Základné predstavenie
Sony SLT A35 je zrkadlovka so systémom polopriepustného zrkadla, ktoré sa počas expozície nevyklápa. Táto unikátna technológia zmenšuje počet mechanických pohyblivých dielov, znížuje hlučnosť a umožňuje vyrobiť fotoaparát s rýchlym zaostrovaním v režime živého náhľadu. Až na túto technicku zvláštnosť je A35 bežnou zrkadlovkou svojej triedy, ibaže miesto na matnici, pozorujete obraz na elektronickom displeji.
Snímač s rozlíšením 16,2 Mpx veľkosti APS-C je vyrobený technológiou Exmor HD CMOS. O spracovanie dát sa tradične stará procesor BIONZ. Hlavnými ťahámi fotoaparátu sú rýchle zaostrovanie, 7. obr./s., Full HD video, Auto HDR, efektové programy a Sweep panoráma (aj 3D).
Fotoaparát je kompatibilný s objektívmi Sony a Minolta s A-bajonetom. Vybavený je sánkami pre blesk, typickými pre obidve spomínané značky.
Schéma konštrukcie Translucent Mirror Technology. Zdroj: Sony.
Prvý dojem
Fotoaparát je pomerne malý, takéto rozmery sú typické pre zrkadlovky najnižšej kategórie, kde sa na to kladie dôraz. Prvé čo ma zaujalo je predĺžený okulár hľadáčika. Bez batérie ale cez neho nevidíte vôbec nič. Grip je výrazný, no dosť nízky a tak mi dva spodné prsty ubiehali pod telo fotoaparátu. Páči sa mi pogumovanie gripu, ktoré zlepšuje bezpečnosť a komfort držania. Zadnej strane dominuje širokouhlý displej. Aj keď je telo plastové, nemal som pocit niečoho lacného a celkovo na mňa prevedenie a použité materiály pôsobia veľmi dobre. Súčasťou balenia bol najlacnejší setový objektív 18-55/3,5-5,6 SAM. Aj jeho prevedenie je na slušnej úrovni, bajonet je no plastový. Osobne to neberiem ako nevýhodu, videl som veľa objektívov po páde, kde sa plast zachoval lepšie ako kov vďakka čomu došlo k menším škodám na technike. Fotoaparát aj objektív sú vyrobené v Thajsku.
Dizajn a ergonómia
Vrchnej časti dominuje “hranol” s výklopným bleskom a päťicou Hot Shoe. Blesk sa vyklápa elektronicky a to automaticky alebo po stlačení tlačidla so symbolom blesku. Po stranách sú mikrofóny.
Hľadáčik je elektronický, čo mu umožňuje zobrazovať väčšie množstvo informácii a aj náhľad nasnímaných záberov. Jednoducho v ňom vidíte to, čo na hlavnom displeji. Pod okulárom je umiestnené čidlo Eye-Start systému a po strane koliesko dioptrickej korekcie.
Spúšť s ďaľšími ovládacými tlačidlami. Červené slúži pre snímanie videa. Osobne by som ho vymenil s tlačidlom AEL.
Volič programov.
Okulár elektronického hľadáčiku s čidlom Eye-Start systému.
Ak sa na vrchnú časť pozeráme zo strany fotografa, tak na ľavej strane vidíme otočný volič programov a tlačidlo pre vstup do MENU. Na opačnej strane je spúšť, okolo ktorej je otočný prepínač ON/OFF (tak ako ho poznáme so zrkadloviek Nikon). Osobne považujem tento spôsob zapínania a vypínania za najlepší. Pod spúšťou je multifunkčný otočný Volič. Na pravej strane vrchnej časti sa ďalej nachádza pätica tlačidiel a výstup reproduktoru. Prvé tlačidlo FINDER/LCD slúži na prepínanie medzi hľadáčikom a displejom. D-RANGE slúži pre nastavenie vylepšenia dynamického rozsahu, ktorý nepotrebujete často prenastavovať. Tlačidlo je možné užívateľsky preprogramovať, na výber je dostatočný počet volieb.
Smerom k fotografovi, na naklonenej ploche je červené tlačidlo nahrávania videa, korekcia expozície a pamäť nameranej expozície.
Ostatné tlačidlá sa nachádzajú po pravej strane displeja. Najvyššie je tlačidlo Fn, pre prístup k častejšie nastavovaným parametrom. Pod ním je viacúčelový krížový volič, uprostred ktorého je tlačidlo AF pre voľbu spôsobu zaostrovania. Na krížovom voliči sú pri fotografovaní k dispozícii často používané funkcie: sériové zábery, samospúšť, nastavenie ISO, vyváženie bielej a zobrazovanie informácii na displeji. Na spodu sú tlačidla PLAY a vymazávania záberov. Niektoré tlačidlá majú dve funkcie, tie zobrazené modrou farbou fungujú pri prezeraní fotografii a videa.
Pohľad spredu je netradičný, ak pominieme kovový bajonet. Pri podrobnejšej obhliadke zrkadlovej šachty vidno, že vo fotoaparáte chýba matnica. Cez polopriepustné zrkadlo vidno až na snímač, závierku uvidíte len počas expozície bez nasadeného objektívu. Na gripe je čidlo IR ovládania. Pod bajonetom sa nachádza tlačidlo hĺbky ostrosti. Na boku nájdeme tlačidlo AF/MF, určené pre objektívy bez vlastného ostriaceho motorčeka, ktoré sú poháňané cez hriadeľku priamo z fotoaparátu. Dizajn skrášľuje oranžový lem bajonetu a logo Alfa tej istej farby.
Obhliadku môžeme ukončiť pohľadom na konektory. Pod tromi záslepkami sa nachádzajú konektory pre káblovú spúšť, mikrofón, externý zdroj, USB a HDMI. Batéria a pamäťová karta sa vkladajú zospodu. Konektory pre pripojenie prídavného gripu som hľadal márne.
Podrobnejšie zoznámenie
Menu a ovládanie
Napriek menším rozmerom a relatívne menšiemu počtu ovládacích prvkov si fotoaparát zaslúži pochvalu. Všetky dôležité funkcie sú ihneď k dispozícii a aj tie menej používané sú dobre dostupné. V ovládaní nie sú žiadne záludnosti. Samozrejme v tejto triede nemožno očakávať druhý displej, či dva otočné voliče. Pre náročných sú preto určené vyššie modely, kde býva najčastejšie rozdiel práve v lepšej ergonómii.
Menu je dobre navrhnuté, bez zbytočných výstrelkov. Je aj v češtine a kto chce, môže si aktivovať aj nápovedu. Rozvrhnutím je podobné menu v zrkadlovkách Canon.
Hľadáčik
Hľadáčik je elektronický, podobne ako u EVF fotoaparátov (ultrazoomy). Je prekvapujúco veľký a jemnozrnný. Neviem, či som videl lepší. Nečakajte ale, že sa vyrovná matnici. Za horších svetelných podmienok je rušivé neustále jemné šumenie. Všetkým takýmto hľadáčikom naviac chýba čierna a tým aj kontrast. Keď som jeden večer skúšal diaľkové odpaľovanie blesku, na chvíľu som vymenil A35 za A900. V tom momente som uvidel, že klasickému hľaadáčiku sa displej nevyrovná. A nie je to len jemnosťou obrazu, ale najmä potláča pocit priestorovosti. Iné je aj vnímanie hĺbky ostrosti.
Po strane hľadáčiku je dioptrická korekcia.
Hľadáčik má aj dioptrickú korekciu. Zaujímavý je Eye Start systém. Čidlo na okulári zaznamená približujúce sa oko a aktivuje automatické zaostrovanie, čo zrýchľuje celkovú pripravenosť na fotografovanie. Tento systém som využíval na zrkadlovkách Minolta a tak som ho, k plnej spokojnosti, použil aj počas testovania tohto fotoaparátu. Zároveň som si nastavil, aby sa mi automaticky prepínal hľadáčik a displej.
Nepríjemnou vlastnosťou elektronického hľadáčiku je, že pokiaľ nie je zapnutý, nevidíte vôbec nič. U klasickej zrkadlovky nemusíte fotoaparát ani zapnúť, aby ste si cez objektív skontrolovali kompozíciu. Pri akčnom fotografovaní sa mi stávalo, že mi ušli niektoré zábery, pretože som musel prebúdzať hľadáčik zo spánku.
Displej
Širokouhlý displej má vysoké rozlíšenie, čo by som u fotooaparátu pracujúcom výhradne v live view režime aj očakával. DIspleje Sony patria na trhu k tým najlepším a nie inak je tomu aj u tohto fotoaparátu. 3” displej je vyrobený technológiou TruBlac s rozlíšením 921 000 bodov. Celú plochu využijete len pri nastavení pomeru strán fotografie na 16:9 a pri snímaní videa. Vzhľadom na silné predurčenie fotoaparátu pre snímanie videa je takmer nepochopiteľné, prečo displej nie je výklopný.
Hľadáčik aj displej majú 100% pokrytie. Môžu zbrazovať histogram, elektronickú vodováhu alebo niektorú z vybraných pomocných mriežok. Simulujú aj nastavenie korekcie expozície, WB a kreatívne štýly. Určine zaujímavé najmä, pre začiatočníkov, ktorí uvidia, ako bude fotografia vyzerať ešte pred tým, ako vôbec stlačia spúšť.
Počas celodenného fotenia som si na hľadáčik zvykol. Občas som sa ale prichytil, že komponujem cez hlavný displej ako obyčajný kompaktista. Zaostrovanie je rovnako rýchle v obidvoch prípadoch a tak je použitie veľkého displeja omnoho prirodzenejšie naž na pomaly ostriacich DSLR v režime Live View.
Príjemná je simulácia expozície. Pred samotným stlačením spúšte vidíte ako vplývajú nastavenia korekcie expozície a vyváženia bielej, na snímaný obraz.
Hlavný displej má zaujímavý režim pre snímanie za slnečného dňa. Podsvietenie a kontrast je doslova “vypeckovaný”. S vernosťou zobrazenie sa rozlúčite, ešte že na priamom slnku dobre vidíte obraz.
Automatické zaostrovanie
Automatické zaostrovanie využíva technológiu fázovej detekcie, ako u “pravej zrkadlovky”. Bez nutnosti zdvíhať zrkadlo pracuje zaostrovanie bez prestávok, z čoho pramení vynikajúci výsledok zaostrovania pri snímaní videa. Z pätnástich senzorov sú tri krížové, ale počas testovania som sa nestretol s menšou spoľahlivosťou tých čiarových. Spoľahlivosť a rýchlosť ostrenia je výborná, až na kontinuálne preostrovanie v režime fotografovania, ktorému sa budem venovať neskôr. U fotoaparátov precujúcich v režime živého náhľadu dnes nesmie chýbať funkcia Face detection a tak je tomu aj u tohto modelu. Sony pridáva aj detekciu úsmevu. Pomocné prisvetlenie automatického zaostrovania je riešené pomocou vstavané blesku.
Stabilizácia
Tradične u Sony je stabilizácia riešená posunom snímača. Jej účinnosť je veľmi dobrá, odhadom 3EV a výborne sa osvedčila pri snímaní videa. Jej funkčnosť je signalizovaná aj v hľadáčiku formou päť dielikovej stupnice.
Expozícia
Meranie zabezpečuje 1200 zónový systém pracujúci v režime multisegment, stredového vyváženia a bodového merania. Korekcia expozície je v rozsahu +/- 2EV, čo sa mi zdá trochu málo. Presnosť merania je veľmi dobrá, len s občasným sklonom k miernej podexpozícii.
Expozičné programy
Začnem programom AUTO+, ktorý nájdete bežne v kompaktoch, najčastejšie pod nátvom iAuto. Fotoaparát detekuje scénu a sám volí niektorý z kreatívnych programov (portrét, krajina atď.). Osobne ho v tomto type fotoaparátu vítam. V tomto režime môžete fotoaparát zveriť aj nefotografovi. Druhý režim AUTO, v zelenom políčku, stráca na význame. Medzi amatérske programi môžeme zaradiť režim vypnutého blesku, automatickej panorámy, scénické programy a aj režim T/7.
Scénické režimy obsahujú nielen programy pre konkrétne fotografické žánre, akými sú portrét, šport, makro, krajina, západ slnka, nočný záber, nočný portrét, ale aj efektové programy, ktoré sa v súčasnosti tešia veľkej popularite. Svojim fotografiam, ale aj videam, môžete pridať efekt posterizácie, popartu, selektívnych farieb, high key, či Toy kamery. Mne sa sa páči program označovaný ako “Ručne držaný súmrak”, určený pre fotografovanie za zlého osvetlenia, bez použitia statívu a blesku. Zo série záberov sa vyskladá výsledná fotografia, ktorá je ostrejšia a menej zašumená, akoby ste ju nasnímali bežne. Bol som prekvapený ako dobre tento program funguje, čoho dôkazom sú fotografie z Modrého kostolíka.
Samostatný odstavec si zaslúži program T/7, kedy sa fotoaparát nastaví pre akčné fotografovanie s frekvenciou až 7 obr./s. Počas testovania som ho používal veľmi často. Automatika je nastavená na kontinuálne zaostrovanie, sériové zábery a preferuje krátke expozičné časy. Na Slovakia Ringu som vďaka tomuto programu mohol rýchle prestaviť fotoaparát zo snímania panningu (použil som program S) na snímanie “zmrazenej” akcie. Automatika sa snažila držať minimálne 1/500 s.
Podobne ako u kompaktov a fotoaparátov NEX, ponúka aj tento model funkciu panorámy. Funguje jednoducho, stačí stlačiť a držať spúšť a zároveň pohybovať fotoaparátom v smere šípky zobrazenej na displeji. Na výber je štandardná a 3D panoráme. Na prezeranie 3D panorámy potrebujete kompatibilný 3D televízor. Fotoaparát mi odmietal vyhotovovať panorámu pri použití teleobjektívu, zrejme detekuje uhlovú rýchlosť a preto my vypisoval, že otáčam fotoaparátom pomaly.
Creative styles
K expozičným programom neodmysliteľne patria nastavenia farieb, kontrastu a doostrovania. Ak máte fotoaparát inej značky, vedzte, že pod "creatives styles" nájdete dôverne známe nastavenia neutral, landscape, portrait, vivid, BW. Osobne sa mi najviac osvedčil režim Portrait s najväčším dynamickým rozsahom. Pohváliť treba celkovo veľmi dobré podanie farieb, aj tých problematických.
Batéria
Na celodenné fotografovanie potrebujete batérie dve. Na jedno nabitie som zvládal zaplniť dve 4 GB karty (foto + video, bez blesku). Na Slovakia Ringu som na jedno nabitie nafotil cez 1000 záberov vo formáte JPG (s hojným použitím funkcie guľometnej paľby 7 obr./s.), čo napokon nie je až taký zlý výsledok. Ale na sklonku pretekov som už len dostal oznam, že akumulátor je vybitý a je jasné, že to nepatrilo okoloidúcemu Mercedesu.
Pamäťové média
Fotoaparát podporuje karty typu Memory Stick PRO a SD/SDHC/SDXC. Počas testu som používal 4 GB karty Panasonic a Kingston. V spojitosti s kartami mám dve sťažnosti. Po prvé, pri prezeraní obsahu je potrebné prepínať medzi fotografiami a videom. Po druhé, prístroj si na kartách vytvára pred prvým použitím databázu, čo zdržuje, väčšinou v ten najnevhodnejší okamih, kedy vám došlo miesto na karte.
Vstavaný blesk
Pri prvej aktivácie som sa takmer zľakol. Blesk vyskočil ako čertík z krabičky a to pomerne vysoko. Vyššie položený blesk = menšie riziko červených očí. Príjemnou správou je, že vstavaný blesk funguje aj ako riadiaca jednotka pre ovládanie kompatibilných systémových bleskov, čomu sa určite potešia strobisti. Fumguje to bez problémov, ako som mal možnosť odskúšať z vypožičaným externým bleskom.
Sériové zábery
Jeným z veľkých marketingových ťahákov rady SLT má byť schopnosť rýchleho snímania pohybu. Najprv to tak ale vôbec nevyzeralo. Pri sledovaní pohybu cez hľadáčik a sériovom snímaní, bol obraz v hľadáčiku trhaný a rýchlo pohybujúci sa pohyb som nestíhal sledovať. Načo potom tie reklamné kecy? Žiadne kecy, len si správne nastav foťák Karol! Zavrtal som sa do menu, nastavil správanie sa hľadáčiku a displeja a hlavne vypol zobrazovanie náhľadu nasnímanej fotografie. A potom už to bolo tak ako má byť.
S Izzinom sme vyrazili do Čúnova na Divokú vodu. Konal sa tam tréning a raftové jazdy, ideálna príležitosť prevetrať akčnú stránku fotoaparátu. Divokú vodu už som nikoľkokrát fotil, tak som mal aj výcvik aj možnosť porovnať. Nastavil som ovládač fotoaparátu na 7-čku a nechal všetko na ňom, veď rovnako to asi urobí väčšina budúcich majiteľov. Ratatatata-ratatatata... Niekoľko hodín som sa snažil gulometnou paľbou zostreliť snaživých športovcov.
Streľbu som zopakoval aj počas víkendu na okruhu Slovakia Ring. Ten preveril schopnosti fotoaparátu dôkladne. Ostrenie, prekresľovanie hľadáčika, snímková frekvencia. Kde inde by sa tieto parametre dali otestovať lepšie, než pri fotografovaní rýchlych automobilov. S akreditáciou som mohol fotografovať kdekoľvek.
Panningy som zvládal bez problémov a na kartách som si priniesol množstvo vydarených fotografii. Horšie je to ale pri snímani objektu, ktorý sa pohybuje smerom k vám alebo od vás. Kontinuálne preostrovanie je slabinou tohto fotoaparátu. Ani na divokej vode, ani na okruhu sa mi nedarilo zachytiť skutočne ostrý záber. Z niekoľkých stovák to boli dva-tri. Možno menej náročnému by postačovali, ale ja som z predchadzajúcich fotení z inými fotoaparátomi, podotýkam vyššej kategórie, nasnímal ostrejšie zábery. Nemyslím, že je to v rýchlosti kontinuálneho zaostrovania, to je rýchle, čo dokazuje aj snímanie v režime videa. Problém je zrejme v algoritme prepočítavania predostrenia. To by možno mohol vyriešiť update firmvéru. Je potrebné počítať aj s určitým oneskorením reakcii fotoaparátu a začať snímať sekvenciu o niečo skôr.
Ak chcete fotografovať sériové zábery v plnom rozlíšení, zníži sa snímková frekvencia na 5,5 obr./s., čo je stále veľmi slušná hodnota.
Ak chcete využiť maximálnu rýchlosť snímania, musíte obetovať polovicu rozlíšenia. 7 obr./s. v dlhej sérii urobíte len do formátu JPG s rozlíšením 8,4 MPx režime Tele Zoom High Speed Shooting.
Snímač a citlivosť, spracovanie obrazu a kvalita záberov
Fotograf má k dispozícii štandardne citlivosť ať 12 800, uživateľsky nastavideľnú až na dvojnásobok. To sú už ale nepoužiteľné hodnoty. Osobne odporúčam používať max. citlivosť 1600 ASA. O zhodnosti snímačov Sony s tými v Nikonoch sa napísalo mnoho pravdivých aj nepravdivých informácii, ale aj tak sa “šumivosť” najviac porovnáva práve s Nikonom. Čo však platilo na 100%, bol horší výkon Sony fotoaparátov pri vyššom ISO. Už NEX-y nám však naznačovali, že to Sony dokáže aj lepšie. Inak tomu nie je ani u tohto modelu.
Počítači zŕn si dole v galérii môžu detailne študovať fotografie, ktoré som nasnímal až po ISO 12 800. Určite sú zvedaví, ako si povedie Sony SLT A35 proti konkurenčný zrkadlovkám s rovnakým rozlíšením. Podľa môjho názoru o niečo horšie, ale vôbec nie zle. Amatér nemusí riešiť, aké najvyššie ISO môže na tomto fotoaparáte nastaviť. Obrazová kvalita je pri správnej práci s fotoaparátom veľmi dobrá.
Predpokladám, že budúci majitelia tohto prístroja budú snímať skôr do formátu JPG. Ak budú používať funkciu rozšírenia dynamického rozsahu (D-Range), budú s výslednými fotografiami spokojní. D-Range účinne zabráňuje vzniku prepalov a pomáha vytiahnúť kresbu z tmavých časti obrazu. Nastaviteľný je v niekoľkych krokoch alebo automaticky. K tomu sa pridáva aj funkcia HDR zloženej z viacerých záberov priamo pri ich snímaní. Ak k tomu pripočítame aj program pre snímanie za šera, dostáva majiteľ fotoaparátu slušnú paletu nástrojov k tomu, aby sa vysporiadal aj z ťažšými svetelnými podmienkami, bez väčšej námahy. Fotoaparát nemá problémy z farebnou vernosťou a správnym vyvážením bielej. Potlačenie šumu a doostrovanie je nastavené citlivo a až pri vysokých hodnotách ISO odporúčam radšej fotografovať do RAW-u a odšumovať ručne.
Ak budete fotografovať do RAW-u, čaká vás o triedu lepší výsledok. V priloženom konvertore to ale nepôjde. Pri vyvolávani RAW-ov sú fotografie snímané na vysokých citlivostiach na hony vzdialené od konkurenčných modelov, bohužial smerom k horšej kvalite. Nie a nie, zachovať vo fotografiách detaily, nech už som odšumenie nastavil akokoľvek, či ho úplne vypol. Nedalo mi to, a zo stránok Adobe som stiahol betaverziu Camera Raw, ktorá už podporuje aj túto novinku. Až tu sa ukázal plný potenciál záberov. Možnosti adobáckeho konvertora sú na podstatne vyššej úrovni v odšumovaní, doostrovaní aj zlepšovaní dynamického rozsahu.
Výrez RAW vyvolaný v Adobe Photoshop CS5, len otvorený a uložený do JPG. Bez odšumovania je fotografia dobre prekreslená. ACR si omnoho lepšie poradí s farebným šumom.
Originály RAW konvertor aj pri vypnutom odšumovaní zrejme fotografiu aj tak odšumuje.
Pokus o odšumenie sa príliš nelíši od fotografie bez odšumovania.
Výkon fotoaparátu pri snímaní do JPG určite uspokojí začínajúcich rodinných fotografov a pri nižších citlivostiach aj tých pokročilejších. Jeho potenciál je ale o triedu vyšší, ale nie s originálnym RAW konvertorom.
Snímanie videa
Doterajšie moje skúsenosti so snímaním videa na fotoaparátoch boli také, že kým výstup zo zrkadloviek bol najkvalitnejší, snímanie bolo obtiažne. U mirrorless fotoaparátov bolo snímanie videa omnoho jednoduchšie, pritom len o niečo málo nekvalitnejšie. Ale sortiment objektívov a príslušenstva je slabší. Sony SLT A35 v sebe spája kvalitu videa zrkadloviek s ich bohaté príslušenstvom, v spojení s pohodlím snímania videa u mirrorless a kompaktov.
