Sony NEX-F3 – Rodinný bezzrkadlovec

V júni tohto roku vypustilo Sony na trh nový produkt z radu mirrorlessov pod označením NEX-F3. Ide o nástupcu modelu NEX-C3 a jeho snahou je dorovnať sa k súčasnej línii pozostávajúcej z verzii 5N a tróniacej sedmičky. Tento posun si môžeme všimnúť už na prvý pohľad, keďže jeho telo bolo zväčšené a rozšírené o vystupujúci grip so spúšťou navrchu. Viac sa tak podobá svojim dospelejším súrodencom a umožňuje ergonomickejšie držanie.

Dvomi novými prvkami, ktoré tak isto nájdeme na tele fotoaparátu sú vstavaný blesk so smerným číslom 6 a výklopný displej, ktorý je možné otočiť o 180° dohora. Tým sa zároveň aktivuje trojsekundová samospúšť, čo uľahčuje snímanie autoportrétov. Za takúto možnosť však Sony z veľkej časti obetovalo vyklápanie displeja smerom dole, čo sa dá prepáčiť keďže týmto modelom mieri najmä do spotrebiteľskej vrstvy. Poslednou novinkou, ktorú môžeme chytiť je nový spôsob nabíjania cez USB port a adaptér do zásuvky, ktorý si ale vyžaduje batériu vloženú do fotoaparátu.

Pribudol vstavaný blesk.

NEX-F3 dostal vnútornosti zo zrkadlovky Sony Alpha 37. Ide o 16,1 Mpx snímač Exmor APS HD, ktorý spolupracuje s procesorom Bionz. Ten stíha sériu rýchlosťou 5,5 snímok za sekundu. Maximálna citlivosť bola zvýšená na hodnotu ISO 16 000, pričom automatika volí hodnoty do ISO 3200. Určený menej skúseným používateľom, nájdeme medzi expozičnými režimami aj takzvaný Super Auto Mode, ktorý okrem inteligentného rozoznania snímanej scény sám rozhoduje o použití Auto HDR funkcie, či rámovania portrétov. To funguje na základe pravidla tretín a orezané zábery zväčší pomocou technológie By Pixel Super Resolution Interpolation, čím do veľkej miery zachová pôvodné rozlíšenie. Super Auto Mode nám tiež dovolí pomocou posuvníkov nastaviť svetlosť fotky, živosť a teplotu farieb a úroveň rozostrenia pozadia.

Výklopný displej uľahčí snímanie autoportrétov.

Ovládanie totožné s NEX-5N.

V praxi

Držanie fotoaparátu je so zväčšeným telom a gripom príjemné, všetky tlačidlá je možné dočiahnuť jedným prstom. Ich rozloženie na zadnej strane je totožné s vyšším modelom NEX-5N, rovnaké je aj menu. Výnimkou je iba absencia dotykového ovládania. Zaostrovanie je pre svoje použitie dostatočne rýchle, prístroj však pravdepodobne nebude vašim favoritom na futbalový šampionát, či svetový pohár v zaostrovaní v zlých svetelných podmienkach.

Mono s bohatými tónmi vytvára pocit priestoru a hĺbky.

Obrazová kvalita zodpovedá APS-C snímaču, no nedosahuje úroveň 5Nka. Pri vysokej citlivosti je množstvo šumu vyššie než u staršieho brata približne o jednu úroveň, čiže podobný šum ako na NEX-5N pri ISO 6400 sme získali na NEX-F3 pri ISO 3200. To je ale tiež ešte stále použiteľné.

HDR priepasť, rýchlo von.

Po chvíli fotenia sme sa rozhodli vyskúšať ponúkané obrazové efekty, z ktorých nás zaujali najmä dva čiernobiele – kontrastný a HDR verzia (mono s bohatými tónmi – fotografia získava naozaj zaujímavú hĺbku), režim HDR maľovanie, vďaka ktorému sme mohli na chvíľku padnúť do nechvalne známej „HDR hole“ a tak isto efekt miniatúry (tilt-shift). Je možné sa s nimi vyhrať a k ich použitiu motivuje aj zobrazenie v reálnom čase. Možnosť vidieť výsledný čiernobiely, alebo upravený obraz v živom náhľade nám často pomôže objaviť úplne nové zábery, ktoré by sme inak nezískali, keďže by sme si ich potenciál nemuseli všimnúť.

Tilt-shift efekt.

Medzi možnosťami spracovania obrazu nájdeme aj automatické HDR. To by malo podľa snímanej scény vyhodnotiť potrebný rozsah a nastaviť expozičné parametre bracketingu. Občas sa tak ale nestane, pretože si fotoaparát myslí, že dynamický rozsah scény nie je až taký veľký a nastaví nízky expozičný rozdiel jednotlivých snímok. Keď sme ale nakoniec HDR zmenili z automatického na manuálne a vybrali sme rozsah 6 EV, podarilo sa nám docieliť požadované rozšírenie dynamického rozsahu a zmena sa na obrázku viditeľne prejavila.

Vľavo obrázok bez HDR, vpravo HDR nastavené na 6 EV.

Video

Fanúšikov videa iste poteší aj to, že oproti rozlíšeniu 720p, ktoré ponúkal NEX-C3 máme teraz na výber aj možnosti 1080p pri 25 fps a 1080i pri 50 fps. Druhá z nich je však dostupná iba s použitím prekladaného obrazu (interlaced scan), čo pri pohybujúcich sa objektoch spôsobuje výrazne čiarkovaný obraz, ako vidieť na ukážkovom videu nižšie.

Krátky zostrih videa nakrúteného v režime 1080i pri 50 fps

Fotoaparát Sony NEX-F3 je určený najmä používateľom, ktorí ocenia vyššiu obrazovú kvalitu spojenú s automatickým fungovaním podobným kompaktu. Vhod im prídu funkcie ako Super Auto Mode, Auto HDR, automatické komponovanie portrétov so zachovaním rozlíšenia, displej vyklápajúci sa o 180° dohora pre snímanie autoportrétov a zaujímavé obrazové efekty. Zväčšeným telom s novým gripom získal nový model na ergonómii a vstavaný blesk môže pri vhodnom použití poslúžiť napríklad ako výplň. Používateľom, ktorí často nakrúcajú video a fotografujú v zlých svetelných podmienkach by som však odporučil skôr model Sony NEX-5N, ktorého recenziu nájdete tu

Úplné špecifikácie prístroja nájdete na stránke http://www.sony.sk/product/dsb-nex-3/nex-f3k#/TechnicalSpecs

Plusy a mínusy

+ Zlepšená ergonómia