.
Oveľa reálnejšie porovnanie DR je na dpreview, http://www.dpreview.com/reviews/olympuse5/page7.asp
Stačí si tam vybrať Olympus E5, Canon 7D, Nikon D7000 a vypnúť tú funkciu zvýšenie dynamického rozsahu (HTP off u canonu, ADL u Nikonu, Graduation Normal u E5) a povedal by som, že toto sú reálne hodnoty DR tých foťákov z toho čo som porovnával mi vychádzajú takto . Viete, nechcem sa Vás dotknúť, ale to je tvrdenie o ničom, že " v porovnaní s mojím Nikonom D300 je to úplne iná kategória" . Bez objektívneho porovnania je to iba výkrik do tmy Taká malá výzva, nechcete nato spraviť článok, myslím, že by to bolo veľmi zaujímavé porovnanie viacerých značiek fotoaparátov, spraviť rovnaké zábery v rovnaký čas, s rovnakým (podobným) nastavením a skúmať reálny dynamický rozsah fotoapáratov, nie ten papierový, ale ten na skutočných fotkách
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-04-24 17:16:23
príspevok od: Luko2
Tá metodika skúmania DR na dxomark je divná, porovnával som napr. DR panasoniku GH1 s mojím olym E30, podľa DXOmark ukazuje prakticky o 1 EV väčší dynamický rozsah v porovnaní s E30. Ale na reálnych snímkoch takýto rozdieľ nie je, porovnával som ich, fotil som tú istú scénu v rovnaký čas, do Rawu a výsledok je taký, že vo svetlách má dokonca malinko vyšší dynamický rozsah E30 ako GH1, čo vôbec nesedí s DXOmark a jasné, že som skúšal koľko sa dá ešte "vytiahnúť" z RAWu. Podobne dopadlo aj moje porovnanie s Canonom 7D . S Nikonom porovnanie nemám, ale môžem skúsiť.
Oveľa reálnejšie porovnanie DR je na dpreview, http://www.dpreview.com/reviews/olympuse5/page7.asp
Stačí si tam vybrať Olympus E5, Canon 7D, Nikon D7000 a vypnúť tú funkciu zvýšenie dynamického rozsahu (HTP off u canonu, ADL u Nikonu, Graduation Normal u E5) a povedal by som, že toto sú reálne hodnoty DR tých foťákov z toho čo som porovnával mi vychádzajú takto . Viete, nechcem sa Vás dotknúť, ale to je tvrdenie o ničom, že " v porovnaní s mojím Nikonom D300 je to úplne iná kategória" . Bez objektívneho porovnania je to iba výkrik do tmy Taká malá výzva, nechcete nato spraviť článok, myslím, že by to bolo veľmi zaujímavé porovnanie viacerých značiek fotoaparátov, spraviť rovnaké zábery v rovnaký čas, s rovnakým (podobným) nastavením a skúmať reálny dynamický rozsah fotoapáratov, nie ten papierový, ale ten na skutočných fotkách
mne je jedn, kolko EV ma fotak. To cislo som nevedel ani u jedneho mojho alebo mnou testovaneho fotaku. Nechcem ani robit ziadne porovnovacie testy, spomenute servery maju na to omnoho vacsie prostriedky. Testoval som sesiatky fotoaparatov, viac nez ktokolvek iny a nafotil som s nimi desatisice zaberov. Funkcia rozsirenia D N R ma nezaujima, funguje v JPG a ja fotim do RAWu. Jedine, co ma zaujima je, co z neho dokazem vytiahnut. Velmi dobre poznam charakteristiku obrazu z Olympusov, ak si pozries recenzie, takmer vsetky zrkadlovky aj Peny som testoval ja. Tebou spominany E-30 som mal na workshope v Chorvatsku aj s mojim Nikonom D300. Obidvomi som tam nafotil stovky zaberov, takze ich viem velmi dobre porovnat. Neviem ti vyratat, aky je to rozdiel v EV, ale je dost znacny. Takisto aj rozdiel v sume.
Nebudem ta ale presviedcat, je mi to vlastne jedno. Nech si kazdy foti, cim chce. Kto ma pozna, vie, ze co poviem, vychadza z mojich praktickych zisteni a ni nejakych vycitanych informacii.
Olympusami som nafotil kopec dobrych zaberov (teda to si myslim ja, ostatny mozu mat iny nazor), ale ich moznosti su vzhladom na snimac obmedzene. O opaku ma nikto nepresvedci.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované