Hore

Panasonic Lumix DMC-FT2

Na fotografickom trhu už niekoľko rokov existujú outdoor fotoaparáty do vrecka, s ktorými sa nemusíte báť ani nárazu, ani piesku na pláži a ani vody. Dokonca ani vtedy, keď do nej vleziete. Fotografovania sa tak nemusíte vzdať ani v daždi (lejaku), ani pri mori na pláži ani v mori. V prípade Panasonic Lumic FT2 sa s fotoaparátom môžete potápať dokonca až do hĺbky 10 m.

 

Zdá sa vám to málo? Tak si teda predstavte, že s fotoaparátom môžete pokojne fotografovať aj v zime v teplotách -10˚C. Jeho funkčnosť je aj v takomto mraze výrobcom zaručená. Bežná prevádzková teplota, pri ktorej digitálne fotoaparáty pracujú (a pri ktorej výrobcovia zaručujú plnú funkčnosť), je pritom 0˚C. Táto malá mydlová krabička je tak vhodným spoločníkom do každej situácie a do každého počasia.

Dizajn a ergonómia

 

Dizajn je strohý a športový. Niektoré fotoaparáty idú po zaoblených krivkách, no tento prístroj je tvarom drsný, presne tak, ako podmienky do ktorých je určený. Pocit robustnosti a spoľahlivosti umocňujú kovové panely fotoaparátu upevnené priznanými skrutkami. Fotoaparát pôsobí, akoby bol opancierovaný. Pancier je ale krásny kov s frézovanou vodorovnou štruktúrou. Fotoaparát môžete mať v rôznych farbách. My sme do testu dostali oranžovú metalízu.

 

 

Na prednej strane fotoaparátu nájdete objektív v obdĺžnikovom rámčeku s tmavým pokovaním. Vedľa je LED dióda na prisvietenie pri zaostrovaní za zhoršeného svetla a vedľa nej blesk. Okrem nadpisov a skrutiek to je na prednej strane fotoaparátu všetko.

 

 

Na zadnej strane je väčšina ovládačov a displej. Ten je veľký 2,7" a je dobre čitateľný aj za pomerne jasného počasia. Rozlíšenie displeja sa mi na súčasnú dobu zdá trochu slabšie a pri zväčšení a kontrole vyfoteného obrazu je to aj trochu cítiť. 230 000 zobrazovacích bodov je dnes už trochu málo, možno je to však preto, že som rozmaznaný 3" displejom s 920 000 bodmi. Panasonic pritom už má v mnohých kompaktných aparátoch displej s dvojnásobným rozlíšením.

 

Kruhový volič na zadnej strane vpravo hore je na mieste, kde sa zvyčajne opiera palec pri držaní fotoaparátu. Je pravda, že ho možno položiť na kruhový volič, ale stáva sa, že napriek príjemne tuhému chodu sa vám môže podariť nechcene ho pootočiť a zvoliť iný režim alebo ho postaviť do polohy medzi dvoma režimami. Vtedy nemôžete vyhotoviť obrázok, ale fotoaparát vás na to hneď upozorní: „mode dial is not in the proper position".

 

Pod kruhovým voličom režimov sa nachádza tlačidlo pre okamžité nahrávanie videa a vedľa neho tlačidlo play na prehratie nafotografovaných záberov a nahraného videa.

 

Pod nimi je umiestnené štvorsmerové tlačidlo s potvrdením na stred. Trochu nezvyčajne má stredové tlačidlo aj funkciu vyvolania menu. Šikovné, docielilo sa tým ušetrenie jedného tlačidla na malom fotoaparáte.

 

Posledné dve tlačidla na zadnej strane patria režimu zobrazenia displeja a vyvolaniu rýchleho menu fotoaparátu.

 

 

Na vrchnej lište fotoaparátu nájdete tlačidlo zapnutia/vypnutia aparátu, kolískový ovládač zoomu, tlačidlo spúšte a malé otvory pre mikrofón a reproduktor.

Na spodnej lište sa nachádzajú dvierka, prikrývajúce slot pre SD kartu a batériu. Menším sklamaním bol umelohmotný závit na statív. Kovový robustný fotoaparát by si zaslúžil aj kovový závit. Aj keď je pravda, že fotoaparát je skôr určený pre akčnú zábavu ako pre časté seriózne fotografovanie na ťažkom statíve.

 

Na bočnej lište zas nájdete dvierka prikrývajúce konektory prepojenia (AV/ digital/multi a HDMI konektor).

 

Celkovo hodnotím dizajn a ergonómiu fotoaparátu ako veľmi dobrú a ovládanie veľmi príjemné. Na tlačidlá vyvedené najčastejšie funkcie (kompenzácie expozície, spôsob zaostrovania, samospúšť, režim blesku) pomáhajú v praxi nastaviť takmer všetko, čo potrebujete pomerne rýchlo a logicky. Menu je tiež prehľadne usporiadané do troch záložiek (obraz, video, nastavenia), ktoré síce majú svoje stránky, ale sú prehľadne a logicky usporiadané. Fotoaparát sa bude určite páčiť aj mužom, ktorým môže zaimponovať jeho drsný vzhľad a priznaná technika.

 

 

V praxi

 

Prístroj je pomerne pružný, za dve a štvrť sekundy od zapnutia aparátu ste schopní vyhotoviť prvý záber. Podľa nášho merania je fotoaparát vo svojej triede výborný aj v zaostrovaní, kde sa podľa nastavenia zoomu pohybuje rýchlosť zaostrenia od 0,5- 1 s. Oneskorenie spúšte je nebadateľné ale fotoaparát pomerne dlho ukladá najväčší JPG - 2-3s. Preto pri fotografovaní rýchlejších dejov alebo keď predpokladáte, že budete chcieť vyhotoviť rýchlejšiu sekvenciu, odporúčam aktivovať kontinuálne snímanie. Fotoaparát tak za dve sekundy vyhotoví tri snímky a až potom vás zastaví ukladanie. Pri štandardnom JPG môžete vyhotoviť 5 záberov v rade. V 3Mp rozlíšení môžete dokonca v priorite rýchlosti (nájdete v scénických režimoch) vyhotoviť až 10obr./s.

 

Tak či onak, prístroj skôr radím k pružným aparátom, ak si odmyslím pomalšie ukladanie v najväčšom rozlíšení a najlepšej kompresii. Ak však dej predpokladáte, viete si pomôcť kontinuálnym snímaním.

 

Pod vodou sa prístroju darilo rovnako dobre. Voda ho nezbrzdila v zaostrovaní, kým sme mali primeranú intenzitu osvetlenia a objektívu sa pod hladinou dokonca páčilo viac, ako nad ňou. Podstatné je to, že aparát reaguje aj pod vodou pružne a že budete vedieť vyhotoviť aj fotografie živých obyvateľov mora.

 

Ak ste milovníci detailu, privítate možnosť blízkeho zaostrenia objektívu. V režime makro je to na vzdialenosť 5cm.

 

 

Obrazová kvalita

 

Dostávam sa k časti, ktorej sa tak trochu obávam. Už niekoľko rokov upozorňujeme spoločnosti o nezmyselnosti zvyšovania rozlíšenia u kompaktných fotoaparátov s malým senzorom. Nikto však nepočúva hlasy recenzentov z celého sveta. Aj tento prístroj je extrém. Vtesnať na senzor menší ako necht na malíčku 14,5 miliónov pixelov síce pomocou moderných technológií vieme, no za súčasných podmienok nevieme každému pixelu ponúknuť dostatočné množstvo svetla, ani objektívy v týchto aparátoch nedokážu tak obrovské rozlíšenie sprostredkovať odhliadnuc od toho, či majú na rube meno Leica alebo Carl Zeiss. No a cítiť to aj pri skúmaní obrazu z tohto kompaktného prístroja. Už pri najnižších citlivostiach dochádza k zlievaniu detailov, jemných hrán. Pixelov máme dostatok, no ani pri najlepšom svetle im objektív nevie sprostredkovať dostatočnú informáciu. Pri horšom svetle sme nútení zvýšiť citlivosť ISO a vtedy sa nám rapídne zvyšuje šum v obraze. Jeho prítomnosť ale aj jeho odstraňovanie má na svedomí ďalšiu degradáciu obrazu.

 

Dobrá správa je, že fotografie nemusíte pozerať pri 100% zväčšení na obrazovke. Aj z tohto prístroja si môžete vytlačiť dostatočne kvalitné fotografie až do veľkosti A4. To však len v prípade, že máte naozaj ideálne svetelné podmienky a nefotografujete do protisvetla. Pri fotografovaní do protisvetla, hlavne plošného, dochádza k zníženiu kontrastu a tým aj k slabšej kresbe objektívu. Naopak, ak je protisvetlo priame a nie je to poludňajšie slnko, objektív si s ním relatívne dobre poradí. Nie je tak problém vyhotoviť atraktívne fotografie západu slnka. Pri aktivovaní režimu „západ slnka" vám fotoaparát ešte pomôže zvýraznením teplých farieb červenej, žltej a oranžovej.

 

Celkovo môžem hodnotiť obrazovú kvalitu vzhľadom na rozmery fotoaparátu ako veľmi dobrú. Opäť raz by som však chcel vyzvať všetkých výrobcov takýchto fotoaparátov, aby sa nepretekali v počte megapixelov na malých snímačov. 6-8Mp by spravilo to isté ak nie lepšie a pri polovičnom zaťažení procesorov a pamätí počítačov.

 

 

Galéria

 

Scénický režim: Jedlo

Normálna tonalita

High Dynamic Range je užitočný aj v protisvetle,

zachová detaily v tieňoch aj vo svetle

Normálna tonalita High Dynamic Range tonalita
Normálne snímanie

Sunset režim zvýrazní teplé farby

(červená, oranžová)

S fotoaparátom môžete bez obáv fotografovať lode z netradičnej perspektívy - tesne nad hladinou vody.

 

Vzhľadom na diskusiu pridávam ešte narýchlo upravené fotografie, aby bol vidieť potenciál, ktorý fotografie majú. V závislosti na monitore sa vám budú tieto obrázky javiť ako výtlačky o veľkosti 15-20cm. Keď neskúmame obraz pri 100% zväčšení a po úprave  sú výstupy z podvodného kompaktu pre väčšinu užívateľov prijateľné.

 

 

Fotografie: Michal Lindner a Julo Kotus

 

 

Panasonic Lumix DMC FT2 môžete zakúpiť v ephotoshope!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Granko
2010-06-10 10:15:54
žeby konkurent D10? v každom prípade určite zaujímavá alternatíva na dovolenku resp. všeobecný outdoor naľahko...len tými megapixlami to pochovali, o 1/2 či 1/3 a výsledky by boli úplne iné...no staré známe - čím viac, tým lepšie platí pri marketingu dokonale...ktovie, kedy sa slogan zmení na ´menej je niekedy viac´ či ´všetkého veľa škodí´...
veľmi dobrá recenzia...
 
julo kotus
2010-06-10 10:20:31
Áno, je to konkurencieschopný prístroj, pracuje sa s ním príjemne.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-06-10 10:22:33
Cital som niekolko porovnavacich recenzii takychto fotoaparatov a striedavo vyhravali Panasonic a Canon.
 
Marcel Rebro
2010-06-10 10:29:39
http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/

sice za Panasonic je predchodca (FT1) ale skoncil spolu s D10 najlepsie
 
Granko
2010-06-10 10:32:25
hej, ono to bude asi narovnako, aj keď už vo verzií FT-1 bolo 12 megapixlov...tu síce zvýšili frame videa na 60, ale namiesto toho enormného rozlíšenia by sa hodil lepší displej či napr. aj taká prkotina ako kovový závit na statív z odolného materiálu voči vplyvom prostredia...umelohmotný mi príde dosť divný z pohľadu pevnosti (stránka odolnosti voči vode je pochopiteľná)...
 
bear
2010-06-10 10:35:16
Skusal som oba. Panasonic je trocha sviznejsi a ma lepsiu automatiku, ale Canon D10 ma lepsiu obrazovu kvalitu, lepsie sa drzi a je lepsie pouzitelny pod vodou (max hlbka 3m pri panasonicu hlbka je pre mna velmi limitujuci parameter).
 
Granko
2010-06-10 10:37:38
príspevok od: bear
Skusal som oba. Panasonic je trocha sviznejsi a ma lepsiu automatiku, ale Canon D10 ma lepsiu obrazovu kvalitu, lepsie sa drzi a je lepsie pouzitelny pod vodou (max hlbka 3m pri panasonicu hlbka je pre mna velmi limitujuci parameter).
šak jasné, ale do bazénu na fotenie kačičiek pod vodou a ostatných príšer to stačí ;o))
 
Marcel Rebro
2010-06-10 10:37:47
príspevok od: bear
Skusal som oba. Panasonic je trocha sviznejsi a ma lepsiu automatiku, ale Canon D10 ma lepsiu obrazovu kvalitu, lepsie sa drzi a je lepsie pouzitelny pod vodou (max hlbka 3m pri panasonicu hlbka je pre mna velmi limitujuci parameter).
V recenzii pisete ze Panak je tiez do 10m
 
Marcel Rebro
2010-06-10 10:39:14
aj zo zadu na krabicke je napisane 10m/33ft faterprof
 
bear
2010-06-10 10:45:22
príspevok od: Marcel Rebro
aj zo zadu na krabicke je napisane 10m/33ft faterprof
aha, sorry, tak som si to zle pamatal (3m mal starsi model). Ale aj tak to pri tom sume nie je pouzitelne hlbsie ako 2m.
 
Granko
2010-06-10 10:46:29
ale najviac sa mi aj tak páči scénický režim Jedlo :o)
a tie skalky či kvietky pod ním...len to asi na jedenie nebude...aspoň myslím ;o)
 
Ultra TXF
2010-06-10 10:46:30
Fotil som minulý rok v Egypte s podobným foťákom so šachtovým objektívom od Olympusu,ale nie je to ono,lepšie je mať asi nejaký lepší foťák ,čo ja viem napr. S90 a k tomu podvodné puzdro.
Vonku som fotil ešte aj so svojím starým Powershotom S60 s 5MPx a malo to lepšie fotky ako ten Olympus.U týchto vodníkoch obrazová kvalita nie je nič moc.Ale fotili sme aj s Pan.TZ8 vonku samozrejme a tam bol výstup veľmi pekný .
 
Marcel Rebro
2010-06-10 10:54:48
To urcite (S90, G11 + UW Case) ale nie kazdemu sa chce
a) investovat dalsie tuke do puzdra co vyuzije raz rocne
b) trepat so sebou puzdro na dovolenku lietadlom

P.S. : mne sa chce
 
Cako
ocenenie redakciou 2010-06-10 14:10:35
Uff ale obrazova kvalita na ISO 80 napr. toto??

http://www.ephoto.sk/pics/upload/users/admin/File/recenzie/2010/panasonic_dmc_ft2/P1010145.JPG

Ved ale to je strasne... To fakt, cim dalej tym viac megapixelov v kompaktoch,senzor furt taky isty a kvalita obrazu horsia a horsia... Ak to pojde takto dalej v obrazovej kvalite predbehne mobil kompakt...

Ten sum a to rozmazanie detailov je strasne... Odolnost fajn, ale, nechcel by som ho... to je len moj nazor...
 
kíblik
2010-06-13 14:08:22
Začnem troška zo širšia.Mám Panasonic DMC-FZ4, vlani som si kúpil púzdro Aquapack a robil nejaké fotografie pod vodou ( šnorchlovanieEgypt).Fotky si myslím, že neboli až také zlé, ale problém je v púzdre.Pred objektívom musí byť púzdro našponované, ak je čo len troška zvlnené fotky sú nanič.Nedá sa použiť zoom a ani blesk. Z toho dôvodu som sa rozhodol zakúpiť vodotesný fotoaparát.
Zvažujem Canon Power Shot D10 a Panasonic DMC FT2. Ktorý by ste mi odporučil?
 
adrian.sk
2010-06-16 08:19:17
príspevok od: julo kotus
Áno, je to konkurencieschopný prístroj, pracuje sa s ním príjemne.
dá sa porovnať aj so SONY TX5 ?
 
julo kotus
2010-06-16 11:46:14
príspevok od: adrian.sk
dá sa porovnať aj so SONY TX5 ?
Sony sme zatiaľ netestovali. Špecifikácie sú podobné, ale v praxi potvrdiť neviem.
 
julo kotus
2010-06-16 11:49:33
Obidva fotoaparáty sú na tom podobne, možno je to aj o preferencii dizajnu a sympatii k značke. Čo sa týka podvodných puzdier, jediný význam má pevné podvodné puzdro so sklom alebo tvrdým priehľadným kvalitným plastom pred šošovkou objektívu. Fotografovať cez sáčok alebo zvlnený plast nie je veľmi šťastné riešenie.
 