Pri snímaní si môžete vybrať z dvoch video formátov. AVCHD poskytuje kvalitnejší záznam v rozlíšení 1920x1080 60i/50i (podľa vybranej normy. MP4 formát v maximálnom rozlíšení 1440x1080 alebo VGA je vhodnejší pre menej náročné použitie, napr. publikovaní na internete.
Počas nahrávania môžete korigovať expozíciu a meniť zaostrovací senzor. V režime A môžete nastaviť hodnotu clony pre kreatívnu prácu s hĺbkou ostrosti. Na video môžete naviac aplikovať efektové a kretívne funkcie.
Kvalita videa
Sony SLT A35 je video pozitívny fotoaparát. Zatiaľ s žiadnou inou zrkadlovkou (teda skorozrkadlovkou) sa mi natáčalo lepšie. Tu má konkurencia čo doháňať. Divoká voda preverila schopnosti fotoaparátu po všetkých stránkach. Pri mojej vidopremiére, bez nejakého experimentovania, je až neuveriteľné, ako dobre fungovalo automatické zaostrovanie a aj stabilizácia. Klobúk dole aj pred samotnou kvalitou obrazu.
Asi práve pri snímaní videa sa ukazuje prednosť konštrukcie bez sklopného zrkadla. Verdikt z videa je jednoznačný: Konečne fotoaparát ktorý nahradí rodinnú videokameru. Doteraz bol mojím favoritom pre domáce použitie Panasonic GH-1/2, ale teraz už mám nového, testovaný Sony.
Objektív
Dodávaný objektív DT 18-55/3,5-5,6 SAM má rýchle zaostrovanie, škoda len že zoomovanie trochu drhne, čo je nepríjemné pri snímaní videa. Na boku sa nachádza tlačidlo AF/MF. Predná časť objektívu sa pri zaostrovaní otáča, čo znepríjemňuje prácu s filtrami a aj slnečná clona je preto málo účinná. Clona ale nie je v cene. Pochváliť musím kvalitnú krytku. Optické vlastnosti hodnotím veľmi dobre, seťáčik je schopný nakŕmiť 16 MPx snímač a netrpí výraznejšou optickou chybou, vinetácia, sférické skreslenie aj chromatická chyba sú dobre korigované. Prekvapujúce je pomerne veľká miera zväčšenia pri snímaní detailov. Vo viedenskom skleníku Schmetterlinghaus som preto niekedy nemusel ani použiť makropredsádku.
Bajonet je plastový.
Softvér
Z dodaného inštalačného CD som si na môj iMac nainštaloval jednoduchý RAW konvertor Image Data Converter SR 3 a ešte jednoduchší prezerač obrázkov Image Data Lightbox SR. Bola to nutnosť, v čase testovania ešte nebol k dispozícii plugin od Adobe, ktorý by dokázal spracovať RAW z tohto fotoaparátu. Dodané programy postačujú pre jednoduché vedenie archívu a základné úpravy fotografii, ale pokročilejšieho užívateľa neuspokoja a ani nedokážu využiť plný potenciál nasnímaných RAW-ov.
Plusy a mínusy
+ čeština
+ rôzne pomocné mriežky a vyznačenie oblasti snímania videa
+ vzhľadom na veľkosť fotoaparátu dobrá ergonómia držania a ovládania
+ rýchly AF
+ video
+ efektové programy
+ program pre akčné zábery
+ program AUTO+ pre “nefotografov”
- pevný displej
- horšia ergonómia držania
- šum pri vyšších citlivostiach (neplatí pri vyvolaní RAW cez Adobe Camera Raw)
- plný výkon 7 obr./s. len v špeciálnom režime s polovičným rozlíšením
- odozva hľadáčiku
- odozva spúšte
- pri Auto ISO nezobrazuje hodnotu citlivosti
Záver
Sony SLT A35 je konkurentom takých zrkadloviek, akými sú Nikon D5100 alebo Canon EOS 1100D/600D. Rovnako ako oni ponúka výbornú obrazovú kvalitu, tu už sa nemusíte obávať, že Sony nezvláda snímanie pri vyššom ISO, aj keď konkurencia je v tomto parametre o trochu lepšia. Sú tu však iné prednosti, ktoré môžu pri rozhodovaní zohrať výzanmnú úlohu.
Sony s týmto modelom ide mierne odlišnou cestou a oslovuje inú kategóriu užívateľov. Je to akási kombinácia ultrazoomu so zrkadlovkou. Možno je to chýbajúci článok, pre tých, ktorí majú obavu z pravej zrkadlovky, ale mirrorlessy pre nich nie sú to pravé.
Oproti rade NEX je tu omnoho väčšia ponuka objektívov a príslušenstva. Pritom nepríchádzate o výhody dané snímaním v režime živého náhľadu, akými sú rýchle ostrenie v tomto režime a skvelé video. Ak je pre vás snímanie videa dôležité a potrebujete plnohodnotnú náhradu videokamery, je toto ten správny model. Skúsenejší užívateľ môže plne využívať výhod zrkadlovkovej koncepcie, ale môže zároveň fotoaparát zveriť aj nefotografovi (program Auto+), pre ktorého bude obsluha pripomínajúca kompakt jednoduchá a jedine čo ho musíte naučiť je manuálne zoomovať.
Sony SLT A35 nie je zrkadlovka pre náročného fotografa s neskoršími profesionálnymi ambíciami, ten nech upriami pozornosť na Sony A77. Ak dúfate, že toto je skutočne akčný fotoaparát, ktorý by mohol nahradiť pri športovej fotografii omnoho drahšie fotoaparáty, musím vás vyviesť z omylu. Áno, dokázal som s ním na pretekoch áut slušne konkurovať aj profesionálnym fotografom, ale moje možnosti boli podstatne obmedzenejšie.
Elektronicky hľadáčik zatiaľ nepresvedčí náročnejších fotografov. Koncepcia nesklopného polopriepustného zrkadla je ale životaschpná a počas tých niekoľkých dní som si na ňu zvykol. Čo zatiaľ nie je vyriešené, je odozva hľadáčika a tým daná rýchlosť reakcie fotografa. Niekedy jednoducho miesto fotografovania preberáte fotoaparát z nečinnosti.
Hlavnými prednosťami fotoaparátu sú dobrá ergonómia a rýchly LIve View spolu s výborným videom. Kvalita výstupu uspokojí aj náročnejších amatérov, ktorý určite nájdu obľubu v nadpriemernej kadencii 7 obr./s. A teraz negatíva. Tým hlavným je, že EVF sa matnici nevyrovná. Najviac mi vadila tma v hľadáčiku, kým sa neprebudil a pomalšia reakcia spúšte, ktorá bola dôvodom, že som pri fotografovaní necítil istotu. Miesto sústredenia na dej som musel neustále namačkávať spúšť a byť predpripravený.
Tento fotoaparát môžem smelo odporučiť začiatočníkom aj mierne pokročilým fotografom, ako ideálny rodinný fotoaparát/videokameru s vynikajúcim obrazom a vysokou rýchlosťou, ktorú využijete napr. pri fotografovaní šantiacich detí, či rodinných športových aktivitách. V každom prípade odporúčam pred kúpou vyskúšať si, či vám elektronický hľadáčik vyhovuje.
Podrobnú špecifikáciu si môžete pozrieť na stránkach Sony.
Galéria
Fotografie v galérii sú snímané setovým objektívom, záklaďákom Sony SAL 50/1,4 a telezoomami Sony SAL 70-300/4,5-5,6G a SAL 70-400G, ktoré mi láskavo zapožičal Izzino. Ďakujem.. Makro zábery sú tiež snímané seťákom, ale s predsádkou Raynox 250. Oproti svojim zvyklostiam som teraz nechal pracovať automatiku nastavenia citlivosti, nech si môžete overiť šum pri rôznych hodnotách ISO. Najviac som snímal najmä do formátu JPG, ktorý je jediný dostupný pre snímanie najvyššou rýchlosťou, ktoré som pri teste hojne používal.