Prvou Full Frame digitálnou zrkadlovkou Sony bol model A900, svojho času priekopník vysokého rozlíšenia, ktorého sme otestovali aj u nás v redakcii. Jeho lacnejším variantom bol model A850. Cenový rozdiel nebol veľký a tak sa nestretol s väčším záujmom. A900 sa prestala vyrábať a ostalo po nej vákum. Potom prišli SLT fotoaparáty s APS-C snímačom, už to vyzeralo, že Sony s výrobou full frame fotoaparátov skončilo. Keď sa objavili prvé rumory o pripravovanom FF fotoaparáte, najčastejšia otázka znela, či to bude SLT alebo zrkadlovka klasickej konštrukcie. Predstaviť si, že profesionálny full frame bude SLT konštrukcie bolo ťažké, ale máme ho tu pod označením A99.
Oficiálne videopredstavenie Sony SLT A99.
Hlavné prametre
Sony SLT A99 je profesionálna Full Frame zrkadlovka s polopriepustným zrkadlom. Telo je kovové a pretesnené. Srdcom fotoaparátu stabilizovaný 24,3 Mpx je snímač typu CMOS. Displej je výklopný a otočný vo veľkom rozsahu. Miesto klasického hľadáčika nájdete elektronický typu OLED s vysokým rozlíšením.
- Snímač s rozlíšením 24,3 megapixelov a veľkosťou 35 mm full-frame Exmor™ APS HD CMOS
- Obrazový procesor BIONZ
- duálny 19 bodový AF (11 krížových) so 102 pomocnými bodmi
- Sériové zábery 6 obr./s. v režime T10 až 10 obr./s
- Full HD video 24p až 50p/60p Full HD AVCHD alebo MP4
- Quick Navi Pro rozhranie pre rýchle nastavenie
- Telo z horčíkovej zliatiny
- Uzávierka testovaná na 200 000 cyklov
- rozsah časov závierky 1/8000 - 30 s., B
- X-Sync 1/250 s., HSS
- Elektronický hľadáčik Tru-Finder™ OLED
- Otočný výklopný displej TFT 3” s rozlíšením 1 288 000 bodov
- Pamäťové karty Memory Stick PRO Duo™, Memory Stick PRO-HG Duo™, SD, SDHC, SDXC (kompatibilné s UHS-I)
- ISO 100 (50) až 25 600
- 1200 zónové meranie expozície
- Stabilizácia obrazu pohybom snímača Steady Shot s účinnosťou 2,5 - 4,5 EV
- GPS
- Bajonet typu A Sony/Konica Minolta
Podrobnú šecifikáciu nájdete na stránkach Sony.
Schéma SLT technológie.
Prvý dojem
Sony A99 je robustný fotoaparát s pohodlným gripom. Navyše je elegantný, krivka hranola pripomína profi fotoaparáty Canon EOS 1. Značný rozdiel v dizajne oproti hranatej A900-ke. Po testovaní APS-C modelu SLT A77 pre mňa už dizajn a ovládanie nebolí nové. Pri prvom pohľade som si všimol niekoľko rozdielov a zaujímavých konštrukčných detailov:
- sánky na blesk prešli zmenou, po viac než 25 rokoch sa sánky typické pre Minoltu/Sony zmenili na rozšírenejší typ, ktorý používajú ostatný výrobcovia
- fotoaparát nemá vstavaný blesk
- displej je výklopný a otočný, to u zrkadloviek tejto triedy nebýva zvykom
- pod objektívom je otočné koliesko bez označenia, jeho funkcionalitu budem musieť zistiť
- volič programov má poistku a tri užívateľské programy
Skelet fotoaparátu je z pevnej ľahkej zliatiny.
Konštrukcia, dizajn a ergonómia
Sony A99 patrí do kategórie fotoaparátov “ťažký ako fras”. Na materiáloch sa nešetrilo a vyhotovenie je prvotriedné. Veľkosťou bude vyhovovať aj majiteľom väčších rúk. Grip je dostatočne veľký, aby sa mi naň zmestili všetky prsty. Komu by sa málilo, môže si dokúpiť rozmerný battery grip. Protišmyková úprava je dobrá, ale trochu tvrdšia. Rozmiestnenie ovládacích prvkov je logické a ja som si naň rýchlo zvykol. Nenašiel som žiadnu vážnejšiu ergonomickú chybu. Jednoducho dobre navrhnutý fotoaparát, pokračujúci v koncepcii nastolenej modelom A77.
Nový ovládací prvok. Najväčšie využitie nájde pri nahrávaní videa.
Pri pohľade spredu zaujme najmä otočný volič s tlačidlom uprostred, dosiaľ u iných fotoaparátov nevidený. Stlačením tlačidla ho aktivujete a otáčaním nastavujete parameter, ten si môžete vybrať z viacerých možností. Napr. korekcia expozície, voľba skupiny zaostrovacích bodov, ISO atď. Obzvlášť šikovné je to pri snímaní videa, kde ním môžete napr. nastavovať clonu, či citlivosť mikrofónu. Vďaka umiestneniu a ľahkému chodu je riziko roztrasenia fotoaparátu minimálne.
Pod objektívom nájdeme ešte tradičné tlačidlo zobrazenia hĺbky ostrosti. V blízkosti gripu sa nachádza reflektor pomocného svetla automatického zaostrovania. Priamo na gripe je snímač IR diaľkového ovládania.
Tam kde býva tradične tlačidlo vyklápania alebo nastavenia blesku je programovateľné tlačidlo C s 31 nastaviteľnými funkciami.
Stavový displej je netradične podsvietený oranžovým svetlom.
Pri pohľade zhora zaujme mriežka stereomikrofónu umiestnená pred sánkami pre inteligentné príslušenstvo. Na nich vidíte len stredový kontakt, ostatné kontakty sú skryté pred prednou obrubou. Volič programov je kvalitne vyhotovený s výrazným reliéfom, dobrým pogumovaním a hlavne s praktickou poistkou proti neželanému pootočeniu. Stavový displej je o niečo menší, ale nechýbajú na ňom žiadne dôležité údaje. Naviac je podsvietený. Okolo spúšte je otočný prepínač ON/OFF a v jej blízkosti sa nachádzajú štyri tlačidla pre rýchle nastavenie najpoužívanejších funkcii (ISO, korekcia expozície, WB, sériové zábery, samospúšť...). Pred spúšťou je predný roller. Vedľa stavového displeja sa nachádzajú ešte tlačidlo pre prepínanie medzi hľadáčikom a displejom a tlačidlo podsvietenia.
Pri pohľade zozadu zaujme najmä unikátna konštrukcia otočného výklopného displeja nad ktorým sa nachádza okulár elektronického hľadáčika s korekciou expozície a snímačom priblíženia oka. Po jeho ľavej strane je tlačidlo pre vstup do menu. Väčšina ovládačov je sústredená po pravej strane displeja. Okrem druhého rollera je to najmä smerový joystick. Z tlačidiel tu nájdeme veľké strieborné tlačidlo s červeným stredom určené pre aktiváciu a deaktiváciu nahrávania videa. Vedľa neho sa nachádza tlačidlo AF/MF, pod ním pamäť expozície AEL. Pod joystickom je veľké tlačidlo Fn pre rýchly prístup k väčšine dôležitých funkcii. Tlačidlo displej slúži na prepínanie režimov zobrazenia informácií na displeji. U iných fotoaparátov by ste márne hľadali tlačidlo so symbolom obdĺžnika so šípkami, slúži na aktiváciu digitálneho zoomu (smart teleconvertor), ktorý asi nikdy nepoužijete. Lepšie je preprogramovať ho na lupu. Zostávajú posledné dve tlačidlá, prvé je známe tlačidlo režimu prehrávania záberov, to druhé nesie označenie AF RANGE. Slúži na nastavenie limiteru zaostrovania. Funguje len z niektorými objektívmi, ďalšie budú postupne pribúdať. Funkciu limitera poznáme najmä z teleobjektívov a makroobjektívov, kde slúži na to, aby objektív nepreostroval mimo aktuálne používaný rozsah vzdialenosti. AF RANGE je jeho inteligentnejšou obdobou s možnosťou nastavenia minimálnej aj maximálnej vzdialenosti. A tým sme si predstavili všetky ovládacie prvky. Pozrime sa teraz na konektivitu.
Fotoaparát má dva sloty na pamäťové karty Smart Media alebo SD s plne konfigurovateľnou logistikou ukladadania dát. Zabudovaný je prijímač GPS, ktorý ukladá dáta o zemepisnej polohe do EXIFU. Okrem prijímača IR diaľkovej spúšte má fotoaparát konektor pre káblovú spúšť. V ateliéri využijete PC konektor pre synchronizáciu s bleskami. Filmárov potešia konektory pre pripojenie externého mikrofónu a slúchadiel pre monitorovanie zvuku. Nechýbaju konektory USB 2 a HDMI s možnosťou nekomprimovaného signálu. Posledný konektor slúži na pripojenie externého zdroja energie.
Fotoaparát s nasadeným gripom.
K fotoaparátu je možné dokúpiť battery grip, ktorý zlepšuje ergonómiu ovládania a zároveň slúži ako doplnkový zdroj energie. Umožňuje používať súčasne batériu vo fotoaparáte aj v gripe, maximálne teda 3 batérie.
Snímač a procesor
24,3 Mpx Full Frame snímač je typu EXMOR CMOS. Najčastejšie bude asi porovnávaný s Nikonom D600. Či je v obidvoch fotoaparátoch rovnaký snímač, to nechám nech zisťujú amatérsky detektívy. Osobne je mi jedno, kto snímač navrhol a vyrobil. Dôležitý je len obrazový výstup. Veľkosť snímača je 35,8 x 23,9 mm. Snímač je stabilizovaný so zabudovaným protiprachovým systémom. Výstupné rozlíšenie fotografií je 6000 x 4000 bodov.
24.3 Mpx snímač CMOS.
Procesor BIONZ.
Menu
Čierno oranžové menu je pre zrkadlovky Sony už niekoľko rokov typické a v mnohom pripomína menu fotoaparátov Canon EOS, ale s čistejšou grafikou.
GPS
Zabudovaná GPS jednotka je podľa mňa výhodou. Takéto riešenie je omnoho praktickejšie než u konkurencie, kde je potrebné pripojiť GPS jednotku káblom. Vtedy musíte mať podkrytý kontakt a niekde upevniť GPS, ktorá bude zavadzať. Možnosť zaznamenať polohu, kde boli fotografie nasnímané ma mnohonásobné využitie najmä v krajináskej a cestovateľskej fotografie. GPS súradnice sa zaznamenajú do EXIFU, odkiaľ ich dokážu prečítať rôzne programy, napr. Lightroom, či iPhoto.
GPS je výbornou pomôckou pri fotení v teréne.
Expozičné programy
Volič programov s poistkou proti pretočeniu. Všimnite si aj pre Sony netradičné sánky Hot Shoe.
Aj keď je tento fotoaparát zaradený do profesionálnej kategórie, výrobca doň zabudoval funkcie, ktoré patria skôr do amatérskych modelov. Na voliči programov preto nájdete scénické programy. Na takýto fotoaparát podľa mňa nepatria. Poďme sa preto venovať pokročilým programom. Známu štvoricu PASM dopĺňajú tri užívateľské programy, každý so samostatnou položkou na voliči. A to je super. Pri špeciálnych motívoch si vytvoríte program na mieru a kedykoľvek si ho bleskovo nastavíte.
Jednou z výhod SLT konštrukcie je tvorba panoramatických záberov s veľkým uhlom záberu. Tie môžete snímať v programe Panorama horizontálne aj vertikálne, pričom maximálne rozlíšenie je až 12 416 x 1856 bodov.
Symbol filmového políčka v sebe skrýva program pre nahrávanie videa. U iných značiek nenájdete program T10, ktorý ťaží z SLT technológie, ktorá umožňuje vyššiu snímkovú frekvenciu. Pravdupovediac využiteľný je len pre nenáročné použitie. Fotografie sú ukladané do formátu JPG s menším rozlíšením. Expozícia je nastavená automaticky a fotograf vlastne nemá nič pod kontrolou. Obrazový výstup je v ťažších svetelných podmienkach podpriemerný. Ja by som ho z voliča odstránil a ponechal ho len u amatérskych SLT-čiek.
K expozícii sa viažú ešte ďalšie funkcie. Tou prvou je rozšírenie dynamického rozsahu DRO, ktoré sa aplikuje na fotografie vo formáte JPG. Nastaviteľné je v niekoľkatich stupňoch a jeho hlavnou úlohou je predchádzanie prepalov a lepšie prekreslenie tieňov. Pri skutočne kontrastnej scéne sa lepšie uplatní funkcia HDR, ktorá využíva informácie z troch rôzne exponovaných záberov z ktorých zloží fotografiu so širokým dynamickým rozsahom priamo vo fotoaparáte. Určená je pre fotografovanie nepohyblivých objektov.
Z amatérskych fotoaparátov sú prevzaté obrazové efekty, ktoré sa tak osvedčili u fotoaparátov NEX. Asi máloktorý profesionál tieto efekty použije.
Korekcia expozície má rozsah až +/- 5EV.
Kreatívne štýly
Kreatívne štýly sú obdobou rôznych filmových materiálov. Na výber je Štandard, Živý, Neutrálny, Jasný, Hlboký, Svetlo, Portrét, Krajina, Západ slnka, Nočný záber, Jesenné listy, Čiernobiely, Sépia s možnosťou nastavenia kontrastu, saturácie a ostrosti.
Vyváženie bielej
Tak to vymenujem len z povinnosti: Auto / Denné svetlo / Tieň / Zamračené / Žiarivka / Žiarovka (Teplá biela / Studená biela / Denné biele svetlo / Denné svetlo ) / Blesk / Teplota farby (2500 až 9900K) a farebný filter (G7 až M7, A7 až B7) / Vlastné.