julo kotus
2010-06-16 11:50:46
:) je to pravda, no je pravda aj to, že vyhodnocujeme kvalitu obrazu pri 100% zväčšení na obrazovke. Keď si skúsiš resiznuť obraz na cca. 6Mp, nie je to až také zlé na tej 80-ke ISO. :)
 
kíblik
2010-06-16 12:37:37
príspevok od: julo kotus
Obidva fotoaparáty sú na tom podobne, možno je to aj o preferencii dizajnu a sympatii k značke. Čo sa týka podvodných puzdier, jediný význam má pevné podvodné puzdro so sklom alebo tvrdým priehľadným kvalitným plastom pred šošovkou objektívu. Fotografovať cez sáčok alebo zvlnený plast nie je veľmi šťastné riešenie.
Ďakujem za informáciu. Keď som sa rozhodoval pri kúpe púzdra úlohu hrala i cena.
Tvrdé pevné púzdro pre môj typ fotoaparátu som nenašiel. Kvalitné púzdro so sklom čo som vtedy pozeral stálo cez 200€, myslím, že to bolo púzdro od Nemeckej firmy Ewa-Marine.Jednalo sa u plastový sáčok s tým, že bol výrez pre objektív so sklíčkom alebo pevným priehľadným plastom. V tom období som uvažoval, že za tú cenu púzdra už kúpim i vodotesný fotoaparát čo som vtedy veľmi nechcel.Tak som proste kúpil púzdro. Až po odskúšaní v praxi som prišiel na to, že to nie je ono, preto chcem zakúpiť vodotesný fotoaparát.
Možno mi budete vedieť i poradiť. Fotenie pod vodou je špecifické. Na aký predmet zamerať fotoaparát keď chcem vyvážiť bielu farbu pod vodou. Možno i tento úkon by pomohol vytvoriť lepšie fotky pod vodou.Fotky ktoré ste uviedol pri tejto recenzii robené pod vodou sú veľmi pekné. Moje sa im veľmi nepribližujú.
 
vilkoo
2010-06-29 08:33:58
Asi je to rovnak a uroven ako s Olympusom 8010? Nijaky rozdiel som nenasiel .
 
bear
2010-06-29 08:45:35
V obraze nie, ale panasonic je citelne rychlejsi (start, zaostrovanie, pohyb v menu).
 
asklen
2010-06-29 10:07:59
no neviem. ked porovnam podvodne fotky z fotkami z clanku ´Tipy a triky´ tak je to doost slabota :(
 
julo kotus
2010-06-29 11:16:40
príspevok od: asklen
no neviem. ked porovnam podvodne fotky z fotkami z clanku ´Tipy a triky´ tak je to doost slabota :(
Do obidvoch recenzií som pridal niekoľko rýchlych úprav fotografií a zmenšil ich na porovnateľnú veľkosť. Bohužiaľ, tento fotoaparát nemá RAW, z ktorého by sa určite dalo vytiahnuť ešte viac. Každopádne je to aj vec prostredia, ako som Ti písal aj v ďalšom príspevku. Tým nechcem povedať, že high end kompakty s podvodným púzdrom nie sú lepšie. Majú dvojnásobne väčší senzor, lepšiu svetelnosť objektívu a krajšie farby a hlavne RAW. :)
 
asklen
2010-06-29 12:52:00
príspevok od: julo kotus
Do obidvoch recenzií som pridal niekoľko rýchlych úprav fotografií a zmenšil ich na porovnateľnú veľkosť. Bohužiaľ, tento fotoaparát nemá RAW, z ktorého by sa určite dalo vytiahnuť ešte viac. Každopádne je to aj vec prostredia, ako som Ti písal aj v ďalšom príspevku. Tým nechcem povedať, že high end kompakty s podvodným púzdrom nie sú lepšie. Majú dvojnásobne väčší senzor, lepšiu svetelnosť objektívu a krajšie farby a hlavne RAW. :)
dik. toto je uz ina kava. mali by ste potom ale davat do recenzii aj nieco na ´realne´ porovanie, pretoze na zaklade fotiek co tu boli predtym by som si tento fotak urcite nevybral. teda ked som si to porovnal z Mrcovimi fotkami
 
Pakalo
2010-07-05 13:22:32
taktiez zvazujem D10 alebo FT2, zalezi mi hlavne na obrazovej kvalite, tvaru a farbe sa prisposobim :) viete mi poradit? diky moc
 
alkoci
2010-09-15 09:35:01
Jaky je realny rozdil mezi 6020, 8010 a Panasonic DMC-FT2 ? Který z těchto si myslíte,
že je nejlepší volba ? I kvalita vers. cena.
Děkuji za zkušenosti.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia