Hore

Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye

Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že cieľom výrobcov fotoobjektívov je produkovať objektívy s čo najmenším skreslením. Skreslenie sa minimalizuje už pri samotnom návrhu optickej sústavy, ako aj pri výrobe (použitie optického skla so špeciálnymi vlastnosťami). Poslednou líniou boja so skreslením je softvér na úpravu fotiek. Buď priamo od výrobcu objektívu, alebo ide o špecializované programy či bežné grafické editory. Existuje však špeciálna kategória objektívov, kde je skreslenie nielen akosi tolerované, ale priam žiadané. Takého objektívy nazývame Fisheye, čiže Rybie oko. Jedným zo zástupcov tejto kategórie je aj Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye.

Pár čísel na úvod

Tento objektív je, dá sa povedať, riadnym deduškom. Canon ho predstavil v roku 1987 (spolu s uvedením nového systému EOS) a bez akejkoľvek zmeny či vylepšenia ho vyrábal až do minulého roka. Svedčí to o tom, že tento objektív sa jednoducho podaril. Pri relatívne malých rozmeroch 73 x 62mm (priemer x dĺžka) váži približne 330 gramov. Konštrukcia je kvalitná, bajonet kovový. Celkovo objektív pôsobí dobrým dojmom.

Až nový Canon EF 8-15 f/4L, produkt pokročilej digiéry, ho nedávno poslal do (ne)zaslúženého dôchodku. Tento kolega s červeným pásikom je však o poznanie ťažší a väčší, pritom menej svetelný (f/2.8 vs. f/4). Premenlivé ohnisko a utesnenie proti prachu a vlhkosti si vybrali svoju daň v podobe podstatne vyššej ceny. Preto je Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye stále vyhľadávaný, v bazároch sa objavuje len sporadicky a zvyčajne sa tam ohreje len veľmi krátko :-)

Optika

Optická sústava objektívu pozostáva z 8 šošoviek, umiestnených v 7 skupinách. Samozrejmosťou je použitie špičkového optického skla a viacnásobných antireflexných vrstiev. Clona pracuje v rozsahu f/2.8 až f/22 a tvorí ju 5 lamiel. Výsledný otvor po zaclonení nie je ideálny kruhový, pretože lamely clony sú rovné, no baviť sa pri tomto objektíve o nejakom bokehu aj tak nemá veľký zmysel.

Predný optický člen je veľký a vypuklý, takže na používanie filtrov môžeme kľudne zabudnúť a ešte aj  ušetríme :-) Za zadným členom objektívu je k dispozícii slot pre gélové filtre. Súčasťou objektívu je vstavaná slnečná clona, ktorá však vzhľadom na uhol záberu tohto objektívu (diagonálne rovných 180°) plní skôr symbolickú funkciu.

    

Neštandardná je aj predná krytka – ide o pekne spracovanú hliníkovú krytku, ktorá sa nasadzuje na slnečnú clonu. Vnútorná strana krytky je vystlaná textíliou, ktorá by mala brániť jej nechcenému vypadnutiu, a zrejme aj ošúchaniu laku z clony. Napriek tomu je pohyb krytky aj tak pomerne ľahký, preto som na povrch slnečnej clony nalepil zopár kúskov elektrikárskej lepiacej pásky v niekoľkých vrstvách. Po tejto úprave krytka na objektíve spoľahlivo drží.



Zaostrovanie

Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye nepatrí k žiadnym rýchlikom, čo sa automatického zaostrovania týka. Použitý je konvenčný mikromotorček, takže v porovnaní s objektívmi s ultrazvukovými motorčekmi (USM) je zaostrovanie trochu pomalšie a výrazne hlučnejšie. Vzhľadom na rok uvedenia objektívu to asi sotva nikoho prekvapí. Podstatné je, že AF je presný a spoľahlivý. Poteší aj fakt, že prstenec ostrenia sa počas zaostrovania v režime AF neotáča.

Manuálne zaostrovanie je možné po prepnutí voliča na objektíve. Tento volič je veľmi malý a zapustený do tela objektívu, takže prepínanie medzi AF a MF je dosť nepohodlné. Režim FTM (Full Time Manual), čiže manuálne doostrenie v režime automatického zaostrovania, nie je k dispozícii. Chod ostriaceho prstenca nie je úplne hladký, no vzhľadom na ohnisko objektívu a dĺžku dráhy prstenca je možné pohodlne zaostriť. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 20cm, fotografovanie blízkych predmetov (pri reálnom použití niekoľko centimetrov od predného člena) teda nie je žiadny problém.

Pre astrofotografov a lovcov nočných záberov má tento objektív jednu podstatnú výhodu – manuálne zaostrenie na nekonečno naozaj zaostrí na nekonečno. Teda nie až „za nekonečno“, ako je zvykom u súčasných objektívov, a čo ma za následok neostrý obraz na celej ploche záberu.

Už len dodám, že na objektíve sa nachádza okienko so stupnicou vzdialenosti v metroch a stopách, rozsah hĺbky ostrosti pri clonách f/8 a f/16 a index na zaostrenie pri fotení v IR pásme 800nm.


Obrazová kvalita

Tento objektív je v súčasnosti podľa viacerých zdrojov najostrejším objektívom typu Fisheye, a to aj napriek tomu, že jeho optická sústava neobsahuje žiadne elementy so špeciálnymi vlastnosťami (napríklad UD, Super UD alebo asferické či fluoritové šošovky). Je určený na použitie na všetkých zrkadlovkách systému Canon EOS, avšak jeho výkon a obrazová kvalita naplno vynikne hlavne na Full Frame zrkadlovkách, či už digitálnych, alebo kinofilmových.

Dôležitý je fakt, že objektív vykryje obrazom celé políčko formátu 35mm, na rozdiel od objektívov typu Circular Fisheye, ktoré vytvárajú malý kruhový obraz v strede políčka, zatiaľ čo zvyšok fotografie je úplne tmavý.

Ostrosť je vysoká už „na plnú dieru“ (t.j. clona f/2.8), no priclonenie ju posúva ešte vyššie a zároveň blahodárne pôsobí na potláčanie bežných optických vád objektívu. Od clony f/5.6 je ostrý aj ten najvzdialenejší roh záberu. Vinetácia (stmavnutie rohov) sa vytráca už pri f/4, no v reálnom živote si aj tak viem len ťažko prestaviť homogénne pozadie pri uhle záberu 180°.

Chromatická aberácia (CA) zvykne byť Achylovou pätou ultraširokých skiel, a tento objektív nie je výnimkou. CA je pomerne výrazná hlavne na f/2.8, no priclonenie ju pomáha stláčať na použiteľné hodnoty. Pre úplne odstránenie odporúčam použiť pohodlný a priamo výrobcom dodávaný softvér Digital Photo Professional, v ktorom je kompletné odstránenie CA (ako aj iných optických vád objektívu) otázkou jedného kliknutia.

Odolnosť na protisvetlo je výborná. Je to dôležitá vlastnosť tohto objektívu, pretože dostať rušivé svetlá mimo obraz môže byť na tomto ohnisku riadna fuška J Ani slnko priamo v zábere nespôsobuje vznik nepríjemných odleskov a či celkové zníženie kontrastu. 5-lamelová clona vytvára okolo jasných bodov 10 lúčov.

Použitie v praxi

Ako odznelo už v úvode – rybie oko je veľmi špecifický typ objektívu. Jeho charakteristickou vlastnosťou je výrazné skreslenie obrazu a veľmi široký uhol záberu (180° diagonálne, 147° horizontálne a 90° vertikálne). Rozhodne nejde o objektív na každodenné použitie, no pri poznaní jeho silných a slabých stránok je fotenie s ním nielen zábavné, ale aj veľmi kreatívne.

