Keď Sony uviedlo fotoaparát Sony NEX-6, splnil sa sen mnohých fotografov. Nižšie modely mali zlú ergonómiu ovládania a boli bez hľadáčika, najvyšší model NEX-7 je zase príliš drahý. NEX-6 bol výborným kompromisom. Máme tu jeho nástupcu. Papierovo je na tom lepšie, a ak v Sony niečo nepomrvili, môžem sa tešiť na test najlepšieho CSC fotoaparátu Sony so snímačom veľkosti APS-C. Hlavnými benefitmi sú nový snímač a rýchlejšie zaostrovanie.
Prvý dojem
Sony A6000 mi bol od začiatku najsympatickejší z NEX-ov, aj keď je to vlastne už Alfa. Oficiálne označenie je ILCE-6000. ILC = interchangeable lens camera - fotoaparát s vymeniteľnými objektívmi. Je to už x-té označenie CSC/mirrorless fotoaparátov. Písmenko E poukazuje na bajonet fotoaparátu. Na testovanie som dostal strieborný kus. A, že je to fešák. Povrchová úprava sa mi veľmi páči, je v štýle fotoaparátov Leica, či Contax. Retro vzhľad modernizuje len výrazný grip. Inak je modelu NEX-6 podobný, ako mladší brat staršiemu.
Nenašiel som na prvý pohľad nič, v čom by A6000 bol horší ako jeho predchodca. A reklamné tvrdenia o rýchlejšom AF sa mi okamžite potvrdzujú. Zároveň zisťujem aj absenciu dotykového ovládania. Prvý dojem je preto za 1-.
Základné parametre
Sony ILC-A6000 je fotoaparát typu CSC, čiže bezzrkadlovka. Podporuje objektívy s bajonetom Sony E, cez redukcie aj iné. 24,3MPx snímač typu CMOS je veľkosti APS-C s faktorom orezu 1,5x. Snímač nie je stabilizovaný, stabilizované sú vybrané objektívy. Fotoaparát môžeme zaradiť do strednej triedy, určený je pre pokročilejších fotografov. Tomu zodpovedá funkčná výbava a ergonómia ovládania. S jeho ovládaním nebudú mať problém ani začiatočníci.
A6000 sa vyznačuje vysokou rýchlosťou zaostrovania. Hybridný AF využíva až 179 zaostrovacích bodov. Za rýchlosťou AF nezaostáva ani rýchlosť snímania. Tá je až 11 obr./s.
Nikoho už neprekvapí, že je fotoaparát vybavený WiFi a NFC. 3” LCD displej je výklopný, nemá ale dotykové ovládanie. Okrem displeja je prístroj osadený aj elektronickým hľadáčikom.
- 24,3 Mpx CMOS snímač veľkosti APS-C
- procesor BIONZ X
- E-Mout bajonet
- WiFi, NFC
- hybridné zaostrovanie 179 bodov s detekciou fázového rozdielu, 25 bodov s detekciou kontrastu
- 1200 -zónové meranie expozície
- 11 obr./s,
- Full HD video 50p/60p (AVCHD, MP4)
- uzávierka 1/4000 - 30 s., B, X-sync 1/160 s.
- výklopný 3” LCD 921 600 bodov
- EVF hľadáčik OLED Tru-Finder 1 440 000 bodov
- ISO 100 - 25600
- vstavaný blesk
- SD: SD / SDHC / SDXC, Memory Stick: Memory Stick Pro Duo / Pro Duo HG / Duo XC-HG
- rozmery: 120 x 66,9 x 45,1 mm
- hmotnosť: 344 g
http://www.sony.sk/electronics/fotoaparaty-s-vymenitelnym-objektivom/ilce-6000-body-kit
Dizajn a ergonómia
Fotoaparát je kombináciou dizajnu modelov NEX-6 a NEX7. Na jednoduché hranaté telo je pripojený pomerne robustný grip, ktorý je pogumovaný. Predná časť je bez ovládacích prvkov. Pod logom je malá dióda pomocného svetla automatického zaostrovania a na gripe je senzor IR ovládania. Pri pohľade zhora pôsobí fotoaparát čistým dojmom. Rovnú plochu nerušia žiadne výstupky. Na gripe je spúšť s otočným prepínačom ON/OFF a vedľa nej programovateľné funkčné tlačidlo C1. V osi objektívu sú multifunkčné sánky nového typu, napravo od nich je výklopný vstavaný blesk. Ďalej sú tu už len dva otočné ovládače. Prvým je volič programov, druhým roller pre nastavovanie hodnôt. Ich obvod je drážkovaný. Keďže sú zapustené, ovládajú sa palcom zo zadnej strany.
Pozrime sa na zadnú stranu fotoaparátu. V ľavom hornom rohu je elektronický hľadáčik s dioptrickou korekciou a senzorom priblíženia oka. K fotoaparátu sa dodáva aj odnímateľná očnica. Nad výklopným displejom je tlačidlo vyklopenia blesku a tlačidlo pre vstup do menu. Na dosah palca je tlačidlo pamäte expozície AEL. Na hrane gripu je červené tlačidlo Record. Po pravej strane displeja je roller fungujúci aj ako smerový volič (režim obrazovky, režim snímania, ISO, korekcia expozície) s potvrdzovacím tlačidlom uprostred.
Nad rollerom je tlačidlo Fn pre prístup k najpoužívanejším nastaveniam. Nie je to programovateľné tlačidlo, tie Sony označuje písmenom C (Custom). Pod rollerom sú ešte tlačidlá Play a Delete. Tým sme vyčerpali všetky ovládacie prvky.
Na bočnej strane gripu je senzor NFC. Na protiľahlej strane je dvojica konektorov USB a HDMI, ukrytá pod výklopnou krytkou. Prístup k priestoru pre batériu a pamäťovú kartu je zospodu. Závit pre pripevnenie k statívu je v osi objektívu.
Vychytávky
Snímač a procesor
Vďaka 24,3 Mpx snímaču sa rozlíšením vyrovná najvyššiemu modelu NEX-7 ale aj SLT zrkadlovkám Alfa 77 a 77 Mark II, ktoré majú tiež snímače veľkosti APS-C. Nárast rozlíšenia ocenia najmä krajinkári. Vďaka procesoru BIONZ X je fotoaparát aj rýchly. Na takto vysoké rozlíšenie je 11 obr./s. úctyhodným parametrom.
Zaostrovanie
Ak by som mal vypichnúť jedinú vychytávku, bolo by to automatické zaostrovanie. Sony urobilo veľký krok dopredu. Ukazuje, že aj u CSC s APS-C snímačom môže byť zaostrovanie rýchle. U Olympusu som na rýchle zaostrovanie zvyknutý, ale u fotoaparátov Fujifilm je to stále dôvod mojej nespokojnosti. Sony bolo kdesi uprostred. Týmto modelom sa dotiahlo na najrýchlejšie modely na trhu. A nie je to len o rýchlosti. Senzory s fázovou detekciou pokrývajú veľkú plochu, čo nebýva pravidlom. Je ich až 179. Pri výbere konkrétneho bodu by pomohlo dotykové ovládanie. Konečne tu máme aj zaostrovanie na oči. Vychytávku, ktorú tak obľubujem u Olympusu. Zlepšená je detekcia pohybujúcich sa objektov, konečne aj s zvýraznením bodov, ktoré sú aktívne.
Uzávierka a sériové snímanie
Najkratší čas uzávierky 1/4000 s. a synchronizácia s bleskom pri 1/160 s. naznačujú, že toto nie je Top model v ponuke, ale že je to predstaviteľ strednej triedy. Ostatné parametre poukazujú skôr na vyššiu triedu. 11 obrázkov za sekundu je veľmi slušná guľometná paľba. Škoda, že buffer nie je väčší a a rýchlo sa zaplní. Pri snímaní do RAW, za necelé dve sekundy už je buffer plný.
WiFi a NFC
Spolu so Samsungom je Sony priekopníkom WiFi vo fotoaparátoch. Vďaka NFC je spárovanie s chytrými zariadeniami (ak majú NFC) rýchle a bezproblémové. Ak je fotoaparát v režime prehrávania, nastaví sa chytré zariadenie na príjem nasnímaných fotografií. Aplikáciu PlayMemories sme vám predstavili už v predchádzajúcich recenziách. Už v základe umožňuje ovládať fotoaparát z chytrého zariadenia a sťahovať fotografie z neho. Všetko rýchlo a intuitívne, aj vďaka NFC. Funkcionalita sa dá rozšíriť stiahnutím bezplatných aj platených aplikácií.
Displej a hľadáčik
3” LCD displej je výklopný smerom nahor a nadol. V špeciálnom režime sa dá zvýšiť podsvietenie displeja, čím sa výrazne zlepší pozorovateľnosť na slnku. Displej nie je vybavený dotykovým ovládaním, čo je škoda, pretože u nižšieho modelu dotykové ovládanie nájdete.
Hľadáčik je typu OLED s rozlíšením 1 440 000 bodov. Na trhu sú fotoaparáty aj s vyšším rozlíšením, ale ten v A6000 je natoľko kvalitný, aby vám to nemuselo vadiť.
Programová výbava
CSC fotoaparáty sú charakteristické tým, že mávajú bohatú funkčnú výbavu. Sony a Olympus patri v tomto ohľade k lídrom na trhu. Oproti modelu NEX-6 sa programová výbava zmenila minimálne, preto vás na tomto mieste odkážem na recenziu Sony NEX-6. Pre tých lenivejších aspoň stručne: fotoaparát je vybavený plnou automatikou, scénickými programami a pokročilými programami P/A/S/M. Nechýba samostatný režim pre video, sweep panoráma a obrazové efekty.
Fotoaparát v praxi
Sony A6000 je zatiaľ najkrajší a najlepšie navrhnutý CSC Sony. Vďaka dostatočne veľkému gripu je úchop bezpečný. Samozrejme fotoaparát nie je vysoký a tak ho držíte tromi prstami. Ak ho porovnám s mojím NEX-5, ktorý som kedysi vlastnil, je ergonómia ovládania o niekoľko tried lepšia. K tomu štandardné sánky, vstavaný blesk, EVF hľadáčik, rýchle zaostrovanie, rýchle sériové snímanie a kvalitnejší snímač. Sony od svojho prvého CSC urazilo veľký kus cesty. Toto je fotoaparát, ktorý vďaka svojej konštrukcii a rýchlosti neznervózňuje fotografa. Ten sa môže sústrediť na fotografovanie a nemusí riešiť problémy s nastavovaním, či zaostrovaním. Pár chybičiek sa nájde, ale nekazia celkový výborný dojem z prístroja. Fotoaparát sa môže smelo postaviť do radu k premiantom, akými sú Panasonic GX7, Olympus PEN E-P5, či Fujifilm X-E2. Zaostrovane NEX-ov nebolo nikdy zúfalo pomalé, ale rýchlosti nie je nikdy dosť. A6000 je o triedu rýchlejší ako ostatné CSC Sony. Vyrovnáva sa najrýchlejším konkurenčným modelom. Skutočná rýchlosť sa ukázala, keď som si na chvíľu odskúšal objektív Sony SEL FE 70-200/4G OSS. S ním zaostruje fotoaparát rovnako rýchlo ako akákoľvek pokročilá zrkadlovka.
Ergonómia ovládania je veľmi dobrá. Zásluhu ma na tom aj dvojica funkčných tlačidiel. Komu sa máli, môže preprogramovať ešte ďalšie 4 tlačidla. Menu je podobné tomu v SLT fotoaparátoch Sony. Preč sú ikonky z prvých generácii NEX-ov. Možnosti nastavenia fotoaparátu sa vyrovnajú najvyšším modelom zrkadloviek. Z ovládacích tlačidiel mi vadilo len umiestnenie tlačidla RECORD, ktoré je na zadnej hrane gripu.
Absolútne nepochopiteľné je pre mňa nastavenie kreatívnych efektov (picture styles). Tie by mali byť rýchlo dostupné, ale nie sú. Formát záberov musí byť nastavený do JPG a potom absolvujete sériu klikaní, kým si konečne zvolíte niektorý z efektov. Olympus už dávno umožňuje používať efekty aj pri nastavenom formáte RAW, zároveň uloží neupravený RAW a upravený JPG.
Z technických vychytáviek mi najviac chýba dotykové ovládanie. Prečo ho ma nižší model a tento nie? Pre výber zaostrovacích bodov neexistuje nič šikovnejšie ako ukázať na miesto na displeji a vybrať tým AF senzor.
Výdrž batérie je tradičnou slabinou Sony CSC fotoaparátov, ani A6000 na tom nič nezmenila. Niečo málo cez 300 obrázkov na jedno nabitie je málo. Jedna-dve náhradné batérie sú nutnosťou. Nepochopiteľné je to, že k fotoaparátu sa nedodáva samostatná externá nabíjačka, ale len adaptér na nabíjanie cez USB. Nabíjanie cez USB je šikovné, pretože si môžete fotoaparát nabiť aj z počítača, alebo nabíjačky k telefónu. Lenže počas toho nemôžete fotoaparát používať.
Opäť musí skritizovať objektív Sony SEL 16-50, ktorý robí tomuto skvelému fotoaparátu hanbu. Na 16 mm ohnisku je sférické skreslenie veľmi výrazné a niektorí by ho mohli takmer považovať za efekt rybieho oka. Naviac objektív silne vinetuje, myslím že zaberá aj vlastnú filtrovú obrubu.
Nevyznamenal sa ani SEL 18-200 v prevedení Powerzoom, na dlhších ohniskách, ak ho nepricloníte, je veľmi mäkký. 24 Mpx snímač si pýta kvalitnejšie objektívy. Inak je to mrhanie potenciálom fotoaparátu.
Sony A6000 v Izzinových rukách
Ešte predtým, než som dostal fotoaparát na testovanie, kúpil si Izzino svoj vlastný. Má už slušnú zbierku kvalitných objektívov, redukciu na objektívy s A-bajonetom a naviac už dlhšie fotí so Sony NEX-6. Fotoaparát pretestoval oveľa viac a lepšie ako ja. Dávam mu preto slovo:
Mojím najnovším prírastkom vo výbave je model SONY A6000. Jedná sa o fotoaparát, ktorý nahrádza úspešný NEX-6 s prvkami najvyššieho z NEX-ov a to 7-čky. Ergonómia a rozmiestnenie tlačidiel takpovediac združuje to najlepšie z oboch fotoaparátov a tým pádom vám práca s týmto modelom príde takpovediac od ruky. Ak ste niektorý zo spomínaných modelov už pred tým používali budete mať z fotoaparátu ešte lepší pocit. Jedná sa o model bez zrkadla označovaný anglickým slovom mirrorless. Pre tých, ktorý SONY modely moc neovládajú sa jedná o menší model fotoaparátov s absenciou zrkadla, kde je možné na základe týchto faktov vyrobiť model o polovicu menšej veľkosti, ale pri zachovaní snímaču veľkosti APS-C. Špecifikáciou je však rozdielny bajonet označovaný písmenom E a škála objektívov špeciálne navrhnutá pre tento systém. Pri rozlíšení 24 Mpx snímač APS-C ponúka 1,6 – násobok plochy 4/3 snímačov a 13 – násobok 1/2,3 snímačov typických kompaktných digitálnych fotoaparátov, čím je vo výsledku zaručená jedinečná obrazová kvalita.
Už po oficiálnom predstavení A6000 ma fotoaparát veľmi zaujal a bol som zvedavý hlavne na jeho nový prepracovaný ostriaci systém, ktorý využíva okrem krížových aj 179 ostriacich bodov cez celé pole snímača. Nový procesor BIONZ X s až trojnásobnou rýchlosťou spracovania v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi je schopný presne zachytiť štruktúru a znižuje rozmazanie detailov a obrazový šum v určitých oblastiach pri snímaní fotografií aj videa. Už po prvých videách, ktoré som uvidel na Youtube som vedel, že toto je fotoaparát, ktorý chcem vlastniť a nie čakať na testovací kus. Pravdepodobne prvým predaným kusom na Slovensku je práve ten môj.
Po mesačnom testovaní a fotení môžem len potvrdiť kvalitu a spracovanie fotoaparátu, ako aj výstupnú obrazovú kvalitu, ktorá je naozaj zase o triedu vyššie, ako u predchádzajúcich modelov. Hlavnými pozitívnymi zmenami je pre mňa rýchlosť ostrenia, kvalita optického hľadáčika a citlivosť ISO. Všetky tri spomínané kvality dostali naozaj nový rozmer a je u nich vidieť zlepšenie hneď na prvý pohľad.
A6000 je pre mňa osobne najlepším fotoaparátom s bajonetom E, aký som kedy mal, alebo aký som kedy testoval. Model má skvelé rozlíšenie 24 Mpx a (vraj) najrýchlejšie automatické zaostrovanie na svete. Meranie sa robí za veľmi špecifických podmienok, kde sa 10x preostrí na predmet vzdialený do jedného metra a na predmet vzdialený viac ako 5 metrov a čas, za ktorý sa toto ostrenie stihne sa videlí a tak dostávame reálny čas, pri ktorom fotoaparát ostrí. Pri A6000 je čas, za ktorý dokážete urobiť fotku 0.06 s. Na rozdiel od iných konkurentov rýchle hybridné automatické zaostrovanie fotoaparátu A6000 spája výhody detekcie fázového rozdielu aj kontrastu. Toto hybridné ostrenie ma za následok aj to, že umožňuje snímanie série záberov s rýchlosťou 11 snímok/s., ale aj vysoko presné sledovanie pohybu pri fotografovaní aj snímaní videa. Uvádzaná výdrž batiérie pri fotení je približne 310 snímok.
Ďalšími vynikajúcimi vlastnosťami sú nastaviteľné tlačidlá na fotoaparáte, možnosť použiť blesk ako bounce a taktiež scénické režimy, ktoré mám veľmi rád. Kompaktná veľkosť a nízka hmotnosť sú obrovským pozitívom pri nosení výbavy. Zvykne sa hovoriť, že najlepší fotoaparát je ten, ktorý máte so sebou. Kompaktný fotoaparát A6000 je plne porovnateľný s väčšími digitálnymi zrkadlovkami. Vymeniteľné objektívy, manuálne ovládanie a ďalšie funkcie zachovajú široké možnosti tvorivosti. Tiež som veľmi rád, že fotoaparát disponuje technológiou Wi-Fi a NFC (Near Field Communication), ktorá vám uľahčuje prezentáciu a zdielanie vašich výsledkov. Nevyžaduje žiadne zložité nastavenia a jedným krokom prenesie fotografie alebo videá do televízorov kompatibilných s technológiou NFC a smartfónov alebo tabletov so systémom Android. Taktiež je možné fotoaparát spojiť s iPhonom, ale chce to pár klikov navyše.
Jedinými mínusom pre mňa je absencia dotykového ovládania.
ISO
Za svoj testovací model som si vybral Karola a zámerne volil tmavšie prostredie kaviarne vo vnútorných priestoroch obchodného centra bez priepustu akéhokoľvek vonkajšieho osvetlenia kvôli tomu, aby som mohol otestovať práve výsledok ISO na A6000. Už po pár testovacích záberoch bolo jednoznačne jasné, že sa jedná o obrovský progres v jeho výsledku. Bolo by zbytočné robiť testovaciu tabuľku hodnôt a názorné ukážky aranžovanej scény, ktorých je na internete možné nájsť už dostatok. Osobne mám radšej reálne fotografie a ich použitie za daných svetelných podmienok. Výsledok si môžete pozrieť na fotkách v galérii a vlastný názor si už urobí každý sám. Ja som však s výsledkom nadmieru spokojný a Sony A6000 je prvým fotoaparátom v mojej brašni, kde od prvého dňa mam ISO hodnotu nastavenú na AUTO, nakoľko som s výsledkom nadmieru spokojný.
Objektívy pre A-bajonet
Nakoľko nevlastním dostatočné množstvo objektívov pre bajonet-E a z ekonomického hladiska by to ani nemalo príliš veľký zmysel, mám medzi svojimi "hračkami" prevodník LA-EA2, za pomoci ktorého je možné objektívy z bajonetu A používať na bajonete E. Pri bežnom fotení: portrét, krajinka, produkt je použitie tohto zariadenia bezproblémové a všetko funguje tak ako má. Ak však prichádzame k niektorému z akčnejších žánrov a porovnám zostavy: a99+400mm 4.5, a6000+70200 F4, alebo a6000+LA-EA2+300mm F2.8 posledná kombinácia zo zmieňovaných je skôr veľkým kompromisom, ako výhodou kombinácie rýchleho autofokusu na novom fotoaparáte a vysokorýchlostného svetelného objektívu. Neviem, možno časom príde na trh prevodník s updatom, ktorý bude vedieť aj na sklách DSLR či starých Minoltach využiť nové zdokonalené ostrenie. Dovtedy však určite radšej odporúčam kombináciu s profesionálnym teleobjektívom SEL-70-200 F4 G OSS.
Pomocou adaptéra som na fotoaparáte vyskúšal aj objektívy s A-bajonetom, určené pre zrkadlovky. Akčná fotografia je pre túto kombináciu trápením, statické žánre nie sú problémom.
AF
Pravdepodobne najväčším rozruchom okolo A6000 vyvolal práve nový autofocus zo 179 ostriacimi bodmi cez celé pole snímača. Po mesačnej skúsenosti môžem len potvrdiť, že funguje naozaj skvele a fotenie je naozaj zábavou. Pred nedávnom som mal možnosť si vyskúšať aj iný nový mirrorless model od konkurenčnej značky a pravdepodobne tam kde fotograf ostrí na predmet, či akciu ktorú chce zachytiť, ja odchádzam už aj so zbaleným fotoaparátom v brašni. Aj voči predchodcovi NEX6-ke je rozdiel v rýchlosti a presnosti o triedu ďalej. Na školení v Budapešti nám odborník z Tokya vysvetľoval, že pokročilé hybridné ostrenie funguje na kombinácií fázovej detekcie a kontrastu, ktoré spolu s väčším počtom bodov sú v tomto smere revolúciou. V jednoduchosti by som napísal, že najdôležitejším faktorom je funkčnosť ostrenia, ktoré je navrhnuté tak, aby neprechádzalo tam a späť cez celé pole ostrenia, ale aby ostrenie zastavilo presne tam kde fotograf ostrí. Toto zaručí maximálnu možnú rýchlosť a úspech na perfektne ostrú fotku.
Sony SEL FE 70-200/4G OSS
Mojim ostatným testovaným kusom od Sony je profesionálny telezoom s rozsahom 70-200mm a svetelnosťou F4. Označenie FE na tele objektívu znamená, že je nadizajnovaný aj pre full frame zrkadlovky s bajonetom E, ako sú momentálne A7, A7R, A7S. Objektívy radu G sú známe svojou dokonalou kresbou tým, že dokážu skvele zachovať vlastnosti periférneho osvetlenia a maximálny kontrast dokonca aj na okraji záberu. Krásna biela rúra s ideálnou svetelnosťou v celom rozsahu je veľkým prínosom do portfólia SONY objektívov. I keď už dávno mal tento objektív byť k dispozícii pre bajonet A, dočkali sme sa ho až teraz.
Jedná sa naozaj o profesionálny objektív, so všetkými vymoženosťami, ktoré objektívy takejto kvality a kategórie majú. Avšak prvý krát sa takéto vymoženosti objavujú na objektíve určenom pre mirrorless fotoaparáty. Osobne si myslím, že je to vynikajúci krok dopredu a tento trend bude v budúcnosti pokračovať. Jeho veľkosť je veľmi príjemná a pri váhe 840 g nemáte pocit ani po celodennom fotení, že sa ťaháte s nejakou ťažkou technikou. Práve naopak, po dlhoročných skúsenostiach s fotografovaním s veľkými zrkadlovkami a veľkými svetelnými objektívmi si používanie tohto “fešáka” naozaj vychutnávam.
Na tele objektívu je možné nájsť 3x focus hold button, čo ja hodnotím asi najpozitívnejšie. Ďalšími vymoženosťami sú prepínač medzi AF/MF, vypínanie a zapínanie stabilizátora objektívu, prepínač na volenie, či má objektív zaostrovať od 3 m po nekonečno alebo v celom rozsahu a posledné tlačidlo s označením 1/2 je tu hlavne kvôli paningu.
Ako prvé vás zaujme kvalitné spracovanie a vynikajúci dizajn tohto objektívu. Pogumovanie na ostriacom a zoomovom prstenci je výborné a ich otáčanie ide veľmi ľahko a príjemne. Tiež sa mi páči veľkosť statívovej nožičky, ktorú je možné naozaj za pár sekúnd odstrániť, ak ju požívateľ nechce stále nosiť nasadenú na objektíve, napríklad v prípade veľkosti brašne, kde môže trošku odstávať.
Model SEL70200G ako je označovaný v katalógovej verzii je ako doma pri snímaní športu, či života v prírode, ale aj pri portrétoch, detailoch, alebo v krajine. Najčastejšie využívaný rozsah 70-200mm sa spája so špičkovou optikou radu G a zabudovanou stabilizáciou obrazu. Konštrukcia odolná voči prachu a vode obsahuje aj vrstvu Sony Nano AR potláčajúcu nežiadúce odlesky a zdvojovanie obrazu. V spojení s fotoaparátom značky Sony a formátom Full Frame a objímkou E-mount, prináša tento objektív výkon veľkého fotoaparátu v úžasne kompaktnom a praktickom balení.
Obrazová kvalita
A tu už sa k slovu opäť hlásim ja. Oproti predchodcovi Sony NEX-6 krajinkári ocenia nárast rozlíšenia, ktoré je teraz rovnaké ako u NEX-7. Dynamický rozsah fotoaparátu patrí k miernemu nadpriemeru a pri spracovaní RAW máte dostatok obrazových informácií pre intenzívne úpravy expozície. Na rozdiel od APS-C snímačov v zrkadlovkách Canon, nedochádza pri “vyťahovaní” kresby v tieňoch k výraznému zvýšeniu šumu. Charakterom obrazu má najbližšie k Nikonom D3300/D5300/D7100, aj keď oproti ním má o niečo menší dynamický rozsah. V každom prípade je obrazovo vo vedúcej skupine.
Šum je pozorovateľný už od najnižšieho ISO, kedy sa ale ľahko potlačí príslušnou odšumovaciou funkciou. Pomerne skoro vidno v šume farebnú zložku. Samotným šumom má zmysel zaoberať sa od ISO 800, kedy začína byť výraznejší. Pri tlači do formátu 50x70 na fotografiách zaznamenáte šum až od ISO 3200. To je druhá zlomová hranica. Pri ISO 6400 šum ešte skokovo narastie. Prekrytie jemných detailov je výraznejšie. Vďaka vysokému rozlíšeniu na výtlačkoch stále nepôsobí veľmi rušivo. Ak prevediete fotografie do ČB, sú publikovateľné aj tie s ISO nastaveným na 12 800. Najvyššia hodnota ISO je 25 600 a tu už neodporúčam používať. Ak radi používate Auto ISO, odporúčam nastaviť ako hornú hranicu ISO 3200.
Laboratórne porovnanie snímačov CSC fotoaparátov Sony. Zdroj: DxoLabs.
Video
CSC fotoaparáty Sony NEX bývali vždy dobre hodnotené ohľadom videa. Veď z nich sú dokonca odvodené poloprofesionálne a profesionálne kamery. Bolesťou všetkých CSC fotoaparátov je kontinuálne zaostrovanie, ktoré sa pri snímaní videa používa. A6000 prináša lepší AF nielen po stránke rýchlosti. Je tu aj lepšie rozloženie bodov a lepšia detekcia objektov a tvári. Preto sa s A6000 lepšie nielen fotí, ale aj točí. Úplne zázraky nečakajte, najnáročnejší aj tak siahnu často po manuálnom zaostrovaní. Výborou pomôckou je pri ňom funkcia Peaking level - zvýraznenie zaostrených hrán. Funguje aj pri použití neoriginálnych manuálnych objektívov, čo napr. fotoaparáty Olympus nedokážu.
Väčšinou som snímal video bez statívu spoliehajúc sa na objektív 18-200 mm, ktorý je optimalizovaný práve pre video. Sklamaný som bol účinnosťou stabilizátora. Akokoľvek je videopotenciál dobrý, potvrdilo sa mi, že bez precíznej práce sa želaný cinemalook nedostaví. To však nie je chyba fotoaparátu. Pre kvalitné amatérske video bez námahy, je zatiaľ stále mojou jednotkou Canon EOS 70D. Testovacie video je tentokrát o niečo dlhšie, nájdete v ňom aj zábery zo zákulisia pripravovanej videoškoly.
Sony A6000 a konkurecia
Sony A6000 môžeme zaradiť do strednej triedy CSC fotoaparátov, v ktorej nájdeme Fujifilm X-E2, Olympus OM-D E-M10, Panasonic GX7, Nikon 1 V3. Koncepčne má najbližšie k Panasonicu GX7. Nikon z boja vypadáva prakticky ihneď pre rádovo menší 1” snímač. Pri nižších hodnotách ISO je prakticky jedno, s ktorým z fotoaparátov fotografujete, všetky majú veľmi kvalitný obrazový výstup. Sony predbieha m43 fotoaparáty v mierne vyššom dynamickom rozsahu. Prekvapujúco mu viac než slušne konkurujú v úrovni šumu. Nedávno testovaný Olympus OM-D E-M10 má porovnateľný šum a naviac menší farebný šum.
Tu mu konkuruje len Fujifilm. Pre svoj špecifický obrazový výstup sa so Sony ťažšie porovnáva. Ak máte radi čistý digitálny obraz, poskytne vám ho Sony. Ak dávate prednosť filmovému vzhľadu obrazu, zamerajte pozornosť na Fujifilm.
Sony A6000 je prvý CSC od Sony, ktorý dohnal konkurenciu, čo sa týka rýchlosti AF. Za celým pelotónom zaostáva Fujifilm. Tam si na rýchlejšie zaostrovanie u radu X-E ešte počkáme.
Ku konkurentom môžeme, po výraznom znížení cien, pripojiť aj Olympusy OM-D E-M5 a PEN E-P5.
Laboratórne porovnanie snímačov Sony A6000 a konkurencie. Zdroj: DxoLabs.
Plusy a mínusy
+ funkčná výbava
+ ergonómia
+ kvalita spracovania
+ obrazová kvalita
+ kvalitný hľadáčik
+ automatické zaostrovanie
+ 11 obr./s.
+ WiFi s NFC
+ sweep panoráma
+ samostatný video režim
- nemá dotykový displej
- očnica zle drží
- slabá výdrž batérie
- citlivý senzor hľadáčika
- ťažšie prístupné tlačidlo Record
- menší buffer
- chýba plnohodnotná nabíjačka
Záver
Sony A6000 je najlepší CSC od Sony so snímačom APS-C. Veľmi dobre kombinuje to najlepšie z modelov NEX-6 a NEX-7. Ďalej posúva obrazovú kvalitu, ale hlavne radikálne zlepuje kritizované automatické zaostrovanie. Rýchlosť, to je hlavný prívlastok tohto fototoaparátu. Sony A6000 je výnimočný aj svojim prevedením, najmä v striebornej farbe máte pocit, že sa pozeráte na fotoaparát skôr od Leica alebo Contaxu. K dokonalosti by ho priblížil dotykový displej a pridaný predný roller. Ak by uzávierka zvládala aj 1/8000 s., mohli by sme ho zaradiť do profesionálnej kategórie.
Prednosti fotoaparátu oceníte len s kvalitnými objektívmi, seťák SEL 16-50 k ním nepatrí. Práve portfólio objektívov je príčinou, že niektorí fotografi nad kúpou Sony CSC fotoaparátov váhajú. Nie žeby nebolo z čoho vyberať, kvalitné objektívy sú však drahé. Ale keď fotoaparát vyskúšate s takým FE 70-200/4G OIS, zistíte čo dokáže a fotenie sa stáva takmer rozkošou. Tu sa ukáže plný potenciál CSC Sony.
Fotoaparát sa nezľakne ani konkurencie, práve naopak, kolená sa majú triasť u nej. Sony v podobe modelu A6000 prináša vyspelý fotoaparát, ktorý patrí k tým najlepším a tým nemyslím len CSC fotoaparáty. Máme tu o jeden dôvod naviac, prečo zvažovať, či zrkadlovka je jediná správna možnosť pre náročného fotografa.