ISO
Štandardný rozsah citlivosti ISO je 100 - 25 600 rozšíriteľný smerom dole na ISO 50. Nechýba Auto ISO v rozsahu 100 - 6400 s nastaviteľnou najnižšou a najvyššou hodnotou.
Závierka, reakčné časy
Po zapnutí fotoaparátu, kým vyhotovíte prvý záber, uplynie o niečo dlhší čas, ako u klasickej zrkadlovky. Je to len chvíľka počas ktorej musí fotoaparát spracovať dáta a zobraziť ich v hľadáčiku. Pohotovosť zlepšuje, ak necháte fotoaparát v režime uspania. Odozva spúšte je prakticky okamžitá. Závierka je konštruovaná na 200 000 cyklov. Rozsah časov závierky je 1/8000 - 30 s., nechýba režim Bulb. Synchronizačný čas s bleskom je 1/250 s. a dlhší, s externými bleskami s funkciou HSS je synchronizácia možná až do 1/8000 s.
Blesk
Fotoaparát nemá vstavaný blesk, čo je určite škoda. Funkciu samotného blískania u malého blesku fotograf oželie, ale Sony má prepracovaný systém bezdrôtového ovládania bleskov pomocou vstavaného blesku.
So zmenou pätice súvisí aj zmena v ponuke bleskov. Podľa všetkého sa čoskoro dočkáme inovácie
celého modelového radu fotoaparátov a bleskov s novým typom pätice.
K fotoaparátu je dodávaný adaptér pre staršie typy bleskov.
AF
Fotoaparát má senzor s fázovou detekciou umiestnený tam, kde majú iné zrkadlovky matnicu. Má 19 senzorov, ale to nie je všetko. Ďalších 102 senzorov s fázovou detekciou je priamo na snímači. Ide teda o tzv. hybridnú konštrukciu. Senzory na snímači sú pomocné a pomáhajú hlavným senzorom najmä pri sledovaní objektov. Pokrývajú takmer celú plochu snímača. Ich činnosť môžete sledovať pri kontinuálnom zaostrovaní. Bohužial sú len doplnkové a pokiaľ sledovaný objekt “utečie” mimo hlavné senzory, po chvíli sa preostrí na pozadie aj keď sa pomocné senzory objektu držia. Pri jeho návrate do hlavného poľa sa preostrí späť na objekt.
19 bodov pokrýva len malú časť scény. Rovnako tomu je u predchodcu Sony A900.
Senzory AF pokrývajú pomerne malú časť snímanej scény. Ak si plochu rozdelíme na 9 zhodných obdĺžnikov, tak senzory pokrývajú len ten stredný.
Ak máte nastavený AF na používanie všetkých senzorov a chcete použiť len ten stredný, nemusíte nič prenastavovať. Stačí potlačiť joystick a aktivujete AF na strednom senzore. Šikovné, čo poviete?
Kontinuálne automatické zaostrovanie som preskúšal na automobilových pretekoch, kde fungovalo bezproblémovo. Inak tomu bolo pri fotografovaní čajok, kde som z neho radosť nemal. Na kratšie vzdialenosti mal fotoaparát problém rýchlo reagovať. Dokonca aj keď som “chytal” čajky pri pristávaní, kde leteli veľmi pomaly.
Automatické zaostrovanie je rýchle aj v horších svetelných podmienkach. Nedosahuje až takých kvalít ako napr. u Nikonu D4, či Canon EOS 1Dx, ale napr. oproti Nikonu D600 je istejšie v šere.
Z hybridnej konštrukcie zaostrovania ťaží niekoľko nových režimov AF. V prvom rade je to AF-D, kde je možné obmedziť najkratšiu a najdlhšiu zaostrovaciu vzdialenosť pri kontinuálnom preostrovaní. Funkciu podporuje zatiaľ 6 objektívov. Ďalšie by mali pribudnúť s novým firmvérom. Túto funkciu budú určite využívať fotografi športu, zvierat a makrozáberov. AF Face priority tracking má za úlohu sledovať tváre, využitie nájde v reportážnej fotografii, pri fotografovaní detí, osláv, svadieb...
Dedičstvom po Minolte je Eye Start systém, kedy sa aktivuje zaostrovanie po priblížení oka k hľadáčiku. K profesionálnemu fotaparátu patrí AF Micro Adjust pre korigovanie preostrenia/predostrenia.
SLT/Hľadáčik a displej
Dnes už každý vážnejší nadšenec vie, čo sa skrýva pod skratkou SLT a v čom je táto konštrukcia odlišná od tej v klasických zrkadlovkách. Pre tých, ktorí o SLT zrkadlovkách počujú prvýkrát, malé zhrnutie.
SLT -Single-Lens Translucent je označenie fotoaparátov Sony, ktoré využívajú systém zobrazovania obrazu s využitím nepohyblivého polopriepustného zrkadla. Obraz z objektívu sa neprenáša na matnicu a cez hranol do okuláru hľadáčika, ale cez polopriepustné zrkadlo pokračuje priamo na snímač, odkiaľ sa prenáša do elektronického hľadáčiku alebo na displej. Časť obrazu sa odrazí od zrkadla a prenesie na senzory automatického zaostrovania. SLT tak kombinuje výhodu rýchleho zaostrovania s využitím fázovej detekcie a okamžitého živého náhľadu. Pevná konštrukcia zrkadla znížuje hluk a naviac lepšie chráni snímač pred prachom aj pred mechanickým poškodením. Plusom tejto technológie je aj zrýchlenie sekvenčného snímania, pretože zrkadielko netreba sklápať, čím sa šetrí čas. Nepohyblivé zrkadlo znižuje hlučnosť a otrasy fotoaparátu pri fotografovaní.
Sony SLT A99 je prvý Full Frame fotoaparát s elektronickým hľadáčikom.
Elektronický hľadáčik je najlepší, aký dnes môžete vo fotoaparáte vidieť. Raster obrazových bodov je takmer neviditeľný, veď rozlíšenie je 2 359 296 bodov. Hľadáčik je obrovský a keď oddialite oko od neho a pozriete sa na 3” LCD displej, ten vám bude pripadať menší aj keď je tomu práve naopak.
Elektronický hľadáčik má svoje výhody a nevýhody. Pred kúpou fotoaparátu by ste si ho mali rozhodne vyskúšať a to čo najdôkladnejšie. Tí, ktorí sú zvyknutí na klasickú matnicu a hranol môžu mať zo začiatku voči EVF predsudky. Ešte chvíľu potrvá, kým bude elektronický hľadáčik tak jemný, že neuvidíte jednotlivé body. Tento nemá k tomu ďaleko. Mne osobne najviac vadí šum v hľadáčiku pri fotení v zlých svetelných podmienkach. Nie je to žiadna prekážka, skôr ide o kozmetický defekt. EVF podáva priestor o niečo plochšie, ale poďme na tie výhody, je ich dosť.
Prvou výhodou je možnosť zobrazenia akýchkoľvek dát. V hľadáčiku si môžete nechať zobraziť aj menu, či prezerať nasnímané fotografie. Veľkou výhodou je zobrazenie obrazu tak ako ho zachytíte. Hľadáčik vám predkladá obraz na ktorom sú aplikované vaše nastavenia, napr. korekcie expozície, vyváženia bielej, farebného priestoru.
Zobraziť si môžete aj šikovných pomocníkov. Okrem histogramu je to vodováha (nechávam si ju trvale zapnutú) a niekoľko pomocných mriežok. U mňa zvíťazila tá, ktorá vyznačuje pravidlo tretín.
EVF hľadáčik zobrazuje prakticky to, čo LCD displej. Dokonca aj fotografiu po jej nasnímaní (užívateľská funkcia). Preto nemusíte oddialiť oko od hľadáčiks a skontrolovať fotku na displeji. Čo sa má zobrazovať v hľadáčiku a čo na displeji, si môžete nadefinovať. Prepínanie medzi hľadáčikom a displejom je automatické riadené senzorom priblíženia oka, alebo manuálne.
Rýchlosť prekreslovania je výborná a preč sú problémy s trhaním obrazu, ktoré sprevádzali prvé SLT-čka. Jas hľadáčiku je nastaviteľný, mne sa osvedčilo pridať +1 stupeň.
Systém polohovania displeja je prepracovaný k dokonalosti.
LCD displej má po uhlopriečke 3” a rozlíšenie 1 288 800 bodov. V tejto kategórii fotoaparátov nie je zvykom, aby bol displej otočný a výklopný, ale Sony A99 má práve taký. A je to dobré. Konštrukcia je premyslená a umožňuje pracovať s displejom v takmer každej mysliteľnej polohe. Oceníte to pri fotografovaní zo statívu, alebo snímaní videa. Tam, kde klasické zrkadlovky v režime Live View zaostruju veľmi pomaly, Sony vďaka SLT konštrukcii zaostruje bleskovo. V spojení s otočným displejom to dáva fotografovi možnosť fotografovať z netradičných uhlov veľmi pohotovo a niekedy až špiónsky nenápadne.
Počas prepravy a aj fotografovania môžete mať displej otočený k fotoaparátu a takto dobre chránený pred poškodením. Všetko si dokážete nastaviť aj cez hľadáčik alebo stavový displej. Ten je menší ako u konkurencie, ale zobrazuje všetky základné informácie. Podsvietený je oranžovo.
Formáty fotografie
Fotoaparát umožňuje ukladať fotografie do následujúcich formátov: RAW (14-bitov), RAW & JPEG, JPEG Extra fine, JPEG Fine, JPEG Standard v pomere strán 3:2 a 16:9. Panoramatické fotografie sú ukladané do formátu JPG.
Sériové zábery
SLT technológia so sebou prináša veľkú výhodu v podobe rýchleho sekvenčného snímania. Presvedčili sa o tom aj majitelia nižších modelov Sony, ktoré dosahujú nadpriemerné výkony u tohto parametra. Štandardne zvláda Sony A99 6 obr./s. v sérii až 17 záberov, čo je na 24,3 Mpx fotoaparát veľmi dobrý údaj. V špeciálnom režime TeleZoom je to až 8 obr./s. pri rozlíšení 10 Mpx (1,5x crop).
Video
SLT fotoaparáty sú priam predurčené pre snímanie videa. Model A99 má príkladnú konektivitu, priamo
v sortimente Sony nájdete dostatok príslušenstva, pretože Sony je popredným výrobcom videokamier a audio príslušenstva.
Ukážkové video od tých, čo to vedia robiť. Zdroj: Sony Austrália.
Vo videu nie som doma a preto som vám pripojil k recenzii aj profesionálnu ukážku toho, čo sa dá s týmto fotoaparátom dokázať. Ja som si video vyskúšal ako bežný amatér, bez špeciálneho príslušenstva a s využitím automatiky. Prvé video dalo zabrať kontinuálnemu zaostrovaniu. Ale druhé vlastne tiež. A práve to je to, čo mnohých zaujíma. Stíha automatické zaostrovanie, alebo je to rovnako zlé ako u zrkadloviek klasickej konštrukcie? Ak je pre vás video ako doplnková funkcia pre občasné použitie, budete s automatickým zaostrovaním spokojní. Veľmi dobre si poradilo s pretekárskymi autami aj s “dymovou clonou” a bodovým nasvietenim v našom ateliéri.
Video môžete ukladať do dvoch formátov. Kvalitnejšieho AVCHD (Progressive) s dátovým tokom až 28 Mb/s a MPG4 s dátovým tokom až 17 Mb/s. Zaujímavý je parameter snímkovej frekvencie, ktorá je až 60p v plnom Full HD rozlíšení. To umožňuje spomalovať video, v počítači, bez straty plynulosti. Nechýbajú ani frekvencie 50, 25 a dokonca aj “filmová” 24 obr./s.
Formát zvuku je Dolby Digital. Fotoaparát má zobrazenie úrovne zvuku a aj jej nastavenie. Nechýba vstup pre externý mikrofón a výstup pre monitorovacie slúchadla. Sony má v ponuke aj externý monitor. ktorý sa pripája do HDMI konektoru.
Video - Sony SLT A99Za zlých svetelných podmienok sa výrazne prejavila vinetácia, naviac s posunom do purpurova. Pochváliť treba automatické zaostrovanie. Video som snímal za súmraku v plnej automatike.
Praktické fotografovanie
Po preštudovaní fotoaparátu a návodu na použitie som sa pustil do fotografovania. Začal som v ateliéri. Hneď na začiatku ma čakalo príjemné prekvapenie. Hľadáčik sa v ateliérových podmienkach ukázal ako veľmi dobrý. Pri portrétoch so svetelným objektívom som presne videl, kde je zaostrené a rozoznával som každú jednotlivú mihalnicu.
Športový krst si fotoaparát odbyl na Slovakia Ringu za veľmi zlých svetelných podmienok. Celý deň bolo zamračené a ku koncu pretekov prišiel súmrak. Prvý krát som fotografoval preteky áut s vyššími hodnotami ISO. Najviac som bol ale zvedaví na automatické zaostrovanie. Rýchlosť zaostrovania bola bezproblémová a odpadu som mal málo. Tu sa ukázal problém s malým pokrytím scény AF senzormi. Ak som chcel viac komponovať s využitím negatívneho priestoru, jednoducho to nešlo. S elektronickým hľadáčikom so sa stal terčom pozornosti profesionálnych fotografov, ktorý dumali, čo stále môžem nastavovať cez hľadáčik. Ja som si pritom kontroloval fotografie v hľadáčiku a nie na displeji, na ktorý je vonku vždy horšie vidieť.
Elektronický hľadáčik má pri akčnej fotografii niekoľko nevýhod. Tou prvou je že bez zapnutého fotoaparátu cez hľadáčik nič neuvidíte a tak si ani nemôžete dopredu obraz nakomponovať. Ak si nechávate zobrazovať náhľad fotografie, vždy chvíľu trvá, kým sa prepnete do živého obrazu. To vás núti mať fotoaparát stále zapnutý a nastaviť správanie hľadáčiku tak, aby ste minimalizovali prepínanie. Jednoducho, musíte sa prispôsobiť technológii, ktorú máte k dispozícii. To, že sa dá akčne fotiť aj s elektronickým hľadáčikom dokazuje vysoká úspešnosť, ktorú som na pretekoch dosiahol.
V šedivom počasí ma sklamalo vyváženie bielej, ktoré malo tendenciu pridávať purpurovú farbu, najmä ak bola v zábere aj zelená tráva.
Dynamický rozsah je veľmi dobrý.
Z RAW-u sa dajú vytiahnúť informácie zo svetiel i tieňov v širokom rozsahu.
Fotoaparát som tradične otestoval v uliciach Bratislavy. Pri práci so statívom som ocenil konštrukciu vyklápania a otáčania displeja. Za pekného slnečného počasia som ocenil veľký dynamický rozsah, ktorý dovoľuje pri konvertovaní RAW-u dobre sa “pohrať” so svetlami a tieňmi. Mojou skúškou dynamického rozsahu býva hotel Carlton, ktorého bodové nasvietenie robí nejednému fotoaparátu problém. Nie však A99.
Zaostrovanie na kratšiu vzdialenosť bratislavským čajkám s rýchlosťou nestačilo.
Pri fotografovaní čajok na nábreží Dunaja ma sklamalo automatické zaostrovanie, ktoré čajkám nestačilo. Na kratšie vzdialenosti si AF-C neviedlo tak dobre ako na pretekoch automobilov.
Šum
Pre mnohých fotografov, ktorí sa rozhodujú kúpiť si Full Frame zrkadlovku, je hlavným lákadlom menší šum. Ešte pred pár rokmi si Sony u tohto parametra viedlo pomerne zle. SItuácia sa zlepšila a u CSC fotoaparátov NEX a vyšších modelov SLT je úroveň šumu veľmi dobrá. Nie inak je tomu aj u A99. Ale ako je to v priamom porovnaní s konkurenciou. Počas testovania tohto fotoaparátu sme mali v redakcii aj Nikon D600 so snímačom rovnakých parametrov (možno aj tým istým). Urobili sme preto sériu kontrolných záberov pri rôznych hodnotách ISO. Výsledok? Sony A99 produkuje viac šumu ako Nikon D600. Nad ISO 1600 sa začína viac prejavovať farebný šum, kdežto u Nikonu je to až pri ISO 6400. Z hľadiska množstva šumu je rozdiel cca 1EV. Takže Sony A99 má napr. pri ISO 1600 šum porovnateľný s ISO 3200 u Nikonu. Poďme na zhodnotenie celého rozsahu. Podotýkam, že je subjektívne. Každý ma inde hranicu, kedy považuje množstvo šumu za prijateľné a kedy už nie.
Niekedy má fotoaparát nadpriemerne prekvapil, tak ako u tohto záberu s ISO 12 800.
Pri nekontrastnom osvetlení, pod šedivou oblohou, produkoval snímač viac šumu, akoby som
prepokladal u Full Frame fotoaparátu. ISO 1250.
Pri ISO 100 sa o šume nemá zmysel baviť. Jemne začína nastupovať pri ISO 200. Pri ISO 400 je pozorovateľný pri 100% zväčšení a pri ISO 800 začína výraznejšie narastať. Pri ISO 1600 je jeho úroveň veľmi slušná a pri tlači fotky o rozmere 50 x 70 cm ho prakticky neuvidíte. Len o niečo horšie je to pri ISO 3200. Za zlomovú hodnotu považujem ISO 6400, kedy juž šum prekrýva jemné detaily. Vzhľadom na vysoké rozlíšenie, stále môžete vyhotoviť zväčšeninu 50 x 70 cm, bez toho aby sa niekto pozastavoval nad degradujúcim šumom. Vyššie hodnoty môžem odporúčať už len paparazzim a pri tlači do formátu A4, max A3.
Ak to zhrniem, do ISO 1600 môžete tlačiť plagáty, bilboardy a zväčšeniny smelo presahujúce šírku 1 meter. Do ISO 6400 zväčšeniny 50 x 70 cm a s prižmúrením jedného oka aj väčšie.
Plusy a mínusy
+ kvalita spracovania, robustnosť, ergonómia držania
+ volič programov s aretáciou a tromi užívateľskými programami
+ k novej Hot Shoe pätici je dodávaný adaptér pre staršie blesky
+ výklopný otočný displej
+ tlačida s dobre čitateľným zdvihom
+ prepínač ON/OFF okolo spúšte
+ dva sloty pre pamäťové karty
+ mikrófónový vstup
+ výstup na slúchadla
+ funkcia limetéru AF
+ elektronická vodováha
+ celková výbava pre snímanie videa
- nemá vstavaný blesk, ktorý môže fungovať ako riadiaca jednotka pre ovládanie externých systémových bleskov
- slabé pokrytie scény senzormi AF, problémy s AF-C pri kratších vzdialenostiach
- dlhší štart, pomalšie reakcie pri prepínaní LCD/hľadáčik
- vyváženie bielej
- zbytočné scénicke programy a obrazové efekty
- slabšia výdrž batérie
Záver
Ergonómia a funkčná výbava je príkladná, rovnako aj mechanické vyhotovenie. Jedná sa skôr o univerzálny fotoaparát než o špecialistu. S prehľadom zvláda množstvo žánrov a nezaľakne sa ani športovej fotografie. Ale práve asi tam si najviac uvedomíte rozdiel medzi klasickým a elektronickým hľadáčikom. Najviac mi pri fotografovaní rally chýbalo lepšie pokrytie scény senzormi AF.
Prednosťou fotoaparátu je video. S SLT to jednoducho ide ľahšie. Automatické zaostrovanie je na rozdiel od iných značiek použiteľné. Pre mňa ako 99% fotografa a 1% filmára je to dôležité. Funkciu videa môžem využiť bez drahého príslušenstva a potrebnej praxe. Fotoaparát má všetko čo potrebujú aj omnoho náročnejší filmári.
So Sony SLT A99 sa mi fotografovalo veľmi dobre. Pre všetkých “Soňákov” je to určite vysnívaný fotoaparát. Dobre sa drží, výborne ovláda. Obrazová kvalita je výborná, rovnako aj video. Čo si viac priať? Lepší AF, ktorý pri bežnom fotení funguje tak ako má, ale pri akčnejšom stráca dych. Akcii nepraje ani dlhší štart a zdržanie pri prepínaní expozičných programov. Slabšia výdrž batérie mi až tak nevadí, stačí sa dobre zásobiť, SLT fotoaparáty majú väčšiu spotrebu. Body naviac získavá fotoaparát za vstavané GPS.
A99 a konkurencia
Sony SLT A99 je vlajkovou loďou značky a jediným jej Full Frame fotoaparátom typu SLT. Najčastejšie bude porovnávaný s Nikonom D800 a s Canonom EOS 5D Mark III. Ja by som však fotoaparát zaradil o pol triedy nižšie, na pol cesty k Nikonu D600 a Canonu EOS 6D. Môžu za to amatérske funkcie zbytočne implementované do profi tela, horší AF a celkový pocit z užívania, ktorý nie je až tak “luxusný”. Obrazový výstup je prvotriedny aj keď si v priamom súboji vedie o niečo horšie v množstve šumu. U konzervatívnych fotografov bude mínusom elektronický hľadáčik. Zato konštrukciu displeja môže konkurencia len závidieť. Niektorí hovoria, že výklopný displej do profi kategórie nepatrí, ale ja si myslím opak. Najmä v spojení s videom sa jedná o veľkú výhodu.
A99 vz. A900 a A77
A99 je oproti A900 veľmi odlišná. Dizajnom, ovládaním a samozrejme klasickým systémom sklopného zrkadla. Majitelia A900 si pri prechode na A99 budu musieť dlhšie zvykať. Pretože je ergonómia dobrá, rýchlo si ovládanie osvoja. Prechod na elektronický hľadáčik bude trvať dlhšie. Z hľadiska obrazovej kvality uvidia pokrok v dynamickom rozsahu a podstatne menšiemu šumu u vyšších hodnôt citlivosti. Veľkým plusom je výborné video. Takmer by som zabudol.
Ak porovnáme A99 s A77, tak sa jedná o súrodencov prakticky s rovnakou funkcionalitou a dizajnom. A99 má naviac niekoľko nových funkcií a ovládacích prvkov. Hlavný rozdiel je v obrazovej kvalite. A99 si lepšie počína za horších svetelných podmienok. Pre mňa je hlavným plusom lepšie prekreslenie obrazu fullframeová hĺbka ostrosti. A99 je jednoznačne najlepšia Alfa všetkých čias. S lepším AF by od nás dostala TOP Redakcie, takto od nás obdrží “len” TIP na skvelý fotoaparát.