Extrémne široký uhol záberu si zvyčajne žiada nejaký výrazný prvok do popredia. Výborne sa ním fotia nočné fotografie či astrofoto. Zaujímavý efekt nadobúdajú aj „portréty“ ľudí, kedy dochádza k výraznému zdeformovaniu prvkov blízko objektívu a umiestnených do stredu obrazu. Fotenie akčných a rýchlych dejov rybím okom naberá na atraktivite, pretože tak výrazná perspektíva sa nedá dosiahnuť bežnými objektívmi alebo postprocesom.

Krajina

Týmto sklom fotím prevažne krajinu, preto sa moje tipy budú týkať najmä krajinárskej fotografie. Ako som už spomenul, vďaka extrémne širokému ohnisku je nutné myslieť na zakomponovanie dominantného motívu do popredia. Inak bude výsledkom plochá a prázdna fotka, pretože akýkoľvek prvok, čo i len trochu vzdialenejší od objektívu, je na výslednej fotke maličký a často aj úplne stratený v pozadí.

Pri komponovaní treba mať na pamäti, že neraz sa do záberu dostanú aj nohy statívu a pri fotení z ruky na výšku takmer vždy aj samotný fotograf od pása dolu :-)

Ďalším chytákom je horizont. Rokmi overené pravidlo o tretinovej kompozícii je určite fajn, no pri pohľade do hľadáčika s nasadeným rybím okom rýchlo pochopíme, že jediným „nezdeformovaným“ miestom je úzky pás v strede záberu. Ak chceme mať teda horizont rovný, neostáva nám nič iné, než na tretinky zabudnúť a fotiť presne tak, ako sa nemá – s horizontom rovno cez stred záberu.

Objektív cloním bežne na hodnoty 5.6 – 11, najmä s ohľadom na požadovanú hĺbku ostrosti (depth-of-field, DOF). V praxi sa mi neosvedčilo ručné zaostrenie na nekonečno a spoliehanie sa na obrovskú DOFku. Viac cloniť mi pripadá kontraproduktívne a do nižších clonových čísel idem zvyčajne len pri nočákoch.

Nočné fotky a astrofotografia

Vďaka svojej výbornej svetelnosti, širokému ohnisku a manuálnemu zaostreniu na nekonečno je Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye veľmi vhodný aj na nočné fotenie. Kombinácia svetelnosti, ostrosti obrazu na plnú dieru a nastavenia fotoaparátu na vysokú citlivosť (ISO 1600 a viac) umožňuje aj v amatérskych podmienkach zhotovovať detailné fotografie nočnej oblohy so zobrazením hviezd ako bodov. Ideálny je expozičný čas do 30-40 sekúnd. Rovnako zaujímavé sú aj dlhočasovky, kedy hviezdy vykreslia kratšie či dlhšie dráhy. Výhodou dlhších expozícií je možnosť pricloniť objektív a znížiť citlivosť snímača s cieľom dosiahnutia menšieho šumu. Pred samotnou expozíciou sa mi však osvedčila jedna kratšia expo na vysoké ISO (hoci aj 25600) a plnú dieru. Robím tak kvôli kontrole kompozície, pretože v noci je aj v kvalitnejšom hľadáčiku ťažko ustriehnuť čistú kompozíciu, bez rušivých prvkov v obraze či nechcených dotykov línií.

Zhrnutie

Opakovanie je matkou múdrosti, takže ešte raz :-) : rybie oko je medzi fotoobjektívmi vyslovená špecialitka. Ja osobne som si ho kúpil ako zatiaľ posledný objektív. Je dôležité poznať základy techniky a kompozície so širokými sklami, inak tento objektív môže svojmu majiteľovi priniesť veľa sklamania. Rozhodne nejde o univerzálny, všestranný objektív. Ako som čítal v jednej recenzii – fotky ním urobené vám môžu u divákov priniesť veľa „uuuh“ a „aaah“, ale každý efekt sa pri častom používaní skôr či neskôr preje. S tým je treba počítať už pri fotení.

No pri poznaní jeho vlastností a limitov je to kúsok skla, ktorý si rýchlo obľúbite a na svet začnete na pozerať aj cez perspektívu rybky :-)

Zlý začiatok, dobrý koniec

Objektív som si nechal zaslať poštou. Po vybalení som ho dychtivo nasadil na foťák a šup ho niečo nacvakať. Už letmý pohľad do hľadáčika však neveštil nič dobré. Rohy (alebo lepšie povedané celý záber s výnimkou stredu) boli úplne neostré a chromatická aberácia bola tak silná, že fialová farba doslova prerážala. Skúšal som preostriť, pricloniť, ale nič nepomáhalo. Samé blato. Ako-tak bol použiteľný až výstup po maximálnom zaclonení. Nastúpila mohutná vlna sklamania a pobral som sa domov.

Snoril som po internete, či nenaďabím na riešenie, no nikde nič. Keďže reklamácia by bola na dlhé lakte (bral som ho z druhej ruky), neostávalo mi nič iné, než objektív rozobrať, pohľadať možný zdroj problému a potom sa pokúsiť zložiť ho naspäť tak, aby nič nezvýšilo :-)

Najprv putoval preč slot na gélové filtre a po odskrutkovaní bajonetu s podložkou som natrafil na čierny valec s hlavnou skupinou šošoviek. Na moje prekvapenie bol tento valec uvoľnený a mal pomerne veľkú vôľu. Skúsil som ho dotiahnuť na doraz. Ďalej som sa nepohol, žiadne ďalšie skrutky som nevidel, iba dosku s plošnými spojmi. Navyše som sa bál, že odtrhnem časť s bajonetom, ktorú so zvyškom tela spájala iba tenká páska s vodičmi. Tak som to celé zmontoval späť, trochu prečistil, nasadil na foťák a s malou dušičkou som nakukol do hľadáčika. BINGOOO! Všetko ostré ako sa patrí. Operácia sa podarila :-)

Technická špecifikácia

Ohnisková vzdialenosť:  5 mm
Svetelnosť: f/2,8
Najvyššie clonové číslo: f/22
Optická konštrukcia: 8 prvkov v 7 skupinách
Obrazový uhol (diagonálny): Kinofilm / FF DSLR: 180°
  APS-H (1,3x): 138°                  
          APS-C (1,6x): 107°
Zaostrovanie: automatické (klasický mikromotorček)
Min. zaostrovacia vzdialenosť: 20 cm
Max. zväčšenie: 0,14x
Počet lamiel clony: 5
Rozmery: 73x62mm
Hmotnosť: 330 g

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2012-12-17 10:05:21
fajn Clanok a prezradil si aj čo to o nočnom foteni a uskaliach kompozície. Sklo som mal možnosť skusiť, jeho ostrosť ma prekvapila ( v dobrom )
 
Martin P
2012-12-17 10:55:38
ano vyborny objektiv mam ho a po dlhsom case som sa odvazil s nim urobit aj portret samozrejme nie klasicky do op alebo na pas ale dynamicky reportazny kopirujuci atmosferu a na pocudovanie sa zadarilo
aj ja aj zakaznik sme boli spokojni co ma potesilo a povzbudilo
takze s urcitymi toleranciami smerom k vytvarnu je to cesta burajuca predsudky ze sirokac na portrety nem
vzdy zalezi od miery pouzitia a miery tolerancie fotografovaneho a miery tolerancie a nadhladu divaka
a otazka kde sa daju zohnat a v akej kvalite su tie gelove filtre? nikde som sa s takym nestretol ale ani nejako specialne nepatral
 
markato1
2012-12-17 16:29:58
dobry clanok,fajn foto..poskulujem aj ja po dacom takom..
 
Mito24
2012-12-17 16:49:15
Škoda, že nie su aj nejaké fotky z astro ale recenzia sa mi páčila
 
palys
2012-12-17 18:53:51
DOBRE POPISANE.
 
yves998
2012-12-17 20:33:13
Dakujem za clanok,sklo je pridane do dlheho zoznamu must/want/will have
 
janexx
2012-12-17 20:46:59
moc ma potesil clanok .
 
martin.haburaj
2013-01-09 12:07:57
Mám ho stále pri sebe už 4 roky. Skvelá vec. Stále som sa ho nenabažil!
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované